מבט לג’האד העולמי (17-11 ביוני 2015)

פעילי דאעש בפאתי כפר אלחוש.

פעילי דאעש בפאתי כפר אלחוש.

פעיל דאעש אבו יוסף הסורי (אלשאמי) טרם יציאתו לפיגוע באמצעות מכונית תופת בעיר תל רפעת (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה מבאשר, 12 ביוני 2015).

פעיל דאעש אבו יוסף הסורי (אלשאמי) טרם יציאתו לפיגוע באמצעות מכונית תופת בעיר תל רפעת (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה מבאשר, 12 ביוני 2015).

ממראות הלחימה באלרמאדי על פי סרטון שפרסם דאעש (יוטיוב, 10 ביוני 2015).

ממראות הלחימה באלרמאדי על פי סרטון שפרסם דאעש (יוטיוב, 10 ביוני 2015).

ממראות הלחימה באלרמאדי על פי סרטון שפרסם דאעש (יוטיוב, 10 ביוני 2015).

ממראות הלחימה באלרמאדי על פי סרטון שפרסם דאעש (יוטיוב, 10 ביוני 2015).

אחמד בדואן במהלך שהותו בסוריה בשורות דאעש (hjustpaste.it)

אחמד בדואן במהלך שהותו בסוריה בשורות דאעש (hjustpaste.it)

אחמד בדואן במהלך שהותו בסוריה בשורות דאעש (hjustpaste.it)

אחמד בדואן במהלך שהותו בסוריה בשורות דאעש (hjustpaste.it)

וחיד אלחו פעיל מעזה, שהצטרף לדאעש

וחיד אלחו פעיל מעזה, שהצטרף לדאעש

הגיליון הראשון של ביטאון דאעש בתורכית

הגיליון הראשון של ביטאון דאעש בתורכית


עיקרי אירועי השבוע

  • השבוע הצליחו כוחות הכורדים לכבוש את העיר תל אביצ', שבצפון סוריה ( בקרבת הגבול התורכי). הקרבות באזור זה נתמכים בתקיפות מהאוויר של כוחות הקואליציה. משמעות כיבוש העיר והמעבר שמצפונה תהיה זו המפלה הראשונה של דאעש, מאז כיבוש מרחב קובאנה (עין אלערב). ההישגים הטריטוריאליים של הכורדים בקרבת הגבול עלולים להקשות על המערכת הלוגיסטית של דאעש המבוססת על החדרת פעילים דרך הגבול, שבין תורכיה לסוריה.
  • בדרום סוריה באזור סוידא, בו מתגוררת אוכלוסייה דרוזית, מצויה האוכלוסייה בלחץ כפול מצד ארגונים הג'האדיסטים: דאעש המנסה לכבוש את שדה התעופה אלח'לח'לה (שמצפון לסוידא) וג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו (המנסים לכבוש את שדה התעופה אלת'עלה) . הדרוזים בצפון רמת הגולן (איזור הכפר חצ'ר) חוששים מפני השתלטות המורדים ובראשם ארגון ג'בהת אלנצרה. חששות הדרוזים התעצמו כתוצאה מהמערכה, שנפתחה ע"י המורדים באזור הכפר חצ'ר, שבצפון רמת הגולן והטבח שביצע ארגון ג'בהת אלנצרה בקרב תושבי כפר דרוזי (קלב לוזה), שמצפון לאדלב.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  •  השבוע נמשכו תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות תקיפות בסוריה ובעיראק. התקיפות בוצעו באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן עיקרי התקיפות (אתר Centcom):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזורי קובאנה, אלרקה, דיר אלזור,  אלחסכה וחלב. דווח, כי בתקיפות נפגעו יחידות טקטיות של דאעש, עמדות לחימה, כלי רכב, אופנועים, אמצעי לחימה (כולל מערכת רקטות), תחמושת, נקודות איסוף  נפט גולמי, מכוניות תופת ועוד.
  • בעיראק בוצעו התקיפות באלבע'דאדי, חויג'ה, ביג'י, מחמור, אלמוצל, סינג'אר, תל עפר, כרכוכ, רמאדי, אלוליד ואלקאא'ם. דווח, כי בתקיפות נפגעו יחידות טקטיות של דאעש, עמדות לחימה איזורי הערכות, עמדות ירי מקלעים, עמדות שיגור טילים, אמצעי לחימה, מנהרות, מבנים, בונקרים, כלי רכב משוריינים ועוד.

הפנטגון חשף לאחרונה נתוני עלויות המערכה של ארה"ב נגד דאעש. על פי נתונים אלה מאז תחילת המערכה נגד דאעש (ספטמבר 2014) ועד כה (יוני 2015) הוציאה ארה"ב יותר מ- 2.74 מיליאד דולרים. כ-55% מהעלויות הן של התקיפות האוויריות וכרבע מהעלויות הם של אמצעי לחימה. שאר ההוצאות היו על משימות ומבצעים, שבוצעו במסגרת המערכה נגד דאעש (Thehill.com, 13 ביוני 2015).


