מבט לג’האד העולמי (30 באפריל – 6 במאי 2015)

סריקת שטח באש על-ידי פעילי דאעש באזור תל תמר.

סריקת שטח באש על-ידי פעילי דאעש באזור תל תמר.

לוחם כורדי, שנשבה על-ידי פעילי דאעש, בקרבות באזור תל תמר

לוחם כורדי, שנשבה על-ידי פעילי דאעש, בקרבות באזור תל תמר

דגלי דאעש תלויים בעיירה צרין

דגלי דאעש תלויים בעיירה צרין

אימון פעילי ג'בהת אלנצרה בנשק נ

אימון פעילי ג'בהת אלנצרה בנשק נ"ט

אימון פעילי ג'בהת אלנצרה בלחימה בסיוע נגמ

אימון פעילי ג'בהת אלנצרה בלחימה בסיוע נגמ"שים בהרי אלקלמון

טקס סיום הכשרה של לוחמי ג'בהת אלנצרה במחנות האימונים של הרי אלקלמון

טקס סיום הכשרה של לוחמי ג'בהת אלנצרה במחנות האימונים של הרי אלקלמון

פעיל דאעש קורא למוסלמים לבצע ג'האד נגד הכופרים כשברקע בתי הזיקוק

פעיל דאעש קורא למוסלמים לבצע ג'האד נגד הכופרים כשברקע בתי הזיקוק

פעילי דאעש נלחמים בביג'י (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 29 באפריל 2015).

פעילי דאעש נלחמים בביג'י (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 29 באפריל 2015).

האמרים במפגן הכוח, שערך דאעש במוצול

האמרים במפגן הכוח, שערך דאעש במוצול

פעילי דאעש בסיני מציבים מחסום בסיני

פעילי דאעש בסיני מציבים מחסום בסיני

הודעת הטוויטר של סלים מחסוד בה הופיעו התמונות ממחנה

הודעת הטוויטר של סלים מחסוד בה הופיעו התמונות ממחנה "אסתאד' יאסר": בתמונות נראים פעילי הארגון חמושים על רקע דגלי דאעש

מעצר פעיל אסלאמי קיצוני ע

מעצר פעיל אסלאמי קיצוני ע"י כוחות הביטחון הסעודים (אלמדינה ניוז, 29 באפריל 2015).

הוצאתו להורג של הנאשם בכישוף שנתפס בבנגאזי

הוצאתו להורג של הנאשם בכישוף שנתפס בבנגאזי


עיקרי אירועי השבוע

  • במחוז אדלב, שבצפון מערב סוריה, נמשכו השבוע הקרבות בין ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתה (צבא אלפתח) לבין צבא סוריה. הם הצליחו לכבוש כפרים נוספים במחוז ומנהלים קרבות שליטה על פסגת הר נבי יונס השולט על המרחב כולו ועל הדרך המובילה ללאד'קיה. הישגיהם במחוז אדלב מאיימים על לאד'קיה ועל מאחזי המשטר הסורי בגזרת החוף. לפרסומים בתקשורת על כוונת צבא סוריה לבצע מתקפת נגד נרחבת באזורים, שאיבד במחוז אדלב, אין לעת עתה ביטוי בשטח.
  • בעיראק נמשכו הקרבות בין דאעש לכוחות העיראקים בשני מוקדים עיקריים:
  • במחוז הסוני אלאנבאר, מעוז כוחו של דאעש, ממשיך דאעש במאמציו להשתלט על העיר רמאדי, בירת המחוז, עד כה ללא הצלחה. מנגד תקפו הכוחות העיראקים את העיר אלכרמה, שבקרבת אלפלוג'ה כדי להפעיל לחץ על דאעש.
  • בעיר הנפט ביג'י ממשיך צבא עיראק לתקוף את מתחם בתי הזיקוק הנשלט עדיין ברובו ע"י דאעש. מנגד, ביצע דאעש פעולות טרור וגרילה בעיר בגדאד במטרה להסיט אליה את תשומת הלב הצבאית והתקשורתית ולהקל את הלחץ בגזרות האחרות.
  • בחצי האי סיני ניצב ארגון תומכי ירושלים, השלוחה המצרית של דאעש, בפני לחץ כפול: צבא מצרים מנהל נגדו מערכה ביטחונית נרחבת ובמקביל גוברים המתחים בינו לבין שבטים בדואים בסיני בדגש על שבט התראבין.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו תקיפות ארה"ב והקואליציה נגד מטרות דאעש במהלך השבוע בוצעו כמאה תקיפות בסוריה ובעיראק. להלן מוקדי התקיפות העיקריים (אתר Centcom):
  • בסוריה התמקדו התקיפות במחוזות אלחסכה, דיר אלזור, אלרקה, חלב ובאזור קובאנה (עין אלערב). בתקיפות הללו נפגעו יחידות טקטיות של דאעש, עמדות לחימה וכלי רכב.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזורי ביג'י, אלפלוג'ה, רמאדי, מוצול, אלאסאד, אלקאא'ם, סנג'אר ותלעפר. בתקיפות הללו נפגעו יחידות טקטיות של דאעש, עמדות לחימה, מבנים, מתקנים לוגיסטים, כלי רכב, אמצעי לחימה (כולל טנקים ורכב משוריין), מכוניות תופת וציוד הנדסי.

