כלי התקשורת של חמאס דיווחו, כי בכיר חמאס אסמאעיל הניה ברך את מאג’ד אלזיר, המנהל הכללי של מרכז השיבה הפלסטיני (PRC) לרגל קבלת מעמד של משקיף בועדת האו”מ. דובר PRC הכחיש את הידיעה *.


מאג'ד אלזיר ואסמאעיל הניה (דף הפייסבוק  UN Watch)
מאג'ד אלזיר ואסמאעיל הניה (דף הפייסבוק  UN Watch)

כללי

1.  כלי התקשורת של חמאס בשפה הערבית והאנגלית דיווחו ב-3 ביוני 2015 , כי אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ברך בשיחה טלפונית [כנראה ב-2 ביוני] את מאג'ד אלזיר, המנהל הכללי של PRC, לרגל קבלת הארגון מעמד של משקיף בועדת האו"מ.

2.  להלן נוסח ההודעה אודות שיחת הטלפון של הניה כפי שהופיעה באתרי חמאס בערבית ובאנגלית:

נוסח ההודעה כפי שהופיעה באתר חמאס בערבית (PALINFO, 2 ביוני 2015). ההודעה דווחה גם באתר בטאון חמאס אלרסאלה.
נוסח ההודעה כפי שהופיעה באתר חמאס בערבית (2 בינוי 2015,  PALINFO). ההודעה דווחה גם באתר בטאון חמאס אלרסאלה.

נוסח ההודעה כפי שהופיעה באתר חמאס באנגלית (PALINFO, 2 ביוני 2015). ההדגשות הן של מרכז המידע.
נוסח ההודעה כפי שהופיעה באתר חמאס באנגלית (2 ביוני 2015,  PALINFO). ההדגשות הן של מרכז המידע.

3.  סוכנות הידיעות AP(וכלי תקשורת נוספים ובתוכם סוכנות רוייטרס) דיווחו, כי דובר PRCסאמח חביב,טען שמאג'ד אלזיר לא קיבל שיחת טלפון מאסמאעיל הניה. על פי סוכנות AP מאוחר יותר באותו יום (2 ביוני 2015) הוציא דוברו של אסמאעיל הניה מסר לעיתונאים וביקש מהם שלא להתעסק עם ההודעה על שיחת הטלפון ("not to deal with the earlier announcement about the phone call"). עם זאת, בדיקת מרכז המידע העלתה, כי הברכה ל-PRCוהדיווח באתרי חמאס על שיחת הטלפון מאסמאעיל הניה עדיין לא הורד (נכון ל-4 ביוני 1900).

הערות

4.  בימים האחרונים, בעקבות פרסום הידיעה אודות מתן מעמד משקיף בועדת או"מ ל-PRCשב הארגון והכחיש כי הוא קשור לחמאס, ואף איים בנקיטת מהלכים משפטיים נגד ישראל בשל ההאשמות הללו. על רקע, זה להערכתנו, נגרמה לארגון מבוכה בשל דיווח חמאס על שיחת הטלפון של אסמאעיל הניה בה הוא ברך את מאג'ד אלזיר. מכאן, להערכתנו, נובעת הודעת דוברו של הניה, שביקש מהעיתונאים "שלא להתעסק" עם ההודעה. בבדיקה שערך מרכז המידע לא נמצאה ברכה דומה מצד הרשות הפלסטינית.

5.  מאג'ד חליל מוסא אלזירמשמש כמנהל הכללי של PRC, ארגון המזוהה עם תנועת חמאס ועם תנועת האחים המוסלמים בבריטניה. בעבר התבטא מאג'ד אלזיר בזכות חיסול ישראל ("הפרויקט הציוני") והדגיש את הצורך ב"התנגדות צבאית" (קרי פיגועי טרור) בתוך שטחה של ישראל במקביל לפעילותו הנמרצת לקידום "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים[1].


קטע מראיון עם מאג'ד אלזיר שהופיע באתר ערוץ אלג'זירה, 2 במאי 2010. השורה המודגשת הינה זו בה הצביע אלזיר על הצורך ב"התנגדות הצבאית בתוך שטחה של פלסטין". הנוסח כתוב כפרפראזה של הכתב ואינו בנוי כראיון של שאלה-תשובה.

מאג'ד אלזיר (משמאל) בקונגרס בדמשק, שעסק ב"זכות השיבה" (בנובמבר 2008). לצידו יושבים (משמאל לימין) הנציג האיראני עלי אכבר מחתשמי-פור (שמילא תפקיד מרכזי בהקמת חזבאללה), מהאתיר מחמד (נשיא מלזיה בעבר הידוע בהתבטאויותיו האנטישמיות) ומנהיג חמאס ח'אלד משעל  (צילום: hurryupharry.org)
מאג'ד אלזיר (משמאל) בקונגרס בדמשק, שעסק ב"זכות השיבה" (בנובמבר 2008). לצידו יושבים (משמאל לימין) הנציג האיראני עלי אכבר מחתשמי-פור (שמילא תפקיד מרכזי בהקמת חזבאללה), מהאתיר מחמד (נשיא מלזיה בעבר הידוע בהתבטאויותיו האנטישמיות) ומנהיג חמאס ח'אלד משעל  (צילום: hurryupharry.org)