מבט לאיראן

28-13 ביוני 2015 מאת: ד"ר רז צימט
עלאא' אל-דין ברוג'רדי

עלאא' אל-דין ברוג'רדי

מחמד אבראהים אלשעאר, שר הפנים הסורי, קיים בשבוע שעבר ביקור בטהראן במהלכו חתמו שתי המדינות על מזכר הבנה בנוגע להרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות בסוגיות ביטחון

מחמד אבראהים אלשעאר, שר הפנים הסורי, קיים בשבוע שעבר ביקור בטהראן במהלכו חתמו שתי המדינות על מזכר הבנה בנוגע להרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות בסוגיות ביטחון

אחד משלושת ההרוגים, חסן ע'פארי, לצד מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני

אחד משלושת ההרוגים, חסן ע'פארי, לצד מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני

בפגישה, שקיים ראש ממשלת עיראק עם נשיא איראן אמר הנשיא רוחאני, כי איראן ניצבת לצד עיראק במלחמתה נגד דאעש.

בפגישה, שקיים ראש ממשלת עיראק עם נשיא איראן אמר הנשיא רוחאני, כי איראן ניצבת לצד עיראק במלחמתה נגד דאעש.

בשבועיים האחרונים המשיכו להתפרסם ברשתות החברתיות תמונות עדכניות של מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני, המעידות על המשך נוכחותו בעיראק.

בשבועיים האחרונים המשיכו להתפרסם ברשתות החברתיות תמונות עדכניות של מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני, המעידות על המשך נוכחותו בעיראק.

בטהראן נפתחה תערוכה בשם:

בטהראן נפתחה תערוכה בשם: "עמידתה האיתנה של תימן".

ב-16 ביוני הסתיימה בטהראן תחרות הקריקטורות הבינלאומית הראשונה, שהוקדשה לנושא תימן.

ב-16 ביוני הסתיימה בטהראן תחרות הקריקטורות הבינלאומית הראשונה, שהוקדשה לנושא תימן.

פעילות דתית והסברתית איראנית בעולם

פעילות דתית והסברתית איראנית בעולם

פעילות דתית והסברתית איראנית בעולם

פעילות דתית והסברתית איראנית בעולם


עיקרי הדברים
  • איראן דחתה את דוח הטרור השנתי של מחלקת המדינה האמריקאית המצביע על הגברת תמיכתה בארגוני טרור בשנה האחרונה וטענה, כי הוא נובע ממניעים פוליטיים ומבטא גישה אמריקאית דו-פרצופית ביחס למאבק בטרור.
  • בכיר משמרות המהפכה, חסין המדאני, הגדיר את סוריה כ"עומק האסטרטגי של איראן" וטען, כי מטרת אויבותיה של סוריה היא להבטיח את ביטחונה של ישראל באמצעות צמצום ההשפעה האיראנית באזור והחלשת חזבאללה. 
  • שלושה לוחמים איראנים נהרגו מפיצוץ מטען בציר דמשק-דרעא שבסוריה.
  • במהלך ביקורים, שקיימו שרי הפנים והאנרגיה של סוריה בטהראן, סיכמו שתי המדינות על הרחבת שיתוף הפעולה ביניהן בתחומי המאבק בטרור והאנרגיה.
  • המשך נוכחות מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, בעיראק והרוג איראני נוסף במערכה נגד דאעש ברמאדי. שני סרטוני יוטיוב, שהועלו לרשת מתעדים שימוש בטכנולוגיה מתקדמת לאיסוף מודיעין מתוצרת איראנית על-ידי גדודי חזבאללה הפועלים בחסות משמרות המהפכה האיראניים בעיראק. 
  • ראש ממשלת עיראק ביקר בטהראן, סגן שר החוץ האיראני ביקר בכורדיסטאן העיראקית ומשלחת של ראשי שבטים סונים מאזור אלאנבאר ביקרה באיראן לשם קבלת סיוע איראני נגד דאעש. 


