חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (25 בפברואר – 3 במרץ 2015)

מחאה ברצועת עזה על החלטת בית המשפט במצרים להגדיר את תנועת חמאס (כולה) כארגון טרור

מחאה ברצועת עזה על החלטת בית המשפט במצרים להגדיר את תנועת חמאס (כולה) כארגון טרור

הפגנה מול מעבר רפיח בהשתתפות ילדים וסטודנטים (דף הפייסבוק PALINFO, 26 בפברואר 2015).

הפגנה מול מעבר רפיח בהשתתפות ילדים וסטודנטים (דף הפייסבוק PALINFO, 26 בפברואר 2015).

ביקור בכירי הג'האד האסלאמי בפלסטין אצל פעילי הזרוע הצבאית (פאלטודי, 27 בפברואר 2015)

ביקור בכירי הג'האד האסלאמי בפלסטין אצל פעילי הזרוע הצבאית (פאלטודי, 27 בפברואר 2015)

ביקור בכירי הג'האד האסלאמי בפלסטין אצל פעילי הזרוע הצבאית (פאלטודי, 27 בפברואר 2015)

ביקור בכירי הג'האד האסלאמי בפלסטין אצל פעילי הזרוע הצבאית (פאלטודי, 27 בפברואר 2015)

פעילי הקמפיין להחרמת סחורות ישראליות מפגינים באחת מהמכולות בקלקיליה (1 במרץ 2015,  PNN).

פעילי הקמפיין להחרמת סחורות ישראליות מפגינים באחת מהמכולות בקלקיליה (1 במרץ 2015, PNN).

השחתת מוצרי תנובה בכיכר מנארה שבמרכז העיר ראמאללה (אלוטן אליום, 2 במרץ 2015)

השחתת מוצרי תנובה בכיכר מנארה שבמרכז העיר ראמאללה (אלוטן אליום, 2 במרץ 2015)

על רקע ניתוקי החשמל פרסם העיתון אלחיאת אלג'דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, קריקטורה המשווה את ישראל לארגון דאעש (אלחיאת אלג'דידה, 25 בפברואר 2015).

על רקע ניתוקי החשמל פרסם העיתון אלחיאת אלג'דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, קריקטורה המשווה את ישראל לארגון דאעש (אלחיאת אלג'דידה, 25 בפברואר 2015).

  • בדרום ישראל נשמר השקט. ביהודה, שומרון וירושלים התקיימו הפגנות רחבות היקף (בהשתתפות כאלפיים פלסטינים), בין השאר לרגל מלאת עשר שנים לתחילת ההפגנות בבלעין. במהלך ההפגנות אירעו עימותים אלימים עם כוחות הביטחון הישראליים. בעימותים נפצעו ארבעה חיילי צה"ל וכמה עשרות פלסטינים.
  • לאחרונה נחשפה רשת הברחות מסועפת, שהופעלה ע"י חמאס, אשר עסקה בהברחת חומרי גלם וציוד לרצועת עזה. חומרים אלו, שהכנסתם לרצועה נמצאת תחת פיקוח, מצאו דרכם למערכים הצבאיים של חמאס.
  • בית המשפט המצרי לשיפוט מהיר פסק ב-28 בפברואר 2015, כי יש להתייחס לחמאס (ולא רק לזרוע הצבאית שלה) כאל ארגון טרור. בכירי חמאס הגיבו בזעם על הפסיקה. הם טענו, שהמדובר בהחלטה  פוליטית, המשרתת את ישראל, ומהווה קלון ו"בושה גדולה" למצרים. 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

