חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (7-1 ביולי 2015)

שיגור רקטות מחצי האי סיני לעבר ישראל.

שיגור רקטות מחצי האי סיני לעבר ישראל.

שרידי אחת הרקטות שנמצאו בשטח ישראל  (דוברות המשטרה, 4 ביולי 2015).

שרידי אחת הרקטות שנמצאו בשטח ישראל (דוברות המשטרה, 4 ביולי 2015).

כלי הרכב של המח

כלי הרכב של המח"ט, שנפגע (דובר צה"ל, 3 ביולי 2015).

תמונות מיידה האבנים מחמד אלכסבה כשהוא חמוש ברובה

תמונות מיידה האבנים מחמד אלכסבה כשהוא חמוש ברובה

ההודעה, שפרסם מחוז סיני של דאעש בה הוא מקבל אחריות על ירי שלוש הרקטות לעבר ישראל

ההודעה, שפרסם מחוז סיני של דאעש בה הוא מקבל אחריות על ירי שלוש הרקטות לעבר ישראל

פלסטינים מיידים אבנים לעבר הרכבת הקלה בשועפט, שבמזרח ירושלים (4 ביולי 2015,  דף הפייסבוק QUDSN)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר הרכבת הקלה בשועפט, שבמזרח ירושלים (4 ביולי 2015, דף הפייסבוק QUDSN)

זהב, שנמצא בידי תשתית חמאס בשכם, שאמור היה להיות מומר בכספים למימון פעילותה (תקשורת שב

זהב, שנמצא בידי תשתית חמאס בשכם, שאמור היה להיות מומר בכספים למימון פעילותה (תקשורת שב"כ, 1 ביולי 2015)

פעילי פתח וחמושים בשכם (פלסטין אלא'ן, 7 ביולי 2015)

פעילי פתח וחמושים בשכם (פלסטין אלא'ן, 7 ביולי 2015)

פעילי פתח וחמושים בשכם (פלסטין אלא'ן, 7 ביולי 2015)

פעילי פתח וחמושים בשכם (פלסטין אלא'ן, 7 ביולי 2015)

  • במוקד אירועי השבוע עמד ירי שלוש רקטות לעבר הנגב המערבי מחצי האי סיני. הירי בוצע ע"י ארגון תומכי ירושלים, שהינו מחוז סיני של דאעש, יומיים לאחר שביצע הארגון מתקפה משולבת בכמה מוקדים נגד כוחות הביטחון המצרים בצפון סיני. מקורות ביטחוניים ישראלים מסרו, כי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה סייעו לפעילי דאעש בסיני, כולל בתחום הברחת אמצעי לחימה מהרצועה. חמאס הכחישה נמרצות.
  • ביהודה ושומרון נמשך "גל" פיגועים במסגרת "ההתנגדות העממית" (הטרור העממי), שהתבטא בהשלכת בקבוקי תבערה, ידויי אבנים וכנראה גם הצתות של חורש טבעי בשטח ישראל. בלט אירוע מדרום לראמאללה בו נהרג פלסטיני בעת שיידה סלעים לעבר רכבו של מפקד החטיבה המרחבית בנימין. צה"ל גיבה באופן מלא את אופן תפקודו של המח"ט והודיע, כי נשקפה לו סכנת חיים. הרשות הפלסטינית, כדרכה, העניקה גיבוי למשליך הסלעים.
פלסטיני נהרג בעת שהשליך סלעים לעבר רכב צבאי
  • ב-3 ביוני 2015 הותקף כלי רכבו של אל"מ ישראל שומר, מפקד החטיבה המרחבית בנימין באזור     א-רם (דרומית לראמאללה). כלי הרכב הותקף ע"י מספר פלסטינים, שהשליכו לעבר המכונית סלעים. מפקד החטיבה, שהיה ברכב, שחש בסכנת חיים, ביצע נוהל מעצר חשוד. צעיר פלסטיני, אחד ממידי האבנים, נפצע במהלך האירוע, פונה לבית החולים בראמאללה ומאוחר יותר מת מפצעיו. כמה פלסטינים נוספים נפצעו בתקרית. לאחר תחקור ראשוני של האירוע אמר מפקד פיקוד המרכז, כי הוא מגבה באופן מלא את המח"ט ואת אופן תפקודו באירוע בו נשקפה לו סכנת חיים (דובר צה"ל, 3 ביולי 2015).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של מחמד האני אלכסבה, בן 17 ממחנה הפליטים קלנדיא.למחמד אלכסבה שני אחים צעירים, שנהרגו בשנת 2002, בשיאה של האנתיפאדה, בעת ידויי אבנים לעבר כוחות צה"ל. חמאס פרסמה הודעה (כוזבת) בה הדגישה, כי אלכסבה נהרג בדרכו לתפילת יום השישי במסגד אלאקצא אך הוסיפה, כי "ההתנגדות" היא הדרך היחידה להתעמת עם ישראל (פאל טודיי, מען, אלרסאלה.נט, 3 ביולי 2015)
  • כמקובל העניקה הרשות הפלסטינית גיבוי להרוג, כפי שהיא מעניקה לפלסטינים הפועלים במסגרת "ההתנגדות העממית". ב-6 ביולי 2015 נפגש אבו מאזן בלשכתו, שבראמאללה עם בני משפחת המחבל מחמד אלכסבה. בפגישה הוא הביע תנחומיו למשפחה ואמר, כי "העם הפלסטיני הקריב ויקריב אלפי שהידים, פצועים ואסירים בדרך להשגת החירות וסיום הכיבוש". בפגישה גם מסר אבו מאזן לבני המשפחה שי - מענק עלייה לרגל למכה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 6 ביולי 2015).

