חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14-1 באפריל 2015)

זירת אירוע דקירה, סמוך לשכם, במהלכו נפצעו שני חיילי צה

זירת אירוע דקירה, סמוך לשכם, במהלכו נפצעו שני חיילי צה"ל. התוקף נהרג (ופא, 8 באפריל 2015).

אוטובוס שנפגע כתוצאה מיידוי אבנים

אוטובוס שנפגע כתוצאה מיידוי אבנים

פגיעה בקרון הרכבת הקלה (צבע אדום, 12,11 באפריל 2015)

פגיעה בקרון הרכבת הקלה (צבע אדום, 12,11 באפריל 2015)

מפקד החוליה, פעיל חמאס נור אלדין שאער

מפקד החוליה, פעיל חמאס נור אלדין שאער

אמצעי הלחימה שנמצאו  (שירות הביטחון הכללי, 14 באפריל 2015)

אמצעי הלחימה שנמצאו (שירות הביטחון הכללי, 14 באפריל 2015)

חשיפת משלוח האלקטרודות בין לוחות השיש (מנהלת המעברים, משרד הביטחון, 13 באפריל 2015)

חשיפת משלוח האלקטרודות בין לוחות השיש (מנהלת המעברים, משרד הביטחון, 13 באפריל 2015)

עשרות פעילי פתח חמושים במפגן צבאי בכפר קליל

עשרות פעילי פתח חמושים במפגן צבאי בכפר קליל

עשרות פעילי פתח חמושים במפגן צבאי בכפר קליל

עשרות פעילי פתח חמושים במפגן צבאי בכפר קליל

הפוסט שעלה בדף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית

הפוסט שעלה בדף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית

  • בדרום ישראל נמשך השקט. בשומרון היו שני אירועי דקירה במחסומי צה"ל. ביהודה, שומרון וירושלים בוצעו ידויי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים. במהלך חודש מרץ 2015 נמשכה מגמת הירידה בהיקף הפיגועים ביהודה ושומרון לעומת עלייה במספר הפיגועים בירושלים.
  • בשבועות האחרונים חשפו שירותי הביטחון חוליה של חמאס, שתכננה לבצע פיגוע ירי לעבר חיילי צה"ל במחסום בכניסה לירושלים, סמוך לאבו דיס. בראש החוליה עמד פעיל חמאס, שבעבר היה אסור בשל מעורבותו בפיגוע ירי לעבר כוחות הצבא.
  • ב-1 באפריל 2015 פרסם בית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) הודעה רשמית על הצטרפות הפלסטינים. צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, הודיע, כי הפלסטינים ביקשו מבית הדין לחקור את נושאי ההתנחלויות ואת מבצע "צוק איתן". אבו מאזן נמנע מלהגדיר מועד קונקרטי להגשת "התיקים" נגד ישראל לבית הדין.

 

שני אירועי דקירה השומרון
  • ב-8 באפריל 2015 דקר פלסטיני שני חיילים בצומת סנג'יל סמוך לשילה (דרום שומרון). אחד החיילים, שנפצע הרג את הדוקר. הדוקר ניגש לחיילים, שעמדו במחסום בצעקות ושלף סכין. לאחר שפגע בחייל אחד ניגש לכלי רכב בו ישבו חיילים נוספים וניסה לדקור גם אותם. אחד החיילים, שנדקר ירה לעברו והרגו. המחבל הדוקר הוא מחמד ג'אסר כראכרה בן 29 מהכפר סנג'יל המוכר כעבריין, שעסק בסמים.
  • פתח פרסמה מודעת אבל מטעמה. כמו כן פרסמה עיריית סנג'יל בדף הפייסבוק הרשמי שלה מודעת אבל בשם ראש העירייה וחברי מועצת הכפר. במודעה היא מודיעה על מותו של "השהיד הגיבור" מחמד ג'אסר כראכרה במהלך פיגוע דקירה של שני חיילים בצומת סנג'יל (דף הפייסבוק של עיריית סנג'יל, 9 באפריל 2015).