עיקרי התפתחויות בסוריה

מחוז אדלב
  • במחוז אדלב נמשכים הקרבות בין צבא סוריה, בתמיכת חזבאללה, לבין ג'בהת אלנצרה  ובעלי בריתו המאוגדים במסגרת צבאית בשם צבא אלפתח. מטרת ג'בהת אלנצרה, כפי שהתבטאו פעילי הארגון, הינה "לטהר את כל מחוז אדלב מלוחמי צבא המשטר [הסורי]" (מתוך סרטון שהועלה ליוטיוב ע"י סוכנות הידיעות Sas News).
  • השבוע ניסו פעילי ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו לטהר כיס התנגדות, שנותר במתחם בבית החולים הלאומי, שבדרום מזרח ג'סר אלשע'ור. במקום לחמו כעשרים קצינים וחיילים סורים (רדיו שאם, 1 במאי 2015; עמוד הפייסבוק S.N.N, 1 במאי 2015). כדי להתגבר על מוקד ההתנגדות פוצצו פעילי הארגון משאית תופת, שהייתה נהוגה בידי מחבל מתאבד. נמסר, כי עוצמת הפיצוץ הייתה גבוהה וכי המבנה המרכזי במתחם בית החולים נהרס. עם זאת על פי כתבה ברוסיה אליום (4 במאי 2015), המצור על בית החולים עודנו נמשך.

מימין: משאית התופת של ג'בהת אלנצרה (בעיגול כחול) בחזית בניין בית החולים הלאומי בג'סר אלשע'ור, רגע לפני פיצוצה. משמאל: פיצוץ משאית התופת בחזית בניין בית החולים הלאומי
מימין: משאית התופת של ג'בהת אלנצרה (בעיגול כחול) בחזית בניין בית החולים הלאומי בג'סר אלשע'ור, רגע לפני פיצוצה. משמאל: פיצוץ משאית התופת בחזית בניין בית החולים הלאומי (יוטיוב, 1 במאי 2015; من المسلمين 2@Wordnquran, 2 במאי 2015).

  • בעקבות כיבושה של ג'סר אלשע'ור המשיכו פעילי ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו להקדם לעבר העיר לאד'קיה, שבגזרת החוף. לנוכח זאת תגבר צבא סוריה את כוחותיו בפסגת הר נבי יונס, אשר בהר הכורדים (Jabal al Akrad), כ-42 ק"מ דרומית לג'סר אלשע'ור וכ-57 ק"מ צפון מזרח ללד'אקיה (ראו מפה). בהר נבי יונס ובצירים המובילים אליו התנהלו קרבות קשים בין צבא סוריה לבין המורדים (אתר הארגון הסורי לזכויות אדם, 1 במאי 2015).

הר נבי יונס, שבהר הכורדים, השולט על מרחבי אדלב ולאד'קיה (Google Maps).
הר נבי יונס, שבהר הכורדים, השולט על מרחבי אדלב ולאד'קיה (Google Maps).

