חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (3 – 9 ביוני 2015)

ירי ספוראדי של רקטות לעבר הנגב המערבי

ירי ספוראדי של רקטות לעבר הנגב המערבי

ירי ספוראדי של רקטות לעבר הנגב המערבי

ירי ספוראדי של רקטות לעבר הנגב המערבי

תמונות מסרטון, שפרסם ערוץ אלאקצא אודות סלילת הדרך סמוך לגדר המערכת מזרחית לרפיח.

תמונות מסרטון, שפרסם ערוץ אלאקצא אודות סלילת הדרך סמוך לגדר המערכת מזרחית לרפיח.

תמונות מסרטון, שפרסם ערוץ אלאקצא אודות סלילת הדרך סמוך לגדר המערכת מזרחית לרפיח.

תמונות מסרטון, שפרסם ערוץ אלאקצא אודות סלילת הדרך סמוך לגדר המערכת מזרחית לרפיח.

מחמד רוקה פעיל דאעש, שמוצאו מרצועת עזה , שנהרג בסוריה  (7 ביוני 2015,  PALDF).

מחמד רוקה פעיל דאעש, שמוצאו מרצועת עזה , שנהרג בסוריה (7 ביוני 2015, PALDF).

פעילי התארגנות היוזמה הלאומית הפלסטינית (בראשותו של מצטפא אלברע'ות'י) בחברון במסגרת קמפיין להחרמת סחורות ישראליות (ופא, 7 ביוני 2015)

פעילי התארגנות היוזמה הלאומית הפלסטינית (בראשותו של מצטפא אלברע'ות'י) בחברון במסגרת קמפיין להחרמת סחורות ישראליות (ופא, 7 ביוני 2015)

  • במוקד אירועי השבוע עמדו שני מקרי ירי רקטות לאזור אשקלון ולמקומות נוספים בנגב המערבי. התארגנות סלפית-ג'האדיסטית, המזוהה עם דאעש, קיבלה אחריות לירי והציגה אותו כתגובה להריגת אחד מפעיליה על-ידי חמאס.
  • ישראל שבה והצהירה, כי היא רואה את חמאס כאחראית לירי רקטות מהרצועה (הגם שהיא מודעת היטב לכך, שהירי בוצע על-ידי ארגונים "סוררים" ושחמאס עושה מאמצים למנוע את הירי). בתגובה תקף חיל האוויר מטרות טרור ברצועה. בתקיפה נגרמו נזקים אך לא היו נפגעים.
  • אירועי "יום הנכסה" (יום השנה למלחמת ששת הימים) עברו ללא אירועים מיוחדים. גם השבוע נמשכו ביהודה ושומרון אירועים אלימים, כולל השלכת מטעני חבלה לעבר כוחות צה"ל וניסיון דקירה (שסוכל). 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע היו שני אירועי ירי רקטות מרצועת עזה לעבר הנגב המערבי. סה"כ אותרו נפילות של שלוש רקטות בשטח ישראל (חמש רקטות מאז תחילת שנת 2015):
  • ב-3 ביוני 2015 בשעה 2300 שוגרו שתי רקטות לנגב המערבי . רקטה אחת נפלה בשטח פתוח באזור המועצה האזורית שדות הנגב והשנייה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. על פי גורמים צבאיים שוגרה אחת הרקטות ממחנה הפליטים אלשאטי והשנייה מאזור נצרים.
  • ב-6 בינוי 2015 בשעה 2130 שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר הנגב המערבי. הרקטה נפלה  בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
קבלת אחריות
  • בשני אירועי הירי קיבלה אחריות על הירי התארגנות ג'האדיסטית, המזוהה עם דאעש (על פי הסמל), המכנה עצמה פלוגת שיח' עמר חדיד (לוחם עיראקי שנהרג בידי כוחות צבא ארה"ב) - בית אלמקדס . בכרוז, שפרסמה ההתארגנות לאחר הירי ב-3 ביוני 2015 נאמר, כי שוגרו שלוש רקטות לעבר אשקלון, נתיבות ויישובי אשכול  וכי הירי בוצע בתגובה להריגתו של יחיא אלחנר[1]. באירוע הירי של ה-6 ביוני 2015  נאמר בהודעה, כי הארגון שיגר רקטת לעבר אשקלון וכי הירי הוקדש לאסירים שובתי הרעב בכלא הישראלי ובכלא חמאס (חשבון הטויטר של הארגון, 6 ביוני 2015).הערה:פרטים נוספים ראו בהמשך).

