מבט לג’האד העולמי (26 במרץ-1 באפריל 2015) *

דגלי ג'בהת אלנצרה מונפים באדלב (פורום ג'האדיסטי, 29 במרץ 2015)

דגלי ג'בהת אלנצרה מונפים באדלב (פורום ג'האדיסטי, 29 במרץ 2015)

ניתוץ פסלו של נשיא סוריה חאפט' אלאסד, אביו של בשאר,  עם כיבוש העיר אדלב

ניתוץ פסלו של נשיא סוריה חאפט' אלאסד, אביו של בשאר, עם כיבוש העיר אדלב

ירי של פעילי דאעש בפריפריה של קובאנה

ירי של פעילי דאעש בפריפריה של קובאנה

הוצאתם להורג של שמונה שבויים בידי פעילי דאעש במחוז חמאה, סוריה

הוצאתם להורג של שמונה שבויים בידי פעילי דאעש במחוז חמאה, סוריה

תמונות מסרטון, שפרסם דאעש המתעדות את הקרבות באלסג'אריה, שבמזרח העיר אלרמאדי

תמונות מסרטון, שפרסם דאעש המתעדות את הקרבות באלסג'אריה, שבמזרח העיר אלרמאדי

שניים מהמתאבדים, אבו ח'טאב הלבנוני ואבו חארת' הסעודי.

שניים מהמתאבדים, אבו ח'טאב הלבנוני ואבו חארת' הסעודי.

ירי ממטול אר.פי.ג'י. ושיגור פצצות מרגמה לעבר מוצב של צבא עיראק

ירי ממטול אר.פי.ג'י. ושיגור פצצות מרגמה לעבר מוצב של צבא עיראק

מסיימי מה שמכונה

מסיימי מה שמכונה "בית הספר לטרור" (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש رعد الخﻻفة, 27 במרץ 2015).

בניית תשתיות על ידי דאעש בצפון מערב-עיראק (שבכת אלג'האד אלעאלמי, 28 במרץ 2015).

בניית תשתיות על ידי דאעש בצפון מערב-עיראק (שבכת אלג'האד אלעאלמי, 28 במרץ 2015).

		עריפת ראש, של אזרח, שהואשם בשחיתות, במחוז נינוא בעיראק (אתר שיתוף הקבצים מדון, 30 במרץ 2015).

עריפת ראש, של אזרח, שהואשם בשחיתות, במחוז נינוא בעיראק (אתר שיתוף הקבצים מדון, 30 במרץ 2015).

שני בני הדודים חסן וג'ונאס אדמונדס (פייסבוק, 26 במרץ 2015)

שני בני הדודים חסן וג'ונאס אדמונדס (פייסבוק, 26 במרץ 2015)

נשים המשרתות בדאעש (טויטר, 19 במרץ 2015)

נשים המשרתות בדאעש (טויטר, 19 במרץ 2015)


עיקרי אירועי השבוע[1]

