מבט לג’האד העולמי (13-7 במאי 2015)

פרסים כספיים על מנהיגי דאעש באתר מחלקת המדינה של ארה

פרסים כספיים על מנהיגי דאעש באתר מחלקת המדינה של ארה"ב

העיר ג'סר אלשע'ור וההר נבי יונס, שני אזורים במחוז אדלב בהם מתנהלים קרבות בין הקואליציה בראשות ג'בהת אלנצרה לבין הכוחות הסורים (Google Maps).

העיר ג'סר אלשע'ור וההר נבי יונס, שני אזורים במחוז אדלב בהם מתנהלים קרבות בין הקואליציה בראשות ג'בהת אלנצרה לבין הכוחות הסורים (Google Maps).

פעילי ג'בהת אלנצרה באיזור כפר עראפית, שבקרבת פסגת ההר נבי יונס

פעילי ג'בהת אלנצרה באיזור כפר עראפית, שבקרבת פסגת ההר נבי יונס

פיגוע ההתאבדות ותמונת המחבל המתאבד

פיגוע ההתאבדות ותמונת המחבל המתאבד

פעילי דאעש במהלך הלחימה בדיר אלזור

פעילי דאעש במהלך הלחימה בדיר אלזור

סדנא ליצור מטענים של דאעש: ייצור מטען תוך ערבוב חומרים כימיים.

סדנא ליצור מטענים של דאעש: ייצור מטען תוך ערבוב חומרים כימיים.

נאצר בן עלי אלאנסי (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש)

נאצר בן עלי אלאנסי (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש)


עיקרי אירועי השבוע

  • במחוז אדלב, שבצפון מערב סוריה נמשכים הקרבות בין צבא סוריה ופעילי חזבאללה לבין ארגון ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו (צבא אלפתח). עיקר הלחימה מתנהלת באזור ההר נבי יונס, השולט על הדרך המובילה ללאד'קיה. על פי התקשורת הערבית החלו תומכי המשטר להיערך להגנה על העיר לאד'קיה ובסביבותיה לנוכח האיום המתפתח. במרחב אלקלמון (גבול סוריה-לבנון) ומתנהלים קרבות בין הכוחות הסורים וחזבאללה לבין ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו, עד כה ללא הכרעה
  • בעיראק לא חלו שינויים משמעותיים: במתחם בתי הזיקוק בביג'י שולט דאעש על מרבית השטח והלחימה במקום נוטה לרעת צבא עיראק. העיר רמאדי, שבמחוז אנבאר נמצאת ברובה בשליטת כוחות הביטחון העיראקים הגם שנותרו בה עדיין כיסי התנגדות. בעיר אלכרמה, שבקרבת אלפלוג'ה, מנהל צבא עיראק מתקפה, בסיוע אווירי של כוחות הקואליציה.
  • בחצי האי סינימנהלים כוחות הביטחון המצריים פעילות מוגברת נגד שלוחת דאעש בסיני, ללא תוצאות משמעותיות עד כה. במקביל לפעילות הביטחונית החלה פעילות שבטי בדואים נגד שלוחת דאעש, שבקרבם בולט שבט התראבין. דובר השבט טען, כי האזורים שבשליטת תראבין נקיים מנוכחות תומכי דאעש וציין, כי מתקיים שיתוף פעולה בין השבט לבין כוחות הביטחון המצרים.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות תקיפות בסוריה ובעיראק. להלן מוקדי התקיפות (אתר Centcom):
  • בסוריה התמקדו התקיפות במחוזות אלחסכה, חלב, קובאנה ואלרקה. בתקיפות נפגעו, בין השאר, יחידות טקטיות, עמדות לחימה, מרגמות וכלי רכב של דאעש.
  • בעיראק התמקדו התקיפות בחויג'ה, ביג'י, אלמוצול, רמאדי, סנג'אר, אלאסד, אלקאא'ם, אלפלוג'ה ותל עפר. בתקיפות נפגעו, בין השאר, יחידות טקטיות של דאעש, אמצעי לחימה, כלי רכב, ציוד הנדסי, מכוניות תופת, עמדות לחימה ומבנים.
התייחסות ארה"ב לדיווח על הריגת אזרחים בתקיפה בצפון סוריה
  • גורמי זכויות אדם בסוריה מסרו, כי בתקיפה אווירית, שביצעה ארה"ב ב-1 במאי 2015 בכפר ביר מחלה, שמדרום לקובאנה, נהרגו לפחות 64 בני אדם, ביניהם נשים וילדים (4 במאי 2015,  www.syriahr.com). דובר הפנטגון מסר שעד כה לא התקבל מידע המאשר, שהיו אזרחים בכפר שהותקף (הכפר נמצא בשליטת דאעש). גורמים ממשרד ההגנה של ארה"ב לא אישרו את מותם של האזרחים אבל מסרו, כי הם מתייחסים ברצינות לדיווחים וכי הם יבצעו חקירה פנימית בעניין (4 במאי 2015, AP).
פרסים כספיים למוסרי מידע אודות בכירי דאעש
  •  מחלקת המדינה של ארה"ב הציעה פרסים כספיים למי שימסור מידע אודות ארבעה בכירים בהנהגת דאעש . הפרס הגבוה ביותר, בשווי של שבעה מיליון דולרים, הוצע למוסר מידע אודות חאג'י אימן, סגנו של אבו בכר אלבע'דאדי (לאחרונה דווח על אפשרות, שהוא מונה כמחליפו, בעקבות פציעתו של אלבע'דאדי בחודש מרץ 2015). כמו כן הוצעו פרסים למי שימסור מידע, אודות אבו מחמד אלעדנאני, דובר דאעש ואודותעומר הצ'צ'ני, בכיר צבאי (חמישה מיליונים כל אחד). לכל המוסר מידע על טארק אבו עמר, שהיה בעבר אחראי גיוס ואימון מחבלים מתאבדים, הוצעו שלושה מיליונים. (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 5 במאי 2015).  פרס על המוסר מידע אודות מנהיג הארגון אלבע'דאדי הוצע כבר בעבר (אוקטובר 2011) וגובהו עשרה מיליון דולרים.
הערכה שגויה של ה-CIA לגבי השפעת הטלטלה האזורית על סיכויי שרידותו של אלקאעדה
  • סגן ראש ה-CIA לשעבר מייקל מורל (Michael Morell), שסיים את תפקיד בשנת 2013, פרסם ספר בשם The Great War of Our Time.  בתקציר ספרו, שהתפרסם בעיתון וושינגטון פוסט, הוא טוען, כי קהילת המודיעין האמריקאית שגתה בהערכותיה לגבי אופן השפעת הטלטלה האזורית על ארגון אלקאעדה. לדבריו בעקבות חיסול בן לאדן והמהפכות, שהתרחשו בעולם הערבי, גילתה הנהגת ארה"ב אופטימיות יתר לגבי סיכויי התמוטטותו של ארגון אלקאעדה. לטענתו ההערכות היו שהטלטלה האזורית במזרח התיכון, שהתבססה לכאורה על דרישות חילוניות ולאומיות, תיפגע בנראטיב הסלפי ג'האדיסטי של ארגון אלקאעדה ותביא להתמוטטותו. עוד טען בספרו, כי ההערכה המוטעית נבעה מהסתמכות יתר של ארה"ב על שותפות אזוריות, שהנהגותיהן היו מנותקות מהנעשה ולא הבחינו בסימני המחאה (וושינגטון פוסט, 5 במאי 2015).

