מבט לג’האד העולמי (11-5 במרץ 2015)

אנשי צבא אמריקאים מייעצים לקצינים בצבא עיראק (7 במרץ 2015,  אתר CENTCOM)

אנשי צבא אמריקאים מייעצים לקצינים בצבא עיראק (7 במרץ 2015, אתר CENTCOM)

אבו המאם אלשאמי (7 במרץ 2015,  http://syriahr.com/).

אבו המאם אלשאמי (7 במרץ 2015, http://syriahr.com/).

ארגון ג'בהת אלנצרה נערך לבלימת מתקפת כוחות המשטר הסורי נגדו בדרום המדינה.

ארגון ג'בהת אלנצרה נערך לבלימת מתקפת כוחות המשטר הסורי נגדו בדרום המדינה.

חיילי צבא עיראק בקרבת בתכרית (אתר צבא עיראק, 8 במרץ 2015).

חיילי צבא עיראק בקרבת בתכרית (אתר צבא עיראק, 8 במרץ 2015).

המחבל המתאבד המכונה אבו דאוד האמריקאי (פורום אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 4 במרץ 2015).

המחבל המתאבד המכונה אבו דאוד האמריקאי (פורום אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 4 במרץ 2015).

גופתו של אחד ממפקדי דאעש במוצול (אמיר), המכונה אבו סנאן אלעפרי. על גבי התמונה נכתב:

גופתו של אחד ממפקדי דאעש במוצול (אמיר), המכונה אבו סנאן אלעפרי. על גבי התמונה נכתב: "חוסל איש דאעש" (חשבון טוויטר של מתנגד לדאעש, 7 במרץ 2015).

פיגוע ההתאבדות במוצב משמר הגבול העיראקי הסמוך לגבול ירדן   (פורום אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 7 במרץ 2015).

פיגוע ההתאבדות במוצב משמר הגבול העיראקי הסמוך לגבול ירדן (פורום אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 7 במרץ 2015).

תיעוד חלק מתהליך ייצור עצמי של רקטות בשם

תיעוד חלק מתהליך ייצור עצמי של רקטות בשם "אלפארוק 1" (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 7 במרץ 2015).

ההוצאה להורג (יוטיוב, 10 במרץ 2015).

ההוצאה להורג (יוטיוב, 10 במרץ 2015).

כריכת חוברת הדרכה למעוניינים לצאת להילחם בשורות הג'האד האסלאמי

כריכת חוברת הדרכה למעוניינים לצאת להילחם בשורות הג'האד האסלאמי

סמל בוקו חראם (ויקיפדיה)

סמל בוקו חראם (ויקיפדיה)


עיקרי אירועי השבוע[1]

  • כח צבאי עיראקי המונה כמה עשרות אלפי חיילים ממשיך במתקפה רחבת היקף, במעורבות איראנית, שנועדה לכבוש את העיר תכרית, אשר מצפון לבגדאד. הקרבות נמשכים ועד כה לא הושגה הכרעה. בעיר סאמראא', שמדרום לתכרית, עומדים צבא עיראק והמליציות השיעיות בפני התקפה של דאעש. במחוז אלאנבאר השלים דאעש את כיבוש העיר אלבע'דאדי בעוד שבמחוז כרכוך פועלים לוחמי הפשמרגה הכורדים נגד דאעש.
  • בסוריה הוצא להורג מחמד מסלם משכונת בית חנינא במזרח ירושלים, אשר לטענת דאעש הוחדר לשורות הארגון ע"י המוסד. ההוצאה להורג בוצעה ע"י שני פעילי דאעש, האחד מבוגר והשני נער. המדובר בצעיר שיצא לסוריה והצטרף לשורות דאעש. משפחתו הכחישה את הטענה, כי הוא שימש כסוכן המוסד.
  • ארגון דאעש פרסם חוברת ובה הנחיות לפעילים הזרים המצטרפים לשורותיו. ההנחיות עוסקות באופן הגעת הפעילים לתורכיה ולסוריה ובדרכי התנהגות הפעילים כלפי השלטונות במדינותיהם וכלפי משפחתם. ברקע ההנחיות הללו עומדים, להערכתנו, הגברת אמצעי הפיקוח של מדינות מערב אירופה ושל תורכיה, המאלצות את דאעש ואת המצטרפים לשורותיו להגביר את אמצעי הזהירות.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב והקואליציה
  • במשך השבוע נמשכו תקיפות ארה"ב וכוחות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במסגרת זאת בוצעו כמה עשרות תקיפות אוויריות בסוריה ובעיראק. להלן מוקדי התקיפות העיקריים (אתר CENTCOM):
  • בסוריה בוצעו תקיפות סמוך לקובאנה, אלחסכה, אלרקה, אדלב, דיר אלזור ותל חמיס (דרומית מזרחית לקאמשלי).  בתקיפות נפגעו כח של דאעש, עמדות לחימה, כלי רכב, עמדות מקלע ,עמדת זיקוק נפט.
  • בעיראק בוצעו תקיפות בכרכוכ, מוצול, פלוג'ה, רמאדי, אלאסד, אלקאא'ם, תל עפר, חדית'ה וסנג'אר. בתקיפות נפגעו: אתר אחסון אמצעי לחימה, כוחות של דאעש, עמדות לחימה, כלי רכב (כולל כלי רכב הנדסיים), אמצעי לחימה (כולל מרגמות ואמצעי הגנה אווירית). סמוך לתל עפר (ממערב למוצול) נפגע בית מלאכה להרכבת חומרי נפץ מאולתרים. תקיפה, שנערכה בסמראא', ניטרלה מכונית תופת של דאעש .
הבהרה אמריקאית בעניין תקיפת העיר מוצול
  • אשטון קרטר, מזכיר ההגנה של ארה"ב אמר, כי התדרוך, שניתן אודות מועד התקיפה הקרובה במוצול הינו דוגמא לספקולציות. לדבריו, "הבכיר הצבאי", אשר תדרך את התקשורת לגבי התקיפה הממשמשת ובאה על העיר מוצול, לא דייק במידע, שמסר. הוא הוסיף, כי גם אם המידע מדויק אסור היה לאותו בכיר לדבר על כך בפומבי. יו"ר המטות המשולבים הבטיח, כי העניין יהיה נושא לחקירה פנימית וכי פיקוד המרכז של צבא ארה"ב ינקוט בפעולה מתאימה עם השלמת החקירה (רויטרס, 3 במרץ 2015).