פסגת הר נבי יונס, שבהר הכורדים, נתפסת כמקום בעל חשיבות אסטרטגית. הפסגה הינה הגבוהה ביותר באזור (כ-1,500 מטרים מעל פני המים) והיא שולטת על מחוזות לאד'קיה, חמאה ואדלב. הצבא הסורי שהשתלט על פסגת ההר באפריל 2013, נוהג להפגיז את הכפרים שנכבשו ע"י ארגוני המורדים במרחב כולו. הפסגה שולטת על הדרך הראשית שבין לאד'קיה – ג'סר אלשע'ר – חלב. השתלטות ג'בהת אלנצרה וצבא אלפתח על פסגת נבי יונס תגביר את האיום הנשקף למאחזי המשטר הסורי בלאד'קיה ובכל גזרת החוף.

 

  • בתקשורת הערבית דווח, כי במהלך הקרבות באדלב ובג'סר אלשע'ור ספג צבא סוריה אבידות קשות. על פי "פעילים אופוזיציונים" נהרגו בקרבות למעלה מ-1,000 חיילים מצבא סוריה וכוחות ההגנה על המולדת ולמעלה מ-600 חיילים נפלו בשבי המורדים (אלשרק אלאוסט, 4 במאי 2015).
מחוז אלחסכה
  • דובר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב מסר, כי הכוחות הכורדים במזרח סוריה ממשיכים להאחז באזורים אותם כבשו במחוז אלחסכה ולהתפשט לאזורים נוספים. דאעש מצידו מנסה להכיל את האזורים שנכבשו ע"י הכוחות הכורדים (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 2 במאי 2015).
  • במחוז אלחסכה התקיימו השבוע קרבות בין פעילי דאעש לבין מליציות כורדיות המשתייכות ל-PKK.הקרבות התמקדו בתל תמר (Tall Tamr), כ-42 ק"מ צפונית מערבית לעיר אלחסכה). ב-1 במאי פרסם דאעש תמונות בהן נראו פעילי הארגון סורקים באש את השטח ושובים לוחם כורדי (justpaste.it, 1 במאי 2015; Rami Abu 3mmar@elvinafaraway, 2 במאי 2015).
אזור קובאנה (עין אלערב)
  • ארגון זכויות אדם סורי הממוקם בלונדון דיווח, כי לפחות 52 בני אדם נהרגו בשוגג בתקיפה אוירית של הקואליציה בליל ה-30 באפריל-1 במאי 2015 בכפר ביר מחלה, שבקרבת העיירה צרין (Sarrin), כ-39 ק"מ מדרום לקובאנה, הנמצאת בשליטת דאעש. נמסר, כי מטוסי הקואליציה  תקפו בטעות אזרחים במקום מטרות של דאעש (אלמרצד אלסורי, 2 במאי 2015). על פי גרסת דאעש נהרגו בתקיפה, שבוצעה כסיוע לכוחות הכורדים, למעלה משמונים אזרחים, קרוב למחציתם ילדים ונשים (אעמאק, 1 במאי 2015).
מרחב אלקלמון (גבול סוריה-לבנון)
  • על פי התקשורת הערבית נערכים הצדדים היריבים למערכה חדשה לשליטה על מרחב אלקלמון. ג'בהת אלנצרה וכמה ארגוני מורדים נוספים התאגדו לכוח משותף בשם צבא אלפתח, כפי שעשו באדלב. לכוח המשותף נקבעו מפקדים וועדה הלכתית (שרעית) מאוחדת. כוח דאעש אינו נכלל במסגרת הצבאית המאוחדת. מנגד, נערכות הכנות למערכה ע"י הצבא הסורי וארגון חזבאללה בעל בריתו (אלערבי אלג'דיד, 3 במאי 2015).
  •  על פי התקשורת הלבנונית עשויים להשתתף במערכה באלקלמון כ-4,000-3,500 פעילי חזבאללה. שחלק גדול מהם כבר נמצא באזור (אלנשרה, 4 במאי 2015). מנגד, דיווח "מקור צבאי" באלקלמון, כי מספר הלוחמים בג'בהת אלנצרה עומד על למעלה מ-6,000. על פי אותו מקור התעצם כוחו של ג'בהת אלנצרה באזור, לאחר שארבעת בסיסי הארגון במרחב אלקלמון השלימו קורסים צבאיים (ערוץ MTV, 15 במאי 2015).
  • חשבון טוויטר המזוה עם ג'בהת אלנצרה פירסם תמונות של פעילי הארגון המתאמנים בהפעלת נשק נ"ט במחנות האימונים של הארגון בהרי אלקלמון. להלן כמה צילומים (חשבון הטוויטר של מראסל אלקלמון, 3 במאי 2015).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז צלאח אלדין
העיר ביג'י
  • נמשכים מאמצי צבא עיראק להשיב לידיו את השליטה על העיר ביג'י. עיקר הלחימה מתרכז במתחם בתי הזיקוק, אשר רובו, ככל הנראה, נשלט ע"י דאעש (אלג'זירה, 28 באפריל 2015 ו-3 במאי 2015). דאעש ממשיך לפרסם תמונות המתעדות את הלחימה וטוען, כי הארגון שולט על רוב שטח מתחם בתי הזיקוק (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 29 באפריל 2015).
מחוז אלאנבאר
  • דאעש ממשיך לתקוף את הכוחות העיראקים בעיר רמאדי, בירת מחוז אלאנבאר, עד כה ללא הכרעה. הלחימה מתנהלת בעיר עצמה ובסביבותיה. פטריק ריידר (Patrick Ryder), דובר פיקוד המרכז של ארה"ב, מסר, כי עד כה לא חלו שינויים משמעותיים במצב בשטח בעיר רמאדי. לדבריו כוחות צבא עיראק ממשיכים לשלוט על שטחי מפתח בעיר בעוד, שכוחות דאעש נאחזים בשטחים, שאותם כבשו בחלקה המזרחי של העיר (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 2 במאי 2015).
  • על פי הודעת הדובר האמריקאי הצלחת דאעש להשתלט על סכר אלת'רת'אר, שעל הפרת, היתה זמנית. שכן בסופו של דבר הכוחות העיראקים סילקו את פעילי דאעש והשיבו לידם את השליטה על הסכר. לדבריו דאעש ניצל התקפה זאת לצרכים תעמולתיים וטען, כי הרג 140 חיילים עיראקים בעוד שבפועל אבידות הכוחות העיראקים נעו בין 5 ל-15 חיילים. מכל מקום, עימותים בין הכוחות העיראקים לדאעש באזור הסכר עודם נמשכים. בעימותים הללו נהרגו מספר פעילי דאעש והתפוצצו ארבע מכוניות תופת (אלמיאדין, 5 במאי 2015).
  • על פי הודעת דובר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב מנסים עתה הכוחות העיראקים להשתלט על העיר אלכרמה (Al-Karmah) שעל החידקל, בקרבת העיר אלפלוג'ה, מעוז דאעש. במסגרת זאת פועלים הכוחות העיראקים לבודד את פעילי דאעש הנמצאים בעיר ע"י ניתוק דרכי הקשר שלהם.

