מבט לג’האד העולמי (25 ביוני – 1 ביולי 2015)

העיר קובאנה ומצפון לה מעבר הגבול בין סוריה לתורכיה (Wikimapia).

העיר קובאנה ומצפון לה מעבר הגבול בין סוריה לתורכיה (Wikimapia).

העיירה עין עיסא, שמדרום לתל אביצ' (Google Maps).

העיירה עין עיסא, שמדרום לתל אביצ' (Google Maps).

העיר אלחסכה, שבצפון-מזרח סוריה, מדרום מערב לעיר נמצאת אלרקה,

העיר אלחסכה, שבצפון-מזרח סוריה, מדרום מערב לעיר נמצאת אלרקה, "עיר הבירה" של דאעש (Google Maps)

פעיל דאעש באלחסכה.

פעיל דאעש באלחסכה.

נשק נ

נשק נ"ט מתוצרת ארה"ב, שנפל לידי דאעש ונעשה בו שימוש בלחימה באלחסכה (אעמאק, 26 ביוני 2015).

ג'יפ חזבאללה, שנפגע מטיל נ

ג'יפ חזבאללה, שנפגע מטיל נ"ט שנורה באזור אלרהוה, שבהרי אלקלמון המערביים

עבודות מיגון המתבצעות בכלי רכב של דאעש בפאלוג'ה (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 28 ביוני 2015).

עבודות מיגון המתבצעות בכלי רכב של דאעש בפאלוג'ה (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 28 ביוני 2015).

פעילי דאעש בעיראק ממוצא קווקזי מברכים את הג'האדיסטים מהקווקאז על הצטרפותם לדאעש

פעילי דאעש בעיראק ממוצא קווקזי מברכים את הג'האדיסטים מהקווקאז על הצטרפותם לדאעש

תמונת הראש הערוף, שפורסמה בדף הטוויטר המזוהה עם דאעש

תמונת הראש הערוף, שפורסמה בדף הטוויטר המזוהה עם דאעש

מבצע פיגוע הירי סיף אלדין אלרזקי.

מבצע פיגוע הירי סיף אלדין אלרזקי.

נוסח קבלת האחריות של דאעש מיום 26 ביוני 2015 על ביצוע פיגוע הירי בעיירת הנופש סוסה

נוסח קבלת האחריות של דאעש מיום 26 ביוני 2015 על ביצוע פיגוע הירי בעיירת הנופש סוסה


עיקרי אירועי השבוע

  • במוקד אירועי השבוע עמדו שלושה פיגועים בצרפת, תוניסיה וכווית. ארגון דאעש קיבל אחריות על הפיגועים בתוניסיה ובכווית ונראה, כי הפיגוע בצרפת בוצע בהשראתו. יתכן והפיגועים בוצעו במתכוון בסמיכות זמנים ל-29 ביוני, יום השנה להכרזה על הקמת הח'ליפות האסלאמית     (ב-29 ביוני 2014 הכריז דובר דאעש אבו מחמד אלעדנאני על הקמת ח'ליפות אסלאמית בראשות  אבו בכר אלבע'דאדי).
  • הפיגוע בצרפתבוצע במפעל גז בקרבת העיר ליון, השייך לתאגיד אמריקאי. שני המפגעים כרתו את ראשו של איש עסקים מקומי וגרמו לסדרת פיצוצים במיכלי גז; פיגוע הירי בתוניס בוצע ע"י פעיל ג'האדיסטי בעיר הנופש סוסה ונהרגו בו 38 אנשים, רובם הגדול תיירים מערביים (בעיקר בריטים); פיגוע התאבדות בכווית בוצע ע"י מחבל, שהגיע מסעודיה, ונהרגו בו 27 אנשים במסגד שיעי.
  • שלושת הפיגועים הללו נועדו להשיג מטרות שונות: בתוניס נועד הפיגוע לפגוע בתיירות המערבית ולערער את יציבות המשטר; בכוויתנועד הפיגוע להחריף את השסע הסוני-שיעי ולערער את יציבות המשטר; בצרפת כוונו עד כה הפיגועים נגד מטרות ממשל או מטרות יהודיות ויתכן והפיגוע הנוכחי מסמן מעבר של ג'האדיסטים מקומיים לפגיעה במטרות בעלות אופי כלכלי

