מבט לאיראן

13-1 ביוני 2015 מאת: ד"ר רז צימט
הצהרות בכירים איראנים בנוגע למעורבות איראן באיזור

הצהרות בכירים איראנים בנוגע למעורבות איראן באיזור

הצהרות בכירים איראנים בנוגע למעורבות איראן באיזור

הצהרות בכירים איראנים בנוגע למעורבות איראן באיזור

סמל חטיבת הפאטמים

סמל חטיבת הפאטמים

הלווית מנוצ'הרסעידי, ( פארס, 14 ביוני 2015)

הלווית מנוצ'הרסעידי, ( פארס, 14 ביוני 2015)

איום של דאעש על איראן כרזה, שהתפרסמה בתקשורת האיראנית בה נראים דגלי דאעש על רקע מגדלי אזאדי בטהראן.

איום של דאעש על איראן כרזה, שהתפרסמה בתקשורת האיראנית בה נראים דגלי דאעש על רקע מגדלי אזאדי בטהראן.

סלימאני בחברת ג'מאל אלאבראהימי, אבו-מהדי אלמהנדס

סלימאני בחברת ג'מאל אלאבראהימי, אבו-מהדי אלמהנדס

ספינת הסיוע איראן שאהד

ספינת הסיוע איראן שאהד

פעילות דתית והסברתית איראנית בעולם

פעילות דתית והסברתית איראנית בעולם


עיקרי הדברים

  • בצל הישגיו האחרונים של דאעש במרחב העיר תדמר ובמדבר הסורי הדגישו בכירים איראנים את מחויבות איראן למשטר הסורי, אך הכחישו דיווחים על כוונת איראן לתגבר את כוחותיה במדינה. התקשורת הערבית דיווחה, כי קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, ביקר לאחרונה בסוריה כדי לגבש אסטרטגיה צבאית לבלימת הארגונים הסונים הרדיקלים.
  • המערכה בעיראק ממשיכה לגבות קורבנות איראנים. חבר בסיג' מכורדיסטאן האיראנית נהרג במתקפה של דאעש באחד הכפרים בעיראק. בתוך כך שב קאסם סלימאני לעיראק במסגרת מאמציו לסייע במערכה נגד דאעש.
  • המטען האיראני לתימן, שנשלח במחצית מאי 2015, באמצעות ספינת הסיוע איראן שאהד, הועבר ככל הנראה ליעדו בעיכוב משמעותי. זאת, לאחר שאיראן נאלצה לאפשר לפקחי או"ם בג'יבוטי לבדוק את המטען שעל סיפון הספינה. במקביל הוציאה איראן ספינת סיוע נוספת לעבר תימן. בהתייחסות חריפה למצב בתימן אמר סגן מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, כי דיכוי אזרחי תימן גדול מזה של תושבי עזה.
  • לרגל יום השנה למות מכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה ח'מיני, שחל ב-4 ביוני קיימו נציגויות איראן בעולם פעילויות הסברה לזכרו. 

 

מבט לאיראן הוא פרסום חדש של מרכז המידע למודיעין ולטרור, אשר ייצא לאור פעמיים בחודש. הפרסום נועד לשפוך אור על פעילות איראן לביסוס השפעתה במזרח התיכון ומחוצה לו. הפרסום יתבסס על דיווחים מהתקשורת האיראנית בשפה הפרסית. את הפרסום כותב עבור מרכז המידע ד"ר רז צימט, חוקר במרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל-אביב ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית. תחומי ההתמחות המרכזיים שלו הם פוליטיקה פנימית, חברה, מדיניות חוץ ורשתות חברתיות ברפובליקה האסלאמית של איראן. 