  • במרכז אירועי השבוע עמד כיבוש העיר אדלב, שבצפון מערב סוריה. העיר נכבשה ע"י קואליציה של קבוצות ג'האדיסטיותאסלאמיות, שבקרבן בולט ארגון ג'בהת אלנצרה (שלוחת אלקאעדה בסוריה). צבא סוריה נסוג מהעיר אך הוא עדיין נמצא בקרבתה. על פי דיווחים בתקשורת כבר התגלעו מחלוקות ראשונות בין ג'בהת אלנצרה לבין שותפותיה בדבר אופי השליטה על העיר.
  • כיבוש העיר אדלב, שבעבר מנתה כ-165,000 תושבים, מהווה כישלון משמעותי של משטר אסד והישג חשוב לארגון ג'בהת אלנצרה, שהוביל את המערכה לכיבוש העיר. כיבושה של אדלב מסכן את מעוזי המשטר במרחב החוף ומאיים על מאחזי המשטר ובעלי בריתו במרחב חלב.
  • בעיר תכרית מתקרבת הלחימה לנקודת סיום. ראש ממשלת עיראק וכלי התקשורת העיראקים הודיעו, כי הכוחות העיראקים נמצאים במרכז העיר. עם זאת נראה, כי הלחימה עדיין לא הסתיימה.
  • השבוע החלה ארה"ב לסייע למערכה על תכרית באמצעות תקיפות אוויריות לאחר שהמליציות השיעיות, הנתמכות ע"י איראן, התפנו מקדמת קו החזית והוחלפו ע"י צבא עיראק. עם זאת המליציות השיעיות, ואיראן המסייעת להן, נותרו גורם חזק ודומיננטי. בקרב הכוחות התוקפים. גם אם  הנראות שלהם פחתה.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב והקואליציה
  • השבוע נמשכו תקיפות ארה"ב וכוחות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במסגרת זאת בוצעו עשרות תקיפות אוויריות בסוריה ובעיראק. להלן מוקדי התקיפות העיקריים (אתר CENTCOM):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזור קובאנה. בתקיפות נפגעו יחידותטקטיות של דאעש, עמדות, כלי רכב, מערכות נשק נ"מ ודחפור.
  • בעיראק החלה ארה"ב להגיש סיוע אווירי לצבא עיראק המנסה לכבוש את העיר תכרית (ראו בהמשך). כמו כן בוצעו תקיפות בביגי', סמוך לפאלוג'ה, סנג'אר, אלמוצול, תל עפר, תכרית. בין השאר נפגעו יחידות טקטיות של דאעש, מערכות נשק נ"מ, עמדות שיגור, כלי רכב (ביניהם מכונית תופת), גשרים, מכשולים ומחסומי דרכים.  
סיכום תקיפות ארה"ב
  • על פי סיכום התקיפות האוויריות של ארה"ב (נכון ל-18 מרץ 2015) הותקפו עד כה סה"כ 5,314 מטרות. בין המטרות, שהושמדו או נזוקו במהלך התקיפות היו: 73 טנקים, 282 כלי רכב משורינים, 408 אזורי כינוס של פעילי דאעש, 1,652 מבנים, 1,003 עמדות לחימה, 151 מתקני נפט, 1,745 מטרות אחרות (אתר משרד ההגנה של ארה"ב, 18 במרץ 2015).
  • בדברים, שנשא לויד אוסטין, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב בפני ועדת הכוחות המזוינים של הקונגרס, אמר, כי לדעתו האיום החמור ביותר באזור המזרח התיכון כיום הינו דאעש. הוא הדגיש, כי יש להביס את הארגון. לויד אוסטין הצביע על כך, שארה"ב ומדינות הקואליציה השיגו, עד כה, התקדמות משמעותית במערכה נגד דאעש, אשר לדבריו איבד את היכולת לכבוש ולהחזיק בשטחים חדשים בסוריה ובעיראק. לדברי לויד אוסטין הדבר הניע את דאעש להרחיב את שטחי פעילותו לצפון אפריקה (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 26 במרץ 2015).
פיזור כרוזים סמוך לאלרקה ע"י מטוסי ארה"ב
  • סוכנות AP דיווחה, כי מטוסיF-15  של צבא ארה"ב פיזרו 60,000 כרוזים סמוך לאלרקה (צפון סוריה) במסגרת קמפיין תודעתי, שנועד למנוע התגייסות תושבים לשורות דאעש. בכרוזים נכתב: "אם אתה מאפשר לעצמך להיות מגויס על ידי דאעש אתה תמצא את עצמך חלק ממטחנת בשר". בתמונה ניתן לראות צעירים עומדים בתור תחת השלט "משרד הגיוס של דאעש". אדם בעל פנים מפלצתיות מקבל את פניהם של המתגייסים ואדם נוסף מכניס בן אדם למטחנת בשר ענקית (26 במרץ 2015, AP).

דוגמת כרוז, שפיזר צבא ארה"ב סמוך לאלרקה, אשר שוחרר לתקשורת.
דוגמת כרוז, שפיזר צבא ארה"ב סמוך לאלרקה, אשר שוחרר לתקשורת.

