חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (24 – 30 ביוני 2015)

אמבולנס ישראלי, שנפגע בפיגוע ירי, בדרכו לבית אל.

אמבולנס ישראלי, שנפגע בפיגוע ירי, בדרכו לבית אל.

המכונית הפגועה בפיגוע הירי בצומת שבות רחל (סוכנות תצפית, 29 ביוני 2015)

המכונית הפגועה בפיגוע הירי בצומת שבות רחל (סוכנות תצפית, 29 ביוני 2015)

המכונית הפגועה בפיגוע הירי בצומת שבות רחל (סוכנות תצפית, 29 ביוני 2015)

המכונית הפגועה בפיגוע הירי בצומת שבות רחל (סוכנות תצפית, 29 ביוני 2015)

הסכין בה השתמשה המחבלת במעבר רחל (דוברות המשטרה , 29 ביוני 2015)

הסכין בה השתמשה המחבלת במעבר רחל (דוברות המשטרה , 29 ביוני 2015)

כלי הנשק עימו ביצע חמאד רומאנין את ניסיון התקיפה (דובר צה

כלי הנשק עימו ביצע חמאד רומאנין את ניסיון התקיפה (דובר צה"ל, 27 ביוני 2015).

כרזה שפרסמה חמאס על מותו (26 ביוני 2015, PALDF)

כרזה שפרסמה חמאס על מותו (26 ביוני 2015, PALDF)

ההודעה, שפרסמה ההתארגנות פלוגת השיח' עמר חדיד בנוגע לירי הרקטה לעבר ישראל

ההודעה, שפרסמה ההתארגנות פלוגת השיח' עמר חדיד בנוגע לירי הרקטה לעבר ישראל

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראלים בכפר קדום במהלך ההפגנה השבועית   (דף הפייסבוק של כפר קדום, 26 ביוני 2015)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראלים בכפר קדום במהלך ההפגנה השבועית (דף הפייסבוק של כפר קדום, 26 ביוני 2015)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראלים בכפר קדום במהלך ההפגנה השבועית   (דף הפייסבוק של כפר קדום, 26 ביוני 2015)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראלים בכפר קדום במהלך ההפגנה השבועית (דף הפייסבוק של כפר קדום, 26 ביוני 2015)

כלי הנשק שנמצא ברשות האישה הפלסטינית  (דובר צה

כלי הנשק שנמצא ברשות האישה הפלסטינית (דובר צה"ל, 28 ביוני 2015)

