מבט לג’האד העולמי (22-16 באפריל 2015)

המחבל המתאבד אבו אלאת'יר אלאנצארי, שפוצץ את משאית התופת מדרום לקואבנה

המחבל המתאבד אבו אלאת'יר אלאנצארי, שפוצץ את משאית התופת מדרום לקואבנה

פעילי דאעש בבית ההארחה של שבט אלמשאהדה

פעילי דאעש בבית ההארחה של שבט אלמשאהדה

צילום מתוך סרטון, בו נראים פעילי דאעש נעים בתוך מתחם בתי הזיקוק בביג'י

צילום מתוך סרטון, בו נראים פעילי דאעש נעים בתוך מתחם בתי הזיקוק בביג'י

קלטת וידאו של דאעש בה נראים ילדים מפעילים תותח נגד עמדות של צבא עיראק בביג'י

קלטת וידאו של דאעש בה נראים ילדים מפעילים תותח נגד עמדות של צבא עיראק בביג'י

ההוצאה להורג של האתיופים הנוצרים שנתפסו בלוב ע

ההוצאה להורג של האתיופים הנוצרים שנתפסו בלוב ע"י דאעש (יוטיוב, 19 באפריל 2015)

אבראהים אלרביש, מי שהיה איש הדת הבכיר של אלקאעדה בחצי האי ערב (יוטיוב, 25 באוגוסט 2013).

אבראהים אלרביש, מי שהיה איש הדת הבכיר של אלקאעדה בחצי האי ערב (יוטיוב, 25 באוגוסט 2013).

הלקאה בציבור של אדם, שהורשע במעילה בכספי הצדקה באלרקה

הלקאה בציבור של אדם, שהורשע במעילה בכספי הצדקה באלרקה

המשפחה הבריטית כפי שצולמה במצלמות האבטחה של משטרת בריטניה על גבי המעבורת בדובר בדרכה לאסטנבול ומשם לסוריה.

המשפחה הבריטית כפי שצולמה במצלמות האבטחה של משטרת בריטניה על גבי המעבורת בדובר בדרכה לאסטנבול ומשם לסוריה.

שלוחת הסברה של דאעש במחוז חמץ

שלוחת הסברה של דאעש במחוז חמץ


עיקרי אירועי השבוע
 

  • דאעש ממשיך במאמציו להתבסס בפאתים הצפוניים והדרומיים של העיר דמשק.במחנה הפליטים אלירמוכ נמשכים הקרבות בין דאעש לארגוני מורדים אחרים ולארגונים פלסטינים פרו-סורים. בדיווח כלי התקשורת נמסר, כי דאעש עדיין שולט על חלק ניכר מהמחנה. בנוסף לכך ניסה דאעש להשתלט על כמה שכונות מצפון לדמשק אך נתקל בהתנגדות של ארגוני מורדים אחרים ובמרכזם "צבא האסלאם".
  • בעיראק נמשכים הקרבות במתחם בתי הזיקוק של העיר ביג'י,מצפון לבגדאד. הממשל העיראקי הודיע, כי הצליח לסלק את דאעש מהאזור. מנגד פרסם דאעש סרטון בו נראו פעיליו נעים בתוך המתחם. תמונת המצב האמיתית בשטח אינה ברורה לנו בשלב זה. בעיר רמאדי, בירת מחוז אנבאר, נמשכים הקרבות בין דאעש לבין צבא עיראק והמליציות השיעיות.
  • אינדיקציות נוספות מצביעות, כי השלטונות התורכים הגבירו את צעדי הסיכול והמנע נגד פעילים ג'האדיסטים המגיעים לשטחם כדי להצטרף לדאעש. השבוע נעצרו או גורשו מתורכיה פעילים נוספים, בין השאר אזרחים בריטים וספרדים. עם זאת הצעדים הללו עדיין לא בלמו את זרם הפעילים הג'האדיסטים הנוהרים לסוריה ולעיראק דרך תורכיה. 