מזכיר המדינה האמריקאי התייחס בדבריו לתדרוך של קציני צבא אמריקאים בכירים (ששמם לא פורסם) לתקשורת האמריקאית לפיו צפויה התקפה על מוצול באביב 2015 (אפריל-מאי). לאחר מכן מסרו קצינים בכירים, כי התקפה זאת עשויה להתבצע בסתיו 2015 (אוגוסט-ספטמבר). פרסומים אלו הובילו לתחילת הערכות של דאעש במוצול לקראת התקפה אפשרית והיה בהם, להערכתנו, כדי לפגוע בהכנות לקראת ההתקפה על מוצול.

 

התבטאויות יו"ר המטות המשולבים בצבא ארה"ב
  • במהלך השבוע התפרסמו כמה התבטאויות של מרטין דמפסי, יו"ר המטות המשולבים של ארה"ב לגבי הלחימה בעיראק:
  • בשימוע בקונגרס אמר מרטין דמפסי, כי אם ישוכנע, שיש צורך בכך, הוא ימליץ על שיגור כוחות קרקעיים מצומצמים, שילחמו לצד הכוחות העיראקיים או לצד המורדים הסוריים. כוחות אלו עשויים גם לאכוון מהקרקע תקיפות אוויריות (8 במרץ,2015,  ustoday).
  • בפגישה עם בכירים עיראקיים בעת ביקורו בעיראק אמר דמפסי, כי כוחות הקואליציה לא יוכלו לתמוך במאבק נגד דאעש לאורך זמן אלא אם ממשלת עיראק תצליח להקים ממשלה מאוחדת (וושינגטון פוסט, 9 במרץ 2015).
  • בעת ביקורו בנושאת המטוסים הצרפתית שארל דה גול, קרא להפגין "סבלנות אסטרטגית" בתקיפות האוויריות של הקואליציה. שכן לדבריו הגברת קצב התקיפות עלול לסכן חייהם של אזרחים והדבר ישחק לידי דאעש. לדבריו היקף התקיפות תלוי גם בעוצמתו של צבא עיראק ו[הצלחת] מאמצי הממשלה העיראקית להתפייס עם האוכלוסייה הסונית (סוכנות הידיעות הצרפתית, 9 במרץ 2015). 

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מספר הסורים, שהוצאו להורג ע"י דאעש
  • על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם הוציא דאעש להורג בסוריה, מאז הקמת הח'ליפות האסלאמית, 1,969 בני אדם. מרבית המוצאים להורג הינם אזרחים (1,238), ביניהם שישה ילדים ושמונה נשים.
מחוז אלרקה
  • כוחות הקואליציה ביצעו תקיפות אוויריות באזור הבסיס האווירי אלטבקה (מערבית לאלרקה) הנשלט ע"י דאעש. כמו כן ביצעו שתי תקיפות נגד בתי הזיקוק בצפון מערב העיר תל אלאביצ'. נמסר, כי לפחות שלושים פעילי דאעש, שהועסקו בבתי הזיקוק, נהרגו בתקיפה (Syriahr.com, 9 במרץ 2015).
  • מתקני הפקת נפט מהווים יעד מועדף לתקיפות האוויריות של כוחות הקואליציה.תקיפות אלו פגעו ביכולתו של דאעש לזקק ולשווק תוצרי נפט ועל פי הדיווחים אמריקאים הם הקטינו באופן משמעותי את הכנסות דאעש ממכירת הדלקים.