הספינה מריאן, שעליה השתלטו לוחמי חיל הים והובילו אותה לנמל אשדוד

הספינה מריאן, שעליה השתלטו לוחמי חיל הים והובילו אותה לנמל אשדוד

הספינה מריאן, שעליה השתלטו לוחמי חיל הים והובילו אותה לנמל אשדוד

הספינה מריאן, שעליה השתלטו לוחמי חיל הים והובילו אותה לנמל אשדוד

  • במוקד אירועי השבוע עמד "גל" של פיגועי טרור ביהודה ושומרון. במסגרתו ארעו שלושה פיגועי ירי: האחד, ירי לעבר כלי רכב סמוך לשילה; השני, ירי לעבר אמבולנס בדרך לישוב בית אל; והשלישי, ירי לעבר כח צה"ל במחסום בקעות, שבצפון הבקעה. באחד מפיגועי הירי (סמוך לשילה) נהרג אזרח ישראלי ושלושה אחרים נפצעו. כמו כן נדקרה חיילת צה"ל במעבר סמוך לקבר רחל. חמאס והחזית העממית לשחרור פלסטין שיבחו כמה מהפיגועים. הרשות הפלסטינית לא גינתה אותם.
  • בנגב המערבי (אזור חוף אשקלון) נפלה רקטה ששוגרה מרצועת עזה. זוהי הרקטה הרביעית שנפלה בשטח ישראל בחודש יוני 2015 (שיא חודשי מאז תום מבצע "צוק איתן") והשישית מאז תחילת שנת 2015. ארגון ג'האדיסטי המזדהה עם דאעש, שנטל אחריות על אירועי הירי הקודמים, קיבל אחריות לירי הרקטה השבוע. נראה, כי אירועי הירי האחרונים בוצעו ע"י התארגנות המזוהה עם דאעש על מנת להפעיל לחצים על חמאס, כדי שזו תרפה מלחציה על ההתארגנויות הסלפיות-הג'האדיסטיות ברצועה.
פיגוע ירי
  • ב-29 ביוני 2015 נפצעו ארבעה ישראלים מירי לעבר כלי הרכב בו נסעו בצומת שבות רחל, סמוך לשילה  (אזור בנימין). לעבר הארבעה, צעירים תושבי כוכב השחר, נפתחה אש מכלי רכב שנסע מולם. כתוצאה מכך, נהרג אזרח ישראלי ושלושה אחרים נפצעו. כלי הרכב נמלט מהמקום. כוחות הביטחון החלו לסרוק את האזור. "גורם ביטחוני" מסר, כי על פי תחקיר ראשוני של האירוע המדובר ככל הנראה בכלי רכב ובו מחבלים, שהמתין בצד הדרך לשם ביצוע פיגוע הירי (סוכנות תצפית, 30 ביוני 2015).
  • הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין ברכה על הפיגוע בהודעה רשמית שפרסמה. בהודעה נאמר "תבורכנה ידי גיבורי עמינו"  ( אתר החזית העממית, 30 ביוני 2015). חסאם בדראן, דובר חמאס בירך על כל הפיגועים האחרונים וקרא לביצוע פיגועים נוספים (אתר חמאס, 30 ביוני 2015). לדעתנו אין בהודעות אלה משום הוכחה לאחריותם של ארגונים אלו לפיגוע הירי.
פיגוע דקירה סמוך לבית לחם
  • ב-29 ביוני 2015 נדקרה חיילת צה"ל במעבר רחל, הסמוך לקבר רחל בבית לחם. החיילת נפגעה כאשר צעירה פלסטינית הגיעה למעבר ניגשה אליה, שלפה סכין ודקרה אותה. החיילת פונתה במצב קשה לבית החולים בירושלים. כוחות ביטחון, שהיו במחסום השתלטו על הדוקרת, כבת עשרים, ועצרו אותה. בחיפוש בכליה נמצאו שתי סכינים נוספות (סוכנות הידיעות תצפית, 29 בינוי 2015). המחבלת היא מיסון מוסא, תושבת בית לחם. בחקירתה הודתה, כי היא התכוונה לרצוח חייל וניסתה לממש כוונותיה, כשזיהתה הזדמנות לכך במעבר רחל (הארץ, 29 ביוני 2015).