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מחוז אדלב
  • לאחר כעשרה ימי לחימה הודיעה קואליציה של ארגוני מורדים, המכונה "צבא אלפתח", עלה בידה להשתלט על העיר אדלב (עיר גדולה בצפון מערב סוריה, שבעבר מנתה כ-165,000 תושבים). קואליציה זאת מורכבת ממספר קבוצות ג'האדיסטיות/אסלאמיות, שהארגון הבולט בקרבם הינו ג'בהת אלנצרה (שלוחת אלקאעדה בסוריה)[2]. ברשתות החברתיות הועלו תמונות וסרטונים בהם נראים פעילים של הקואליציה חוגגים את כיבושה של העיר. כוחות הצבא הסורי, שהחזיקו בעיר, נסוגו לשכונותיה הדרומיות ולאזורים הכפריים שבסביבתה. בתקשורת דווח, כי הם נערכים למתקפת נגד. כמו כן נמסר, כי הממשלה הסורית הזמנית (גוף-על פוליטי של מתנגדי המשטר) מתכוונת להעביר את מקום מושבה לאדלב.
  • על פי דיווח ראשוני, שמקורו בתקשורת הלבנונית, כבר התגלעו מחלוקות בין ג'בהת אלנצרה לבין שאר ארגוני המורדים, השותפים ללחימה ("צבא אלפתח"). הללו הופתעו מתליית דגל אלקאעדה מעל מטה המחוז. כמו כן פורסם ברשתות החברתיות צילום מארמון מושל המחוז בו תועדה פגישה של פעילי ג'בהת אלנצרה, כשברקע דגל אלקאעדה. מנגד, פורסם כי מפקדי "צבא אלפתח" הקימו כח ביטחוני מאוחד האמור לסייר בעיר ולהגן על תושביה. כמו כן נמסר, שבדעתם להטיל על ועדה משפטית משותפת להקים בית דין אסלאמי באדלב (אלאח'באר, 31 במרץ 2015). סיורים של ארגוני המורדים מגינים על רכוש התושבים ומסייעים להם להצטייד במים ובמזון (אח'באר אלא'ן , 31 במרץ 2015).

כיבוש העיר אדלב מהווה את הכישלון המשמעותי ביותר של צבא אסד מאז נפילת העיר אלרקה בידי המורדים(מרץ  2013). כיבוש העיר מסכן את מעוזי המשטר במרחב החוף הסורי ומאיים על מאחזי המשטר ובעלי בריתו במרחב חלב. בשלב זה לא ברור לנו מהן דפוס השליטה בעיר, שינסו לכפות ארגוני המורדים (בהנחה שהעיר תשאר בידיהם): האם ינסה ארגון ג'בהת אלנצרה בעל ההשפעה לפתח דגם משילות, שבבסיסו דומיננטיות של הארגון וכפיית ההלכה האסלאמית (כדוגמה דאעש באלרקה); או שיאפשר (לפי שעה לפחות) לארגוני המורדים להציג חזות של שלטון הקואליציה בעל מאפייני התנהגות מתונים יותר.

 

מחוז קובאנה (עין אלערב)
  • באזור העיר קובאנה נמשכת הלחימה בין הכוחות הכורדים לדאעש, אף כי עצימותם פחתה. בפגישה שערך ג'והן אלן, מתאם הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, עם ראש ממשלת תורכיה ובכירי ממשל תורכיים  נמסר, כי תורכיה הסכימה לאפשר לכוחות פשמרגה תורכיים לעבור דרך תורכיה כדי להגיע לקובאנה על מנת להלחם בדאעש (זמן, 28 במרץ 2015).

אין זאת הפעם הראשונה, שתורכיה מאפשרת תגבור אזור קובאנה בכוחות פשמרגה מעיראק. בתחילת המערכה על קובאנה סירבה תורכיה להתיר מעבר תגבורות כורדיות לעיר משטחה. החל ממחצית השנייה של אוקטובר 2014 השתנתה מדיניות התורכית זאת, ככל הנראה בלחץ ארה"ב. בסוף אוקטובר 2014 התירה תורכיה לכוחות פשמרגה כורדים מהאוטונומיה הכורדית בעיראק להיכנס לשטחה ולתגבר משטחה את הכוח הכורדי הלוחם בקובאנה (YPG)[3]. גם לאחר כיבוש קובאנה נמשכת הגעת תגבורות כורדיות מעיראק דרך שטח תורכיה כדי לסייע לכוחות הכורדים במערכה על המרחב הכפרי של קובאנה.

