מבט לג’האד העולמי (20-14 במאי 2015)

פעיל ג'בהת אלנצרה מסביר על הקרבות שניהלו לכיבוש הכפר מציבין. הוא ציין, שהמטרה הבאה היא העיר אריחא הסמוכה

פעיל ג'בהת אלנצרה מסביר על הקרבות שניהלו לכיבוש הכפר מציבין. הוא ציין, שהמטרה הבאה היא העיר אריחא הסמוכה

חבית, שהוצנחה על-ידי חיל האוויר של המשטר הסורי ויועדה לחייליו הנצורים בבית החולים הלאומי בג'סר אלש

חבית, שהוצנחה על-ידי חיל האוויר של המשטר הסורי ויועדה לחייליו הנצורים בבית החולים הלאומי בג'סר אלש

תמונה, שפורסמה באתר המזוהה עם המורדים בסוריה. בתמונה נראה, על פי האתר, מחמד יאסין, בן אחותו של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה, שנהרג, לדבריהם, בלחימה באלקלמון

תמונה, שפורסמה באתר המזוהה עם המורדים בסוריה. בתמונה נראה, על פי האתר, מחמד יאסין, בן אחותו של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה, שנהרג, לדבריהם, בלחימה באלקלמון

שרידי העיר העתירה תדמור ( פלמירה) (הפורום הסורי חואמכ, 6 במאי 2012).

שרידי העיר העתירה תדמור ( פלמירה) (הפורום הסורי חואמכ, 6 במאי 2012).

ירי צלפים במהלך הלחימה בזובע  (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 16 במאי 2015).

ירי צלפים במהלך הלחימה בזובע (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 16 במאי 2015).

ירי רקטה במהלך הלחימה בזובע.

ירי רקטה במהלך הלחימה בזובע.

טרקטור נהוג במחבל מתאבד

טרקטור נהוג במחבל מתאבד

חשבון הטוויטר המזוהה עם דאעש:

חשבון הטוויטר המזוהה עם דאעש: "שופטים של צבא החוזרים בשאלה המצרי שנהרגו על-ידי אריות הח'ליפות [האסלאמית] במחוז סיני..."


עיקרי אירועי השבוע

  • ארגון דאעש פעל השבוע לביסוס שליטתו במערב עיראק ובמזרח סוריה ע"י "טיהור" האזורים הללו מ"כיסי" נוכחות של הצבא העיראקי וצבא סוריה. במסגרת זאת השתלט דאעש על מרבית העיר אלרמאדי, בירת המחוז הסוני אלאנבאר, מעוז שליטתו של דאעש בעיראק. כיבוש העיר מאיים על "כיסי" נוכחות נוספים של צבא עיראק במחוז (העיר חבניה למשל) ומעבר לכך הוא ממחיש היטב את הליקויים, שבכושר הלחימה של הצבא.
  • בסוריה עושה דאעש מאמץ לטהר את המדבר בסורי, שבמזרח המדינה, מ"כיסי" ההערכות של  צבא סוריה. פעיליו פעלו בקרבת העיר דיר אלזור, השתלטו על מרבית העיר סח'נה ועל חלק מהעיר תדמור (תוך הצבת האתרים הארכיאולוגיים, שבסביבתה בפני סכנה).
  • ארגון ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו (צבא אלפתח) המשיכו במאמץ להשתלט על הדרך היורדת מאדלב ללאד'קיה. השבוע התנהלו קרבות על השליטה בערים ובעיירות, שלאורך הדרך. מנגד, נחלו ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו מפלה בדרום הרי קלמון (בקרבת הגבול עם לבנון) מידי חזבאללה והצבא הסורי. הקרבות במחוז אדלב ובהרי קלמון עודם נמשכים.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות תקיפות בסוריה ובעיראק. להלן עיקרי התקיפות (אתר Centcom):
  • בסוריה התמקדו התקיפות במחוזות אלחסכה, חלב, אלרקה וקובאנה. במסגרת התקיפות נפגעו יחידות טקטקיות של דאעש, עמדות לחימה, כלי רכב וטנק.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באלאסד, אלקאא'ם,  ביג'י, אלפאלוג'ה, אלמוצול, רמאדי, סנג'אר, תל עפר וחויג'ה. במסגרת התקיפות נפגעו יחידות טקטיות של דאעש, מבנים, עמדות ירי, אמצעי לחימה,  כלי רכב, וציוד הנדסי.
  • תומס וידלי (Tomas D. Weidley), מפקד הכוחות המשולבים של ארה"ב בקואליציה הבינלאומית, התבטא בתדרוך לעיתונאים, כי האסטרגיה של מדינות הקואליציה ושל עיראק מתנהלת בדרך הנכונה. בדבריו הוא התייחס לשני מוקדי קרבות בעיראק(אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 15 במאי 2015):
  • ביג'י ובתי הזיקוקשלה – לדבריו עדיין המצב אינו ברור, אולם הכוחות העיראקיים פועלים ללא הרף לשיפור עמדותיהם. הוא מסר, כי מאז שחרור העיר תכרית בתחילת אפריל 2015 ביצעו כוחות הקואליצה 176 תקיפות מהאוויר באזור ביג'י והרסו עמדות לחימה רבות, אמצעי לחימה והרגו לוחמים רבים של דאעש. לדבריו מאז תחילת המערכה נגד דאעש לפני כשמונה חודשים ביצעו כוחות הקואליציה 330 תקיפות באזור ביג'י.
  • העיר רמאדי – באשר להצלחת דאעש לכבוש חלקים מהעיר רמאדי הוא אמר, כי ההישגים של דאעש אינם מעידים על תבוסה של כוחות צבא עיראק, שכן ההצלחה של דאעש היא זמנית.