  • ב-26 בפברואר 2015 ניסה פלסטיני לדקור חייל צה"ל בצומת גוש עציון לא היו נפגעים. הפלסטיני נעצר לחקירה (דובר צה"ל, 26 בפברואר 2015). במהלך השבוע נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (כפר קדום, סמוך לכלא עופר, בלעין, מחסום קלנדיא ועוד).
  • כ-1,500 פלסטינים, מספר חריג בהיקפו, השתתפו בהפגנות יום השישי ברחבי יהודה ושומרון בכעשרה מוקדים. כמו כן השתתפו כחמש מאות פלסטינים בהפגנות במזרח ירושלים. במהלך ההפגנות אירעו עימותים אלימים בין המפגינים לבין כוחות הביטחון הישראליים והיו כמה עשרות פצועים פלסטינים. כמו כן נפצעו ארבעה חיילים.
  • השבוע ציינו בבלעין עשר שנים לתחילת ההפגנות. האירוע צוין  בהפגנה, בה השתתפו כמה מאות פלסטינים. בהפגנה השתתפו גם לילא ע'נאם, מושלת מחוז ראמאללה, עלי אבו דיאכ, מזכ"ל הממשלה הפלסטינית, ואחמד עסאף, דובר פתח. במהלך ההפגנה התגלעו עימותים אלימים בין המפגינים הפלסטינים לבין כוחות צה"ל במקום (ופא, 27 בפברואר 2015 ). עפ"י סוכנות הידיעות מען, נפצעו בעימותים עשרה משתתפים ונעצרו ארבעה, שנים מהם ישראליים (מען, 27 בפברואר 2015).

מימין: לילא ע'נאם, מושלת ראמאללה בהפגנה בבלעין (דף הפייסבוק של מושל מחוז ראמאללה, 27 בפברואר 2015). משמאל: פלסטינית מיידה אבן לעבר כוחות הביטחון הישראליים (פלסטין אלא'ן, 27 בפברואר 2015).
מימין: לילא ע'נאם, מושלת ראמאללה בהפגנה בבלעין (דף הפייסבוק של מושל מחוז ראמאללה, 27 בפברואר 2015).משמאל: פלסטינית מיידה אבן לעבר כוחות הביטחון הישראליים (פלסטין אלא'ן, 27 בפברואר 2015).