אלכרמה הינה עיר במחוז אלאנבאר הממוקמת 16 ק"מ צפונים מזרחית לאלפלוג'ה. בשנות הלחימה של צבא ארה"ב בעיראק, ובפרט בשנים 2007-2005, היא נחשבה לעיר האלימה ביותר בעיראק. בעיר ובסביבותיה פעלו בחופשיות קבוצות מורדים אשר ביצעו התקפות יום-יומיות נגד ארה"ב וכוחות הקואליציה (ויקיפדיה).


הפגנת כוח של דאעש בעיר מוצול
  • לאחרונה ערך דאעש הפגנת כוח בעיר מוצול, הנמצאת "על הכוונת" של צבא עיראק והקואליציה. בסרטון, שפרסם דאעש (30 באפריל 2015) נראו עשרות רבות של האמרים, רובם מצויידים בכלי נשק נ"מ, וכמו כן טנקים, שנלקחו שלל מצבא עיראק (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 30 באפריל 2015). נראה, כי הפגנת כוח זאת נועדה למטרות הרתעה והעלאת המורל.
בגדאד
  •  דאעש ביצע השבוע פיגועים בבגדאד ובסביבתה במגמה להעתיק לשם את תשומת הלב הצבאית והתקשורתית. ב-2 במאי 2015 פוצץ דאעש בבגדאד שתי מכוניות תופת, שגרמו ל-19 הרוגים (אלג'זירה, 28 באפריל 2015; סקיי ניוז ואלג'זירה, 3 במאי 2015). כמו כן ביצע דאעש התקפה על גשר צדאם, שעל נחל הפרת, המחבר שתי שכונות בדרום בגדאד (כיום הוא מכונה "הגשר הדו-מפלסי" או "גשר הפרת").
ההתקפה על גשר הפרת