בראייה לאחור ניתן לקבוע, כי הטלטלה האזורית במזרח התיכון דווקא חיזקה את ארגוני הג'האד העולמי תוך העתקת מרכז הכובד שלהם ממרחב פקיסטאן-אפגניסטאן אל המזרח התיכון, בדגש על עיראק, סוריה ולוב. לארגוןאלקאעדה, שהיה ארגון העל של הג'האד העולמי, קם מתחרה משמעותי, בדמות דאעש והמדינה האסלאמית שבהנהגתו, אשר הפך בשנים האחרונות לארגון המוביל ובעל ההשפעה בקרב ארגוני ג'האד וקהילות מוסלמיות ברחבי העולם.


עיקרי התפתחויות בסוריה

מחוז אדלב
  • במחוז אדלב נמשכו הקרבות בין צבא סוריה הנתמך ע"י חזבאללה, לבין ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו (צבא אלפתח). בתקשורת הלבנונית, המזוהה עם חזבאללה, נטען, כי כוחות המשטר הסורי החלו להתקדם לעבר ג'סר אלשע'ור, המוחזקת בידי המורדים מזה כשבועיים ימים, בה נותרו לכודים כ-250 אנשי המשטר ובני משפחותיהם במבנה בית החולים הלאומי (הממוקם בדרום מערב העיר). עוד נמסר, כי צבא סוריה פעל לכיתור העיר (אלמנאר, 10 במאי 2015). על פי דיווחים בתקשורת הלבנונית מצויים באזור גם כוחות חזבאללה הנלחמים לצד כוחות המשטר הסורי (אלאח'באר, 9 במאי 2015). כמו כן טוענים גורמים סוריים, כי קצינים איראניים משתתפים בלחימה (NBN, 8 במאי 2015). בשלב זה אין בידינו אימות לדיווחים הללו.
  • במסגרת ניסיונות ג'בהת אלנצרה ובני בריתו לפרוץ לבית החולים הלאומי שבג'סר אלשע'ור, בו נצורים עדיין חיילי הצבא הסורי, בוצע ב-10 במאי 2015 בשעות הערב פיגוע נוסף באמצעות מכונית תופת סמוך לבית החולים. על פי הדיווחים עמד ארגון ג'בהת אלנצרה מאחורי הפיגוע (אלמנאר, 10 במאי 2015). גורמים בג'בהת אלנצרה דיווחו, כי בקרבות בסביבות בית החולים השמיד הארגון ארבעה טנקים, שני תותחים וכלי רכב של צבא סוריה וקרוב לשבעים בני אדם נהרגו. כמו כן נמסר, כי פעילי הארגון הצליחו לחדור לבית החולים וכי הם מנהלים קרבות עם הנצורים (محمد فيزو 13®@tsleasyr; من المسلمين 2@Wordnquran; RT; 10 במאי 2015).
  • ב-10 במאי 2015 פורסם ביוטיוב סרטון, שהופק על-ידי זרוע ההסברה של ג'בהת אלנצרה, בו התראיינו פעילי הארגון בכפר עראפית, הממוקם בקרבת פסגת ההר נבי יונס, שבהרי הכורדים. אחד הדוברים בסרטון, סיפר כי בעשרת הימים האחרונים נבלמו שלושה ניסיונות תקיפה של כוחות המשטר הסורי באזור הכפר, וכי במהלך הקרבות נהרגו כ-65 מאנשי כוחות המשטר. בהמשך לכך ציין בעל חשבון טוויטר אחר, שבין ההרוגים היו גם לוחמים בעלי אזרחות איראנית (مراسلجبهة النصرة@morasel_JN, 10במאי 2015; مصعب الأشقر@a243681bd8b24a6, 9 במאי 2015).