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות תקיפות בסוריה ובעיראק. התקיפות בוצעו באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן עיקרי התקיפות (אתר Centcom):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזורי תל אביצ', אלחסכה, חלב, אלרקה, דיר אלזור וקובאנה. נמסר, כי בתקיפות נפגעו יחידות טקטיות של דאעש, עמדות לחימה, שטחי כינוס, כלי רכב, ציוד הנדסי וטנק.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באלחבאניה, הית', כרכוכ, מוצול, רמאדי, תל עפר, אלוליד, ביג'י, חדית'ה, סנג'אר, אלבע'דאדי, אלפלוג'ה, חויג'ה ואלקאא'ם. נמסר, כי בתקיפות נפגעו מצבורי רקטות, יחידות טקטיות של דאעש, אמצעי לחימה, נקודות ביקורת, עמדות לחימה, מבנים, אתרי שיגור רקטות ופצצות מרגמה, כלי רכב וציוד הנדסי.
התבטאויות אמריקאיות סביב המערכה נגד דאעש
  • בתקשורת דווח, כי הפנטגון אישר, שדאעש צבר לעצמו חומרים רדיואקטיביים, שנתפסו על ידו באזורים שנכבשו בעיראק. על פי הידיעה יש עתה ביכולתו לייצר "פצצה מלוכלכת" כפי שטען דאעש בגיליון האחרון של הביטאון שלו "דביק". את הנושא העלו לראשונה שירותי הביטחון האוסטרליים. לדברי דובר משרד ההגנה האמריקאי מודעת ארה"ב לכך, שדאעש הצהיר, כי ביכולתו לייצר "פצצה מלוכלכת" (24 ביוני 2015, WND).

עיקרי התפתחויות בסוריה

מחוז חלב
קובאנה (עין אלערב)
  • במהלך השבוע פתחו פעילי דאעש, מבסיסם שבעיר ג'ראבלוס, בהתקפה על העיר קובאנה, המוחזקת ע"י הכוחות הכורדים (YPG). המהלך הצבאי של דאעש נפתח ב-25 ביוני 2015 בביצוע פיגוע התאבדות. בעקבותיו החלה תקיפה מאסיבית של פעילי דאעש, שהצליחו לחדור לקובאנה. דווח, כי פעילי דאעש נכנסו לעיר לבושים במדים, הדומים לאלה של הכוחות הכורדים (YPG). לאחר שחדרו לקובאנה החלו פעילי דאעש לטהר אותה מבית לבית. נמסר, כי במהלך הקרבות נהרגו ע"י דאעש למעלה ממאה תושבים כורדיים (אלערבי אלג'דיד, 27 ביוני 2015).
  • ב-27 ביוני הודיעו הכוחות הכורדים, כי הצליחו לדחוק את פעילי דאעש מהעיר קובאנה (27 ביוני 2015,  Syriahr.com). פיקוד המרכז של צבא ארה"ב דיווח על עשר תקיפות אוויריות, שביצעו כוחות הקואליציה באזור קובאנה ב-25 ביוני 2015, כסיוע אווירי לכוחות כורדים (25 ביוני 2015,  אתר CENTCOM).
  • לדברי ראמי עבד אלרחמן, מנהל מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, פעילי דאעש נכנסו לאזור קובאנה משטחה של תורכיה ולא מסוריה משום שלדבריו השטחים בסוריה נמצאים בשליטת כוחות YPG(אלערביה אלחדת', 25 ביוני 2015). גם הכורדים האשימו את התורכים על כך שחמושים מדאעש נכנסו לשטח סוריה משטח תורכיה (אלמיאדין, 25 ביוני 2015). הדיווחים הללו לא אומתו ובכירים בתורכיה הכחישו אותם (27 ביוני 2015,  syriahr.com).
  • ב-24 ביוני 2015 הצליחו הכוחות הכורדים להשתלט על העיירה עין עיסא, שמדרום לעיר תל אביצ'. קודם לכן הם הצליחו להשתלט על בסיס של צבא סוריה סמוך לעין עיסא, שנתפס בקיץ 2014 על ידי דאעש. דווח, כי פעילי דאעש רבים הועברו מהעיר תדמר לכיוון אלרקה כהערכות להדיפת מתקפה אפשרית של הכוחות הכורדים נגד מוצבים של דאעש באזור הכפרי הצפוני של מחוז אלרקה (אלספיר,  25 ביוני 2015).

