חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (19-13 במאי 2015)

פיגוע דריסה בצומת אלון שבות. בתמונה  נראה כלי הרכב הדורס

פיגוע דריסה בצומת אלון שבות. בתמונה נראה כלי הרכב הדורס

פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה לעבר מחסום, סמוך למחנה הפליטים שעפאט, במהלך עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים

פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה לעבר מחסום, סמוך למחנה הפליטים שעפאט, במהלך עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים

ביקור שר ההקדשים התורכי ברצועת עזה (פלסטין היום, 17 במאי 2015)

ביקור שר ההקדשים התורכי ברצועת עזה (פלסטין היום, 17 במאי 2015)

ביקור שר ההקדשים התורכי ברצועת עזה (פלסטין היום, 17 במאי 2015)

ביקור שר ההקדשים התורכי ברצועת עזה (פלסטין היום, 17 במאי 2015)

פלסטינים במחנה הפליטים אלעאידה, שבבית לחם שורפים דגל ישראל במסגרת צעדה לציון

פלסטינים במחנה הפליטים אלעאידה, שבבית לחם שורפים דגל ישראל במסגרת צעדה לציון "יום הנכבה"

תהלוכה לרגל

תהלוכה לרגל "יום הנכבה" מזרחית לעזה, סמוך לגדר הביטחון (פאלטודי, 15 במאי 2015)