מימין: כרזת אבל, שפרסמה תנועת פתח במחנה הפליטים קלנדיא (דף הפייסבוק אוהבי השהיד הגיבור מחמד אלכסבה, 3 ביולי 2015) משמאל: אבו מאזן נפגש בלשכתו עם אמו של מחמד אלכסבה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 6 ביולי 2015).
מימין: כרזת אבל, שפרסמה תנועת פתח במחנה הפליטים קלנדיא (דף הפייסבוק אוהבי השהיד הגיבור מחמד אלכסבה, 3 ביולי 2015) משמאל: אבו מאזן נפגש בלשכתו עם אמו של מחמד אלכסבה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 6 ביולי 2015).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-3 ביולי 2015 בשעות אחר הצהרים  שוגרו שלוש רקטות 122 מ"מ מצפון מערב חצי האי סיני לעבר ישובי הנגב המערבי.הרקטות נפלו בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. שרידי שתי רקטות אותרו בשטח ישראל מיד לאחר השיגור. שרידי רקטה שלישית אותרו יום לאחר מכן.
  • ארגון תומכי ירושלים, שהינו מחוז סיני של דאעש, קיבל אחריות לירי שלוש רקטות מסוג "גראד". בהודעה, שפרסם הארגון נאמר, כי פעיליו שיגרו לישראל את הרקטות בתגובה לתמיכתה של ישראל ב"כופרים" קרי, שלטונות מצרים (פורום המזוהה עם דאעש, 3 ביולי 2015). ירי הרקטות לעבר ישראל בוצע יומיים לאחר שהארגון ביצע מתקפה משולבת רחבת היקף נגד כוחות הביטחון המצרים בצפון חצי-האי סיני.
  • פלוגת שיח' עומר חדיד ברצועת עזה, התארגנות סלפית-ג'האדיסטית, שאנשי שיגרו רקטות לעבר ישראל באירועים האחרונים, קיבלה אחריות על הירי מיד לאחר ביצועו.  מאוחר יותר פרסמה התארגנות הודעה המכחישה את קבלת האחריות על הירי ובירכה את "אחיהם" על הפעולה (קרי, פעילי אנצאר בית אלמקדס) (דף הטוויטר של שיח' עמר חדיד, 3 ביולי 2015; דף הטוויטר @mouhdkhal14afah, 3 ביולי 2015).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