כיבוש העיירה עין עיסא והבסיס הצבאי שבקרבתה מעידים, כי הכוחות הכורדים מנסים להרחיב את אזור שליטתם בתל אביצ' לכיוון דרום. פעילות זאת מאיימת על עורפה של אלרקה, "עיר הבירה" של דאעש, ומאלצת את הארגון להקצות תגבורות לבלימת התקדמות הכוחות הכורדים מתל אביצ' דרומה.


אלחסכה (אלברכה בפי דאעש)
  • ב-25 ביוני 2015 נמסר כי פעילי דאעש הצליחו לחדור לשתי שכונות בעיר חסכה, הנשלטת על ידי כוחות המשטר הסורי והכוחות הכורדים. התקיפה החלה בפיצוץ מכונית תופת במחסומים של צבא סוריה בדרום מערב העיר (אלמיאדין, 25 ביוני 2015). העימותים נמשכו גם ב-26 ביוני 2015. צבא סוריה ניסה להחזיר לעצמו את האזורים, שאליהם חדרו פעילי דאעש. נמסר, כי בעימותים הללו נהרג אחד ממפקדי דאעש, שכינויו אבו אלבראא' התוניסי. כמו כן נמסר, על מותו של קצין סורי בכיר באלחסכה בשם ע'סאן חלוה (Ghassan Halawah) (חשבון הטוויטר המזוהה עם דאעש أبو البراء الفراتي 7@f1489dfeee274a8, 25-24 ביוני 2015).
  • ב-26 ביוני 2015 נמשכו הקרבות בעיר אלחסכה. פעילי דאעש השתלטו על ענף הביטחון הצבאי ועל עמדות נוספות של המשטר הסורי בחלקיה המזרחיים של העיר. כמו כן התנהלו קרבות באזור בית הכלא המרכזי, הנמצא בחלק המערבי של שכונת ע'ויראן Ghuwayran)). ב-27 ביוני 2015 השיגו פעילי דאעש שליטה בכמה שכונות באלחסכה, לאחר שאנשיהם הצליחו להיכנס לעיר מכיוון דרום ומזרח (אלג'זירה.נט, 27 ביוני 2015; אעמאק, 27 ביוני 2015). ב-27 ביוני 2015 פירסם דאעש גילוי דעת בו פורטו שמות שכונות בעיר, שנכבשו ע"י הארגון (27 ביוני 2015,  ابو الاحنف الشيباني@abohajerkilafa4).
דרום סוריה
דרעא
  • ב-25 ביוני 2015 תקפו כוחות הקואליציה של ארגוני המורדים, בהם שותפה גם ג'בהת אלנצרה, את שכונותיה הדרומיות של העיר דרעא, המוחזקות בידי כוחות הביטחון הסורים. התקיפה נעשתה במסגרת מבצע המכונה "סופת הדרום" במטרה להשתלט על העיר. נמסר, כי כוחות המורדים הצליחו להשתלט על מפקדה של הביטחון ומודיעין חיל האוויר בעיר דרעא. הם גם הרסו מחסומים של כוחות הביטחון הסוריים בעיר. על פי ההערכות שולטים עתה המורדים על יותר מ-70% ממחוז דרעא (אלערביה, 25 ביוני 2015). 
  • במהלך המבצע דווח, כי כוחות המורדים הצליחו לחסום את הכביש הראשי, שבין דרעא לדמשק ולמנוע הגעת תגבורת מדמשק לעיר דרעא (אלג'זירה.נט, 25 ביוני 2015). מנגד, נמסר, כי הכוחות הסורים, המתוגברים בכוחות חזבאללה ובסיוע חיל האוויר, הצליחו להדוף מספר תקיפות על כביש זה (אלימאדין, 27 ביוני 2015).
אזור הכפר הדרוזי חצ'ר