 

מבט לאיראן הוא פרסום חדש של מרכז המידע למודיעין ולטרור, אשר ייצא לאור פעמיים בחודש. הפרסום נועד לשפוך אור על פעילות איראן לביסוס השפעתה במזרח התיכון ומחוצה לו. הפרסום יתבסס על דיווחים מהתקשורת האיראנית בשפה הפרסית. את הפרסום כותב עבור מרכז המידע ד"ר רז צימט, חוקר במרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל-אביב ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית. תחומי ההתמחות המרכזיים שלו הם פוליטיקה פנימית, חברה, מדיניות חוץ ורשתות חברתיות ברפובליקה האסלאמית של איראן. 

 

תגובות איראניות לדו"ח הטרור השנתי של מחלקת המדינה האמריקאית
  • ב-19 ביוני פרסמה מחלקת המדינה האמריקאית את דו"ח הטרור השנתי המצביע על כך, שאיראן הגבירה בשנה החולפת את תמיכתה בארגוני הטרור. לפי הדו"ח, איראן הגבירה את סיועה למיליציות השיעיות הפועלות בעיראק נגד דאעש והמשיכה להעביר סיוע צבאי, מודיעיני וכלכלי לחזבאללה, למשטר הסורי, לחמאס ולג'האד האסלאמי.
  • איראן דחתה את הדו"ח ומתחה ביקורת חריפה על פרסומו. מרזיה אפח'ם (Marzieh Afkham), דוברת משרד החוץ האיראני, דחתה בתוקף את ההאשמות המופיעות בדו"ח וטענה, כי מדובר בדו"ח הנובע ממניעים פוליטיים ומבטא את גישתה הדו-פרצופית של ארצות-הברית ביחס למאבק בטרור. אפח'ם ציינה, כי ארצות-הברית אינה פועלת ברצינות ובתקיפות נגד הטרור וכי איראן היא הקורבן הגדול ביותר של טרור בשלושת העשורים האחרונים (פארס, 20 ביוני 2015).
  • חמיד-רזא מקדם-פר (Hamid Reza Moqaddam-Far), יועצו של מפקד משמרות המהפכה לענייני תקשורת ותרבות, הגיב על הדו"ח באומרו, כי העמים בעיראק, בבחרין, בסוריה, בלבנון וביתר מדינות האזור מתייחסים למשמרות המהפכה באופן חיובי. הוא ציין, כי ארצות-הברית נוקטת גישה עוינת כלפי משמרות המהפכה מאז הקמתם לאחר המהפכה האסלאמית. בעקבות "ההתעוררות האסלאמית" באזור ותבוסת האמריקאים בעיראק, ניסתה ארצות-הברית להציג את משמרות המהפכה ואת כוח קדס כרשת טרור. משמרות המהפכה וכוח קדס הם סמל המהפכה האסלאמית והזרוע שלה לייצוא המהפכה ולהתעוררות האסלאמית, אך התעמולה המערבית מנסה להציגם כקבוצה טרוריסטית בעוד שעמי האזור רואים במשמרות המהפכה כוח מסייע.
  • מקדם-פר דחה את טענת דו"ח מחלקת המדינה לפיה איראן תומכת בשיעים באזור והביא כראיה לכך את הסיוע האיראני לפלסטינים הסונים ולקבוצות שאינן שיעיות בעיראק. הוא ציין, כי ההתייחסות האמריקאית לחזבאללה כאל ארגון טרור אינה מקובלת על דעת הקהל העולמית ועל רוב אזרחי לבנון הרואים בחזבאללה ארגון המסייע בהגנה על לבנון ועל אזרחי סוריה. איראן תומכת, לדבריו, בממשלת סוריה שנבחרה באופן חוקי על-ידי אזרחיה כנגד קבוצות הטרור הסוניות הנתמכות על-ידי מדינות המערב וכמה ממדינות האזור (מהר, 22 ביוני 2015).
הצהרות בכירים איראנים בנוגע למעורבות איראן באיזור
  • עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, התייחס בריאיון, שהעניק לתחנת הטלוויזיה של חזבאללה אלמנאר לפעילות איראן בסוריה ובעיראק. הוא שב על עמדתה הרשמית של איראן לפיה נוכחותה בסוריה ובעיראק היא בהתאם לבקשתן הרשמית של ממשלותיהן וכי מדובר בפעילות ייעוץ בלבד המבוססת על ניסיונה במאבק נגד טרור. שמח'אני ציין, כי התנגדות המשטר והעם בסוריה נגד הטרוריסטים, הנמשכת מזה חמש שנים, הוכיחה את יכולותיהם להיאבק בטרור ולהגן על ארצם. איראן עמדה ותעמוד לצד סוריה ותשתף פעולה עם מדינות נוספות לפתרון המשבר בסוריה בדרכים מדיניות. הוא הדגיש, כי איראן מתנגדת לחלוקת סוריה ועיראק על בסיס עדתי או דתי וכי המאבק בטרור מחייב שיתוף פעולה בין כלל הקבוצות הדתיות והעדתיות (ח'בר אונליין, 15 ביוני).
  • עלאא' אל-דין ברוג'רדי (AlaeddinBoroujerdi), יו"ר ועדת המג'לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי, אמר כי הזמנת איראן להשתתף בועידת ז'נבה, שדנה במצב בסוריה היא הוכחה לכך שאויבי איראן הגיעו למסקנה שלא יהיה ניתן לפתור את בעיות האזור ללא איראן. לדבריו, המציאות באזור הייתה משתנה ללא נוכחותה של איראן והדבר מעיד על עוצמתה (מהר, 12 ביוני 2015). 
  • יועצו הבכיר של נציג המנהיג העליון במשמרות המהפכה, מחמד-עלי אסודי (Mohammad-Ali Asoudi), התייחס לסיוע, שאיראן מעניקה לסוריה ולעיראק ואמר, כי הוא נועד "למנוע מהציונים להכות בציר ההתנגדות". אסודי טען, כי ישראל תומכת בארגונים הסונים הקיצוניים, ובהם דאעש, כדי לנצלם במאבק נגד חזית ההתנגדות (21 ביוני 2015,  www.yjc.ir).
מעורבות איראן בסוריה
  • חסין המדאני (Hossein Hamedani), בכיר משמרות המהפכה, המשמש כסגן מפקד מפקדת אמאם חוסיין במשמרות המהפכה, אמר בנאום, שנשא בכנס מרצים חברי בסיג' במחוז המדאן (Hamedan), כי סוריה מהווה העומק האסטרטגי של איראן. הוא ציין, כי סוריה הפכה לזירת מאבק בין אויבותיה: ארצות-הברית, מדינות אירופה ומדינות ערב, לבין ידידותיה איראן, רוסיה וסין. מטרתו הרשמית של מחנה האויב היא לצמצם את השפעתה של איראן באזור, להחליש את חזבאללה ולהפוך אותו מארגון צבאי לארגון פוליטי וכל זאת לצורך הבטחת ביטחונה של ישראל. המדאני אמר, כי איראן היא האומה האהודה ביותר כיום בסוריה ובעיראק (תסנים ניוז, 22 ביוני 2015).
  • מחמד אבראהים אלשעאר (Mohammad Ibrahim al-Shaa'r), שר הפנים הסורי, קיים בשבוע שעבר ביקור בטהראן במהלכו חתמו שתי המדינות על מזכר הבנה בנוגע להרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות בסוגיות ביטחון, מאבק בטרור והברחות.
  • במסיבת עיתונאים עם עמיתו הסורי אמר עבד אל-רזארחמאני-פזלי (AbdolrezaRahmani-Fazli), שר הפנים האיראני, כי השניים דנו בדרכים להיאבק בטרור, ובמיוחד בדאעש הנתמך, לדבריו, על-ידי המערב וישראל ומסכן את יציבות מדינות האסלאם. במהלך הביקור הוחלט לכנס בבגדאד ועידה משותפת לאיראן, לסוריה ולעיראק שתדון בשיתוף פעולה בין שלוש המדינות במאבק נגד הטרור (איסנ"א, 22 ביוני 2015).
