תגובות ראשוניות של חמאס להצעה בדבר הסכם הרגעה ארוך טווח תמורת שיקום הרצועה והסרת המצור עליה


החלק הפותח במאמר פרי עטו של ד"ר פאיז אבו שמאלה, עיתונאי המזוהה עם חמאס, תחת הכותרת :"מדוע אתם מתנגדים להדנה עם עזה ? "(דף הפיייסבוק של פאיז אבו שמאלה, 23 במרץ 2015). המאמר קורא לחמאס להסכים להרגעה ארוכת טווח ותוקף בחריפות את הרשות הפלסטינית על התנגדותה להצעה.
החלק הפותח במאמר פרי עטו של ד"ר פאיז אבו שמאלה, עיתונאי המזוהה עם חמאס, תחת הכותרת :"מדוע אתם מתנגדים להדנה עם עזה ? "(דף הפיייסבוק של פאיז אבו שמאלה, 23 במרץ 2015). המאמר קורא לחמאס להסכים להרגעה ארוכת טווח ותוקף בחריפות את הרשות הפלסטינית על התנגדותה להצעה.

כללי

1.    במהלך חודש מרץ 2015 פורסם בכלי התקשורת של חמאס, כי בפני חמאס הועלתה לאחרונה הצעה בדבר הסכם רגיעה ארוך טווח (עד חמש שנים) תמורת שיקום הרצועה והסרת המצור עליה (בכמה התבטאויות של אנשי חמאס דובר על הסכם הפסקת אש, הדנה). מקור ההצעה, על פי דוברי חמאס, הינם "דיפלומטים אירופאים" (לפי גרסא אחרת של דובר חמאס ברצועה ההצעה הועברה לחמאס ע"י שליח מזכ"ל האו"מ רוברט סרי).

2.    חמאס טרם השיבה באופן רשמי להצעה אולם דובריה לא דחו אותה על הסף. דוברי חמאס מסרו, כי ההצעה נדונה על ידם אולם החלטה על כך צריכה להתקבל במסגרת "הסכמה לאומית כוללת", אשר לה יהיו שותפים כל הארגונים הפועלים ברצועת עזה (סיכום תגובות חמאס להצעה ראו נספח א'). גם הרשות הפלסטינית טרם הגיבה באופן פורמאלי להצעה אולם בתקשורת דווח, כי אבו מאזן הביע דאגתו מהסכם שיושג עם חמאס, מבלי שתושג הסכמה מלאה כלל-פלסטינית בנושא (palestinefree.com, 29 במרץ 2015).

3.    תגובה חריגה להצעה הושמעה ע"י ד"ר פאיז אבו שמאלה, איש אקדמיה ופובליציסט פלסטיני מהרצועה, המזוהה עם חמאס. בפוסט בדף הפייסבוק שלו, שכותרתו "מדוע אתם דוחים את ההודנה עם עזה?" (23 במרץ 2015) הוא קרא להנהגת חמאס לאמץ קו מדיני עצמאי ולקדם הסכם הפסקת אש (הדנה) עם ישראל למשך חמש שנים ואף יותר. הוא גם מתח ביקורת נוקבת על הרשות הפלסטינית המתנגדת, לדבריו, לקידום ההצעה בעודה שומרת בפועל על הפסקת אש עם ישראל. אבו שמאלה מציע גם חלופה להפסקת הפיגועים מהרצועה: בסוף המאמר הוא כותב, כי הפסקת אש, שתושג ברצועה "חייבת להיות נקודת ההתחלה של ההתנגדות המזוינת בגדה – שכם, חברון, ג'נין והבקעה…" (עיקרי המאמר ראו נספח ב').

שיקולים אפשריים של חמאס להסכם הרגעה ארוך טווח

4.    להערכתנו, בהסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל (במסגרתו ינצור חמאס את נשקו) תמורת שיקום הרצועה, עשויים להיות כמה יתרונות, בראיית חמאס:

א.  הסכם שכזה עשוי להוביל לייצוב ביטחוני ארוך טווח של הרצועה, אשר יסייע לקידום תהליך שיקום הרצועה. תהליך השיקוםממשיך להתנהל בעצלתיים והדבר מעורר תחושות של כעס ותסכול בקרב תושבי הרצועה, העשויים להיות מופנים גם כלפי חמאס.

