מבט לג’האד העולמי (10-4 ביוני 2015)

תיקון קווי חשמל.

תיקון קווי חשמל.

חלוקת מים (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 4 ביוני 2015)

חלוקת מים (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 4 ביוני 2015)

פעיל ג'בהת אלנצרה  מתאר את מהלך כיבוש הכפר.

פעיל ג'בהת אלנצרה מתאר את מהלך כיבוש הכפר.

פעילי דאעש נושאים ארגזי תחמושת שלל מתוך בית בכפר (יוטיוב; שבכת מראסלי אלמנארה אלביצ'אא', 6 ביוני 2015).

פעילי דאעש נושאים ארגזי תחמושת שלל מתוך בית בכפר (יוטיוב; שבכת מראסלי אלמנארה אלביצ'אא', 6 ביוני 2015).

אזור העיר אלחסכה, בירת המחוז (Wikimapia)

אזור העיר אלחסכה, בירת המחוז (Wikimapia)

אזור המערכה בהרי הקלמון (Google Maps)

אזור המערכה בהרי הקלמון (Google Maps)

פעיל דאעש מזהיר את תושבי דרעא וקניטרה מפני הצטרפות לארגונים, שאינם משתייכים לדאעש

פעיל דאעש מזהיר את תושבי דרעא וקניטרה מפני הצטרפות לארגונים, שאינם משתייכים לדאעש

ראשי השבטים באלפלוג'ה מביעים תמיכה בדאעש (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 7 ביוני 2015).

ראשי השבטים באלפלוג'ה מביעים תמיכה בדאעש (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 7 ביוני 2015).

מחמד רוקה בסוריה (דף הפייסבוק וטן 24, 7 ביוני 2015)

מחמד רוקה בסוריה (דף הפייסבוק וטן 24, 7 ביוני 2015)

פעילים בוסניים בקלטת, שהפיץ דאעש (יוטיוב, 4 ביוני 2015)

פעילים בוסניים בקלטת, שהפיץ דאעש (יוטיוב, 4 ביוני 2015)

פעילי דאעש בעיר הראוה  (אתר שיתוף הקבצים dump.to, 6 ביוני 2015).

פעילי דאעש בעיר הראוה (אתר שיתוף הקבצים dump.to, 6 ביוני 2015).

ירי לעבר כלי טייס של ממשלת לוב מצד פעילי דאעש בתוך העיר הראוה.

ירי לעבר כלי טייס של ממשלת לוב מצד פעילי דאעש בתוך העיר הראוה.

ילדים צופים בהוצאה להורג בלוב

ילדים צופים בהוצאה להורג בלוב


עיקרי אירועי השבוע

  • בסוריה המשיך דאעש בתנופת הישגיו בכמה מאזורי הלחימה: במרחב העיר תדמר הוא מבסס שליטתו; במחוז אלחסכה טוען הארגון, כי פעיליו הגיעו לפאתי העיר אלחסכה בירת המחוז; בצפון מחוז חלב נמשך המאמץ הצבאי של דאעש להשתלט על המרחב הכפרי, שבקרבת הגבול עם תורכיה ובדרום סוריה (אזורי דרעא וסוידאא') נלחמים פעיליו נגד צבא סוריה וארגוני מורדים אחרים (תוך הצבת איום בפני האוכלוסייה הדרוזית המתגוררת באזור).
  • בעיראק לא חלו השבוע התפתחויות משמעותיות: המשטר העיראקי טוען להישגים מקומיים בהתקפות במחוז אלאנבאר (שם נותרו לצבא עיראק "כיסי נוכחות"); בעיר הנפט ביג'י, שמצפון לבגדאד מתקיימת לחימה בין דאעש לצבא עיראק והמליציות השיעיות (שני הצדדים טוענים להישגים). דאעש מצידו עושה מאמצים לגיוס לשורותיו את בני השבטים הסונים במחוז אלאנבאר במאמץ להרחיב את הטריז בינם לבין המשטר העיראקי בעל האופי השיעי.
  • בלובמרחיבים פעילי השלוחה של דאעש את אזורי שליטתם והשפעתם. השבוע דווח, כי הם השתלטו על העיר הראוה, שבצפון לוב, כ-70 ק"מ ממזרח לעיר סרת. פעיליו מתקרבים לשדות נפט, שממזרח ומדרום להראוה והם עלולים להשתלט על תשתיות נפט, כפי שעשו בסוריה ובעיראק.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות תקיפות בסוריה ובעיראק. התקיפות בוצעו באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן עיקרי התקיפות (אתר Centcom):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזורי אלחסכה, דיר אלזור, חלב, אלרקה וקובאנה. כתוצאה מהתקיפות נפגעו יחידות טקטיות של דאעש, עמדות לחימה, כלי רכב משוריינים, עמדות ארטילריה ואמצעי לחימה (כולל רקטות).   
  • בעיראק בוצעו התקיפות באזורי אלבע'דאדי, חויג'ה, אלרטבה, ביג'י, אלפלוג'ה, כרכוכ, אלמוצל, רמאדי סנג'אר, תל עפר, אלקאא'ם, מחמור, אלחבאניה חדית'ה. דווח על פגיעות בעמדות לחימה של דאעש, מתקן לייצור מכוניות תופת, כלי רכב וכלי רכב הנדסיים,אופנועים, עמדות ארטילריה,  אמצעי לחימה ומבנים.