 

הצהרות בכירים איראנים בנוגע למעורבות איראן באיזור

  • המשך התבססות שליטת ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) במרחב העיר תדמר ובמדבר הסורי, נפילת העיר רמאדי, שבעיראק בידי הארגון והמשך התקיפות הסעודיות בתימן עמדו בשבועיים האחרונים במוקד הצהרותיהם של בכירים איראנים שעסקו במעורבות איראן באזור.
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון וראש המרכז למחקרים אסטרטגים במועצה לקביעת האינטרס של המשטר, הטיל את האחריות למצב הקשה בסוריה על ארצות-הברית, ישראל ומדינות ערב "הריאקציוניות". בריאיון לטלוויזיה האיראנית ב-31 במאי 2015 אמר ולאיתי כי מעורבות מדינות אלה בסוריה היא חלק מתוכנית כוללת, שנועדה לאפשר להן להשתלט על מדינות המזרח התיכון וצפון-אפריקה. הוא הכחיש, עם זאת, את הדיווחים על מצבו הקשה של משטר אסד והעריך בסבירות של "קרוב ל-100 אחוזים" שאף על-פי שארגוני הטרור הצליחו לכבוש חלק משטח המדינה, הם לא יצליחו להשתלט על שטחים נוספים ולהפיל את המשטר הסורי. בהתייחסו למצב בתימן אמר ולאיתי כי איראן מקיימת קשרים עם גורמים שונים בתימן, ובהם החות'ים, ותומכת בהם אך אינה מספקת להם נשק מכיוון שהמנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, הצהיר שאין להם כל צורך בנשק איראני (איסנ"א, 1 ביוני 2015).
  • במסיבת עיתונאים, שקיים ולאיתי ב-6 ביוני 2015, בתום פגישה עם שליח מזכ"ל האו"ם לענייני עיראק הצהיר שר החוץ האיראני לשעבר, כי ללא סיועה של איראן לא היה ביכולתן של סוריה ועיראק להתמודד בקלות עם הטרוריסטים. הוא אמר, כי איראן מסייעת לעיראק ככל יכולתה במאבקה נגד הטרוריסטים, ובראשם דאעש, ותומכת באחדות בין שיעים, סונים וכורדים ובלכידותה הטריטוריאלית של שכנתה. הוא ציין כי אין כל תועלת בפעילות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בהובלת ארצות-הברית שאינה מוכנה להסתייע במיליציות העממיות השיעיות (תסנים, 6 ביוני 2015).
  • חסן כאט'מי-קמי (Hassan Kazemi-Qomi), שגרירה לשעבר של איראן בעיראק המשמש כיום כיועצו של שר החוץ מחמד ג'ואף זריף (Mohammad JavadZarif), נדרש אף הוא להתפתחויות בסוריה ובעיראק בריאיון שהעניק לאתר השמרני ח'בר אונליין. הוא אמר שתבוסת הצבא העיראקי ברמאדי נבעה מכך שהוא לא נעזר במיליציות העממיות בלחימה נגד דאעש, וזאת בשל התנגדות האמריקאים שטענו, כי הדבר יוביל לעימותים בין שיעים לסונים. הוא ציין גם את העדר הסיוע האמריקאי לצבא עיראק במהלך התקדמות דאעש כסיבה נוספת לתבוסת הצבא העיראקי ברמאדי. 
  • כאט'מי-קמי הזהיר כי אם לא יהיה ניתן לבלום את דאעש, הדבר יציב סכנה משמעותית בפני איראן ועל איראן להרחיב את השפעתה באזור ולשתף פעולה עם המדינות המתמודדות עם טרור דאעש. הוא ציין כי איראן תיאבק בכל תוקפנות: הן מצד הארגונים התכפירים והן מצד השלטון הסעודי הפועל נגד העם התימני החף מפשע. אם אזרחי תימן יבקשו מאיראן סיוע, איראן לא תמנע זאת מהם מכיוון שהיא מחויבת לעשות זאת מבחינה אנושית, דתית ולאומית. בתשובה לשאלה האם סיוע זה כולל גם סיוע צבאי השיב כאט'מי-קמי כי איראן לא מקיימת כיום נוכחות צבאית בשטח באף אחת מהמדינות שהיא מסייעת להן: סוריה, לבנון, תימן ועיראק, אלא מסתפקת בשליחת יועצים צבאיים ובסיוע לוגיסטי בלבד. שיתוף הפעולה בין איראן למדינות אלה נועד, לדבריו, להגן על האינטרסים הלאומיים שלה וזו הסיבה לכך שעד כה לא הצליח דאעש במאמציו לחדור לאיראן.