פיגוע ירי בבית אל
  • ב-27 ביוני 2015 נורתה אש לעבר אמבולנס של מגן דוד אדום בעיקול הדרך, שבין צומת גבעת אסף לישוב בית אל. לא היו נפגעים. מבדיקה, שנערכה בשטח עלה, כי לעבר האמבולנס נורו 19-15 כדורים. זוהו לפחות ארבע פגיעות בכלי הרכב. כוחות צה"ל, שהגיעו למקום פתחו בסריקות באזור הכפר ביתין (27 ביוני 2015, ynet).
פיגוע ירי בבקעת הירדן
  • ב-26 ביוני 2015 פתח פלסטיני באש לעבר כוח צה"ל במחסום בקעות (כ-30 ק"מ דרומית לבית שאן). הפלסטיני, שהגיע למחסום בכלי רכב, הוציא כלי נשק מאולתר ופתח באש מטווח קצר לעבר כוחות הביטחון הישראליים, שאיישו את המחסום. החיילים השיבו באש והרגו את המחבל. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של חמאד ג'מעה עטא רומאנין, בן 24, מהכפר אלעוג'א (אזור יריחו). לאחר האירוע התנהלו עימותים בין תושבי אלעוג'א לבין כוחות צה"ל, אשר נכנסו לכפר וערכו חיפוש בביתו של המחבל ההרוג (פאל טודיי, 26 ביוני 2015).
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אשף, הכחיש, כי חמאד רומאנין ירה לעבר כוחות צה"ל במחסום. דובר חמאס הביע צער על מותו וגינה ביצוע ה"פשעים" ע"י ישראל, המצריך לדבריו תגובה תקיפה מצד העם הפלסטיני וארגוני "ההתנגדות" (פאל טודיי, 26 ביוני 2015).
  • ב-27 ביוני 2015 פרסמה חמאס הודעת אבל על "בנה החלל הגיבור" חמאד רומאנין, לדברי ההודעה הוא היה "אחד מנעריה הנאמנים של התנועה ומשפחתו ידועה באדיקותה הדתית והלאומית", חמאס גם איימה,  כי תנקום בישראל על פעולה זאת במוקדם או במאוחר (דף הפייסבוק PALINFO, PALINFO, פלסטין אלא'ן, אתר חמאס 26-27 ביוני 2015). עם זאת, בהלווייתו של חמאד רומאנין לא נראו סממנים להשתייכותו לחמאס, וגופתו נעטפה בדגל הרשות הפלסטינית.
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-24 ביוני 2015 אותרה נפילת רקטה, ששוגרה מרצועת עזה. הרקטה אותרה בשטח פתוח באזור חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. זוהי הרקטה הרביעית, שאותרה בשטח ישראל במהלך חודש יוני והשישית מאז תחילת שנת 2015. ארגון סלפי המזוהה עם דאעש, המכנה עצמו פלוגת השיח' עמר חדיד, קיבל אחריות לירי הרקטה בתגובה על  "פשעי היהודים בירושלים" (חשבון הטוויטר של הארגון, 24 ביוני 2015). יוזכר, כי ארגון זה קיבל אחריות על אירועי הירי האחרונים על רקע סכסוכים בין הארגונים הסלפים-ג'האדים לבין חמאס.
  • ב-28 ביוני 2015 בשעות הבוקר שוגרה רקטה נוספת לעבר ישראל. הרקטה נפלה בשטח רצועת עזה.