  • גם השבוע התנהלו עימותים מקומיים באזור הכפר הדרוזי חצ'ר, שבצפון רמת הגולן.העימותים התנהלו בין כוחות הביטחון הסוריים, שתוגברו בפעילי חזבאללה,  לבין כוחות המורדים באזור המכונה "גבעות אלחמר", שבקרבת חצ'ר. במהלך הלחימה באזור דווח על ארבעה הרוגים מכוחות המורדים ועל שמונה הרוגים בקרב פעילי חזבאללה (טוויטר , 27 ביוני 2015). ב-28 ביוני 2015 דווח, כי התנהלו עימותים בין כוחות הסורים לבין המורדים, ביניהם פעילי ג'בהת אלנצרה, באזור ג'באתא [אלח'שב] ובחצ'ר (עמוד הפייסבוק חצ'ר אלחדת', 28 ביוני 2015).
הרי אלקלמון (גבול סוריה-לבנון)
  •  גם השבוע נמשכו קרבות בצפון הרי אלקלמון בין חזבאללה וכוחות הצבא הסורי לבין פעילי ג'בהת אלנצרה ודאעש, ללא הישג משמעותי לאחד מהצדדים. בליל 26-25 ביוני 2015 תקפו כוחות  חזבאללה פעילי דאעש ברכסי ראס בעלבכ (לבנון פילס, 24 ביוני 2015). כמו כן ניסו פעילי דאעש להסתנן לאחד ממוצבי חזבאללה ברכסי ערסאל אך הם נתקלו במארב ושבעה מהם נהרגו (אלנשרה, 27 ביוני 2015).
  •  ב-29 ביוני 2015 הועלה סרטון ביוטיוב בו נראה שיגור טיל נ"ט נגד ג'יפ שנטען, כי הוא שייך לאחד ממפקדי חזבאללה. הירי התרחש באזור אלרהוה (Al Rahwe), שבהרי אלקלמון המערביים, כ-8.5 ק"מ דרומית-מזרחית לערסאל, באזור שבו פועל ג'בהת אלנצרה. בסרטון נטען, כי כל נוסעי הג'יפ  נהרגו (29 ביוני 2015,  Ahmad Alqusair@AhmadAlqusair; יוטיוב, 28 ביוני 2015).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
  • ממשלת עיראק דיווחה על עשרות הרוגים ופצועים בקרב פעילי דאעש, ביניהם מספר מפקדים, בעימותים, שהתנהלו במחוז אלאנבאר. כמו כן נמסר, כי ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, הביע הסכמה להעניק לבני השבטים הסונים תפקיד מרכזי יותר בהחזרת השליטה על המחוז (אלחרה, 28 ביוני 2015).
  • דאעש פרסם ב-28 ביוני 2015 תמונות המתעדות עבודות מיגון הנעשות לכלי רכב  של הארגון בפאלוג'ה (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 28 ביוני 2015).
מחוז צלאח אלדין
  • דאעש פרסם ב-28 ביוני 2015 תמונות המתעדות פיצוץ מקום מקודש של " כופרים" במחוז צלאח אלדין. לא ברורה לנו מהותו של המבנה שנהרס (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 28 ביוני 2015).
מחוז אלג'זירה (אזור סנג'אר)
  • בסרטון, שפרסם דאעש מטעם מחוז אלג'זירה בעיראק (אזור הגבול הצפוני, שבין עיראק לסוריה) נראים לוחמי דאעש, שמוצאם מהקווקאז מברכים פעילים ג'האדיסטים מהקווקאז על הצטרפותם לדאעש ועל שבועת האמונים, שעליה הצהירו בשבוע שעבר למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 27 ביוני 2015).