תמונת המצב היא, שלאחר כיבושה של העיר ג'סר אלשע'ור, ממשיכים פעילי ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתם להתקדם לעבר מרחב החוף והעיר לאד'קיה, מעוז המשטר הסורי. עיקר הלחימה מתנהלת באזור ההר נבי יונס, השולט על המרחב ועל הדרך המובילה ללאדק'יה. נראה לנו, כי הכוחות הסורים נמצאים במגננה ולדיווחים בתקשורת הלבנונית על ניסיון לכבוש מחדש את העיר ג'סר אלשע'ור אין אימות.  כמו כן  נמסר, כי המילציות הנאמנות למשטר הסורי החלו בגיוס מתנדבים וכי קיימות תוכניות לחפירת שוחות וסוללות עפר בעיר לאד'קיה ובסביבותיה לנוכח האיום המתפתח (אלערביה אלחדת', 10 במאי 2015).

 

מחוז אלחסכה
  • בעיירה תל תמר, שמצפון לעיר אלחסכה, נמשכו הקרבות בין פעילי דאעש לבין כוחות ה-YPG הכורדים. הכוחות הכורדים המסתייעים בפעילים אשורים המשתייכים למועצה הצבאית האשורית (SMC – Syriac Military Council) נמסר, כי בקרבות הללו ספגו פעילי דאעש אבידות (אלמרצד אלסורי לחקוק אלאנסאן, 10 במאי 2015).
דיר אלזור
  • בעיר דיר אלזור מתנהלים קרבות בין פעילי דאעש (המרוכזים במזרח העיר ובאזור התעשייה) לבין כוחות הביטחון הסורים.נמסר, כי צבא סוריה הצליח להדוף את מרבית ההתקפות של דאעש. כמו כן  נמסר, כי אבו אלחארת' אלמצעאוי, ה"אמיר" המקומי של דאעש, נהרג במהלך הקרבות (ועדות התיאום המקומיות בסוריה, 8 במאי 2015). ב-6 במאי 2015 ביצעו פעילי דאעש פיגוע התאבדות במחסום שמיאן של צבא סוריה, בקרבת העיר דיר אלזור. המחבל המתאבד, שביצע את הפיגוע, מכונה אבו עלי אלאנצארי (חשבון הטוויטר أبو أمينة الأنصاري ‏@A_A_ANSARI85, 6 במאי 2015).
  • מקביל התנהלו עימותים בקרבת שדה התעופה של דיר אלזור, המוחזק ע"י צבא סוריה, במהלכם נהרגו עשרות אנשי כוחות הביטחון הסוריים. נמסר, כי בין ההרוגים לואא' (אלוף) יאסין עבדה מעלא, מפקד חטיבת ההגנה האווירית בשדה התעופה (אלדרר אלשאמיה, 8 במאי 2015).
מחוז חלב
  • נמשכים העימותים בין פעילי דאעש לבין כוחות המשטר הסורי באזור שדה התעופה כוירס, שממזרח לעיר חלב. שדה התעופה הותקף ע"י פעילי דאעש. ההתקפה החלה בפיצוץ שתי מכוניות תופת בשער שדה התעופה. לאחר מכן נכנסו למעלה משלוש מאות פעילים לשדה והתעמתו עם כוחות הביטחון. הסורים טוענים, כי הם הצליחו לפוצץ את שתי מכוניות התופת טרם הגעתן לשדה התעופה (אלשרק אלאוסט, 7 במאי 2015).
מרחב אלקלמון (גבול סוריה-לבנון)
  • בימים האחרונים התנהלו קרבות בין ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתה (צבא אלפתח), לבין הכוחות הסוריים וחזבאללה. נמסר, כי בעימותים הללו השיג חזבאללה ניצחונות טקטיים מקומיים אולם. לדברי מקורות מצבא אלפתח בעימותים באזור אלקלמון נהרגו כשישים פעילי חזבאללה ביניהם מרואן מע'ניה (אחיינו של עמאד מע'ניה), אחראי יחידת המשימות המיוחדות של חזבאללה (אתר enabladi, 8 במאי 2015). אתר של חזבאללה פרסם מודעת אבל על מותו של מרואן מע'ניה יחד עם שמונה מחייליו במארב, שטמנו להם פעילי ג'בהת אלנצרה וצבא סוריה החופשי באזור עסאל אלורד, שבקלמון (סורייתי, 9 במאי 2015).
  • אמצעי התקשורת המזוהים עם ארגון ג'בהת אלנצרה ובעל בריתו דיווחו על הישגים בלחימה. מנגד, גם ממשלת סוריה וחזבאללה דיווחו על שורה של הצלחות בקרבות. כך למשל ב-11 במאי 2015 הודיע חזבאללה כי לאחר קרבות קשים הצליחו כוחותיו להשתלט על כל רכסי אלג'בה, שמדרום מערב ליברוד, לאחר שהרסו שלושה בסיסי אימונים של צבא אלפתח (ערוץ אלמנאר, 11 במאי 2015). ב-12 במאי 2015 נמסר כי צבא סוריה וחזבאללה השתלטו על אחת הגבעות השולטת על האזור (אלמיאדין, 12 במאי 2015).