במהלך חודש יוני 2015 נפלו ארבע רקטות בשטח ישראל. זהו מספר אירועי הירי הגבוה ביותר מאז מבצע "צוק איתן" . נראה לנו, כי הירי בוצע על ידי התארגנות המזוהה עם דאעש במגמה להפעיל לחצים על חמאס, כדי שזו תרפה מלחציה על ההתארגנויות הסלפיות-ג'האדיסטיות ברצועה ותשחרר פעילים עצורים. 


ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

תגובת לירי הרקטות
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר את המשגר ממנו שוגרה הרקטה בבית חאנון (צפון רצועת עזה).
כלי טיס לא מאויש חדר מרצועת עזה
  • ב-25 ביוני 2015 בשעות הצהרים חדר מרצועת עזה לשטח ישראל כלי טיס לא מאויש. כלי הטיס התרסק בשטח פתוח סמוך לגדר הביטחון בשטח ישראל סמוך לכיסופים. ככל הנראה המדובר במטוס זעיר ללא טייס בגודל של טיסן, שהמריא מהרצועה וחג מעל לשטחה. לאחר כארבעים דקות בהן חג כלי הטיס הוא נפל והתרסק. 
הפגנות ועימותים
  • במהלך השבוע שחלף נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים ולעבר אזרחים.
  • ב-28 ביוני 2015 נתפסה אישה פלסטינית שניסתה לעבור את הגדר מקלקיליה לשטח ישראל. ברשות האישה נמצא רובה. בחקירתה סיפרה, כי נשלחה על ידי חמאס לבצע פיגוע (צבע אדום, 28 ביוני 2015). 
מעבר רפיח
  • בין 25-23 ביוני 2015 היה מעבר רפיח פתוח. ב-26 ביוני 2015 נסגר המעבר לפעילות עד להודעה חדשה. מאהר אבו צבחה, ראש רשות המעברים מטעם חמאס ברצועה, אמר, כי קיימים סיכויים גבוהים לפתיחת המעבר לשלושה ימים בשבוע למשך חמשת השבועות הקרובים (דניא אלוטן, 23 ביוני 2015). במהלך ימי פתיחת המעבר הוכנסו לרצועת עזה יותר מ- 11,000 טונות של מלט, 2,500 טונות זפת  ו-2,250 טונות של חצץ  (24 ביוני 2015, PALDF).
תגובות חמאס לדו"ח ועדת החקירה של האו"ם (השלמה)
  • בהתייחסו לדו"ח ועדת האו"ם אמר אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, כי דו"ח זה חשוב יותר מדו"ח גולדסטון. זאת, מפני שהוא מתייחס להתנהלות "ההתנגדות"  (קרי, ארגוני הטרור) ולאמצעי הלחימה שלה, כלגיטימיים. הוא ציין, כי תוצאות המלחמה עדיין "רודפות" את הבכירים והאזרחים בישראל (דניא אלוטן, 26 ביוני 2015).
מעצר פעילים סלפים על ידי חמאס
  • גורמים המקורבים לזרם הסלפי הג'האדי ברצועת עזה מסרו, כי במהלך הימים האחרונים המשיכו מנגנוני הביטחון של חמאס במסע המעצרים של פעילים. בין העצורים גם חשודים בירי הרקטות לעבר ישראל בתקופה האחרונה שאמורים לעמוד לדין (אלאיאם, 26 ביוני 2015). להערכתנו יתכן וזהו הרקע להמשך ירי הרקטות ע"י הפעילים הסלפים הג'האדסיטים לעבר ישראל. 
פניות לבית הדין הבינלאומי בהאג
  • ב-25 ביוני 2015 הגישה משלחת מטעם הרשות הפלסטינית, בראשות ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ הפלסטיני, ונביל אבו זניד, נציג הרשות בהולנד, פניות לא רשמיות (Submissions) לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. הפניות ("תיקים" בלשון הרשות הפלסטינית) הן  בנושאי  ההתנחלויות, המבצעים האחרונים של צה"ל במיוחד מבצע "צוק איתן", וסוגיית האסירים (ופא, 26 ביוני 2015).
  • ריאצ' אלמאלכי ציין, כי הוא רואה את הגשת "התיקים" כצעד, שיבטיח "שהפשעים של ישראל" לא יחזרו על עצמם. לטענתו החלה תקופה חדשה בה הפלסטינים מתעדים ורושמים את "הפשעים" שמבצעת ישראל ולכן עליה להיזהר מכל צעד שהיא מבצעת נגד הפלסטינים. לדבריו הפלסטינים מעוניינים להביא את הנושא הפלסטיני לדיון בבית הדין בהאג אך הם הקלו עליו בכך שהם יתמקדו תחילה בכמה סוגיות ספציפיות. הוא ציין, כי הם סיכמו עם התובעת הכללית, שמשלחת מטעם בית הדין תגיע לבקר בשטחי הרשות הפלסטינית והביע תקווה שהמשלחת תגיע בסוף יולי 2015 למרות הקשיים, שמערימה ישראל על בואה  (אלג'זירה, 25 ביוני 2015).
הושג הסדר עם העציר המנהלי חצ'ר עדנאן
  • עורכי דינו ואשתו של חצ'ר עדנאן העציר המנהלי, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין בצפון השומרון,  השובת רעב מזה 56 ימים הודיעו, כי הגיעו להסכם לשחרור ב-12 ביולי 2015 ממעצרו. בעקבות ההסכם יפסיק עדנאן, המאושפז בבית החולים את שביתת הרעב שלו. גורמים המזוהים עם הג'האד האסלאמי בפלסטין, תארו את ההסכם כ"ניצחון" של העציר וכ"כניעה" ישראלית לעציר השובת רעב. רמצ'אן שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, שוחח בטלפון עם בני משפחת חצ'ר עדנאן וברך אותם על ניצחון בנם (28 ביוני 2015,  דף הפייסבוק QUDSN). דאוד שהאב, דובר הג'האד האסלאמי בפלסטין, ציין, כי המערכה לשחרור האסירים הפלסטינים לא הסתיימה וכי פעולות התמיכה בהם תימשכנה (פאלטודי, 29 ביוני 2015).
  • בעזה ציינו בני משפחות האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל בעצרת השבועית שהם מקיימים מול מטה הצלב האדום בעזה את "נצחונו" של עדנאן על ישראל. ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט השונים פורסמו כרזות שהביעו תמיכה ועידוד (28 ביוני 2015,  דף הפייסבוק QUDSN). במספר כפרים ביהודה ושומרון חילקו תושבים מיני מתיקה לעוברים ושבים מתוך קופסאות עליהן מתנוססת תמונתו של חצ'ר עדנאן (29 ביוני 2015,  דף הפייסבוק PALDF).
  • ב-29 ביוני 2015, קיים הג'האד האסלאמי בפלסטין תהלוכת שמחה בעזה, ח'אן יונס ורפיח לאחר תפילות הערב במסגדים (פאלטודי, 30 ביוני 2015).