הפגנות ועימותים
  • במהלך השבוע שחלף נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" הפגנות רבות במהלך סוף השבוע עמדו בסימן יום השנה לרצח מחמד אבו חצ'יר (2 ביולי) במסגרת זו נערכו תהלוכות ועצרות במספר מוקדים. בחלק ממוקדי העימותים השבועיים הונפו כרזות  לזכרו של אבו חצ'יר. ב-5 ביולי 2015 חנך ראמי אלחמדאללה ראש הממשלה הפלסטיני, כיכר לזכרו של אבו חצ'יר באלבירה (3 ביולי 2015,  דף הפייסבוק PALINFO, 3 ; PNN,ביולי 2015; דניא אלוטן, 5 ביולי 2015).
  • הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים ולעבר אזרחים. להלן מספר אירועים מרכזיים:
  • ב-5 ביולי 2015 יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים, כולל אוטובוס, סמוך לשילה (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים אך נגרם נזק לאוטובוס (צבע אדום, 5 ביולי 2015).
  • ב-5 ביולי 2015 נרגם אמבולנס מגן דוד אדום סמוך לבית החולים אלמקאצד בשכונת ואדי ג'וז שבמזרח ירושלים. לא היו נפגעים. אך נגרם נזק לאמבולנס (צבע אדום, 5 ביולי 2015).
  • בשבוע האחרון היה גל של הצתות חורש טבעי באזור מעלה החמישה (סמוך לירושלים). סה"כ נשרפו בשלושה אירועים שונים במהלך שבוע אחד כ-1,000 דונמים. אפשר, שהמדובר בהצתות על רקע לאומני. על פי כמה עדויות נגרמו השריפות מהשלכת בקבוקי תבערה מהכפר הפלסטיני קטנה הסמוך למעלה החמישה. בשטח גם נמצאו מספר בקבוקי תבערה (ynet, 4 ביולי 2015).
  • ב- 2 ביולי 2015 הושלכו בקבוקי תבערה לעבר ניידת משטרה בשכונת מעלה זיתים שבמזרח ירושלים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (צבע אדום, 2 ביולי 2015).
  • ב-2 ביולי 2015 היו לפחות שלושה אירועי יידוי אבנים לעבר הרכבת הקלה באזור שועפט שבמזרח ירושלים. לא היו נפגעים אך נגרם נזק לקרונות הרכבת (סוכנות תצפית, 2 ביולי 2015).
נחשפה תשתית חמאס בשכם
  • שירותי הביטחון הישראליים חשפו תשתית חמאס, שפעלה באזור שכם, אשר כללה כארבעים פעילים. ראשי התשתית שימשו כמפקדת שטח אזורית והם פעלו לחידוש פעילות חמאס באזור שומרון, כולל פעילות טרור. במהלך חקירת חברי התשתית נחשפה גם חוליה צבאית של חמאס, שהתכוונה לבצע פיגוע. בתשתית פעלו גם בכירי חמאס, שהיו כלואים בישראל. להלן מספר נושאים שעלו בחקירת העצורים  (אתר שירות הביטחון הכללי, 1 ביולי 2015):
  • הקמת מפקדה מרכזית בשכם: חמאס פעלה לחידוש פעילותה בשומרון באמצעות הקמת מפקדה מרכזית בשכם ובניית תשתית רחבה הכוללת הטפה דתית (דעוה) ופעילות צבאית. כדי להסוות את הפעילות נקטו חברי המפקדה אמצעי זהירות רבים כולל שימוש בכינויים, הסתייעות בשליחים, בתיבות דואר אלקטרוני, כרטיסי זיכרון ניידים ועוד.
  • חוליה צבאית: חקירת פעילי התשתית הביאה לחשיפת חוליה צבאית, שפעלה במחנה הפליטים פרעה (צפונית לשכם). בחקירתם הודו שני חברי החוליה, שנעצרו כי רכשו משקפת ואמצעי ראיית לילה כהכנה לביצוע פעולות טרור. הם גם הודו בקשר עם פעילי החזית העממית המפקדה הכללית בסוריה ועם פעיל חמאס ברצועת עזה מהם אמורים היו לקבל מימון לביצוע הפיגועים.
  • קשר להנהגת חמאס בחו"ל: חסאם עאטף עלי בדראן, פעיל חמאס, שמוצאו משכם, השוהה בקטר ומשמש כדובר חמאס, אכוון את פעילות המפקדה בשכם ועמד עימה בקשר ישיר. הקשר התבצע, בין היתר, באמצעות העברת הנחיות לפעילים בדואר האלקטרוני. בדראן גם היה שותף בקבלת החלטות לגבי גיוס בעלי תפקידים והוא העביר כספים בהיקף של מאות אלפי דולרים למימון פעילות התשתית בשכם.
  • אופן העברת הכספים: הכספים הועברו, בין היתר, באמצעות רכישת זהב בירדן והברחתו ליהודה ושומרון. בהעברות אלה היה שותף סמיח סלימאן מחמד עליוי, בעל חנות תכשיטי זהב, ששימש איש הכספים של התשתית וסייע להלבנתם באמצעות חנות הזהב שהיה מבעליה.
  • מעורבות תשתית חמאס בירדן: לתשתית חמאס בשכם הייתה נציגות בירדן. נציגות זאת כללה את בני הזוג בסאם ומונא סאיח תושבי שכם, ששהו תקופה ממושכת בירדן לצורך טיפול רפואי. השניים שימשו חוליה קדמית של המפקדה בירדן בעיקר בנושא העברת הכספים.  
מעבר רפיח
  • במהלך השבוע היה מעבר רפיח סוגר. זאת, בעיקר בשל האירועים בחצי האי סיני. עלי אלעזאזי, מנהל מחלקת הביטחון המצרית של צפון סיני אמר, כי מנגנוני הביטחון ממתינים להוראות מדרג גבוה לפתיחת מעבר רפיח. לדבריו בינתיים אין מועד מוגדר לפתיחת המעבר התלויה במצב הביטחוני בסיני (אלמצרי אליום, 3 ביולי 2015).
פעילי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה סייעו לפעילי דאעש בסיני
  • ב-1 ביולי 2015  פתחו פעילי ארגון תומכי ירושלים, המהווה את מחוז סיני של דאעש במתקפה משולבת במספר מוקדים נגד כוחות הביטחון המצריים בצפון חצי האי סיני. המתקפה התרכזה בצפון חצי האי סיני במרחב רפיח, שיח' זויד, אלעריש. המתקפה התנהלה בעיקר בעיירה שיח' זויד ובסביבותיה, מוקד קבוע של הפעילות הג'האדיסטית. מתווה המתקפה המשולבת היה פיצוץ מכוניות תופת ותקיפה בו זמנית של כשבעה מחסומים של כוחות הביטחון המצריים (דפוס פעולה המוכר לנו מעיראק ומסוריה). התקיפות כללו ירי מאסיבי, כולל ירי טילי נ"ט. כמו כן הטילו פעילי דאעש מצור על תחנת המשטרה באלשיח' זויד והטמינו מטענים בדרכי הגישה אל העיירה. במתקפה נהרגו כשבעים מאנשי כוחות הביטחון המצריים   ורבים נוספים נפצעו(עמוד הפייסבוק הרשמי של דובר הכוחות המזוינים המצריים, 3 ביולי 2015)[3].