 

מחוז חמאה
  • ב-29 במרץ 2015 פורסם באתר הפורומים של דאעש סרטון המתעד הוצאה להורג של שמונה שבויים, שנפלו בידי דאעש. בסרטון נראים השבויים (לא צויינה השתייכותם הארגונית) מובלים לאתר ההוצאה להורג כשנערים חמושים ברובי קלצ'ניקוב שומרים עליהם. טרם ההוצאה להורג ציטט דובר דאעש, פסוקי קוראן ואימרות של אנשי דת הקוראים לעריפת ראשי האויבים (פורום שבכת אלג'האד אלעאלמי, 29 במרץ 2015). לאחרונה מתרבים צילומים, שמפיץ דאעש, בהם נראים נערים הממלאים משימות צבאיות-טרוריסטיות, ובכלל זה מעורבות בהוצאות להורג.
מחוז חמץ
  • ארגון דאעש תקף מספר מחסומים ועמדות של כוחות הביטחון הסוריים בקרבת שדה התעופה הצבאי T-4(ממזרח לחמץ). שמונה חיילים נהרגו וכשבעה נחטפו . במהלך הקרבות השתלטו פעילי דאעש על אמצעי לחימה של כוחות הביטחון הסוריים כגון טנקים, תותחים ורקטות (27 במרץ 2015,  All4Syria).
מרחב אלקלמון (הגבול הסורי-לבנוני)
  •  באזור העיירה פליתא, שבקרבת הגבול שבין סוריה ללבנון (ראו מפה), נמשכים העימותים בין כוחות המשטר הסורי וחזבאללהלבין הארגונים הג'האדיסטיים. צבא לבנון, שהתערב אף הוא בעימות, ירה אש ארטילריה כבדה לעבר חמושים המשתייכים לדאעש ולג'בהת אלנצרה באזור ואדי אלריחאני ברכס ערסאל (אלקבס, 26 במרץ 2015).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה על העיר תכרית
  • בעיר תכרית דומה, שהמתקפה העיראקית מתקרבת לנקודת סיום. ראש ממשלת עיראק, המצוטט בתקשורת האמריקאית, מסר, כי צבא עיראק נמצא במרכז העיר. בתמונות ביוטיוב נראה הדגל העיראקי מתנופף מעל בנייני הממשלה בעיר. עם זאת העיר לא נפלה בשלמותה לידי הכוחות העיראקים והלחימה עדיין נמשכת (נכון לבוקר ה-1 באפריל 2015).
  • השבוע החלה ארה"ב לסייע ישירות למערכה על תכרית באמצעות תקיפות אוויריות. הדבר התאפשר לאחר שמליציות שיעיות, הנתמכות ע"י איראן, פינו עצמן מקדמת קו החזית והוחלפו ע"י צבא עיראק, אשר, על פי דיווחי התקשורת, מוביל עתה את הקרב על תכרית (אף כי להערכתנו המליציות השיעיות נותרו כח חזק ודומיננטי "מאחורי הקלעים"). דובר הפנטגון קידם בברכה את נסיגת המליציות הקשורות לאיראן, אשר לדבריו ארה"ב לא הייתה מעוניינת בנוכחותם בשטח מלכתחילה. על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית ההחלטה לסייע ישירות לתקיפות על העיר התקבלה ע"י הנשיא ברק אובמה כמענה לבקשת ראש ממשלת עיראק.

המעורבות האמריקאית המהוססת משקפת היטב את הדילמה של ארה"ב במערכה, שהיא מנהלת נגד דאעש בעיראק: מחד גיסא לכיבוש תכרית נודעת חשיבות רבה, צבאית ומוראלית, וההשתלטות עליה תהווה קרש קפיצה לקראת המערכה לשחרור מוצול, שהאמריקאים הודיעו, כי היא הולכת וקרבה. מאידך, הכוח הדומיננטי בשטח הינם, להערכתנו, המליציות השיעיות הנתמכות ע"י איראן והסיוע האווירי עלול היה להתפרש כתיאום בין מהלכי ארה"ב למהלכי איראן. מכל מקום, להערכתנו, כיבוש העיר תכרית צפוי לחזק את מעמדם של השיעים ושל איראן בזירה הפנים-עיראקית ולהקשות על הממשל המרכזי בבגדאד (בעל האופי השיעי) לגייס את תמיכתה של האוכלוסייה הסונית, בסיס כוחו של דאעש.