מימין : חלוקת מיני מתיקה בקופסאות הנושאות את תמונתו של חצ'ר עדנאן (דף הפייסבוק PALDF, 29 ביוני 2015). משמאל : בני משפחות האסירים הפלסטינים מציינים בעצרת השבועית מול מטה הצלב האדום בעזה את "נצחונו" של העציר חצ'ר עדנאן (פאלטודי, 29 ביוני 2015)
מימין : חלוקת מיני מתיקה בקופסאות הנושאות את תמונתו של חצ'ר עדנאן (28 ביוני 2015,  דף הפייסבוק PALDF). משמאל : בני משפחות האסירים הפלסטינים מציינים בעצרת השבועית מול מטה הצלב האדום בעזה את "נצחונו" של העציר חצ'ר עדנאן (פאלטודי, 29 ביוני 2015)

משט "צי החירות 3" לעזה
  • לאחר מספר עיכובים יצא ב-26 ביוני 2015 משט "צי החירות 3" לכיוון רצועת עזה. הראשונה יצאה הספינה מריאן, שנשאה דגל שבדי. בנוסף יצאו מכרתים שלוש ספינות נוספות  Rachel, Vittorioו-Juliano(אתר צי החירות, 27 ביוני 2015). ספינה נוספת מתכוונת לצאת בימים הקרובים מיוון אולם יציאתה מתעכבת לפי שעה.   
  • סה"כ היו על גבי שלוש הספינות 47 פעילים, על הספינה מריאן היו 18 נוסעים ביניהם חבר הכנסת הישראלי באסל ע'טאס, נשיא תוניסיה לשעבר מנצף מרזוקי וישראלי (לשעבר) המתגורר בשבדיה דרור פיילר. על גבי הרייצ'ל היו שמונה נוסעים, תשעה על ויטוריו ו-12 על ג'וליאנו  (28 ביוני 2015,  דף הפייסבוק של ICBSG). לדברי זאהר ביראוי, ממארגני המשט, 90% מהפעילים הינם אירופאים ומערביים. בין המשתתפים הערביים היו נציגים מירדן, אלג'יר ומרוקו (ערוץ אלאקצא, 24 ביוני 2015).  בנוסף לנוסעים היו בספינות ציוד רפואי והומניטארי ולוחות סולאריים.