דבריו של תומס וידלי משקפים, להערכתנו, אופטימיות יתר של צבא ארה"ב באשר למצבו וליכולתיו של צבא עיראק. בבתי הזיקוק בביג'י הצליחו פעילי דאעש להשתלט על חלקים נרחבים מהמתחם, למרות הסיוע האווירי האמריקאי הנרחב. הצלחת דאעש להשתלט על העיר אלרמאדי, ובריחת צבא עיראק מהעיר, מהווים הישג לדאעש, שהינו להערכתנו, בעל משמעויות צבאיות ומורליות (שתפורטנה בהמשך). מעבר לכך, ההתפתחויות האחרונות בעיראק מעידות, להערכתנו, על בעיית-יסוד בכשירותו של צבא עיראק וביכולתו לממש את הציפיות מרחיקות הלכת שארה"ב תולה בו (כיבוש מוצול).

 

עיקרי התפתחויות בסוריה

מחוז אדלב
  • במחוז אדלב, שבצפון מערב סוריה, נמשכו הקרבות בין צבא סוריה, בסיוע חזבאללה, לבין ג'בהת אלנצרה ובעליבריתו (צבא אלפתח). ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו חותרים להשתלט על הדרך המובילה מאדלב ללאד'קיה למישור החוף. הכוחות הסורים וחזבאללה מנסים להגן על ערים/עיירות שלאורך הדרך ועל מקומות שולטים (כגון ההר נבי יונס). בעיר ג'סר אלשע'ור הכוח הסורי הלכוד בבית החולים, שבדרום מערב העיר, עדיין מחזיק מעמד. אם יצליח מאמץ זה של ארגון ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו יציב הדבר איום משמעותי על מעוזי המשטר הסורי בלאד'קיה וברצועת החוף.

 

  • ב-12 במאי 2015 נמסר, כי ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו פתחו במתקפה לכיבוש העיר אריחא, שמדרום לאדלב (אלשרק אלאוסט, 13 במאי 2015). ב-14 במאי 2015 העלה ארגון ג'בהת אלנצרה סרטון  בו טען, כיהכפר מציבין, שמדרום לאלדב, נמצא בשליטתו. לדברי הארגון, נהרגו בקרבות, שהתנהלו בכפר, מספר לוחמים מלבנון ומאיראן, שלחמו לצד הכוחות הסורים, שנסוגו לעברהעיר אריחא (כ-14 ק"מ דרומית לאדלב). על-פי דובר הארגון, המטרה הבאה של הארגון הינה כיבוש העיר אריחא (חשבון הטוויטרمراسل جبهة النصرة@morasel_JN, 14 במאי 2015; justpaste.it, 14 במאי 2015).
  • ב-19 במאי 2015 דיווחו מקורות באופוזיציה כי ג'בהת אלנצרה ובני בריתו הצליחו להשתלט על המחנה הצבאי במסטומה (דרומית לאדלב, אחד המעוזים האחרונים של צבא סוריה באזור) ועל כביש אלמסטומה-אריחא. עוד נמסר, כי כוחות המשטר הסורי נסוגו לעבר אריחא. במקביל סיכלו הכוחות ניסיון של כוחות המשטר להתקדם לעבר הכפר אלכפיר, שמדרום לג'סר אלשע'ור (אלערביה אלחדת', 19 במאי 2015). 
  • בעיר ג'סר אלשע'ור, שמרביתה נכבשה ע"י ג'בהת אלנצרה, הציגו פעילי הארגון חביות, שלטענתם נתפסו כשלל. חביות אלה מכילות לדבריהם ציוד, שהוצנח על-ידי חיל האוויר של המשטר הסורי לאנשיו הנצורים בבית החולים הלאומי בג'סר אלשע'ור (חשבון הטוויטר مراسل جبهة النصرة@morasel_JN, 15 במאי 2015).
מרחב אלקלמון (גבול סוריה-לבנון)

השבוע בצעו חזבאללה וכוחות הצבא הסורי מתקפה על ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו בדרום הרי אלקלמון. חזבאללה טען, כי כוחותיו וכוחות צבא סוריה נחלו הצלחות וכי עלה בידם לטהר את הרכסים במרחב עסאל אלורד, אלג'ובה, פליטה ורכס תלת אלמוסא (2400 מטר מעל לגובה פני הים), השולט על בקעת הלבנון ועל האזור שמסביבו (ראו מפה). נמסר, כי כוחות ג'בהת אלנצרה נסוגו מהמרחב, שנכבש לעבר הרכסים, שמצפון לפליטה, השולטים על העיירה הלבנונית (הסונית) ערסאל, מעוז פעילי הג'האד העולמי בצפון בקעת הלבנון (אלמיאדין, 14 במאי 2015). מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ניסה בנאומו לצייר "תמונת ניצחון" אולם הודה, כי המערכה במרחב אלקלמון עודנה נמשכת.