התבטאויות אמריקאיות סביב המערכה נגד דאעש
  • לדברי דובר מועצת הביטחון הלאומי שוקלת ארה"ב שורה של חלופות להעלאת רמת האימונים ושיפור הציוד של כוחות הביטחון העיראקיים. חלופות אלה לדבריו כוללות גם שיגור [לעיראק] של אנשי צבא אמריקאים לצרכי הדרכה, שתתמקד בעיקר במיליציות הסוניות. ההיקף הנוכחי של יועצים ומדריכים מארה"ב עומד על כ-3,000 בני אדם (סוכנות הידיעות הצרפתית, 9 ביוני 2015).
  • בהקשר זה אמר מרטין דמפסי (Martin E. Dempsy),יו"ר המטות המשולבים, כי הקמפיין הצבאי, שמנהלת ארה"ב, מבוסס על אימון וציוד צבא עיראק בשילוב תקיפות מהאוויר. לדבריו בסיס האימונים באזור אלאנבאר יתרחב והדבר יאפשר למדריכים האמריקאים לעבוד עם צבא עיראק ועם בני השבטים הסונים המעוניינים להלחם בדאעש. הוא הוסיף, כי קיימת אפשרות להקמת בסיסי אימונים נוספים בשטח שבין בגדאד, תכרית, כרכוכ ואלמוצול (אתר משרד ההגנה של ארה"ב, 11 ביוני 2015). בתגובה אמר ג'וש ארנסט (Josh Earnset), דובר הבית הלבן,כי למרות הצהרותיו של דמפסי, אין לארה"ב תוכניות מיידיות לבנות בסיסים צבאיים נוספים בעיראק  (סוכנות הידיעות ספוטניק, 11 ביוני 2015).
  • ג'והן הסטרמן ה-III(John Heterman III), אחד ממפקדי הכוח האווירי המשולב, סיכם את פעילות הקואליציה עד כה במערכה נגד דאעש. לדבריו מאז תחילת התקיפות האוויריות של כוחות הקואליציה (8 באוגוסט 2014) ירדה משמעותית יכולתו הצבאית של דאעש,  תוך גרימת נזק מזערי לאוכלוסייה המקומית. לדבריו, הכוח האווירי של הקואליציה סייע לכוחות הקרקעיים המקומיים להחזיר לעצמם שטחים שנכבשו, להוציא מספר גדול של פעילי דאעש משדה הקרב ולשתק את רוב יכולות זיקוק הנפט של הארגון (11 ביוני 2015,  אתר CENTCOM).

עיקרי התפתחויות בסוריה

מחוז אלרקה: הלחימה במרחב תל אביצ'
  • בשבוע האחרון התחוללו עימותים בין פעילי דאעש לבין הכוחות הכורדים (YPG) באזור, שממזרח ובדרום מערב לעיר תל אביצ'. עיר זאת נמצאת על גבול תורכיה-סוריה, ממזרח לקובאנה (עין אלערב). בקרבת העיר נמצא מעבר הגבול תל אביצ', שעד לאחרונה היה בשליטת דאעש. פעילי דאעש פוצצו שני גשרים במזרח תל אביצ' כדי למנוע מהכוחות הכורדים להתקדם. ב-15 ביוני 2015 הודיעו הכוחות הכורדים, כי הצליחו להשתלט על העיר כולה ולהשתלט על חלק ניכר של כביש תל אביאצ'-אלרקה. הודותלהישג זה נפתח הכיש המחבר בין אלרקה לגבול תורכיה ונפתח נתיב אספקה מחסכה לקובאנה. פעילי דאעש נסוגו לאעב העיר אלרקה הנמצאת בשליטתם (אלאח'באר, 16 ביוני 2015). על רקע הקרבות באזור דווח על בריחת אלפי התושבים מהאזור, כנראה לשטח תורכיה (syriahr.com, 14 ביוני 2015, אלאח'באר, 15 ביוני 2015). תקיפות הכורדים על תל אביצ'  הסתייעו בתקיפות מהאוויר של כוחות הקואליציה.

הערים קמישלי, אלחסכה, תל אביצ' ועין אלערב (קובאנה), שבצפון סוריה (Google Maps). הכוחות הכורדים שואפים ליצור רצף טריטוריאלי ביניהן.
הערים קמישלי, אלחסכה, תל אביצ' ועין אלערב (קובאנה), שבצפון סוריה (Google Maps). הכוחות הכורדים שואפים ליצור רצף טריטוריאלי ביניהן.

אם יצליחו הכוחות הכורדים לכבוש את העיר תל אביצ', והמעבר שמצפונה (הנמצא בשליטת דאעש), יהיה זה הישג חשוב עבורם, הראשון מסוגו מאז כיבוש מרחב קובאנה (עין אלערב). מטרת הכוחות הכורדים הינה, להערתכנו, ליצור רצף טריטוריאלי באזורים, שבשליטתם, לאורך הגבול התורכי, מהעיר קובאנה ועד העיר קאמישלי. רצף טריטוריאלי שכזה יקשה על המערכת הלוגיסטית של דאעש, המבוססת על החדרת פעילים מתורכיה לסוריה, ויקל על הקשר שבין ארגוני הכורדים בסוריה לכוחות הכורדים בתורכיה ובאוטונומיה הכורדית בעיראק.


מחוז חמץ
  • ב-10 ביוני 2015 נמסר, כי פעילי דאעש פוצצו את צינור הגז אלפרקלס (Al Furqlus) בקרבת אם אלתבאביר (Umm al Tababirכ-51 ק"מ מזרחית לעיר חמץ). צינור זה מעביר גז משדה גז, הנמצא כ-110 ק"מ מזרחית לחמץ. הגז משמש לייצור חשמל לעיר חמץ ולמקומות נוספים בסוריה. דווח, כי בעקבות הפיצוץ נפגעה אספקת החשמל ברחבי ואף הוכרז על קיצוב בחשמל (אלספיר, 10 ביוני 2015).
מחוז אדלב
המשך הלחימה בציר המוביל ללאד'קיה
  • ארגון ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו (צבא אלפתח) ממשיכים במאמציהם להשתלט על ערים, עיירות וכפרים שלאורך הכביש המוליך מאדלב ללאד'קיה. כוחות הביטחון הסורים מנסים לבלום את התקדמותם. ב-15 ביוני תקפו פעילי ג'בהת אלנצרה את עמדות צבא סוריה במזרח העיר ג'סר אלשע'ור בניסיון לחדור לאזור ההערכות של הצבא הסורי במישור אלע'אב. ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו תקפו גם ישובים, השוכנים לאורך הכביש המוביל ללאד'קיה בין אריחא לג'סר אלשע'ור. הם ניסו להשתלט על תחנת הכוח בזיתון אולם הדבר לא צלח בידם (אלאח'באר, 15 ביוני 2015).