על פי נתוני פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, נכון ל-8 במאי 2015, ביצעו כוחות הקואליציה, בראשות ארה"ב, 6,278 תקיפות בסוריה ובעיראק. סה"כ הותקפו 77 טנקים, 288 כלי רכב משוריינים, 427 אזורי כינוס, 1,415 עמדות, 1,779 מבנים, 152 מתקני זיקוק לנפט ו- 2,140 מטרות נוספות  (אתר משרד ההגנה של ארה"ב, 8 במאי 2015).


התבטאויות מערביות סביב המערכה נגד דאעש
  • בנאום, שנשא נשיא ארה"ב אובמה, בסיום פסגת G7בגרמניה, אמר, כי המפתח להבסת דאעש הוא שיפור האימונים והענקת ציוד רב יותר לצבא עיראק. לדבריו מתבצעת בארה"ב עתה חשיבה מחודשת לגבי מספר תוכניות, שמטרתן להגדיל את סדר הכוחות של צבא עיראק ולשפר את את ציודו. עם זאת, לדבריו, אין עדיין אין בידי ארה"ב "אסטרטגיה שלמה". אובמה הדגיש, כי ארה"ב תמשיך לסייע לצבא עיראק כדי שיוכל לבצע תקיפות ולא רק להיות במצב של מגננה. אובמה אמר, כי הדבר יקח זמן אך הוא משוכנע, שבסופו של דבר, דאעש יובס ויצא משטחה של עיראק (פוקס ניוז, 8 ביוני 2015).
  • ב-2 ביוני 2015 התקיימה בפריס פגישה של נציגי מדינות הקואליציה נגד דאעש בהשתתפות 24 משלחות. נציגי המדינות הדגישו, כי המערכה נגד דאעש בסוריה ובעיראק נמצאת בראש סדר העדיפויות אך יש גם להתייחס להתפשטותו של הארגון למדינות נוספות ולפעול להבסתו.  לדעתם רק שינוי מדיני בסוריה יצור את התנאים הנחוצים להתמודדות יעילה עם ארגוני הטרור במדינה, לרבות דאעש. שר החוץ הצרפתי, לוראן פאביוס, אמר, כי השיחות בפריס סייעו לחידוש המחויבות של המדינות חברות הקואליציה להבסת דאעש וכי מדובר במאבק ארוך טווח (אתר משרד החוץ הצרפתי, 2 ביוני 2015)

עיקרי התפתחויות בסוריה

מחוז חמץ
מרחב תדמר
  •  ב-4 ביוני 2015 פרסם משרד ההסברה של דאעש במחוז חמץ תמונות של שדה התעופה הצבאי תדמר (שבקרבת העיר תדמר, שנכבשה ע"י דאעש). לטענת הארגון הוא הצליח לכבוש מידי צבא סוריה ב-21 במאי 2015 (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 4 ביוני 2015). הידיעה על כיבוש שדה התעופה הצבאי ע"י דאעש טעונה אימות.

מימין: מכ"מים ניידים שלטענת הארגון היו בשדה התעופה הצבאי ונלקחו שלל. משמאל למעלה: שרידי מסוק. משמאל למטה: טילים שנלקחו שלל (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 4 ביוני 2015).
מימין: מכ"מים ניידים שלטענת הארגון היו בשדה התעופה הצבאי ונלקחו שלל. משמאל למעלה: שרידי מסוק. משמאל למטה: טילים שנלקחו שלל (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 4 ביוני 2015).

  • במקביל, דאעש פרסם צילומים המעידים לטענתו, כי חיי השגרה שבו לעיר תדמר, תחת שלטונו (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 4 ביוני 2015).

השבת החיים למסלולם תואמת את דפוס הפעולה של דאעש בכל עיר, שעליה הוא מצליח להשתלט. דאעש מקפיד למלא בזריזות את הואקום השלטוני, שנוצר ולספק לאוכלוסייה האזרחית את מרבית השירותים המאפשרים לה לקיים את שיגרת חיי היום-יומית (מים, חשמל, דלק, חינוך). בכך יוצר דאעש תלות של התושבים בארגון ומבסס שליטתו בערים הנכבשות. פעילות זו מתבצעת במקביל להקמת מוסדות שלטון חלופיים הפועלים ברוח האסלאם תוך אכיפה ברוטאלית של חוקי ההלכה האסלאמיים (השריעה) על האוכלוסייה המקומית.

 