  • במקביל, במהלך הלחימה באלקלמון, התעמתו ג'בהת אלנצרה ובעלות בריתו עם פעילי דאעש המצויים באזור. ב-10 במאי 2015, בפשיטה על מעוזי דאעש באזור המערבי של אלקלמון, נעצרו כמה עשרות פעילי הארגון ובראשם אבו עבדאללה העיראקי, אחד המפקדים באזור. כמו כן נמסר על עימותים בין הצדדים גם באזור המזרחי של אלקלמון ובאזור אלזבאדני. גורם המקורב לג'בהת אלנצרה הבהיר,  כי העימות עם דעאש הינו מוגבל לאזורים מסוימים וכי הוא לא ישפיע על המערכה נגד צבא סוריה וחזבאללה (אלספיר, 12 במאי 2015).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
מחוז צלאח אלדין
תכרית
  • לאחר כיבושה של העיר תכרית ע"י צבא עיראק נאבקים עתה צבא עיראק ודאעש על השליטה בשדות הנפט, שבקרבת העיר:
  • ב-8 במאי 2015 נמסר, כי דאעש הצליח להשתלט על מרבית שטחו של שדה הנפט עלאש, שממזרח לתכרית (אעמאק, 8 במאי 2015, אלג'זירה.נט, 9 במאי 2015).
  • ב-7 במאי 2015 התפוצצה מכונית תופת סמוך לשדה הנפט עג'יל. 25 שוטרים עיראקיים נהרגו. ב-9 במאי 2015 הדף צבא עיראק התקפה נגד שדה הנפט. נמסר, כי בהתקפה זו, נהרגו 73 פעילי דאעש, שניסו להשתלט על האזור (כל אלעראק, 7 במאי 2015; עין אלעראק ניוז, 9 במאי 2015).
העיר ביג'י
  • גורמי ביטחון עיראקיים ואמריקאים הזהירו, כי הכוחות העיראקיים המצויים עדיין במתחם בתי הזיקוק בביג'י נמצאים בסכנת אובדן השליטה על האתר. לדבריהם פעילי דאעש שולטים על חלקים נרחבים במתחם בתי הזיקוק והם מכתרים את כוחות הביטחון העיראקיים, שנותרו במקום. לדברי קצין עיראקי בכיר הכוחות העיראקיים נתונים במצור לאחר שכל דרכי האספקה נותקו על ידי דאעש. על פי הערכתו של אותו קצין כשני שליש משטח בתי הזיקוק נמצא בשליטת דאעש. אותו קצין הוסיף, כי קשה לבצע תקיפות אוויריות באזור מבלי לגרום נזק לבתי הזיקוק. גם ארה"ב הזהירה מפני החמרת המצב בביג'י. דובר הפנטגון סטיב וורן אמר לכתבים, שהלחימה בביג'י מתנהלת "בכיוון הלא נכון" והיא נוטה לטובת דאעש (רויטרס, 6 במאי 2015).
אלרמאדי
  • כוחות הביטחון העיראקיים מבססים שליטתם על העיר אלרמאדי, בירת מחוז אלאנבאר. נמסר, כי בימים האחרונים רבים מתושבי העיר, שנמלטו ממנה במהלך הלחימה, החלו לשוב אליה. עם זאת לפי שעה לא ניתן לספק לתושבים החוזרים תנאי מחייה בסיסיים (אלקרטאס, 9 במאי 2015; וכאלת אלצחאפה אלמסתקלה, 9 במאי 2015). " מקור ביטחוני עיראקי" מסר, כי גם לאחר השתלטות צבא עיראק על העיר אלרמאדי נותרו עדיין כיסי התנגדות של דאעש בעיר (כל אלעראק, 11 במאי 2015).
אלכרמה
  • במהלך השבוע  נמשכו הקרבות בין צבא עיראק לבין פעילי דאעש, בעיר אלכרמה, שעל החידקל, בקרבת העיר אלפלוג'ה. צבא עיראק מנהל מבצע לשחרור העיר המכונה "השחר של אלכרמה". המבצע מתנהל בסיוע חיל האוויר של כוחות הקואליצייה בראשות ארצות-הברית. נמסר, כי במהלך הפעילות נהרגו עשרות פעילי דאעש , עשרות מטענים נוטרלו ותשתיות צבאיות רבות של דאעש נהרסו, כולל מפקדה של הארגון באזור (אלחרה, 3 במאי 2015; אלחדת', 4 במאי 2015; תחנת הרדיו אלעראק אלחר, 4 במאי 2015; אלברק ניוז, 7 במאי 2015; וכאלת אלצחאפה אלמסתקלה, 9 במאי 2015; אח'בארכ, 10 במאי 2015).
מחוז דיאלא (מצפון לבגדאד)
  • קבוצה של פעילי דאעש טוענת, כי בפשיטה על בית כלא  אלח'אלץ, הממוקם כשמונים ק"מ צפונית מזרחית לבגדאד, היא הצליחה לשחרר כמה עשרות אסירים. בפשיטה נהרגו יותר משישים בני אדם, בינהם קצינים עיראקיים. על פי סוכנות הידיעות עאמק, המזוהה עם דאעש, פרצו פעילי דאעש לבית הכלא באמצעות פיצוץ חומרי נפץ והצליחו להגיע למחסן אמצעי הלחימה של בית הכלא. בבית הכלא מוחזקים כשלוש מאות אסירים המואשמים בעיקר בפעילות טרור (אינדיפנדנס, 10 במאי 2015).