הכרוזים המכריזים על קבלת אחריות לירי (חשבון הטויטר של פלוגת השיח' עמר חדיד בית אלמקדס, 3 ביוני 2015)
הכרוזים המכריזים על קבלת אחריות לירי (חשבון הטויטר של פלוגת השיח' עמר חדיד בית אלמקדס, 3 ביוני 2015)

ירי רקטות

תגובות ישראליות לירי הרקטות
  • בכירים ישראלים שבו והצהירו, שישראל רואה בחמאס אחראית לירי הרקטות מרצועת עזה (הגם שישראל מודעת היטב לכך שהרקטות שוגרו על ידי ארגונים "סוררים").  בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר תשתיות טרור ברצועת עזה:
  • בליל 4-3 ביוני 2015 תקפו כלי טיס של צה"ל שלוש מטרות טרור ברצועת עזה. התקשורת הפלסטינית דיווחה על פגיעה במוצב חמאס במערב עזה, מוצבי חמאס במזרח העיר עזה ומוצב של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין. דווח, כי לא היו נפגעים אך נגרמו נזקים.
  • ב-6 ביוני 2015 הותקפו תשתיות טרור בצפון רצועת עזה. אמצעי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפה של מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס בבית לאהיא ומסרו, כי לא היו נפגעים (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 7 ביוני 2015).
  • בעקבות ירי הרקטות הורה שר הביטחון בוגי יעלון על סגירת מעבר כרם שלום ומעבר ארז למעט מקרים הומניטאריים. נמסר, כי המעברים יפתחו מחדש בהתאם להערכת המצב ועל פי שיקולים ביטחוניים (דובר צה"ל, 27 במאי 2015). ב-8 ביוני 2015 נפתחו המעברים מחדש לתנועה.

מוצב אלח'יאלה של גדודי עז אלדין אלקסאם, בצפון מערב העיר עזה, בעת התקיפה ולאחריה (דף הפייסבוק QUDSN, 4 ביוני 2015 דף הפייסבוק GAZA ALAN, 4 ביוני 2015)
מוצב אלח'יאלה של גדודי עז אלדין אלקסאם, בצפון מערב העיר עזה, בעת התקיפה ולאחריה (דף הפייסבוק QUDSN, 4 ביוני 2015 דף הפייסבוק GAZA ALAN, 4 ביוני 2015)  