תרגיל פתע של צה"ל ביהודה ושומרון
  •  ב-1 במרץ 2015 התקיים תרגיל פתע נרחב של צה"ל ביהודה ושומרון. במסגרת התרגיל הופעלו מפקדות וכוחות צה"ל ביניהם כ-3,000 חיילי מילואים. מטרת התרגיל הייתה שיפור כשירותם המבצעית ומוכנותם של חיילי צה"ל. בין היתר תורגלה הסלמה אפשרית באזור ג'נין ובכלל זה הפרות סדר וחדירות לישובים (דובר צה"ל, 3 במרץ 2015). התקשורת הפלסטינית לא הבליטה את התרגיל בדיווחיה.  
מעצר שתי חוליות טרור שביצעו פיגועי ירי
  • בפעילות כוחות הביטחון הישראליים במהלך חודשים דצמבר 2014 וינואר 2015 נעצרו שתי חוליות טרור, שחבריהן השתייכו לחזית העממית לשחרור פלסטין. פעילי החוליות ביצעו בתקופה האחרונה מספר פיגועי ירי לעבר כלי רכב ישראליים ולעבר עמדות צה"ל. כמו כן היו חברי החוליות מעורבים בהשלכת בקבוקי תבערה ובהנחת מטענים. במהלך החקירה הוסגרו אמצעי לחימה, שהיו ברשות החוליות.
  • להלן פירוט פעילות חוליות הטרור(שירות הביטחון הכללי, 26 בפברואר 2015):
  • חולייה שפעלה באזור כפר רימא (בנימין)– חברי החוליה ביצעו פיגועי ירי לעבר כלי רכב ישראליים ולעבר עמדת צה"ל בנבי צאלח. בחקירתם הודו חברי החוליה, כי התכוונו לבצע פיגועים נוספים ובכלל זה פיגוע משולב של ירי והנחת מטענים, פיגוע דקירה של חייל צה"ל ופיגוע חטיפת חייל. במהלך החקירה הוסגרו חמישה רובים, אקדח ותחמושת שהיו ברשות החוליה.
  • חולייה שפעלה באזור בני נעים (חברון)– חברי החוליה ביצעו ירי לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לקריית ארבע. בחקירתם הוסגרו אקדח, רובה ותחמושת, שהוסתרו בביתו של אחד מהם. כמו כן נעצר חשוד שהודה, כי סיפק לחברי החוליה את התחמושת.
הצתת מסגד בכפר ג'בעה ככל הנראה במסגרת אירועי "תג מחיר"
  • מתפללים שהגיעו להתפלל במסגד אלהדא בכפר אלג'בעה (אזור בית לחם), גילו, כי אש הוצתה במסגד וגרמה לנזקים במקום וכי על קירות המסגד רוססו כתובות נאצה בגנות הערבים (מען, 25 בפברואר 2015). נראה, כי הפגיעה במסגד נעשתה ע"י מתיישבים קיצוניים במסגרת האירועים המכונים "תג מחיר". כמאה מתושבי הכפר הפגינו בכניסה לכפר וחסמו את הכביש במחאה על הצתת המסגד. במהלך האירוע התפתח עימות מילולי בין פלסטינים ליהודים. ההפגנה הסתיימה ללא אירועים חריגים.
  • משרד הפנים ומשרד ההקדשים הפלסטיני גינו את הצתת המסגד ואת ריסוס כתובות הנאצה והטילו על ישראל את האחריות לכך בטענה, כי זוהי קריאה ברורה מצד ישראל למלחמת דת. הם קראו לקהילה הבינלאומית להגיש את הסיוע הנדרש לעם הפלסטיני ולנקוט באמצעים משפטיים לחקירת האירוע (דף הפייסבוק של משרד ההקדשים בראמאללה, 25 בפברואר 2015). סאמי אבו זהרי דובר חמאס הצהיר, כי הצתת המסגד משקפת את מעשי הטרור הישראלי אשר מבצעים ראש הממשלה והמתנחלים וקרא לנקיטה בצעדים כדי להתמודד עם ההתנכלויות הישראליות למקומות פולחן בשטחים הפלסטינים (דף הפייסבוק של סאמי אבו זהרי, 25 בפברואר 2015). 
נחשפה רשת הברחות מישראל לרצועת עזה[3]
  • לאחרונה נחשפה מערכת רכש והברחה מסועפת, שהופעלה על ידי חמאס. הרשת עסקה ברכש ובהברחה של אמצעים וחומרים, ששימשו את חמאס להתעצמות צבאית ברצועת עזה. באמצעותה רכשה חמאס והכניסה לרצועת עזה, דרך מעבר כרם שלום, אלפי טונות של חומרי גלם ואמצעים, ששימשו אותה לבניית מתקנים צבאיים, להכנת מנהרות ולייצור אמצעי לחימה. בחלק מהמקרים הובלו החומרים, שנרכשו בישראל ישירות למחנות אימונים ולמתקנים צבאיים של חמאס. ברשת היו מעורבים גם אזרחים ישראליים, שסייעו באספקת החומרים, אחסונם והעברתם לרצועת עזה.