  • בדרום ישראל שרר שקט. לרגל יום הנכבה", המסמל את האסון, שפקד את הפלסטינים במלחמת העצמאות, התקיימו עצרות ותהלוכות ביהודה, שומרון ורצועת עזה. ההשתתפות באירועים הייתה מעטה יחסית. בחלק מהמקרים התנהלו עימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון הישראליים, אשר לא יצאו מכלל שליטה. 
  • סמוך לכניסה לישוב אלון שבות, שבגוש עציון, בוצע פיגוע דריסה. ארבעה בני אדם נפצעו. אחד באורח בינוני. המפגע שוחרר לפני כשנה מבית הכלא הישראלי לאחר שריצה עונש מאסר בשל יידוי אבנים. בשנה האחרונה התרבו פיגועי הדריסה בירושלים וביהודה ושומרון. פיגועים אלו נתמכים על ידי פתח, אינם גוררים גינוי של הרשות הפלסטינית ונתפסים כחלק מ"ההתנגדות העממית". 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
תקריות בגבול ישראל רצועת עזה
  • ב-15 במאי 2015נפצעו שלושה פלסטיניםבקרבת גדר הגבול, מירי כוחות צה"ל סמוך לנחל עוז. זאת,  במהלך תהלוכה שנערכה במקום לציון "יום הנכבה". המפגינים הציתו צמיגים כדי לשבש את יכולת התצפית  של כוחות צה"ל (אלקדס, 15 במאי 2015).
סיכול הברחת חליפות צלילה
  • שירות ביטחון כללי ועובדי המכס בגבול ניצנה סיכלו, בתחילת מאי 2015, ניסיון הברחה של חליפות צלילה לרצועת עזה. על פי מסמכי היבוא הכיל המשלוח חליפות ספורט אולם בבדיקה יסודית של עובדי המכס התברר, כי במשלוח היו ארבעים חליפות צלילה, הדורשות אישור יבוא מיוחד. להערכת גורמי ביטחון נועד המשלוח עבור חמאס כחלק ממאמצי ההתעצמות שלה (סוכנות תצפית, 18 במאי 2015). 
פיגוע דריסה
  • ב- -14 במאי 2015 בשעות הצהרים הגיעה מונית נושאת לוחות רישוי ישראליות, בה נהג פלסטיני, לצומת הכניסה לישוב אלון שבות, שבגוש עציון. המונית, שהגיעה במהירות, סטתה ממסלולה ופגעה בנערים, שעמדו בתחנת ההסעה במקום. כלי הרכב המשיך בנסיעה מהירה ונמלט. ארבעה בני אדם נפצעו, אחד מהם באורח בינוני והשאר באורח קל. סריקות נערכו אחר הדורס באזור העיירה חלחול ובכפרים צפונית לחברון. בשעות הערב נעצר החשוד בדריסה, מחמד ארפאעיה אבו סנינה, בן 22 מחברון. החשוד בפיגוע שוחרר לפני כשנה מהכלא הישראלי לאחר שריצה עונש מאסר בגין יידוי אבנים ונשיאת כלי נשק קר[3].
הפגנות ועימותים
  • במהלך השבוע שחלף נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים. אירועי סוף השבוע עמדו בסימן "יום הנכבה" (המסמל את האסון שפקד את הפלסטינית במלחמת העצמאות). בחלק מהאירועים התעמתו מפגינים פלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים. עיקר העימותים היו בקדום ובנעלין. ההשתתפות באירועים הללו הייתה מועטה יחסית והם לא יצאו מכלל שליטה (ראו להלן).
  • להלן אירועים בולטים:
  • ב-17 במאי 2015 בעת מצעד הדגלים לציון יום ירושלים אירעו עימותים בין פלסטינים לצועדים באזור שער שכם בירושלים המזרחית. שני שוטרים, שאבטחו את האירוע, נפגעו מאבנים, שיודו לעברם. כמה פלסטינים נעצרו (ynet, 17 במאי 2015).
  •  ב-16 במאי 2015 יודו אבנים לעבר בית בו מתגוררים יהודים בשכונת ראס אלעמוד במזרח ירושלים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 16 במאי 2015).
  • ב-15 במאי 2015 השליכו פלסטינים בקבוק תבערה לעבר כלי רכב צבאי בצומת חרסה בהר חברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 במאי 2015).
  • ב-15 במאי 2015 יודו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים במעבר ביתוניא. שוטר נפצע באורח קל וטופל במקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 במאי 2015).
  • ב-14 במאי 2015 יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים ב"כביש המנהרות", שמדרום לירושלים. לא היו נפגעים נגרם נזק לשני כלי רכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 14 במאי 2015).
  • ב-14 במאי 2015 יודו אבנים לעבר הישוב פסגות. כוחות הביטחון פתחו לעבר מיידה האבנים בירי והוא נפצע באורח קל ופונה לבית החולים (דף הפייסבוק צבע אדום, 14 במאי 2015).
  • ב-14 במאי 2014 יודו אבנים לעבר הרכבת הקלה בשועפאט. לא היו נפגעים נגרם נזק לרכבת (דף הפייסבוק צבע אדום, 14 במאי 2015).
מעצר פעילי טרור שהתכוונו לבצע פיגוע דקירה
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו כמה פלסטינים מסילואן, ביניהם קטין, אשר התכוונו לבצע פיגוע דקירה נגד כוחות אבטחה המוצבים ב"בית עובדיה", שבשכונת סילואן בירושלים. העצורים הם מחמד נאצר עבאסי, יליד שנת ,1994 פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין ; ומוראד מחמד עודה קוסטירו, יליד 1993, ללא שיוך ארגוני. בחקירתו הודה מחמד נאצר עבאסי, כי גייס את הקטין לערוך תצפיות על סידורי האבטחה בבית עובדיה בסילואן, כחלק מהכנות לביצוע פיגוע ירי נגד המאבטחים. לאחר קבלת המידע מהתצפיות החליט לדבריו לבצע פיגוע דקירה באמצעות סכין או גרזן ולא ירי. כמו כן אמר בחקירתו, כי ייצר מטעני צינור ובקבוקי תבערה אותם העביר לפעילים כדי שישליכו אותם לעבר בתי תושבים יהודים בסילואן (שירות הביטחון הכללי, 14 במאי 2015).
נפגעים בקרב הזרוע הצבאית של חמאס
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו ב-14 במאי 2015 על פיצוץ, שאירע במוצב של הזרוע הצבאית של חמאס באזור אלעטאטרה, סמוך לבית לאהיא. דווח, כי כתוצאה מהפיצוץ נפצעו עשרות תושבים ונגרם נזק סביבתי רב. אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות של חמאס, אמר, כי חמישים תושבים נפצעו ביניהם שניים באורח אנוש. לדבריו הפיצוץ היה כתוצאה "מפירוק נפל של צה"ל" (אלרסאלה.נט, 14 במאי 2015) איאד אלבזם, דובר משרד הפנים של חמאס, אמר, כי הפיצוץ, שאירע במוצב, הינו "פיצוץ פנימי" (עמוד הפייסבוק הרשמי של אלבזם, 14 במאי 2015). 
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של פעיל הזרוע הצבאית של חמאס מבית לאהיא במהלך "אימון באחד מבסיסי הזרוע". כמו כן דווח על פעיל שנהרג כתוצאה מקריסת מנהרה של "ההתנגדות" (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, אלרסאלה.נט, 18 במאי 2015). 

