חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (29 באפריל – 5 במאי 2015)

בכיר חמאס אסמאעיל הניה נושא את דרשת יום השישי ברפיח בה קרא להידוק הקשרים עם סעודיה

בכיר חמאס אסמאעיל הניה נושא את דרשת יום השישי ברפיח בה קרא להידוק הקשרים עם סעודיה

צעירים פלסטינים רעולי פנים מתעמתים עם כוחות צה

צעירים פלסטינים רעולי פנים מתעמתים עם כוחות צה"ל סמוך לכלא עופר (1 במאי 2015, דף הפייסבוק PALDF).

צילום תת המקלע המאולתר מסוג

צילום תת המקלע המאולתר מסוג "קארל גוסטב", אשר נתפס במעבר "תאנים" ליד טול כרם (דובר צה"ל, 2 במאי 2015)

פעיל מנגנוני הביטחון של חמאס בלבוש אזרחי מתעמת עם עיתונאים במהלך פיזור הפגנה למען סיום הפילוג הפנים-פלסטיני (דף הפייסבוק של הפתח, 29 באפריל 2015)

פעיל מנגנוני הביטחון של חמאס בלבוש אזרחי מתעמת עם עיתונאים במהלך פיזור הפגנה למען סיום הפילוג הפנים-פלסטיני (דף הפייסבוק של הפתח, 29 באפריל 2015)

פרויקט לשיקום ובנייה מחדש של 50 יחידות דיור ברחבי הרצועה במימון סולטנות עמאן והבנק האסלאמי לפיתוח בג'דה (3 במאי 2015,  דף הפייסבוק PALDF).

פרויקט לשיקום ובנייה מחדש של 50 יחידות דיור ברחבי הרצועה במימון סולטנות עמאן והבנק האסלאמי לפיתוח בג'דה (3 במאי 2015, דף הפייסבוק PALDF).

הבערת צמיגים בקרבת הגבול המזרחי של רצועת עזה.

הבערת צמיגים בקרבת הגבול המזרחי של רצועת עזה.

הבערת צמיגים בקרבת הגבול המזרחי של רצועת עזה.

הבערת צמיגים בקרבת הגבול המזרחי של רצועת עזה.

  • השבוע נורתה מעזה רקטה לעבר ישראל, שנפלה בשטח הרצועה. ביהודה ושומרון התקיימו עימותים בין מפגינים לבין צה"ל בעיקר ביום שישי, ה-1 במאי. באזור גוש עציון ובירושלים סוכלו השבוע פיגועי דקירה.
  • כוחות הביטחון הישראלים חשפו לאחרונה ערוץ העברת כספים של חמאס מרצועת עזה ליהודה ושומרון דרך ירדן. בהעברת הכספים בערוץ זה היו מעורבים שני עורכי דין פלסטינים מאזור חברון. הכספים נועדו לחיזוק תשתיות חמאס ביהודה ושומרון.
  • כמה בכירי חמאס קראו לאחרונה לשקם את הקשרים, שבין חמאס לסעודיה. נראה לנו כי השגת תמיכה סעודית נתפסת ע"י הצמרת המדינית של חמאס כמנוף אפשרי לקידום הפיוס המקרטע עם פתח ואולי גם לשיפור היחסים עם מצרים, בעלת בריתה של סעודיה.
  • לאחרונה חלה החרפה ביחסי חמאס עם התארגוניות סלפיות ג'האדיסטיות ברצועה. הסלפים טוענים כי חמאס עצרה 23 מפעיליהם והם איימו לפגוע בפעילי חמאס אם לא ישוחררו העצורים. בעקבות זאת הגבירה חמאס את פעילותה הביטחונית. החרפת היחסים עלולה להערכתנו להניע פעילים ג'האדיסטים לבצע פיגועים פרובוקטיבים נגד ישראל על מנת לסבך את חמאס.
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-3 במאי 2015 שוגרה לעבר ישראל רקטה מרצועת עזה. הרקטה נפלה בשטח הרצועה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

