חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (21-15 באפריל 2015)

פיגוע דריסה בגבעה הצרפתית בירושלים.

פיגוע דריסה בגבעה הצרפתית בירושלים.

פיגוע דריסה בגבעה הצרפתית בירושלים.

פיגוע דריסה בגבעה הצרפתית בירושלים.

חילופי דברים קשים בין סוחרים פלסטינים בעזה לבין ג'מאל נאצר (אלקדס, 19 באפריל 2015)

חילופי דברים קשים בין סוחרים פלסטינים בעזה לבין ג'מאל נאצר (אלקדס, 19 באפריל 2015)

זירת האירוע בה התפוצץ מטען נפץ סמוך למטה אונר

זירת האירוע בה התפוצץ מטען נפץ סמוך למטה אונר"א בעיר עזה (קדס נט, 18 באפריל 2015)

האנדרטה המנציחה את כלי הטיס הבלתי מאויש מדגם אבאביל  (פאלטודי, 18 באפריל 2015)

האנדרטה המנציחה את כלי הטיס הבלתי מאויש מדגם אבאביל (פאלטודי, 18 באפריל 2015)

חניכי תוכנית אלפתוה (תוכנית להכשרת בני נוער) מתרגלים כיבוש עמדת צה

חניכי תוכנית אלפתוה (תוכנית להכשרת בני נוער) מתרגלים כיבוש עמדת צה"ל ולאחר מכן חטיפת חייל ישראל מהעמדה (דף הפייסבוק PALDF, 16 באפריל 2015)

  • בדרום ישראל נמשך השקט. ביהודה ושומרון נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך המסורתיים. בלט השבוע פיגוע דריסה בצומת הגבעה הצרפתית בירושלים בו נהרג אזרח ישראלי, שעמד בתחנה ואישה נפצעה באורח קשה. כמו כן התקיימו ביהודה ושומרון הפגנות ותהלוכות לרגל "יום האסיר הפלסטיני". 
  • במסגרת אירועי "יום האסיר הפלסטיני" התבטאו בכירי חמאס, כי הארגון מתכוון לחטוף חיילים ו"מתנחלים" בכל מקום, כדי לקדם עסקאות נוספות לשחרור אסירים .
  • ישראל והרשות הפלסטינית הגיעו לפשרה, שתאפשר לסיים את המחלוקת בעניין כספי המיסים, שהקפיאה ישראל ובעניין החובות הפלסטינים לחברות ישראליות. על פי הפשרה יועברו לפלסטינים מיליארד שקלים וזאת לאחר קיזוז של כחצי מיליארד בעבור החזרת חובות, בעיקר לחברת החשמל.  
פיגוע דריסה בירושלים
  • ב-16 באפריל 2015, בשעות הערב המאוחרות נדרסו בצומת הגבעה הצרפתית אישה וגבר בשעה שעמדו בתחנת האוטובוס. נהג הרכב הפוגע הגיע בנסיעה מהירה לאזור הגבעה הצרפתית, סטה ממסלולו ופגע בשני האזרחים, שעמדו בתחנה. הגבר נפצע באורח אנוש ונפטר בבית החולים והאישה נפצעה באורח קשה. ההרוג בפיגוע הינו שלום יוחאי שרקי בן 25 מירושלים. הנהג הפוגע, שנפצע באורח קל, הוא ח'אלד קוטינה, בן 37, מהכפר ענאתא החדשה. הוא נעצר ונחקר. מחקירתו עלה החשד, כי המדובר בפיגוע דריסה ולא בתאונת דרכים. מעצרו הוארך והאירוע עדיין נחקר. 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • בדרום ישראל נמשך השקט, גם השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל. 