  • בפגישה עם ראשי רשויות באזור עוטף עזה אמר סמי תורג'מן, אלוף פיקוד הדרום, כי בשל ירי רקטות בודדות לא יצא צה"ל למבצע ברצועת עזה אך הוא ידע להגיב בצורה הנדרשת. עוד אמר, כי בפיקוד הדרום מזהים שחמאס עושה מאמצים למנוע את הירי אך  עם זאת מדינת ישראל אינה פוטרת אותה מאחריות (8 ביוני 2015, ynet).
הפגנות ועימותים
  • במהלך השבוע, שחלף נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. האירועים עמדו בסימן ציון "יום הנכסה" (היום בו מציינים את פרוץ מלחמת ששת הימים).
  • אירועי "יום הנכסה" עברו  ללא אירועים מיוחדים וזכו להתייחסות דלה יחסית בתקשורת הפלסטינית. בלטה עצרת, שהתקיימה בכפר קדום בה השתתפו כמה עשרות פלסטינים ובכלל זה חנן עשראוי, חברת הועד הפועל של אש"ף (ופא, 5 ביוני 2015). במהלך העצרת היו עימותים בין המפגינים לבין כוחות הביטחון הישראליים (אלרסאלה.נט, 5 ביוני 2015).
  • להלן כמה אירועים בולטים:
  • ב-5 ביוני 2015 הושלך מטען חבלה לעבר חיילי צה"ל המאיישים את מעבר קלנדיה (ירושלים). היה זה המטען השישי במספר שהושלך במהלך החודש האחרון. גורמים בצה"ל הצביעו על עלייה, לאחרונה, במספר הפרות הסדר במעברים במזרח ירושלים. כמו כן אותרה עלייה במספר בקבוקי התבערה והאבנים המושלכים לעבר חיילי המחסומים (דובר צה"ל, 6 ביוני 2015).
  • בליל 4-3 ביוני 2015 במהלך מבצע לאיתור אמצעי לחימה בכפר קליל (דרומית לשכם) ובכפר סלם (מזרחית לשכם). תפסו כוחות הביטחון הישראליים רובה מסוג M-4, רימון, 40 מחסניות, כוונות ואפודי מגן (דובר צה"ל, 4 ביוני 2015).
  • ב- 4 ביוני 2015 השליכו פלסטינים מטעני צינור ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל במחנה הפליטים קלנדיה ועאידה. לא היו נפגעים (צבע אדום, 4 ביוני 2015).
  • ב-7 ביוני 2015 הבחינו שוטרים בירושלים בצעיר, שעורר את חשדם. מפקד יחידת הר הבית שוחח עם החשוד אשר התוודה לפניו, כי החליט לבצע פיגוע דקירה וכי הגיע לתפילה אחרונה בהר הבית טרם ביצוע הפיגוע. החשוד הוביל את השוטרים לשער שכם שם הצביע על תיק, שהוסתר בין השיחים. בתיק נמצאו מברגים וסכינים. הצעיר, בן 25 מחברון, נעצר לחקירה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 8 ביוני 2015).
מעצר פלסטיני שביצע פיגוע דקירה
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו את מבצע פיגוע הדקירה בירושלים ב-23 במאי 2015 [4]. הדוקר הוא ג'ון קאקיש, בן 19, נוצרי תושב ישראל, המתגורר בעיר העתיקה בירושלים. ג'ון קאקיש, נעצר כבר בעבר בגין תקיפת ישראלים. בחקירתו הודה, כי ביצע את הדקירה לאחר תכנון מוקדם. מיד לאחר הדקירה השליך את מעילו ואת הסכין בה ביצע את הדקירה ונמלט מהמקום (שירות הביטחון הכללי, 4 ביוני 2015).
מעבר רפיח
  • לאחר שלושה ימים בהם מעבר רפיח היה פתוח, שב המעבר ונסגר ללא הודעה מצרית על מועד חדש לפתיחתו. גורמים בחמאס הזהירו מפני המצב המתדרדר. במהלך הפגנה, שערכו פעילי חמאס בנמל עזה הזהיר אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס, מפני המצב והטיל על ישראל ועל הקהילה הבינלאומית את האחריות להמשך המצור על הרצועה והזהיר מפני "פיצוץ", שיופנה כלפי ישראל (סמא, 7 ביוני 2015).

מימין: קריקטורה המבטאת את מורת רוחה של חמאס מסגירת מעבר רפיח בפני הפלסטינים. בכיתוב: "בקש כל דבר למעט פתיחת מעבר רפיח..." (דף הפייסבוק PALDF, 5 ביוני 2015) משמאל: הפגנה בנמל עזה (דף הפייסבוק PALINFO, 7 ביוני 2015)
מימין: קריקטורה המבטאת את מורת רוחה של חמאס מסגירת מעבר רפיח בפני הפלסטינים. בכיתוב: "בקש כל דבר למעט פתיחת מעבר רפיח..." (5 ביוני 2015,  דף הפייסבוק PALDF) משמאל: הפגנה בנמל עזה (7 ביוני 2015,  דף הפייסבוק PALINFO)