הפגנות ועימותים
  • במהלך השבוע שחלף נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים. בחלק מהאירועים, שחלו השנה ביום שישי ה-1 במאי, התעמתו מפגינים פלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים.
  • בתקשורת הפלסטינית דווח בהרחבה על עשרות פצועים משאיפת גז מדמיע במהלך פיזור ההפגנות ב-1 במאי ע"י כוחות הביטחון הישראלים. כמו כן דיווחה התקשורת הפלסטינית על שני פצועים בכפר קדום, שבמחוז קלקיליה, שנפגעו לטענתה מירי אש חיה (ופא, 1 במאי 2015).
סיכול פיגועי דקירה

כוחות צה"ל סיכלו ב-2 במאי 2015 בשעות הבוקר, פיגוע דקירה במעבר מגוש עציון לירושלים. פלסטיני בן 16 הגיע למעבר בקו אוטובוס, הנוסעים שהיו בו ירדו לצורך בידוק, וחיל צה"ל ביקש תעודה מזהה מהפלסטיני. לפתע, הצעיר הושיט יד לאחור, שלף סכין שהייתה עליו וניסה לדקור את החיל (דובר צה"ל, 2 במאי 2015).

הסכין שנמצאה ברשות הצעיר הפלסטיני, שהתכוון לדקור את חיל צה"ל במעבר מגוש עציון לירושלים (דובר צה"ל, 2 במאי 2015).
הסכין שנמצאה ברשות הצעיר הפלסטיני, שהתכוון לדקור את חיל צה"ל במעבר מגוש עציון לירושלים (דובר צה"ל, 2 במאי 2015).