  • חמאס ביצעה, באמצעות סוחרים פלסטינים מורשים, רכש נרחב של חומרי גלם דוגמת ברזל ומוצריו, ציוד חשמלי ואלקטרוני, ציוד תקשורת וחומרי גלם לתעשייה (שהכנסתם לרצועת עזה מחייבת היתרים מיוחדים). החומרים הללו סופקו על ידי ספקים ישראליים, ספקים מחו"ל וספקים מיהודה ושומרון. הם אוחסנו בשטח ישראל והוברחו לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. בדרך זו נרכשו והועברו לרצועת עזה באופן שיטתי לאורך זמן כמויות גדולות של חומרים ואמצעים, אשר מצאו דרכם למערכים הצבאיים של חמאס. על פי האומדנים רכשה חמאס בדרך זו ציוד וחומרים בשווי של עשרות מיליוני דולרים.
  • פעילות הרשת התגלתה כאשר נחשפו ניסיונות להבריח דרך מעבר כרם שלום חומרי גלם וציוד (ביניהם חומרי גלם לייצור עצמי של אמצעי לחימה ומנועים ומדחסים לחפירת מנהרות). חלק מהציוד הוסלק בתוך סחורות, שהעברתן אושרה. באחד המקרים התגלה ניסיון הברחה של חומרי גלם לייצור חומרי נפץ במשאית, שנשאה ציוד הומניטארי.
המצב במעברים
  • גורם ביטחוני מצרי דיווח, כי על פי בקשת אבו מאזן הורה עבד אלפתאח אלסיסי נשיא מצרים לפתוח בקרוב את מעבר רפיח עבור יציאת עולי רגל. נט'מי מהנא, מנהל רשות המעברים ברשות הפלסטינית, אישר, כי הנהגת הרשות מנהלת מגעים עם מצרים לפתיחת המעבר בזמן הקרוב (דניא אלוטן, 28 בפברואר 2015).
  • משלחת בכירי ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, שיצאה לביקור בקהיר, ניסתה במהלך ביקורה להידבר עם המצרים במטרה למצוא פיתרון לנושא. חברי המשלחת הציעו למצרים להעביר את מעבר רפיח לניהול הרשות הפלסטינית ומשמר הנשיאות, למנות למעבר מנהל חדש ולשלב בהפעלה חלק מאנשי חמאס העובדים במעבר (ראי אליום, 2 במרץ 2015). בשלב זה אין בידנו עדויות להיענות מצרית להצעות אלה.
  • שיירת סיוע רפואית, תרומת ארגון צרפתי, הגיעה לרצועת עזה דרך מעבר ארז. השיירה, שנשאה תרופות וציוד רפואי, תוכננה להיכנס לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. לדברי ראמי אבו סלטאן,  נציג  הארגון ברצועה, עוכבו המשאיות במצרים במשך שלושה חודשים ולא הורשו להיכנס לרצועת עזה (פלסטין אלאן, 1 במרץ 2015).
שיקום הרצועה
  • משרד הכלכלה הפלסטיני הודיע ב-25 בפברואר 2015, כי הוא יחל בתשלום פיצויים לכ-1,650 עסקים ומפעלים שניזוקו ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן". בהודעה צוין, שרק עסקים שניזוקו בסכום מכסימלי של 2,845 דולר יזכו לקבל פיצויים מהמשרד (פלסטין אלאן, 25 בפברואר 2015).
  • גורמים בינלאומיים ממשיכים להזהיר מפני המצב ברצועה. בהודעה משותפת, שפרסמו שלושים ארגונים בינלאומיים, חברי פורום AIDA, הם הזהירו מפני חידוש הלחימה ברצועה על רקע הסחבת בשיקום וקראו לביסוס הפסקת האש. בהודעה הטילו הארגונים על ישראל את האחריות העיקרית למצב בהיותה "כוח כיבוש" על פי החוק הבינלאומי (פלסטין אליום, 26 בפברואר 2015).
הוצאת חמאס אל מחוץ לחוק
  • בית משפט לשיפוט מהיר בקהיר פסק ב-28 בפברואר 2015 ,כי יש להתייחס אל חמאס כאל ארגון טרור. פסק הדין ניתן בעקבות עתירתם של שני עורכי דין מצריים ד"ר סמיר צברי ואשרף סעיד. חודש ימים קודם לכן, ב-31 בינואר 2015, הוכרזה הזרוע הצבאית של חמאס כארגון טרור בהחלטה קודמת של אותו בית משפט.
  • דוברי חמאס גינו בחריפות את ההחלטהואמרו, כי המדובר ב"יצוא משברים פנימיים של מצרים" ובהחלטה פוליטית המשרתת את ישראל. ברחבי רצועת עזה נערכו תהלוכות מחאה במהלכן הניפו המפגינים שלטים וכרזות המגנים את החלטת בית המשפט במצרים (מען, פלסטין אלא'ן, 28 בפברואר 2015). בהודעה, שפרסמה המועצה המחוקקת הפלסטינית נאמר, כי ההחלטה מנוגדת לעקרונות החוק הבינלאומי המכיר בלגיטימיות של ה"התנגדות" של חמאס. היא דרשה ממדינות ערב להתערב בעניין וקראה לעם המצרי ולארגונים שונים במצרים להתנגד להחלטה (צפא, 28 בפברואר 2015).