איראן אכן נמנעת ממעורבות צבאית ישירה באמצעות שיגור כוחות צבא איראניים באזורי העימות בסוריה, לבנון, עיראק ותימן. עם זאת הטענה, כי מעורבותה מתבטאת בשיגור יועצים צבאיים ובסיוע לוגיסטי בלבד אינה נכונה. המכשיר העיקרי של המעורבות והנוכחות האיראנית במוקדי העימות השונים במזרח התיכון הינם ארגונים –שליחים שיעים (Proxiesהמקבלים סיוע צבאי ואכוונה מהאיראנים, בעיקר באמצעות כוח קדס. ארגונים שכאלו הינם חזבאללה הלבנוני, המיליציות השיעיות בעיראק והמורדים החות'ים בתימן.

 

  • בהתייחסו להתפתחויות בתימן האשים השגריר לשעבר את ערב הסעודית במדיניות טרוריסטית והזהיר, כי אם הטרור לא ירוסן, הוא יתפשט לאזור כולו, ובכלל זה לאיראן. התופעה המכונה דאעש אינה מוגבלת לעיראק בלבד והארגון אינו מכיר בגבולות גיאוגרפיים. הוא הוסיף, שסיוע האיראני לעיראק נועד למנוע את פיצולה מכיוון שאם עיראק תתפצל, עלול הדבר להשפיע לרעה גם על איראן. הסיוע לעיראק ולסוריה יימשך כל עוד התנאים הביטחוניים יחייבו זאת וכל עוד ממשלות עיראק וסוריה יבקשו את סיועה של איראן (ח'בר אונליין, 1 ביוני 2015).
  • חג'ת אל-אסלאם עלי סעידי (Hojjatul-Islam Ali Sa'idi), נציג המנהיג במשמרות המהפכה, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות פארס (9 ביוני 2015), כי המהפכה האסלאמית הגיעה תחת הנהגתו של ח'אמנהאי לחופי הים התיכון ולמצרי באב אלמנדב. סעידי הדגיש, כי איראן אינה חותרת לשליטה שיעית בעולם אלא פועלת בשם האסלאם כולו. הוא ציין כי ח'מיני וח'אמנהאי מעולם לא דגלו בתפיסות שיעיות פרטיקולאריות ובהתאם לכך איראן תומכת הן בחמאס והן בחזבאללה.

דברי סעידי משקפים הכרה איראנית, כי הגדרת הסכסוכים האזוריים במזרח התיכון כסכסוכים דתיים בין שיעים לסונים מגבירה את החרדה בעולם הערבי מפני "האיום השיעי", מעמיקה את החשדנות הקיימת, ממילא, בינה לבין מדינות ערב הסוניות ומקשה עליה לקדם את השפעתה האזורית. בכירים איראניים מנסים, לפיכך, לטשטש בהצהרותיהם את השסע הבין-עדתי, קוראים לאחדות בין שיעים לסונים ומדגישים, כי רק אחדות אסלאמית תאפשר לפתור את בעיות האיור. השפעת ההסברה האיראנית מוגבלת, עם זאת, לנוכח מדיניותה של איראן בפועל המעודדת למעשה דומיננטיות שיעית, בעיקר בעיראק.  

 