מחוז אדלב
  • נמסר, כי בתקיפה אווירית באזור אדלב (צפון מערב סוריה) נהרגו מספר מפקדי ג'בהת אלנצרה בינהם אבו המאם אלשאמי (המכונה גם פארוק הסורי), שהיה מפקד צבאי בכיר בארגון. בין ההרוגים היו גם שלושה חברי "מועצת השורא" של הארגון. נמסר גם, שמנהיג הארגון, אבו מחמד אלג'ולאני, נפצע (אין אימות לכך).כלי תקשורת ייחסו את התקיפה לכוחות הקואליציה הבינלאומית,  אשר מצידה הכחישה את התקיפה, שיוחסה לה (רויטרס, 6 במרץ 2015).
  • סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה טענה, כי כוחות המשטר הם העומדים מאחורי הריגתו של אבו המאם אלשאמי. לדבריהם, התקיפה אירעה בעת שכמה מבכירי הארגון נועדו לפגישה בעיירה סלקין (כ-40 ק"מ צפונית מערבית לאדלב), סמוך לגבול עם תורכיה. אלשאמי נחשב לאחד מבכירי ג'בהת אלנצרה. הוא לחם בעבר עם הכוחות האסלאמיסטים באפגניסטאן, עיראק וסוריה. מקורות בג'בהת אלנצרה מסרו, כי אבו המאם אלשאמי הודח מתפקידו לפני כארבעה חודשים. הם אישרו כי הוא נפצע בתקיפה אווירית ומת מפצעיו מספר ימים לאחר מכן (אלאח'באר, 6 במרץ 2015).
מחוז אלאלחסכה
  • ב-2 במרץ 2015 נמסר, כי דאעש שחרר כמה מהנוצרים האשורים, שנישבו על ידו בתל ברכה. לדברי דאעש הם שוחררו מכיוון שלא היו מעורבים בקרבות. גורלם של שאר בני הערובה האשורים אינו ידוע (8 בצרץ 2015,  Day Press).

מחוז אלאלחסכה בו התנהלו הקרבות בין דאעש לכוחות הכורדים (YPG). העיגולים המסומנים בשחור הינם עיירות נוצריות אשוריות שנפלו לידי דאעש. העיגול האדום הינה העיירה תל בראכ בה תקפו הכוחות הכורדים את דאעש.
מחוז אלאלחסכה בו התנהלו הקרבות בין דאעש לכוחות הכורדים (YPG). העיגולים המסומנים בשחור הינם עיירות נוצריות אשוריות שנפלו לידי דאעש. העיגול האדום הינה העיירה תל בראכ בה תקפו הכוחות הכורדים את דאעש.