התנהלות המדינה האסלאמית

יום השנה להכרזת הח'ליפות האסלאמית
  • ב-29 ביוני 2015 ציין דאעש את יום השנה הראשון להכרזה על הח'ליפות האסלאמית. בשנה שחלפה מאז ההכרזה  המשיכה "המדינה האסלאמית" בהנהגת דאעש לבסס שלטונה באזורים נרחבים במזרח סוריה ובמערב עיראק למרות המתקפות של ארה"ב והקואליציה[1]באזורים בהם שולט דאעש  בסוריה ובעיראק ממשיך דאעש לבנות מערכות שלטון חלופיות למשטר הסורי ולספק שירותים חיוניים לאוכלוסייה (מים, מזון, חשמל, חינוך). במקביל פיתח דאעש מנגנוני שיטור ומשפט, הכופים על האוכלוסייה באופן ברוטאלי את ההלכה האסלאמית (השריעה), תוך ביצוע מעשי אכזריות כלפי מתנגדיו ואויביו באזורי השליטה שלו ומחוצה לה.
  • במקביל להתבססותו בסוריה ובעיראק הצליח דאעש בשנה האחרונה להקים מחוזות חדשים מחוץ לעיראק ולסוריה: בחצי-האי סיני הוקם מחוז באמצעות הארגון הג'האדיסטי אנצאר בית אלמקדס, אשר נשבע אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי בנובמבר 2014;בלוב הצליח דאעש להקים שלושה מחוזות: מחוז ברקה (במזרח), מחוז טריפולי (במערב) ומחוז פזאן (בדרום); בניגריה ארגון בוקו חראם נשבע אמונים לדאעש; בקווקז הודיע לאחרונה דאעש, על הקמת ארבעה מחוזות חדשים:דגסטאן, צ'צ'ניה, אינגושטיה ואיחוד המחוזות KBK(קבארדה, בלקאריה וקראצ'אי).

 

מצרים וחצי האי סיני

המערכה בין הג'האדיסטים לבין כוחות הביטחון המצריים
  • כוחות הביטחון המצריים המשיכו בפעילות בטחונית אינטנסיבית נגד פעילי הג'האד העולמי בחצי-האי סיני. בין השאר הרגו כוחות הביטחון פעילים המשתייכים לארגון תומכי ירושלים, עצרו פעילים נוספים, פוצצו מטעני חבלה, הרסו תשתיות טרור החרימו מכוניות, אופנועים ואמצעי לחימה (דות מצר, אלמצרי אליום, אליום אלסאבע). כוחות הביטחון המצריים דיווחו, כי סיכלו חדירה של שלוש מכוניות תופת לאחד משדות התעופה בחצי-האי סיני (אלוטן, 28 ביוני 2015). לדבריהם הם גם סיכלו פיגוע שהיה אמור להתבצע במקביל לפיגועים בצרפת, תוניסיה וכווית בגבול מצרים רצועת עזה (אלראי, 29 ביוני 2015).
  • ב-26 ביוני 2015 התנהלו עימותים בין כוחות הביטחון המצריים לבין חוליה של ארגון תומכי ירושלים, שמנתה שלושה פעילים, אשר לבשו מדים צבאיים. כאשר התקרבו חברי החוליה לפתח מנהרה באזור רפיח הם ניהלו חילופי אש עם כוחות הביטחון המצרים, שני חמושים נפצעו מהירי ונמלטו לתוך המנהרה, שאורכה כשני ק"מ (מען, 26 ביוני 2015).
  • ארגון המדינה האסלאמית בסיני, השלוחה של דאעש, פרסם  אזהרה לכל  מי שעובד בתחום ההובלה והיבוא ובעיקר לחברת אבנאא' סיני. זאת מכיוון שלדבריהם חברת זו ובעליה ומשתפים פעולה עם היהודים ומסייעים לצבא מצרים. הם קראו לכל מי שקשור לחברה זאת להפסיק כל קשר עמה (רצד, 24 ביוני 2015).
  • דווח, כי לאחרונה פועלים פעילי מחוז סיני של המדינה האסלאמית לגיוס לשורתיהם פעילים של תנועת האחים המוסלמים. הגיוס נועד למלא מחסור בפעילים בארגון המדינה האסלאמית תוך ניצול  המוטיבציה של פעילי תנועת האחים המוסלמים לנקום במשטר המצרי הנוכחי (בעיקר לאחר פרסום פסק הדין נגד מורסי) (אלמוניטור, 24 ביוני 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