מעורבות איראן בסוריה

  • בצל הישגיו האחרונים של דאעש בסוריה התפרסמו בשבועיים האחרונים בתקשורת הערבית והמערבית כמה דיווחים על כוונת איראן להגביר את מעורבותה בסוריה לשם בלימת התקדמות הארגון ומניעת קריסת המשטר הסורי. בכירים איראנים שבו והדגישו את מחויבות איראן למשטר הסורי על רקע ההתפתחויות בסוריה, אך בשלב זה אין כל עדות לתגבור כוחות איראנים בסוריה.
  • בפגישה עם יו"ר הפרלמנט הסורי, מחמד אל-לחאם (Mohammad al-Laham), שביקר בטהראן בראשית חודש יוני 2015, הצהיר הנשיא חסן רוחאני, כי איראן תעמוד עד הסוף לצד ממשלת סוריה והעם הסורי והביע ביטחון ביכולתה של סוריה לנצח במערכה נגד הטרור (פארס, 2 ביוני 2015). גם יועצו הבכיר של המנהיג העליון לעניינים בינלאומיים, עלי-אכבר ולאיתי, הצהיר כי איראן תמשיך להגיש סיוע לסוריה מאחר שסוריה היא חזית המאבק נגד הציונים. בטקס לציון יום השנה למות מנהיג המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח'מיני, אמר ולאיתי, כי הנשיא בשאר אסד אהוד כיום בארצו יותר מתמיד (פארס, 4 ביוני 2015). סגן שר החוץ לענייני מדינות ערב ואפריקה, חסין אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), הצהיר, כי אין כל שינוי בעמדת איראן כלפי סוריה וכי תמיכת איראן בסוריה במאבקה בטרור היא עניין אסטרטגי ולא טקטי (ח'בר אונליין, 9 ביוני 2015).
  • בראשית יוני דיווחו כלי תקשורת ערבים על ביקור, שקיים לאחרונה מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני (QasemSoleimani), בסוריה. האתר הלבנוני אלחדת', המזוהה עם חזבאללה, דיווח ב-1 ביוני 2015, כי סלימאני קיים ביקור בחזית הלחימה בדרום-סוריה ובמערבה כדי להתרשם מהמצב ולגבש אסטרטגיה צבאית לבלימת הארגונים הסונים הרדיקלים. על-פי דיווח זה,סלימאני ביקר באזור אדליב, שבמערב-סוריה לאחר השתלטות ג'בהת אלנצרה על העיר וכן עמד בראש משלחת בכירה של יועצים צבאיים מאיראן ומחזבאללה שביקרה באיזור אלע'אב[1], שבמערב המדינה כדי לבחון את הערכות צבא סוריה ואת הדרכים לבלום את התקדמות "הארגונים התכפירים". (קרי, ארגון ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו הפועלים במחוז אדלב, שהתקדמותם מאיימת על לאד'אקיה ומעוזי המשטר הסורי, שבגזרת החוף).
  • מקורות האתר דיווחו, כי בעקבות הביקור הגיע סלימאני למסקנה, שלא יהיה ניתן לבלום את התקדמות ג'בהת אלנצרה באזור אדליב בשל סמיכותו לגבול תורכיה ולפיכך יש להסיג את הכוחות התומכים במשטר לאיזור אלע'אב ולתגבר אותם שם, כפי שאכן נעשה בסופו של דבר. עוד דיווח האתר כי במהלך הביקור מינה סלימאני בכיר במשמרות המהפכה לעמוד בראש קבוצת היועצים הצבאיים בסוריה ולפעול בשמו בכל הקשור לניהול העניינים הצבאיים בסוריה בשיתוף פעולה עם חזבאללה ועם צבא סוריה. מקורות האתר הכחישו, עם זאת, הצהרה שיוחסה לסלימאני לפיה העולם יופתע מההתפתחויות בסוריה בימים הקרובים בעקבות שיתוף הפעולה בין איראן למפקדי הצבא הסורי (משרק ניוז, 1 ביוני 2015).המקורות ציינו, כי סלימאני לא אמר זאת מעולם ואינו נוהג להשמיע הבטחות בנוגע להצלחות צבאיות עתידיות.  
  • במקביל התפרסמו בראשית יוני מספר דיווחים תקשורתיים בנוגע לכוונת איראן לשלוח אלפי חיילים איראנים ועיראקים לסוריה כדי לסייע למשטרו של אסד. מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מחסן רזאא'י (Mohsen Rezaei), הכחיש דיווחים אלה ואמר, כי אין לאיראן כל כוונה להתערב באופן ישיר במלחמת האזרחים בסוריה. בתום ישיבת המועצה אמר רזאא'י שגם לשמועה, שהתפרסמה במערב, בנוגע לכוונת איראן להפעיל את חוזה ההגנה הבילטראלי עם סוריה המאפשר לה לשלוח כוחות כדי להגן על המשטר הסורי, אין כל בסיס (מהר, 6 ביוני 2015). גם דוברת משרד החוץ האיראני, מרזיה אפח'ם (Marzieh Afkham), הכחישה את הדיווחים על נוכחות צבאית איראנית בסוריה (פארס, 10 ביוני 2015).
  • בתוך כך פרסם האתר האיראני דפאע פרס (Defa Press) ריאיון עם סיד אבראהים, לוחם במסגרת מליציונית בשם "חטיבת הפאטמים" (פאטמיון), המורכבת מפליטים אפגאנים שיעים תושבי איראן, שגויסו על-ידי איראן ללחימה בסוריה בתמורה לשכר חודשי ולהטבות נוספות. בפברואר 2015 נהרגו מפקד החטיבה, עלי-רזאתוסלי (Ali-Reza Tavasoli),וכמה מלוחמיו במהלך מתקפה, שביצע משטר אסד בסיוע חזבאללה ומשמרות המהפכה, במחוז דרעא שבדרום רמת הגולן. דווח, כי לאחרונה הוחלט באיראן להגדיל את היקפו של כוח זה.
  • בריאיון סיפר הלוחם על נחישותם, אמונתם העזה ונכונותם להקרבה של לוחמי החטיבה בלחימה נגד דאעש בסוריה. הוא אמר, שהחטיבה מורכבת מלוחמים מגילאים שונים וממעמדות חברתיים מגוונים. הוא ציין, כי באחד המבצעים האחרונים השתתף לוחם בן 85 שהתעקש להילחם לצד הלוחמים הצעירים. כמו כן סיפר הלוחם על חוויותיו האישיות והקשיים הכרוכים בניתוק ממשפחתו באיראן. הוא אמר, כי בפעם האחרונה, ששהה באיראן לאחר פציעתו בלחימה, ילדה אשתו את בנם באותו בית-חולים בו היה מאושפז. לדבריו, אשתו אינה מרוצה מכך שהוא נוסע להילחם בסוריה ולכן בכל פעם שהוא מעוניין לצאת ללחימה, הוא יוצא מן הבית בתירוץ אחר ואינו חוזר.
  • הלוחם האפגאני מסר שלוחמי החטיבה מקבלים "שמות ג'האדים" המשמשים גם את חבריהם כדי, שלא יהיה ניתן לזהותם. לדבריו, היו מקרים בעבר שבהם בני משפחותיהם של הלוחמים האפגאנים קיבלו איומים על חייהם, ובמקרים בודדים אף נרצחו, בשל השתתפות יקיריהם בלחימה. הוא הלין על כך שחרף השתתפות הלוחמים האפגאנים בלחימה בסוריה, התושבים האפגאנים באיראן עדיין זוכים ליחס בלתי-ראוי.