הערים אדלב, אריחא וג'סר אלשע'ור וההר נבי יונס השולט על המרחב (Google Maps).
הערים אדלב, אריחא וג'סר אלשע'ור וההר נבי יונס השולט על המרחב (Google Maps).

טבח בתושבי כפר דרוזי צפונית לעיר אדלב
  • ב-10 ביוני 2015 ביצעו פעילי ג'בהת אלנצרה טבח בקרב תושבי הכפר הדרוזי קלב לוזה (Qalb Lawzah) הממוקם כ-25 ק"מ צפונית לאדלב (בקרבת הגבול עם תורכיה). בטבח נהרגו כמה עשרות דרוזים ביניהם שיח'ים וילדים. ארגון ג'בהת אלנצרה תרץ את ההרג בכך שתושבי האזור התמרדו נגד הארגון וסירבו להשמע להוראות האמיר המקומי המכונה אבו עבד אלרחמן התוניסאי. בדיווח (מגמתי?) של בטאון חזבאללה נמסר, כי תושבי האזור נדרשו לשלוח ילדים למחנות אימונים, להתיר לפעילי הארגון לשאת נשים מקומיות, לגרש את בני משפחות הרוגים מצבא סוריה ולהחרים את בתיהם (אלאח'באר, 11 ביוני 2015).

העיר אדלב והכפר קלב לוזה שמצפון לה.
העיר אדלב והכפר קלב לוזה שמצפון לה.

  • לאחר הסערה שהתעוררה בעקבות הטבח פרסם ג'בהת אלנצרה הודעה חריגה מטעם מוסד ההסברה הרשמי שלו המביעה צער על האירוע. לדברי ההודעה האירוע היה "טעות" והוא בוצע על ידי פעילים, אשר הפרו את הוראות הנהגת הארגון. בהודעה נמסר, כי ג'בהת אלנצרה ישלח משלחת לכפרי הדרוזים כדי להבטיח לתושבים שאירוע זה היה מנוגד לחוקים ולהוראות. בהודעה גם צוין, כי כל מי שהיה מעורב באירוע יובא למשפט בפני בית דין שרעי על שפיכות דמים (עמוד הטוויטר אלמנארה אלביצ'אא, 13 ביוני 2015).הודעת הצער והגינוי של ג'בהת אלנצרה לגבי הטבח בכפר הדרוזי קלב לוזה (אלמרכז אלצחפי אלסורי, 13 ביוני 2015).

הטבחב קלב לוזה חשף את הפנים האמיתיות של ג'בהת אלנצרה ופגע במאמציו של אבו מחמד אלג'ולאני להרגיע את בני העדה הדרוזית. כזכור, בראיון נרחב, שהעניק אבו מחמד אלג'ולאני מנהיג ג'בהת אלנצרה לערוץ אלג'זירה, הוא התייחס, בין השאר, גם לנושא התושבים הדרוזים  בשטחים, שנכבשו ע"י ג'בהת אלנצרה. לדבריו קיימים בשטחים הללו  כפרים דרוזים, שאינם תומכים במשטר אסד ואינם נלחמים בג'בהת אלנצרה ולדבריו אף אחד אינו נוגע בהם לרעה. פעילות ג'בהת אלנצרה בקרב הדרוזים מתבצעת, לטענתו, באמצעות הטפה (דעווה) במגמה "ללמד אותם" היכן סטו מהדת ומהן "הטעויות שנפלו באמונתם"[1]. בשטח, מסתבר, מתנהלים העניינים אחרת והדבר הובן היטב ע"י התושבים הדרוזים במרחב סוידאא' ובצפון רמת הגולן, הרואים עצמם מאוימים ע"י הארגונים הג'האדיסטים.


הרי אלקלמון (גבול סוריה-לבנון)
  • גם השבוע נמשכו הקרבות בחלקם הצפוני של הרי קלמון בין חזבאללה וכוחות צבא סוריה לבין פעילי ג'בהת אלנצרה ודאעש. הקרבות התמקדו ברכסים, השולטים על העיירה הלבנונית ערסאלבאזור הנמצא בשליטת דאעש (לבנון דיבייט, 10 ביוני 2015). גורמים בחזבאללה העריכו שמספר פעילי דאעש הנוטלים חלק בתקיפות על מוצביו נע בין 800 ל-1,000 (אלשרק אלאוסט, 10 ביוני 2015).

אזור המערכה בהרי אלקלמון (Google Maps)
אזור המערכה בהרי אלקלמון (Google Maps)

  • חזבאללה. ההתקפה לא צלחה ודעאש ספג אבידות קשות ביניהן, ככל הנראה, גם בקרב מפקדים בכירים בשטח (אלספיר, 10 ביוני 2014). כתב ערוץ אלמנאר דיווח, כי התנהל קרב קשה ברכסי ראס בעלבכ במהלכו נחלו פעילי דאעש תבוסה ויותר מחמישים פעילים נהרגו (אלמנאר, 11 ביוני 2015)[2].