  • לדברי "מקורות בחזבאללה" עושה חזבאללה במערכה באלקלמון שימוש באמצעי לחימה מתקדמים העומדים לרשותו: כלי טייס בלתי מאוישים המצוידים בטילים מונחי לייזר, ארטילריה, טילי קרקע-אוויר ועוד. כמו כן מבצע חזבאללה תקיפות בעורף האויב תוך שימוש באמצעי לוחמה אלקטרוניים וביצוע האזנות. שימוש בטקטיקות הללו באמצעי לחימה אלה,
  • לדברי אותם מקורות בחזבאללה מהווה איתות לישראל על יכולות הארגון במערכה עתידות נגדה בגליל, בשטח הדומה בתנאיו לזירת הקרבות באלקלמון (אלראי, 14 במאי 2015).
  • בהתייחסו למערכה באלקלמון אמר חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, כי חזבאללה נחל הצלחות הגם שהמערכה עודנה נמשכת. לדבריו פעילי ג'בהת אלנצרה ובני בריתם סולקו מהאזור, שנכבש ע"י חזבאללה וכ-300 קמ"ר הוחזרו לשליטת סוריה. לדבריו הושמדו מחנות אימונים וסדנאות למילכוד מכוניותונוצר רצף  טריטוריאלי בין סוריה לבין לבנון. נצראללה הדגיש את עוצמתו הצבאית של חזבאללה ואת הסיוע שהוא מגיש לצבא סוריה. יחד עם זאת ציין, כי כל עוד החמושים נוכחים בפרברי העיר הלבנונית ערסאל, שבצפון בקעת הלבנון, ובצפון הרי אלקלמון, לא ישרור ביטחון מוחלט בלבנון (אלמנאר, 16 במאי 2015).
  • בנאומו טען חסן נצראללה, כי לחזבאללה היו 13 הרוגים עד כה בקרבות נגד ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו. נראה לנו, כי נצראללה ממעט במספר ההרוגים. אתר החדשות  דרום לבנון פרסם מודעת אבל אודות מותם של 26 פעילי חזבאללה, שנהרגו בין 15-1 במאי 2015. להודעה צורפו תמונות של הפעילים שנהרגו בעת "מילוי חובתם הג'האדית". לנוכח התאריכים בהם נהרגו הפעילים סביר, שחלקם הגדול נהרגו במערכה באלקלמון. זאת ועוד, בתקשורת הערבית נמסר, כי תושבים בדרום לבנון ובצפון הבקאע דווחו לאחרונה על הלוויות רבות של פעילי חזבאללה, שנהרגו בקרבות באזור אלקלמון (אלקדס אלערבי, 12 במאי 2015).  מקורות בבירות טענו, כי חזבאללה קיבל הוראה להסתיר את מספר ההרוגים הרב ולפרסם את שמותיהם בהדרגה בכלי התקשורת (עכאט', 16 במאי 2015).
מחוז אלחסכה
  •  במחוז אלחסכה הצליחו לוחמי YPG הכורדיים להשתלט על הדרך שבין העיר חסכה לבין העיר קובאנה, הנמצאת בשליטתם (ראו מפה). פעילותם של הכורדים, בסיוע תקיפות אוויריות של כוחות הקואליציה, מאפשרת להם גם להתקדם לכיוון העיירה מברוכה המהווה המעוז האחרון של דאעש בין ראס אלעין לבין אלרקה (אלאח'באר, 14 במאי 2015). נראה לנו, כי הכוחות הכורדים חותרים ליצור רצף טריטוריאלי בין אזורי שליטתם באלחסכה ובקובאנה (עין אלערב).

המרחב שבין העיר אלחסכה לקובאנה, באמצע הדרך מצויה העיירה מברוכה מעוז של דאעש (Google Maps, 2 במאי 2015).
המרחב שבין העיר אלחסכה לקובאנה, באמצע הדרך מצויה העיירה מברוכה מעוז של דאעש (2 במאי 2015, Google Maps).

מחוז דיר אלזור (ולאית אלח'יר בפי דאעש)
פעילות דאעש במרחב העיר דיר אלזור
  •  ב-15 במאי 2015 פרסם דאעש סרטון, מטעם משרד ההסברה של מחוז דיר אלזור, לפיו כבשו פעילי הארגון את האי חויג'ת צכר Saker Island)) הממוקם בין שני יובלי הפרת(כ-5 ק"מ דרומית-מזרחית מדיר אלזור). כיבוש האי מקרב את פעילי דאעש לשדה התעופה של דיר אלזור הנמצא עדיין בשליטת המשטר הסורי. אחד הדוברים בסרטון הביע את נחישות דאעש "לשחרר" את כל המחוז "מטומאת המשטר הסורי ונאמניו" (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 15 במאי 2015).

נשק שלל, שנפל בידי פעילי דאעש שכבשו את האי חויג'ת צכר (Saker Island)  (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 15 במאי 2015).
נשק שלל, שנפל בידי פעילי דאעש שכבשו את האי חויג'ת צכר (Saker Island) (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 15 במאי 2015).