דרום סוריה
  • ב-8 במרץ 2015 פורסמו צילומים של כוחות ג'בהת אלנצרה הנערכים לבלימת מתקפת כוחות המשטר הסורי המתבצעת נגדם בדרום המדינה. בצילומים נראים כלי רכב, כולל כלי רכב משוריינים, שככל הנראה נלקחו שלל מצבא סוריה. התמונות פורסמו על-ידי בעל חשבון טוויטר, שהזדהה ככתב זרוע ההסברה המרכזית של ג'בהת אלנצרה בדרום (חשבון טוויטר המזוהה עם ג'בהת אלנצרה,  8 במרץ 2015).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז צלאח אלדין
תכרית
  • בשבוע שחלף נמשכה המתקפה רחבת ההיקף של צבא עיראק, שהחלה ב-1 במרץ 2015. המתקפה נועדה לכבוש את העיר תכרית וסביבותיה ואת מחוז צלאח אלדין בכלל. בתקשורת העיראקית והאמריקאית דווח, כי כוח צבאי המונה כ-30,000 איש מצבא עיראק והמיליציות השיעיות פתח במתקפה קרקעית לכיבוש העיר תכרית. עד כה לא הושגה הכרעה. נמסר על קרבות קשים המתנהלים בפרברי תכרית. הכוחות העיראקיים מנסים לכתר את העיר בעוד פעילי דאעש מנסים לעצור את התקדמותם באמצעות הנחת מטעני צד ופיצוץ מכוניות תופת (אתר הצבא העיראקי וסקיי ניוז, 8 במרץ 2015).
  • להלן התבטאויות בכירים אמריקאים אודות המתקפה העיראקית על תכרית:
  • יו"ר המטות המשולבים הגנרל מרטין דמפסיאמר, כי הלחימה בתכרית מהווה את המעורבות האיראנית הגלויה ביותר בעיראק עד כה. עם זאת הוא הוסיף, כי אין בנמצא כוחות צבא איראנים קרקעיים. להערכתוהמתקפה המשולבת על העיר תכרית תצליח להכריע את פעילי דאעש בעיר. זאת, בשלהנחיתות המספרית הברורה של דאעש, שכוחותיהם מונים כמה מאות פעילים לעומת כ-23,000 לוחמים של צבא עיראק והמיליציות השיעיות. לדבריו לא תתאפשר הצלחה  במתקפה ללא התקיפות האוויריות של ארה"ב, המרתקות את כוחות דאעש בצפון המדינה (7 במרץ 2015,  AP).
  • על פי מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, בשימוע בקונגרס, החל מ-22 בפברואר ועד 6 במרץ 2015 ביצעו מטוסי הקואליציה 26 תקיפות במסגרת תמיכת כוחות הקואליציה בממשלת עיראק. זאת על מנת להקל על הכוחות הקרקעיים העיראקיים בתקיפות נגד דאעש. עוד אמר, כי בנוסף לתקיפות מהאוויר כוחות הקואליציה תומכות במבצעים העיראקים באמצעות צוותי סיוע המספקים  לכוחות הביטחון העיראקים תמיכה מבצעית ומודיעינית (6 במרץ 2015,  אתר CENTCOM).
  • ההתקפה על העיר תכרית, הנשלטת ע"י דאעש, הינה הגדולה מסוגה המתבצעת ע"י צבא עיראק והמליציות השיעיות מאז ההצלחות, שנחל דאעש בקיץ 2014. ההתקפה מסתייעת ע"י איראן. על פי התקשורת העיראקית קאסם סלימאני, מפקד כח קדס של משמרות המהפכה, נמצא בשטח כדי לפקח על הקרבות. הסיוע האמריקאי, על פי הצהרות בכירים אמריקאים, מתבטא בתקיפות אוויריות נגד דאעש בצפון המדינה (ולא בתכרית עצמה). אם תצליח המתקפה העיראקית על תכרית עשויה להיפגע יכולת הלחימה שלו במוקדי עימות נוספים, שמצפון וממערב לבירה בגדאד. 

סאמראא'
  • העיר החשובה סאמראא', שמצפון לבגדאד, ניצבת בפני התקפה של דאעש, שכוחותיו פועלים בסביבותיה ומנסים לנתק אותה מהצירים המובילים דרומה (לבגדאד) וצפונה (לתכרית) בשבוע האחרון נמשכה לחימה באזור העיר בין צבא עיראק והמיליציות השיעיות לבין פעילי דאעש. על פי דיווחים עיראקיים ספג דאעש עשרות אבידות בלחימה (ארם ניוז, 6 במרץ 2015; אח'באר אלעראק, 9 במרץ 2015; אלסומריה ניוז, 9 במרץ 2015).
  • ב-2 במרץ 2015 פרסם דאעש תמונות של פעיל דאעש, שהזדהה כאבו דאוד האמריקאי, אשר נטען, כי ביצע פיגוע התאבדות תוך שימוש במשאית תופת נגד כוחות צבא עיראק ומיליציות שיעיות באזור סמראא' (פורום אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 4 במרץ 2015CNN ,, 5 במרץ 2015). לפי שעה לא ידועה זהותו של מבצע פיגוע ההתאבדות.
מחוז נינוא
  • ב-5 במרץ 2015 פורסם, כי התארגנות במוצול המכונה "תנועת ההתנגדות של מוצול" הרגה את  אחד האמירים מטעם דאעש במוצול. האמיר, המכונה אבו סנאן אלעפרי,נחטף כמה ימים קודם לכן (חשבון טוויטר של המזוהה עם צבא עיראק, 7 במרץ 2015). בנוסף לכך ב-8 במרץ 2015 דווח, כי מושל מוצול מטעם דאעש נהרג במהלך תקיפה אווירית של כוחות הקואליציה בעיר (אלח'ליג', 6 במרץ 2015).
מחוז אלאנבאר
  • ב-6 במרץ 2015 הודיע צבא עיראק, כי הצליח, בסיוע שבטים סוניים ומטוסי הקואליציה הבינלאומית, להשלים את כיבושה מחדש את העיר אלבע'דאדי מידי דאעש. יש לציין, כי העיר אלבע'דאדי סמוכה לבסיס של חיל האוויר העיראקי אלאסד, המותקף ע"י פעילי דאעש (רויטרס ואלח'ליג', 6 במרץ 2015).
  • ב-7 במרץ 2015 בוצע פיגוע התאבדות באמצעות משאית תופת נגד מוצב משמר הגבול של צבא עיראק הסמוך לגבול עם ירדן. מבצע הפיגוע היה פעיל שכינויו אבו מכארם אלאנצארי. חלק גדול ממוצב נהרס ועשרות אנשי צבא עיראקים נהרגו (פורום אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי של דאעש, 7 במרץ 2015).
מחוז הדרום (אלג'נוב)
  • ב-7 במרץ 2015 הועלו תמונות לחשבון טוויטר המזוהה עם דאעש. בתמונות הוצג תהליך ייצור עצמי של רקטות המכונות "אלפארוק 1" (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 7 במרץ 2015).. ייתכן ותופעת ייצור עצמי של אמצעי לחימה בידי דאעש מעידה על מחסור באמצעי לחימה תקניים, לפחות באזורים מסוימים, שאינם בסדר העדיפויות של דאעש.
מחוז כרכוכ
  • כוחות הפשמרגה הכורדיים החלו ב-9 במרץ 2015 במבצע רחב היקף נגד פעילי דאעש במחוז כרכוכ בסיוע תקיפות אוויריות של כוחות הקואליציה, נמסר כי הכורדים הרגו כמה עשרות פעילי דאעש והצליחו להשיב את השליטה על מספר כפרים בדרום המחוז (ארם ניוז, 9 במרץ 2015).