מימין: מודעת אבל של עיריית סנג'יל, שפורסמה בדף הפייסבוק הרשמי שלה. משמאל : תושבים המשתתפים בהלוויית מחמד כראכרה בסנג'יל מניפים הודעת אבל רשמית מטעם פתח (דף הפייסבוק של עיריית סנג'יל, 13 באפריל 2015)
מימין: מודעת אבל של עיריית סנג'יל, שפורסמה בדף הפייסבוק הרשמי שלה. משמאל : תושבים המשתתפים בהלוויית מחמד כראכרה בסנג'יל מניפים הודעת אבל רשמית מטעם פתח (דף הפייסבוק של עיריית סנג'יל, 13 באפריל 2015)

  • בתגובה להריגתו של המחבל אמר אסאמה אלקואסמה דובר פתח, כי תוקפנותה של ישראל נגד העם הפלסטיני חוצה כל גבול וכי ישראל שוקדת על רדיפה, ייהוד, הפקעת אדמות, בניית התנחלויות וקיום מדיניות גזענית נגד הפלסטינים (ופא, 8 באפריל 2015).  חסאם בדראן, דובר חמאס, בירך על הדקירה באומרו, כי זוהי "תגובה טבעית" של העם הפלסטיני לפגיעות, שישראל מבצעת נגדם (אלרסאלה.נט, 8 באפריל 2015). 
  • אירוע דקירה נוסף היה ב-2 באפריל 2015 כאשר כוח צה"ל עצר שישה פלסטינים, שחצו את גדר הביטחון, סמוך למחסום חוצה שומרון. אחד החיילים נדקר באורח קל על ידי אחד הפלסטינים. הדוקר נוטרל על ידי החייל הפצוע (דובר צה"ל, 2 באפריל 2015). נראה, כי השישה התכוונו להסתנן לישראל. 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • בדרום ישראל נמשך השקט, גם השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