  • בירושלים ניסה חאתם צאלח, תושב מזרח ירושלים, בן 35, לדקור מאבטח של הרכבת הקלה בגבעת המבתר בחפץ חד (על פי גרסא אחרת הוא תקף את המאבטח באבזם של חגורה). לאחר מכן הוא התקדם לעבר קבוצת נוסעים כשהוא צועק "אללה הוא אכבר". אחד המאבטחים ירה בו ברגלו. הוא נפצע באורח קל ופונה לבית החולים (אתר משטרת ישראל, ידיעות אחרונות, הארץ, 4 במאי 2015).
סיכול הברחת תתי מקלע מאולתרים לתחומי ישראל
  • כוחות צה"ל סיכלו ב-2 במאי 2015 הברחת תת מקלע מאולתר מסוג "קארל גוסטב" לתחומי ישראל. במהלך בידוק שגרתי של רכב בו נסעו שני גברים ערבים-ישראלים במעבר "תאנים" הסמוך לטול כרם, אותרה שקית חשודה מתחת למושב האחורי. בשקית נמצא הנשק האוטומטי המאולתר. יוזכר, כי במעבר זה נתפסו בשנה האחרונה של שמונה כלי נשק כאלו (דובר צה"ל, 2 במאי 2015).
סיכול העברת כספי חמאס מרצועת עזה ליהודה ושומרון[3]
  • כוחות הביטחון הישראלים חשפו לאחרונה ערוץ העברת כספים של חמאס מרצועת עזה ליהודה ושומרון דרך ירדן. בהעברת הכספים בערוץ זה היו מעורבים שני עורכי דין פלסטינים מאזור חברון. בעקבות החשיפה נעצרו שלושה פעילים, שהיו מעורבים בהעברת כספים:
  • יעקוב אסחאק עבד אלג'ואד דאעיס -יליד 1990, תושב ירדן, מוצאו מחברון.
  • יזן עבד אלרזאק עבד אלמעטי שאור -יליד 1991, מתגורר בחברון. עורך דין פלסטיני בעל קשרים עם פעילי חמאס.
  • יאסר מחמד רדואן קוקאס - יליד 1972, מוצאו מבית אומר (שמצפון לחברון), פעיל חמאס, עורך דין פלסטיני.
  • מחקירת השלושה עלה, כי פעילותם נועדה למסד ערוץ העברת כספי טרור מפעילים בכירים של חמאס ברצועת עזה לידי פעילים ביהודה ושומרון. הכספים הועברו לידי תושב חברון יעקוב דאעיס על מנת שהוא יפקיד אותם בירדן ובהמשך יעביר אותם ליהודה ושומרון וימסור אותם לעורך דין פלסטיני המתגורר בחברון.
  •  ערוץ זה נועד, בין השאר, להעביר כספים עבור ייצוגם המשפטי של פעילי חמאס. מעבר לכך, עלה בחקירה, כי ערוץ העברת הכספים, שנחשף, נועד לאפשר העברת סכומי כסף ניכרים מתנועת החמאס ברצועה, דרך ירדן, לפעילים בחברון ובבית לחם. זאת בדרכים חשאיות ומגוונות ותוך ניסיון להסוות את אופן העברתם. כספים אלו היו מיועדים לחיזוק תשתיות חמאס ולהגברת פעילותן. מעצרם של השלושה סייע איפא במניעת הכנסתם של כספי טרור בהיקף נרחב ליהודה ושומרון, ובכך נפגעה פעילותן המבצעית של תשתיות החמאס באזורים אלה.
  • בנוסף לכך, דיווחה משטרת ישראל, כי לפני כחודש נעצר רופא שיניים מכפר כנא החשוד, כי נהג להעביר סכומי כסף גבוהים לתשתיות חמאס ביהודה ושומרון. סכומי הכסף הועברו בהנחיית פעיל חמאס מעזה. נגד החשוד הוגש כתב אישום (אתר משטרת ישראל, 5 במאי 2015).
שיקום התשתית הצבאית של חמאס
  • על פי מקורות ביטחוניים (המצוטטים בכתבתו של ג'קי חוגי, הארץ, 29 באפריל 2015) הזרוע הצבאית של חמאס ממקדת עתה את מאמציה בשיקום המערך הצבאי, שנפגע במבצע "צוק איתן". במסגרת השיקום מתבצעים גיוס לוחמים, בנייה מחדש של גדודים שנפגעו קשות במבצע "צוק איתן" (בעיקר בגזרת בית חאנון, שג'אעיה וח'אן יונס) וחפירת מנהרות חדשות. העבודה לשיקום מערך המנהרות מתבצעת "מסביב לשעון" ע"י כ-1000 אנשים. חומרי הגלם הנחוצים מגיעים בעיקר מאנשים פרטיים, אשר מקבלים חומרי בניין כדי לשקם את בתיהם, אולם בשל קשיים כספיים אינם מצליחים להשלים את הבנייה ומוכרים את החומרים בשוק השחור. כמו כן, כאשר הדבר מתאפשר, משתמשים בוני המנהרות בעץ ובפלסטיק קשיח במקום בלוחות בטון.
  • עוד נמסר, כי לצד שיקום מערך המנהרות מעוניין החמאס לשפר את מערך הרקטות ארוכות הטווח שלו ולהגיע עד לטווח ירי של 150 ק"מ.ההערכות הן שחמאס מכשירה מהנדסים ואנשי מקצוע, אשר ייצרו את הרקטות ברצועה עצמה. הסיבה לכך הינה מדיניות "היד הקשה" של מצרים נגד המנהרות באזור רפיח המקשה על חמאס להבריח אמצעי לחימה לרצועת עזה.
  • על פי אותם מקורות ביטחוניים מחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה, לא נהרג בנסיון הסיכול הממוקד של צה"ל במבצע "צוק איתן". המקורות הביטחוניים ציינו, כי בחמאס קיימים חילוקי דעות בין ההנהגה הצבאית להנהגה המדינית, שהתגלעו עוד לפני מבצע "צוק איתן": בזרוע הצבאית של חמאס הייתה תוכנית לבצע פשיטה באמצעות מנהרות על אחד הישובים הישראלים, כנראה כרם שלום, ולחטוף חיילים ואזרחים. הדרג המדיני בחמאס התנגד לכך למרבה תסכולם של מחמד דיף ואנשיו. במהלך מבצע "צוק איתן" התבצעו ע"י חמאס כמה ניסיונות להוציא לפועל את התוכנית הזאת אך ללא הצלחה.