מעורבות איראן בעיראק

  • חבר מיליציית הבסיג' של משמרות המהפכה, מנוצ'הרסעידי (ManouchehrSaidi), שעבד כמהנדס באחד הכפרים בעיראק נהרג בראשית יוני במתקפה שביצע דאע"ש. סעידי (בן 34), תושב קרוה (Qorveh) שבמחוז כורדיסטאן, נקבר ב-4 ביוני בטקס הלוויה בו השתתפו נציג המנהיג העליון במחוז כורדיסטאן, מושל המחוז ונכבדים נוספים (אירנ"א, 4 ביוני 2015).
  • בעקבות כיבוש העיר רמאדי על-ידי דאעש ניסו בכירים איראנים להרגיע מפני האפשרות שדאעש יתקרב לגבול איראן-עיראק. מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי שמח'אני (Ali Shamkhani) הצהיר כי דאעש כבר ניסה מספר פעמים בעבר להרחיב את הלחימה לגבולות איראן, אך אין ביכולתו לעשות זאת (אירנ"א, 31 במאי 2015). ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, חסן פירוזאבאדי (Hassan Firouzabadi), טען, אף הוא, כי אין לדאעש האומץ להתקרב לגבולות איראן. הוא ציין, כי איראן נחושה לחסל את הארגון בכל מקום שבו הוא יתקרב למרחק של 40 ק"מ מהגבול (איסנ"א, 2 ביוני 2015).
  • בימים האחרונים התפרסמו ברשתות החברתיות עדויות חדשות לנוכחותו של מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני, בעיראק. בסרטון שהופץ ברשת הפייסבוק מתועד מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני, במהלך פגישה עם בכירי שבטים סונים במחוז אל-אנבאר, שנועדה לשכנעם להצטרף ללחימה נגד דאעש לצד המיליציות השיעיות.
  • כמו כן התפרסמו תמונות עדכניות של סלימאני בחברת ג'מאל אלאבראהימי, אבו-מהדי אלמהנדס (Jamal al-Ibrahimi, Abi-Mahdi al-Muhandis, בתמונה משמאל), מפקד גדודי חזבאללה, אחת המיליציות השיעיות בעיראק שהוקמו על-ידי משמרות המהפכה בשנת 2007.
  • יו"ר ועדת התחבורה בפרלמנט האפגאני, קיס חסן (Qais Hassan), טען בשבוע שעבר, כי מטוסים אפגאנים הפועלים בשיתוף פעולה עם חברת תעופה איראנית משמשים להעברת כוחות מאיראן לבגדאד ולנג'ף שבעיראק (עצר-י איראן, 9 ביוני 2015).