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו תקיפות ארה"ב וכוחות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במסגרת זאת בוצעו עשרות תקיפות אוויריות בסוריה ובעיראק. להלן מוקדי התקיפות העיקריים (אתר CENTCOM):
  • בסוריה התמקדו התקיפות בקובאנה (עין אלערב) וחסכה. בין השאר הותקפו עמדות ויחידות דאעש, כלי רכב, ובכלל זה מכונית תופת, מנהרה ובונקר.
  • בעיראק התבצעו תקיפות בביג'י, אלפלוג'ה, אלמוצול, רמאדי, סנג'אר, רמאדי, תל עפר, אלרטבה  ואלאסד. במהלך התקיפות נפגעו או הושמדו מבנים, עמדות שיגור רקטות, יחידות של דאעש, כלי רכב, כולל מכוניות תופת, כלי רכב הנדסיים, גשרים ונקודות ביקורת .
התבטאויות בכירים אמריקאים אודות המערכה נגד דאעש
  • בפגישה עם ראש ממשלת עיראק, ח'ידר אלבעאדי, שערך ביקור בארה"ב, אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה, כי האינטרס המרכזי של ארה"ב הינו הבסת דאעש והבטחת עצמאותה של עיראק. נשיא ארה"ב גם הכריז על הענקת סיוע נוסף לעיראק בשווי של 200 מיליון דולרים (אתר הבית הלבן, 14 באפריל 2015).
  •  במסיבת עיתונאים, שערך יו"ר המטות המשולבים בפנטגון אמר, כי צבא עיראק מתקדם בכיוון הנכון. הוא שיבח את צבא עיראק על ההצלחות התקיפה בתכרית ואמר, כי ארה"ב תמשיך לייעץ למנהיגות עיראק כיצד לתכנן ולבצע מבצעים. הוא גם ציין, כי נשארה עדיין עבודה רבה לשילוב המיליציות העיראקיות [השיעיות] תחת פיקוד ושליטה של המדינה .
  • פטריק רידר (Patrick Ryder), דובר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב אמר, כי המערכה נגד דאעש מתקדמת על פי המצופה. לדבריו למרות שדאעש נמצא במצב של מגננה בעיראק יש לצפות, שהוא יבצע תקיפות כמו שעשה בביג'י וברמאדי כדי לנסות לכבוש שטחים נוספים ולהשיג לעצמו פרסום. לדבריו הקרבות סביב בתי הזיקוק בביג'י עדיין נמשכים למרות שבתי הזיקוק נמצאים בשליטת הכוחות העיראקים, המקבלים סיוע אווירי מכוחות הקואליציה (סוכנות הידיעות הכוויתית, 18 באפריל 2015).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

ניסיונות דאעש להתבסס בפאתיה הדרומיים והצפוניים של דמשק

מוקדי הפעילות של דאעש: שכונות אלקאבון, ברזה ותשרין שמצפון לדמשק. מחנה הפליטים ירמוכ ושכונת אלחג'ר אלאסוד שבדרום דמשק (GOOGLE EARTH)
מוקדי הפעילות של דאעש: שכונות אלקאבון, ברזה ותשרין שמצפון לדמשק. מחנה הפליטים ירמוכ ושכונת אלחג'ר אלאסוד שבדרום דמשק (GOOGLE EARTH)

מחנה הפליטים אלירמוך
  • לאחר רגיעה של כמה ימים התחדשו הקרבות במחנה הפליטים אלירמוכ, שבפאתיה הדרומיים של דמשק (כ-10 ק"מ מדרום לעיר). בדיווח תקשורתי נמסר, כי למרות הידיעות על החזרת השליטה ברוב המחנה לכוחות הפלסטינים, פעילי דאעש עדיין שולטים על חלקים נרחבים מהמחנה (אלמיאדין, 18 באפריל 2015). באחת הידיעות (עדכנית ל-17 באפריל 2015) נמסר, כי הארגונים הפלסטינים שולטים על כמעט 50% משטח מחנה הפליטים (אלאח'באר, 17 באפריל 2015).
  • על פי התקשורת הסורית והלבנונית נמלטו מהמחנה כמה אלפי תושבים לכיוון העיירות השכנות עם זאת דווח, כי עדיין נותרו כ-10,000 תושבים במחנה (אלמיאדין, 19 באפריל 2015).
  •  על הלחימה במחנה הפליטים אלירמוךמנקודת מבטו של פעיל דאעש ניתן ללמוד מתוכנית אקטואליה בשם מראסלון,  ששודרה ברדיו אלביאן של דאעש ועסקה במצב בדרום סוריה. בתוכנית רואיין אבו ג'עפר אלע'זי, פעיל דאעש, שלחם במחוז דמשק. לדבריו במשך תשעה חודשים כיתרו פעילי דאעש את מחנה הפליטים אלירמוכ וביצעו מידי פעם חדירות למחנה. אולם לאחר, שנודע לדאעש, כי בכוונת הפלסטינים להחזיר את השליטה במחנה לכוחות אסד, החליט דאעש למנוע זאת וכוחותיו נכנסו למחנה דרך כמה צירים, הם השתלטו על מספר שכונות והתקדמו לתוך המחנה (רדיו אלביאן, 14 באפריל 2015).
להערכתנו מאמץ ההתבססות של דאעש במחנה הפליטים אלירמוך הינו חלק ממאמץ כולל של הארגון, שנועד "לתקוע יתד" בפאתיה הדרומיים והצפוניים של דמשק. הגירסא של פעיל דאעש, שתוארה לעיל, נועדה להערכתנו למטרות תעמולה בלבד. בבסיס מאמץ ההתבססות של דאעש עומדת להערכתנו כוונת הארגון להאחז קרוב לליבת השלטון של המשטר הסורי, לזכות בתשומת לב פוליטית ותקשורתית ולהציג הישג משמעותי של דאעש, אשר יאפיל על רצף הכישלונות של החודשים האחרונים (קובאנה, תכרית).