מחוז אלאנבאר
  • נמשכת הלחימה בין צבא עיראק לבין ארגון דאעש בעיר אלרמאדי ובסביבותיה, שבמחוז הסוני אלאנבאר. הקרבות מתרכזים בימים האחרונים סביב הציר שבין אלרמאדי לאלפלוג'ה (שבשליטת דאעש). צבא עיראק מנסה להשתלט על ציר זה כדי לנתק את דאעש מנתיבי האספקה שלו (אלמרבד, 27 במרץ 2015). צבא עיראק הודיע ב-28 במרץ 2015, כי הרג ארבעים פעילי דאעש בעיר אלרמאדי (אלסומריה, 28 במרץ 2015). דאעש, מצדו, טען, כי השתלט על אזור אלסג'אריה, שבמזרח העיר אלרמאדי (יוטיוב, 26 במרץ 2015).
  • ב-28 במרץ 2015 ביצע דאעש פיגוע התאבדות משולב, שבו השתתפו ארבעה מחבלים מתאבדים, אשר התפוצצו בכלי רכבם באזור הערכות של צבא עיראק בקרבת העיר אלרמאדי (שבכת אלג'האד אלעאלמי, 28 במרץ 2015). על פי כינוייהם לפחות שלושה מהמתאבדים הינם זרים ממדיניות ערביות: אבו ח'טאב הלבנוני, אבו חארת' הסעודי ואבו עבדאללה התוניסי (שבכת אלג'האד אלעאלמי, 28 במרץ 2015).
מחוז בגדאד
  • אתר שיתוף קבצים המשמש, בין השאר, את תומכי דאעש, פרסם ב-30 במרץ 2015 צילומים המתעדים תקיפת מוצב צבא עיראק מצפון לבגדאד (30 במרץ 2015,DUMP TO  ).
  •  משרד הפנים העיראקי דיווח ב-29 במרץ 2015 , כי חמישה חיילי צבא עיראק נפגעו, חלקם נהרגו, בהתפוצצות מטען חבלה בעת, שערכו סיור רכוב, מצפון לעיר בגדאד (אלמדא פרס, 29 במרץ 2015). יום קודם לכן נפגעו עשרה אזרחים, שניים מהם נהרגו, בהתפוצצות מטען חבלה באזור העיירה דורה, שמדרום לבגדאד. על פי ההערכות דאעש עומד מאחורי הפיגועים הללו (אלמדא פרס, 29 במרץ 2015).
מחוז נינוא
  • דאעש פרסם ב-24 במרץ 2015 סרטון בו הודיע, כי הקים יחידת קומנדו במחוז נינוא ותעד חלק מפעילות היחידה. לדברי פעיל הארגון המופיע בסרטון, היחידה תתמחה בפריצה למבנים ושימוש בנשק בינוני וכבד (יוטיוב, 24 במרץ 2015).

מימין: פעיל הארגון מכריז על הקמת יחידת הקומנדו בנינוא. משמאל: פעילי היחידה נעים בתוך מי נהר, ככל הנראה החידקל (יוטיוב, 24 במרץ 2015).
מימין: פעיל הארגון מכריז על הקמת יחידת הקומנדו בנינוא. משמאל: פעילי היחידה נעים בתוך מי נהר, ככל הנראה החידקל (יוטיוב, 24 במרץ 2015).

התנהלות המדינה האסלאמית

הכשרה צבאית לנערים באלרקה שבסוריה
  • בתמונות שפורסמו ב-30 במרץ 2014 באתרי דאעש נראים עשרות רעולי פנים, שעל פי הנטען, סיימו מה שמכונה "בית ספר לטרור" של דאעש בצפון סוריה, ככל הנראה בעיר אלרקה. למרות שבוגרי הקורס הינם רעולי פנים ניתן להבחין, כי רובם הם נערים בשנות העשרה לחייהם (www/dailymail.co.uk, 30 במרץ 2015).

בדו"ח שהוציא ארגון Syria Observatory for Human Right  פורסמה הערכה לפיה הגביר דאעש בשנה האחרונה את גיוס הילדים ובני הנוער לשורותיו, מאחר שהארגון מתקשה בגיוס בוגרים. על פי הדו"ח לפחות 400 ילדים מסוריה גויסו על ידי דאעש במהלך החודשים האחרונים.