מעורבות איראן בתימן

  • בהתייחסות חריפה למצב בתימן אמר חסין סלאמי (Hossein Salami),סגן מפקד משמרות המהפכה, כי דיכוי אזרחי תימן גדול מזה של תושבי עזה. בפגישה עם אנשי דת בעיר קם (Qom) אמר סלאמי, כי בעוד שהעיתונאים מיידעים את העולם ביחס ל"פשעי המשטר הציוני", בתימן אין עיתונאים שישמיעו את צעקת המדוכאים. סלאמי כינה את המלחמה, שערב הסעודית מנהלת בתימן "המלחמה חסרת ההיגיון והטיפשית ביותר בהיסטוריה" וציין, כי היא מהווה חלק ממזימה שנועדה להשיב לארצות-הברית את שליטתה באזור. הוא הדגיש שהתנגדות העם בתימן נגד הפולשים תימשך עד לניצחון (ספאה ניוז, 7 ביוני 2015).
  • המשלוח האיראני לתימן, שנשלח במחצית מאי 2015 על-גבי ספינת הסיוע איראן שאהד, הועבר, ככל הנראה, ליעדו בעיכוב משמעותי לאחר שאיראן נאלצה לאפשר לפקחי האו"ם בג'יבוטי לבדוק את המטען שעל סיפון הספינה. המטען כלל 2,500 טונות של מזון, מים, תרופות, אוהלים ושמיכות. שליח הסהר האדום האיראני בג'יבוטי מסר, כי לאחר בדיקתו הועמס הציוד על גבי חמש ספינות קטנות שיצאו לעבר תימן (תסנים, 5 ביוני 2015).
  • בראיון, שהתפרסם באתר דפאע פרס עם שני כתבים איראנים, שהיו על הספינה נמסרו פרטים בנוגע להשתלשלות האירועים, שהובילה לשינוי מסלול הספינה. הכתבים ציינו, כי ההחלטה להוציא את הספינה התקבלה באיראן לאחר כמה ניסיונות כושלים להעביר סיוע לתימן דרך האוויר. שלטונות איראן העלו לספינה גם את שני העיתונאים, אנשי אגודת הסהר האדום האיראני וכמה פעילים נגד המלחמה בתימן מארצות-הברית, מצרפת ומגרמניה. כאשר נכנסה הספינה למפרץ עדן, התלווה אליהם כוח של הצי האיראני. במקביל החלו להתקבל דיווחים מאיראן על שינוי מסלול הספינה מתימן לג'יבוטי, אם כי בתחילה נאמר להם שלאחר בדיקת המטען יותר לספינה להמשיך בדרכה לנמל אלחדידה. העיתונאים ציינו, כי לא חששו מאפשרות לפעולה צבאית מצד ספינות המלחמה הסעודיות והפקיסטאניות, שהתקרבו לספינה האיראנית, מכיוון שהעריכו שלערב הסעודית אין האומץ לפעול נגד הספינה. לדברי העיתונאים, בהגיעם לג'יבוטי הם זכו לקבלת פנים אוהדת מצד אזרחים בג'יבוטי, ואחד מהם אף שיבח בפניהם את נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינז'אד, על עמדותיו "האנטי-אימפריאליסטיות והאנטי-ציוניות". ממשלת ג'יבוטי, לעומת זאת, נהגה באופן שאינו דיפלומטי וסירבה להנפיק ויזות לאנשי הצוות שיאפשרו להם לרדת מהספינה ולהיכנס לשטח המדינה (דפאע פרס, 7 ביוני 2015).
  • במקביל יצאה ב-6 ביוני 2015 ספינת סיוע שנייה מהנמל ע"ש ח'מיני בח'וזסתאן, שבדרום-מערב איראן לעבר תימן. יו"ר ארגון הנמלים של ח'וזסתאן, סעדאללה עבדאללהי (Sa'dullah Abdullahi), אמר כי הספינה ארזו (Arezou, בפרסית: משאלה) נושאת 8,000 טונות של אורז ו-1,000 טונות של סוכר (איסנ"א, 7 ביוני 2015).
  • בתוך כך אמר חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian),סגן שר החוץ האיראני לענייני מדינות ערב ואפריקה, כי איראן מוכנה לשלוח סיוע הומניטארי נוסף לתימן באמצעות הצלב האדום. בפגישה עם ראש משלחת הצלב האדום בתימן אמר סגן השר, כי אין זה מתקבל על הדעת שזכותם של אזרחי תימן הפצועים, ובהם נשים וילדים, לטיפול רפואי ולתרופות נשללת מהם בשל המצור האווירי והימי "האכזרי",שהוטל על תימן על-ידי ערב הסעודית (פארס, 3 ביוני 2015).