ניסיונות התבססות דאעש בשכונות שמצפון לדמשק
  • במקביל ללחימה במחנה הפליטים אלירמוכ החלו פעילים חמושים של דאעש להתפרס בפאתיה הצפוניים של דמשק. נמסר, כי פעילי דאעש השתלטו על שכונת אלקאבון המרוחקת כארבעה ק"מ מדמשק בשכונה מצויים מחנות אימונים ובה עובר כביש חמאת- דמשק (אלספיר, 17 באפריל 2015).
  • בתקשורת הערבית דווח, כי חטיבה 1 של צבא סוריה יחד עם ארגון מורדים בשם "צבא האסלאם" הודיעו, כי הם נלחמים בארגון דאעש באזור, שמצפון מזרח לדמשק (סוכנות הידיעות ח'טוה, 16 באפריל 2015). ב-18 באפריל 2015 נמסר, כי כוחות המורדים הצליחו, בתוך פחות מיומיים של לחימה, לגרש את פעילי דאעש מרוב העמדות, שתפסו פעיליו בשכונות אלקאבון, תשרין וברזה (אלשרק אלאוסט, 18 באפריל 2015).
  • ב-20 באפריל 2015 דווח, כי לאחר שפעילי "צבא האסלאם" השתלטו על השכונות ברזה, תשרין ואלקאבון הם עצרו מספר רב של פעילי דאעש באזור. בין העצוריםמנד'ר אלכרמי, פעיל בכיר בארגון. מחקירתו עלה, כי בעבר שימש קצין במשטר הסורי ונמצאו ברשותו תמונות בהן הוא נראה עם בכירי המשטר הסורי (זמאן אלואצל, 17 באפריל 2015,אלערביה אלחדת', 20 באפריל 2015).
מחוז אדלב
  • בתקשורת הערבית נמסר, כי צבא סוריה המשיך במהלך השבוע בפעולות להחזרת השליטה על העיר אדלב, שנכבשה על ידי קואליציה של ארגוני מורדים (שבהם בולטת ג'בהת אלנצרה). נמסר, כי צבא סוריה מתכונן למבצע צבאי נרחב, שיכלול ניתוק דרכי הגישה אל העיר (אלמיאדין, 15 באפריל 2015). לפי שעה הצליח צבא סוריה להשתלט על מספר כפרים בסביבות העיר (סמא, 19 באפריל 2015), אך עדיין לא ניסה לחדור לעיר עצמה.
מחוז חלב
  • פעילי ג'בהת אלנצרה תקפו את מטה הביטחון של המשטר הסורי בעיר חלב. בסרטון, שהועלה לרשתות החברתיות, ניתן לראות את פעילי הארגון חופרים מנהרה מתחת לבניין ומפוצצים אותו (יוטיוב, 13 באפריל 2015). לדברי מפקד ג'בהת אלנצרה פעילי הארגון שיתפו פעולה עם ארגונים נוספים (אלערבי אלג'דיד, 14 באפריל 2015). כתוצאה מפיצוץ הבניין נהרגו כמה עשרות אנשי כוחות הביטחון הסוריים. כמו כן נהרגו 13 פעילים של ג'בהת אלנצרה (אלחיאת, 15 באפריל 2015).
מחוז אלרקה
  • ב-19 באפריל 2015 דיווח חשבון פייסבוק המזוהה עם דאעש על פיגוע התאבדות, שבוצע באמצעות משאית תופת, נגד נקודת כינוס של לוחמי PKK  כורדיםמדרום לעיר קובאנה (ראס אלעין) פעיל דאעש המכונה אבו אלאת'יר אלאנצארי היה המחבל המתאבד, שפוצץ את משאית התופת (חשבון הפייסבוק صولات وجولات وكشف اللئام, 19 באפריל 2015).
מחוז אלחסכה
  • הכוחות הכורדים (YPG) חידשו את תקיפותיהם באזור אלחסכה, שבמזרח סוריה, במטרה לשחרר אותו משליטת דאעש. התקיפות מתבצעות בסיוע מהאוויר של כוחות הקואליציה הבינלאומית. נמסר, שהלוחמים הכורדיים הצליחו להשתלט על מספר כפרים באזור (אלאח'באר, 16 באפריל 2015).
  • דאעש מנסה לבסס את השפעתו בקרב בני שבטים מקומיים במחוז אלחסכה(המכונה על ידו "מחוז אלברכה"). במסגרת זאת התארחו פעילי משרד ההסברה של דאעש בעיירה אלשדאדי (הממוקמת כ-63 ק"מ דרומית לאלחסכה) אצל בני שבט אלמשאהדה (חשבון הפייסבוק صولات وجولات وكشف اللئام; אתר שיתף הקבצים dump, 19 באפריל 2015).
  • בני שבט אלמשאהדה מתגוררים בסוריה. השבט כולל מספר ענפים, שבראשם עומדים שיח'ים (ראשי השבטים). בני השבט מתגוררים בעיקר במחוזות דיר אלזור ואלחסכה. עם זאת, ישנם ריכוזים קטנים של בני השבט גם במחוזות אלרקה, חלב, חמץ, חמאה ודמשק (מתוך דף הפייסבוק של בני השבט, 10 ביוני 2013. הפרטים מבוססים על דברים שכתב חוקר מבני השבט). לשבט באזור אלחסכה כוח מיליציוני, שלפחות בעבר שיתף פעולה עם ג'בהת אלנצרה (אלעאלם, 17 בנובמבר 2013; ערבי אונליין, 21 באפריל 2015). כיום נמצא כח זה תחת שליטת דאעש, לפחות באזור העיירה אלשדאדי בה התארחו לאחרונה פעילי משרד ההסברה של דאעש.
אזור אלקלמון (גבול סוריה לבנון)
  • על פי דיווחי התקשורת הערבית והלבנונית נחל דאעש כישלונות בלחימה באזור אלקלמון (גבול סוריה-לבנון) ובעיירה ערסל (עיירה סונית בצפון בקעת הלבנון, מעוזם של הארגונים הג'האדיסטים). בכלי התקשורת דווח על מותו של "אמיר" דאעש באלקלמון ועל נסיגת מרבית כוחותיו של דאעש לעיר אלרקה, שבמזרח סוריה (אלשרק אלאוסט, 16 באפריל 2015; אלמנאר, 17 באפריל 2015).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