מחוז אדלב
  • ארגון ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו (צבא אלפתח) ממשיכים במאמציהם להשתלט על ערים, עיירות וכפרים שלאורך הכביש המוליך מאדלב ללאד'קיה. השבוע פורסם סרטון מטעם ג'בהת אלנצרה (6 ביוני 2015) לפיו כבש הארגון כפר בשם סנקרה (Sanqarah), הממוקם מצפון לכביש הראשי. בסרטון נראים פעילי הארגון נושאים ארגזי תחמושת, שנתפסו שלל בכפר (שבכת מראסלי אלמנארה אלביצ'אא', 6 ביוני 2015).
מחוז אלחסכה
  • בשבוע שחלף התחוללו עימותים באזור העיר אלחסכה בין פעילי דאעש לבין המליציות הכורדיות (YPG). ב-4 ביוני 2015 דווח, כי פעילי דאעש הגיעו לפאתי העיר אלחסכה, בירת המחוז (4 ביוני 2015,  syriahr.com). ב-5 ביוני 2015 פרסם דאעש סרטון, בו נראה פעיל הארגון מצביע לעבר שער העיר ומציין, כי זוהי הכניסה לעיר אלחסכה. אותו פעיל הוסיף , שפעילי דאעש נמצאים במרחק של פחות מקילומטר "מכיכר פנורמה" (Panorama Roundabout), שבעיר (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 5 ביוני 2015).
  • בלחימה על העיר אלחסכה משתתפים כוחות של המליציות הכורדיות וצבא סוריה. בתקשורת הלבנונית נמסר, כי דאעש מפעיל לחץ כבד על צבא סוריה וכי עד כה השתמש ב-15 מכוניות תופת לתקיפת עמדות שלו (אלאח'באר, 6 ביוני 2015). נמסר גם, כי חיל האוויר הסורי הגביר את תקיפותיו נגד יעדי דאעש באזור אלחסכה וכי המליציות הכורדיות השולטות על העיר תגברו את כוחותיהן.
  • בתקשורת הלבנונית (המזוהה עם חזבאללה) נטען כי, המליציות הכורדיות, הפועלות באזור, תשתפנה פעולה עם צבא סוריה במלחמה נגד דאעש. בעקבות זאת דווח, כי מפקדת YPGסירבה לכך בתוקף. אחד ממפקדי המליציות הכורדיות אמר, כי התיאום של YPGמתקיים עם מדינות הקואליציה וכי צבא סוריה והכורדים מנהלים בחסכה מערכות נפרדות (אלאח'באר, 6 ביוני 2015).
הרי אלקלמון (גבול סוריה-לבנון)
  • גם השבוע נמשכו הקרבות בהרי קלמון בין חזבאללה וכוחות צבא סוריה לבין ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו. נראה, כי הקרבות מתמקדים עתה בחלקם הצפוני של הרי אלקלמון, ברכסים השולטים על העיירה הלבנונית אלערסאל.בתקשורת הלבנונית נטען, כי כוחות חזבאללה נחלו הישגים בלחימה במהלך הימים האחרונים והם הצליחו להחזיר לעצמם את השליטה על חלקים נרחבים באלקלמון (Daily Star, 8 ביוני 2015). לטענת  יחידת ההסברה הקרבית של חזבאללה, שולט הארגון עתה על  90%  ממוצבי ג'בהת אלנצרה משמעות הדבר ש- 512 קמ"ר מתוך 800 קמ"ר שבהם שלטו ג'בהת אלנצרה ודעאש נמצאים עתה תחת שליטת חזבאללה וצבא סוריה (אלספיר, 9 ביוני 2015). במקביל דווח, כי צבא לבנון השתלט על הכניסות לעיירה אלערסאל והוא מונע מ"קבוצות חמושות" (קרי, מפעילים ג'האדיסטים) להיכנס לעיירה (לבנון דיבייט, 6 ביוני 2015).
  •  בתקשורת הלבנונית המזוהה עם חזבאללה נמסר, כי פעילי חזבאללה בסיוע צבא סוריה השתלטו על מספר רב של תילים הנמצאים ברכסים השולטים על העיירה אלערסאל (אלח'באר, 6 ביוני 2015). דווח, כי במהלך הלחימה פרצו כוחות מיוחדים של חזבאללה למערה, ששימשה את אבו מאלכ אלתאלי, מפקד ג'בהת אלנצרה באלקלמון, שנמלט מהמקום. במערה נמצאו אמצעי לחימה ומסמכים רבים (Daily Star, 8 ביוני 2015). נמסר כי אבו מאלכ אלתלי וכמה מפקדים נוספים נמלטו לתוך העיירה ערסאל ונטמעו בין הפליטים הסוריים הנמצאים בעיירה (אלמסתקבאל, 9 ביוני 2015).
  •  ב-9 ביוני 2015 בלמו פעילי חזבאללה מתקפה של דאעש על מוצבי חבאללה ברכסי בעלבכ ואלקאע על גבול סוריה לבנון. זהו עימות ראשון של חזבאללה עם דאעש מאז החלו הקרבות באזור אלקלמון (אלג'זירה, 9 ביוני 2015).
  • חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה התייחס ללחימה באלקלמון בנאום, שנשא בטקס לציון יום השנה השלושים להקמת תנועת צופי האמאם אלמהדי. לדבריוארגון חזבאללה עושה אבחנה בין העיירה אלערסאל לבין הרכסים השולטים עליה (בשטח סוריה). בראייתו האחריות לשחרור העיירה אלערסאל מפני הקבוצות, שכבשו אותה (קרי, הג'האדיסטים), מוטלת על צבא לבנון ועל המדינה (ולא על חזבאללה). מנגד, חזבאללה ממקד לחימתו ברכסים השולטים על העיירה אלערסאל. נצראללה הדגיש בדבריו שחזבאללה "אינו תוקף אלא משחרר" וכי בימים האחרונים"שוחררו" עשרות קילומטרים ברכסי אלערסאל וחלה התקדמות ברכסי פליטה (שבדרום הרי אלקלמון). לדבריו המערכה של חזבאללה באלערסאל תמשך ללא הגבלת זמן עד שכל היעדים יושגו (אלמנאר, 5 ביוני 2015).
מרחב דמשק
  • בדיווח תקשורתי נמסר, כי פעילי דאעש נסוגו באופן פורמלי ממחנה הפליטים אלירמוכ לכיוון העיר חג'ר אלאסוד (עיר מדרום לדמשק, הנמצאת בקרבת מחנה הפליטים אלירמוכ, ונשלטת ע"י דאעש). עוד נמסר, כי דאעש מסר את עמדותיו במחנה הפליטים ליד ג'בהת אלנצרה ולידי ארגון אחראר אלשאם (זמאן אלוצל, 6 ביוני 2015) לפי שעה אין אימות לידיעה על נסיגת דאעש ממחנה פליטים אלירמוכ.