 

בניית כבישים וגשרים על ידי דאעש בצפון מערב עיראק
  • ב-28 במרץ 2015 פורסמו בפורום דאעש תמונות המתעדות בניית גשרים וכבישים מטעם "המרכז לשירותים" (בערבית: מרכז אלח'דמאת), זרוע בניית התשתיות הציבוריות של דאעש. הבנייה התקיימה בצפון-מערב עיראק במחוז המכונה על ידי דאעש מחוז אלג'זירה (שבכת אלג'האד אלעאלמי, 28 במרץ 2015).
יישום חוקי השריעה במחוז נינוא שבעיראק
  • דאעש ממשיך ליישם את חוקי ההלכה האסלאמית (השריעה) במקומות בהם הוא שולט בסוריה ובעיראק. באתר שיתוף קבצים, המשמש גורמים המזוהים עם דאעש, פורסמו לאחרונה תמונות, שצולמו במחוז נינוא בעיראק, של הוצאה להורג בעריפת ראש וירי של שלושה אזרחים. השלושה הוצאו להורג משום שהואשמו בשחיתות (אתר שיתוף הקבצים מדון, 30 במרץ 2015).
דאעש מציג: המוסד לקבילות הציבור במחוז נינוא בעיראק
  • בסרטון, שהועלה על ידי דאעש ב-26 במרץ 2015 נראים משרדי מערכת קבילות הציבור (דיואן אלמט'אלם) של דאעש במחוז נינוא. בסרטון צולמו מספר אירועים, שבהם הגישו אזרחים קובלנות, אשר טופלו בידי המשרד (יוטיוב, 26 במרץ 2015).

דאעש עושה מאמצים לבסס מוסדות ממשל חלופיים בשטחים שבשליטתו. במסגרת זאת הוא מקים תשתיות ממשליות, מספק את צרכי היום-יום של האזרחים, מפקח על המחירים, קובע את סדרי המסחר ואוכף את ההלכה האסלאמית (השריעה) ביד ברזל ובדרכים ברוטאליות (גם במחיר של חיכוכים עם האוכלוסייה המקומית). הפרסומים, שמפיץ דאעש, דוגמת פעילות המשרד לקבילות הציבור, נועדו להערכתנו לצורכי תעמולה על מנת להראות, כי הארגון קשוב לרחשי ליבה של האוכלוסייה.


מצרים וחצי האי סיני

המערכה המצרית בחצי האי סיני
  • כוחות הביטחון המצריים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע בחצי האי סיני. ב-29 במרץ 2015 חשפו כוחות משמר הגבול המצריים פתח מנהרה שהיה מוסתר בין הריסות בתים, ככל הנראה בקרבת רצועת עזה. אורך המנהרה הוא 2.8 ק"מ ורוחבה 1.51 מ' ועמקה כמה מטרים. לדבריהם משמשת המנהרה פעילי טרור לצורך הברחת בני אדם, סחורות, נשק ותחמושת (עמוד הפייסבוק של הכוחות המזוינים המצריים, 29 במרץ 2015).
  • להלן כמה מפעולות כוחות הביטחון המצריים נגד הג'האדיסטים בסיני:
  • ב-29 במרץ 2015 ערכו כוחות הביטחון המצריים מבצע נרחב בדרום אזור שיח' זויד וברפיח, שבצפון סיני. במהלך המבצע נעצרו פעילי ארגון תומכי ירושלים, נהרסו עשרה אופנועים והוחרמו מכוניות (אלמצרי אליום, 29 במרץ 2015).
  • ב-30 במרץ 2015 מצאו כוחות הביטחון המצריים 14 תותחים במחסן סמוך לשרם אלשיח' (אליום אלסאבע, 30 במרץ 2015).
  • ב-26 במרץ 2015 פוצצו טנקים של צבא מצרים מחסן חומרי נפץ גדול של תומכי ירושלים. המחסן נחשף בכפר אלמהדיה, סמוך לגבול עם ישראל. במחסן היו כעשרה טונות של חומר נפץ מסוג TNTו-C4(מען, 26 במרץ 2015).
  • פעילי ארגון תומכי ירושלים גנבו אמבולנס אשר הובל למקום לא ידוע. בעקבות הגניבה הוציאו כוחות הביטחון המצריים בצפון סיני הנחיה לפיה תופסק תנועת האמבולנסים באזור מחשש שהאמבולנס ינוצל לביצוע פיגוע (מבתדא, 22 במרץ 2015). מסוקים של צבא מצרים תקפו מהאוויר את האמבולנס באזור שיח' זויד ופגעו בו (עיון אלאח'באר, 22 במרץ 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