כללי
  • בכירים בצבא ארה"ב מסרו, כי דאעש איבד יותר מרבע מהשטח עליו שלט עד להקמת "הח'ליפות האסלאמית". זאת, כתוצאה מהתקיפות האוויריות של כוחות הקואליציה בשילוב מבצעים קרקעיים של כוחות הצבא העיראקי במסגרת המערכה נגד דאעש. במפה חדשה, שפורסמה על ידי משרד ההגנה של ארה"ב מסומנים שטחי מפתח, שהכוחות העיראקים הצליחו להחזיר לעצמם בצפון עיראק, באזורי תכרית, סנג'אר וסכר מוצול. דובר משרד ההגנה אמר, כי מדובר בשטח של כמעט 15,000 קמ"ר  (www.voanews.com, 14 באפריל 2015).

מפת אזורי השליטה וההשפעה של דאעש בעיראק ובסוריה (משרד ההגנה של ארה"ב , 15 באפריל 2015)
מפת אזורי השליטה וההשפעה של דאעש בעיראק ובסוריה (משרד ההגנה של ארה"ב , 15 באפריל 2015)

מחוז אלאנבאר
  •  גם השבוע נמשכה ההתקפה של דאעש בעיר רמאדי, בירת המחוז הסוני אלאנבאר. על פי דיווחים בתקשורת נפלו אזורים נרחבים בצפון העיר לידי דאעש. נמסר גם, כי ניסיונות דאעש להשתלט על העיר הביאו למנוסה המונית של תושבים מהעיר (וורלד בוליטין, 18 באפריל 2015) .
  • צבא עיראק, בסיוע מיליציות שיעיות ובתמיכה אווירית של מדינות הקואליציה, מנסה למנוע השתלטות דאעש על העיר רמאדי. ב-19 באפריל 2015 הודיע מפקד משטרת אלאנבאר, כי צבא עיראק הדף מתקפה של פעילי דאעש על מבני הממשל בעיר. במקביל החל הצבא העיראקי לפעול לשחרור העיירה אלצופיה, שממזרח לרמאדי (הערוץ העיראקי ע'דיר, 19 באפריל 2015; האתר העיראקי אלחדת', 19 באפריל 2015).
  • על פי דיווחי האו"ם כ-90,000 בני אדם נמלטו מאזור רמאדי מאז החלו הקרבות. כ-4,000 משפחות נמלטו משם בימים האחרונים (אלג'זירה, 19 באפריל 2015). רבים מהעקורים עשו דרכם לבירה בגדאד. הממשלה העיראקית, המתקשה לקלוט אותם, מונעת מהם להיכנס לעיר (רויטרס, 19 באפריל 2015; אח'באר אלעראק, 18 באפריל 2015).
מחוז צלאח אלדין
  • בתקשורת המערבית נמסר, כי כוחות צבא עיראקים, בסיוע תקיפות אוויריות של הקואליציה, הצליחו להוציא את פעילי דאעש ממתחם בתי הזיקוק בביג'י  והשיבו לידם את מלוא השליטה על המקום (CNN, 19 באפריל 2015).
  •  מנגד, כלי התקשורת של דאעש ממשיכים לטעון, כי פעילי הארגון עדיין נמצאים במתחם בתי הזיקוק. במסגרת זאת פורסם ביוטיוב סרטון, שכותרתו: "המשך ההתקדמות לוחמי המדינה האסלאמית בחלקים מבית הזיקוק של ביג'י". בסרטון נראים פעילי הארגון נעים בזהירות בתוך מתחם בית הזיקוק (יוטיוב, 18 באפריל 2015).
  • בקלטת וידאו, ששחרר דאעש, אודות הלחימה במתחם בתי הזיקוק בביג'י נראים מטוסים בלתי מאוישים, בהם משתמשים מפקדי דאעש לצורך פיקוד ושליטה ולאיתור ארטילריה. בתמונות נוספות נראים מספר מפקדי דאעש בחדר מבצעים ממנו הם שולטים על כוחותיהם.
  • בקלטת וידאו נוספת, ששחרר דאעש לאחרונה נראים שני ילדים כשהם מפעילים תותח מסוג M198 מתוצרת ארה"ב (155 מ"מ נגרר) בלחימה בבתי הזיקוק בביג'י. בסרטון נראו הילדים משגרים פגזים לעבר עמדה של צבא עיראק (The Long War Journal, 17 באפריל 2015).