פריצות לבתי כלא עיראקים ושחרור פעילי טרור הכלואים בהם הינו "תחום ההתמחות" של דאעש. בשנת 2012 הפיץ מנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי קלטת שמע לתומכיו, בה התווה את תוכניותיו למבצעי שחרור אסירים מבתי כלא, שכונו על ידו "שבירת החומות". גולת הכותרת של המבצעים הללו הייתה הפריצה ביולי 2013 לכלא אבו ע'ריב, שבקרבת בגדאד. בית כלא זה, הגדול והשמור ביותר בעיראק, שימש לכליאת המורדים, שנלחמו נגד צבא ארה"ב, בעת שהותו בעיראק. לאחר נסיגת הצבא האמריקאי שימש בית הכלא את ממשלת עיראק, שכלאה בו מאות פעילי אלקאעדה. שחרור פעילים ג'האדיסטים מבתי הכלא מוסיף כח אדם איכותי לשורותיו של דאעש ומגביר יוקרתו.

 

מחוז בגדאד
  • סרטון של דאעש, שהתפרסם ב-10 במאי 2015, מגלה טפח אודות ייצור מטעני חבלה ע"י הארגון. בסרטון הוצגו תהליך ייצור המטענים, הניסויים המבוצעים במטענים והשימוש בהם לאחר ייצורם בעיקר להטענת מכוניות תופת (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 10 במאי 2015). השימוש במכוניות תופת, חלקן נהוגות ע"י מחבלים מתאבדים, הינו דפוס פעולה שגור במהלכיו הצבאיים של דאעש.

התנהלות המדינה האסלאמית

התבססות דאעש במוצול
פתיחת מלון מפואר
  • לאחרונה פתח דאעש מלון פאר במוצול עבור פעילים ג'האדיסטים המבקרים בעיר. ברשתות החברתיות, המזוהות עם דאעש, פורסמו תמונות המראות את בית המלון הכולל גנים ובריכות שחיה. בחזית המלון מתנוססים דגלי דאעש. בית המלון הוקם ככל הנראה על בסיס בית המלון ננוא, שבו 262 חדרים, שנפל לידי דאעש. פתיחה חגיגית של המלון נערכה ב-1 במאי 2015 (5 במאי 2015, BBC).

מלון דאעש במוצול (רשתות חברתיות המזוהות עם דאעש, 1 במאי 2015)
מלון דאעש במוצול (רשתות חברתיות המזוהות עם דאעש, 1 במאי 2015)

פתיחת מכון ללימודי האסלאם
  • דאעש פתח מכון ללימודי האסלאם במוצול באזור בו פעלה בעבר מכללת האמאם הגדול, לפני שנהרסה. יחיא אלעפרי, המופתי של אלמוצול, מונה לאחראי על המכון. במכון ילמדו התלמידים במשך שנה אחת ובתום הלימודים תוענק להם תעודת מופתי (אלקדס אלערבי, 7 במאי 2015).

מצרים וחצי האי סיני

הפעילות הביטחונית המצרית

  • כוחות הביטחון המצריים המשיכו בפעילות מוגברת נגד גורמי ג'האד בחצי האי סיני. במהלך השבוע נהרגו כמה פעילי טרור בידי כוחות הביטחון המצריים כמו כן עצרו כוחות הביטחון כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והחרימו אמצעי לחימה רבים וחומרי נפץ (אלראי, 9 במאי 2015). ב-9 במאי  2015, הרסו כוחות הביטחון המצריים שלושה מסגדים באזור החיץ, שבין רפיח המצרית לרצועת עזה (אלג'זירה, 9 במאי 2015). כמו כן הרסו המצרים 31 מנהרות נוספות בגבול מצרים רצועת עזה  (יוטיוב של משרד ההגנה המצרי, 11 במאי 2015).
  • מנגד, נמשכה הפעילות ה'גהאדיסטית נגד כוחות הביטחון המצריים. להלן כמה מהפעולות:
  • ב-8 במאי 2015 פתחו פעילים, שנהגו בכלי רכב פרטי, בירי לעבר סיור של המשטרה המצרית במערב אלעריש ונמלטו. ארבעה שוטרים נפצעו (אליום אלסאבע, 8 במאי 2015).
  • ב-7 במאי 2015 ירו פעילי טרור פצצות מרגמה לעבר ריכוז של כוחות הביטחון המצריים באזור כרם אלקואדיז. חייל אחד נפצע (אליום אלסאבע, 7 במאי 2015).
  • ב-5 במאי 2015 הודיעו כוחות הביטחון המצריים, כי סיכלו ניסיון פיגוע באלשיח' זויד. ארגון תומכי ירושלים קיבל אחריות על תקיפה (חשבון הטוויטר הרשמי של הארגון, 5 במאי 2015).