צרפת
  • במפעל גז בעיירה בשם Saint Quentin Fallavier, הסמוכה לעיר ליון, ארע פיגוע, שבו נהרג אדם ושניים נפצעו. האירוע החל כאשר שני אנשים פרצו במכונית לשטח המפעל כשהם נושאים עימם דגלים אסלאמיים (כנראה הכוונה לדגלים הג'האדיסטים השחורים). השניים גרמו לסדרת פיצוצים במיכלי הגז, שנמצאו במקום. אנשי כוחות הביטחון,  שהוזעקו למקום מצאו על שער הכניסה גופת גבר ערופת ראש ולצידה שני דגלים אסלאמיים. הגופה הייתה  של איש עסקים מקומי, שהיה מעסיקו של אחד ממבצעי הפיגוע. המפעל עצמו שייך לתאגיד אמריקאי בשם Air Productאחד המחבלים נהרג בחילופי האש עם כוחות הביטחון והשני נעצר.
  • העצור הינו יאסין צלאח. על פי משרד הפנים הצרפתי אין ליאסין צלאח עבר פלילי אולם הוא מוכר למשטרה ונכלל בעבר ברשימה של מוסלמים העלולים לעבור תהליך של הקצנה (הארץ, 28 ביוני 2015). עתה מתבצעת בדיקה כדי לדעת האם היו לעצור שותפים נוספים (26 ביוני 2015,  AP). 
  • אין בידינו בשלב זה מידע מהימן אודות זהות מבצעי הפיגוע. אולם עריפת הראש (דפוס פעולה המאפיין את דאעש) ובחירת מפעל, השייך לתאגיד אמריקאי, עשויים להצביע, כי המפגעים קשורים לדאעש או שהושפעו ממנו. יצוין, כי ב-28 ביוני 2015 התפרסמה בדף טוויטר, המזוהה עם דאעש, תמונת ראש ערוף. מבצע הפיגוע שלח לארה"ב תמונת סלפי שלו עם הראש הערוף (28 ביוני 2015,  الشــرق21الأوســـــخ@SOD2898).
תוניסיה
  • 38 בני אדם נהרגו וכמה עשרות נפצעו, בפיגוע ירי בחוף בית מלון שבעיר הנופש סוסה. אדם חמוש, שהתחזה לתייר, פרץ לבית המלון  "אימפריאל מרחבא". הוא ירד לחוף הים של המלון, כשהוא מסתיר את כלי הנשק שברשותו, ופתח באש לעבר הנופשים. מרבית ההרוגים הינם תיירים מערביים. בין ההרוגים15 תיירים בריטיים, וכן תיירים מצרפת, גרמניה ובלגיה. המחבל היורה נהרג בחילופי אש עם מאבטחי בית המלון.
  • ארגון דאעש קיבל אחריות על הפיגוע ב-26 ביוני הוא הוציא הודעה בזו הלשון:

תוניס

26 ביוני 2015

הסתלקות [מן העולם] ופציעה של עשרות נתיני הקואליציה הצלבנית בפשיטה איכותית בעיר סוסה שבתוניס המוסלמית

בפשיטה איכותית, שאללה הכשיר את הבסיס להצלחתה, יצא חייל הח'ליפות האביר האדוק [אבו יחיא אלקירואני] להתקפה על קינים טמאים, שבהם קיננו פריצות, תועבה וכפירה באללה, בעיר סוסה. למרות צעדי [הביטחון] הקפדניים שננקטו מסביב לקינים אלו בחוף אלקנטאוי (Al Qantawi), הצליח אחינו להגיע למטרה במלון [אמפריאל] ואללה הצליח את דרכו לגרום  לכופרים צער עצום [נגרמו להם]. קרוב לארבעים מתים ומספר דומה של פצועים, רובם נתיני מדינות הקואליציה הצלבנית אשר נלחמת במדינת הח'ליפות. הייתה זו מכה מכאיבה ומסר שנצבע בדם לאלו בתוניס שחזרו בהם מהאסלאם  ומי שעומד מאחוריהם, אדוניהם בברית הצלבנית [קרי, מדינות המערב]. בעזרת אללה, הם יתבשרו במה שיפגע בהם בימים הבאים. בתוניס המוסלמית יש גברים אדוקים שאינם הולכים לישון על עושק ושדות הקרב של הג'האד בעיראק, שאם [סוריה], לוב ואחרות מכירים אותם. אנו מבקשים מאללה שיקבל את אחינו לקבוצת השהידים ויהפוך את דמו לאור שיאיר את דרכם של המאמינים בייחוד של אללה בכל מקום.