מימין:  עמדת ירי וארטילריה של חזבאללה בהרי אלקלמון יוטיוב, 10 ביוני 2015) משמאל: שיח' נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, מבקר אצל לוחמי חזבאללה באזורי ראס בעל בכ וערסאל, כשהוא לבוש (באופן חריג) במדים צבאיים (רשת חדשות אלנבטיה, 15 ביוני 2015)
מימין:  עמדת ירי וארטילריה של חזבאללה בהרי אלקלמון יוטיוב, 10 ביוני 2015) משמאל: שיח' נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, מבקר אצל לוחמי חזבאללה באזורי ראס בעל בכ וערסאל, כשהוא לבוש (באופן חריג) במדים צבאיים (רשת חדשות אלנבטיה, 15 ביוני 2015)

  • בנאום, שנשא מנהיג חזבאללה חסן נצראללה, הוא התייחס לקרבות בהרי אלקלמון. לדבריו נמצאים עתה הרכסים הגבוהים של אלקלמון בשליטת צבא סוריה וחזבאללה. הוא הוסיף גם בקרבות ברכסים השולטים על  ערסאל נחל חזבאללה הישגים חשובים. לדבריו ב-9 ביוני 2015 תקפו מאות פעילי דאעש את פעילי חזבאללה אזור ראס בעלבכ בגבול סוריה לבנון תוך שהם מנצלים את גורם ההפתעה. הוא הוסיף, כי בהתקפה זאת נהרגו ונפצעו עשרות פעילי דאעש. נצראללה סיים את הנאום באומרו, כי דאעש הוא זה אשר החל במערכה באלקלמון והמערכה תמשך ככל שיידרש עד להשגת היעדים, יהא אשר יהא מספר הקורבנות (אלמנאר, 10 ביוני 2015)
מרחב דמשק
  • ב-10 ביוני 2015 התפרסם גילוי דעת מטעם ארגון ג'בהת אלנצרה, בו קרא הארגון לכל הארגונים באיזור הכפרי שממזרח לדמשק (אלע'וטה אלשרקיה), ובמיוחד לפעילים הג'האדיסטים, להקים במשותף את "צבא אלפתח באלע'וטה אלשרקיה" (חשבון הטוויטר مراسل جبهة النصرة@morasel_JN, 10 ביוני 2015). קריאה זאת נועדה להקים במרחב דמשק כח צבאי מאוחד של המורדים, אשר יוכל לאיים על המשטר והבירה הסורית, כשג'בהת אלנצרה יהיה גורם דומיננטי בכוח המאוחד (כפי שהוקם במחוז אדלב ובהרי אלקלמון).
  • חלק מהארגונים סרבו להענות לקריאת ג'בהת אלנצרה.ב-12 ביוני 2015 פורסם גילוי דעת מטעם "המפקדה הצבאית המאוחדת של אלע'וטה" (מסגרת-על של המורדים), שבו נמסר, כי אבו מחמד אלפאתח, העומד בראש המפקדה, דוחה את קריאת ג'בהת אלנצרה לפעילות צבאית משותפת.  גילוי הדעת קרא לפעילי ג'בהת אלנצרה להצטרף למסגרת-העל בראשות אבו מחמד אלפאתח. על פי ההודעה אין צורך בהקמת מסגרת חדשה, שכן כבר קיים באזור חדר מבצעים המתאם בהצלחה את הפעילות הצבאית בין הארגונים השונים (חשבון הטוויטרأبوسمية الخالدي@Azmuri_nusrah, 12 ביוני 2015).
מחוז חלב
  • נמשך המאמץ הצבאי של דאעש להשתלט על המרחב הכפרי, שבצפון מחוז חלב, בקרבת הגבול עם תורכיה. באתר המזוהה עם דאעש פורסם סרטון, בו התראיין פעיל הארגון, בחברת שלושה חמושים, בפאתי אם חוש (Um Hosh), ישוב הנמצא כ-23 ק"מ צפונית לחלב. הדובר ציין, כי אנשיו מתכוננים לכיבוש אם חוש ולאחר מכן "בעזרת אללה פנינו מועדות לחלב". בהמשך הסרטון מופיע פעיל דאעש המכונה אבו יוסף הסורי (אלשאמי) טרם יציאתו לפיגוע באמצעות מכונית תופת נגד מחנה צבאי בתל רפעת (Tall Rifat, כ-30 ק"מ צפונית לחלב). בסרטון נראה גם פיצוץ של מכונית תופת שנטען, כי בוצע נגד כוחות המורדים שאינם משתייכים לדאעש, באלשיח' ריח (Ash Shaykh Rih), כ-4.5 ק"מ צפונית-מזרחית לעיר צוראן (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה מבאשר, 12 ביוני 2015).
דרום סוריה (אזורי דרעא וסוידא)
  • ב-10 ביוני 2015 הודיעו מספר ארגונים על פתיחת המערכה להשתלטות על שדה התעופה אלת'עלה, שממערב לסוידא. קבוצות של פעילי ג'בהת אלנצרה תקפו את הכוחות הסורים המגינים על השדה מכמה כיוונים אולם הניסיונות לכבוש אותו כשלו (אלאח'באר אלספיר, 12, 13 ביוני 2015).  מקורות באופוזיציה טענו, כי לאחר שהטילו מצור על שדה התעופה אלת'עלה הצליחו להשתלט על חלקים נרחבים שלו אולם לא על כולו. בתקשורת הסורית דווח, כי כוחות המשטר העבירו למקום תגבורות המבוססות על הכוחות להגנת המולדת, שהדפו את כוחות המורדים (אלשרק אלאוסט, 13 ביוני 2015).
  • בעימותים שבין דאעש לבין כוחות הצבא הסורי באזור שדה התעופה חלח'לה, שמצפון לסוידא, לא חלו השבוע התפתחויות משמעותיות. הטבח, שביצע ארגון ג'בהת אלנצרה בתושביו הדרוזים של הכפר קלב לוזה, שמצפון לאדלב, העצים את תחושת האיום של התושבים הדרוזים במרחב סוידא, החוששים מפני קריסת כוחות המשטר הסורי וכיבושו ע"י דאעש, ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים אחרים.

הדרוזים במרחב סוידא נמצאים עתה במצב של לחץ מצד דאעש (מהצפון) וג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים אחרים (ממערב). כיבוש אפשרי של שדות התעופה אלת'עלה ואלח'לח'לה, שממערב ומצפון לסוידא, יחליש את הכוחות הסוריים בדרום סוריה ויעמיד את האוכלוסייה הדרוזית שבאזור בפני איום ממשי של השתלטות הארגונים הג'האדיסטים.