מימין: ירי על מארב של הצבא המצרי דרומית לשיח' זויד. משמאל: ירי פצצת מרגמה  לעבר מחנה של אחד ממנגנוני הביטחון המצרים ברפיח המצרית (אתר שיתוף הקבצים justpaste.it, 6 במאי 2015).
מימין: ירי על מארב של הצבא המצרי דרומית לשיח' זויד. משמאל: ירי פצצת מרגמה  לעבר מחנה של אחד ממנגנוני הביטחון המצרים ברפיח המצרית (אתר שיתוף הקבצים justpaste.it, 6 במאי 2015).

פעילות שבטים בדואים נגד שלוחת דאעש בסיני
  • בעקבות הקמת מסגרת-על בשם "ברית השבטים של סיני" ללחימה בארגון תומכי ירושלים התקיימה התכנסות בה השתתפו נציגי שלושים שבטים. במהלך  ההתכנסות הוחלט על ביצוע הכנות למלחמה נגד ארגוני הטרור בסיני, כסיוע לכוחות ביטחון המצריים. כמו כן הוחלט על הקמת צוות הסברה של בני השבטים, אשר יקים אתר אינטנרט בו יחשוף את "שקריהם של ארגוני הטרור" (אלערביה אלחדת', 10 במאי 2015).
  • בהודעה, שפרסם שבט תראבין, עליה חתומים בני השבט ושיח'ים של השבט, הוכרז על טיהור שטחיו מפעילי ג'האד. בהודעה גם פורסמה אזהרה לפיה לא יתאפשר לאף פעיל ג'האד להיכנס לשטח השבט (אליום אלסאבע, 6 במאי 2015). מוסא אלדלח, דובר השבט, ציין, כי למרות שהשטחים בסיני, שבשליטת השבט, נקיים מנוכחות תומכי דאעש, "העימותים [עדיין] לא הסתיימו". הדובר הביע את נאמנות בני השבט לשלטון המצרי וציין, כי מתקיים שיתוף פעולה בין השבט לכוחות הביטחון המצריים (צדא אלבלד, 9 במאי 2015).

רצועת עזה

תקריות בין מנגנוני הביטחון של חמאס לבין פעילים סלפים ג'האדים
  • להערכתנו, נובעת פעילות מנגנוני הביטחון של חמאס מחשש מפני עליית השפעתו של דאעש ברצועה. יתכן גם, שהיא נועדה לאותת למצרים, כי חמאס פועלת נגד הארגונים הג'האדים ברצועת עזה בדומה למלחמתה של מצרים נגד הארגונים הללו בחצי האי סיני.

 

  • במחצית הראשונה של מאי 2015 קיימו מנגנוני הביטחון של חמאס מבצע מעצרים נגד פעילי ג'האדים-סלפים ברחבי רצועת עזה בדגש על רפיח, מרכז רצועת עזה ח'אן יונס, שג'אעיה ושיח' רצ'ואן. במסגרת זאת הציבו כוחות הביטחון, שבשליטת חמאס, מחסומים רבים ועצרו פעילים ג'האדיסטים. מנגנוני הביטחון של חמאס כיתרו מסגד אבו אלבאז השייך לסלפיה בבית חאנון ועצרו מספר פעילים. כמו כן דיווחו גורמים סלפים ברשתות החברתיות המזוהות עימם על מעצר שלושה פעילים באזור אלבוריג' ואלנציראת ופעיל בח'אן יונס (אלשרק אלאוסט, 7 במאי 2015).
  • בתגובה למעצרים ביצעו סלפים-ג'האדים ברצועה מספר פעולות, שנועדו לפגוע באתרי חמאס:
  • ב-4 במאי 2015 ניטרלו מנגנוני הביטחון שני מטעני חבלה, שהונחו בכלי רכב בצומת שג'אעיה, לאחר שכלי הרכב החל לעלות באש (סמא, 4 במאי 2015).
  • מטען התפוצץ סמוך למוצב של הזרוע הצבאית של חמאס מערבית לח'אן יונס. התארגנות המכנה עצמה ארגון תומכי המדינה האסלאמית בירושלים – רבתי קיבל אחריות לפיגוע[1]. הארגון פנה לאזרחי הרצועה באזהרה שלא להתקרב למוצבים ביטחוניים וצבאיים (של חמאס) וקרא להם להצטרף ל"אומת אנשי האמת" (פורום אלמנבאר, 8 במאי 2015).
  • התארגנות תומכי המדינה האסלאמית בירושלים – רבתי קיבלה אחריות (8 מאי) לירי פצצות מרגמה לעבר מוצב חמאס בח'אן יונס.
  • איאד אלבזם דובר משרד הפנים של חמאס ברצועת עזה מסר, כי הסדר הציבורי והביטחון המקומי נשמרים למרות "המקרים החריגים", שטופלו בידי מנגנוני הביטחון. הוא קרא לתושבים שלא להאמין ל"ניפוח התקשורתי", שנעשה בעניין זה בעיקר ברשתות החברתיות (דף הפייסבוק של איאד אלבאזם, 5 במאי 2015). ח'ליל אלחיה, מבכירי חמאס, הכחיש את דבר הימצאותם של פעילי דאעש ברצועת עזה. לדבריו המדובר ב"ניפוח תקשורתי" משום, שהתמיכה בדאעש הינה מזערית. כמו כן הוא הכחיש, כי חמאס העצימה את תופעת דאעש ברצועת עזה כדי להעביר מסר לגורמים ערביים מסוימים (מצרים, ערב הסעודית) (10 במאי 2015, PNN). 