  • חסין אשתרי (Hossein Ashtari), מפקד כוחות ביטחון הפנים של איראן, הביע במהלך פגישה עם אל-שעאר נכונות להגברת שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות. הוא ציין, שלנוכח יכולות משטרת איראן, במיוחד בכל הקשור למאבק בפשע מאורגן, מאבק בטרור וחקירת פשעים במרחב הסייבר, כוחות הביטחון האיראנים מוכנים לכל סוג של שיתוף פעולה עם סוריה (אבנ"א, 23 ביוני 2015). 
  • עמאד מחמד דיבח'מיס (Imad Mohammad DeebKhamis), שר האנרגיה הסורי, קיים ביקור בטהראן שנועד לדון בהרחבת שיתוף הפעולה עם חברות איראניות בתחומי החשמל והאנרגיה. בפגישה שקיים השר עם נציגי חברות איראניות הפועלות בסוריה הזמין השר חברות איראניות נוספות להשקיע בפרויקטים בתחום המים והחשמל בסוריה (תסנים ניוז, 17 ביוני 2015). השר אמר, כי בכוונת שתי המדינות לחתום על הסכם לשיתוף פעולה בתחום החשמל שירחיב את ההשקעות של חברות איראניות בתעשיית החשמל הסורית. ח'מיס נפגש עם עמיתו האיראני, חמידצ'יתצ'יאן (Hamid Chitchian), שאמר, כי בכוונת איראן להרחיב את פעילותן של חברות פרטיות איראניות בתעשיית החשמל הסורית. צ'יתצ'יאן ציין, שממשלת סוריה מתכוונת להשקיע 15 מיליארד אירו בתעשיית החשמל והאנרגיה עד שנת 2020 וכי זוהי הזדמנות לזכיינים ולמשקיעים איראנים להרחיב את פעילותם בתעשייה הסורית (אלף, 17 ביוני 2015).
  • עלאא' אל-דין ברוג'רדי (AlaeddinBoroujerdi), יו"ר ועדת המג'לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי, אמר בפגישה עם פעילים פוליטיים מסוריה, שביקרו בטהראן, כי איראן תעמוד לצד ממשלת סוריה והעם הסורי ולא תחסוך כל מאמץ בתמיכתה בהם במאבקם נגד הטרור (מהר, 16 ביוני 2015).
  • גופותיהם של עלי אמראא'י (Ali Amraei), חסן ע'פארי (Hassan Ghafari) ומחמד חמידי (Mohammad Hamidi), שלושה לוחמים איראניים, שנהרגו בסוריה, הושבו בשבוע שעבר לאיראן. השלושה נהרגו בימים האחרונים מפיצוץ מטען שהופעל על-ידי דאעש בציר דמשק-דרעא (תסנים ניוז, 24 ביוני 2015). ב-25 ביוני התקיימו באיראן טקסי הלוויותיהם של השלושה. כמו כן נקברו באותו היום חמישה לוחמים מחטיבת פאטמיון (המתנדבים האפגאנים הפועלים בשירות משמרות המהפכה בסוריה) שנהרגו לאחרונה בסוריה ולוחם משמרות המהפכה שנפצע בסוריה לפני כחודש וחצי ומת בשבוע שעבר מפצעיו.
מעורבות איראן בעיראק
  • הרוג איראני נוסף בעיראק: מרתזאסוארי (MortezaSavari) מהעיר סוסנגרד (Susangerd) שבמחוז ח'וזסתאן (Khuzestan) נהרג ברמאדי שבעיראק (דפאע פרס, 14 ביוני 2015).
  • חידר אלעבאדי (Haider al-Abadi),ראש ממשלת עיראק, קיים ב-17 ביוני 2015 ביקור בטהראן במהלכו נפגש עם בכירים איראנים ודן עימם במצב בעיראק. לביקור אלעבאדי התלווה אבו-מהדי אלמהנדס (Abu-Mahdi al-Muhandis), מפקד המיליציה גדודי חזבאללה, הפועלת בחסות איראן. מנהיג איראן, עלי ח'אמנהאי, אמר בפגישה עם אלעבאדי כי נוכחותם של טרוריסטים בעיראק היא זמנית.ח'אמנהאי הדגיש את הצורך לשמר את אחדותה הפוליטית והלאומית של עיראק ושיבח את אומץ לבם של הצעירים העיראקים במאבקם נגד הטרור.הוא ציין ,כי איראן תומכת באחדות כלל "הקבוצות הלוחמות והמהפכניות" של עיראק ותמשיך לסייע לממשלת עיראק ולעם העיראקי (אנתח'אב, 17 ביוני 2015).