ב.  הסכם שכזה עשוי לחזק את ממשל חמאס ברצועה ע"י קידום מספר פרויקטים, שחמאס נכשלה בקידומם, בסיומו של מבצע "צוק איתן" (למשל: פתיחת מעבר רפיח, בניית נמל, בניית שדה תעופה). על רקע יחסי העוינות שבין מצרים לחמאס קשה יהיה לחמאס לקדם פרויקטים אלו באמצעות התיווך המצרי, עליו דובר בתום מבצע "צוק איתן".

ג.   הרגעה ארוכת טווח תעניק "פסק זמן" חיוני לשיקום היכולות הצבאיות של חמאס, שנפגעו במבצע "צוק איתן" (ושל שאר ארגוני הטרור ברצועה).

ד.  הסכם הרגעה ארוך טווח עשוי להקל על מצוקתה האסטרטגית של חמאס ובכלל זה לחזק את מעמדה מול הרשות הפלסטינית, לתרום לשיפור יחסיה עם מצרים ולהעניק לה "נקודות זכות פוליטיות" מול הקהילה הבינלאומית.

ה.  על פי תפיסת חמאס הרגעה ארוכת טווח ברצועה אין פרושה הפסקה מוחלטת של ה"התנגדות", (קרי- הטרור), אשר מהבחינה העקרונית אינה מקובלת על חמאס, אלא העתקת הטרור ליהודה ושומרון, שם יימשכו ואף יתגברו הפיגועים, בהכוונת חמאס.

5.    מאידך כרוך הסכם הרגעה ארוך טווח בבעיות לא מבוטלות (שחמאס מודעת להן) העשויות להקשות על השגתו ובהמשך גם על ישומו: כך למשל, הסכם שכזה עלול להיתקל בהתנגדות מצד גורמים מיליטנטיים בחמאס ומצד ארגוני טרור אחרים ברצועת עזה, אשר יעשו מאמצים לטרפודו (לחמאס, כפי שהוכח בעבר, אין שליטה ביטחונית מלאה, שתערוב ליישומו המוחלט של הסכם הפסקת אש). גם הרשות הפלסטינית, הרואה עצמה כמייצגת היחידה של הפלסטינים, עשויה להתנגד להסכם דו-צדדי (ולו גם עקיף) בין חמאס לישראל, שיחלץ את חמאס ממצוקתה האסטרטגית ולהערים מכשולים פוליטיים על השגתו.

נספח א'
תגובות בזירה הפלסטינית לפרסומים אודות הסכם הרגעה ארוך טווח עם ישראל
חמאס

1.    אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית בחמאס, אמר במהלך פגישה עם משלחת של בכירים מהג'האד האסלאמי בפלסטין, כי תנועתו אינה מתנגדת לגיבוש הסכם הפסקת אש (הדנה) עם ישראל למשך חמש שנים, בתנאי שישראל לא תספח את יהודה ושומרון. לדבריו, דיון בהסכם שכזה צריך להתקבל במסגרת "הסכמה לאומית" (קדס נט, 22 במרץ 2015).

2.    סאמי אבו זהרי,ד ובר חמאס ברצועה, ציין בתגובה לפרסומים בכלי התקשורת השונים, כי מספר גורמים בינלאומיים הגישו הצעה לחמאס בנושא זה. אולם, לדבריו חמאס טרם השיבה על ההצעה. זאת, משום שהיא מעוניינת לדון על כך תחילה ואחר כך להשיג "הסכמה לאומית" (דף הפייסבוק של סאמי אבו זהרי, 9 במרץ 2015).

3.    צלאח אלברדויל, דובר חמאס ברצועה, טען כי מי שפרסם את נושא הרגיעה (תהדיה) הינו רוברט סרי, המתאם המיוחד לתהליך השלום ושליחו האישי של מזכ"ל האו"ם ברשות הפלסטינית. חמאס לא נתנה לו תשובה משום שנושא זה אינו נוגע לחמאס בלבד אלא לכל הפלגים הפלסטיניים. לדבריו, הפסקת אש אינה יכולה להמשך יותר משלוש שנים משום שהינה קשה ליישום וכרוכה במחיר פוליטי כבד (אלרסאלה נט, 13 במרץ 2015).