הג'האד העולמי במדינות נוספות

ירדן

  • ב-7 במאי 2015 פורסמה הודעה, בפורום המזוהה עם דאעש, כי קבוצה המכנה עצמה "האריות הבודדים במחוז מעאן" גנבה מכונית ואמצעי לחימה של כוחות הביטחון הירדניים בעיר מעאן. כלי הרכב נשרף. כתוצאה מכך אירעו עימותים בינם לבין כוחות הביטחון, שבהם שלושה אנשי כוחות הביטחון נפצעו. לדברי ההודעה בוטל, בעקבות האירוע, ביקורו של יורש העצר הירדני במעאן (פורום אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 7 במאי 2015). בסוף אפריל 2015 הודיעה אותה קבוצה, כי תקפה את מבנה המודיעין הצבאי בעיר מעאן באמצעות ירי מנשק קל וגרמה לפצועים בקרב הכוחות הירדניים. הקבוצה פרסמה תמונות בהן נראית התקיפה על המבנה ואיימה לבצע תקיפות נוספות (פורום אלמנבאר אלג'האדי, 25 באפריל 2015).

מימין: כלי רכב השרוף, אשר נגנב ע"י קבוצת "האריות הבודדים במחוז מעאן" (סוכנות זאד אלארדן, 9 במאי 2015). משמאל:  מתוך חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש: "נא זיכרו: גדוד החללים של מעאן בירדן נשבעו אמונים לח'ליפות [של דאעש] לפני כשנה. פעולה זו [גניבת כלי הרכב] היא הראשונה של חיילי הח'ליפות במחוז מעאן [ולאית מעאן].
מימין: כלי רכב השרוף, אשר נגנב ע"י קבוצת "האריות הבודדים במחוז מעאן" (סוכנות זאד אלארדן, 9 במאי 2015). משמאל:  מתוך חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש: "נא זיכרו: גדוד החללים של מעאן בירדן נשבעו אמונים לח'ליפות [של דאעש] לפני כשנה. פעולה זו [גניבת כלי הרכב] היא הראשונה של חיילי הח'ליפות במחוז מעאן [ולאית מעאן]. המשיכו לעקוב." (חשבון הטוויטר ✴آإﺷ͠ـراﭰـة 15☝ ‏@wkolr3fbj9p__ , 7 במאי 2015).

  • ראש עיריית מעאן מסר, כי החיפוש אחר גנבי המכונות נמשך. הוא  הכחיש את הדיווח לפיו קשורים הגנבים לארגונים סלפים קיצוניים (ח'ברני, 8 במאי 2015).

העיר מעאן, שבדרום ירדן, מהווה מוקד תסיסה מסורתי נגד המשטר ההאשמי, לצידה בולטות כמה ערים נוספות: אלסלט, ארביד, אלרציפה ואלזרקאא'. בעבר התגלו במעאן גילויי תמיכה בדאעש בדמות הפגנות תמיכה וכתובות (גראפיטי) ברחובות העיר. להערכתנו, בשלב זה אין בגילויי התמיכה הללו כדי לפגוע בשליטת המשטר הירדני במעאן ובסביבותיה.


תימן
  • בקלטת, שפרסם ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב אישר, כי נאצר בן עלי אלאנסי, אחד מפעיליו הבכירים נהרג במהלך תקיפת כלי טיס אמריקאי לא מאויש במהלך חודש אפריל 2015. בקלטת, שהועלתה לטוויטר, כונה  אלאנסי "שהיד". על פי מסמכים, שנמצאו בביתו של  מנהיג אלקאעדה, אסאמה בן לאדן נראה, כי אלאנסי מילא לא רק תפקיד בכיר בארגון אלקאעדה בחצי האי ערב אלא שימש כסגנו של ראש ארגון אלקאעדה בכלל וכי היו לו תחומי אחריות, שחרגו מתימן. אלאנסי התפרסם לאחרונה כאשר הודיע רשמית בינואר 2015 על אחריות ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב  לרצח העיתונאים הצרפתים במערכת העיתון שרלי הבדו (7 במאי 2015, thelongwarjournal).

נאצר בן עלי אלאנסי הינו המנהיג השלישי של ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב, שנהרג בסיכולים ממוקדים בחודשים האחרונים. בנוסף לאלאנסי נהרגו חרית' בן ע'אזי אלנד'ארי בחודש ינואר 2015 בתקיפת מטוס לא מאויש; ואבראהים רוביש, אסיר לשעבר בכלא גואנטנמו, בתקיפה אמריקאית בחודש אפריל 2015.


ניגריה
  • שלוחת דאעש בתימן הפיצה ב-6 במאי 2015 סרטון הכולל הקלטת שמע שבה נשמע דובר בשם לוחמי הג'האד בניגריה נשבע שבועת אמונים לאבו עמר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש. בהמשך הסרטון מברך רעול פנים בשם שלוחת דאעש בתימן את "האחים בניגריה" על המהלך (6 במאי 2015,  אתר שיתוף הקבצים archive.org).