ב-1 באפריל 2015 תקפו מאות רבות של פעילים, המזוהים עם דאעש,  את מחנה הפליטים אלירמוכ הממוקם בפאתים הדרומיים של העיר דמשק.  הם התעמתו בעיקר עם פעילי ארגון פלסטיני בשם "ארגון קצווי ירושלים" ועם חמושים פלסטינים מארגונים נוספים. בשלב הראשון של המתקפה הצליחו פעילי דאעש להשתלט על חלקים ניכרים נרחבים ממחנה הפליטים (כ-90%-80%) אולם בהמשך נהדפו מהאזורים שנכבשו. בסוף אפריל הצליחו הארגונים הפלסטינים (רובם תומכי המשטר הסורי), כנראה בסיוע כמה ארגוני מורדים, להחזיר לשליטתם חלקים ממחנה הפליטים, שנכבשו ע"י דאעש. אם הידיעה על נסיגת דאעש ממחנה הפליטים נכונה אזי יש בכך ביטוי נוסף לחולשת הארגון בפריפריה הדרומית של דמשק והישג נוסף לארגון הג'האדיסטי המתחרה, ג'בהת אלנצרה.


מחוז חלב
  • נמשך המאמץ הצבאי של דאעש להשתלט על המרחבים הכפריים בצפון מחוז חלב. השבוע נמסר, כי דאעש שלח תגבורות לפריפריה הצפונית של חלב כדי להתשתלט על העיר מארע, לחזק את שליטתו בצוראן ובאעזאז ולהתקדם לעברמעבר הגבול אלסלאמה (ראו מפה) (אלספיר, 4 ביוני 2015).
  • דווח, כי ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים נוספים השתלטו על שני כפרים, שבקרבת העיר צוראן הנשלטת ע"י דאעש (אלקדס אלערבי, 5 ביוני 2015). מקורות באופוזציה הסורית טענו, שיותר ממאתיים פעילי ג'בהת אלנצרה ערקו מארגונם ונשבעו אמונים לדאעש בצפון פריפריית חלב. עוד נמסכ, כי כדי לשים קץ לתופעת העריקה פרסם אבו מחמד אלג'ולאני מנהיג ג'בהת אלנצרה הנחיות נוקשות, שמטרתן למנוע כל מגע בין פעילי ג'בהת אלנצרה לבין פעילי דאעש (4 ביוני 2015,  Damascus Now).
דרום סוריה (אזורי דרעא וסוידא)
  • "מקורות באופוזציה הסורית" מסרו, כי ארגוני המורדים הצליחו להחזיר לעצמם את השליטה על אזור הלג'ה, שמצפון לדרעא, לאחר לחימה מול פעילי דאעש[1]. נמסר, כי פעילי דאעש ניסו לחסום את הכביש הראשי באזור צפון הלג'ה על מנת לבודד את אזור דרום סוריה מאזור דמשק. "יריית הפתיחה" לתקיפות, שביצע דאעש, הייתה הפעלת מכונית תופת במטרה להשתלט על הכביש הראשי המחבר בין הכפרים באזור (אלג'זירה, 3 ביוני 2015). בתקשורת הערבית דווח, כי המשטר הסורי שולט ברוב מחוז סוידאא'(אלג'זירה, 9 ביוני 2015).
  • ב-5 ביוני 2015 התנהלו עימותים בין משטר סוריה לבין דאעש באזור ח'לח'לה, צפונית לסוידאא'. בעקבות זאת תגברו כוחות המשטר את עמדותיהם הסמוכות לשדה התעופה הצבאי שבמקום . עמדות דאעש נמצאות במרחק של כשמונה ק"מ משם. נמסר, כי דאעש העביר פעילים  מדיר אלזור ומחמץ לאזור הדרום כדי ללחום באזור סוידאא'. מספר הפעילים המזוהים עם דאעש באזור מוערך בכ-700 איש (אלשרק אלאוסט, 6 ביוני 2015). התקדמות דאעש בכיוון מרחב סוידאא' יוצרת איום על האוכלוסייה הדרוזית, העדה הדומיננטית באזור, וחששות רבים בקרבה.
  • ב-5 ביוני 2015 פרסם מחוז דמשק של דאעש סרטון, בו הופיע פעיל  חמוש על רקע דגל דאעש (ולצדו פעיל נוסף). הדובר פנה אל תושבי דרעא וקניטרה והזהיר אותם מפני הצטרפות לארגונים, שאינם משתייכים לדאעש. הדובר מדגיש, כי לאלה המצטרפים לארגונים הללו לא תהיה מחילה (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 5 ביוני 2015).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
תקיפות חיל האויר העיראקי
  • אלעראקיה, המזוהה עם ממשלת עיראק, כי כ-300 נגמ"שים ורכבי האמר של דאעש, שהיו בדרכם מסוריה לאזור אלרמאדי, שבעיראק, הועלו באש (ככל הנראה בעקבות תקיפה אווירית שהתבצעה נגדם). לידיעה צורפה תמונה שבה נראו נגמ"שים עולים באש (חשבון הפייסבוק של ערוץ אלעראקיה, 3 ביוני 2015). הידיעות הללו טעונות אימות.

מימין: מבנה של דאעש, אשר הותקף על-ידי חיל האוויר העיראקי במחוז אלאנבאר (משרד ההגנה העיראקי, 5 ביוני 2015). משמאל: נגמ"שים עיראקים שהותקפו מהאוויר עולים באש   (דף הפייסבוק של ערוץ אלעראקיה, 3 ביוני 2015).
מימין: מבנה של דאעש, אשר הותקף על-ידי חיל האוויר העיראקי במחוז אלאנבאר (משרד ההגנה העיראקי, 5 ביוני 2015). משמאל: נגמ"שים עיראקים שהותקפו מהאוויר עולים באש  (דף הפייסבוק של ערוץ אלעראקיה, 3 ביוני 2015).