 

  • בנוסף לכך חוששים הדרוזים המתגוררים בכפר חצ'ר, שבצפון רמת הגולן, כי במסגרת המערכה נגד צבא סוריה, שנפתחה באזור, ישתלטו ארגוני המורדים ובראשם ג'בהת אלנצרה על מרחב הכפר. בתקשורת הישראלית דווח, כי במערכת הביטחון נערכים לאפשרות של נהירת פליטים דרוזים, שיבקשו מקלט בישראל (הארץ 17 ביוני 2015).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
אזור אלרמאדי
  • במחוז אלאנבאר ובאזור העיר רמאדי, נמשכים קרבות מקומיים בין דאעש לבין "כיסי נוכחות" של צבא עיראק. ב-13 ביוני 2015 דיווחו כוחות הביטחון העיראקיים, כי הרגו ארבעה פעילי דאעש והרסו משגר רקטות של הארגון מזרחית לאלרמאדי (אלסומריה, 13 ביוני 2015).
  • דאעש עושה מאמץ למינוף תקשורתי של כיבוש העיר רמאדי. במסגרת זו הוא פרסם סרטון, שכותרתו "אלרמאדי היא בית הקברות של האויבים", המתעד את ההשתלטות על אלרמאדי. לא ברור מתי צולם הסרטון. בסרטון נראה הרס רב בעיר ונראות פגיעות במבנים, ששימשו את צבא עיראק, הרוגים מצבא עיראק ושלל, שלקח דאעש מידי צבא עיראק (יוטיוב, 10 ביוני 2015).
  • לאחר כיבוש אלרמאדי התקינו פעילי דאעש מסכי ענק בעיר והקרינו סרטונים המאיימים, כי דאעש יכבוש חלקים נוספים של עיראק. בסרטונים נראו תפיסה של חיילים בשבי, צעירים עורכים אימונים ועידוד צעירים לציית לחוקי האסלאם (רויטרס, 14 בינואר 2015).
מחוז צלאח אלדין
העיר ביג'י
  • בעיר ביג'י ובמתחם בתי הזיקוק נמשכים בין הכוחות העיראקים לדאעש.דאעש פרסם תמונות של שבעה מחבלים מתאבדים, שתקפו בו זמנית, באמצעות מכוניות תופת, כוחות עיראקיים ומיליציות השיעיות באזור מתחם בתי הזיקוק של ביג'י ב-13 ביוני 2015. שבע מכוניות התופת הופעלו ע"י מחבלים מתאבדים מבריטניה, גרמניה, דגאסטאן, וכווית. כמו כן היו ביניהם מחבל פלסטיני ומחבל אויגורי (מוסלמי מסין). אחד מהמחבלים המתאבדים שכינויו אבו יוסף הבריטי זוהה כצעיר בריטי ממוצא פקיסטאני[3].

שלושה משבעת המחבלים המתאבדים. מימין: אבו יוסף הבריטי. במרכז: אבו צדיק התורכמני (אויגורי). משמאל: אבו עבד אלעזיז הפלסטיני (אילאף, 15 ביוני 2015).
שלושה משבעת המחבלים המתאבדים. מימין: אבו יוסף הבריטי. במרכז: אבו צדיק התורכמני (אויגורי). משמאל: אבו עבד אלעזיז הפלסטיני (אילאף, 15 ביוני 2015).

הפעלת מחבלים מתאבדים מהווה דפוס פעולה נפוץ של דאעש בו "התמחה" עוד מתקופת פעילותו כשלוחת אלקאעדה בעיראק. בדרך כלל נוהג דאעש להקדים לתקיפות שהוא מבצע נגד אויביו פיצוץ מכוניות תופת באמצעות מחבלים . במסגרת דפוס פעולה זה נוהג דאעש לעשות שימוש מבצעי ותעמולתי במתנדבים זרים, ערביםמוסלמים ומערביים. דאעש רואה בפעילים הזרים מועמדים מתאימים לביצוע פעולות התאבדות בשל הלהט האידיאולוגי עימו הם מגיעיםמחד גיסא, וחוסר הניסיון הצבאי שלהם, שבמקרים רבים אינו מאפשר לשלוח אותם לשדה הקרב, מאידך גיסא. לצד זאת מפעיל דאעש גם מחבלים מתאבדים מקומיים, עיראקים וסוריים.

 

תכרית
  • צבא עיראק הודיע, כי הדף מתקפה של דאעש ב-13 ביוני 2015 מצפון מזרח לעיר תכרית. במסגרת מתקפה זאת התכוון דאעש להפעיל מכוניות תופת הנהוגות בידי מחבלים מתאבדים. בקרבות נהרגו לפחות שבעה מאנשי כוחות הביטחון העיראקיים ו-25 פעילי דאעש (סקייניוז בערבית, 13 ביוני 2015).
אלפלוג'ה
  • כלי תקשורת עיראקיים וערביים טענו, כי צבא עיראק והמילציות השיעיות, הפועלות במסגרת "הגיוס העממי", מתכוונות להטיל מצור על העיר פלוג'ה, מעוז דאעש. נמסר, כי המליציות השיעיות תגברו כוחותיהן במרחב העיר וכי ברשותם מאות רקטות איראניות, שתשוגרנה לעבר אלפלוג'ה.
מחוז נינוא (העיר מוצול)
  • במלאת שנה לכיבוש העיר מוצול פרסם דאעש סרטון תעמולה אודות כיבוש העיר החל משלב האימונים, שנערכו במדבר, שבין סוריה לעיראק, וכלה בפריצה לעיר. לטענת דאעש, העיר נכבשה על-ידי כח פריצה, שכלל יותר מ-300 פעילי הארגון. הפעילים הללו פרצו לעיר בשלושה צירים ולאחריהם הגיעו כוחות נוספים. כח הפריצה ביצע פיגוע תופת במלון, בו שכנו בכירי צבא עיראק, באמצעות משאית תופת והדבר האיץ את כיבוש העיר. בהמשך הסרטון נראות שיירות דאעש נכנסות לעיר בעקבות נטישת הכוחות העיראקיים מהעיר (יוטיוב, 12 ביוני 2015).