תוניסיה
  • כוחות הביטחון בתוניסיה עצרו 23 חשודים, בתוכם אישה אחת, בחשד כי היו קשורים לפיגוע ההרג במוזיאון הלאומי. בין העצורים מחמד אמין דואבלי, מפקד התארגנות (של פעילי ג'האד עולמי). כמו כן נעצרו כמה חשודים נוספים ביניהם תוניסאי, שעל פי החשד סיפק את הנשק לחברי ההתארגנות. שלושה פעילים נוספים, אלג'ירי ושני מרוקאים, טרם נעצרו (סוכנות הידיעות הצרפתית, 26 במרץ 2015).
לוב
  • "מקורות ג'האדיים" בלוב מסרו ב-28 במרץ 2015, כי אבו עבדאללה הלובי, כינויו של בעל הסמכות הדתית הבכירה בארגון הג'האדיסטי אנצאר אלשריעה, נשבע אמונים למנהיג דאעש. (שבכת אלג'האד אלעאלמי, 28 במרץ 2015). לא ידוע אם דאעש קיבל את השבועה.

פעילות סיכול ומנע

ארה"ב
  • שני בני דודים משיקגו נעצרו ע"י ה-FBI בחשד לקשירת קשר לביצוע פיגועים נגד בסיסים של צבא ארה"ב. שני העצורים הם חסן אדמונדס בן 22, שהיה חייל במשמר הלאומי ובן דודו  ג'ונאס אדמונדס בן 29. נמסר, כי חסן אדמונדס היה בדרכו למצרים כדי להתגייס לדאעש. עוד נמסר שג'ונאס אדמונדס עמד לעשות שימוש במדי המשמר הלאומי של בן דודו כדי להיכנס לבסיס צבאי בצפון אילינוי ולבצע שם פיגוע. השניים נתפסו לאחר שחשפו את תוכניותיהם בפני סוכן סמוי של   ה-FBI(AP, 26 במרץ 2015).
גרמניה
  • האנס גיאורג מאסן(Hans Georg Maassen), ראש שירותי המודיעין של הגרמניה (BFV) אמר, כי יותר משבעים נשים גרמניות, תשע מהן בגיל בית ספר, עזבו את גרמניה ויצאו לסוריה. 40% מהנשים הללו הן מתחת לגיל 25. לדעתו מתמקד דאעש בגיוס נשים צעירות באמצעות פרסומים ברשתות החברתיות המציירים באור רומנטי את החיים במחנות דאעש. לדבריו ברוב המקרים הנשים, היוצאות לסוריה, מבודדות עם הגעתן ודרכונן והטלפון שלהן נלקחים מהן. הוא הוסיף, כי הנשים המתגייסות לדאעש, הן בדרך כלל ממעמד נמוך ובעלות רמת השכלה נמוכה  (rt.com, 29 במרץ 2015).

הנשים המצטרפות לדאעש מועסקות על פי רוב ככוח עזר בעבודות שירותים ובמנהלה, ולעיתים משולבות בשירותי ביטחון-הפנים (פיקוח על יישום ההלכה האסלאמית ע"י נשים). כמו כן הן משמשות כבנות זוג של פעילי דאעש. חלקן יוצאות לסוריה לבדן או בקבוצות קטנות. חלקן יוצאות עם בני זוגן או מצטרפות לבני זוג השוהים בסוריה או בעיראק.