הריגת בכיר בדאעש בפעולה קרקעית של צבא ארה"ב
  • כוחות מיוחדים של צבא ארה"ב פשטו בליל 16-15 במאי 2015 על יעדבכפר אלעמר (כ-30 ק"מ דרומית מזרחית לדיר אלזור). בתום קרב יריות הם הרגו את אבו סיאף, בכיר בדאעש, שתואר "כאמיר הנפט והגז" של דאעש. יחד עימו נהרגו יותר מעשרה מאנשיו. אשתו של אבו סיאף, אם סיאף, נלקחה בשבי וצעירה יזידית, ששימשה כשפחה, נחקרה ושוחררה. לא דווח על נפגעים מקרב צבא ארה"ב.
  • בכירים אמריקאים הגדירו את הריגתו של אבו סיאף כ"מכה קשה לארגון". לדברי האמריקאים חשיבותו של הפעיל שנהרג הייתה רבה שכן הוא היה מעורב בפעולות הצבאיות של דאעש וסייע בניהול הפעילות בתחומי הנפט, הגז והכספים. לפשיטה קדמו מספר שבועות של מעקב אחר הפעיל באמצעות איסוף מידע מודיעיני, שהתקבל אודותיו ממקורות שונים ( CNN, פקס ניוז, 17 במאי 2015). סטיב וורן, דובר מטעם משרד ההגנה של ארה"ב אמר, שהם סבורים, כי  אבו סיאף היה מעורב בתכנון מבצעים וכי הריגתו תשבש את יכולתו של דאעש לתכנן מבצעים עתידיים  כמו כן אמר שבעקבות הריגתו תועמק ההבנה בכל הקשור למבנה דאעש ואופן המימון שלוו (19 במאי 2015, אתר CENTCOM ).

זוהי הפעולה הקרקעית המוצלחת הראשונה, שמבצעים הכוחות המיוחדים של  צבא ארה"ב, מאז החלה ארה"ב במערכה נגד דאעש. פעולות קודמות, שביצע או שניסה צבא ארה"ב לבצע בסוריה (ובתימן), נועדו לשחרור בני ערובה אמריקאים והסתיימו בכישלון. על אף הערך ההסברתי והמורלי, שבהצלחת הפעולה, הרי שבראייה הכוללת יש לה משמעות מוגבלת. שכן הצלחת המערכה נגד דאעש תלויה בראש ובראשונה ביעילותם של הכוחות הקרקעיים המקומיים בעוד שהתקיפות האוויריות של הקואליציה ופעולות קומנדו מהווים גורם מסייע בלבד.

 

מחוז חמץ
  • ב-13 במאי 2015 השתלטו פעילי דאעש על מרבית העיר סח'נה, הנמצאת במדבר הסורי במזרח מחוז חמץ. העיר סח'נה הינה העיר השנייה בגודלה במדבר הסורי, אחרי תדמור, והיא ממוקמת באמצע הדרך המחברת בין תדמור לבין דיר אלזור. לאחר התקדמות מהירה של פעילי דאעש בשטח מדברי תקפו פעילי דאעש את העיר תדמור תוך ירי רקטות והצליחו להשתלט על רוב השכונות הצפוניות של העיר, על מגורי הקצינים ועל מחסני הנשק. לדברי מקורות בדאעש נשארו בעיר רק שני מקומות בהם שולט צבא סוריה (All4Syria, 16 במאי 2015). יום לאחר מכן, ב-14 במאי 2015, תפסו פעילי דאעש חלקים גדולים שני שדות גז אלהיל ( Al Hail) ואראכ (Arak), שמצפון מזרח לעיר תדמור (במרחק של 25 ו- 40 ק"מ מהעיר)  שדות אלה חיוניים לאזרחי תדמור, שכן הם מספקים לה חשמל. 
  • נמסר, כי כוחות צבא סוריה ערכו מתקפת נגד ואילצו את פעילי דאעש לסגת מהשכונות הצפוניות של תדמור. אולם פעילי דאעש עדיין נמצאים בכפרים שמצפון לעיר ובכלל זה בשדות הגז (syriahr.com, 17 במאי 2015, אלמיאדין, 18 במאי 2015). ארגון סורי לזכויות אדם דיווח כי ב-15 במאי 2015 הוצאו להורג בתדמור  23 בני אדם בהם תשעה קטינים וחמש נשים. כמו כן דיווח, כי במהלך הקרבות על העיר נהרגו יותר משלוש מאות בני אדם.
  • ב-19 במאי 2015 דווח, כי צבא סוריה הצליח להשתלט על "מחסום אסד", הממוקם מערבית לתדמור בעוד שאזור אלעמאריה, שבצפון העיר, עדיין נמצא בשליטת דאעש. אזרחים רבים נמלטו מהשכונות הצפוניות שבשליטת דאעש  לעבר האזורים בהם שולט צבא סוריה  (אלאח'באר, 19 במאי 2015).