אזור העיר אלרמאדי
  • ב-6 ביוני 2015 תקפו פעילי דאעש את העיר חסיבה הסמוכה לרמאדי, הנמצאת בשליטת צבא עיראק. נמסר, שהתוקפים נסוגו מהעיר לאחר מספר שעות של קרבות והשאירו מאחוריהם כלי רכב הרוסים וחמישה הרוגים. לטענת העיראקים במהלך העימותים עשו כוחותיהם שימוש בטילי נ"ט מסוג קורנט והשמידו באמצעותם ארבע מכוניות תופת, שניסה דאעש להפעיל נגדם (פוקס ניוז, 7 ביוני 2015).
אלפלוג'ה
  • ב-7 ביוני 2015 פורסם סרטון, מטעם דאעש, שנועד לעודד גיוסם של בני השבטים הסונים במרחב אלפלוג'ה לשורות הארגון. כותרת הסרטון: "שבטי אלפלוג'ה הם קוץ בעיני האויבים". בסרטון נראו ראשי שבטים באלפלוג'ה מביעים תמיכה בארגון ומזהירים מפני האיום השיעי-איראני כלפי הסונים בעיראק וברחבי המזרח התיכון (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 7 ביוני 2015).
מחוז צלאח אלדין
ביג'י
  • נמשכת "מלחמת הגירסאות" בין דאעש לבין ממשלת עיראק לגבי השליטה בעיר ביג'י וסביבותיה: ב-5 ביוני 2015 פרסמה זרוע ההסברה של דאעש סרטון המתעד את הלחימה בביג'י. בסרטון נראים פעילי הארגון בעיר ביג'י עצמה (לא במתחם בתי הזיקוק). כמו כן נראים בסרטון כלי רכב פגועים של צבא עיראק (אעמאק, 5 ביוני 2015). מנגד, פרסמו צבא עיראק והמיליציות השיעיות, התומכות במשטר העיראקי, "תמונות ניצחון" המוכיחות, לטענתם, שהןשחררו באופן מלא את העיר ביג'י.
גרסת דאעש

מימין: פעילי דאעש בעיר ביג'י. משמאל: פעיל דאעש יורה בנשק קל (אעמאק, 5 ביוני 2015).
מימין: פעילי דאעש בעיר ביג'י. משמאל: פעיל דאעש יורה בנשק קל (אעמאק, 5 ביוני 2015).

גרסת הממשל העיראקי

מימין: "תמונת הניצחון" של צבא עיראק, שנטען כי היא צולמה בביג'י (עמוד הפייסבוק של צבא עיראק, 7 ביוני 2015). משמאל: תמונה, שפורסמה על-ידי כוחות מליציה השייכות ל"גיוס העממי" המעידה לכאורה על השתלטות כוחות הביטחון העיראקיים על ביג'י (חשבון הטוויטר معا ضد داعش الارهاب ‏@marsadiraq  , 6 ביוני 2015) .
מימין: "תמונת הניצחון" של צבא עיראק, שנטען כי היא צולמה בביג'י (עמוד הפייסבוק של צבא עיראק, 7 ביוני 2015). משמאל: תמונה, שפורסמה על-ידי כוחות מליציה השייכות ל"גיוס העממי" המעידה לכאורה על השתלטות כוחות הביטחון העיראקיים על ביג'י (6 ביוני 2015,  חשבון הטוויטר معا ضد داعش الارهاب ‏@marsadiraq , [2].)

מחוז דיאלא (צפונית מזרחית לבגדאד)
  • באזור העיר בעקובה אירעו השבוע מספר פיגועים קשים, שבוצעו על ידי דאעש: ב-3 ביוני 2015 נהרגו 24 בני-אדם ו-21 נוספים נפצעו בשרשרת פיגועים, שבוצעו באמצעות מטעני נפץ בעיר ובסביבתה (אלבואבה, 3 ביוני 2015). ב-6 ביוני 2015  בוצע פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת דרומית-מזרחית לעיר בעקובה. ארבעה עשר בני אדם נהרגו (צדא אלבלד, 6 ביוני 2015; האתר  iraq99.com, 6 ביוני 2015). במקביל לפיגוע התאבדות נורו פצצות מרגמה על האזור הצפון-מזרחי של העיר בעקובה (אלבע'דאדיה, 6 ביוני 2015).

מצרים וחצי האי סיני

המערכה בין הג'האדיסטים לבין כוחות הביטחון המצריים
  • כוחות הביטחון המצריים המשיכו בפעילות בטחונית אינטנסיבית נגד פעילי הג'האד העולמי בחצי-האי סיני. בין השאר סיכלו מנגנוני הביטחון המצריים מספר פיגועי טרור, שתוכננו להתבצע לציון יום השנה הראשון לכהונתו של עבד אלפתאח אלסיסי וליום השנה למהפכת ה-30 ביוני (אלראי, 6 ביוני 2015). במהלך פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון המצריים נחשפו אמצעי לחימה רבים, מטעני חבלה, כלי רכב ועוד.
  • מנגד, נמשכה פעילות ג'האדיסטית אינטנסיבית נגד כוחות הביטחון המצריים בצפון חצי האי. במהלך השבוע נהרגו ונפצעו כמה אנשי כוחות הביטחון המצריים במספר פיגועי טרור, בעיקר ירי פצצות מרגמה והטמנת מטעני חבלה.