סלילת דרך בגבול ישראל רצועת עזה
  •  לשכת ההסברה של חמאס במערב עזה הודיעה, כי הדרך הנסללת בקרבת הגבול תקרא על שמו של אחמד ג'עברי (בכיר הזרוע הצבאית, שנהרג ב-14 בנובמבר 2012 על ידי צה"ל) (אלרסאלה.נט, 3 ביוני 2015). בחמאס יש הקוראים לדרך על שם ראא'ד אלעטאר, פעיל בכיר של הזרוע הצבאית שנהרג במהלך מבצע "צוק איתן". חלק מכנים אותה "ג'כר" שפירושו בערבית קלאסית "עמידה עיקשת על המקח" (2 ביוני 2105,  PALDF).
פעילות חמאס נגד הסלפים ברצועת עזה
  • בעקבות מותו של יחיא אלחנר, פעיל סלפי ג'האדי בידי חמאס גברה המתיחות בין חמאס לבין פעילי הסלפיה ג'האדיה ברצועת עזה. התארגנות המכנה עצמה בשם פלוגת שיח' עמר חדיד– בית אלמקדס, המזוהה עם דאעש, פרסמה כרוז וסרטון בהם טענה, כי אלחנר הוצא להורג ביריות בראשו בשל תמיכתו בדאעש. ההתארגנות איימה לנקום את מותו בתוך 48 שעות אם חמאס לא תענה לדרישותיה ובראשן שחרור כל הפעילים הסלפים העצורים בידי חמאס והפסקת סוגי הפעילות נגדם. בכרוז האשימה הקבוצה את חמאס בהגברת הפעילות נגד הסלפיה ג'האדיה למרות שלטענתה, היא אינה מעורבת בפעילות צבאית הנוגעת ל"רגיעה השברירית" עם ישראל. לדברי הכרוז הסלפיה ג'האדיה ברצועת עזה החליטה להמשיך בהיערכותה להריגת היהודים מבלי להיגרר לעימות פנימי עם חמאס .
  • אבו אלעינאא' אלאנצארי, בכיר הסלפיה ג'האדיה ברצועת עזה, אמר בראיון, כי הקבוצות הסלפיות הג'האדיות ברצועת עזה אינן מחויבות לרגיעה עם ישראל ומשום כך הן תמשכנה לשגר רקטות לעברה. לדבריו הם אינם רוצים עימות אך שביתת הנשק (ההודנה) של חמאס עם ישראל פוגעת בתושבים הג'האדיסטים ברצועת עזה וגורמת להם למעצרים ועינויים ללא משפט וללא האשמות נגדם. הוא איים, כי הירי ימשך והם ימשיכו להכשיל את ההודנה כל עוד חמאס לא תקבל את תנאיהם לשחרר את כל האסירים, להפסיק את המעקב אחריהם ולאפשר להם חופש פעולה (קדסניוז, 6 ביוני 2015).
מותו של פעיל סלפי-ג'האדיסטי בסוריה
  • ב-7 ביוני 2015 דווח ברשתות החברתיות על מותו של פלסטיני בשם מחמד רוקה (המכונה גם  אבו אנס אלמהאג'ר) באלרקה בשעה שנלחם בשורות דאעש. מחמד רוקה הגיע לסוריה ממחנה הפליטים שאטי שבמערב עזה ונהרג בתקיפות הקואליציה במזרח העיר אלרקה. על פי הדיווחים הוא עזב את עזה לפני שלוש שנים ויצא ללבנון משם עבר לסוריה והצטרף לדאעש. עוד נמסר, כי טרם הצטרפותו לדאעש היה רוקה פעיל בזרוע הצבאית של  הג'האד האסלאמי בפלסטין (7 ביוני 2015,אתר גדודי חללי אלאקצא, PALDF)
מותו של פעיל הזרוע הצבאית של חמאס בעקבות קריסת מנהרה
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של עצאם עמר סעיד אלכתנאני, בן 23 משכונת שג'אעיה, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס כתוצאה מקריסת מנהרה בשכונת אלשג'אעיה. שני בני אדם נוספים נפצעו (אלרסאלה.נט, 5 ביוני 2015).
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה מודעת אבל על מותו וערכה לכבודו הלוויה צבאית בה השתתפו פעילי חמאס רבים (5 ביוני 2105,  אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, דף הפייסבוק PALDF). טרם הלווייתו נאם ח'ליל אלחיה חבר הלשכה המדינית של חמאס, והדגיש, כי פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם ימשיכו לחפור ביום ובלילה עוד ועוד מנהרות שהינן "הנשק הטוב ביותר שיכריע את ישראל" (צפא, 5 ביוני 2015). 

מימין: הודעת  האבל (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 5 ביוני 2015). משמאל: ההלוויה צבאית שנערכה גופתו של אלכתנאני עטופה בדגל חמאס והיא נישאת ע"י פעילים רעולי פנים (פלסטין אלאן, 5 ביוני 2015).
מימין: הודעת  האבל (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 5 ביוני 2015). משמאל: ההלוויה צבאית שנערכה גופתו של אלכתנאני עטופה בדגל חמאס והיא נישאת ע"י פעילים רעולי פנים (פלסטין אלאן, 5 ביוני 2015).