 

  • פיגוע הירי בוצע ע"י סיף אלדין אלרזקי (Sayf al Din al Rizqi). המכונה אבו יחיא אלקירואני. אלרזקי בן 23, יליד העיר קעפור (Qa Afur), כ-93 ק"מ דרומית-מערבית לבירה תוניס. הוא התקבל ללימודי הנדסת חשמל בעיר אל קירואן (Al Qayrawan). בדף הפייסבוק שלו הוא פרסם תמונת פרופיל בה הופיעה חרב ותמונת רקע בה שיבח את הג'האד. בכיתובית לתמונה נאמר: "אם אהבת הג'האד הינה פשע, אזי העולם יהיה עד לכך שאני פושע". נראה שעד שנת 2013 פרסומיו בפייסבוק לא היו חריגים אך במהלך שנת 2014 חל בהם שינוי משמעותי והוא החל להעלות פרסומים רבים המשבחים את דאעש (CNN  بالعربية, 27 ביוני 2015).
  • בעקבות פיגוע הירי, והזעזוע שהוא עורר החליטה ממשלת תוניסיה לסגור יותר משמונים מסגדים, שאינם בפיקוח המדינה בטענה, כי הם מסיתים לאלימות. כמו כן הודיע ראש הממשלה, כי הממשלה תדון מחדש בכל נושא מימון העמותות העוסקות בנושאיים דתיים  (28 ביוני 2015,  CNN). 

זהו פיגוע הירי השני שבוצע השנה בתוניסיה באתר תיירות. ב-18 במרץ 2015 ביצעו מספר חמושים פיגוע הרג במוזיאון בארדו הסמוך לבנין הפרלמנט בעיר הבירה תוניס. נראה שפיגועי הירי הללו נועדו לפגוע בתיירות המערבית בתוניסיה וע"י כך לערער את יציבות המשטר התוניסאי ולהכשיר את הקרקע להתבססות דאעש במדינה.

 

כווית
  •  ב-26 ביוני 2015  בעת תפילת יום השישי בוצע בעיר כווית פיגוע התאבדות באמצעות מחבל מתאבד חמוש בחגורת נפץ במסגד שיעי האמאם אלצאדק. בפיגוע נהרגו 27 בני אדם ו-227 נפצעו. את האחריות לביצוע הפיגוע קיבל ארגון המדינה האסלאמית, אשר פרסם קבלת אחריות  רשמית מטעם  מחוז נג'ד, שבסעודיה (מחוז נג'ד שבמרכז סעודיה הוכרז רשמית ב-30 במאי 2015). על פי ההודעה את הפיגוע ביצע מחבל מתאבד המכונה אבו סלימאן אלמוחד (Abu Sualiman al Muwahad), אשר נשא על גופו חגורת נפץ. נמסר, כי יעד הפיגוע היה מסגד שיעי ידוע, שהטיף למלחמה בג'האדיסטים (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 26 ביוני 2015).

מימין למעלה: פעיל דאעש, שניות ספורות לפני שביצע את פיגוע ההתאבדות (السلطان سنجر@muna_muna33, 28 ביוני 2015). מימין למטה: ההרס במסגד (مؤسسة بان الطريق@4Mak20, 28 ביוני 2015). משמאל: קבלת אחריות של מחוז נג'ד של דאעש על הפיגוע במסגד השיעי אלאמאם אלצאדק בכווית סיטי (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 26 ביוני 2015)
מימין למעלה: פעיל דאעש, שניות ספורות לפני שביצע את פיגוע ההתאבדות (السلطان سنجر@muna_muna33, 28 ביוני 2015).מימין למטה: ההרס במסגד (مؤسسة بان الطريق@4Mak20, 28 ביוני 2015). משמאל: קבלת אחריות של מחוז נג'ד של דאעש על הפיגוע במסגד השיעי אלאמאם אלצאדק בכווית סיטי (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 26 ביוני 2015)