רצועת עזה

ירי רקטות לעבר הנגב המערבי
  • התארגנויות סלפיות-ג'האדיסטיות עמדו השבוע מאחורי שני אירועי ירי רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. באירועים הללו אותרו נפילות של שלוש רקטות: 
  • ב-3 ביוני 2015 בשעה 2300 שוגרו שתי רקטות לנגב המערבי. רקטה אחת נפלה באזור אשקלון והשנייה באזור המועצה האזורית שדות נגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. 
  • ב-6 ביוני 2015 בשעה 2130 שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר הנגב המערבי. הרקטה נפלה  בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • התארגנות סלפית-ג'האדית ברצועת עזה, המזוהה עם דאעש, המכנה עצמה פלוגת השיח' עמר חדיד/בית אלמקדס, קיבלה אחריות על ירי הרקטות. הירי הוצג כמחאה על פעילות מנגנוני הביטחון של חמאס נגדם. זאת, לאחר שב- 2 ביוני 2015, נהרג פעיל סלפי בשם יחיא אלחנר. הפעיל נהרג במהלך ניסיון מעצר של משטרת חמאס לאחר שסירב להסגיר את עצמו. לירי הרקטות קדם אולטימאטום לשחרור את פעילי הארגון, שנעצרו ע"י חמאס (3 ביוני 2015,  http://justpaste.it).

ירי הרקטות מרצועת עזה, שבוצע ע"י פעילים סלפים-ג'האדיסטים המזוהים עם דאעש, עומד בניגוד למדיניות חמאס החותרת לשמר את הרגיעה עם ישראל. ברקע הירי עומדת מתיחות בין חמאס להתארגנויות סלפיות-ג'האדיסטיות ברצועה, שהובילה למעצר פעילים ג'האדיסטים ולהריגת כמה מהם. הירי לעבר ישראל נועד להערכתנו להפעיל לחצים על חמאס על מנת שזו תשחרר את הפעילים ג'האדיסטים העצורים ותקל על הלחץ המופעל על ההתארגנויות הג'האדיסטיות ברצועה.

 

מותו של פלסטיני מהרצועה בשורות דאעש
  • ב-7 ביוני 2015 דווח ברשתות החברתיות על מותו של פלסטיני בשם מחמד רוקה ( אבו אנס אלמהאגר) בעת שנלחם בשורות דאעש. מחמד רוקה הגיע לסוריה ממחנה הפליטים שאטי שבמערב עזה ונהרג בתקיפות הקואליציה במזרח העיר אלרקה בסוריה. על פי הדיווחים עזב אבו אנס את עזה לפני שלוש שנים ויצא ללבנון משם עבר לסוריה להצטרף לדאעש.  לפני הצטרפותו לדאעש היה רוקה פעיל בזרוע הצבאית של ארגון  הג'האד האסלאמי בפלסטין (אתר גדודי חללי אלאקצא, PALDF, פתח 1965, 7 ביוני 2015; יוטיוב, 7 ביוני 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

מדינות הבלקן
  • מרכז אלחיאת לתקשורת, זרוע הסברה של ארגון דאעש, פרסם קלטת וידאו בשפה האנגלית הפונה לפעילי ג'האד ממדינות הבלקן וקוראת להם להצטרף לשורות דאעש בסוריה ובעיראק. בסרטון נראו 12 פעילי דאעש, שהוצגו כלוחמים, שהגיעו לשטחי המדינה האסלאמית מאלבניה, בוסניה וקוסובו. חלקם הגיעו יחד עם משפחותיהם. בקלטת סיפר אחד הפעילים על ההיסטוריה של מדינות הבלקן. לאחר מכם הופיעו פעילים נוספים, ביניהם פעילים שהזדהו כאבו ג'האד הבוסני וצלאח אלדין הבוסני, אשר הסבירו מדוע על פעילים מהבלקן להגיע לסוריה ולהצטרף לדאעש.

פעילים ממדינות הבלקן החלו להצטרף לג'בהת אלנצרה ולדאעש החל משנת 2013. באותהתקופה מספרם נאמד בכמה מאות אולם סביר, כי כיום מספרם גדול יותר. מדובר במתנדבים מוסלמים, אשר ברובם אימצו את האסלאם הסלפי ג'האדיסטי במדינות האם שלהם. בעבר דחו המנהיגים הסלפים בבלקן את ההאשמות לפיהן הם מגייסים או משגרים פעילים לסוריה וטענו, כי היוצאים לסוריה עושים זאת כפרטים ולא באופן מאורגן. עם זאת, להערכתנו, מתקיימת במדינות הבלקן פעילות גיוס ממוסדת בקרב המוסלמים במסגרתה מאותרים פעילים ג'האדיסטים ונשלחים לסוריה ולעיראק. חזרתם של הפעילים הללו למדינות האם שלהם עלולה ליצור איומי טרור לא רק על מדינות הבלקן אלא גם על מדינות מרכז ומערב אירופה.

 

לוב
  • כוחות דאעש מרחיבים אזורי שליטתם והשפעתם מהעיר סרת לכיוון מזרח. ב-4 ביוני 2015הצליחה שלוחת דאעש בלוב (ארגון ג'נד אלח'לאפה) להשתלט על העיר הראוה, הממוקמת כ-70 ק"מ מזרחית לעיר סרת. ההשתלטות על העיר באה לאחר משא ומתן מוצלח בין מנהיגים מקומיים לבין פעילי דאעש, סביב החזרת שלושה בני ערובה מקומיים, שנלקחו בשבי על-ידי דאעש. ההשתלטות על העיר התאפשרה ככל הנראה בעקבות נסיגתם מהמקום של כוחות פג'ר ליביא ("שחר לוב" המהווה מסגרת-על של ארגונים אסלאמים, הפועלים לצד ממשלת טריפולי). נסיגתם תרמה להחלטתם של התושבים המקומיים להיכנע לדאעש (6 ביוני 2015,  libyaherald.com).