התנהלות המדינה האסלאמית

הוצאה להורג של צעיר ממזרח ירושלים
  • ב-10 במרץ 2015 פרסם דאעש סרטון, שבו תועדה הוצאתו להורג של צעיר משכונת בית חנינא, שבמזרח ירושלים, בשם מחמד מסלם. הצעיר יצא לסוריה והצטרף לדאעש. לטענת דאעש הוא הוחדר לשורות הארגון ע"י המוסד. משפחתו של מחמד מסלם הכחישה טענה זאת.
  • ההוצאה להורג בוצעה בירי ע"י שני פעילי דאעש, האחד מבוגר והשני נער. בסרטון, שהפיץ דאעש הזכיר הפעיל את הריגת היהודים בפיגוע בצרפת וציין, שהמדינה האסלאמית תהרוג את כל סוכני המוסד ותשחרר את הר הבית. בסוף הסרטון הוצגה תמונה של ירושלים ושל הר הבית.
המשך הרס אתרים היסטוריים על ידי דאעש
  • ארגון דאעש ממשיך בהרס אתרים היסטוריים ופריטים ארכיאולוגיים נדירים מראשית הציביליזציה האנושית, בעיראק ובסוריה.זאת במסגרת תפיסתו, כי מדובר בתרבות כופרת של עובדי אלילים. ב-6 במרץ 2015 הרס הארגון באמצעות בולדוזרים וטרקטורים את העיר האשורית תל נמרוד (הידועה גם בשם כלח וממוקמת בצפון עיראק, דרומית לנינוה), שנוסדה במאה ה-13 לפני הספירה,  לאחר מכן הרס דאעש את העיר אלחצ'ר,  הסמוכה לה, שהינה עיר עתיקה שהתקיימה לפני יותר מ-2,000 שנה. יוזכר, כי  בשבוע שעבר פרסם הארגון סרטון בו תעד הרס מוצגים במוזיאון העיר מוצול כולל פריטים נדירים מראשית הציביליזציה, בעיקר מימי האימפריה האשורית (רויטרס, 7 במרץ 2015; אלערביה, 6 במרץ 2015).

מימין: עתיקות תל נמרוד טרם הריסתם  (אלערביה, 6 במרץ 2015).  משמאל:  עתיקות העיר אלחצ'ר (אלעהד, 8 במרץ 2015).
מימין: עתיקות תל נמרוד טרם הריסתם  (אלערביה, 6 במרץ 2015). משמאל:  עתיקות העיר אלחצ'ר (אלעהד, 8 במרץ 2015).

הנחיות ביטחון למתנדבים הזרים לשורות דאעש
  •  ארגון דאעש פרסם חוברת בת חמישים עמודים, שהופצה באינטרנט תחת השם "הגירה למדינה האסלאמית, 2015".החוברת בשפה האנגלית  מהווה מדריך עבור פעילים זרים ממדינות המערב המעוניינים להצטרף לשורות דאעש. החוברת כוללת, בין היתר, המלצות על דרכי המעבר המועדפות מתורכיה לסוריה תוך אמירה, שלאחרונה הפך המעבר דרך תורכיה לקשה יותר.  על פי ההמלצות כדאי שלא לטוס ישירות לתורכיה אלא ליוון או ספרד ומשם לתורכיה. מומלץ לרכוש כרטיס טיסה הלוך חזור כדי שלא לעורר את חשד השלטונות. כמו כן מומלץ שלא לידע את משפחתו של הפעיל על כוונתו לטוס ולהצטרף לשורות דאעש.