מימין: פלסטינים עומדים  סמוך למקום הפיצוץ בבית לאהיא (עזה אלאן, 14 במאי 2015). משמאל: הודעת גדודי עז אלדין אלקסאם בנוגע לפיצוץ (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 14 במאי 2015).
מימין: פלסטינים עומדים  סמוך למקום הפיצוץ בבית לאהיא (עזה אלאן, 14 במאי 2015). משמאל: הודעת גדודי עז אלדין אלקסאם בנוגע לפיצוץ (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 14 במאי 2015).

יחסי מצרים חמאס
  • במסגרת פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון המצריים בחצי האי סיני דיווחו הכוחות, כי הצליחו לסכל הברחה של אמצעי לחימה לרצועת עזה באמצעות המנהרות (ראמה פרס, 12 במאי 2015).  בהקשר זה הצהיר עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, כי צבא מצרים הצליח להרוס עד כה כ-80% מהמנהרות בגבול רפיח באזור החיץ המשתרע על שלושה ק"מ (צפא, 12 במאי 2015).
  • דוברי חמאס גינו את עונש המוות, שהטיל בית המשפט המצרי, על מחמד מרסי, נשיא מצרים לשעבר ועל נאשמים נוספים ודחו את ההאשמות כלפי חמאס במעורבות בפשעים שבוצעו. אסמאעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס,  כתב בדף הפייסבוק שלו, כי מערכת המשפט המצרית "ההגונה" הטילה גזר דין מוות על אסירי חמאס בעודם שוהים בבתי הכלא בישראל[4] (דף הפייסבוק של אסמאעיל הניה, 16 במאי 2015). סאמי אבו אלזהרי, דובר חמאס, אמר, כי גזר הדין "מעורר תדהמה ומעציב" (פלסטין אלאן, 16 במאי 2015).
  • איאד אלבזם,דובר משרד הפנים בעזה, פרסם הודעה רשמית מטעמו בדף הפייסבוק של המשרד בה הביע תמיהה על כך, שמערכת המשפט המצרית ממשיכה להאשים את רצועת עזה במעורבות באירועים הפנימיים במצרים. זאת, לטענתו, מבלי שהצליחה להציג הוכחה אחת המצביעה על מעורבות הרצועה בהפרת הביטחון המצרי (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 16 במאי 2015).
  • חסאם בדראן,דובר חמאס בחו"ל, טען, כי החלטת בית המשפט במצרים הינה "החלטה פוליטית" ואין לה כל קשר לנושא המשפט. לדבריו, החלטה זו פוגעת במי שפרסם אותה והינה בבחינת "מתנת חינם לכיבוש וכיסוי על פשעיו נגד העם הפלסטיני" (דף הפייסבוק של חסאם בדראן, 18 במאי 2015).
יחסי חמאס הרשות הפלסטינית
  • משיר אלמצרי,דובר חמאס, מסר, כי מאחורי הפיצוצים, שאירעו ברצועת עזה בשבועות האחרונים, עומדים אנשי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. אלמצרי טען, כי מנגנוני הביטחון של הרשות מימנו גורמים ברצועת עזה והכווינו אותם לבצע את הפיצוצים. עוד ציין, כי חמאס עצרה מעורבים באירועים וכי היא מנהלת חקירה בנושא. אלמצרי הצהיר, כי כל ניסיון לערער את הביטחון ברצועה ייכשל ודרש מהרשות הפלסטינית לשים קץ לפעולות ולהעמיד לדין את המעורבים בהן (דף הפייסבוק של מושיר אלמצרי, 13 במאי 2015).