מימין: ירי לעבר הכוחות העיראקיים שבגשר משמאל: כוחות הצבא העיראקי, שעל הגשר, תופסים מחסה  (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 29 באפריל 2015).
מימין: ירי לעבר הכוחות העיראקיים שבגשר משמאל: כוחות הצבא העיראקי, שעל הגשר, תופסים מחסה (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 29 באפריל 2015).

מימין: פגיעה בכוחות העיראקיים משמאל: פעילי דאעש עולים על הגשר  (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 29 באפריל 2015).
מימין: פגיעה בכוחות העיראקיים משמאל: פעילי דאעש עולים על הגשר (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 29 באפריל 2015).

מחוז אלג'זירה (הכולל את אזורי סנג'אר ותלעפר, שבצפון מערב עיראק)
  • בכירים עיראקיים דיווחו ב-3 במאי 2015, כי דאעש הוציא להורג באכזריות כ-300 שבויים יזידים באזור תלעפר, שבצפון עיראק ב-1 במאי 2015. בהודעה, שפורסמה ע"י מפלגת הקידמה היזידית (Progress Party) נמסר, כי ב-1 במאי הוצאו להורג 300 שבויים יזידים, אשר ככל הנראה מוחזרים בידי דאעש מאז שנת 2014 (BBC, 2 במאי 2015). סגן נשיא עיראק, עבדאללה אלנג'יפי, תאר את הטבח כ"מזוויע ופראי". זהו מעשה טבח נוסף, שמבצע דאעש, במיעוט היזידי הנחשב בעיניו לכופר (אלעאלם ו-BBC, 3 במאי 2015).

התנהלות המדינה האסלאמית

עיראק
הקמת תשתית תקשורתית של דאעש בעיראק
  • דאעש פתח ערוץ טלוויזיה במוצול בשם "הח'ליפות האסלאמית". הארגון קרא לתושבי מוצול לעקוב אחר שידוריו, הכוללים הרצאות בנושאי דת וודיווחים אודות פעולותיו הצבאיות של דאעש. זהו הניסיון השני של דאשע להקים ערוץ טלוויזיה משלו. לפני מספר חודשים ניסה הארגון להשיק ערוץ טלוויזיה באינטרנט, אך נכשל ולכן הסתפק הפעם בערוץ מקומי (אלראי אליום, 26 באפריל 2015; אילאף, 28 באפריל 2015).
  • במקביל דווח, כי תחנת הרדיו, שהקים דאעש (אלביאן), החלה שידוריה מהעיר אלפלוג'ה. נמסר, כי השידורים הראשונים כללו פסוקים מהקוראן, חדית'ים, שירים אסלאמים וכמו כן דיווחים מזירות הלחימה השונות ומידע על פעילותה האזרחית של המדינה האסלאמית באלפלוג'ה (אלאסלאם אליום, 4 במאי 2015).
סוריה
הוצאות להורג בחמץ
  • ב-2 במאי 2015 פרסם דאעש צילומי הוצאה להורג של שני אנשים, שהואשמו כסוכנים של המשטר הסורי. גזר הדין בוצע לעיני קהל של עשרות אנשים. קרוב לוודאי שהם הוצאו להורג בירייה (صلاحالدّين@IS00_0_0_3; justpaste.it, 3-2 במאי 2015).
כפיית ההלכה האסלאמית
  • ב-2 במאי 2015 פורסמו תמונות המתעדות את פעילות אנשי המשטרה האסלאמית (אלחסבה) של דאעש במחוז חמץ כשהם שורפים קופסאות סיגריות, שופכים את תכולתם של בקבוקי משקאות חריפים (וויסקי וערק) ומשמידים קמעות. פעילות זאת בוצעה במסגרת יישום ההלכה האסלאמית (השריעה) (Rami Abu 3mmar@elvinafaraway; justpaste.it, 2 במאי 2015).