 

  •  נמסר כי שירותי המודיעין הגרמניים מעריכים את מספר היוצאים מגרמניה לסוריה ועיראק להצטרף לשורות דאעש עומד על כ-650 בני אדם. על פי שירותי המודיעין הגרמניים כמאתיים מהם שבו לגרמניה. נגד חלק מהחוזרים ננקטו כבר פעולות בעוד אחרים נמצאים תחת מעקב (rt.com, 29 במרץ 2015). יוזכר כי בתחילת 2014 העריך ה-BFVאת מספר המתנדבים הזרים בגרמניה בלמעלה מ-200. האומדן הנוכחי משקף את הגידול המשמעותי שחל במספר הפעילים מגרמניה ממדינות מערב אירופאיות נוספות המצטרפים לדאעש.

המערכה התודעתית, שמנהל לדאעש

פניות דאעש לקהלי יעד באיטליה וברוסיה
  • משטרת איטליה חוקרת מסמך, שהתפרסם באינטרנט מטעם דאעש בשפה האיטלקית, בשם "'ח'ליפות מבוססת או לא ?". בסוף המסמך הופיעה החתימה "מאצ'י, אחיך לאמונה באללה" אשר הופיעה בעבר על גבי מסמך אחר בשפה האיטלקית. משטרת איטליה טוענת, כי מאצ'י אלחלילי איטלקי בן 20, ממוצא מרוקאי, אשר בעבר תכנן פעולת טרור, הוא זה שעומד מאחורי פרסום מסמכים הללו (ANSA, 26 במרץ 2015).
  • בניסיון לגייס לשורותיו פעילים ממדינות דוברות רוסית פרסם דאעש חוברת בשפה הרוסית בשם "הגירה למדינה האסלאמית". החוברת נכתבה על ידי פעיל בשם מחמד אבו בארוד הדגסטני. החוברת מספקת מידע למי שמעונין להצטרף לשורות דאעש כיצד לעבור מרוסיה לתורכיה וכיצד יש להתנהל בתורכיה (www.themoscowtimes.com, 27 במרץ 2015). יוזכר, כי דאעש הפיץ לאחרונה המלצות ביטחוניות מעודכנות, שנועדו לפעילים ממדינות אירופה המגיעים לסוריה דרך תורכיה.
הפרסומים השונים וההוראות, שמפיץ דאעש לקהלי יעד מגוונים במדינות המערב וברוסיה, נועדו הן לצרכי תעמולה והן לעידוד פעילים זרים להצטרף לשורותיו (ואם הדבר אינו אפשרי – לתקוף יעדים מערביים במקומות מגוריהם). כמו כן נועדו ההוראות לתת מענה בטחוני לקשיים הכרוכים בהגעה לסוריה בעקבות הגברת צעדי המנע, שנוקטות תורכיה ומדינות אירופה[4].

 

* בשבוע הבא, חול המועד פסח, לא יתפרסם הדו"ח. אנו מאחלים חג שמח לכל הקוראים.
[1]הפרסום השבועי "מבט לג'האד העולמי" עוקב אחר ההתפתחויות בקרב דאעש וארגוני הג'האד העולמי בסוריה ובעיראק, ובמזרח התיכון בכלל. הפרסום עוקב גם אחר פעילות טרוריסטית ברחבי העולם, שמקורה בארגוני הג'האד העולמי הפועלים במזרח התיכון. בשבוע הבא, חול המועד פסח, לא יתפרסם הדו"ח אנו מאחלים חג שמח לכל הקוראים.
[2]בנוסף לפעילי ג'בהת אלנצרה כוללת הקואליציה גם פעילי מסגרות צבאיות נוספות כגון אחראר אלשאם, לוא' אלחק, ג'יש אלסנה ועוד.
[3]  על המערכה בקובאנה ראו פרסום מרכז המידע מ-8 בפברואר 2015: "בתום כארבעה חודשי לחימה נחל דאעש מפלה במערכה בעיר הכורדית קובאנה (עין אלערב), שבצפון סוריה. זוהי המכה הקשה ביותר, שספג דאעש מאז תחילת המערכה של ארה"ב והקואליציה נגדו".
[4]ראו לקט מידע מה-23 במרץ 2015: "המלצות ביטחוניות מעודכנות, שהוציא דאעש לפעילים המגיעים לסוריה, נועדו לתת מענה לניסיונות מדינות אירופה ותורכיה לבלום את התופעה. עם זאת זרם הפעילים הזרים המצטרפים לשורות דאעש עודנו נמשך".