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

מעצר פעילי חמאס בשכם
  • בעקבות התגברות פעילות חמאס באזור שכם עצרו כוחות הביטחון הישראליים ב-15 באפריל 2015, 29 פלסטינים פעילי חמאס. בין העצורים פעילים בכירים ואסירים לשעבר. העצורים היו מעורבות בפעילות חמאס (דובר צה"ל, 15 באפריל 2015). על-פי האתר הפלסטיני מען נעצרו 31 מבוקשים. באתרי חמאס פורסמו שמות 28 בני אדם, שנעצרו. באתרי חמאס גם נטען, כי מרבית העצורים נמנים עם הדרג הבכיר של התנועה.
  • בכירי חמאס גינו בחריפות את המעצרים:
  • חסאם בדראן דובר חמאס, אמר, כי מבצע המעצרים, שביצע צה"ל, נובע מחשש ישראלי מהתעצמות כוחה של חמאס ביהודה ושומרון. הוא הדגיש, כי הדבר לא ימנע מחמאס להמשיך בהתנגדות (אתר חמאס, 15 באפריל 2015).
  • אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס ברצועה, מתח ביקורת על הרשות הפלסטינית, בגין שתיקתה בנוגע למעצרים. לטענתו, מנגנוני הרשות העניקו אבטחה לכוחות צה"ל במהלך פעילות המעצרים (אתר PALINFO, 15  באפריל 2015).
הפגנות ועימותים
  • במהלך השבוע נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". הפעילות התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים. כמו כן התקיימו בסוף השבוע הפגנות ואירועים שונים שעמדו השבוע בסימן "יום האסיר הפלסטיני". בחלק מהאירועים התעמתו מפגינים פלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים (סיכום האירועים ראו פרק הרשות הפלסטינית).
  • להלן אירועים בולטים סמוך למערת המכפלה בחברון:
  • ב-17 באפריל 2015– צעיר כבן 18 נעצר במחסום צה"ל, סמוך למערת המכפלה. זאת, לאחר שאיים על חיילי צה"ל בסכין, שהייתה ברשותו (סוכנות תצפית, 17 באפריל 2015).

מימין: הצעיר, שאיים על חיילי צה"ל, מובל למעצר. משמאל: הסכין, שנמצאה ברשותו  (סוכנות תצפית, 17 באפריל 2015 . צילום: ציפי שליסל)
מימין: הצעיר, שאיים על חיילי צה"ל, מובל למעצר. משמאל: הסכין, שנמצאה ברשותו (סוכנות תצפית, 17 באפריל 2015 . צילום: ציפי שליסל)