השתלטות פעילי דאעש על העיר הראוהמרחיבה את אזורי השליטה וההשפעה של הארגון בצפון לוב. נראה, כי יש לה משמעות כלכלית: הראוה נמצאת במרחק 120 ק"מ מערבית לנמל הנפט ראס לאנוף. כמו כן מתקרבים פעילי דאעש לשדה הנפט אלמברוכ, הנמצא כ-150 ק"מ דרומית להראוה, שבקרבתו כבר נראתה נוכחות של כוחות קטנים של דאעש (עין ליביא, 7 ביוני 2015). יוזכר כי ב-30 במאי 2015 נכנסו כוחות דאעש לאזור אלג'ופארה, שבמרכז המדינה, בו מצויים שדות נפט. הדיווחים השונים מצביעים איפא, כי שלוחת ארגון דאעש בלוב מנסה להשתלט על תשתיות נפט, כפי שעשה דאעש בסוריה ובעיראק, דבר שיגביר את יכולותיה הכספיות, השלטוניות והצבאיות.

 

  • ב-3 ביוני 2015 חטפו פעילי דאעש בלוב 86 נוצרים אריתראים מתוך קבוצה של מסתננים/פליטים אריתראים, ששהתה במערב לוב. החטופים נלקחו במשאיות למקום לא ידוע. המידע נמסר מפי תשעה אריתראים, שהצליחו להימלט מידי החוטפים (טלגראף, 4 ביוני 2015). החטופים עלולים להיות מוצאים להורג ע"י דאעש.
  • דאעש פרסם תמונות פעילים רעולי פנים עורפים את ראשו של חייל בעיר דרנה, שבמזרח לוב, הנשלטת ע"י הארגון. ההוצאה להורג בוצעה לפני קבוצה של ילדים בגילאי שש עד שמונה ברחבה מחוץ למסגד והיא נועדה לדבריהם "למטרות חינוכיות". החייל שהוצא להורג הוא עבד אלנבי אלשרג'אוי (Abdulnabi al Shargawi) מבידה, פקיד דואר, שהתנדב לצבא הלובי. הוא הובל כשהוא לבוש בגדים כתומים לכיכר העיר והוצא להורג. תמונות מהוצאתו להורג הופצו ברשתות החברתיות על ידי פעילי דאעש (דיילי סטאר, 5 ביוני 2015).
ארה"ב
  • שוטר וסוכן FBI בבובטון שבארה"ב, ירו ופצעו באופן אנוש אדם שאיים עליהם בסכין, התוקף חשוד, כי פעל בהשראת דאעש. החשוד אסאמה רחים, היה תחת מעקב צמוד של שרותי הביטחון האמריקאים מזה זמן רב. בעת ניסיון המעצר הוא איים על אנשי הביטחון, נורה ומאוחר יותר מת מפצעיו. אסאמה רחים היה חבר בהתארגנות, שכללה לפחות עוד שני מוסלמים קיצוניים. ההתארגנות התכוונה להתנקש בחייה של  פמלה גלר (Pamela Geller) פעילה אנטי-אסלאמיסטית העומדת בראש ארגון בשם American  Freedom Defence Initiative(ניו יורק פוסט, 5 ביוני 2015).
שבדיה
  • ב-2 ביוני 2015 עצרה משטרת שבדיה שני בני אדם אחד מהם בשטוקהולם הבירה, כחלק  מפעילות מנע של המשטרה נגד גיוס צעירים למלחמה בשורות דאעש. אחד העצורים חשוד באימון מתגייסים. על פי ההערכות כ-300 בעלי אזרחות שבדית יצאו לסוריה ולעיראק כדי להצטרף לאלקאעדה ולדאעש. כ-35 מהם נהרגו. כשמונים מהם כבר שבו לשבדיה. נמסר, כי ממשלת שבדיה מתכננת להפוך יציאת הפעילים מחוץ לשבדיה לבלתי חוקית  (רויטרס, 3 ביוני 2015).  

 

המערכה התודעתית, שמנהל לדאעש

מכירת ביטאון דאעש ע"י חברת אמזון
  • בתחילת יוני דווח ע"י עיתון בריטי, כי עותקים של ביטאון דאעש דאבק בשפה האנגלית נמצאים באתר המכירה של חברת אמזון הבריטית ומוצעים למכירה לכל דורש. מחירה של כל חוברת הוא 27 ליש"ט והחוברות נשלח לרוכשים ללא דמי משלוח (בתוספת שי). על פי האתר, החוברת הופצה ע"י מרכז התקשורת אלחיאת, זרוע תקשורתית חשובה של דאעש. דאבק מתואר באתר כפרסום עיתי המתמקד בנושאים שונים כולל ג'האד כמו גם כתבות מצולמות המתעדות אירועים ומאמרים אינפורמטיביים בנושאים הקשורים לדאעש. דווח, כי חוברות דומות נמכרו באתרי אמזון בארה"ב, צרפת, גרמניה, איטליה וספרד (דיילי מייל, 7 ביוני 2015).

ב-6 ביוני דיווח ה-BBC, כי הופסקה מכירת ארבעה הגיליונות של העיתון דאבק באתר אמזון. כמו כן הצהירה חברת אמזון, כי הבטאון אינו מוצא יותר למכירה.