הפגנות ועימותים
  • במהלך השבוע נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (כפר קדום, סמוך לכלא עופר, בלעין, מחסום קלנדיא ועוד). הפעילות התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים. כמו כן התקיימו מספר הפגנות להלן אירועים בולטים:
  • ב-7 באפריל 2015 יודו אבנים לעבר אוטובוס שנסע בכביש בין ירושלים לישוב אדם. נהג האוטובוס ואחד הנוסעים נפגעו באורח קל משברי זכוכית (7 באפריל 2015, ynet).
  • ב-7 באפריל 2015 נרגם באבנים כלי רכב פרטי בצומת אפרת, שבגוש עציון. נהג כלי הרכב נפצע באורח קל (7 באפריל 2015, ynet).
  • ב-11 באפריל 2015 יודו אבנים לעבר הרכבת הקלה באזור שועפט בירושלים. לא היו נפגעים. נגרם נזק לקרון הרכבת.
  • ב-12 באפריל 2015 יודו אבנים לעבר אוטובוס אגד בירושלים. נוסע אחד נפצע באורח קל. נזק נגרם לשמשת האוטובוס.
  • ב-13 באפריל 2015 יודו אבנים לעבר כלי רכב של מאבטחים בשכונת סילואן במזרח ירושלים. שני בני אדם נפצעו. נזק נגרם לכלי הרכב (צבע אדום, 13 באפריל 2015).
מותו של פלסטיני, אסיר משוחרר, הביא לעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים
  • ב- 9 באפריל 2015 נפטר ג'עפר אבראהים עוצ', אסיר משוחרר בן 22  שסבל ממחלה סופנית בבית חולים בעקבות התדרדרות במצבו הבריאותי. ג'עפר אבראהים עוצ' היה פעיל ארגון הג'האד האסלמי בפלסטין ושוחרר מכלאו לפני כשלושה חודשים. הפלסטינים האשימו במותו את ישראל. במהלך הלווייתו, שהתקיימה בבית אמר (צפונית לחברון), התנהלו עימותים אלימים בין משתתפי ההלוויה לכוחות הביטחון הישראליים, במהלכם הושלכו לעבר כוחות הביטחון אבנים ובקבוקי תבערה. בעימותים הללו נהרג זיאד עמר עוצ', בן דודו של האסיר וכמה בני אדם נוספים נפצעו (מען, פאל טודיי, אלקדס, ynet10 באפריל 2015). המשטרה הצבאית חוקרת את נסיבות מותו של זיאד עמר עוצ' במהלך ההלוויה.
חשיפת חולית חמאס שהתכוונה לבצע פיגוע ירי
  • כוחות הביחון הישראליים חשפו בשבועות האחרונים חולייה של חמאס, שחבריה תכננו לבצע פיגוע ירי לעבר כוחות צה"ל, באזור אבו דיס במהלך חג פורים האחרון (5 במרץ 2015). לביצוע הפיגוע רכשו חברי החוליה כלי רכב וביצעו אימוני ירי ואף ביצעו נסיעת מבחן ואיסוף מידע אודות מיקום כוחות צה"ל ודרכי המעבר במחסום. במהלך החקירה נמצאו גם אמצעי הלחימה, שעמדו לשמש את חברי החוליה ביניהם רובה סער מסוג קלצ'ניקוב ואקדח 9 מ"מ. מהחקירה עלה, כי התכנון המקורי היה לבצע את פיגוע הירי בירושלים אולם נוכח הקושי לבצעו הועבר היעד למחסום בכניסה לירושלים, סמוך לאבו דיס. בראש החוליה עמד מען נור אלדין אחמד שאער, פעיל חמאס יליד 1989 מהכפר בורקא, שעבד בקפיטריה באוניברסיטת אבו דיס. בין השנים 2009-2001 הוא היה במאסר בשל מעורבות בביצוע פיגוע ירי לעבר כוחות הצבא (שירות הביטחן הכללי, 14 באפריל 2015).
דו"ח פיגועים – מרץ 2015 [3]
  • במהלך חודש מרץ 2015 נמשכה מגמת הירידה במספר הפיגועים. סה"כ בוצעו במהלך החודש 89 פיגועים (לעומת 96 בפברואר 2015). הירידה בכמות הפיגועים ניכרת ביהודה ושומרון 58 פיגועים לעומת 84 פיגועים בחודש פברואר. לעומת זאת חל גידול במספר הפיגועים, שבוצעו החודש בירושלים (31 פיגועים במרץ לעומת 12 פיגועים בחודש פברואר 2015). רוב הפיגועים (78) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה. כמו כן בוצע פיגוע דריסה אחד בירושלים, שמונה פיגועים במתווה של הנחת מטענים, שני אירועי ירי מנשק קל. חמש שוטרות משמר הגבול נפצעו, שתיים באורח בינוני קשה ושלוש באורח קל בפיגוע הדריסה בירושלים.
מעבר כרם שלום
  • בודקים ביטחוניים, שערכו חיפוש במשאיות במעבר כרם שלום, כחלק מהבדיקות המבוצעות בסחורות העוברות במעבר, חשפו משלוח של אלפי אלקטרודות, שיועדו ככל הנראה לגורמי טרור ברצועת עזה. האלקטרודות נמצאו מוחבאות במחיצה, שנבנתה במיוחד בין לוחות שיש שהיו על גבי המשאית ושנשלחו לרצועת עזה מיהודה ושומרון (צבע אדום, 13 באפריל 2015). נראה, כי האלקטרודות היו אמורות לשמש את ארגוני הטרור ברצועת עזה לייצור אמצעי לחימה.
מעבר רפיח
  • מעבר רפיח מוסיף להיות סגור. מאהר אבו צבחה, ראש מנהלת המעברים והגבולות, הכחיש את הדיווחים לפיהם אמור המעבר להיפתח, מכיוון שלפי שעה לא התקבלו אישורים לכך. לדבריו נמשכים המגעים עם מצרים לגבי מועד פתיחתו. אבו צבחה הוסיף, כי המנהלה מוכנה להעברת המעברים לידי ממשלת ההסכמה הלאומית וכעת על הממשלה למלא את תפקידה בעניין זה (אלרסאלה.נט, 11 אפריל 2015).
  • אחמד אלעורי, בכיר הארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הנהגת מצרים וארגונו הגיעו להסכם "כמעט סופי" בעניין מעבר רפיח, אשר יאפשר למשמר הנשיאות של הרשות הפלסטינית לקבל את השליטה על המעבר. לדבריו ההסכם הושג במהלך ביקורו של רמצ'אן שלח, מזכ"ל הארגון , וסגנו במצרים לפני כחודש (אלערבי אלג'דיד, 7 באפריל 2014).
תקלות באספקת חשמל לרצועת עזה
  • ג'מאל אלדרדסאוי, האחראי על יחסי הציבור בחברת החשמל ברצועת עזה, אמר, כי בעקבות השבתה של תחנת הכוח במצרים, המספקת חשמל לרצועת עזה, הופסקה כליל אספקת החשמל במחוז רפיח לדבריו גורמים הנוגעים בדבר מקיימים מגעים עם מצרים כדי להחזיר את אספקת החשמל לרפיח (אלראי, 6 באפריל 2015).
סיוע כספי איראני למשפחות החללים ברצועה

ב-12 באפריל 2015 הודיעה אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה[4] על חלוקת סיוע כספי בסך שני מיליון דולר מתחילת אפריל 2015 ל-5,000 משפחות ברצועה, שבניהן נהרגו ע"י צה"ל מאז תחילת אנתפאצ'ת אלאקצא (שנת 2000) ועד ל-31 ביוני 2014 (לפני תחילת מבצע "צוק איתן") (אתר אגודת אלאנצאר בעזה, 12 באפריל 2015). בהודעה, שפרסמה האגודה ב-5 באפריל 2015 נאמר, כי הסיוע הכספי ממומן ע"י מוסד השהיד האיראני (דף הפייסבוק של אגודת הצדקה אלאנצאר, 5 באפריל 2015).