מחמד דיף (אתר המוסד ההיסטורי הרשמי של האחים המוסלמים)
מחמד דיף (אתר המוסד ההיסטורי הרשמי של האחים המוסלמים)

  • המקורות הביטחוניים הוסיפו, כי מחלוקת נוספת השוררת בצמרת חמאס נוגעת למימון חמאס ובפרט לקשר עם איראן. בזרוע הצבאית מעודדים התקרבות לאיראן (שהיחסים עימה הורעו בשנים האחרונות) בעוד שהדרג המדיני, ובעיקר הנהגת החוץ בראשות ח'אלד משעל, מעוניין לחבור לסעודיה (ראו להלן) ח'אלד משעל סבור, כי התקרבות לסעודיה תפתח לחמאס פתח לעולם הערבי ותסייע להתקרבות מחודשת למצרים (שהיחסים עימה נמצאים בשפל). בדרג הצבאי לעומת זאת מבינים, כי סיוע משמעותי לחמאס יוכל להגיע רק מאיראן.
בכירי חמאס חולקים שבחים לסעודיה וקוראים לה להעמיק מעורבותה בזירה הפלסטינית
  • לאחרונה התרבו קריאות בכירים בחמאס לשפר את הקשרים עם סעודיה:
  • אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, שיבח את סעודיה ואת פועלה עבור העם הפלסטיני ועבור האומה המוסלמית בכלל. בדרשת יום השישי, שנשא בשכונה הסעודית ברפיח, ושהועברה באופן חריג בשידור ישיר בטלוויזיה הסעודית, הוא הדגיש את חשיבות התמיכה הסעודית בפיוס הפנים-פלסטיני הוא גם קרא לסעודיה לעמוד לצידה של חמאס באופן צבאי ומדיני ולהגביר מעורבותה בקידות הפיוס הפנים-פלסטיני (צות אלאקצא, 1 במאי 2015).
  • מחמד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס קרא לסעודיה לפעול יחד עם פתח וחמאס במגמה לגבש נוסחה ("הסכם מכה 2" להסכם פיוס פנים-פלסטיני) (אלרסאלה נט, 2 במאי 2015).
  • עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון, קרא גם הוא לשפר את היחסים עם סעודיה. לדבריו נערכו מגעים בין הנהגת חמאס לבין סעודיה. הוא הוסיף כי היחסים ביניהם צועדים בכיוון חיובי שיבוא לידי ביטוי בביקור של הנהגת חמאס בסעודיה (סוא, 2 במאי 2015).
  • התבטאויות אלו של בכירים בחמאס משקפות, להערכתנו, את עניינה של הצמרת המדינית של חמאס בשיפור היחסים עם סעודיה, ולו גם על חשבון הקשרים עם איראן יריבתה של סעודיה (סעודיה מובילה מערכה נגד ניסיונות ההשפעה האיראנית בעולם הערבי). נראה לנו, כי השגת תמיכה סעודית נתפסת על ידי הצמרת המדינית של חמאס כמנוף אפשרי לקידום הפיוס המקרטע בין חמאס לבין פתח והרשות הפלסטינית ואולי גם לשיפור היחסים עם מצרים בעלת בריתה של סעודיה.
חמאס פיזרה באלימות הפגנה בעזה למען סיום הפילוג הפנים-פלסטיני
  • ב-29 באפריל 2015 קיימו פעילים מקומיים בעזה, הנמנים על התארגנות המכונה "קמפיין 29 באפריל", הפגנה למען סיום הפילוג הפנים-הפלסטיני. המשתתפים קראו לאבו מאזן ולחמאס לפעול לאלתר לסיום הפילוג. המפגינים פוזרו באלימות על ידי פעילי מנגנוני הביטחון של חמאס, אשר היו בלבוש אזרחי (מען, דף הפייסבוק של הפתח, 29 באפריל 2015).
השבת סירות דיג שנתפסו ע"י חיל הים
  • ב-29 באפריל 2015 השיב חיל הים לרצועת עזה 15 סירות דיג, שנתפסו על ידו בשנים האחרונות משום שחרגו מאזור הדיג המותר ברצועה. החזרת הסירות הינה צעד נוסף שורה של מכלול צעדים אזרחיים, המתבצעים ע"י היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים בהתאם להנחיית הדרג המדיני (דובר צה"ל, 29 באפריל 2015).
אימון נערים ברצועת עזה
  • ב-1 במאי התקיים במחנה הפליטים אלבריג' טקס סיום קורס צבאי המועבר לנערים במסגרת פרוייקט "חלוצי השחרור"[4].מוסא אלסמאר, בכיר חמאס, נשא נאום בו קרא לנערים "לאחוז בנשקם" ולדבוק ב"דרך הג'האד וההתנגדות" (האתר של גדודי עז אלדין אלקסאם, 2 במאי 2015; אתר חדשות פלסטין אלאן, 1 במאי 2015).