4.    טאהר אלנונו, חבר מחלקת ההסברה של חמאס, מסר, כי חמאס דנה בהצעה, שהושגה בתום מבצע "צוק איתן", שנועדה להשלים את המאמצים לייצוב הפסקת האש. לדבריו חמאס תציג את ההצעה בפני שאר הארגונים ותתייעץ עימם כדי לפרסם עמדה מאוחדת (רדיו צות אלאקצא, 18 במרץ 2015).

הרשות הפלסטינית 

5.    הנהגת הרשות הפלסטינית חשפה, כי ברשותה מידע המצביע על כך שהנהגת חמאס ב"פנים" (קרי, ברצועת עזה) מסכימה לקבל הפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל, כפי שהציעו גורמים בינלאומיים, בפיקוח קטר. לדברי חבר בוועד הפועל של אש"ף, הדיון האחרון של הוועד הפועל עסק בין השאר בנושא זה.  אבו מאזן הביע את דאגתו מפני גיבוש הסכם שכזה עם חמאס, מבלי שתושג הסכמה מלאה כלל-פלסטינית (29 במרץ 2015,   www.palestineafree.com).

נספח ב'
"מדוע אתם דוחים את ההודנה עם עזה?" , עיקרי מאמרו של ד"ר פאיז אבו שמאלה
(דף הפייסבוק של פאיז אבו שמאלה, 23 במרץ 2015)

1.    ד"ר פאיז אבו שמאלה, איש אקדמיה ופובליציסט פלסטיני מהרצועה המזוהה עם תנועת חמאס, פרסם (ב-23 במרץ 2015 ) בדף הפייסבוק שלו מאמר פרי עטו תחת הכותרת: "מדוע אתם דוחים את ההודנה עם עזה?". במאמרו מתח אבו שמאלה ביקורת קשה על הרשות הפלסטינית המתנגדת, לדבריו ,לקידום רעיון זה. הביקורת מובאת באמצעות סדרת שאלות נוקבות המופנות כלפי הרשות הפלסטינית. בסופו של המאמר קורא אבו שמאלה להנהגת חמאס לאמץ קו מדיני עצמאי ולקדם הסכם רגיעה עם ישראל למשך חמש שנים ואף יותר.

2.    בפתיחת המאמר שואל אבו שמאלה שאלות נוקבות ברשות הפלסטינית:

א. מדוע אתם [קרי, הרשות הפלסטינית] מתנגדים לשביתת נשק (הודנה) בין הישראלים לבין תושבי רצועת עזה למשך חמש שנים, כאשר בו בעת אתם שומרים בפועל על שביתת נשק בגדה מזה עשר שנים? מדוע אתם כועסים בגלל הפסקת האש בעזה ומאשימים את עזה בהגנת גבולות מדינת היהודים, ומאשימים את ההתנגדות כחסרת תועלת, בעוד שאתם מונעים בגדה כל התנגדות ואף מונעים חשיבה בעניין ההתנגדות ?

ב. מדוע אתם שבעי רצון מהמעברים, שבין הגדה לחו"ל ומתנועת עשרות אלפי פועלים להתנחלויות בגדה המערבית ולישראל, כאשר בה בעת אתם מתנגדים להעלות הצעה להסרת המצור ברצועה? [מדוע אתם] נלחמים נגד התערבות קטר למען שיקום הרצועה? מדוע אתם מתנגדים לכל גורם הפועל למען פתיחת המעברים בעזה והקמת נמל ימי או שדה תעופה בעזה ?

ג. מדוע אתם מנהלים משא ומתן חסר כל תועלת עם ישראל מזה עשרות שנים מבלי להציב תנאי להסרת המצור על עזה? מדוע כעסתם על דיבורים, שהודלפו, לפיהם עזה מנהלת משא ומתן סודי עם ישראל בנוגע להסרת המצור ופתיחת המעברים ? מדוע רק לכם מותר לנהל משא ומתן עם ישראל ואסור לגורם אחר זולתכם ?