אחד ממשתפי תהלוכת המחאה נגד החלטת בית המשפט המצרי מניף שלט עליו נכתב: "החלטת בתי המשפט המצריים, הפיכה המכוונת נגד ההיסטוריה [של מצרים]" למטה נכתב: "חמאס התנגדות ... חמאס אינה טרור"(פלסטין אלאן, 28 בפברואר 2015).
אחד ממשתפי תהלוכת המחאה נגד החלטת בית המשפט המצרי מניף שלט עליו נכתב: "החלטת בתי המשפט המצריים, הפיכה המכוונת נגד ההיסטוריה [של מצרים]" למטה נכתב: "חמאס התנגדות ... חמאס אינה טרור"(פלסטין אלאן, 28 בפברואר 2015).

  • להלן עיקרי תגובות בכירי חמאס:
  • משיר אלמצרי, בכיר חמאס, כינה את ההחלטה "פוגענית ולקויה". לדבריו השופטים המצריים והתקשורת אינם משקפים את רצונו של העם המצרי המזדהה עם העם הפלסטיני ועם "ההתנגדות". הוא הוסיף, כי החלטה זו של מצרים היא "ניסיון נואש" של מספר צדדים לייצא את המשברים הפנימיים במצרים על חשבון העם הפלסטיני וכי רק ישראל מפיקה מכך תועלת (אלאקצא, 28 בפברואר 2015). בהתבטאות נוספת במהלך הפגנה בג'באליא (צפון הרצועה), אמר, כי ההחלטה מהווה הבעת תמיכה מוחלטת בישראל ומזיקה לכבודה של מצרים. יחד עם זאת הדגיש, כי חמאס חותרת לבסס את היחסים האסטרטגיים עם מצרים וכי היא מאחלת למצרים ביטחון ויציבות (פלסטין אליום, 28 בפברואר 2015).
  • פתחי חמאד, שר הפנים לשעבר בממשל חמאס, אמר, כי ההחלטה לא הפתיעה את חמאס אולם כולם מקווים כי מצרים תחזור בה מהחלטתה. לדבריו מהווה ההחלטה מפנה גדול במדיניות מצרים והיא הופכת את האויב לחבר ואת החבר לאויב. הוא ציין, כי ההחלטה  מהווה "אות קלון" למדיניותה של מצרים הנפרדת לחלוטין מדעת העם המצרי התומכת בסוגיה הפלסטינית (אלקדס, 28 בפברואר 2015).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי החלטתו של בית המשפט המצרי הינה פוליטית, פוגעת בעם הפלסטיני ומשרתת את ישראל. לדבריו בית הדין אינו מוסמך לקבל החלטות מסוג זה. הוא הזכיר, כי אותו בית משפט סירב בעבר לדון בתיק דומה בקשר לישראל בטענה, כי הוא אינו מוסמך לכך (דף הטוויטר של מוסא אבו מרזוק, 1 במרץ 2015).
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר, כי בעקבות ההחלטה מצרים אינה נחשבת עוד כמתווכת הוגנת בסוגיות הפלסטיניות השונות ובראשן תהליך הפיוס. הוא לא פסל את האפשרות, כי ההחלטה המצרית תואמה עם ישראל, במטרה "להכות את ההתנגדות בעזה" (סמא, 28 בפברואר 2015).
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי החלטת בית המשפט חמורה ו"בושה גדולה" למצרים. והיא נועדה לפגוע בעם הפלסטיני ובכוחות "ההתנגדות". החלטה זו הינה הופכת את "הכיבוש" לחבר ואילו את העם הפלסטיני לאויב (מען, 28 בפברואר 2015).