  • לאחר מותו של עמר אלכתנאני, פרסם משרד ההסברה של הזרוע הצבאית של חמאס סרטון, שהפיק אשר בו הוצגה חפירת מנהרה על ידי פעילי הזרוע הצבאית (עם רמז, כי המדובר במנהרת תקיפה). בסרטון נראים הפעילים חופרים מנהרה בעזרת כלי חפירה שונים ומציבים בה לוחות בטון.  בהמשך הסרטון נראית התקיפה, באמצעות מנהרה, שביצעו פעילי חמאס סמוך לנחל עוז במבצע "צוק איתן". לאורך הסרטון נשמע שיר רקע בשם "הנה הכנו עבורכם" המדבר על כך שחמאס ממשיכה לבנות מנהרות כדי להלחם בישראל (יוטיוב, 8 ביוני 2015).
יחסי חמאס מצרים
  • בית המשפט לשיפוט מהיר בקהיר קיבל את הערעור על ההחלטה להתייחס לחמאס כאל ארגון טרור וביטל בכך את פסק הדין של בית המשפט בערכאה הראשונה (אלמצרי אליום, 6 ביוני 2015). עם זאת ההחלטה נוגעת לזרוע המדינית של חמאס בלבד. משמעות הדבר היא, כי הזרוע הצבאית של חמאס עדיין מוגדרת, מאז ינואר 2015 כארגון טרור. עתה פועלים גורמים בחמאס לנסות ולבטל גם את ההחלטה המוציאה את הזרוע הצבאית של חמאס מהחוק.
  • בחמאס קיבלו בברכה את ההחלטה והציגו אותה  כראשית תהליך לשיפור היחסים עם מצרים:
  • אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס, אמר כי החלטת בית המשפט היא "תיקון טעות" והתפתחות חיובית וחשובה, שאולי תביא לשיפור היחסים עם מצרים (אלרסאלה.נט, 6 ביוני 2015).
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי חמאס מברכת על ההחלטה וציין, שלהחלטה תהיינה השפעות חיוביות על היחסים, שבין חמאס למצרים (אלג'זירה, 6 ביוני 2015).
  • צלאח אלברדאויל, בכיר חמאס, בירך על ההחלטה והביע תקווה שבעקבותיה ייפסקו גם הקמפיינים התקשורתיים, שמעוותים את דמותה של חמאס.  הוא הביע תקווה, שהיחסים בין חמאס למצרים יישארו ידידותיים שכן לשני העמים אויב משותף – ישראל (אלקדס, 6 ביוני 2015).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, שיבח את ההחלטה של מצרים באומרו, כי היא עשויה לפתוח דף חדש בקידום הפיוס ובמשא ומתן לביסוס הפסקת האש עם ישראל (אלראי, 8 ביוני 2015).
  • סוכנות ידיעות (עצמאית) ברצועת עזה דווחה, כי  לאחרונה נערך מפגש בקטר בין בכירים בחמאס לבין אנשי ביטחון מצריים בכירים בראשם ח'אלד פוזי, ראש המודיעין הכללי המצרי. במהלך הפגישה הציג ח'אלד פוזי בפני חמאס שלוש נקודות מתוכן הביעה חמאס הסכמה לשתיים: אי-התערבות בענייניה הפנימיים של מצרים ואכיפת הפיקוח הביטחוני בגבול המשותף. חמאס לא הסכימה, על פי הדיווח, לסעיף בו היא מסכימה לקיים שיתוף פעולה עם מצרים במלחמה נגד ארגונים המזוהים עם דאעש בחצי האי סיני (סמא, 6 ביוני 2015).
  • בתגובה לידיעה מסרו מקורות בחמאס, כי הנהגת החוץ של חמאס הסכימה לשתף פעולה עם מנגנוני הביטחון המצריים גם במאבק בטרור בחצי האי סיני. לדבריהם ברשות חמאס רשימת פעילי טרור רבים, שהסתננו מרצועת עזה לחצי האי סיני, וחמאס הביעה נכונות למסור את הרשימה למצרים (אליום אלסאבע, 7 ביוני 2015). אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס הדגיש, שחמאס איננה מתערבת בעניינים הפנימיים של מצרים והיא מעוניינת לשמור על ביטחונה של רצועת עזה בלבד (סוא, 8 ביוני 2015).
מחנות קיץ של חמאס ברצועת עזה
  • כתבת תחקיר באתר צפא (המזוהה עם חמאס ברצועה) דיווחה, כי חמאס החלה את עונת מחנות הקיץ עבור בני הנוער ברצועה. לדברי רג'ב עבד אלבארי, מתאם מחנות הקיץ של חמאס, מחנות הקיץ מתקיימים במספר מחוזות ברחבי הרצועה בו זמנית. מחזור נוסף יחל לאחר חודש הרמצ'אן. עבד אלבארי ציין, כי המחנות יישאו אופי צבאי ויכללו אימונים בהתאם לחתך הגילאים. זאת, לצד פעילויות תרבות ופנאי. עוד אמר, כי השם שניתן למחנות הקיץ ("אבירי חמאס")  הינו מתוך מטרה להכשיר דור המסוגל להגן על ארצו ומולדתו בשילוב של מוחות המסוגלים לתכנן את שחרור אדמת פלסטין (צפא,  ביוני 2015)
  • ב-8 ביוני 2015 ביקרה משלחת בכירי חמאס, בראשות פרג' אלע'ול, חבר מועצה מחוקקת מטעם חמאס ולשעבר שר המשפטים בממשל חמאס, באחד ממחנות הקיץ במערב העיר עזה. בביקורו הדגיש אלע'ול את הצורך בהכנה מיטבית של הדור הבא לשחרור הארץ והמקומות הקדושים מ"טומאת הכיבוש" (המרכז הערבי ללימודים ומחקרים, 8  ביוני 2015).