  • על פי משרד הפנים של כווית שמו האמיתי המחבל המתאבד הוא פהד סלימאן עבד אלמחסן אלקבאע , יליד 1992, בעל אזרחות סעודית. לדברי שלטונות כווית המחבל יצא מריאד לבחריין והגיע לכווית ביום הפיגוע בטיסה מבחריין . שלטונות כווית עצרו חמישה חשודים  ביניהם עבד אלרחמן צבאח עידאן סעוד, נהג המונית, שהסיע את המחבל המתאבד אל המסגד ונמלט מהמקום. נהג המונית הוא שוהה בלתי חוקי בכווית והוא התגלה בעת שהסתתר בבית בדרום העיר כווית (אלחיאת, אלשרק אלאוסט, 28 ביוני 2015).  בכווית הוכרזה כוננות נרחבת. כמו כן הוכרז  על יום אבל כללי. אמיר כווית הורה להכשיר מטוס מיוחד להטסת גופות הקורבנות לקבורה בעיר נג'ף בעיראק הקדושה לשיעים (אלחיאת, 28 ביוני 2015).
לוב
אזור דרנה
  • באזור העיר דרנה, שבמזרח לוב, נמשכו הקרבות בין ארגון ג'האדיסטי מקומי (מועצת השורא של לוחמי הג'האד של דרנה), לבין פעילי שלוחת דאעש בעיר. במקביל תקף חיל האוויר הלובי עמדות של דאעש בגבעות המקיפות את דרנה משם משגרים פעילי דאעש פצצות מרגמה ויורים אש צלפים לעבר תושבי העיר (אח'באר ליביא, 25 ביוני 2015).
אזור הקווקז
  • אבו מחמד אלעדנאני, אחראי ההסברה של דאעש, פרסם ב-27 ביוני 2015 קלטת שמע בה ציין, כי אבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש, קיבל את שבועת האמונים של גורמים ג'האדיים בקווקאז. בקלטת נמסר, כי אלבע'דאדי מינה את אבו מחמד אלקדרי כראש אחד המחוזות בקווקאז (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 27 ביוני 2015).
  • ב-21 ביוני 2015 פורסמה קלטת בשפה הרוסית בה נשבעו פעילי ג'האד מהקווקז שבועת אמונים למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי. הפעילים הכריזו על הצטרפותם למדינה האסלאמית במסגרת מחוזות דגסטאן, צ'צ'ניה, אינגושטיה ואיחוד המחוזות KBK(קבארדה, בלקאריה וקראצ'אי) (יוטיוב, 21 ביוני 2015).

פעילות סיכול ומנע

תורכיה
  •  על פי דו"ח, שפורסם בכלי התקשורת התורכיים קיבל צבא תורכיה הוראה לנקוט באמצעים כדי למנוע התקדמות אפשרית של דאעש לשטחה של תורכיה. על פי הדו"ח הורתה ממשלת תורכיה לצבא לנקוט בכל אמצעי כדי למנוע מפעילי דאעש לתפוס חלקים באזור, שממערב לעיר מרה (Marea) שם מצויים שני מעברי גבול חשובים בין תורכיה לבין סוריה (באב אלסלאם ובאב אלהוא, שמצפון לחלב). הדו"ח ציטט מקורות לא מזוהים שטענו, כי ממשלת תורכיה רואה באפשרות התקדמות של דאעש באזור איום ממשי. על פי הוראת הממשלה הצבא כעת מכין תוכניות הכוללות, בין היתר, אפשרות הכנסת כוחות קרקעיים לאזור מעבר ג'רבולוס ויצירה של אזור חיץ של עשרה ק"מ בתוך שטח סוריה (הורייט, 28 ביוני 2015).
גיאורגיה
  • איוב בורקשווילי (Aiuf Borchashvili) יליד פנקיסי, שבגיאורגיה, נעצר בגומבורי (Gomboru) כפר סמוך לפנקיסי. נמסר, כי איוב בורקשווילי הינו נציג דאעש בגיאורגיה, אשר גיס פעילים לדאעש וארגן את מעברם לסוריה . שלושה פעילים, שגויסו על ידו, נעצרו טרם יציאתם לסוריה. יחד עימו נעצרו עוד כמה מתושבי פנקיסי ביניהם קרוב משפחתו של אבו עמר הצ'צ'ני המשמש כמפקד הצבאי של דאעש בצפון סוריה, אך כולם שוחררו (15 ביוני 2015,  Civil.ge).  

[1]ראו פרסום מרכז המידע מה-29 ביוני 2015: "המערכה של ארה"ב ושל הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש (מאזן ביניים, עדכני לאמצע יוני 2015)".