  • ע'אזי חמד, בכיר חמאס, הגדיר את החלטת בית המשפט במצרים כ"חמורה ולא מוצדקת". לדבריו, החלטה זו מהווה בבחינת "אור ירוק" לישראל [לפגוע בחמאס]. חמד הכחיש כל מעורבות של חמאס בפעילות פנימית במצרים בציינו, כי חמאס נאבקת רק נגד "האויב הציוני" (קדס נט, 28 בפברואר2015).
התבטאויות סביב העימות עם ישראל
  • בנאום תקיף, שנשא פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס לשעבר במהלך ועידה מדעית בינלאומית ברצועת עזה, אמר, כי האומות האסלאמיות והערביות נדרשות להתכונן לשחרור פלסטין. הוא קרא להכין תוכנית ארוכת טווח נגד ישראל ולשלב בה את העמים הערביים. עוד אמר, כי יש לפתוח חזיתות חדשות נגד ישראל מכיוון מדינות המזרח התיכון, לרבות אלה שאינן גובלות בישראל (אתר משרד הפנים רצועת עזה, 27 בפברואר 2015).
  • בהופעה פומבית נדירה אמר מרואן עיסא, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, כי חמאס אינה חותרת כרגע לעימות צבאי עם ישראל. לדבריו נערכת חמאס להכפיל את כוחה לעימות עתידי באמצעות ייצור רקטות. לדבריו חמאס מבינה את המציאות ואת המורכבות שלה אולם אין בכוונתה להיכנע לה ועל כן היא פועלת ליצור בריתות עם כל מי שיכול לתרום לה אמצעי לחימה (רמז לאיראן?) "מבלי להיות בכיס של אף אחד" (פלסטין אליום, 2 במרץ 2015).
ביקור בשטח של בכירים בג'האד האסלאמי בפלסטין  
  • בכירים מהנהגת הג'האד האסלאמי בפלסטין קיימו ב-26 בפברואר 2015 ביקור בשעות הלילה אצל פעילי הזרוע הצבאית של הארגון הערוכים באזור רפיח. המשלחת כללה את בכירי הארגון שיח' נאפד' עזאם, חבר הלשכה המדינית, ואחמד אלמדלל. הביקור נועד לתמוך ולחזק את פעילי הזרוע הצבאית של הארגון (דף הפייסבוק של ארגון  הג'האד האסלאמי בפלסטין ברפיח, 27 בפברואר 2015).
החרמת סחורות ישראליות
  • גוברת הפעילות בשטחי הרשות הפלסטינית להחרמת סחורות ישראליות:
  • אחמד עסאף, דובר פתח,  קרא לכל הפלסטינים לקחת חלק "בהתנגדות העממית", אשר באה לידי ביטוי בחרם על הסחורות הישראליות ומניעת הכנסתן לשווקים הפלסטינים (ופא, 27 בפברואר 2015):
  • ב-1 במרץ 2015 החלה פעילות בנושא מטעם הקמפיין הלאומי להחרמת סחורות ישראליות, במחוז קלקיליה בהשתתפות בכירי פתח וראש עיריית קלקיליה. במהלך היום ביקרו הפעילים במכולות מקומיות ובדקו האם נמכרות בהן סחורות ישראליות (1 במרץ 2015,  PNN, 1 במרץ 2015; fatehwatan.ps).
  • בראמאללה עשרות תושבים פלסטינים ופעילי הקמפיין להחרמת מוצרים ישראלים, השתלטו ב-2 במרץ 2015 על משאית עמוסה במוצרי חלב של תנובה ורוקנו את תכולתה על הכביש בכיכר מנארה שבמרכז העיר ראמאללה (אלוטן אליום, 2 במרץ 2015).
הפרלמנט האיטלקי הכיר באופן בלתי מחייב במדינה פלסטינית