מצרים וחצי האי סיני

המערכה בין הג'האדיסטים לבין כוחות הביטחון המצריים
  • כוחות הביטחון המצריים המשיכו בפעילות בטחונית אינטנסיבית נגד פעילי הג'האד העולמי בחצי-האי סיני. בין השאר הרגו כוחות הביטחון פעילים המשתייכים לארגון תומכי ירושלים עצרו פעילים נוספים, פוצצו מטעני חבלה, הרסו תשתיות טרור החרימו מכוניות, אופנועים ואמצעי לחימה (דות מצר, אלמצרי אליום, אליום אלסאבע).
  • במסגרת פעילות הסיכול הודיעו כוחות הביטחון המצריים, כי עצרו פעילים בכירים בארגון תומכי ירושלים (שלוחת דאעש בסיני). בין העצורים אחמד עבדאללה סלמי, בכיר באלשיח' זויד המואשם בהריגתו של מפקד הכוחות המצריים ברפיח ומוצטפא אלשורבג'י, שלטענת המצרים הוא אחד המממנים העיקריים של הארגון (סקיי ניוז, 14 ביוני 2015). מנגד, נמשכה פעילות ג'האדיסטית אינטנסיבית נגד כוחות הביטחון המצריים בצפון סיני. במהלך השבוע נהרגו ונפצעו כמה אנשי כוחות הביטחון המצריים במספר פיגועי טרור, בעיקר ירי פצצות מרגמה ופיצוץ מטעני חבלה.
  • אירוע בולט השבוע היה ירי לעבר שדה התעופה אלג'ורה. ב-10 ביוני 2015 דווח על נפילת פצצות מרגמה ורקטות באזור שדה התעופה שם נמצא הכוח הרב לאומי (MFO)[4].לא היו נפגעים (אלערביה, 10 ביוני 2015). מקור ביטחוני מצרי הכחיש את הידיעות בדבר הפגיעה בכוח הרב לאומי (אלוטן, 10 ביוני 2015). ב-10 ביוני 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם תומכי ירושלים, הודעה לפיה שדה התעופה אלג'ורה השייך לכ"וחות הצלבים" השומרים על היהודים נחרב (חשבון טוויטר, 10 ביוני 2015).

אחד מחשבונות הטוויטר בהם פורסמה קבלת אחריות של ארגון תומכי ירושלים על הירי לעבר שדה תעופה בו נמצא הכוח הרב לאומי (عبدُالله المُتَغَلِب ‏@W__N0N, 10 ביוני 2015).
אחד מחשבונות הטוויטר בהם פורסמה קבלת אחריות של ארגון תומכי ירושלים על הירי לעבר שדה תעופה בו נמצא הכוח הרב לאומי (عبدُالله المُتَغَلِب ‏@W__N0N, 10 ביוני 2015).

בהנחה שאכן בוצע ירי לעבר שדה התעופה, הרי, שזוהי ההתקפה הראשונה של פעילי מחוז סיני של המדינה האסלאמית על הכוח הרב לאומי בחצי-האי סיני.  עד כה תקפו פעילי הארגון מטרות של כוחות הביטחון המצריים אך הם נמנעו מלפגוע בכוח הרב לאומי.

n     אירוע נוסף הראוי לציון הינו תקיפת טנק מצרי מסוג M-60ע"י פעילים מארגון תומכי ירושלים ב-14 ביוני 2015.התקיפה התבצעה במחסום כרם אלקואדיס בדרום מערב שיח' זויד. על פי דיווח ארגון תומכי ירושלים הותקף הטנק בטיל נ"ט מסוג קורנט (אינדיקציה להמצאות מערכת נ"ט מתקדמת שכזאת בידי הארגון). חייל מצרי נהרג וחייל נוסף נפצע (אלערבי אלג'דיד, 14 ביוני 2015).

פיגועי טרור ברחבי מצרים

n      על פי העיתונות המצרית החל דאעש לבצע במצרים תוכנית המכונה על ידו "הקיץ הבוער", שנועדה לבצע פעילות טרור ברחבי מצרים. במסגרת זו קרא פעיל של דאעש המכונה אבו ח'טאב המצרי להקים חוליות טרור ולבצע פיגועים בסמוך לאתרי תיירות כדי לפגוע ב"צלבנים" (קרי, התיירים המערביים). כדי ששלטונות מצרים יחוו "קיץ בוער". נמסר גם, כי באחד מאתרי האינטרנט המזוהים עם ארגוני הג'האד פורסמה רשימה של אתרי תיירות הנמצאים "על הכוונת" ובכלל זה הפירמידות באלג'יזה, בית התפילה אלכרנכ ובית התפילה לוקסור (אלוטן, 12 ביוני 2015).

ב-10 ביוני 2015 בוצע פיגוע ברחבת בית המקדש כרנכ בעיר לוקסור כאשר שלושה מחבלים ממוצא תוניסאי ניסו לפרוץ מחסום המוביל לאתר. שניים יצאו והחלו לירות והשלישי נמלט בכלי הרכב והתפוצץ. חמישה בני אדם נפצעו ביניהם שוטר. זהות המבצעים ושיוכם הארגוני אינם ידועים לנו. שום ארגון לא קיבל אחריות על הירי. אין להוציא מכלל אפשרות, כי המחבלים פעלו בהשראת דאעש.

רצועת עזה

ירי רקטות לעבר הנגב המערבי
  • התארגנות סלפית-ג'האדיסטית בשם פלוגת השיח' עמר חדידבית אלמקדס, המזוהה עם דאעש, עמדה השבוע מאחורי אירוע נוסף של ירי רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. הרקטה נפלה בשטח הרצועה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. זהו ירי הרקטות השלישי בשבועיים האחרונים שפעילי התארגנות זאת מקבלים עליו אחריות. בשני אירועי הירי הקודמים אותרו נפילות רקטות בנגב המערבי.