מעורבות איראן בלבנון

  • ב-4 ביוני 2015 קיימה שגרירות איראן בבירות את הטקס השנתי לציון יום השנה ה-26 למותו של מנהיג המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח'מיני. באיגרת ברכה, ששיגר יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, לרגל האירוע נאמר, כי לבנון למדה מח'מיני את שיעור הניצחון ואת אופן השמירה על הניצחון. הוא ציין, כי איראן יכולה לשמש מודל ללבנון כיצד לבנות קהילות ולשמור על יציבותן (אלף, 4 ביוני 2015). נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, אמר במהלך הטקס, כי איראן סייעה להתנגדות הלבנונית בשחרור לבנון ללא כל תמורה וחזבאללה ניצבת כיום באופן ברור וגלוי לצד איראן, האמאם ח'מיני, האמאם ח'אמנהאי, חסן נצראללה וכל מי שהולך בדרך האמת של המנהיג העליון (ח'ראסאן ניוז, 4 ביוני 2015).
  • אמיר-חסין זיאא'י (Amir-Hossein Ziaei), יו"ר אגודת הסהר האדום האיראני, חנך מרכז רפואי חדש בבעלבכ. המרכז בן שלוש קומות המשתרע על שטח של 1,200 מ"ר, כולל חדרי אשפוז, חדר ניתוח, חדר התאוששות, בנק דם, בית מרקחת ואולם פיזיותרפיה. בטקס חנוכת המרכז, שהקמתו החלה בשנת 2011, השתתפו ראשת הסהר האדום הלבנוני, חברי ארגון הצלב האדום הנורבגי שתרם להקמת המרכז, נציגים של חזבאללה ותנועת אמל ואנשי דת ובכירים מקומיים (אירנ"א, 5 ביוני 2015). 

מעורבות איראן בזירה הפלסטינית

  •  יום השנה למותו של איתאללה ח'מיני סיפק לבכירים איראנים הזדמנות נוספת לבטא את מחויבות איראן לפלסטינים. בנאום, שנשא המנהיג העליון בטקס המרכזי לציון יום השנה הכריז עלי ח'אמנהאי, כי איראן לא תנטוש את העם הפלסטיני לעולם וכי סוגיית פלסטין לא תוסר מסדר יומה של הרפובליקה האסלאמית (הטלוויזיה האיראנית, 4 ביוני 2015). גם יועצו לעניינים בינלאומיים, עלי-אכבר ולאיתי, הצהיר בנאום בפני משתתפי הועידה הבינלאומית לח'מיני וההתעוררות האסלאמית שנערכה בטהראן, כי איראן תסייע לעם הפלסטיני בכל האמצעים העומדים לרשותה וכי אף מכשול לא ימנע את העברת הסיוע האיראני לפלסטינים. איראן רואה עצמה אחראית לסייע לעמים המדוכאים בעולם המוסלמי, ובראשם הפלסטינים, אמר ולאיתי (אירנ"א, 3 ביוני 2015).