תמונות מטקס סיום קורס צבאי של "חלוצי השחרור" (דף הפייסבוק של מחנות "חלוצי השחרור", 2 במאי 2015)
תמונות מטקס סיום קורס צבאי של "חלוצי השחרור" (דף הפייסבוק של מחנות "חלוצי השחרור", 2 במאי 2015)

החרפה ביחסים, שבין חמאס לבין פעילים סלפים ג'האדיסטים ברצועה
  • לאחרונה חלה החרפה ביחסי חמאס עם ההתארגנויות הסלפיות ג'האיסטיות ברצועת עזה. הסיבה לכך אינה ברורה לנו אולם להערכתנו יתכן והמדובר בחשדות של חמאס, כי ההתארגנויות הללו מעורבות בפעילות חתרנית ברצועה. ייתכן גם, שהחמאס חושדת כי מאחורי פעילותן החתרנית של ההתארגנויות הג'האדיסטיות עומד דאעש. מכל מקום, הידרדרות היחסים ביניהם, והאיומים של הסלפים כלפי חמאס (ראו להלן), אינם רק עניין פנימי אלא הוא עלול, להערכתנו, להתבטא בפיגועי טרור פרובוקטיבים של פעילים ג'האדיסטים ברצועת עזה במטרה לסבך את חמאס בעימות עם ישראל.
  • בכיר סלפי בעזה מסר, כי מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו 23 פעילים סלפיים, לדבריו המנגנונים מחפשים אחר 25 פעילים נוספים באשמת תמיכה בארגון דאעש. העצורים נתונים לדבריו לעינויים באחד מבתי הכלא של מנגנוני הביטחון בעזה (אלאיאם, 1 במאי 2015). בכיר סלפי ברצועה בשם אבו אלעינאא' אלאנצארי, מסר כי מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו שבעה פעילים סלפים באחד המסגדים בדיר אלבלח במהלך תפילת יום השישי, לדבריו אחד העצורים הינו השיח' יאסר אבו הולי, פעיל סלפי ג'האדי בולט בעזה (אתר קדסניוז, 1 במאי 2015).
  • בתגובה למעצרים, שביצע חמאס פרסמה התארגנות סלפית ג'האדיסטית ב-29 באפריל וב-3 במאי 2015 שתי כרזות ובהן איומים נגד חמאס (ראו צילומים להלן). ההתארגנות כינתה עצמה תומכי המדינה האסלאמית בבית אלמקדס (קרי, בירושלים רבתי או בפלסטין), רמז לכך שהיא שואבת השראתה מדאעש (מעיד על כך גם הסמל של דאעש המופיע בכרזות). בכרזה מה-29 באפריל נקראים הפעילים הסלפים ברצועה להפגין אחדות נוכח המעצרים שמבצע חמאס בקרבם. בכרזה מה-3 במאי מאיימת ההתארגנות על חמאס, כי אם היא תמשיך לרדוף אחר הסלפים ברצועה, ולא תשחרר את האסירים הסלפים תוך 72 שעות, אז ההתארגנות תפגע ביעדים של חמאס. בדיווח שמקורו בפתח נמסר, כי הסלפים איימו לפגוע באופן אישי בפעילי חמאס המעורבים בפעילות נגדם. במסגרת זאת הם פרסמו מספר שמות, כתובות ותמונות של פעילי מנגנוני ביטחון הפנים של חמאס (צות פתח, 4 במאי 2015).