  • בפגישה, שקיים ראש ממשלת עיראק עם נשיא איראן אמר הנשיא רוחאני, כי איראן ניצבת לצד עיראק במלחמתה נגד דאעש. הוא הגדיר את הקשרים בין איראן לעיראק כאסטרטגיים ואמר שהרחבתם, בכל התחומים, משרתת לא רק את האינטרסים של שתי המדינות אלא של כל מדינות האיזור (תסנים ניוז, 17 ביוני 2015).
  • מסעוד ג'זאא'רי (MasoudJazayeri), סגן ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, הצהיר ב-20 ביוני 2015, כי ננקטו הצעדים הדרושים לשחרור מחוזות נינא (Nineveh) ואלאנבאר (Anbar),שבעיראק. ג'זאא'רי לא פירט באילו צעדים מדובר. הוא אמר, כי שחרור עיראק מהטרוריסטים עשוי להימשך זמן מה בשל התמיכה אותה הם מקבלים ממדינות ערב, מישראל, מארצות-הברית ומבריטניה, אך ניצחון לוחמי עיראק על דאעש אינו מוטל בספק (20 ביוני 2015,  www.yjc.ir).
  • סגן שר החוץ האיראני לעניינים קונסולאריים ופרלמנטאריים, חסן קשקאוי (Hassan Qashqavi), ביקר בכורדיסטאן העיראקית וקיים פגישות עם בכירים מקומיים, ובהם נשיא עיראק לשעבר , ג'לאל טלבאני (Jalal Talabani),  יו"ר הפרלמנט האזורי של כורדיסטאן העיראקית, יוסף מחמד (Yousef Mohammad) ומושל מחוז סלימאניה (Suleymaniyeh), אסופרידון (AsuFereydoun). בפגישות נדונו הקשרים הכלכליים בין איראן לכורדיסטאן העיראקית והדרכים להרחבת שיתוף הפעולה נגד דאעש. יו"ר הפרלמנט האזורי של כורדיסטאן הודה לאיראן על תמיכתה במאבק הכורדים נגד דאעש וקרא לחיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני בין טהראן לבגדאד (פארס; אירנ"א, 15 ביוני 2015).
  • בסרטון יוטיוב ,שהועלה לרשת ב-13 ביוני 2015 על-ידי תחנת הטלוויזיה העיראקית הפרו-איראנית אלאתג'אה (al-Etejah) מתועד שימוש כלי לא מאויש איראני, ככך הנראה מסוג אבאביל-3 על-ידי גדודי חזבאללה, אחת המיליציות השיעיות הפועלות בעיראק בחסות משמרות המהפכה. בסרטון נראית פגיעה ברכב של דאעש הנעקב על-ידי כלי הטיס ליד העיר ביג'י, שבמחוז צלאח אל-דין.
  • סרטון יוטיוב נוסף הועלה לרשת ב-18 ביוני 2015 ואף הוא מתעד שימוש בטכנולוגיה מתקדמת לאיסוף מודיעין, ובכלל זה יכולות סיגינט וכלי טיס לא מאוישים על-ידי גדודי  חזבאללה באיזור ביג'י.
שימוש בכלי טיס לא מאוישים איראנים בעיראק נגד דאעש מוכר מאז נפילת העיר מוצל (Mosul) בידי דאעש ביוני 2014. ביוני 2014 פרסם הניו-יורק טיימס דיווח, מפי מקורות אמריקאים, לפיו איראן החלה להפעיל בסתר כלי טיס לא מאוישים מעל עיראק משדה התעופה בבגדאד וכן פרסה יחידת מודיעין ליירוט תקשורת. בשנה האחרונה טען דאעש, כי הצליח להפיל מספר מל"טים איראנים שפעלו בשמי עיראק.