לאחרונה הגבירו מדינות מערב אירופה את צעדי הפיקוח על אזרחיהם היוצאים לסוריה. כמו כן הידקה תורכיה את הפיקוח על הנכנסים לשטחה ועל גבולה עם סוריה. פרסום הנחיות הביטחון של דאעש למתנדבים הזרים מעיד, כי התפתחויות אלו חייבו את דאעש ואת המצטרפים לשורותיו להגביר את אמצעי הזהירות כדי לנסות ולהערים על צעדי המנע הננקטים ע"י תורכיה ומדינות המערב.

 

מצרים וחצי האי סיני

פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון המצריים
  • כוחות הביטחון המצריים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע בחצי האי סיני. במסגרת זאת דווח, כי צבא מצרים ביצע מבצע ביטחוני נרחב באזור דרום רפיח ושיח' זויד. במהלך המבצע נעצרו פעילי טרור המשתייכות לארגון תומכי ירושלים. כמו כן דווח על הריגת כמה עשרות פעילי תומכי ירושלים, הריסת בתים והחרמה של מכוניות ואופנועים (אלמצרי אליום, 6 במרץ 2015, אליום אלסאבע, 7 במרץ 2015).
  • מקורות ביטחוניים מצריים מסרו כי מג'די עבד אלע'פאר, שר הפנים המצרי החדש, דאג מיד לאחר השבעתו, לפרסם מספר החלטות הנוגעות לקצינים ולשוטרים בצפון חצי האי סיני שנועדו לשמור על שלומם ולהגן עליהם במידת האפשר מפני פעולות טרור נגדם. בין ההחלטות סגירת חשבונות הפייסבוק והטויטר שלהם והקפדה על מגורים בשכונות קצינים ושוטרים בלבד (דות מצר, 6 במרץ 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

ארגון בוקו חראם נשבע אמונים לדאעש

  • ב-7 במרץ 2015 פורסם כי אבו בכר שכאו, מנהיג ארגון בוקו חראם הפועל בניגריה, נשבע אמונים למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי. שבועת האמונים פורסמה בקלטת-שמע בערבית, שהופצה בחשבון טוויטר של בוקו חרם. להלן נוסח ההודעה: "אנחנו מודיעים, שאנו נשבעים אמונים לח'ליפות האסלאמית. אנחנו נשמע ונציית לה, הן בזמנים קשים והן בזמנים של שגשוג, גם כאשר קל וגם כאשר קשה". בהודעה הופיעו כתוביות תרגום באנגלית וצרפתית.
  • שבועת האמונים לוותה מצד בוקו חראם בגל פיגועים, אשר בהם נהרגו 54 בני אדם ונפצעו 143. בוקו חראם, שקיבל אחריות פומבית לפיגועים הודיע, כי הם בוצעו כנקמה על פגיעת  כוחות הקואליציה המערב אפריקאית בארגון (דף טוויטר של הארגון).

מימין: מנהיג בוקו חראם (האתר בובאבת אלחרכאת אלאסלאמיה, 25 בספטמבר 2014).משמאל: שבועת האמונים של מנהיג בוקו חראם לדאעש (טוויטר, 7 במרץ 2015).
מימין: מנהיג בוקו חראם (האתר בובאבת אלחרכאת אלאסלאמיה, 25 בספטמבר 2014).משמאל: שבועת האמונים של מנהיג בוקו חראם לדאעש (טוויטר, 7 במרץ 2015).

בוקו חראם הינו ארגון טרור סלפי-ג'האדי קיצוני הפועל בניגריה (שמו הרשמי הינו, ג'מאעת אהל אלסנה ללדעוה ואלג'האד). הארגון הוקם בשנת 2002 במטרה ליישם את חוקי ההלכה האסלאמית ולמנוע התמערבות התושבים. החל משנת 2009 החל הארגון במרד מזוין נגד ממשלת ניגריה והוא שולט על שטח של כ-50,000 קמ"ר בצפון המדינה. הארגון אחראי למעשי זוועה נגד האוכלוסייה המקומית ולחטיפה ורצח של אזרחים רבים בניגריה. פעילות בוקו חראם חורגת לעיתים גם למדינות סמוכות (צ'אד, ניז'ר וקמרון). לפי שעה לא פרסם דאעש הודעה רשמית בה הוא מקבל את השבועה, כפי שעשה במקרים קודמים (לוב, חצי האי סיני). גם אם יאשר דאעש את שבועת האמונים לא ברור האם תהייה לכך משמעות מעשית (האם תהייה לדאעש השפעה על פעולות בוקו חראם? האם תתבטא ההצטרפות בסיוע מעשי של דאעש?). מכל מקום עצם שבועת האמונים, יש בה כדי להעצים את יוקרתו של דאעש והיא ממחישה, כי השפעתו האידיאולוגית חורגת מעבר לגבולות עיראק וסוריה.