דאעש עושה באופן שגרתי שימוש בילדים ובנערים לצרכי לחימה וטרור(כסיוע למבוגרים). הדבר נובע, להערכתנו, בעיקר מאילוץ, שמקורו במחסור בכוח אדם מיומן. בדו"ח שהוציא ארגון Syria Observatory for Human Right  נאמר, כי דאעש הגביר בשנה האחרונה את גיוס הילדים ובני הנוער לשורותיו, מאחר שהארגון מתקשה בגיוס בוגרים. על פי הדו"ח לפחות 400 ילדים מסוריה גויסו על ידי דאעש במהלך החודשים האחרונים.

 

  •   מושל מחוז צלאח אלדין דיווח, כי עזת אבראהים אלדורי, מי שהיה סגנו של צדאם חסין ואחד מסמלי שלטון מפלגת הבעת', חוסל ב-17 באפריל 2015 על ידי צבא עיראק במהלך הלחימה נגד דאעש. אלדורי נהרג  בחמרין, שליד תכרית. אלדורי בן ה-73 ירש את צדאם חסין במפלגת הבעת' והיה ברשימת המבוקשים של ארה"ב. שלטונות עיראק האשימו אותו בסיוע משמעותי להתחזקות דאעש. הריגתו מהווה הישג סמלי ומוראלי חשוב עבור צבא עיראק במאבקו נגד דאעש.

בין דאעש הסלפי-ג'האדיסטי לבין קצינים ופעילים של מפלגת הבעת' מתקיים שיתוף פעולההדוק, שראשיתו בשנות הלחימה הממושכות נגד צבא ארה"ב בעיראק. המדובר ב"נישואי נוחות" שמהם שני הצדדים יוצאים נשכרים: דאעש עושה שימוש בכישורים הצבאיים והבירוקרטים של קציני צבא ופעילי המפלגה, שכה חסרים לדאעש. מנגד, פעילי הבעת' וקציני הצבא העיראקי, שפורק ע"י ארה"ב, מצאו להם אכסניה ומסגרת נוחה ללחימה נגד המשטר העיראקי בעל האופי השיעי ונגד ארה"ב והמערב.

 


בגדאד
  • מספר פיצוצים של מכוניות תופת אירעו ברחבי העיר בגדאד ב-17 באפריל 2015.השלטונות העיראקים חושדים, כי דאעש עומד מאחורי הפיגועים. כתוצאה מהפיצוצים נהרגו 27 בני אדם ועשרות נפצעו. מכוניות התופת נועדו לפגוע בעיקר במקומות ציבוריים אחת ממכוניות התופת התפוצצה בחביביה, שכונה שיעית במזרח העיר, הפיצוץ בשכונה השיעית גרם למותם של 15 בני אדם ולפציעתם של 26 (פוקס ניוז, 17 באפריל 2015). כמו כן נהרגו לפחות שמונה חיילי צבא עיראק כתוצאה ממתקפה של פעילי דאעש נגדם (אלג'זירה, 18 באפריל 2015).
ארביל
  • ב-17 באפריל 2015 פוצצה מכונית תופת ע"י מחבל מתאבד סמוך לקונסוליה האמריקאית בעיר ארביל, בירת האוטונומיה הכורדית.כוחות הביטחון דיווחו שכתוצאה מהפיצוץ נהרגו לפחות שלושה בני אדם ונפצעו חמישה. לדברי כוחות הביטחון המחבל המתאבד החנה את מכונית התופת סמוך לבניין הקונסוליה. בכירים אמריקאים מסרו כי לא היו נפגעים אמריקאים וככל הנראה דאעש עומד מאחורי ביצוע הפיגוע (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 17 באפריל 2015). ארגון דאעש קיבל אחריות בדף הטוויטר שלו לפיצוץ מכונית התופת (פוקס ניוז, 17 באפריל 2015).