שר ההקדשים התורכי מבקר ברצועת עזה
  • מהמט גורמז, שר ההקדשים התורכי, ביקר לראשונה ברצועת עזה. במהלך ביקורו נפגש עם אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס. הוא קרא להעמיד לדין את ישראל על שימוש בנשק לא חוקי ופגיעה בזכויות האדם של הפלסטינים בזמן מבצע "צוק איתן". בנוסף הוא ביקר במסגדים שאותם תורכיה התחייבה לשקם לאחר שנהרסו במבצע ובמוסדות תורכיים הרצועה. קודם לכן ביקר השר בירושלים ובחברון והגיע לרצועת עזה דרך מעבר ארז (פלסטין אליום, 17 במאי 2015).
אירועי "יום הנכבה"
כללי
  • "יום הנכבה" צוין ביהודה, שומרון ורצועת עזה בטקסים, צעדות ועצרות רשמיות ובצפירה שנמשכה 67 שניות. האירועים לוו בחיכוכים מקומיים במספר מוקדים של מפגינים עם כוחות הביטחון הישראליים, שלא יצאו מכלל שליטה. בלטה ההשתתפות הדלה יחסית באירועים במיוחד ביהודה ושומרון. ערוצי התקשורת הפלסטיניים שידרו שידורים מיוחדים מהשטח בעוד הטלוויזיה הממסדית הפלסטינית לא שינתה את לוח השידורים הרגיל שלה.
  • אש"ף פרסם הודעה רשמית לרגל "יום הנכבה" בה הדגיש, כי הפלסטינים ימשיכו במאבקם הלאומי גם אם מספר הקורבנות יעלה. עוד צוין בהודעה, כי בעקבות הרכבת הממשלה בישראל אש"ף לא יקרא לשוב למשא ומתן אלא אם יוגדר מועד לסיום הכיבוש הישראלי. תנועת פתח פרסמה הודעה רשמית בה הדגישה את "זכות השיבה" שאין דבר חשוב ממנה. לדברי ההודעה תנועת פתח קמה במטרה לממש את "זכות השיבה" לכל בני העם הפלסטיני וכי בכוונתה ש"זכות" זו תידרש במערכה הבינלאומית, שאותה מנהלת ההנהגה הפלסטינית (ופא, 13 במאי 2015).
נאום אבו מאזן
  • לרגל "יום הנכבה" שודר נאום אבו מאזן, ששהה בביקור באיטליה. בנאומו פנה אבו מאזן לצעירים הפלסטינים והבהיר, כי "מזימת ממשלת ישראל" לסיום הסוגיה הפלסטינית נכשלה וכי העם הפלסטיני דבק באדמתו ובזכויותיו והוא יאבק בכל ה"תחבולות לדחיקה הסוגיה הפלסטינית לשוליים". אבו מאזן הדגיש, שהפעולות העממיות הבלתי אלימות למאבק בכיבוש ובהתנחלויות תמשכנה. כמו כן יפעלו הפלסטינים לשחיקה ובידוד של מדיניות הכיבוש וימצו את הדין עם האחראים למדיניות זו בבית הדין הבינלאומי בהאג. בנאומו הוא שב וציין את התנאים לחידוש המשא ומתן עם ישראל ביניהם: הפסקת הבנייה בהתנחלויות, שחרור האסירים וקביעת לוח זמנים מוגדר לסיום הכיבוש לא יאוחר משנת 2017. הוא הדגיש, כי אם ישראל תמשיך במדיניותה הנוכחית יסלימו הפלסטינים את פעולותיהם לבינאום הסוגיה בכל האמצעים (ופא, 14 במאי 2015).
עצרות ביהודה ובשומרון
  • ברחבי יהודה ושומרון התקיימו עצרות, צעדות והפגנות לציון "יום הנכבה" העצרת המרכזית התקיימה בראמאללה. ב-13 במאי 2015 נערכה צעדה שיצאה מקברו של יאסר ערפאת בראמאללה לעבר כיכר ערפאת בעיר שם התקיימה עצרת מטעם "הוועדה הלאומית העליונה לציון יום הנכבה" (ופא, 13 במאי 2015).