  • ב-19 באפריל 2015 הותקפו שני חיילי צה"ל על ידי שלושה פלסטינים בעת שעמדו במחסום בכניסה לישוב היהודי בחברון סמוך למערת המכפלה (סוכנות תצפית, 19 באפריל 2015).. 
מעבר כרם שלום
  • בכוונת חמאס לגבות מס חדש על סחורות המיובאות לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום תחת הכינוי "מס הסולידריות". גורמים ברצועת עזה דיווחו, כי המס מצוי בשלבי אישור של המועצה המחוקקת. הוא מתוכנן להיות בתחום אחריותו של משרד הכלכלה הפלסטיני ולעמוד על שיעור של כ-10% בממוצע משווי הסחורות המיובאות. חאתם עויצ'ה, תת-שר הכלכלה ברצועת עזה, אמר, כי המס יוטל על סחורות המיובאות מישראל בלבד ולא על סחורות מיהודה ושומרון. לדבריו הטלת המס היא על פי החלטת המועצה המחוקקת ולא משרד הכלכלה (סוא, 15 באפריל 2015).
  • בשל החלטת חמאס על גביית המס החליטו סוחרים ברצועת עזה שלא לייבא פירות דרך מעבר כרם שלום. בעקבות זאת נמסר על מחסור בפירות בשוקי הרצועה (מען 19 באפריל 2015). ג'מאל נאצר, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, אמר, כי מי שניזוק מהמס הם לא הסוחרים אלא התושבים (סרטון שהועלה לרשתות החברתיות, המתעד פגישה בין סוחרי הרצועה לבין ג'מאל נאצר).
התבטאויות על סגירת מעבר רפיח
  • איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה, מסר, כי פעילות מעבר רפיח בשנת 2015 הייתה הגרועה ביותר מאז שנת 2009. לדבריו, מאז תחילת השנה היה המעבר סגור מעל למאה ימים יום ונפתח באופן חריג למשך חמישה ימים בלבד. אלבזם קרא לשלטונות מצרים לפתוח לאלתר את מעבר רפיח לתנועת תושבים ולשקול בתבונה את מדיניותה כלפי רצועת עזה (אתר משרד הפנים בעזה, 18 אפריל 2015). 
מטעני חבלה ברחבי רצועת עזה
  • במהלך השבוע אירעה סדרה של פיצוצי מטענים ברחבי רצועת עזה.לא דווח על נפגעים. לדברי מנגנוני הביטחון ברצועת עזה מטעני החבלה הונחו בשעות בהן אין אספקת חשמל ברצועה ולפיכך מצלמות האבטחה אינן יכולות לעקוב אחר מניחיהם:
  • ב-18 באפריל 2015 דווח על שני מטענים, שהתפוצצו סמוך לשער מטה אונר"א ברצועת עזה. כלי התקשורת מסרו, כי מטעני החבלה הונחו על ידי אלמונים. איאד אלבזם, דובר משרד הפנים, מסר, כי מנגנוני הביטחון חוקרים את נסיבות האירועים. לדבריו לא דווח על נפגעים אולם נגרמו למקום נזקים קלים (פאל טודיי, 18 באפריל 2015).
  • מטען התפוצץ באזור ביתו של אבו מאזן בעיר עזה, המשמש כמשכן הממשלה. הפיצוץ אירע טרם הגעת משלחת ממשלת ההסכמה הלאומית לרצועת עזה. 
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי אלמונים הניחו ב-16 באפריל 2015 מטען חבלה מול הדלת הראשית של גן הילדים אלהדא' בבית לאהיא. המטען, שהתפוצץ גרם לנזק קל למבנה. גן הילדים שייך לארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין והוא מנוהל על ידי מקורבים לארגון (קדסנט, 16 באפריל 2015).
משלחת ממשלת ההסכמה הלאומית הגיעה לרצועת עזה
  • משלחת ממשלת ההסכמה הלאומית הגיעה ב-19 באפריל 2015 לרצועת עזה דרך מעבר ארז. המשלחת מנתה כשלושים בני אדם, חלקם שרי ממשלת ההסכמה הלאומית וחלקם אנשי מינהל. מטרת הגעת המשלחת הייתה טיפול בסוגיית הפקידים והמעברים. בלטו בהעדרם ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, ריאצ' אלמלאכי  שר החוץ ושכרי בשארה שר האוצר, אשר יצאו לאינדונזיה להשתתף בועידת הפסגה האסיאתית אפריקאית (אלערבי אלג'דיד, 19 באפריל 2015).
  • חמאס ברכה על הגעת המשלחת אך התנתה את הצלחת הביקור בהמשך השיח והתיאום עימה. סאמי אבו  זהרי, דובר חמאס, קרא בשם חמאס, לממשלת ההסכמה להתחייב לכל ההסכמים הנוגעים לעובדים ולמעברים (דף הפייסבוק של סאמי אבו זהרי, 19 באפריל 2015). אסמעאיל רצו'אן התייחס לביקור ראמי חמדאללה באינדונזיה ואמר, כי ברור שרצועת עזה לא בראש סדר העדיפויות של הממשלה (פארס, 19 באפריל 2015). ב-20 באפריל 2015 עזבה המשלחת את רצועת עזה מוקדם מהצפוי יתכן ויש בכך אינדיקציה לכישלון הביקור.

מימין : דובר ממשלת ההסכמה הלאומית מקיים מסיבת עיתונאים עם הגעת המשלחת לעזה. משמאל : כלי הרכב של  השרים הפלסטינים המתקבלים ע"י תושבים, שהפגינו נגד התנהלות הממשלה  (ערוץ הלוויין של סוכנות הידיעות מען, 19 באפריל 2015)
מימין : דובר ממשלת ההסכמה הלאומית מקיים מסיבת עיתונאים עם הגעת המשלחת לעזה. משמאל : כלי הרכב של  השרים הפלסטינים המתקבלים ע"י תושבים, שהפגינו נגד התנהלות הממשלה  (ערוץ הלוויין של סוכנות הידיעות מען, 19 באפריל 2015)