מימין: משתתפי המשט (ff3.freedomflotilla.org, 28 ביוני 2015). משמאל: חבר הכנסת הישראלי ונשיא תוניסיה לשעבר מועברים בסירה לספינה מריאן (דף הטוויטרGazaFlotilla, 27 ביוני 2015)
מימין: משתתפי המשט (28 ביוני 2015,  ff3.freedomflotilla.org). משמאל: חבר הכנסת הישראלי ונשיא תוניסיה לשעבר מועברים בסירה לספינה מריאן (27 ביוני 2015,  דף הטוויטרGazaFlotilla)

  • בשעות הבוקר המוקדמות של ה-29 ביוני השתלטו לוחמי זרוע הים של צה"ל על הספינה מריאן. תהליך ההשתלטות היה קצר וללא נפגעים. הספינה נגררה לאשדוד בשעות הלילה פעילי הספינה מריאן שהגיעו לישראל יגורשו מהמדינה לאחר תשאול קצר. ספינות הנוספות, שעשו דרכן הסתובבו ושבו על עקבותיהן. לדברי ראמי עבדה, חבר ECESG, חזרתם הייתה מתוכננת והיא נעשתה כדי שלא יינזקו ויוכלו לקחת חלק במשטים הבאים לרצועת עזה  (אלאקצא, 29 ביוני 2015). לדברי דובר צה"ל הוחלט להשתלט על המריאן רק לאחר שמוצו פניות בצינורות הדיפלומטים, ומשהבהירו המפליגים כי אין בדעתם לשתף פעולה ולהיעתר להזמנה להגיע לנמל אשדוד (דובר צה"ל, 29 ביוני 2015).
תגובות להשתלטות על הספינה
ישראל
  • ראש הממשלה בנימין נתניהושיבח את חיילי ומפקדי חיל הים על הביצוע הנחוש והיעיל של ההשתלטות על הספינה ומעצר הנוסעים. לדבריו במשט זה לא היה דבר מלבד מפגן של צביעות ושקרים שרק מסייע לחמאס ומתעלם מכל הזוועות המתחוללות באזור (אתר משרד ראש הממשלה, 29 ביוני 2015). משה יעלון, שר הביטחון, אמר כי המשט לא היה הומניטארי ולא דאג לרווחתו של איש וכי כל רצונם של המשתתפים היה להמשיך במסע הדה-לגיטימציה כלפי מדינת ישראל . לדבריו ישראל היא הגורם היחיד באזור המאפשר הכנסה קבועה של סחורות וקיום פרויקטים הומניטאריים ברצועת עזה (Ynet, 29 ביוני 2015).
הפלסטינים
  • הפלסטינים גינו את פעולת ישראל למניעת כניסת הספינה לחופי עזה:
  • בחמאס כינו את הפעולה "התנהגות פרועה והפרת החוק הבינלאומי". סאמי אבו זהרי, דובר חמאס ברצועה, אמר, כי המסר של "צי החירות" הועבר וכי פעולת חיל הים היא עבירה על החוק הבינלאומי, המשקפת את "התנהגותה הפרועה" של ישראל (אתר חמאס, 29 ביוני 2015).
  • נביל שעת', חבר הוועד המרכזי של פתח, גינה את האירוע וקרא לסיים לאלתר את המצור על עזה (קדס נט, 29 ביוני 2015). לדבריו, למרות תפיסת הספינה הועבר המסר לפיו ישנם מיליון וחצי תושבים ברצועת עזה הסובלים מהמצור (ופא, 29 ביוני 2015).
  • חצ'ר חביב, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי ישראל ממשיכה לפעול בדרך "הטרור המדיני" בשל ההגנה שהקהילה הבינלאומית מספקת לה (AQSATV, 29 ביוני 2015).
  • מצטפא ברע'ות'י, מזכ"ל תנועת היוזמה הלאומית הפלסטינית, גינה את פעולת ישראל וכינה אותה "פיראטיות גזענית שאין כדוגמתה". לדבריו פעולה זו תתווסף ליתר הנושאים המוגשים לבית הדין הבינלאומי בהאגנגד ישראל (קדס נט, 29 ביוני 2015).

[1]נכון ל- 30 ביוני 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.