התנהלות המדינה האסלאמית

כפיית ההלכה האסלאמית באלרקה
  •  דאעש פרסם תמונות המתעדות הלקאה בציבור של אדם, שהורשע במעילה בכספי צדקה באלרקה (justpaste.it, 18 באפריל 2015).

מצרים וחצי האי סיני

המערכה המצרית נגד שלוחת דאעש בחצי האי-סיני
  • כוחות הביטחון המצריים ממשיכים לבצע פעילות ביטחונית נרחבת לדיכוי פעילות השלוחה של דאעש בחצי-האי סיני, בדגש על חלקו הצפוני. במסגרת זאת תקפו כוחות הביטחון המצרים פעילי טרור; פוצצו מטעני חבלה; החרימו אמצעי לחימה, מכוניות ואופנועים; ותקפו תשתיות טרור. מנגד, פעילי דאעש בחצי האי סיני המשיכו לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון המצרים.
  • להלן מספר אירועים:
  • ב-16 באפריל 2015 מסרו מקורות ביטחוניים מצריים שהם עצרו בדרום אלעריש קבוצת טרור המכונה אלסהאם המונה 12 פעילים, ביניהם פעילים זרים. ברשות חברי החוליה נמצאו תרשימים ומפות. בחקירות ראשוניות של חברי הקבוצה עלה, כי הקבוצה הוקמה לפני כשלושה חודשים על ידי פעילים של ארגון תומכי ירושלים (שלוחת דאעש בחצי-האי סיני). פעילים אלה תכננו לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון המצריים ונגד מוסדות חיוניים בקהיר (אלוטן, 16 באפריל 2015).
  • שלושה פעילי תומכי ירושלים נהרגו במהלך מבצע, שערכו כוחות הביטחון המצריים בדרום אלעריש ואלשיח' זויד (אלמצרי אליום, 16 באפריל 2015). שלושה פעילים נוספים נעצרו במהלך מבצע ביטחוני נרחב באלעריש (דות מצר, 16 באפריל 2015).
  • במהלך סריקות, שערכו כוחות הביטחון המצריים באזור רפיח, אלעריש ושיח' זויד (בסביבות ה-16 באפריל) נמצא מחסן, שהכיל  כמויות של חומרי נפץ נשק וציוד תקשורת, כמו כן נטרלו כוחות הביטחון המצרים שני מטעני חבלה, שהונחו על הכביש באלשיח' זויד (אליום אלסאבע, 16 באפריל 2015).
  • ב-20 באפריל 2015נהרגו קצין וחייל בצבא מצרים ושישה חיילים נוספים נפצעו כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה במערב רפיח. מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות על הפיגוע (דף הטוויטר של הארגון, 20 באפריל 2015).
המלחמה על התודעה
  • דאעש ממשיך ללוות את בלחימה בסיני בפעילות תקשורתית נמרצת. בעלי חשבונות טוויטר, המזוהים עם דאעש בחצי האי סיני, פרסמו תמונת פוטו מונטג' בה נראה נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, במדים כתומים, טרם הוצאתו להורג. מאחוריו נראו פעילי דאעש ומתחתם הכיתוב "בקרוב… בקרוב…" (חשבון הטוויטרأبو طَلْحَة المِصْرى, 19 באפריל 2015). 
  •  בחשבון טוויטר המזוהה עם דאעש פורסמו תמונות בהן נראים פעילי הארגון מחלקים כרוזים מטעם הארגון בצפון חצי-האי סיני הקוראים לתושבים המקומיים, שלא לשתף פעולה עם כוחות הביטחון המצריים, המוצגים ככופרים באסלאם.

חלוקת  כרוזים ע"י פעילי דאעש
חלוקת  כרוזים ע"י פעילי דאעש  (חשבון הטוויטר سلمية تبقي امك ‏@mylovelyegypt25 , 19 באפריל 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

תימן
  •  בהודעה רשמית של ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב נמסר, כי ב-13 באפריל 2015 נהרג שיח' אבראהים בן סלימאן שיח' אבראהים אלרביש, פעיל בכיר בארגון, "בתקיפה צלבנית" (קרי, בתקיפה של ארה"ב). יחד עימו נהרגו פעילים נוספים. בהודעה נמסר, כי הוא היה פעיל ג'האד, שלחם באפגניסטאן. לאחר מכן היה כלוא מספר שנים בכלא גואנטנמו. לאחר שחרורו הוא הצטרף לארגון אלקאעדה בחצי האי ערב (פורום המזוהה עם אלקאעדה בחצי האי ערב, 14 באפריל 2015). אבראהים אלרביש, היה איש הדת הבכיר ביותר בארגון, שעל ראשו הציעה ארצות-הברית פרס של חמישה מיליון דולרים (אלשרק אלאוסט, 14 באפריל 2015).