מימין: השמדת קמעות שנתפסו על-ידי אנשי המשטרה האסלאמית של דאעש.  משמאל: משקאות חריפים (וויסקי וערק) לפני השמדתם
מימין: השמדת קמעות שנתפסו על-ידי אנשי המשטרה האסלאמית של דאעש.  משמאל: משקאות חריפים (וויסקי וערק) לפני השמדתם (justpaste.it, 2 במאי 2015).

מצרים וחצי האי סיני

הפעילות הביטחונית המצרית
  • כוחות הביטחון המצרים המשיכו לבצע פעילות ביטחונית נרחבת בצפון חצי האי סיני לדיכוי פעילות ארגון תומכי ירושלים (אנצאר בית אלמקדס) השלוחה של דאעש בסיני("לטהר את הטרור בסיני" על פי הודעת הצבא המצרי). ב-30 באפריל 2015 החל מבצע ביטחוני נרחב בצפון סיני, שבוצע ע"י יחידות מכוחות הלחימה בטרור בחיפוי מסוקי אפאצ'י.
  • פעילות כוחות הביטחון המצרים נמשכה מספר ימים ובמהלכה נהרגו ונעצרו עשרות פעילים ג'האדיסטים. כמו כן נהרסו עשרות מבנים; הוחרמו והושמדו עשרות כלי רכב וכ-82 אופנועים, ששימשו לפעולות טרור; נוטרלו שבעה מטעני חבלה ופוצצה מכונית תופת מסוג יונדאי (עמוד הפייסבוק הראשי של דובר הכוחות המזוינים המצרים, 2 במאי 2015). בנוסף לכך נעצרו חמישה פעילי טרור, שזייפו תעודות זהות, וברשותם נמצאו שבעים תעודות מזויפות (אלראי, 2 במאי 2015). במהלך המבצע פעלו כוחות קומנדו מצרים בדרום רפיח כדי לחפש פעילי טרור, שהסתננו מרצועת עזה, דרך המנהרות. הכוחות המצרים מצאו במהלך פעילותם מדים של גדודי עז אלדין אלקסאם ועצרו עשרה פעילים ג'האדיסטים (אלוטן, 5 במאי 2015).
  • מנגד, ממשיכים פעילי דאעש לתקוף את צבא מצרים בסיני.כך למשל, ב-5 במאי 2015 סיכלו הכוחות המצרים ניסיון תקיפה של פעילי ארגון תומכי ירושלים נגד מחסום של כוחות הביטחון המצרים באזור שיח' זויד (דות מצר, עמוד הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים, 5 במאי 2015). כמו כן סוכל ניסיון לפגוע בכוחות המצרים באמצעות מטען חבלה על כביש אלעריש-רפיח (אליום אלסאבע, 5 במאי 2015). שלוחת דאעש בסיני פירסמה תמונות המתעדות תקיפת כלי רכב המובילים אספקה לצבא מצרים ועל הצבת מחסום באחד הכבישים בסיני (חשבון הטוויטר أنا كبرياء الصمت ‏@lolo2403 , 2 במאי 2015; חשבון הטוויטר جعفر الذهبي (7) ‏@70adeh, 2 במאי 2015).
העמקת המתחים בין שלוחת דאעש לשבטים הבדואים בסיני
  • לאחרונה העמיקו המתחים שבין שלוחת דאעש בסיני לבין שבט תראבין, שאליו הצטרפו בני שבטים אחרים. במסגרת זאת דווח על ידי התקשורת המצרית והערבית:
  • מחמד חצ'יר, שיח' משבט אלעמארין ומזכיר מועצת השבטים בסואץ, הביע תמיכה בעמדת שבט תראבין. הוא הצטרף לקריאה להתקומם נגד ארגון תומכי ירושלים ולסלק את פעיליהם מהאזור משום שהרגו את אחד מבני השבט (אליום אלסאבע, 2 במאי 2015).
  • מוסא אלדלח, שיח' משבט תראבין דובר "ברית השבטים בסיני", פרסם ב-1 במאי 2015 הודעה לפיה הברית עצרה ארבעה פעילים ג'האדיסטים ("תכפירים") מארגון תומכי ירושלים והסגירה אותם לצבא. בהודעה נאמר, כי צעירים משבט תראבין ניהלו מרדף אחר משאית, שהיו עליה רעולי פנים, אשר עבר בשטח השבט (אלמצרי אליום, 1 במאי 2015). ב-30 באפריל 2015 הסגירו עצמם חמישה פעילים ג'האדיסטים, שמוצאם משבט תראבין, לידי אחד מראשי השבט (אלערביה, 30 באפריל 2015).
  • שיח' מוסא אלדלח פרסם "הודעה מספר 9" מטעם שבט תראבין בה נאמר, כי פעולות השבט נועדו להגנה עצמית והן אינן עומדות בסתירה עם ריבונותה של המדינה המצרית (אליום אלסאבע, 1 במאי 2015).
  • "מקורות שבטיים" דיווח, כי 23 שבטים וחמולה אחת מצפון סיני, הודיעו על הצטרפותם למסגרת-על בשם "ברית השבטים של סיני" ללחימה בארגון תומכי ירושלים. בהודעה פורטו שמות השבטים שהצטרפו לאותה מסגרת (אלמצרי אליום, 29 באפריל 2015). המסגרת המשותפת פרסמה הודעה, שקראה לכל השבטים לבער מקרבם את כל המצטרפים לארגון תומכי ירושלים. ההודעה נתנה ארכה של עשרה ימים לכל שבט "לטהר את עצמו" ואיימה בנקיטת "צעדים חמורים" נגד שיח'ים ושבטים שלא ישתפו פעולה (אלמצרי אליום, 29 באפריל 2015).
  • על פי "מקור שבטי" התכנסו שיח'ים של שבטים בצפון סיני מדרום לאלשיח' זויד ב-27 באפריל 2015. לאחר מכן קיימו בני השבטים מצעד צבאי של 120 מכוניות נושאות נשק כבד ובינוני, סמוך לכפרים בהם מתרכזים פעילי ארגון תומכי ירושלים. בני השבטים התפרצו לכפר אלמהדיה מעוז מקומי של הג'האדיסטים, גירשו ממנו את הפעילים ושרפו את בתיהם. כמו כן נמסר כי השיח'ים החליטו לשלוח כמה מבני השבטים להשתתף במבצעים ובפשיטות של כוחות הצבא (אלמצרי אליום, 29 באפריל 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