תשעה עובדים זרים בלוב נחטפו על ידי דאעש
  • שמונה לובים נהרגו ותשעה עובדים זרים נחטפו ב-6 במרץ 2015 בלוב על ידי פעילי דאעש, שפשטו על שדה נפט אלע'אני (Al Ghani) דרומית לסרת. בין החטופים ארבעה  אזרחים פיליפינים, אחד מבנגלדש ואחד אוסטרי. אזרחות שלושת הנותרים אינה ידועה. לדברי שלטונות לוב הועסקו התשעה על ידי חברת שירותי נפט אוסטרית. אחד מהארגונים, שנשבעו אמונים לדאעש קיבל אחריות על תקיפת על שדה נפט  (UPI, גארדיאן, 9 במרץ 2015).

פעילות סיכול ומנע

מעצר פעיל בגרמניה, שעבר הכשרה צבאית בסוריה
  • כרים מרק (Karim Marc B.) בן 22 נעצר בשדה התעופה של דיסלדורף. לדברי התביעה במרץ 2013 הגיע כרים לתורכיה. משם הוא עבר לסוריה והצטרף לשורות אחד מארגוני הג'האד. בתחילת 2014 הוא שב לגרמניה וביולי אותה שנה חזר לסוריה. לדברי התביעה הוא עבר הכשרה צבאית בסוריה ותכנן לבצע פעולות טרור ( www.radikal.com.tr, 4 במרץ 2015).
  • לדברי שר הפנים הגרמני שירותי הביטחון הגרמניים זיהו עד כה בוודאות כ-650 בני אדם,  שנסעו מגרמניה לאזורי המלחמה בעיראק ובסוריה. זאת, בנוסף לכ-1,000 אזרחים גרמנים שהוגדרו כבעלי סיכון גבוה, העלולים לצאת גם הם. לדבריו מספר זה, אשר עולה מיד חודש בחודשו, מבטא מגמה דומה גם בצרפת ובבלגיה. לעומת זאת, בבריטניה ניכרת לדבריו לאחרונה ירידה במספר היוצאים (6 במרץ 2015,  www.thelocal.de)
  • בתחילת שנת 2014 הוערך מספר האזרחים הגרמנים, שיצאו לסוריה, בלמעלה מ-200 [2]בשנה האחרונה גדל איפא מספר האזרחים הגרמנים שיצאו לסוריה ולעיראק פי שלוש. הדבר מבטא להערכתנו את הגידול המשמעותי, שחל בשנה האחרונה, בהיקף אזרחי מדינות מערב אירופה המצטרפים לשורות דאעש.

בספרד נעצרה פעילה, שגייסה נשים לשורות דאעש
  • בשדה התעופה בברצלונה שבספרד נעצרה סמירה ירו (Samira Yerou), אזרחית מרוקו. סמירה ירו יצאה מספרד בדצמבר 2014 יחד עם בנה בן השלוש. היא אותרה בתורכיה כאשר ניסתה להיכנס לסוריה באופן לא חוקי. מחקירה, שנערכה אודותיה, עולה החשד שגייסה נשים מאירופה וצפון אפריקה לשורות דאעש. על פי רשויות ספרד כמאה ספרדים הצטרפו עד כה לדאעש (סוכנות הידיעות הצרפתית, 7 במרץ 2015).
שינויי חקיקה בבריטניה
  • לדברי ג'ימס ברונקשיר, שר ההגירה והביטחון הבריטי, בכוונת השלטונות הבריטים לחוקק חוקים חדשים במגמה לנסות למנוע טיסתם של המצטרפים לשורות ארגוני הג'האד. במסגרת החוק המוצע יוכלו השלטונות למנוע מחברות תעופה להסיע נוסעים, כולל ילדים, שעל פי המידע עליהם בדעתם להצטרף לארגוני הג'האד. שירותי הביטחון הבריטיים מעריכים, כי שש מאות בריטים יצאו לסוריה ולעיראק כדי להלחם בשורות ארגוני הג'האד (רויטרס, 9 במרץ 2015).

בתחילת 2014 הוערך מספר האזרחים הבריטים היוצאים להילחם בשורות דאעש וארגוני הג'האד העולמי בכ-350-200 (מספר שהתבסס על אומדני שירותי המודיעין הבריטים, שהתפרסמו בכלי התקשורת הבריטים). ההערכה העדכנית (כ-600 בריטים) מבטאת איפא גידול משמעותי במספרם של האזרחים הבריטים (הגם שיתכן, כי מגמת הגידול נבלמה לאחרונה).