אלקאעדה בחצי האי-ערב (AQAP) הינו ארגון טרור ג'האדיסטי, המבוסס בחלקה הדרומי של תימן. הארגון מהווה שלוחה מקומית חזקה של ארגון אלקאעדה בהנהגת אימן אלט'ואהרי. הארגון חותר להשתלט על תימן, לפגוע במשטר הסעודי ולהפוך את תימן וסעודיה למדינות, שתתנהלנה על פי התפיסה הסלפית-ג'האדיסטית. ארגון אלקאעדה בחצי-האי ערב רואה בארה"ב אויב מרכזי והוא ניסה כמה פעמים, ללא הצלחה, לפגוע בתעופה האמריקאית. האמריקאים מגדירים את אלקאעדה בחצי האי ערב כארגון הפעיל והמסוכן ביותר מבין שלוחות ארגון אלקאעדה. יוזכר, כי הפיגוע במשרדי השבועון שרלי הבדו (7 ינואר 2015) בוצע ע"י שני אחים מוסלמים ג'האדיסטים ממוצא אלג'ירי, הקשורים לארגון אלקאעדה בחצי האי ערב. הארגון אף פרסם קלטת בה הביע הזדהותו עם הפיגוע וקרא לג'האדיסטים לבצע פיגועים נוספים בצרפת (אף כי לא קיבל אחריות פורמאלית על הפיגוע);


לוב
  •  דפי טוויטר המזוהים עם דאעש פרסמו ב-20 באפריל 2015 תמונות המתעדות תקיפה, שביצעו פעילי דאעש בלוב נגד ריכוזי צבא לובי באזור אלצאברי סמוך לעיר בנגאזי. המתקפה של דאעש כללה, בין השאר, שימוש במחבל מתאבד וירי ממקלע, שהוצב על כלי רכב (חשבונות הטוויטר أجـنـ ـاد البـغـدادي ‏@Isis_ahjnad_38 ו- باقيه بدماء الموحدين ‏@1436_wi , 20 באפריל 2015).
  • אחד מגופי ההסברה של ארגון דאעש (אלפרקאן),  פרסם סרטון חדש בו נראת הוצאתם להורג של שתי קבוצות אתיופיים נוצרים בלוב. אחת הקבוצות הוצאה להורג בשיסוף גרון והשנייה בירי. על פי ההערכות אחת הקבוצות הנראית בסרטון נלכדה והוחזקה במזרח לוב ואילו השנייה בדרום המדינה. בסרטון, שאורכו כמחצית השעה, נראה פעיל חמוש מקריא הודעה מטעם הארגון (דיילי מייל, 19 באפריל 2015). אתיופיה לא מסרה האם אזרחיה הם אלו שנהרגו. יוזכר, כי לפני חודשיים פרסם דאעש סרטון, בו נראתה הוצאה להורג של 21 מצרים קופטים בלוב.

פעילות סיכול ומנע

אוסטרליה
  • המשטרה האוסטרלית במלבורן עצרה שני צעירים בחשד, כי תכננו לבצע תקיפה באמצעות סכינים או חרבות במהלך טקסי יום הזיכרון לחללי אוסטרליה וניו זילנד (הצפויים להתקיים ב-25 באפריל 2015). התקיפה אמורה הייתה להתבצע ככל הנראה בהשראת דאעש (סוכונת הידיעות הצרפתית, 18 באפריל 2015).
  • אוסטרליה ואיראן הסכימו לחלוק מידע מודיעיני אודות אוסטרלים הנלחמים בעיראק.שרת החוץ של אוסטרליה Julie Bishopאמרה. שההסכם יסייע לשתי המדינות במאמצים במלחמה נגד דאעש. במסגרת ההסכם תהיה לאוסטרליה גישה למידע, שנאסף על ידי פעילים איראניים בעיראק. לדבריה החלה אוסטרליה לחפש דרכים לחלוק מידע עם איראן כבר בשנת 2014. העניין הפך לחשוב יותר לאחר הפיגוע בדצמבר 2014 כאשר פליט ממוצא איראני תפס 18 אנשים כבני ערובה בבית הקפה בסידני. לדברי שרת החוץ ההסכם עם איראן יביא תועלת במלחמה בטרור שכן לדעתה בידי איראן מצוי מידע, שהאוסטרלים מחפשים, והם מוכנים לחלוק אותו עימם (BBC, 20 באפריל 2015).
בריטניה
  • אסיף מאליכ (Asif Malik), בן 31, ושותפתו שרה קיראן ( (Sara Kiran, בת 29 תושבי ברקשייר, בריטניה, נעלמו עם ארבעת ילדיהם הקטנים לפני כשבועיים. אסיף מאליכ הוא חבר לשעבר בארגון אלמהאג'רון, שפעילותו נאסרה בבריטניה. הוא מקורב למנהיג הארגון  Anjem Choudar, הדמות הבולטת בבריטניה בעידוד ההתנדבות לשורות הג'האדיסטים בסוריה ובעיראק (ראו להלן). המשפחה נראתה במצלמות האבטחה כשהיא עולה על מעבורת בדובר (ראו להלן). משם נסעה המשפחה ברחבי אירופה באמצעות רכבות עד שהגיעה לאסתנבול ומשם יצאה כנראה לסוריה (מירור, 19 באפריל 2015).