אפגניסטאן
  • בדיווח של עיתונאי פקיסטאני בשם סלים מקצוד נמסר, כי שלוחת דאעש בח'ראסאן הקימה מחנה אימונים חדש באפגניסטאן. המחנה, שהוקם במחוז לוגאר (דרומית מזרחית לקאבול), נקרא על שם אסתאד'  מחמד יאסר (Ustad Yasir), שהיה אחד ממפקדי הטאליבאן, שנהרג ב-2012 במהלך סיכסוכים פנימיים בקרב הטאליבאן. כינוי מחנה האימונים על שמו מהווה עדות נוספת, כי נסיונות ההתבססות של דאעש, מתבססים על ניצול חילוקי דעות בקרב הטאליבאן באפגניסטאן ובפקיסטאן.
סעודיה[1]
  •  דובר משרד הפנים הסעודי מסר במסיבת עיתונאים, שנערכה ב-28 באפריל 2015, כי לאחרונה נעצרו 93 קיצונים אסלאמים במדינה, רובם פעילי דאעש. לדבריו רוב העצורים הם ממוצא סעודי, אשר התארגנו תחת השם ג'נד בלאד אלחרמין (ארץ שני המקומות הקדושים, מכה ומדינה, כינויה של סעודיה).
  • הדובר הסעודי ציין, כי המעצרים סיכלו פיגועים, שאמורים היו להתבצע ברחבי המדינה. ב-14 במרץ 2015 סוכל ניסיון פיגוע בשגרירות ארה"ב בסעודיה באמצעות מכונית תופת. במסגרת סיכול פיגוע זה נעצרו שני אזרחים סורים ואזרח סעודי (אלג'זירה, 28 באפריל 2015; אלמדינה ניוז, 29 באפריל 2015).
לוב
  •  שלוחת דאעש בלוב ממשיכה לכפות באופן ברוטאלי את ההלכה האסלאמית (השריעה), על פי תפיסתה. השבוע נמסר על הוצאה להורג של הומוסקסואלים ושל אדם, שנאשם בכישוף.
תוניס
  • ב-2 במאי 2015 הודיעה שלוחת המדינה האסלאמית בתוניס, כי כוחותיה פגעו, באמצעות מטען חבלה, בכוח של הכוחות המיוחדים התוניסאים. זאת במהלך סריקות, שערכו הכוחות התוניסאים בג'בל אלסלום, שבמערב תוניס (פורום שמוח' אלאסלאם, 2 במאי 2015).
רצועת עזה
  • לאחרונה חלה החרפה ביחסי חמאס עם ההתארגנויות הסלפיות-ג'האדיסטיות ברצועה הנתפסות ע"י חמאס כתומכות בדאעש.מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו 23 פעילים והם מחפשים אחר 25 פעילים נוספים באשמת תמיכה בדאעש.
  • בתגובה למעצרים פרסמו התארגנות סלפית ג'האדיסטים ברצועה, אשר מזוהה עם דאעש, שתי כרזות ובהן איומים כלפי דאעש. בכרזה מה-29 באפריל 2015 נקראו הסלפים להפגין אחדות נוכח המעצרים שביצע חמאס. בכרזה נוספת מה-3 במאי 2015 איימה ההתארגנות על חמאס, כי אם תמשיך לרדוף אחר הסלפים ברצועה ולא תשחרר את האסירים הסלפים תוך 72 שעות, אז ההתארגנות תפגע בחמאס. מנגנוני הביטחון של חמאס נקטו באמצעי זהירות[2].