 

  • בשבועיים האחרונים המשיכו להתפרסם ברשתות החברתיות תמונות עדכניות של מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני, המעידות על המשך נוכחותו בעיראק.
  • משלחת ראשי שבטים סונים ממחוז אלאנבאר ביקרה לאחרונה באיראן לצורך בקשת סיוע מאיראן במערכה נגד דאעש. לדברי שיח' עאשור אלמחלאוי (Ashour al-Mahlawi),ראש שבט אלבומחאל אלטראבשה (al-Boumahalal-Tarabasha), כללה המשלחת 14 ראשי שבטים. הביקור התקיים בתיאום עם הממשל המרכזי בבגדאד ובמהלכו ביקשו ראשי השבטים מאיראן סיוע בכסף ובאמצעי לחימה. איראן השיבה לבקשה בחיוב אך התנתה את העברת הסיוע בשליחתו דרך ממשלת עיראק (פארס, 23 ביוני 2015). לאחרונה הופץ ברשת הפייסבוק סרטון המתעד את מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני, במהלך פגישה עם בכירי שבטים סונים במחוז אלאנבאר, שנועדה לשכנעם להצטרף ללחימה נגד דאעש לצד המיליציות השיעיות. הפרסומים האחרונים מהווים עדות נוספת למאמצי איראן להוכיח, כי פעילותה בעיראק אינה מוגבלת לתמיכה בשיעים בלבד.
מעורבות איראן בתימן
  • ב-16 ביוני התקיימה בג'דה, שבערב הסעודית, פגישת חירום של שרי החוץ של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי לדיון בהתפתחויות בתימן. חסין אמיר עבדאלליהאן (Hoseyn Amir Abdollahian), סגן שר החוץ האיראני, שייצג את איראן בפגישה הדגיש את הצורך לשמר את אחדותה וריבונותה של תימן וקרא להפסקה מיידית של המתקפה הסעודית ולהסרת המצור האווירי והימי שערב הסעודית הטילה על תימן. הוא ציין, כי המשך המתקפה הצבאית תוביל להגברת הקיצוניות והטרור ותסכן את האזור כולו וקרא למדינות הארגון למלא את "חובתן האסלאמית והאנושית" ולסייע לעם בתימן. סגן השר נעדר מן האולם במהלך נאומו של נשיא תימן הגולה, עבד-רבה מנצור האדי (AbdRabbuh Mansur Hadi) (אירנ"א, 16 ביוני 2015).
  • בטהראן נפתחה תערוכה בשם: "עמידתה האיתנה של תימן". התערוכה, שאורגנה על-ידי "אגודת נואנדיש (Noandish) של ילדי החללים והנאמנים", נועדה, לדברי מארגניה, להציג את ה"פשעים", שערב הסעודית מבצעת נגד העם התימני. בטקס פתיחת התערוכה השתתפו חברי מג'לס, אנשי דת, נציגים מתימן ומשפחות של חללי מלחמה איראנים (משרק ניוז, 16 ביוני 2015). 
  • ב-16 ביוני הסתיימה בטהראן תחרות הקריקטורות הבינלאומית הראשונה, שהוקדשה לנושא תימן. התחרות, בהשתתפות למעלה מ-200 קריקטוריסטים מ-33 מדינות בעולם , אורגנה על-ידי מרכז התרבות אנדישה (Andisheh) ונועדה "להציג את פשעי ערב הסעודית נגד העם התימני". בין הנושאים בהם עסקה התחרות: "שתיקת התקשורת המערבית והארגונים הבינלאומיים", "פשעים ורצח ילדים בתימן" ו"בגידת מנהיגי ערב". בתחרות הוצגו קריקטורות של כמה ממנהיגי העולם, ובהם שליטי ערב הסעודית, בחרין, קטר, ישראל, צרפת וארצות-הברית (אירנ"א, 15 ביוני 2015).
מעורבות איראן בזירה הפלסטינית
  • רמזאן שריף (Ramazan Sharif), אחראי יחסי הציבור במשמרות המהפכה וראש מטה מנגנון האנתיפאדה וירושלים, הודיע, כי תהלוכות "יום ירושלים העולמי" יתקיימו השנה ב-10 ביולי 2015. "יום ירושלים העולמי" הוא אירוע המתקיים מדי שנה מאז שנת 1979 ביוזמת המשטר האיראני ביום השישי האחרון של חודש רמצ'אן כביטוי לתמיכת איראן והעולם המוסלמי בעניין הפלסטיני וב"שחרור ירושלים". השנה הוחלט להקדים את תהלוכות יום ירושלים בשבוע מכיוון שיום שישי האחרון של חודש הרמדאן נופל על ערב עיד אלפטר, שמועדו המדויק נקבע בכל אחת מהמדינות המוסלמיות בנפרד בהתאם לראיית מולד הירח (ספאה ניוז, 22 ביוני 2015).
מעורבות איראן במדינות המפרץ
  • איראן גינתה את החלטת בחרין לגזור את דינו של מנהיג האופוזיציה השיעית במדינה, שיח' עלי סלמאן (Sheikh Ali Salman), לארבע שנות מאסר. איש הדת השיעי, העומד בראש אגודת אלופאק (al-Wefaq), הורשע בשיתוף פעולה עם ממשלות זרות ובהסתה. מרזיה אפח'ם (Marzieh Afkham), דוברת משרד החוץ האיראני, קראה לשלטונות בחרין לשחרר את מנהיג האופוזיציה לאלתר וציינה כי צעדים ביטחוניים לא יסייעו לפתור את בעיותיה של בחרין וכי רק ניהול משא ומתן והיענות לדרישות הקבוצות המתונות במדינה יבטיחו את יציבותה (איסנ"א, 16 ביוני 2015).
  • איראן דחתה האשמות חדשות מצד שלטונות בחרין בנוגע להחרמת חומרי נפץ וחבלה מתוצרת איראן, שיועדו, לטענתם, לביצוע פיגועים בממלכה ובערב הסעודית. פקיד במשרד החוץ האיראני הכחיש בתוקף את ההאשמות וטען, כי ההאשמות החוזרות ונשנות מצד בחרין בשנים האחרונות לא פתרו את בעיות המדינה אלא רק החריפו אותן. הוא קרא לשלטונות בחרין להעדיף דיאלוג רציני על פני "גישות ביטחוניות ושבטיות" (אירנ"א, 19 ביוני 2015).