מימין: הצעדה לציון "יום הנכבה" בה השתתפו ראש הממשלה ראמי חמדאללה (במרכז) ובכירים נוספים ברשות הפלסטינית. משמאל: ראמי חמדאללה עומד מול קברו של יאסר עראפת (ופא, 13 במאי 2015).
מימין: הצעדה לציון "יום הנכבה" בה השתתפו ראש הממשלה ראמי חמדאללה (במרכז) ובכירים נוספים ברשות הפלסטינית. משמאל: ראמי חמדאללה עומד מול קברו של יאסר עראפת (ופא, 13 במאי 2015).

  • בנעלין צעדו כמה מאות פלסטינים לעבר גדר הביטחון. במהלך ההפגנה התעמתו הפלסטינים עם כוחות הביטחון הישראלים. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על עשרות צעירים, שנפצעו. בנבי צאלח (צפונית לראמאללה) היו עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים כמו כן היו עימותים בביתוניא  באזור שכם, בית לחם ובכפר קדום (אלרסאלה.נט, 15 במאי 2015).

מימין: פלסטינים במחנה הפליטים אלעאידה, שבבית לחם שורפים דגל ישראל במסגרת צעדה לציון "יום הנכבה"  (PNN, 16 במאי 2015). משמאל: עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים סמוך למחנה עופר (ופא, 16 במאי 2015)
מימין: פלסטינים במחנה הפליטים אלעאידה, שבבית לחם שורפים דגל ישראל במסגרת צעדה לציון "יום הנכבה" (16 במאי 2015, PNN). משמאל: עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים סמוך למחנה עופר (ופא, 16 במאי 2015)

רצועת עזה
  • ברחבי רצועת עזהנערכו מספר פעילויות לציון "יום הנכבה". חמאס פרסמה הודעה רשמית בה נאמר, כי אין פיתרון לסוגיית הפליטים הפלסטינים אלא באמצעות החזרתם לבתיהם. לדברי ההודעה פיוס אמיתי עם הרשות הפלסטינית יכול להתחיל רק עם הפסקת התיאום הביטחוני שלה עם ישראל. אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס אמר "בהתנגדות ובעמידה איתנה אנחנו נשוב לאחר 67 שנה אנו פונים לעבר השיבה" (חשבון הטוויטר של אבו עבידה, 14 במאי 2015).
  • ב-16 במאי 2015 אורגנה תהלוכה משותפת של הארגונים הפלסטינים בעיר עזה שצעדה לכיוון מטה האו"ם בעיר. בתהלוכה נשא דברים אחמד בחר, המשנה ליו"ר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, שהדגיש כי העם הפלסטיני לא יוותר על אף שעל מאדמתו וכי הוא דבק ב"זכות השיבה". הוא קרא לרשות הפלסטינית לחדול מהתיאום הביטחוני עם ישראל ולשים קץ למשא ומתן אותו כינה "חסר תכלית" (צפא, 16 במאי 2015).

מימין :עצרת הארגונים הפלסטינים בעזה לציון "יום הנכבה". במהלך העצרת צעדו המשתתפים על דגל ישראל והניפו שלטים עליהם דגלי ישראל והכיתוב: "בני ישראל התכוננו לעזוב", ובאנגלית "ביבי להתראות" (פאלטודי, 16 במאי 2015). משמאל: עצרת ילדים מול בניין האו"ם בעזה, הילדים מניפים  מפתחות (פלסטין היום, 13 במאי 2015)
מימין :עצרת הארגונים הפלסטינים בעזה לציון "יום הנכבה". במהלך העצרת צעדו המשתתפים על דגל ישראל והניפו שלטים עליהם דגלי ישראל והכיתוב: "בני ישראל התכוננו לעזוב", ובאנגלית "ביבי להתראות" (פאלטודי, 16 במאי 2015). משמאל: עצרת ילדים מול בניין האו"ם בעזה, הילדים מניפים  מפתחות (פלסטין היום, 13 במאי 2015)