מעורבות איראן במדינות המפרץ

  •  משרד הפנים של בחרין האשים השבוע את איראן במעורבות בביצוע פעולות טרור בממלכה. ההאשמות באו בעקבות מעצר מספר אזרחים שיעים שהיו חברים, לטענת שלטונות בחרין, בקבוצת טרור בשם: סראיא אלאשתר (Saraya al-Ashtar), שביצעה שורת פיגועים נגד שוטרים בשנים האחרונות. בהודאותיהם מסרו העצורים כי גויסו לביצוע הפיגועים על-ידי מנהיגי הקבוצה המתגוררים באיראן ונשלחו לאימונים בעיראק (אל-ערביה,7 ביוני 2015). דוברת משרד החוץ האיראני הכחישה את ההאשמות מכל וכל (איסנ"א, 10 ביוני 2015).

פעילות דתית והסברתית איראנית בעולם

  • נציגויות איראן ברחבי העולם ארגנו גם השנה פעילויות הסברה לרגל יום השנה למות ח'מיני. מרכז התרבות של איראן בארמניה פרסם תרגום לארמנית של ספרו המאויר של עלי סבזיאן (Ali Sabzian): "החיים על-פי סגנון חייו של רוחאללה". הספר מציג את חייו של מכונן המהפכה האסלאמית ונועד להציג בפני הקוראים את סיפור חייו, מחשבתו ותכונותיו המוסריות (מהר, 2 ביוני 2015).
  •  שגרירות איראן בברזיל קיימה בשבוע שעבר טקס לזכרו של ח'מיני בהשתתפות שניים מנכדיו: חסן ועלי ח'מיני ואנשי דת מוסלמים מברזיל (איסנ"א, 4 ביוני 2015 ).
  • בתאילנד התקיים כנס לזכרו של ח'מיני בהשתתפות שגריר איראן בבנגקוק, חסין כמאליאן (Hossein Kamalian), הנספח התרבותי של איראן בתאילנד, מצטפאנג'אריאן-זאדה (Mostafa Najjarian-Zadeh), המזכיר הכללי של אגודת אהל אלבית העולמית, מחמד-חסן אח'תרי (Mohammad-Hassan Akhtari), ואנשי דת שיעים וסונים מקומיים. בנאום בפני באי הכנס אמר אח'תרי כי ח'אמנהאי הוא ממשיך דרכו של ח'מיני. הוא התייחס גם למערכה בתימן ואמרף כי אלה המפציצים את תושבי תימן אינם מוסלמים אלא בוגדים בשם האסלאם (סוכנות הידיעות אבנ"א, 8 ביוני 2015). אירוע דומה התקיים גם באיסטנבול בהשתתפות חבר המועצה העליונה של אגודת אהל אל-בית, איתאללה שיח' מחסן אראכי (Ayatollah Sheikh Mohsen Araki), נספח התרבות האיראני בתורכיה ואנשי דת מקומיים (אבנ"א, 9 ביוני 2015).
  • המרכז האסלאמי בהמבורג, גרמניה קיים ב-6 ביוני 2015 ועידה, שדנה בח'מיני בהשתתפות הקונסול הכללי של איראן בהמבורג, עבאס בדח'שאן ט'הורי (Abbas Badakhshan Zohouri), פאטמה טבאטבאא'י (FatemehTabataba'i), כלתו של ח'מיני (אשתו של בנו, אחמד), חג'ת אלאסלאם רזארמזאני (Hojjatul-Islam Reza Ramazani), ראש המרכז האסלאמי בהמבורג ויו"ר התאחדות אנשי הדת השיעים באירופה, ואנשי דת מוסלמים מגרמניה ומאוסטריה (חוזה ניוז (hawzahnews), 7 ביוני 2015).
  • שר ההקדשים האסלאמיים של ירדן, האיל דאוד (HayelDaoud), הכחיש דיווח, שהתפרסם ברשת ה-CNNלפיו איראן פנתה לירדן בבקשה רשמית לאפשר עליה לרגל של תיירים איראנים לאתרים דתיים בממלכה ולפתוח מכללה דתית בשטחה. הוא ציין, כי לא התקבלה כל בקשה כתובה מצד איראן וכי הסוגיה הועלתה רק בעל-פה במספר הזדמנויות. דאוד אמר שלנוכח התנאים וההתפתחויות באזור אין בכוונת ירדן לאפשר לאיראן לקיים תיירות דתית בממלכה (עצר-י איראן, 7 ביוני 2015).

[1]אזור אלע'אב נצא בדרך היורדת מאדלב ללאד'אקיה, בין הערים אריחא וג'סר אלשע'ור הכבושות ע"י ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו.