המלצות ביטחוניות מעודכנות, שהוציא דאעש לפעילים המגיעים לסוריה


כריכת חוברת ובה קובץ המלצות ביטחוניות מעודכנות לפעילים, היוצאים להצטרף ל"מדינה האסלאמית".
כריכת חוברת ובה קובץ המלצות ביטחוניות מעודכנות לפעילים, היוצאים להצטרף ל"מדינה האסלאמית".

כללי

1.  בפברואר 2015 פרסם ארגון דאעש באינטרנט חוברת בת חמישים עמודים, שכותרתה: "הגירה למדינה האסלאמית, 2015"[1]. החוברת, שפורסמה בשפה האנגלית, מהווה מעין ספר הדרכה עבור פעילים זרים ממדינות המערב, המעוניינים להגיע לסוריה כדי להצטרף לשורות דאעש. בחוברת שלל עצות והמלצות אופרטיביות בכל מה שקשור לדרכי ההגעה המועדפות ממדינות אירופה לתורכיה, ומשם לסוריה (כולל מפות מפורטות של מעברי הגבול, שבין תורכיה לסוריה). ההמלצות עוסקות בדרכי ההתנהגות מול השלטונות התורכיים בשדות התעופה ובמעברי הגבול היבשתיים והן יורדות לפרטים כגון מה כדאי לארוז ולהביא. ברקע ההמלצות הללו עומדים להערכתנו הגברת צעדי הביטחון והמנע מצידן של מדינות מערב אירופה ותורכיה בתקופה האחרונה.

2.  על גבי החוברת נכתב, כי היא הוצאה ב-2015 ע"י המדינה האסלאמית. לא מופיעים בה פרטים נוספים, שיש בהם כדי להעיד מי הגוף העומד עומד מאחורי כתיבתה. הפצתה נעשתה על ידי גורמים המזוהים עם דאעש באתרי שיתוף קבצים וברשתות החברתיות. שלטונות ארה"ב ומדינות אירופאיות פעלו להסרת הקישורים לחוברת מהאתרים המפיצים אותה ויחידת הלוחמה בטרור של בריטניה הגדירה את החוברת כפרסום טרור (גארדיין, 25 בפברואר 2015). עם זאת, להערכתנו, הוטמעו העצות, שבחוברת בקרב הפעילים הג'האדיסטים וההתארגנויות הג'האדיסטיות, העושים בהן שימוש מעשי בצאתם לתורכיה[2].

דוגמא מההמלצות בחוברת לפעילים מומלץ להימנע מלהצהיר על "ביצוע ג'האד בסוריה" ולהתחזות כתיירים.
דוגמא מההמלצות בחוברת לפעילים מומלץ להימנע מלהצהיר על "ביצוע ג'האד בסוריה" ולהתחזות כתיירים.

3.  בחוברת מושם דגש רב על תורכיה, המשמשת כערוץ המעבר העיקרי עבור פעילי דאעש ושאר ארגוני הג'האד העולמי העושים דרכם לסוריה.עד לתחילת 2015 התבצע מעבר הפעילים דרכה בקלות יחסית בשל העלמת העין של השלטונות התורכיים, בין השאר משום שהם לא היו מעוניינים להיכנס לעימות חזיתי עם דאעש. לאחרונה החלה תורכיה להערים קשיים בפני הפעילים המגיעים לשטחה, והדבר מודגש בחוברת. בחוברת נכתב, כי כיום לא קיים שום שיתוף פעולה בין דאעש לשלטונות התורכיים וכי שירותי המודיעין התורכיים מנסים לאסור כל מי שחשוד בחברות בדעאש. עם זאת נאמר בחוברת, שפעילי דאעש ממשיכים לשהות בתורכיה בשל החשש של תורכיה מפני פעולות נקם מצידו של הארגון (עמ' 6 בחוברת, ראו להלן).

4.  למרות הגברת צעדי הביטחון והמנע מצידן של תורכיה ומדינות אירופה, זרם המצטרפים לשורות דאעש עודנו נמשך, אף כי יתכן, שבכמה מדינות חלה בו התמתנות כלשהי. לכך יש, להערכתנו, כמה הסברים:

א.  כח המשיכה האידיאולוגי הרב של דאעש, המניע צעירים מהעולם הערבי והמערבי להצטרף למדינה האסלאמית, שריר וקיים (והוא אולי אף התחזק לנוכח המערכה הבינלאומית המתנהלת נגד דאעש). המהלכים הביטחוניים גורמים לפעילים הג'האדיסטים להגביר את צעדי הביטחון והזהירות שלהםאך הם אינם מונעים את המשך הצטרפותם לשורות דאעש.

ב.  העדר מענה הולם מצד מדינות המערב: מדינות אירופה, עדיין לא השכילו לנקוט בצעדים ביטחוניים אפקטיביים להתמודד עם תופעות המצטרפים הזרים. זאת לנוכח מכלול של קשיים פוליטיים, חוקיים וחברתיים במדינות השונות.ביטוי לכך ניתן למצוא בדברי ג'ון אלן, מתאם הקואליציה הבינלאומית שציין, כי לאחרונה החלו חברות הקואליציה להיערך לפעולות מתואמות ומתוכננות יותר כדי לתת מענה לאיום הלוחמים הזרים. אולם ג'ון אלן הודה כי למרות ההגבלות, שהוטלו עליהם, ממשיכים הפעילים הזרים להצטרף לשורות דאעש ולכן יש לקדם שיתוף פעולה בינלאומי הדוק יותר (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 2 במרץ 2015).

ג. המהלכים התורכיים עדיין אינם אפקטיביים דיים: תורכיה, המהווה "ארץ מפתח" בהגעת הפעילים הזרים, מנסה להתמודד עם התופעה במגוון דרכים. אך גם היא נמנעת ממערכה כוללת נגד התשתית הג'האדיסטית, שבשטחה. זאת הן משיקולם פוליטיים והן בשל חשש מפעולות נקם נגדה (כפי שנאמר בחוברת). נראה, כי גם יכולתה לחסום באופן יעיל את הגבול עם סוריה מוגבלת. התרשמותנו היא, שפעולות המנע התורכיות יעילות יותר בנמלי התעופה ובעיר איסטנבול, דרכה עוברים מרבית הפעילים, ופחות לאורך הגבול הארוך והפרוץ שבין תורכיה לסוריה.

ד. צעדי המנע של דאעש: דאעש נוקט במגוון של מהלכי מנע כדי לעקוף את צעדי הביטחון הננקטים נגדו (כפי שהדבר מתבטא בחוברת, שהוצאה בפברואר 2015). המשך זרימת הפעילים הזרים לתורכיה ומשם לסוריה עשוי להעיד, כי עד כה השכילו דאעש והפעילים הג'האדיסטים לתת מענה לצעדים הביטחוניים הננקטים נגדם.

עיקרי ההמלצות המופיעות בחוברת ההדרכה

5.  חוברת ההדרכה נועדה לפעילים אירופאים היוצאים לסוריה כדי להצטרף לשורות ארגון דאעש. רבות מהמלצות המופיעות בה עוסקות בתורכיה, המהווה עורק עיקרי למעבר הפעילים (החוברת אינה עוסקת בכניסה לסוריה דרך מדינות אחרות – לבנון, ירדן או עיראק). החוברת בנויה ממספר פרקים, שבהם המלצות הנוגעות להגעה לתורכיה ולמעבר לסוריה,  תוך פירוט הדרכים, שבהן ניתן להערים על כוחות הביטחון המקומיים.

6.  להלן כמה מההמלצות:   

א. היציאה לתורכיה: ההמלצה בחוברת היא, שלא לצאת ישירות ממדינת האם לתורכיה, שכן טיסה ישירה עלולה לעורר חשד. לפיכך ההמלצה היא להגיע למדינה אחרת באירופה (מוזכרות יוון או ספרד) ומשם לרכוש כרטיס טיסה לתורכיה. כמו כן מומלץ לרכוש כרטיסי  טיסה הלוך וחזור (למרות שאין כוונה לשוב למדינת האם) כדי שלא לעורר חשד.

ב. ההגעה לתורכיה: החוברת מפרטת את סדרת התשאולים והבדיקות, שעוברים הפעילים המגיעים לתורכיה וכלולות בה המלצות לגבי התשובות, שיש לענות למתשאלים התורכים. העצה המרכזית למגיעים לתורכיה היא להעמיד פני תיירים ולגלות התמצאות באתרי התיירות של תורכיה, כדי לשוות אמינות לסיפור הכיסוי.  

ג. יצירת קשר עם פעילים המסייעים לדאעש: עם ההגעה לתורכיה מומלץ לפעיל ליצור קשר עם איש קשר מקומי בדרך כלל באמצעות הטוויטר (בחוברת ניתנת כתובת טוויטר ומספר כתובות חלופיות במידה ואחת הכתובות תיסגר). בחוברת מוזכרות גם דירות מבטחים בהן שוהים הפעילים עד להעברתם לסוריה.

ד. הציוד הנדרש: בחוברת פרק הכולל המלצות לגבי הציוד הנדרש להגעה לסוריה ואופן אריזתו. ליוצאים לסוריה מומלץ להביא עימם שלושה פרטים בלבד: תיק יד, תרמיל ומזוודה. זאת, להערכתנו, כדי שלא למשוך תשומת לב מיותרת, להקל ככל האפשר על המעבר בגבול.

 ה. יציאת נשים: בחוברת פרק המוקדש להמלצות מיוחדות הנוגעות ליציאת נשים.  המלצות אלו כוללות אזהרות שלא לנסוע בתחבורה ציבורית, לא להסתובב בחבורה גדולה (יותר משלוש), להביא טלפון נייד וללמוד מספר משפטים בסיסיים בתורכית (הערה: בקרב המצטרפים לשורות דאעש ישנן גם נשים, חלקן עושות זאת על בסיס אישי וחלקן מצטרפות לבעליהן).  

נספח
תורכיה כארץ מעבר מרכזית עבור פעילים ג'האדיסטים העושים דרכם לסוריה

1.  תורכיה משמשת כערוץ המעבר העיקרי עבור דאעש ושאר ארגוני הג'האד העולמי העושים דרכם ממדינות האם שלהם לסוריה. מרבית הפעילים מגיעים לסוריה דרך תורכיה, אשר לה גבול ארוך ופרוץ עם סוריה באורך של כ-900 ק"מ. ההגעה לתורכיה דרך מדינות אירופה הינה נוחה וזולה. מרבית המתנדבים מגיעים אליה בדרך האוויר ובטיסות מסחריות. ניתן להגיע לתורכיה גם באמצעות תחבורה יבשתית, ללא צורך בדרכון או ויזה (די אם בידי המתנדב תעודת זהות).

2.  בתורכיה מצויה תשתית נרחבת של פעילים ג'האדיסטים הקולטת את הפעילים האירופאים והערביםמוסלמים ומשגרת אותם לסוריה. פעילי התשתית הג'האדיסטית דואגים לשכן את הג'האדיסטים הזרים בדירות מסתור, להבריח אותם לסוריה ולדאוג לחבירה בינם לבין פעילי דאעש. בינואר 2015 ציטט העיתון התורכי הורייט דו"ח מודיעיני משטרתי לפיו מצויים בתורכיה לפחות 3,000 איש, הקשורים בצורה זו או אחרת לדאעש, שיש לעקוב אחריהם.

3.  מעבר המתנדבים דרך תורכיה התבצע עד לסוף שנת 2014 בקלות יחסית בשל העלמת העין של השלטונות התורכיים. אולם ככל שהתגבר זרם הפעילים הזרים שעברו מתורכיה לסוריה, וגברו החששות מפני חזרתם של "בוגרי סוריה ועיראק" למדינות האם שלהם, החלו מדינות המערב למתוח ביקורת על תורכיה ולדרוש ממנה לנקוט צעדים אפקטיביים נגד התופעה. הממשל התורכי הואשם, כי הוא אינו פועל די כדי למנוע את זרם המתנדבים המגיעים לסוריה משטח תורכיה וכי הוא אינו פועל לחסימת הגבול עם סוריה.

4.  מתחילת 2015 דווח בכלי התקשורת, כי תורכיה החלה לנקוט בצעדים נגד מעבר פעילים ג'האדיסטים דרכה. השלטונות התורכים דיווחו כי בינואר 2015 הם גירשו מהמדינה 1,165 בני אדם, שנחשדו בהשתייכות לדאעש וכי סורבה כניסתם של 7,250 איש. נראה היה כי הממשל התורכי סבר, שלצעדים אלו יש מחיר: המשטרה התורכית הזהירה מפני פעילות נקם אפשריות של התארגנויות דאעש ברחבי תורכיה, בעיקר תקיפת שגרירויות וקונסוליות של מדינות המערב (הורייט, 17 בינואר 2015)[3].