מחנות קיץ של חמאס ברצועת עזה
מימין: שער כניסה לאחד ממחנות הקיץ כל הנכנס דורך על דגל ישראל. משמאל: ילדים במחנה עוברים אימונים צבאיים ובכללם הכנת מטעני חבלה  (פלסטין אלא'ן, 8 ביוני 2015). במרכז: אימוני ירי (דף הפייסבוק של מנגנון הפעילות הציבורית במערב עזה, 8 ביוני 2015)

קמפיין BDS
  • התקשורת הפלסטינית הבליטה את הקריאות בעולם להחרמת ישראל וטענה, כי ה-BDS מכניס את ישראל לטירוף. מחמוד נואג'עה, מתאם קמפיין BDS אמר, כי ישראל והעומד בראשה אינם יכולים  לעצור את התנועה, שרשמה הישגים רבים במהלך השנה האחרונה. לדבריו הסלמת החרם היא "תוצאה טבעית של מדיניות האפרטהייד הגזענית של ישראל נגד הפלסטינים" (אלאיאם, 4 ביוני 2015). ג'מאל נזאל, דובר פתח באירופה, קרא לכל מועצות הסטודנטים באוניברסיטאות בבריטניה להצביע בעד החרמת ישראל לאחר ש-19 מועצות כבר תמכו בהחרמה. הוא גם קרא לכל האוניברסיטאות באירופה להחרים את ישראל ולהפסיק כל שיתוף פעולה עימה (מען, 3 ביוני 2015).
  • מנגד, הזהיר פאיז אבו שמאלה, פובליציסט פלסטיני מרצועת עזה המזוהה עם חמאס, מפני ציפיות יתר מקמפיין ה-BDS. במאמר (חריג באופיו), שפרסם תחת הכותרת "החרמת (ישראל) לא תשחרר את מולדתנו", טוען אבו שמאלה, שהחרמת ישראל לא תוביל לנסיגתה מירושלים ומיהודה ושומרון  וכי הדבר  לא יביא לשחרור "המולדת הכבושה". לדבריו זוהי טעות לסמוך על אחרים ולפטור את הפלסטינים ממשימה זו.  הוא הזכיר, כי בשעתו נפלה המועצה הלאומית הפלסטינית בפח כאשר קראה לבתי הנבחרים בעולם לגנות את חוקי הכנסת בנוגע למתנחלים ולהתנחלויות בעודה נמנעת מלפנות להנהגת אש"פ בדרישה להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל. אבו שאמלה סיים את מאמרו בשאלה: מדוע אתם בורחים מעימות עם ישראל ושמים מבטחכם באחרים ? (פלסטין, 7 ביוני 2015).

[1]ב- 2 ביוני 2015 דיווחה התקשורת הפלסטינית, על מותו של פעיל סלפי בשם יחיא אלחנר, בן 27 משכונת שיח' רצ'ואן בעזה, במהלך ניסיון מעצר של  משטרת חמאס. על פי הדיווחים נהרג הפעיל במהלך חילופי אש לאחר שסירב להסגיר את עצמו. בדירה בה התבצר נמצאו אמצעי לחימה רבים, בהם חגורות נפץ, מטעני נפץ ומטולי RPG(דף הפייסבוק QUDSN, 2 ביוני 2015).
[2]נכון ל- 9 ביוני 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[4]ב-23 במאי 2015 בשעות הלילה נדקרו שני נערים, סמוך לשער שכם בירושלים. שני הנערים היו בדרכם לתפילה בכותל המערבי כאשר צעיר פלסטיני תקף אותם באמצעות סכין. הצעיר דקר אותם ונמלט לעיר העתיקה. אחד הפצועים, בן 15, נפגע בבטנו ומצבו בינוני קל והשני, בן 19, נפגע באורח קל (ynet, 24 במאי 2015).