 

המערכה התודעתית, שמנהל לדאעש

פעילות התעמולה של דאעש באמצעות הטוויטר
  • דאעש מנצל היטב את הרשתות החברתיות בעיקר טוויטר להפצת תעמולה, גיוס פעילים ועידוד ביצוע פיגועים. ממחקר מקיף, שבצע צוות חשיבה של מכון Brookingsעולה (8 במרץ 2015,  www.cent.com):
  • בין ספטמבר –דצמבר 2014 הצליח דאעש להפעיל לפחות 46,000 חשבונות טוויטר. על פי המחקר, שניסה לרדת לעומק השימוש ברשתות החברתיות, רבים מחשבונות הטוויטר, שזוהו עם תומכי דאעש הם מסוריה, עיראק, סעודיה, ארה"ב ומצרים.
  • ברוב החשבונות השפה ערבית היא השפה העיקרית. בחלק קטן יותר של החשבונות השפה היא אנגלית. כמו כן עלה, כי ישנם לכל חשבון 1,000 עוקבים בממוצע, מספר גדול יותר מהממוצע לחשבון.
  • כל חשבון שכזה מפיץ בממוצע 50 הודעות ביום. זוהי כמות גדולה מאד של עדכונים יחסית לחשבונות אחרים בטוויטר.
  • רוב ההצלחה של דאעש ברשת החברתית היא הודות לקבוצות קטנות יחסית של משתפים פעילים המונים בין 500 ל-2,000, המעדכנים את הרשת באופן תדיר.
  • על פי מנהלי טוויטר נעשים מאמצים נרחבים לחסימת חשבונות אלה. מאז אוקטובר 2014 נחסמו אלפי חשבונות המוזהים עם הארגון.

בשל החשיבות הרבה, שמייחס דאעש לשימוש בטוויטר במלחמה על התודעה, איימו לאחרונה תומכי דאעש על חייהם של מפעילי רשת טוויטר. זאת, מאחר שהרשת חוסמת לדבריהם חשבונות של מעורבים בארגון דאעש. בפוסט בשפה הערבית, שהועלה באתר שיתוף קבצים, נאמר, כי המלחמה הוירטואלית, שמנהלת רשת טוויטר נגד דאעש, תוביל למלחמה אמיתית נגדה. הם איימו, כי  מפעילי טוויטר "הפכו למטרה לחיילי הח'ליפות ותומכיהם" (גרדיאן, 2 במרץ 2015). דאעש גם הפיץ לתומכיו הוראות כיצד לפתוח חשבונות ברשתות החברתיות ולהערים על המבקשים לחסום אותם.


ארגון דאעש מנהל מלחמה על התודעה
  • בסרטון, שפרסם ארגון דאעש מהעיר אלרקה (מעוז הארגון בסוריה) נראים פעילי הארגון כשהם מדברים על החשיבות הרבה של המערכה התקשורתית במאבק של דאעש. הפעילים מציינים, כי המלחמה התקשורתית מסייעת לארגון בגיוס תמיכה רחבה בקרב המוסלמים בעולם; מספקת מידע אמין מהשטח כתחליף ל"סילופי התקשורת המערבית" ומחזקת את ידי הלוחמים בשטח. הפעילים קוראים למוסלמים נוספים להשתתף במלחמה זו על-ידי הפצת המידע התקשורתי, שמספק דאעש (אתר שיתוף קבצים שבו עושים שימוש פעילי דאעש, 8 במרץ 2015).

מימין: אחד הדוברים בסרטון המעלה על נס את חשיבות המלחמה התקשורתית של דאעש. הוא ציין, כי המלחמה הזו היא "מחצית הדרך אל הניצחון".משמאל: פעיל נוסף המציין, כי אלה הפועלים במישור התקשורתי למען המדינה האסלאמית מקיימים את הג'האד לא פחות מאלה הנלחמים בשטח.
מימין: אחד הדוברים בסרטון המעלה על נס את חשיבות המלחמה התקשורתית של דאעש. הוא ציין, כי המלחמה הזו היא "מחצית הדרך אל הניצחון".משמאל: פעיל נוסף המציין, כי אלה הפועלים במישור התקשורתי למען המדינה האסלאמית מקיימים את הג'האד לא פחות מאלה הנלחמים בשטח.

[1]הפרסום השבועי "מבט לג'האד העולמי" עוקב אחר ההתפתחויות בקרב דאעש וארגוני הג'האד העולמי בסוריה ובעיראק, ובמזרח התיכון בכלל. הפרסום עוקב גם אחר פעילות טרוריסטית ברחבי העולם, שמקורה בארגוני הג'האד העולמי הפועלים במזרח התיכון.
[2] על פי דיווח של המשרד הפדראלי להגנה על החוקה (BFV), שפורסם בתקשורת הגרמנית.