5.  בפברואר 2015 הגבירה תורכיה את צעדי הביטחון, שנועדו למנוע הגעת פעילים ג'האדיסטים ומעברם לסוריה. התורכים הציגו בפני עיתונאים "מרכזי סיכון" ("Risk Center"),שהקימו בנמלי התעופה הבינלאומיים, במעברי הגבול ובתחנות אוטובוסים מרכזיות. "מרכזי סיכון" אלה אמורים לעקוב אחד פעילים חשודים ולהחזרתם למדינות המוצא שלהם. בפברואר 2015 דיווחו התורכים, כי הם עקבו אחר 1,500 חשודים, אשר כשליש מהם הוחזרו למדינות המוצא שלהם (הורייט, 1 בפברואר 2015). כמו כן ביצעו כוחות הביטחון התורכים פשיטות ומעצרים נגד חשודים, הגבירו את הפיקוח במעברי הגבול שיפרו את המעקב המודיעיני אחר המגיעים לתורכיה וביצעו פעילות ביטחונית במחנות הפליטים הסוריים ובערים הסמוכות לגבול עם סוריה ועיראק.

6.  לנוכח צעדים אלו הצהיר מבלוט צ'בושאולו, שר החוץ התורכי, כי תורכיה ניצבת בפני האשמות לא הוגנות, שכן היא עושה כל שביכולתה כדי לסגור את גבולותיה. הוא גם קראלמדינות אירופה לחלוק עם תורכיה יותר מידע לגבי המתגייסים לשורות ארגוני ג'האד קיצוניים (הורייט, 13 במרץ 2015).

יעילות צעדי הביטחון התורכיים

7.  צעדי הביטחון הללו גרמו לאחרונה למעצרם ולגרושם של פעילים ג'האדיסטים, שהגיעו לתורכיה, בדרכם לסוריה. על פי הדיווחים בתקשורת התורכית והמערבית המעצרים הללו בוצעו באיסטנבול כמו גם בקרבת הגבול הסורי. התרשמותנו היא שהצעדים התורכיים הינם אפקטיביים יותר בנמלי התעופה ופחות בדרום תורכיה, בקרבת הגבול הארוך והפרוץ עם סוריה. עדות אפשרית לכך ניתן למצוא בדיווח כתב שלהניו יורק טיימס, שהתלווה למבריחים תורכיים באזור גאזיאנטפ (Gaziantep), עיר בדרום תורכיה, הסמוכה לגבול עם סוריה. הכתב דיווח, שלמרות, שתורכיה נוקטת בצעדי מנע, נמשך זרם הפעילים העוברים מתורכיה לסוריה. מבריחים המתגוררים באזור המתפרנסים מהברחת סיגריות ומוצרים נוספים טוענים, שפעילי דאעש מכריחים אותם באיומים להבריח את הפעילים הזרים (זמן, 11 במרץ 2015).

8.  נראה, כי למהלכים התורכיים שננקטו, הייתה השפעה מסוימת על חופש הפעולה ועל הניראות של דאעש בתורכיה. בעבר דווח, כי לפעילים הבאים לתורכיה המתינו אנשי קשר מטעם דאעש, שפעלו באופן כמעט חופשי. כמו כן פורסמו פרטים אודות דירות מבטחים אליהן יכלו הפעילים להגיע. מהחוברת עולה, כי בראיית דאעש כיום לא קיים כל שיתוף פעולה בין פעילי דאעש לבין הרשויות התורכיות וכי שירותי המודיעין התורכיים מנסים לאסור כל מי שהם חושדים בו שהוא חבר בארגון. עם זאת עולה מהחוברת, כי התשתית התומכת של דאעש בתורכיה ממשיכה להתקיים בשל חששות השלטונות התורכיים ממעשי נקם. להלן קטע רלבנטי מהחוברת העוסק ביחסים של דאעש עם תורכיה (עמ' 6):
 

"Note: it is important to know that the Turkish intelligence agencies are in no way friends of the Islamic State, they will try to imprison anyone they suspect of being members of the Islamic State. The only reason members live in Turkey in some peace is because Turkey fears revenge attacks. " (ההדגשות הן של מרכז המידע).