Anjem Choudary הינו הדמות הבולטת בעידוד ההתנדבות לשורות הג'האדיסטים בסוריה ובעיראק. הוא נולד בבריטניה (1967) למשפחה ממוצא פקיסטאני, למד רפואה באוניברסיטת סאות'המפטון (אך לא ברור אם סיים לימודיו והוסמך כרופא), עבר ללימודי משפטים והפך לעורך דין. מאוחר יותר עמד בראש לשכת עורכי הדין המוסלמים. הוא היה עוזרו של איש הדת הג'האדיסטי, שיח' עמר בכרי מחמד (המתגורר כיום בלבנון ועומד עימו בקשר), אשר הקים את ארגון אלמהאג'רון , שפעילותו נאסרה ע"י השלטונות הבריטים. מאוחר יותר הוא סייע להקמת ארגון אלע'רבא, שגם פעילותו נאסרה. בנובמבר 2008 הוא הקים את Islam4UKוהפך לדובר שלו. הארגון נסגר על ידי השלטונות בריטניה בשנת 2010. הוא מתח ביקורת על פעילות בריטניה בעיראק ואפגניסטאן ושיבח את אסאמה בן לאדן. במאי 2012 הוא ביקר בהולנד כדי לקדם את הקמת ארגון Shria4Holland, המעודד יציאת מתנדבים לסוריה (www.militantislammonitor.org, 12 ביולי 2013).

 

תורכיה
  • בהמשך למאמצי תורכיה לחסום את זרם הפעילים הנכנסים דרכה לסוריה גירשו שלטונות תורכיה שמונה אזרחים בריטיים, ארבעה מהם ילדים, משדה התעופה באנטליה זאת לאחר שניסו להכנס לסוריה באופן בלתי חוקי כדי להצטרף ללחימה. בריטי נוסף, בנו של פעילי במפלגת הלייבור, גורש גם הוא גורש משדה התעופה בדלאמן (וורלד בוליטין, 15 באפריל 2015).
  • זוג אזרחים ספרדיים נעצרו בתורכיה בשל חשד שהיו פעילים בדאעש.השניים, גבר ממוצא מרוקאי ואישה מספרד, חיו במרוקו הספרדית. השניים עסקו בעידוד פעילים לנסוע מספרד לסוריה ולהצטרף לארגון  דאעש (זמאן, 18 באפריל 2015). בקרב המצטרפים לדאעש מצויים מתנדבים בעלי אזרחות ספרדית, המגיעים מהאזור הספרדי בחופה הצפוני של מרוקו.

לאחרונה הגבירו השלטונות התורכים את צעדי הסיכול והמנע נגד פעילים ג'האדיסטים המגיעים לתורכיה. ככל הידוע לנו צעדים אלו מקשים על הבעת המתנדבים לשורות דאעש. אולם עד כה הם לא הצליחו לעצור את זרם הפעילים המצטרפים לדאעש ולארגונים הג'האדיסטים האחרים בסוריה ובעיראק.

 

המערכה התודעתית, שמנהל לדאעש

איומים על ארה"ב
  • ב-13 באפריל 2015 פרסם דאעש סרטון בשם "אנו נשרוף את אמריקה"בו מזהיר הארגון, כי יבצע פיגוע נגד אמריקה בסגנון הפגיעה במגדלי התאומים.בסרטון קורא דאעש לתומכיו לפעול כמפגעים בודדים על אדמת אמריקה. בסרטון נראה הפיגוע במגדלי התאומים ונאמר, כי הפעילים עתה חזקים הרבה יותר ובעלי יותר משאבים מבעבר וביכולתם "לשרוף" שוב את ארה"ב . בסוף הסרטון נראים מספר אירועי עריפת ראשים (ביניהן של אזרח ארה"ב ג'ימס פולי) ושריפת הטייס הירדני (KP, סוכנות ידיעות אפגאנית, 13 באפריל 2015).
הקמת שלוחת הסברה של דאעש במחוז חמץ
  • בחשבון פייסבוק, המזוהה עם דאעש,  פורסמה תמונה בה תועדה הקמתה של שלוחת הסברה של דאעש במחוז חמץ, שבסוריה. השלוחה ממוקמת בבניין קטן ובסרטון פורטו חומרי ההסברה, שניתן להשיג בה, בין השאר: פרסומים בכתב, קלטות שמע, קוראן, מזמורים (דתיים), תמונות ועיצובים גראפיים, עלוני הטפה ותקליטורים אסלאמיים (صولات وجولات وكشف اللئام, 18 באפריל 2015).