  • בית הפרלמנט התחתון באיטליה אימץ ברוב של 300 לעומת 45 החלטה בלתי מחייבת הקוראת לממשלה להכיר במדינה פלסטינית עצמאית אך ללא הכרה דה פקטו של הפרלמנט. בנוסף אושרה החלטה הקוראת לישראל ולפלסטינים לשוב בהקדם למשא ומתן ישיר. הרשות הפלסטינית ברכה על ההחלטה וקראה לאיטליה להכיר באופן מלא במדינה פלסטינית. הרשות הפלסטינית ציינה, כי המדובר בצעד המחזק את פיתרון שתי המדינות המוסכם על הקהילה הבינלאומית (ופא, 28 בפברואר 2015).
צמצום אספקת החשמל ביהודה ושומרון
  • חברת החשמל הישראלית נוקטת במדיניות של צמצום אספקת החשמל לרשות הפלסטינית בעיקר באזור שכם וג'נין . זאת, לאור חוב גדול של הרשות הפלסטינית, שהצטבר לחברת חשמל. צמצום אספקת החשמל נועדה להפעיל לחץ על הרשות לשלם את חובה. מדינת ישראל הודיעה, כי היא אינה צד בסכסוך עסקי זה בין חברת חשמל לרשות הפלסטינית.
  • בדיווח פלסטיני (שאין לו אימות) נמסר, כי חברת החשמל הישראלית הגיעה להסדר עם ממשלת ישראל לפיו יועברו לידיה כספי המיסים כפיצוי על החובות והפיגור בתשלום והיא מצידה תעצור את הפסקות החשמל (רדיו אלנג'אח, 1 במרץ 2015).
הסתה לטרור בתערוכה בנושא ירושלים בשכם
  • ב-1 במרץ 2915 חנך הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם תערוכה בנושא ירושלים.  נכחו באירוע דיקן הפקולטה להנדסה של האוניברסיטה ומנא מנצור, חברת המועצה המחוקקת מטעם חמאס.  בתערוכה, שתמשך שבוע ימים, הוצגו מייצגים כגון מתחם הר הבית ובו דמויות קרטון של פעילים חמושים של הזרוע הצבאית של חמאס; קריקטורות המציגות את ישראל וראש ממשלת ישראל הורסים את הר הבית; מיצג המדמה פיגוע דריסה ועוד (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 1 במרץ 2015; דף הפייסבוק PALDF, 1 במרץ 2015).

מיצגים בתערוכה: למעלה מימין: מיצג של פיגוע דריסה.  ליד כלי הרכב הדורס מוצגת גופת ישראלי ספוגה בדם, מעל המכונית ניתן לראות  את תמונותיהם של מבצעי פיגועי דריסה בירושלים בשנה האחרונה. למעלה משמאל: דמותו של יהודה גליק, לבוש בבגדי חרדים, עליה מסומנת מטרות. למטה פעילי הזרוע הצבאית של חמאס מגנים על מסגד אלאקצא (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'ח, 1 במרץ 2015).
מיצגים בתערוכה: למעלה מימין: מיצג של פיגוע דריסה.  ליד כלי הרכב הדורס מוצגת גופת ישראלי ספוגה בדם, מעל המכונית ניתן לראות  את תמונותיהם של מבצעי פיגועי דריסה בירושלים בשנה האחרונה. למעלה משמאל: דמותו של יהודה גליק, לבוש בבגדי חרדים, עליה מסומנת מטרות. למטה פעילי הזרוע הצבאית של חמאס מגנים על מסגד אלאקצא (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'ח, 1 במרץ 2015). 

[1]נכון ל-3 במרץ 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]על פי אתר שירות הביטחון הכללי, 2 במרץ 2015..