התקוממות השיעית שפרצה בבחרין בפברואר 2011 נגד שלטון שושלת אלח'ליפה החריפה את היחסים המתוחים ממילא בין איראן לבחרין ושלטונות בחרין האשימו את איראן בעידוד התסיסה הציבורית במדינה. יוזכר, כי איראן העלתה, במספר הזדמנויות בעבר, תביעות לריבונות על בחרין וטענה, כי זו צריכה להיות חלק בלתי נפרד מאיראן בהסתמך על היותה חלק מהאימפריות הפרסיות הקדומות בעבר.

בפברואר 2013 הודיעו שלטונות בחרי,  כי חשפו חוליית טרור, שהופעלה על-ידי משמרות המהפכה האיראנים ואומנה בעיראק ובלבנון. מיקומה של בחרין בלב המפרץ הפרסי בעל החשיבות האסטרטגית עבור איראן, אופייה הפוליטי-חברתי כמדינה בעלת רוב שיעי והנוכחות הצבאית האמריקאית במדינה הופכים אותה ליעד מועדף לטרור ולחתרנות מצד איראן.

 

פעילות דתית והסברתית איראנית בעולם
  • קרבאן-עלי פור-מרג'אן (Qorban-Ali Pour-Marjan), נספח התרבות של איראן באיטליה, השתתף בכנס בנושא משיחיות שיעית, שאורגן על-ידי  המרכז למחקרים בינלאומיים בית אלחכמה (Bayt al-Hikma) ברומא. בכנס השתתפו חוקרי דת, אנשי דת ועיתונאים מאיטליה ומאיראן, שדנו בתפיסת המשיחיות בשיעה. הרצאתו של פור-מרג'אן עסקה במחשבה המשיחית באיראן המודרנית (חוזה ניוז, 18 ביוני 2015).
  • נספח התרבות של איראן באלבניה, עבאס עזיזי (Abbas Azizi), השתתף בכנס שארגנה ועדת המוסלמים באלבניה ודן ב"ערכי חודש הרמדאן" (אירנ"א, 22 ביוני 2015).
  • נספח התרבות של איראן באינדונזיה, חג'ת אללה אבראהימיאן (Hojjatollah Ebrahimian), התראיין לתחנת הטלוויזיה האינדונזית TVMuלרגל חודש הרמדאן במהלכו הסביר על מנהגי האיראנים במהלך הרמדאן (חוזה ניוז, 22 ביוני 2015).