ההתקפה של דאעש על תדמור מאיימת על אתר ארכיאולוגי חשוב, שרידי העיר הקדומה  תדמור (Palmyra). עיר זאת שוכנת בנווה מדבר ושימשה תחנה חשובה לשיירות סוחרים בנתיבי המסחר הבינלאומיים. בשנת 1980 הוכריז אונסק"ו על העיר כאתר מורשת עולמית. בשנת 2013, בעקבות מלחמת האזרחים, הוכרזה העיר כאתר הנתון בסיכון. אם יצליחו פעילי דאעש להשתלט על העיר הם עלולים להרוס את האתרים הארכיאולוגיים המצויים בה, כפי שעשו בעיראק.

 

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
העיר אלרמאדי
  • ב-15 במאי 2015 השתלטו פעילי דאעש על בנייני הממשלה ועל רוב השכונות של העיר רמאדי, בירת מחוז אלאנבאר. התקיפה החלה באמצעות פיצוץ מכוניות תופת סמוך למפקדת הכוחות העיראקיים ולאחריה פרצו פעילי דאעש למתחם. פעילי דאעש ביצעו תקיפה נוספת נגד בסיס צבאי במערב העיר ולאחריה הם השתלטו על העיר כולה. כוחות הצבא העיראקי נסוגו מהאזור. לדברי גורמים עיראקיים למרות, שעדיין בעיר מספר כיסי התנגדות, נפלה למעשה העיר מבחינה צבאית וכוחות הביטחון העיראקיים בה קרסו. על פי ההערכות נהרגו בקרבות כחמש מאות בני אדם (BBC, 18 במאי 2015). עשרות אלפי אזרחים נמלטו מהעיר (אלג'זירה, 19 במאי 2015).
  •  אחת מזרועות ההסברה של דאעש, הודיעה, כי עלה בידי דאעש להשתלט באופן מלא על העיר. דאעש פרסם סרטונים מאלרמאדי המעידים לדבריו על שליטו בעיר (אעמאק, 17-16 במאי 2015).

מימין פעילי דאעש באלרמאדי. משמאל  מבנה באלרמאדי עולה באש (אעמאק, 17 במאי 2015).
מימין פעילי דאעש באלרמאדי. משמאל  מבנה באלרמאדי עולה באש (אעמאק, 17 במאי 2015).

העיר אלרמאדי, המרוחקת כ-100 ק"מ מהבירה בגדאד, הינה בירת המחוז הסוני הגדול אלאנבאר, מעוזו של דאעש בעיראק. כיום שולט דאעש על מרבית המחוז ונותרו בו מספר "כיסים" מבודדים, שבשליטת צבא עיראק (אלחבניה, שדה התעופה אלאסאד, והערים אלבע'דאדי וחדית'ה)[1]. כיבוש אלרמאדי מאיים על העיר אלחבניה (שבקרבתה נמצאים שדה תעופה ובסיס של הצבא העיראקי), הנמצאת בין אלרמאדי ואלפלוג'ה (שתי ערים בשליטת דאעש). מעבר לכך, קריסת צבא עיראק באלרמאדי מצביעה על הליקויים בכושר הלחימה שלו (למרות הסיוע מארה"ב) ומהווה הישג צבאי ותודעתי לדאעש, שפניו נשואות לעבר בגדאד (כפי שהצהיר לאחרונה מנהיגו אלבע'דאדי).


אלפלוג'ה
  • זרוע ההסברה של דאעש, פרסמה סרטון המתעד לחימה של פעילי הארגון בכוחות צבא עיראק הממוקמים דרומית לעיר אלפלוג'ה (אעמאק, 17 במאי 2015).

מימין: ירי מקלעים בזירת הלחימה מדרום לעיר אלפלוג'ה. משמאל: עשן מתמר מהאזור שבו שוהים החיילים העיראקים, ככל הנראה בעקבות פיגוע התאבדות (אעמאק, 17 במאי 2015).
מימין: ירי מקלעים בזירת הלחימה מדרום לעיר אלפלוג'ה. משמאל: עשן מתמר מהאזור שבו שוהים החיילים העיראקים, ככל הנראה בעקבות פיגוע התאבדות (אעמאק, 17 במאי 2015).

התקפה של דאעש בזובע (בין לאלפאלוג'ה לבגדאד)
  • בסרטון, שפרסם דאעש נראה תיעוד של  התקפה, שביצעו פעילי הארגון על העיירה זובע (בין בגדאד לפאלוג'ה). בסרטון נראות השתלטות על בסיס צבא עיראק והריגת חיילים עיראקים, ששהו בו. בנוסף, מוצגים בסרטון שבויים שהוצאו להורג בעריפת ראש ונשק שלל, שנלקח מצבא עיראק (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 16 במאי 2015).
סאמראא'
  • ב-17 במאי 2015 פרסם דאעש סרטון בו תיעד לחימה של פעילי הארגון נגד מוצב של כוחות צבא עיראק בפאתי העיר סאמראא', שמצפון לבגדאד. בסרטון נראים פעילי דאעש, משתלטים על המוצב  ומפוצצים את המבנה המרכזי שלו (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 17 במאי 2015).
מחוז ננוא
  •  נמסר, כי בתקיפה של כוחות הקואליציה בתל עפר, שממערב למוצול, נהרג  עבד אלרחמן מצטפא, פעיל דאעש המכונה אבו עלאא' אלעפרי. עוד נמסר, כי אלעפרי שימש כסגנו של אבו בכר אלבע'דאדי וכי הוא היה זה שהחליף את אלבע'דאדי לאחר פציעתו . כמו כן נהרגו בתקיפה אכרם קרבאש, השופט השרעי העליון של מחוז ננוא ובכירים נוספים בדאעש (אילאף, 13 במאי 2015). משרד ההגנה העיראקי מסר, כי  משרד ההגנה אמריקאי הודיע, שאין בידו אישור לדיווח (חשבון הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 13 במאי 2015). 