מותם של תושבי רצועת עזה בלחימה בשורות דאעש

  • השבוע התפרסמו שני שמות נוספים של פלסטינים מרצועת עזה, שנהרגו במהלך הקרבות בשורות דאעש בעיראק ובסוריה. ההרוגים הם:

 

 אחמד ח'ליל מחמוד בדואן, המכונה אבו טארק אלע'זאוי, בן 26, ממחנה הפליטים אלבריג' שבמרכז רצועת עזה. הוא הצטרף לשורות דאעש ונהרג בתקיפות כוחות הקואליציה בפאתי העיר אלרמאדי (מחוז אלאנבאר, מערב עיראק). דווח, כי הוא עזב את רצועת עזה לאחר מבצע "צוק איתן", הגיע לסוריה ומשם לעיראק. אחיו נעצר על ידי חמאס באשמת השתייכות לארגון סלפי (9 ביוני 2015,  SAWA,;PNN, PALDF, מען, 10 ביוני 2015; טוויטר – #استشهاد_أحمد_بدوان).

וחיד מהאר אלחו, המכונה אבו עבדאללה אלע'זאוי בן 24, מבית לאהיא, שבצפון רצועת עזה, הצטרף לדאעש ונהרג בתקיפות הקואליציה בצפון מחוז אלרקה בסוריה. נמסר, כי אלחו למד חינוך באוניברסיטת אלזהאר בעזה וכי עזב את רצועת עזה לפני חצי שנה (10 ביוני 2015,  פורום ebadalrhman; טוויטר – #استشهاد_وحيد_الحو).

כרזה מטעם מרכז אבן תימיה לתקשורת, המודיעה על מותו של וחיד אלחו המכונה אבו עבדאללה  (דף הטוויטר של מרכז אבן תימיה לתקשורת - @bentymeia05, 9 ביוני 2015)
כרזה מטעם מרכז אבן תימיה לתקשורת, המודיעה על מותו של וחיד אלחו המכונה אבו עבדאללה (דף הטוויטר של מרכז אבן תימיה לתקשורת – @bentymeia05, 9 ביוני 2015)

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לבנון
  • פלסטיני תושב מחנה הפליטים עין אלחלוה (סמוך לצידון) נהרג באזור חמץ בעת פעילותו בשורות דאעש. הפלסטיני, אחמד חריש, המכונה אבו מצעב אלמקדסי, פוצץ מכונית תופת סמוך לכוחות הביטחון הסוריים. במחנה הפליטים עין אלחלוה הודיעו ברמקולים על מותו ונורו יריות באוויר (דיילי סטאר, 15 ביוני 2015).
לוב
  • שלוחת דאעש בלוב הודיעה ב-9 ביוני 2015, כי פעילי הארגון הצליחו להשתלט על תחנת כוח מערבית לעיר סרת (בי. בי. סי בערבית, 9 ביוני 2015). זהו ביטוי נוסף להשתלטות דאעש על מרחב העיר סרת.
  • בעיר דרנה נחלו ככל הנראה פעילי דאעש מפלה מקומית. ארגון אסלאמי מקומי בשם "מג'לס שורא אלמדינה" הודיע כי לאחר מאבק ממושך בדאעש הצליח השתלט על שטח נרחב בעיר דרנה. על-פי הדיווח הצליחו אנשי הארגון להשתלט על בית המשפט בעיר ועצרו את מפקד דאעש, העצור הינו פעיל תימני המכונה אבו אתבראא' אלאזדי, שנשלח ללוב במהלך שנת 2014 על-ידי ארגון דאעש (אלערביה, 13 ביוני 2015).
  •  ממשלת לוב במזרח, המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, הודיעה, כי ארה"ב התנקשה ב-14 ביוני 2015 בחייו של מח'תאר בלמח'תאר, פעיל ג'האדיסטי ממוצא אלג'ירי, שזוהה בעבר כבכיר בארגון אלקאעדה. על פי ההודעה הוא נהרג בתקיפה אווירית. יחד עימו נהרגו מספר פעילים ג'האדיסטים נוספים. אין אישור לפי שעה למותו של מח'תאר בלמח'תאר בתקיפה (ניו יורק טיימס, 16 ביוני 2015).
תימן
  • על פי מקורות ביטחוניים בתימן נאזיר אלוחישי (Nasir al Wuhayshi), מנהיג ארגון  אלקאעדה בחצי האי ערב (AQAP),נהרג ב-12 ביוני 2015 בתקיפה של ארה"ב באמצעות כלי טיס לא מאויש באזור חצרמות בתימן. בדף טוויטר ובפורום המזוהה עם הארגון  נמסר, כי אבו בציר נאצר עבד אלכרים אל אלוחישי נהרג בתקיפה של ארה"ב וכי יחד עימו נהרגו שני פעילים נוספים. כמו כן נמסר אבו הרירה קאסם אלרימי, המפקד הצבאי של הארגון, מונה למנהיג הארגון במקומו. גורמים רשמיים בארה"ב אישרו, כי הוא היה מטרת התקיפה אולם ציינו כי אנשי המודיעין טרם הצליחו לאמת  את מותו. נאזיר אלוחישי, בן 38, שימש גם כסגנו של מנהיג אלקאעדה אימן אלט'ואהרי (CNN, 16 ביוני 2015).
אפגניסטאן
  • מולא אח'תאר מחמד מנצור, סגן מנהיג ארגון הטאליבן, שלח אגרת לאבו בכר אלבע'דאעד, מנהיג דאעש בו הוא מזהיר מפני קריאה למרד באפגניסטאן. דאעש לעולם לא הודיעה רשמית על נוכחותה באפגניסטאן אבל לאחרונה רבו החששות שהארגון מנסה לחדור לאזור. האגרת נשלחה לאחר שהיו דיווחים על עריקות ומספר עימותים בין הטאליבן לבין פעילים הנאמנים לדאעש. באגרת הדגיש , מולא אח'תאר מחמד מנצור, כי הג'האד נגד ארה"ב ובנות בריתה חייב להתבצע תחת דגל אחד ומנהיגות אחת וכי ריבוי הארגונים הג'האדיסטים מזיק לג'האד ולמוסלמים (אלערביה, 16 ביוני 2015). 