מימין : הודעת אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה על חלוקת הסיוע (אתר אגודת אלאנצאר בעזה, 12 באפריל 2015). משמאל : הודעת אגודת הצדקה על מועד ומיקום חלוקת הסיוע הכספי למשפחות (דף הפייסבוק של אגודת הצדקה אלאנצאר, 5 באפריל 2015)
מימין : הודעת אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה על חלוקת הסיוע (אתר אגודת אלאנצאר בעזה, 12 באפריל 2015).משמאל : הודעת אגודת הצדקה על מועד ומיקום חלוקת הסיוע הכספי למשפחות (דף הפייסבוק של אגודת הצדקה אלאנצאר, 5 באפריל 2015)

פעילות מצרית בגבול מצרים רצועת עזה
  • במסגרת פעילות כוחות הביטחון המצריים בחצי האי סיני למניעת טרור, על פי מקורות מצריים, בוחנת מצרים אפשרות להרחיב את אזור החיץ במהלך התקופה הקרובה לרוחב של כחמישה ק"מ במטרה לחסל את תופעת המנהרות. ההחלטה המצרית באה לאחר שנחשפה מנהרה באורך של 2.8 ק"מ בין רצועת עזה לחצי האי סיני. מתחילת השנה חשפו והרסו המצרים יותר מ-240 מנהרות בגבול מצרים רצועת עזה (עכאט', 11 באפריל 2015). על פי מקור ביטחוני בצפון סיני, השלב השני בהקמת אזור החיץ עתיד להסתיים בקרוב לאחר שנהרסו יותר מ-1,150 בתים מתוך 1,220 מתוכננים (אלמצרי אליום, 5 באפריל 2015).
התייחסות הג'האד האסלאמי בפלסטין לנושא ההרגעה
  • בהתייחסו לנושא ההרגעה עם ישראל הדגיש חצ'ר חביב, פעיל ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, כי כל הרגעה ארוכת טווח עם ישראל, היא דבר שאין להסכים לו. לדבריו לא תתכן הרגעה עם ישראל ללא תנאים וללא קונצנזוס לאומי. עוג הוסיף, כי הג'האד האסלאמי יתנגד להרגעה אם היא לא תכלול את כלל הגורמים הפלסטינים ואם היא לא תענה לצרכים ולאינטרסים הפלסטינים (קדס.נט, 13 באפריל 2015).
  • יוזכר, כי במהלך חודש מרץ 2015 פורסם בכלי התקשורת של חמאס, כי בפני חמאס הועלתה לאחרונה הצעה בדבר הסכם הרגעה ארוך טווח (עד חמש שנים) תמורת שיקום הרצועה והסרת המצור עליה (בכמה התבטאויות של אנשי חמאס דובר על הסכם הפסקת אש, הדנה). מקור ההצעה, על פי דוברי חמאס, הינם "דיפלומטים אירופאים" או לפי גרסא אחרת הועברה ההצעה ע"י שליח מזכ"ל האו"מ רוברט סרי[5].
סיור אסמאעיל הניה במוצבים חדשים בצפון רצועת עזה
  • ב-4 באפריל 2015 ערכו אסמאעיל הניה, סגן הזרוע המדינית של חמאס, ופתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס לשעבר, סיור במוצבים חדשים ("אלירמוך" ו"פלסטין"), של הזרוע הצבאית של חמאס, שנבנו בגבול הצפון מזרחי של רצועת עזה. על פי דוברי הזרוע הצבאית המוצבים החדשים, בקרבת הגבול, שנועדו "לקרוא תיגר על ישראל", נבנו כלקח מהעימות האחרון מול ישראל. הם הוסיפו , כי עבודת פיתוח המוצבים בקרבת הגבול נמשכת והיא אף הורחבה (4 באפריל 2015,  PALINFO, 4 באפריל 2015; 4 באפריל 2015,  דף הפייסבוק PALINFO).

ביקור אסמאעיל הניה במוצבים הקדמיים החדשים של הזרוע הצבאית. בתמונה ניתן לראות את דיפון המוצב בשקים. על השקים מופיע לוגו של ארגון WFP, תוכנית המזון העולמית של האו"ם, והם הגיעו ככל הנראה כתרומה לרצועת עזה.
ביקור אסמאעיל הניה במוצבים הקדמיים החדשים של הזרוע הצבאית. בתמונה ניתן לראות את דיפון המוצב בשקים. על השקים מופיע לוגו של ארגון WFP, תוכנית המזון העולמית של האו"ם, והם הגיעו ככל הנראה כתרומה לרצועת עזה.

מעצר פעילים סלפים ברצועת עזה
  • ברצועת עזה נעצרו מספר פעילים סלפים ביניהם שיח' עדנאן חצ'ר מיט, פעיל סלפי בכיר, שהוגדר בכלי התקשורת כ"מנהיג דאעש ברצועת עזה". שיח' עדנאן ח'צר מיט ממחנה הפליטים אלבריג' שבמרכז הרצועה, משמש כדרשן במסגד ונחשב לאחד מבכירי הקבוצות הסלפיות/ג'האדיסטיות ברצועה התומכות בארגון דאעש. השיח' נהג לתקוף בדרשותיו את חמאס בשל התנהלותה והצהרותיה נגד דאעש (אלקדס, 7 באפריל 2015).
  • כחמישים פעילים סלפים ברצועה הפגינו מול כלא אנצאר בשכנת רמאל בדרישה לשחרר את העצורים. כרוז, שפורסם השם בחתימת ארגון דאעש הציב אולטימטום בפני חמאס לשחרורם (ח'בר פרס, 9 באפריל 2015). איאד אלבזם, דובר משטרת חמאס, הכחיש את הדיווחים אודות הימצאות דאעש ברצועת עזה ואמר כי מדובר ב"ניפוח תקשורתי חסר כל בסיס". לדבריו מנגנוני הביטחון ברצועת עזה לא עצרו פעילים סלפים וכי עדנאן אלמיט לא  נעצר אלא זומן לחקירה ושוחרר בסיומה.  

מימין : שיח' עדנאן מיט (אלקדס, 7 באפריל 2015). משמאל : כרוז בשם תומכי דאעש בעזה, שתבע מחמאס לשחרר את העצור (ח'בר פרס, 9 באפריל 2015)
מימין : שיח' עדנאן מיט (אלקדס, 7 באפריל 2015). משמאל : כרוז בשם תומכי דאעש בעזה, שתבע מחמאס לשחרר את העצור (ח'בר פרס, 9 באפריל 2015)

הצטרפות הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי בהאג
כללי
  • ב-1 באפריל 2015 פרסם בית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) הודעה רשמית בה הכריז על הצטרפותם של הפלסטינים. על פי ההודעה כעת יוכלו הפלסטינים לקחת חלק בתהליך קבלת ההחלטות של בית הדין (אתר בית הדין הפלילי הבינלאומי, 1 באפריל 2015).
תגובות אשף, הרשות הפלסטינית ופתח
  • כלי התקשורת הפלסטניים המזוהים עם הרשות הפלסטינית כמו גם עם חמאס סיקרו בהרחבה את הצטרפותה הרשמית של הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי בהאג ב-1 באפריל 2015 . בטלוויזיה הפלסטינית נפתח גל שידורים מיוחד בו התראיינו בכירי הרשות הפלסטינית לצד עורכי דין ומשפטנים שנתנו סיקורי רקע אודות האירוע.להלן עיקרי התגובות:
  • אש"ף פרסם הודעה רשמית בה נמסר, כי ההצטרפות של הפלסטינים ל-ICC והיא צעד ראשון במערכה המדינית והמשפטית הארוכה עם ישראל וכי הוא נועד להניע את העולם לבצע את תפקידו ולהטיל סנקציות על ישראל, שהפרה את זכויות האדם הבסיסיות.
  • אבו מאזן אמר שהצטרפות הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי מהווה הישג עבור העם הפלסטיני.  לדבריו כבר עתה פועלות ועדות מקצועיות לאומיות, כלכליות, מדיניות וביטחוניות  לטיפול בנושא (ופא, 1 באפריל 2015). בראיון, שהעניק אבו מאזן בעת ביקורו ברוסיה נמנע מלהגדיר מועד קונקרטי להגשת התיקים לבית הדין הפלילי הבינלאומי אך הדגיש, כי החקירות נמצאות בעיצומן (סוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק, 13 באפריל 2015).
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי זהו יום היסטורי עבור העם הפלסטיני. לדבריו משמעות ההצטרפות היא הכרה בזכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטני שלא כפופה למשא ומתן עם ישראל. עריקאת הוסיף, כי בעקבות צעד זה תצטרף הרשות ל-523 הסכמים ופרוטוקולים בינלאומיים (ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית הממסדית, 1 באפריל 2015). בראיון אחר, שהעניק צאא'ב עריקאת, דיווח, שהפלסטינים ביקשו מבית הדין להתחיל לחקור את סוגיית ההנחלויות ואת מבצע "צוק איתן". לדבריו הוקמה ועדה, שהורכבה מנציגי כלל הארגונים הפלסטינים, כולל חמאס, איגודים ומומחים בכירים במשפט לחקירת סוגיות אלה (סוכנות הידיעות הסינית, 11 באפריל 2015).
  • נביל שעת', חבר הועד המרכזי של פתח, אמר כי הוועדות הפלסטיניות האמונות על הגשת התיקים פועלות במרץ לאיסוף ההוכחות הדרושות לקראת הגשת התיקים תוך חודשיים. להערכתו התיק העוסק בהתנחלויות יוגש לפני התיק העוסק במבצע "צוק איתן". לדבריו חמאס מוכנה לכל תביעה [נגדית] מצד ישראל (אלחליג' אונליין, 12 באפריל 2015).
  • אברהים ח'רישה, נציג הרשות הפלסטינית במטה האו"ם בג'נבה, ציין כי אמנת ג'נבה הרביעית האוסרת שימוש בנשק נגד אזרחים מחייבת גם את הצד הפלסטיני והודה, כי חטיפת שלושה הנערים בגוש עציון ביוני 2014 סותרת את האמנה. כמו כן אמר, כי העובדה שהרשות חברה ב-ICC וישראל אינה חברה בו יוצרת קשיים לפעול מולה. הוא הדגיש, שהדבר דורש הכנה מדוקדקת מאד של התביעות הפלסטיניות בטרם יועברו לטיפול ICC  ועל כן אסור להזדרז בהגשת תביעות בטרם ינוסחו באופן מושלם (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני הממסדי, 6 באפריל 2015).
חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין
  • גם בחמאס בירכו על ההצטרפות. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, בירך בשם חמאס  באומרו, כי  מדובר בצעד בכיוון הנכון, שיאפשר להעמיד לדין את המנהיגים הישראליים על "הפשעים" שביצעו נגד הפלסטינים. אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס, קרא ל-ICC ולהעמיד  לדין את המנהיגים הישראליים. ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס הכריז על היערכות הארגון להתמודדות עם בית הדין הבינלאומי והדגיש, כי התמודדות עימו אינה סותרת את המשך ההתנגדות על כל צורותיה (דניא אלוטן, 10 באפריל 2015).
  • ח'אלד אלבטש, בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי לארגונו אי אמון במערכת המשפט הבינלאומית אך יחד עם זאת הוא מקווה שבית הדין הבינלאומי יצליח להעמיד לדין את מי שביצע פשעים נגד העם הפלסטני לאורך ההיסטוריה .
סוגיית הפשרת כספי המיסים
  • הודעת ראש ממשלת ישראל על הפשרת כספי המיסים של הרשות הפלסטינית, בקיזוז חובותיה לגופים שונים בישראל (ובכלל זה לחברת החשמל) עוררה תגובות נזעמות ברשות הפלסטינית:
  • אבו מאזן הודיע שהפלסטינים לא יקבלו את "הגזרות הכספיות" אותן מטילה ישראל וכי הם יבקשו בוררות בעניין בהתאם להסכמי אוסלו. לדבריו אם הבוררות לא תצלח הם יפנו לבית הדין הבינלאומי (ופא, 1 באפריל 2015).
  • בישיבת ממשלת ההסכמה הלאומית שנערכה ב-7 באפריל 2015 בראמאללה בראשות ראמי חמדאללה הדגישה הממשלה, כי היא מתנגדת לקבל את כספי המיסים מישראל בשל ניכוי סכום  של 1.05 מיליארד ₪ [לתשלום חובות הרשות לספקים שונים בישראל] (ופא, 7 באפריל 2015).
  • ראמי חמדאללה איים, כי במידה וישראל תמשיך בעמדתה באשר לקיזוז כספי המיסים אזי יפנו הפלסטינים לבתי הדין הבינלאומיים בעניין זה. לדבריו נמצאת ממשלתו בשיח רציף עם גורמים בינלאומיים במטרה להפעיל לחץ על ישראל להפשיר את כספי המיסים (ופא, 10 באפריל 2015).
עימותים מקומיים במחנות הפליטים ביהודה ושומרון
  • נמשכים העימותים האלימים במחנה הפליטים ג'נין ובלאטה בין פעילים מקומיים לבין מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. כך למשל בליל 11-10 באפריל 2015 הציתו אלמונים את כלי רכבו של פאיז ערפאת מנהל מרכז יפו ופעיל פתח במחנה הפליטים בלאטה (צפא, 11 באפריל 2015).

מימין : פעילי פתח חמושים ורעולי פנים חוסמים את רחוב אלקדס במזרח שכם ומונעים את תנועת כלי רכב במקום (מען, 13 באפריל 2015). משמאל: רעולי פנים חמושים ממחנה הפליטים בלאטה במפגן תמיכה בפעילים המקומיים הכלואים במתקני הכליאה של הרשות (דף הפייסבוק חדשות מחנה הפליטים בלאטה, 13 באפריל 2015)
מימין : פעילי פתח חמושים ורעולי פנים חוסמים את רחוב אלקדס במזרח שכם ומונעים את תנועת כלי רכב במקום (מען, 13 באפריל 2015). משמאל: רעולי פנים חמושים ממחנה הפליטים בלאטה במפגן תמיכה בפעילים המקומיים הכלואים במתקני הכליאה של הרשות (דף הפייסבוק חדשות מחנה הפליטים בלאטה, 13 באפריל 2015)

מפגן צבאי של פעילי פתח צבאיים בכפר קליל
  • פעילים צבאיים של פתח הנמנים עם גדודי חללי אלאקצא קיימו ב-10 באפריל 2015 מפגן צבאי בכפר קליל שבאזור שכם, לציון 13 שנים למותם של שני בכירי הזרוע הצבאית של פתח באזור שכם(מאג'ד אלקני ומחמוד אלקני). במפגן השתתפו עשרות פעילי פתח חמושים ורעולי פנים, אשר הניפו באוויר כלי נשק אוטומטיים (10 באפריל 2105,  דף הפייסבוק I love you Buri).
הסתה לאלימות נגד ישראל באוניברסיטאות
  • ב-5 באפריל 2015 ערך הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם (הזרוע הסטודנטיאלית של חמאס) פסטיבל להאדרת שהידים פלסטינים. זאת, במסגרת תערוכה, הנערכת זו הפעם השנייה ברציפות במתכונתה הנוכחית. במהלך הפסטיבל נאמו פעילי הגוש האסלאמי ובכירי חמאס ביהודה ושומרון והושמעה שיחה טלפונית קצרה עם אסמאעיל הניה, ששיבח את פעילות הגוש והביע התנגדות למעצר הפעילים מצד הרשות. במהלך הפסטיבל גם הוצגו בין השאר, מיצגים של שהידים פלסטינים  ומיצג של מטוס לא מאוייש, שלטענת חמאס הוטס מעל שמי ישראל במבצע "צוק איתן" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 5 באפריל 2015; פלסטין אלאן, 5 באפריל 2015; אתר חמאס, 6 באפריל 2015).

תמונות מהמיצג. משמאל: דגם של מטוס לא מאויש (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 5 באפריל 2015).
תמונות מהמיצג. משמאל: דגם של מטוס לא מאויש (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 5 באפריל 2015).

  • דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית מסית גם הוא לאלימות. כאשר  ב-1 באפריל 2015 עלה פוסט ובו תמונה של פעילי חמאס רעולי פנים ותחתן הכיתוב: "זוהי הדרך ולא אחרת... זוהי זכותנו עם הגאווה ונעשה דם בדרכנו..." מתחת לזה הופיעו: "#התנגדות #חינוך  #יצירה" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 1 באפריל 2015)
תגובות פלסטיניות לכיבוש מחנה הפליטים ירמוכ על ידי דאעש[6]
  • ב-1 באפריל 2015 תקפו כאלף פעילים המזוהים עם דאעש  את מחנה הפליטים ירמוכ והתעמתו עם פעילי ארגון קצווי ירושלים הפלסטינים (אלדרר אלשאמיה, 1 באפריל 2015). על פי הדיווחים הצליחו בתחילה פעילי דאעש לתפוס חלקים נרחבים ממחנה הפליטים (כ-90%-80%). הקבוצות הפלסטיניות החמושות נשארו נצורות בתוך המחנה בדרום וכוחות צבא סוריה בצפון (ערוץ אלמיאדין, 1 באפריל 2015). לאחר מספר ימים הצליחו הארגונים הפלסטינים להסיג את פעילי דאעש ממרכז וממערב המחנה ונראה, כי פעילי דאעש ממשיכים לשלוט על דרום המחנה שם מרוכזים התושבים, שנותרו במקום (אלאח'באר, 8 באפריל 2015 , פאל טודיי, 9 באפריל 2014).
  • ברשות הפלסטינית וברצועת עזה עקבו בדריכות אחר האירועים. נראה כי  כי הן הרשות הפלסטינית והן חמאס מבקשים להשאר בעמדה ניטראלית והם הפצירו בפלסטינים, שלא להיגרר לעימותים הצבאיים המתנהלים בין הצדדים היריבים. בהודעה, שפרסם אש"ף נאמר, כי הארגון מתנגד למאבק החמוש במחנה הפליטים והבהיר, כי יפעל לעצור את הפעולות החמושות בשיתוף פעולה עם מירב הגורמים הנוגעים בדבר ובמיוחד עם אונר"א (ופא, 9 באפריל 2015). ברחבי יהודה, שומרון ורצועת עזה נערכו הפגנות ועצרות הזדהות עם הפלסטינים במחנה הפליטים ירמוכ.
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף אמר, כי אבו מאזן עוקב אחר "סבל העם הפלסטיני" במחנה וכי הוא מקיים מגעים עם האו"ם, ארה"ב, עם הליגה הערבית וגורמים בינלאומיים נוספים כדי לסייע לתושבי המקום. אבו מאזן אף שיגר משלחת מטעם אש"ף, בראשות אחמד מג'דלאני חבר הועד הפועל, אשר הגיעה ב-6 באפריל 2015 לדמשק כדי לדון במצב במחנה.
  • ברצועת עזה קיימו הארגונים הפלסטינים פגישה דחופה כדי לדון בהשלכות האירועים הארגונים דנו בדרכים לספק סיוע ותמיכה לתושבים (צפא, קדסנט, פאל טודיי, 6 בפאריל 2015). בתגובה להאשמות בתקשורת, כי פלסטינים המזוהים עם חמאס נלחמים במחנה הבהיר משיר אלמצרי, בכיר חמאס, כי לחמאס אין התארגנות צבאית בסוריה וכי אין היא מתערבת בענייניה הפנימיים של סוריה. לדבריו היחידות הצבאיות, שהוקמו במחנה הפליטים אלירמוכ מורכבות מבני המקום, אין להן קשר ישיר לחמאס ומטרתן להגן על המחנה (ערוץ מכמלין, 11 באפריל 2015).
  • מנגד גורמים פלסטינים התומכים במשטר הסורי, דוגמת אחמד ג'בריל, מזכ"ל החזית העממית המפקדה הכללית, מתחו ביקורת על חוסר ההיענות הפלסטינית. לדבריו קבוצה מתוך הפלסטינים הייתה מעורבת בהתדרדרות המצב ובהסתה תקשורתית, שהובילה למצב הנוכחי בעוד, שאש"ף לא נקט עמדה. לדבריו החזית העממית היא הכוח המרכזי שאנשיו לוחמים כעת במחנה (אלמיאדין, 7 באפריל 2015).  

[1]נכון ל-14 באפריל 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]על פי נתוני שירות הביטחון הכללי. בדו"ח לא נכללו כמה עשרות אירועים של יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים.
[4]אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה הינה אגודת צדקה אסלאמית המזוהה עם הג'האד האסלאמי בפלסטין. בראשה עומד נאפד' אלאערג'. האגודה נתמכת באופן שוטף ע"י איראן (מוסד שהיד פלסטין). האגודה משמשת צינור להעברת סיוע כספי מטען מוסד השהיד האיראני לבני משפחות השהידים. 
[5] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-5 באפריל 2015: "תגובות ראשוניות של חמאס להצעה בדבר הסכם הרגעה ארוך טווח תמורת שיקום הרצועה והסרת המצור עליה".
[6]מחנה הפליטים אלירמוכ, הינו מחנה הפליטים הפלסטיני הגדול ביותר בסוריה הממוקם בפאתי דמשק בדרום מזרח העיר. במחנה הפליטים שהו בעבר 160,000 פלסטינים וסורים. כיום נותרו במקום רק כ-18,000 הנשלטים על ידי מספר קבוצות חמושות פלסטיניות ומספר ארגוני מורדים .