התנהלות המדינה האסלאמית

נאום מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי
  • ב-14 במאי 2015 פורסמה, בפורום המזוהה עם דאעש, קלטת שמע, שבה נאם אבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג הארגון. הנאום תורגם למספר שפות. בקלטת קרא אלבע'דאדי  לכל המוסלמים להגר למדינה האסלאמית או להלחם במקומות בהם הם נמצאים נגד הצלבנים (קרי, הנוצרים), היהודים והכופרים. הוא תקף את ממשלת סעודיה המשרתת, לדבריו, את היהודים ואת הצלבנים. הוא קרא לפליטים המוסלמים, שנמלטו מהשטחים שבשליטת המדינה האסלאמית לשוב אליה תוך הבטחה כי יזכו להגנה מידי דאעש. אלבע'דאדי הלל את הישגי אנשיו במהלך הקרבות וקבע, כי המטרות הבאות של הארגון הינן בגדאד וכרבלאא', עיר הקדושה לשיעים בעיראק. הוא גם שיבח את פעילי דאעש בחצי האי סיני באומרו, כי הוא מייחל לראותם בקרוב בירושלים (פורום המזוהה עם דאעש, 14 במאי 2015).

קלטת השמע פורסמה לאחר שבמשך כחצי שנה לא פורסם נאום בפומבי של בע'דאדי. אפשר, שפרסום הנאום נועד להזים דיווחים בתקשורת לפיהם אבו בכר אלבע'דאדי נפצע אנושות בתקיפה אווירית של כוחות הקואליציה. השבחים, שהרעיף אלבע'דאדי על פעילי דאעש בחצי האי סיני, מצביעים, להערכתנו, על החשיבות המיוחדת שהארגון מייחס לשלוחה זאת, במיוחד לנוכח עמידתה בפני המתקפות הצבא המצרי ואולי גם לנוכח פוטנציאל הטרור שלה מול ישראל.


מחנה אימונים של דאעש באזור דמשק
  • אחת משלוחות ההסברה של דאעש פרסמה סרטון המתעד מחנה אימונים של הארגון במחוז דמשק. בסרטון נראה טקס סיום קורס של קבוצת לוחמים של הארגון (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 17 במאי 2015). 

מימין: חלק ממסיימי הקורס. משמאל:  שבועת אמונים של בוגרי הקורס לאבו בכר אלבע'דאדי (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 17 במאי 2015).
מימין: חלק ממסיימי הקורס. משמאל:  שבועת אמונים של בוגרי הקורס לאבו בכר אלבע'דאדי (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 17 במאי 2015).

מצרים וחצי האי סיני

הפעילות הביטחונית המצרית
  1. כוחות הביטחון המצריים המשיכו בפעילות בטחונית אינטנסיבית נגד גורמי הג'האד בחצי-האי סיני, כולל תקיפות מהאוויר.במסגרצ הפעילות הרגו כוחות הביטחון כמה עשרות פעילי טרור. כמו כן נעצרו פעילים רבים. על פי "מקורות ביטחוניים" מצרים ברשות פעילים של ארגון תומכי ירושלים שנהרגו נמצאו כלי נשק אוטומטיים ומכשירי קשר, שהוברחו מרצועת עזה לחצי האי סיני באמצעות מנהרה (12 במאי 2015,ONE). כמו כן דיווחו הכוחות המצריים, כי סיכלו הברחת אמצעי לחימה מרצועת עזה לצפון סיני דרך מנהרות ברפיח (אלמצרי אליום, 13 במאי 2015).
הפעילות הג'האדיסטית
  • מנגד, נמשכה הפעילות ה'גהאדיסטית נגד כוחות הביטחון המצריים בצפון חצי האי סיני. להלן כמה מהפעולות:
  • ב-12 במאי 2015 ניטרל צוות חבלנים מצרים שישה מטעני חבלה, מתוך שבעה, שהוטמנו באזור רפיח ונועדו לפגוע בכוחות המצריים. שני קצינים מצרים ושני חיילים נהרגו כתוצאה מהתפוצצות המטען השביעי (אליום אלסאבע, 13 במאי 2015).
  • ב-12 במאי 2015 סוכל ניסיון תקיפה נגד מחסום צבא מצרים באלשיח' זויד מספר חמושים, שנסעו בכלי רכב ובאופנועים, ניסו לירות לעבר המחסום. שני פעילים נהרגו והשאר נמלטו מהמקום (אלמצרי אליום, 12 במאי 2015).
  • ב-15 במאי 2015 ירו שני רוכבי אופנוע רקטת RPG  מבנה הלשכה הכללית של מחוז צפון סיני באלעריש.שני האופנועים נמלטו מהמקום. לא היו נפגעים (אלמצרי אליום, 15 במאי 2015).
  • ב-16 במאי 2015 קיבל ארגון תומכי ירושלים אחריות להריגתם של שלושה שופטים ונהג ולפציעתם של מספר אנשים נוספים (אליום אלסבאבע, 16 במאי 2015).לאחר הריגתם של השופטים בוצעה תקיפה אווירית של צבא מצרים במהלכה נהרגו שבעה פעילי ארגון תומכי ירושלים (אליום אלסאבע, 16 במאי 2015).