 

9.  מכל מקום, במבחן התוצאה, על אף המהלכים הביטחוניים נגד דאעש, זרם הפעילים היוצאים לסוריה דרך תורכיה והשבים באותו נתיב, לא נפסק.בכלי התקשורת האירופאים ממשיכות להתפרסם ידיעות של פעילים שיצאו לסוריה וחזרו ממנה, כולל פעילים, שהיו מבוקשים במדינות האם שלהם[4]. שר הפנים הגרמני התבטא לאחרונה, כי שירותי הביטחון הגרמניים זיהו עד כה בוודאות כ-650 בני אדם, שנסעו מגרמניה לאזורי הקרבות בעיראק ובסוריה. זאת, בנוסף      לכ-1,000 אזרחים גרמנים שהוגדרו כבעלי סיכון גבוה, העלולים לצאת גם הם. לדבריו מספר זה, אשר עולה מיד חודש בחודשו, מבטא מגמה דומה גם בצרפת ובבלגיה. לעומת זאת, לדבריו, בבריטניה ניכרת לאחרונה ירידה במספר היוצאים (6 במרץ 2015,  www.thelocal.de,). התבטאות זאת, והתבטאותו של ג'ון אלן מתאם הקואליציה הבינלאומית, מעידות, כי עדיין לא עלה בידי תורכיה ומדינות המערב למצוא פיתרונות יעילים לתופעת המתנדבים הזרים.

[1]המונח הג'רה בו משתמש דאעש פרושו הגירה, קרי - הצטרפות המוסלמים מרחבי העולם למדינה האסלאמית, שהוקמה ע"י דאעש. ההג'רה הינומונח חשוב וסמלי בתולדות האסלאם. הוא מסמל הגירת הנביא מחמד ונאמניו הראשונים בשנת 622 לספירת הנוצרים ממכה לאלמדינה בשל הרדיפות, שהיו מנת חלקם בראשית דרכם. ההג'רה הפכה סמל להתבדלות המאמינים הנאמנים מהחברה החוטאת והסוטה, ומופת לראשיתה של חברה אסלאמית נאותה ולתחיית האסלאם (אוריה פורמן, אסלאמיון, ת"א: צה"ל הוצאת מערכות, 2002, עמ' 322).
[2]כך למשל דווח לאחרונה בתקשורת התורכית, כי פעילים בריטיים המגיעים לתורכיה שינו את הטקטיקה שלהם. הם נוחתים באיסטנבול ועוברים ממנה לעיירות הנופש כמו מרמריס ובודרום. משם הם מועברים לערים שונות, שמהן הם משוגרים לסוריה (sozcu.com.tr, 19 במרץ 2015).
[3]ב-6 בינואר 2015 בוצע באיסתנבול פיגוע התאבדות בתחנת משטרה באמצעות מחבלת, שפוצצה רימון. קצין משטרה נהרג. המחבלת המתאבדת היא דיאנה ראמזאנובה, בת 18, שמוצאה מדגסטאן אלמנתו של פעיל דאעש, אזרח נורווגי ממוצא צ'צ'ני, שנהרג בסוריה. פיגוע זה, אם כן בוצע ע"י דאעש, הינו יוצא דופן שכן הארגון נמנע מלבצע פיגועים נגד תורכיה מחשש לפגיעה בעורק הלוגיסטי החיוני העובר דרכה. בסוף ינואר 2015 דיווחו שירותי המודיעין של תורכיה, כי חשפו תוכנית של דאעש לתקוף נציגויות זרות באיסטנבול. על פי מקורות מודיעיניים שלח ארגון דאעש לתורכיה צוות של 17 פעילים מהעיר אלרקה. הללו הסתננו, במועדים שונים לתורכיה במהלך חודש דצמבר 2014. פעילים אלה ביצעו איסוף מידע ועיקוב כדי לתכנן את התקיפות. בראש צוות העיקוב עמד סופיאן יאסין, פעיל הג'האדיסטי בעל אזרחות צרפתית (Daily Sabah Onlineistanbul, 25 בינואר 2015).
[4]דוגמא טובה לקלות הרבה שבה עוברים פעילים ג'האדיסטים דרך תורכיה היא של חיאת בומדיאן (בת זוגו של אחמדי קוליבאלי, שביצע את הפיגוע בסופרמרקט הכשר בפריס בינואר 2015). חיאת בומדיאן נמלטה לתורכיה מצרפת ומשם המשיכה לסוריה שם היא הצטרפה לדאעש והופיעה בסרטון תעמולה של הארגון.