  • סמוך לגבול ישראל  באזור נחל עוז התקיימה הפגנה של כמה עשרות צעירים בחסות התארגנות המכנה עצמה  "קואליציית צעירי האנתיפאדה" . במהלך האירועים נפצעו שלושה פלסטינים מירי חיילי צה"ל. ההפגנה פוזרה לאחר זמן מה על ידי מנגנוני הביטחון של חמאס. הפגנה נוספת נערכה מזרחית לח'אן יונס (אלקדס, 15 במאי 2015).  
פעילות הרשות הפלסטינית מול גופים בינלאומיים
  • ג'מיל שחאדה, חבר הועד הפועל של אש"ף, מסר, כי הועדה הלאומית העליונה תערוך פגישה חשובה בתחילת חודש יוני כדי לגבש את הנוסח הסופי של התיקים, שיוגשו לבית הדין הבינלאומי בהאג. לדבריו לאחר שהועדה הלאומית העליונה תאשר את הנוסח הוא יעבור לעיון ההנהגה הפלסטינית ולאחר שזו תאשר, הוא יעבור למשרד החוץ, שיגיש אותו לבית הדין (קדס.נט, 17 במאי 2015).
ביקור אבו מאזן באיטליה
  • ב-17-15 במאי 2015 ערך אבו מאזן ביקור באיטליה. במהלך הביקור נועד אבו מאזן עם נשיא איטליה, ראש הממשלה ועם שר החוץ. כמו כן נועד עם האפיפיור פרנציסקוס ודן עימו ביחסים בין הרשות הפלסטינית לוותיקאן במהלך הביקור הונף זו לראשונה דגל פלסטין בותיקאן. בעת שהעניק  האפיפיור שי לאבו מאזן אמר,  כי אבו מאזן עשוי להיות "מלאך השלום"  (ופא, 15 במאי 2015).  
משט משבדיה לרצועת עזה
  • בראיון שהעניק זאהר אלביראוי, פעיל חמאס המשמש כמתאם הועדה הבינלאומית לשבירת המצור מעל רצועת עזה. אמר, כי הספינה, שיצאה משבדיה, היא בבחינת "חלוץ" של "צי החירות 3", שינסה לשבור את "המצור" מעל רצועת עזה. הוא ציין, כי הספינה אורגנה על ידי סניף שבדיה וסניף נורווגיה של "קואליציית צי החירות". ביראוי אמר, כי הספינה אמורה להפליג מרחק של 5,000 מיילים עד לרצועת עזה. לדבריו הפעילים הבינלאומיים נחושים להגיע לרצועת עזה (אלקדס, 11 במאי 2015). ביראוי הזהיר בדבריו את ישראל, כי היא תישא בכל האחריות לביטחונם של הפעילים הבינלאומיים אשר ייקחו חלק במשט. הוא פנה למדינות העולם בבקשה להפעיל לחץ על ישראל כדי לסיים את המצור, המוטל על רצועת עזה, הנחשב לדבריו, "לפשע נגד האנושות על פי החוק הבינלאומי" (אלרסאלה, 13 במאי 2015).
  • בראיון שהעניק דרור פיילר, אחד ממשתפי המשט, לאתר חדשות שבדי אמר, כי אחד הארגונים, שיצטרף למשט הוא ארגון IHH  התורכי (שארגן את משט המרמרה).  לדברי דרור פיילר הקמפיין איננו נגד ישראל אלא נגד "המצור הישראלי על רצועת עזה" (14 במאי 2015,  svd.se).
  • עלאא' אלדין אלבטה, יו"ר הוועדה הממשלתית לשבירת המצור ולקבלת משלחות בעזה, הודיע במהלך מסיבת עיתונאים, שקיים במשרד ההסברה בעזה, כי משט "צי החירות 3" יגיע לעזה במחצית חודש יוני 2015 . לדבריו, המשט יכלול לכל הפחות שלוש ספינות עליהן יהיו עשרות עיתונאים, פעילי זכויות אדם, חברי פרלמנט ופעילי סולידאריות (אלרסאלה נט, 18 במאי 2015).
סרטון הסברה של הזרוע הצבאית של פתח ברצועת עזה
  • התארגנות בשם חטיבת נצ'אל אלעאמודי המשתייכת לגדודי חללי אלאקצא  (הזרוע הצבאית של פתח ברצועת עזה), פרסמה סרטון לרגל "יום הנכבה". בסרטון, מוצגים אימונים צבאיים וברקע כתוביות בעברית בהן איום כלפי ישראל דוגמת: "הודעה לעם ישראל. קרב השחרור יהיה קרוב מאוד... הצבא שלכם חלש יותר מקורי עכביש... " (אתר גדודי חללי אלאקצא, חטיבת אלעאמודי, 13 במאי 2015).