המערכה התודעתית, שמנהל דאעש

ביטאון דאעש בתורכית
  • בסוף חודש מאי 2015 הושק הגיליון הראשון של  ביטאון דאעש בשפה התורכית. הביטאון יוצא כנראה מידי חודש. הביטאון נקרא Konstantiniyye(שמה של איסטנבול לפני הכיבוש העת'מאני). בדף השער של הביטאון נאמר שהוא אמור להנגיש לקוראים את כל הפרסומים, שיצאו לאור במדינה האסלאמית בתרגום לתורכית. זאת, כדי שהם "יבינו טוב יותר" את המדינה האסלאמית. בגיליון הראשון פורסמו מאמרים העוסקים ב"שחרור" מחנה הפליטים ירמוכ והסיוע, שהעניק דאעש, לילדי המחנה המורעבים. כמו כן עוסק הביטאון ב"פגמים" של הדימוקרטיה התורכית.

במסגרת המערכה התודעתית, שמנהל דאעש, הוא דואג להביא לקוראים חומרי הסברה ותעמולה בשפת המקור. במסגרת זאת מוציא דאעש לאור ביטאון בשפה האנגלית ((Dabiq,שגיליון התשיעי שלו יצא לאחרונה. במטרה להרחיב את החשיפה לקהלי יעד נוספים החל דאעש להוציא לאור ביטאונים ברוסית, צרפתית ותורכית. בביטאונים אלה מוטמעים המסרים הסלפים ג'האדיסטים של הארגון בצד ניסיון להראות את "הפן החיובי" של דאעש ולגייס פעילים נוספים לשורות הארגון. הוצאת ביטאונים בשפות אלה יכולה גם להעיד על העדיפות שנותן דאעש לקהלי היעד השונים בארה"ב ומערב אירופה, תורכיה, והקוקז/מרכז אסיה.

 

פעילות סיכול ומנע

אפשר ומערך ההסברה של דאעש נתקל בקשיים
  • ניתן היה להבחין השבוע, כי מערך ההסברה של דאעש פועל בפרופיל נמוך יחסית לזה של החודשים האחרונים. הביטויים לכך: פחות סרטונים מטעמו הופצו ברשתות החברתיות; אתרים ופורומים המזוהים עימו פסקו מלפעול (ביניהם: שמוח' אלאסלאם ואצדאראת אלדולה אלאסלאמיה); אתר הפורומים של הארגון, אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, החל השבוע להיות פתוח למנויים בלבד ובכך הצטמצם היקף הגולשים באתר.
  • אין בידינו מידע היכול להסביר תופעה זאת. ייתכן וניתן לייחס אותה למאבק בינלאומי המתקיים נגד מערך ההסברה של דאעש. אפשר גם שהצמצום בפעילות נובע גם מהעובדה, שלדאעש אין לאחרונה הישגים משמעותיים, שאותם הוא מנסה למנף.

[1]לראיון אלג'ולאני ראו פרסום מרכז המידע מ-1 ביוני 2014: "בראיון, שהעניק אבו מחמד אלג'ולאני, מנהיג ג'בהת אלנצרה, הוא הציג את הפלת המשטר הסורי והקמת משטר בעל אופי אסלאמי כמטרת-העל של ארגונו ופרט את הישגיו הצבאיים שבמרכזם הניצחונות במרחב אדלב. בנאומו ניסה אלג'ולאני לשוות לארגונו חזות פרגמאטית תוך בידולו מדאעש". ראו גם  פרסום המשך מ-15 ביוני 2015: "בחלקו השני של הראיון, שהעניק אבו מחמד אלג'ולאני, הוא תקף בחריפות את דאעש, הזים את השמועות על כוונת ארגונו להתנתק מאלקאעדה וטען, כי האיראנים שואפים להשתלט על המזרח התיכון ולחדש את האימפריה הפרסית".
[2]לא ידוע לנו היקף האבידות של ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו. באשר לחזבאללה - מספר ההרוגים שלו עומד על עשרות רבות. על פי מודעות אבל שפורסמו באתר החדשות דרום לבנון עומד מספר ההרוגים על 71.
[3]אבו יוסף הבריטי זוהה על ידי משפחתו כטלחה אסמאל (Talha Asmal), בן 17 , שברח מביתו ביורקשר במרץ 2015 כדי להצטרף לשורות דאעש. לדברי משפחתו, שהיא ממוצא פקיסטאני, הוא טס לתורכיה יחד עם חברו בן ה-17 אף הוא. לפי שעה לא ידוע מה עלה בגורל חברו (אינדפנדנט, 14 ביוני 2015). ככל הידוע זהו המחבל הבריטי  הצעיר ביותר שביצע פיגוע התאבדות. על-פי הערכות המודיעין הבריטיים, לפחות 600 אזרחים בריטים הגיעו לסוריה ולעיראק כדי להילחם בשורות דאעש וארגוני מורדים אחרים (אילאף ואלערביה, 15 ביוני 2015).
[4]הכוח הרב לאומי בסיני (MFO) הוקם בעקבות חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים בשנת 1979. הכוח נוסד רשמית באוגוסט 1981 והוא החל את משימתו באפריל 1982 מועד סיומה הרשמי של נסיגת ישראל מחצי האי סיני. הכוח אחראי על קיום הנספח הצבאי של הסכם השלום.