נחנכה אנדרטה המנציחה כלי טיס בלתי מאויש
  • לציון יום מותו ה-11 של עבד אלעזיז אלרנתיסי, מבכירי חמאס ברצועת עזה, חנך גדוד שכונת שג'אעיה של הזרוע הצבאית של חמאס, אנדרטה המנציחה את כלי הטיס הבלתי מאויש מסוג אבאביל. נמסר, כי כלי טיס זה  פותח ויוצר ע"י הזרוע הצבאית של חמאס ונעשה בו שימוש במהלך מבצע "צוק איתן". באירוע השתתף ח'ליל אלחיה בכיר חמאס, אשר חנך באופן רשמי את האנדרטה. במהלך האירוע הדגישו דוברי  חמאס את דבקותם בתפיסת "ההתנגדות" (קרי, הטרור) כדרך ל"שחרור פלסטין" (פלסטין אלא'ן, דניא אלוטן, 17, 18 באפריל 2015).
טקס סיום קורס של החזית הדמוקרטית
  • הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין ערכה ב-17 באפריל 2015 טקס סיום קורס צבאי באתר האימונים שלה ברפיח. בקורס השתתפו 60 פעילים ממרכז ודרום רצועת עזה. בטקס הדגימו חניכי הקורס, בין השאר, פריצה לבסיסי צבא ישראליים וחטיפת חיילים. זיאד ג'רע'ון, חבר הלשכה המדינית של החזית הדמוקרטית, בירך את בוגרי הקורס ואמר, כי הזרוע הצבאית של הארגון תמשיך במאבקה נגד ישראל (דף הפייסבוק של גדודי ההתנגדות הלאומית, 18 באפריל 2015) .
אירועי "יום האסיר הפלסטיני" [3]
כללי
  • ביום שישי 17 באפריל 2015 צוין יום האסיר הפלסטיני ביהודה, שומרון ורצועת עזה. מאות פלסטינים השתתפו באירועים שכללו הפגנות, תהלוכות ועצרות. במהלך האירועים התגלעו במספר מקומות חיכוכים בין המשתתפים לבין כוחות הביטחון הישראליים שני פלסטינים נפצעו. ברצועת עזה התקיימו מספר אירועים בהשתתפות בכירי הארגונים. חמישה פלסטנים נפצעו מירי צה"ל סמוך לגדר הגבול. בכירים ברשות הפלסטניית ובחמאס הדגישו, כי ברצונם להגיש את נושא האסירים לבית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) .

מימין: תהלוכה בשכם לציון "יום האסיר הפלסטיני" (ופא, 16 באפריל 2015). משמאל:  מפגן צבאי במחנה הפליטים אלבריג' שבמרכז הרצועה, במהלכו שרפו פעילי חמאס תבליט המדמה ארון קבורה של ישראל ודגם של בית הכלא בישראל (פלסטין אלא'ן, 17 באפריל 2015)
מימין: תהלוכה בשכם לציון "יום האסיר הפלסטיני" (ופא, 16 באפריל 2015). משמאל:  מפגן צבאי במחנה הפליטים אלבריג' שבמרכז הרצועה, במהלכו שרפו פעילי חמאס תבליט המדמה ארון קבורה של ישראל ודגם של בית הכלא בישראל (פלסטין אלא'ן, 17 באפריל 2015)

הרשות הפלסטינית
  • לרגל "יום האסיר הפלסטיני" פרסמה ממשלת ההסכמה הלאומית הודעה בה הדגישה את נאמנותה לאסירים ואת התמיכה בהשגת חירותם. לדברי ההודעה ההנהגה הפלסטינית, בראשה אבו מאזן והממשלה, עוקבים אחר סוגית האסירים ופועלים כדי להעבירה לכל הארגונים הבינלאומיים ולחייב את ישראל לשחרר את כל האסירים ללא תנאי (ופא, 16 באפריל 2015).
  • בנאום, שנשא אבו מאזן לרגל יום האסיר הדגיש את מחויבותה העמוקה של ההנהגה הפלסטינית כלפי האסירים והדגיש, כי כל הסדר פוטנציאלי עם ישראל חייב לכלול היענות לדרישה הפלסטינית לשחרור כל האסירים עוד אמר, כי הסוגייה תהיה, ללא ספק, אחת הסוגיות, אשר תוצגנה בפני בית הדין הבינלאומי בהאג (ופא, 16 באפריל 2015).
חמאס

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בירך את הפלסטינים בהודעה מוקלטת לרגל יום האסיר ויום השנה ה-11 למותו של מנהיג חמאס, עבד אלעזיז אלרנתיסי. בדבריו הדגיש, כי הדרך היחידה לשחרור אסירים ולשיבת הפליטים היא דרך הג'האד ו"ההתנגדות" (ערוץ אלאקצא, 16 באפריל 2015).

אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי כל דיון עם ישראל יתקיים על-ידי גדודי עז אלדין אלקסאם (הזרוע הצבאית) . עוד אמר, כי הוא מודע לתנאים הקשים של האסירים והוסיף, כי  הפלסטינים יפעלו בכל האמצעים לשחרורם (ערוץ אלאקצא, 16 באפריל 2015).

  • ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי ההתנגדות הפלסטינית ובראשה גדודי עז אלדין אלקסאם, יוכלו לשחרר את האסירים כפי שנעשה בעסקת שליט. הוא ציין, ששחרורם לא יארך זמן רב. הוא שלח מסר לישראל,לפיו הפלסטינים מתכוונים לחטוף חיילים ומתנחלים בכל מקום והדגיש, כי זוהי זכותם (אלקדס, 16 באפריל 2015).
  • רוחי משתהא, מבכירי הנהגת חמאס ואחד ממשוחררי עסקת שליט, אמר, כי חמאס אינה חוסכת במאמצים לשחרור האסירים. הוא הדגיש, שבזרוע הצבאית של חמאס קיימת החלטה ברורה לחטוף חיילים כדי לקדם עסקאות לשחרור אסירים (אלרסאלה, 17 באפריל 2015).
כספי המיסים הפלסטינים
  • ישראל והרשות הפלסטינית הגיעו לפשרה שתאפשר לסיים את המחלוקת בעניין כספי המיסים, שהקפיאה ישראל, ובעניין החוב הפלסטיני לחברת החשמל ולגופים ישראליים נוספים. מתאם פעולות הממשלה בשטחים נפגש עם עמיתיו ברשות הפלסטינית והגיע יחד עימם לסיכום לפיו הפלסטינים יקבלו את כספי המיסים, שהוקפאו בחודשים דצמבר פברואר. הוחלט, כי מסכום זה יבוצע קיזוז של כחצי מיליארד שקלים עבור החזר חובות בעיקר לחברת החשמל הסכום שיועבר יהיה כמיליארד שקלים (ופא, 19באפריל 2015).
  • אבו מאזן דיווח, בפתח ישיבת הועד הפועל של אש"ף, כי הושג הסכם עם ישראל לפיו ישראל תעביר את הכספים במלואם. הוא הודיע על הקמת ועדה משותפת, שתפקידה יהיה לבחון את החובות הכספיים של שני הצדדים (ופא, 18 באפריל 2015).
תגובות פלסטיניות לכיבוש מחנה הפליטים אלירמוכ על ידי דאעש
  • אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"ף ושליחו של יו"ר הרשות הפלסטינית לסוריה, מסר שהעימותים במחנה הפליטים אלירמוכ עם פעילי דאעש וג'בהת אלנצרה עדיין נמשכים. הוא ציין, כי אש"ף החליט לשלוח משלחת נוספת למחנה הפליטים אלירמוכ כדי לעקוב מקרוב אחר הטיפול בפליטים הפלסטינים, שנותרו במחנה. לדבריו קיים תיאום עם המשטר הסורי לגבי ביקורה של המשלחת, שתכלול נציגי ארגונים שונים ואשר תפעל להגשת סיוע דחוף לתושבי מחנה הפליטים (קדס.נט, 19 באפריל 2015). על פי הדיווחים חלק מתושבי המחנה נמלטו לכיוון העיירות השכנות אך עדיין נותרו כ-10,000 איש במחנה (אלמיאדין, 19 באפריל 2015).
  • אבו מאזןאמר, כי ההנהגה הפלסטינית תומכת בפיתרון מדיני למשבר במחנה הפליטים אלירמוכ והדגיש, כי ההנהגה אינה צד במאבק הצבאי. תנועת פתח הבהירה, כי לפעיליה לא הותר לשאת נשק והיא אינה רוצה להיות צד בהסלמה הצבאית (דניא אלוטן, 18 באפריל 2015).
  •  אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס, הבהיר, שלהאשמות הנשיא אסד כלפי חמאס לפיהן היא מסייעת לארגונים בסוריה אין אחיזה במציאות. הוא הדגיש, כי חמאס אינה נוהגת להתערב בענייני פנים של מדינות ערב והכחיש, כי היא מקיימת קשר כלשהו עם ארגון קצווי ירושלים במחנה הפליטים אלירמוכ (סוכנות אנטוליה, 19 באפריל 2015). 

[1]נכון ל-21 באפריל 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]"יום האסיר הפלסטיני" מצוין מידי שנה ב-17 באפריל, מועד שחרורו של האסיר הפלסטיני הראשון במסגרת עסקת חילופי אסירים עם ישראל. מידי שנה מתקיימים ביהודה, שומרון ורצועת עזה אירועים לציון היום בהשתתפות בכירים .