תמונות מהסרטון (אתר גדודי חללי אלאקצא,חטיבת אלעאמודי 13 במאי 2015).
תמונות מהסרטון (אתר גדודי חללי אלאקצא, חטיבת אלעאמודי 13 במאי 2015).

הקמת מתחם אוהלים בסוסיא
  • ב-4 במאי 2015 דחה בית המשפט העליון בקשה להוצאת צו ביניים, שיקפיא מימוש צווי הריסה, שהוצאו נגד בתים בכפר ח'רבת סוסיא שבדרום הר חברון [5]. התושבים הפלסטינים ביקשו את הוצאת הצו נגד החלטה של המנהל האזרחי לדחות תוכנית מתאר, שהכינו לכפר.   
  • בעקבות החלטת בית המשפט הוקם במקום אוהל מחאה. בכירים פלסטינים ביקרו באוהל והביעו את הזדהותם עם התושבים המקומיים. שוקי עיסא, יו"ר הועדה למאבק בגדר והתנחלויות אמר, כי ממשלת הרשות הפלסטינית תתמוך במאבק התושבים ותספק להם את צרכיהם במסגרת המאבק. מצטפא אלבע'רות'י, מזכ"ל תנועת היוזמה הלאומית, קרא לקבוצת מפלגות השמאל באיחוד האירופאי להחריף את הלחץ על ישראל באמצעות הפסקת שיתוף הפעולה עימה. הוא אמר, כי קיום משא ומתן עם ישראל הוא בגדר "זריית חול בעניים" שכן מיותר לשאת ולתת עם ממשלה המסרבת להכיר בקיומה של מדינה פלסטינית ולעצור את הבנייה הבלתי חוקית בהתנחלויות. לדבריו חידוש המשא ומתן עם ישראל מצריך קודם כל הטלת סנקציות על ישראל (אלקדס, 12 במאי 2014).

[1]נכון ל- 19 במאי 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3]על פיגועי דריסה ראו פרסום מרכז המידע מ-18 במאי 2015"בשנה האחרונה התרבו פיגועי הדריסה בירושלים וביהודה ושומרון. פיגועים אלה, שהינם לעיתים קטלניים, נתמכים על ידי פתח, הם אינםגוררים גינוי של הרשות הפלסטינית והם נתפסים על ידם כחלק מ'ההתנגדות העממית'".
[4]אחד מהמורשעים הוא חסן סלאמה פעיל הזרוע  הצבאית של חמאס איש תנועת האחים המוסלמים, היושב בבית הכלא בישראל בעקבות החלטת בית הדין המצרי קראה  הנהגת חמאס בבתי הכלא בישראל למצרים לבחון מחדש את מדיניותה כלפי הסוגיה הפלסטינית (אתר חמאס הרשמי, 17 במאי 2015).
[5]הכפר ח'רבת סוסיא הוא יישוב עונתי הממוקם בדרום הר חברון המאוכלס על ידי תושבי הכפר יטא.