 

דאבק (Dabiq) הינו בטאון דאעש בשפה האנגלית המתפרסם מידי חודש ע"י מרכז אלחיאת לתקשורת. בבטאון מתפרסם מידע רב בעל אופי תעמולתי אודות המדינה האסלאמית ופעילות דאעש. בעבר התפרסמה בו קריאה להרוג "צלבנים" (קרי, אזרחים מערביים) בכל מדינה שהצטרפה למערכה נגד המדינה האסלאמית ומאמר שהצדיק את ההוצאה להורג של העיתונאי האמריקאי סטיבן סוטולוף[3]דאעש עושה שימוש ברשתות החברתיות ובגופי תקשורת מערביים כדי להפיץ את התעמולה הסלפית ג'האדיסטית, ולהפוך אותה לנגישה לפעילים המזדהים עימו.

 

איומים על ירדן ומדינות המערב
  • ב-7 ביוני 2015 פורסם ביוטיוב סרטון  בו נראים פעילי דאעש ממדינות שונות קורעים את הדרכונים שלהם, שורפים אותם ומצהירים, שיש להם רק זהות אחת -אסלאמית. כמו כן השמיעו הדוברים  איומים נגד מנהיגי ירדן, קנדה וארה"ב.
  • אחד הפעילים, נראה קורע את דרכונו הירדני כשהוא נושא על גופו חגורת נפץ. אותו דובר זה הצהיר, כי אין לו צורך בדרכון והוא מייעץ למשפחתו ולקרוביו להגיע לסוריה.  נער נוסף, הנושא דרכון ירדני, נראה שהוא מאיים על חייו של מלך ירדן: "אנו אומרים לעריץ ירדן, אנו צאצאי אבו מצעב אלזרקאוי המגיעים אליך כדי לטבוח (אותך)". פעיל נוסף, דובר אנגלית רהוטה, ציין שהוא עזב את חיי הנוחות שלו כדי להגיע לשטחי המדינה האסלאמית. אותו דובר איים על קנדה ועל כל "העריצים האמריקאים".

מימין: פעיל דאעש האוחז בדרכון ירדני, נושא על גופו חגורת נפץ. שממאל:  נער פעיל דאעש הנושא דרכון ירדני, מאיים על חייו של מלך ירדן (יוטיוב, 7 ביוני 2015).
מימין: פעיל דאעש האוחז בדרכון ירדני, נושא על גופו חגורת נפץ. שממאל:  נער פעיל דאעש הנושא דרכון ירדני, מאיים על חייו של מלך ירדן (יוטיוב, 7 ביוני 2015).

פעילות סיכול ומנע

אינטרפול חשף זהותם של כ-4,000 פעילים זרים, שהצטרפו לדאעש בסוריה ובעיראק
  • גורמים באינטרפול מסרו, כי הם חשפו פרטים של יותר מ-4,000 פעילים, שהצטרפו לשורות דאעש בסוריה ובעיראק. בספטמבר 2014 הודיע האינטרפול, כי זיהה יותר מ-900 פעילים שכאלה. אפשר והדבר מעיד גידול במספר המצטרפים לדאעש כמו גם על שיפור ביכולות האינטרפול לחשוף את זהותם של הזרים המצטרפים (אלערביה, 4 ביוני 2015).
אלג'יריה
  • ב-5 ביוני 2015, דיווחו שירותי המודיעין באלג'יריה, כי בשל העובדה, שרק 1,000 ק"מ של מדבר פתוח מפרידים בין כוחות דאעש בלוב לבין הגבול עם אלג'יריה הורה הפיקוד הצבאי באלג'יריה להגביר את הסיורים האוויריים והקרקעיים בגבול. על פי "מקור ביטחוני", הקל הצבא האלג'ירי את הוראות הפתיחה באש כדי לאפשר חופש פעולה נרחב יותר לכוחות בפתיחה באש לעבר חשודים בטרור באיזור הגבול. כמו כן העביר הצבא  50,000 אלף חיילים לתגבור אזור הגבול (אלח'בר, 5 ביוני 2015).
מרוקו
  • ב-3 ביוני 2015, הודיעו שלטונות מרוקו על חשיפת תא טרור הקשור לדאעש. התא כלל תשעה חברים ופעיליו סייעו לגייס מתנדבים להילחם בשורות הארגון. צוין, כי התא סיפק תמיכה כספית ולוגיסטית למתנדבים היוצאים מחוץ למדינה. "גורם בטחוני" הבהיר, כי החשיפה מאשרת, שדאעש נחוש להשיג דריסת רגל במרוקו באמצעות תאים רדומים של אזרחים מרוקאים, שקיבלו הכשרה צבאית מדאעש. עוד ציינו, כי  "זוהי תחילתה של תקופה שבה ינסו לבצע פיגועי טרור מסוכנים במרוקו" (סקיי ניוז, 3 ביוני 2015).

[1] הלג'ה (אללג'אה) הינו אזור בזלתי המשתרע מהאזור הנמצא כ-40 ק"מ מדרום מזרח לדמשק ועד לדרום סוריה. משמעות השם לג'ה הינו "מקלט" משום שהאזור שימש בעבר מקום מסתור עבור מבקשי מקלט בשל היותו אזור קשה למעבר.
[2]"הגיוס העממי" (אלחשד אלשעבי) - מסגרת-על של מליציות שיעיות הנתמכת ע"י איראן. לנוכח חולשתו של צבא עיראק מהוות מליציות אלה את "חוד החנית" של הכוחות הלוחמים נגד דאעש.
[3] פירוט ראו מחקר מה-27 בנובמבר 2014: "דאעש, דיוקנו של ארגון טרור", עמ' 217-216.