בהודעה נוספת, שפרסם הארגון בה קיבל אחריות להריגתם של שלושה שופטיםהכריז הארגון על  מלחמה כוללת נגד מערכת המשפט המצרית. זאת, על פי ההודעה בשל כפירתה בחוקי הדת, היותה כלי שרת בידי "המשטר הציוני נוצרי" ובשל היותה נשק בידי המשטר לחיסול פעילי הג'האד. לדברי ההודעה מעתה שופטים, נציגי הפרקליטות, יועצים משפטיים, עובדי בתי משפט ובני משפחותיהם ועוד כאלה הקשורים למערכת המשפט המצרית יהוו מטרה עבור הארגון (אתר שיתוף קבצים, 18 במאי 2015).


פעילות הסברה של ארגון תומכי ירושלים (שלוחת דאעש בסיני)
  • ארגון תומכי ירושלים פרסם, בפורום המזוהה עימו, סרטון בו נראים, בין היתר, פעילי הארגון תוקפים מוצב מצרי. בסרטון תועדה היערכות הפעילים טרם התקיפה והתקיפה עצמה. אחד הפעילים פנה לנשיא מצרים והבטיח לו, שאנשיו "יפתיעו אותו ויכתשו את חייליו". בסרטון נראות תמונות חיילים מצריים הרוגים, חיילים פצועים מפונים באמבולנסים ופיצוץ בניין ע"י מחבל מתאבד באמצעות משאית תופת (פורום ג'האדי, 12 במאי 2014).
  • ב-14 במאי 2015 פורסם סרטון נוסף, שתיעד פיגועים של ארגון תומכי ירושלים נגד כוחות הביטחון המצריים. בין היתר הוצגו בסרטון התקפה על מחסום צבאי בצפון סיני ופיגוע בתחנת המשטרה באלעריש.בסרטון הוצגו גם חטיפת חייל מצרי ופעולות השתלטות על אמצעי לחימה ומשוריין של כוחות הביטחון. דאעש איים להמשיך לפגוע במנגנוני הביטחון במצרים (אתר שיתוף הקבצים masry.web.tv, 14 במאי 2015).