שתי הכרזות שפורסמו ב-29 באפריל וב-3 במאי 2015 ע"י התארגנות ברצועה המכנה עצמה תומכי המדינה האסלאמית בבית אלמקדס (קרי, בפלסטין או בירושלים רבתי)
שתי הכרזות שפורסמו ב-29 באפריל וב-3 במאי 2015 ע"י התארגנות ברצועה המכנה עצמה תומכי המדינה האסלאמית בבית אלמקדס (קרי, בפלסטין או בירושלים רבתי) (חשבון הטוויטר جماعة أنصار الدولة ‏@A_IS_MGDS1 , 29 באפריל 2015; 3 במאי 2015).

המלחמה על התודעה

  •  ב-28 באפריל 2015 התפרסמו בטוויטר תמונות, שצולמו ע"י פעילי דאעש ברומא, בהן אחזו בפתק עליו נכתב "המדינה האסלאמית" ו"המדינה האסלאמית נותרת על כנה". בעלי החשבונות, שפרסמו את התמונות, הוסיפו בין השאר את המשפט הבא: "שעת האפס: תומכי דאעש מצלמים תמונות מתוך הבירה רומא והשלטונות האיטלקיים מודיעים על כוננות עליונה". לפחות תמונה אחת הינה ממוחזרת (המדובר בצילום של הקולוסיאום ברומא, שהתפרסמה מלפני כמה חודשים). לא ידוע עד כמה שאר התמונות עדכניות, אך פרסומן, ככל הנראה נועד לצרכי תעמולה ולוחמה פסיכולוגית (חשבונות הטוויטר بشائرالخلافة ‏@ggcf55ו-‏@ITALY4ARAB , 28 באפריל 2015).

תמונות מרומא תחת הכיתוב "המדינה האסלאמית ברומא". בעל חשבון הטוויטר הוסיף: "סיסמאות תמיכה במדינה האסלאמית ברומא, אשר יפלשו אליה גייסות הח'ליפות בהקדם, ברשות אללה"
תמונות מרומא תחת הכיתוב "המדינה האסלאמית ברומא". בעל חשבון הטוויטר הוסיף: "סיסמאות תמיכה במדינה האסלאמית ברומא, אשר יפלשו אליה גייסות הח'ליפות בהקדם, ברשות אללה" (חשבון הטוויטר بشائرالخلافة ‏@ggcf55, 28 באפריל 2015).

[1] השלמה לדיווח מהשבוע הקודם.
[2] פרטים נופים ראו חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (29 באפריל - 5 במאי 2015).