מימין: דובר מטעם דאעש בתימן מברך את "האחים בניגריה" על הצהרת שבועת האמונים במנהיג המדינה האסלאמית של דאעש, אבו עמר אלבע'דאדי (אתר שיתוף הקבצים archive.org, 6 במאי 2015). משמאל: הודעת הטוויטר: "חיילי מחוז מערב אפריקה תקפו מכללה למסחר בניגריה" (חשבון הטוויטר حنظلہ الغسيـل ۳ ‏@_NUSAN_3_TARA_, 8 במאי 2015).
מימין: דובר מטעם דאעש בתימן מברך את "האחים בניגריה" על הצהרת שבועת האמונים במנהיג המדינה האסלאמית של דאעש, אבו עמר אלבע'דאדי (אתר שיתוף הקבצים archive.org, 6 במאי 2015). משמאל: הודעת הטוויטר: "חיילי מחוז מערב אפריקה תקפו מכללה למסחר בניגריה" (חשבון הטוויטר حنظلہ الغسيـل ۳ ‏@_NUSAN_3_TARA_, 8 במאי 2015).

  •  יומיים לאחר פרסום השבועה, ב-8 במאי 2015 ארע פיגוע בעיר פוטיסקום (Potiskum) בצפון-מזרח ניגריה: שלושה מחבלים, אחד מהם נשא חגורת נפץ, ירו לעבר המכללה למסחר בעיר. המחבל, שנשא חגורת נפץ, פוצץ עצמו בחניית המכללה ופצע קשה ששה סטודנטים. שני המחבלים האחרים נעצרו. חשבון טוויטר, המזוהה עם שלוחת דאעש במערב אפריקה, פרסם כי הארגון קיבל אחריות על הפיגוע (חשבון הפייסבוק של משטרת ניגריה, 8 במאי 2015; חשבון הטוויטר حنظلہ الغسيـل ۳ ‏@_NUSAN_3_TARA_, 8 במאי 2015).
אלג'יריה
  • ארגון אסלאמי באזור סכיכדה באלג'ריה הצהיר ב-9 במאי 2015, כי הוא פורש מאלקאעדה ומצטרף לדאעש. הארגון נשבע שבועת אמונים למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי ואימץ את השם "גדוד תומכי הח'ליפות" [כתיבת אנצאר אלח'לאפה] (9 במאי 2015,  אתר שיתוף הקבצים justpaste.it).
ארה"ב
  • ב-3 במאי 2015 הגיעו שני חמושים במכונית לעבר הכניסה המערבית של מרכז הירידים Curtis Culwellבגרלנד, טקסס שם התקיימה תחרות  קריקטורות של הנביא מחמד מטעם ארגוןAmerican Freedom Initiative. שני החמושים, שהגיעו סמוך לשעת סגירת האירוע, החנו את מכוניתם ויצאו כשהם לבושים באפודי מגן וחמושים ברובי סער. מיד עם הגיעם יצאו שני אנשי ביטחון ממכונית משטרה שחנתה בסמוך. שני החמושים פתחו לעברם באש. אחד מאנשי הביטחון נפצע השני ירה לעבר שני החמושים והרג אותם (גרדיאן, 5 במאי 2015).
  • שני החמושים הם Elton Simpson בן 31 ו- Nadur Soofiבן 34, שהתגוררו יחד בפיניקס אריזונה. לסימספון היו קשרים באמצעות הטוויטר עםפעיל דאעש בריטי בשם אבו חסן הבריטי השוהה בסוריה ופעיל אמריקאי בשם מחמד עבדאללה חסן, ששהה בסומליה מאז 2008.  שלטונות ארה"ב גם חושדים באדם נוסף בשם Junaid Hussain, האקר בריטי בעל קשרים לדאעש, שככל הנראה היה לו תפקיד מפתח בפעולה (6 במאי 2015,  CNN).
  • ארגון דאעש שידר הודעה בתחנת הרדיו שלו (רדיו אלביאאן) בה קיבל אחריות על הפיגוע שבוצע על ידי מה שכינה "זאב בודד". הארגון גם הזהיר, כי הוא יהרוג בעתיד נוצרים נוספים באמריקה וכי התקיפה הבאה תהיה קשה יותר (6 במאי 2015, shoebat.com, ).

פעילות סיכול ומנע

הודו
  • נמסר כי באפריל 2015 נעצרו בעיר ראטלאם (Ratlam) שבהודו חמישה גברים, שהיו פעילים בהתארגנות ג'האדית, שהיתה קשורה לדאעש. ההתארגנות תכננה לבצע פיגועים בהודו. ברשות מנהיג ההתארגנות עמראן ח'אן מחמד שריף נמצאו חומרים כימיים, שנועדו על פי החשד, להרכבת חומרי נפץ .ככל הנראה גויס עמראן ח'אן באמצעות רשתות חברתיות התומכות בדאעש ופורומים אסלאמיים, שבראשם פעיל ג'האד, שכינויו יוסף, אשר ככל הנראה עומד בראש קבוצה של הודים הנלחמים לצד דאעש בסוריה.
צפון אפריקה
  • אלג'יריה חשפה התכתבויות מוצפנות בטוויטר בין אבו מחמד אלעדנאני, דובר דאעש לבין אבו עאא'שה התוניסי ובין מפקדים בארגון תומכי השריעה, שעסקו בהכנות להעברה מתוניסיה לאלג'יריה של מאות פעילים מאומנים, שהגיעו מעיראק וסוריה.

[1] ההתארגנות המכנה עצמה "ארגון תומכי המדינה האסלאמית בירושלים-רבתי" היא התארגנות סלפית ג'האדיסטית, ברצועת עזה שפרסמה  גם את האולטימאטום לשחרור העצורים הסלפים בתגובה למעצרים שביצעו מנגנוני הביטחון של חמאס.