ד. מדוע אינכם כועסים על המשך התרחבות ההתנחלויות בגדה המערבית ואינכם כועסים על המשך מעצרם של אלפי אסירים או על פשיטות צה"ל בערים הפלסטיניות? מדוע תמכתם ביוזמה השוויצרית לפתרון בעיית הפקידים [שאינם מקבלים את משכורותיהם] כאשר בו בזמן גיליתם, כי קיימת אפליה בין תושבי עזה לתושבי הגדה ?

 ה. מדוע עקפתם את ד"ר חידר עבד אלשאפי במהלך המשא ומתן הפלסטיני במדריד וניהלתם משא ומתן סודי עם ישראל על "עזה ויריחו תחילה" במסגרת אוסלו, אבל כאשר אחרים מנהלים משא ומתן על עזה הדבר אינו מקובל עליכם ?

3.    בהמשך המאמר קובע ד"ר אבו שמאלה, כי הפלסטינים בשטחים ובתפוצה צריכים לנפץ את תפיסת העולם של ההנהגה הפוליטית הפלסטינית, אשר הובילה את הסוגיה הפלסטינית מדחי אל דחי. בתוך כך, האשים אבו שמאלה את ההנהגה הפלסטינית אשר לקחה לעצמה את סמכות ההחלטה מבלי להתחשב בדעתו של כל גורם אחר.

4.    ד"ר אבו שמאלה כותב: "אנו דורשים מהנהגת ההתנגדות בעזה (קרי חמאס) לאמץ קו מדיני עצמאי, שאינו מתחשב בהנהגה ההיסטורית. [אנו דורשים מהנהגת ההתנגדות], להמשיך במפגשיה החשאיים והפומביים עם כל הגורמים הערביים, האזוריים והבינלאומיים. זאת כדי להסיר את המצור מעל הרצועה ולהגיע לרגיעה (תהדיה) עם האויב הישראלי לחמש שנים ואף ליותר מכך".

5.    בסיום המאמר כותב ד"ר אבו שמאלה, שהרגיעה ברצועה חייבת להיות נקודת המוצא של "ההתנגדות המזוינת" בגדה, שכם, חברון, ג'נין והבקעה. לדבריו, יש לאפשר לעם הפלסטיני בגדה להגיב בדרכו על הרגיעה עם עזה. הוא מציין, כי הסכם רגיעה יוביל להתפרצות "ההתנגדות" בגדה אליה גם תצטרף באותה עת "ההתנגדות" בעזה, באמצעות הרקטות, של ההתנגדות, אשר תשוגרנה לעבר הערים הישראליות.

נספח ג'
קוים לדמותו של ד"ר פאיז אבו שמאלה

פאיז אבו שמאלה (חשבון הטויטר של פאיז אבו שמאלה, 26 במרץ 2015)
פאיז אבו שמאלה (חשבון הטויטר של פאיז אבו שמאלה, 26 במרץ 2015)

1.    ד"ר פאיז אבו שמאלה, כותב פוליטי ופרשן המזוהה עם חמאס. איש אקדמיה ומרצה באוניברסיטת אלקדס בעזה. מאמריו מתפרסמים באתרי חמאס כגון אתר העיתון פלסטין ואתר פלסטין אלא'ן.

2.    נולד בשנת 1950 בח'אן יונס. בעל תואר שלישי משנת 2004, בנושא "מלחמה ושלום בספרות הערבית והספרות העברית בפלסטין".

3.    שימש כראש עיריית ח'אן יונס בין השנים 2008-2006

4.    ישב בכלא הישראלי במשך עשר שנים. דובר עברית.

5.    בנו חאזם אבו שמאלה היה פעיל צבאי בכיר בפלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, בח'אן יונס. הוא נהרג ב-27 ביולי 2014 במהלך מבצע "צוק איתן" ברצועה.

6.    במאמריו השונים מרבה ד"ר אבו שמאלה לתקוף את הנהגת הרשות הפלסטינית בהאשימו אותה באחריות למצור בעזה ולפילוג הפנים-פלסטיני.