פעילות סיכול ומנע

  • בפגישת שרי החוץ של נאט"ו , שהתקיימה בתורכיה, התייחס שר החוץ התורכי לפעילות מנגנוני הביטחון התורכים נגד פעילי דאעש המגיעים kתורכיה. לדבריו ניסו פעילים מתשעים מדינות לעבור דרך שטחה של תורכיה בדרכם להצטרף לדאעש בסוריה. הוא הוסיף, כי קיים קושי רב לשלוט על הגבול שבין תורכיה וסוריה. הוא מסר, כי עד כה סירבה תורכיה כניסתם של 13,800 בני אדם חשודים. לדבריו תורכיה היא המדינה היחידה, מבין מדינות הקואליציה הבינלאומית, שיש לה גבול משותף עם דאעש, והדבר מציב בפניה איום כבד (הורייט, 13 במאי 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • עבד אלבאסט הארון, יועץ לענייני מודיעין בממשלת לוב, מסר, כי דאעש עושה שימוש בכלי שיט המשמשים להברחת מהגרים מלוב למדינות אירופה כאמצעי להעברת פעילי הארגון לאירופה. הוא הוסיף, כי הארגון מרוויח מליוני דולרים בכך שהוא נוטל חלק ברשתות ההברחה של המהגרים לאירופה וכי כספים אלה משמשים לפעילותו הטרוריסטית (17 במאי 2015,  האתר http://www.tahrirnews.com).
  • שלוחת דאעש בלוב הוציאה להורג בעריפת ראש שני פעילי אופוזיציה המשתייכים ל"גדוד מורדי הוארה" [כתיבת ת'ואר הוארה], התארגנות  הפועלת באזור הכפר הוארה, שבמזרח סרת. המדובר להערכתנו במאבקי כח בין דאעש לבין מתנגדיו. יצוין, כי בשבועות האחרונים מנסה דאעש להרחיב את שליטתו מעבר לסרת אך הוא נתקל בהתנגדות מצד ארגונים ותושבים מקומיים (אלדסתור, מצרים, 15 במאי 2015).
תימן
  • מחוז צנעא של דאעש פרסם סרטון בו מתועדים שני פעילי הארגון רכובים על גבי אופנוע, פורצים לבית דאר ממשלתי במחוז צנעא והורגים בירי שלושה בני אדם, אשר נטען בסרטון כי הם אנשי הביטחון הכללי של ממשלת תימן. לאחר הירי מסתלקים היורים מהמקום על גבי אופנוע (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 13 במאי 2015).
מאלי
  • ב-14 במאי 2015 פורסמה קלטת-שמע של ארגון  ג'מאעת אלמראבטין, ארגון טרור סלפי-ג'האדי הפועל ברפובליקת מאלי, שבמערב אפריקה. בקלטת נשמע דובר מטעם הארגון המצהיר על שבועת אמונים בשם הארגון לאבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש. בנוסף, השמיע הדובר קריאה לכל הארגונים הג'האדיים ברחבי העולם לנהוג כפי שפעל ארגונו ולהצטרף לדאעש ולתמוך המדינה האסלאמית, שהקים (יוטיוב וחשבון הטוויטר العدني الموحد ^_^ ‏@al_ala1 , 14 במאי 2015).
  • יומיים לאחר מכן, פורסמה, מטעם בכירים בארגון, הודעת הכחשה לפיה מנהיג הארגון, מח'תאר בלמח'תאר, אישר מחדש את שבועת האמונים שלו למנהיג אלקאעדה, אימן אלט'ואהרי (סוכנות הידיעות של מאוריטניה, 16 במאי 2015). נראה, כי ההצהרות הסותרות הינן על רקע מחלוקות או אף פילוג בארגון, שחלק מפעיליו מזדהה עם אלקאעדה וחלקם עם דאעש (אתר SITE, 15 במאי 2015).
ארה"ב
  • שישה אמריקאים ממוצא סומאלי ממיניסוטה נעצרו לאחר שתכננו לנסוע לסוריה להלחם לצד דאעש. השישה הואשמו בתכנון לתמוך בטרור. ארבעה מהם נעצרו במיניאפוליס ושניים בסאן דייגו לאחר שניסו לרכוש דרכונים מזוייפים כדי לעבור למכסיקו ומשם לסוריה . אדם בשם עבדי נור אשר עזב את ארה"ב לסוריה במאי 2014 שימש כגורם מרכזי בגיוס הקבוצה  (סוכנות הידיעות הצרפתית, 20 באפריל 2015).  פעילות סיכול ומנע
בריטניה
  • לאחרונה פורסמו בטוויטר איומים של דאעש לבצע פיגועים בלונדון. בין היעדים, שהוזכרו היו אתרים מרכזיים כגון קובנט גרדן, הביג בן, מצודת לונדון ותחנת הרכבת פדינגטון. ה-MI5והסקוטלנד יארד חוקרים את העניין אך הם אינם סבורים שהאיומים אוטנטיים, שכן מקורם אינו בבריטניה אלא בסוריה. כל החשבונות, שפרסמו את האיומים, הושעו (דיילי טלגרף, 12 במאי 2015).

המערכה התודעתית, שמנהל לדאעש

איומי דאעש על איטליה
  • תומכי דאעש העלו לטוויטר שורה של תמונות, בהן תמונות, מערים שונות באירופה עליהן ספירה של "שעת האפס". אחד הפוסטים, שעלו למשל כתוב בערבית "המדינה האסלאמית ברומא" חכו לשעת האפס. בפוסט אחר נראית תמונה של הקתדרלה בעיר מילאנו ומרכז הירידים בעיר. רוב התמונות צולמו מתחנות רכבת ברחבי איטליה (ibtimes.co.uk, 18 במאי 2015).

אין זו הפעם הראשונה בה מאיימים פעילי דאעש על ערי אירופה ובעיקר רומא המהווה, בראיית דאעש, סמל לעולם הנוצרי. כך למשל .ב-20 בפברואר 2015 פרסם בעל חשבון טוויטר, המזוהה עם דאעש, כרזה בה נראה הקולוסאום ברומא. לצד הצילום נכתב בערבית ובאיטלקית: "לא נפסיק להילחם עד אשר נקרא 'אללה אכבר' וקריאות לתפילה ברומא במעמד של כובשים, בעזרת אללה". הכותב הדגיש את המילה רומא (פורום המזוהה עם דאעש, 20 בפברואר 2015).


איום במתקפת האקרים של דאעש על מדינות המערב
  • בעל חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש פרסם ב-15 במאי 2015 פוסט לפיו ההאקרים התומכים בארגון הכריזו על מלחמה אלקטרונית נגד ארצות-הברית, אירופה, אוסטרליה ומדינות נוספות. הוא הוסיף כי "לאחרונה הוחרפה מלחמה זו" (14 במאי 2015,  חשבון הטוויטר عُـيُـونُ الأمّـة ‏@Ommah_News ).

איום ההאקרים (חשבון הטוויטר عُـيُـونُ الأمّـة ‏@Ommah_News , 14 במאי 2015).
איום ההאקרים (חשבון הטוויטר عُـيُـونُ الأمّـة ‏@Ommah_News , 14 במאי 2015).

[1]על פי העיתון הערבי אלשרק אלאוסט השליטה של צבא עיראק מצטמצמת עתה לחמש ערים בלבד מתך 41 שבמחוז אלאנבאר: חבאניה, אלבע'דאדי, כולל מחנה אלאסד, חדית'ה, עאמרית אלפלוג'ה ואלנח'יב (אלשרק אלאוסט, 18 במאי 2015).