מימין: הכרזה מה-29 באפריל (חשבון הטוויטר جماعة أنصار الدولة ‏@A_IS_MGDS1 , 29 באפריל 2015).  משמאל: הכרזה מה-3 במאי (חשבון הטוויטר جماعة أنصار الدولة ‏@A_IS_MGDS1 , 3 במאי 2015).
מימין: הכרזה מה-29 באפריל (29 באפריל 2015,  חשבון הטוויטר جماعة أنصار الدولة ‏@A_IS_MGDS1  ). משמאל: הכרזה מה-3 במאי (3 במאי 2015,  חשבון הטוויטר جماعة أنصار الدولة ‏@A_IS_MGDS1  ).

  • בדיווח מהרצועה נמסר על הגברת הפעולות הביטחוניות של חמאס במרכז הרצועה נגד הפעילים הסלפים. הפעילות כוללת הקמת מחסומים ובדיקת כל רכב (אלאיאם, 4 במאי 2015).
שיקום הרצועה
  • הרשות הערבית הבינ"ל לשיקום רצועת עזה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם הבנק האסלאמי לפיתוח בג'דה ועם סולטנות עמאן, לשיקום ובנייה מחדש של 50 יחידות דיור ברחבי הרצועה למשפחות נזקקות. עלות המימון הינה בסך מיליון דולר. בשלב הראשון ישוקמו 13 בתים תוך חודש ימים (3 במאי 2015,  דף הפייסבוק PALDF).
  • בינתיים נמשכות ההפגנות ברצועה, הניזונות בעיקר ע"י חמאס, כמחאה על העיכובים בתהליך השיקום. ב-4 במאי 2015 התקיימה הפגנה של פעילים פלסטינים במזרח הרצועה, בקרבת הגבול. הפעילים הניפו את דגלי פלסטין והבעירו צמיגים (פלסטין היום, 4 במאי 2015).
הכנות לקראת שיגור משט "צי החירות 3" לעזה
  • זאהר ביראוי, מתאם "הוועדה הבינ"ל לשבירת המצור על רצועת עזה", מסר לאחרונה, כי לפחות 3 ספינות יפליגו הקיץ לכיוון רצועת עזה במסגרת משט "צי החירות 3". לדבריו הספינות מוכנות כעת להפלגה. הוא ציין, כי הפעילים העוסקים בשיגור המשט צפויים להפגש ביוון  בין  התאריכים 17-16 במאי 2015 על מנת לסכם על הפרטים האחרונים, הלוגיסטיים והמנהליים, של המשט. זאהר ביראוי ציין, כי ההודעה על מועד ומקום יציאת המשט לא תפורסם כעת כדי שישראל לא תצליח להפעיל לחצים על המדינות מהן המשט יצא (פלסטין, 30 באפריל 2015).
  • זאהר ח'אלד חסן ביראוי (אבו ח'אלד) הינו פלסטיני, שמוצאו מהכפר עצירה אלשמאליה, שמצפון לשכם. הוא מתגורר מאז שנות התשעים בבריטניה ופעיל בה בארגונים ובגופים אנטי-ישראלים. זאהר ביראוי הינו פעיל חמאס, הגם שהוא נזהר שלא להציג עצמו ככזה. בשנים האחרונות הוא היה מעורב באופן אינטנסיבי ומתמשך בשיגור שיירות לרצועת עזה (שיירות "עורק חיים") של ארגון Viva Palestinaבראשות חבר הפרלמנט האנטי-ישראלי ג'ורג' גאלאווי. כמו כן היה זאהר ביראוי מעורב בשיגור ה"מאוי מרמרה" (מאי 2010).

[1]נכון ל-5 במאי 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3] אתר שירות הביטחון הכללי, 28 באפריל 2015.
[4]"חלוצי השחרור"הינו פרויקט מחנות הנוער של חמאס, שהחל ביוני 2014. משתתפים בו כמאה אלף ילדים ונערים והוא מתקיים במספר מחנות פליטים ברצועה. במחנות הפליטים עוברים הנערים אימונים סמי-צבאיים בבתי ספר ובמסגדים. פרטים נוספים ראו לקט מידע של מרכז המידע מה-7 ביולי 2014: " כבכל שנה, מחנות קיץ לילדים ולנוער, שהתקיימו ברצועת עזה, נוצלו להטמעת האידיאולוגיה של חמאס ולאימונים סמי-צבאיים" .