אזור אלשיח' זויד (Sheikh Zuweid) והמרחב שבין מזרח אלעריש (Al 'Arish) לרפיח (Rafah) המצרית בצפון סיני בהם ביצעו פעילי דאעש את ההתקפות נגד צבא מצרים (Wikimapia).
אזור אלשיח' זויד (Sheikh Zuweid) והמרחב שבין מזרח אלעריש (Al 'Arish) לרפיח (Rafah) המצרית בצפון סיני בהם ביצעו פעילי דאעש את ההתקפות נגד צבא מצרים (Wikimapia).

  • מקורות ביטחוניים ישראלים, ובכללם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, מסרו כי חמאס מסייעת לפעילי דאעש בסיני. בראיון לרשת הטלוויזיה אלג'זירה, דיווח האלוף יואב (פולי) מרדכי, כי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה סייעו לפעילי דאעש בסיני. לדבריו מתבטא שיתוף הפעולה בעיקר בכך שפעילי חמאס סיפקו לארגון אמצעי לחימה. כמו כן, על פי "מקורות ביטחוניים" ישראליים, חמאס גם טיפלה לאחרונה בפצועים מבין פעילי דאעש, שנפגעו בעימותים עם כוחות הביטחון המצריים והם אושפזו בבתי חולים ברצועת עזה. כמו כן מתבצע שיתוף פעולה בין שני הארגונים בתחום הברחות אמצעי לחימה מהרצועה ואליה (הארץ, 4 ביולי 2015).
  • בעקבות מתקפת הגרילה נגד כוחות הביטחון המצריים בצפון חצי האי סיני הודיע משרד הפנים של חמאס, כי תגבר את כוחותיו ופעילותו לאורך 14 ק"מ של הגבול בין רצועת עזה למצרים  (צפא, 1 ביולי 2015). איאד אלבזם דובר משרד הפנים ברצועת עזה אמר, כי משרד הפנים לא יאפשר למנהרות לאיים על ביטחונה של מצרים או של רצועת עזה וכי משרד הפנים החל לערוך רישומים שנועדו להוכיח, כי מטרת המנהרות בין מצרים לרצועת עזה היא הומניטארית בלבד (דף הפייסבוק של משרד הפנים, 1 ביולי 2015, אלג'זירה, 2 ביולי 2015). נראה, כי התבטאות איאד אלבזם באה בעקבות המידע, שפורסם בישראל, על סיוע חמאס לפעילי דאעש בסיני ועורר הכחשות נמרצות של חמאס.

מימין: סיור של מנגנוני הביטחון של חמאס לאורך גבול רפיח- מצרים (דף הפייסבוק QUDSN, 2 ביולי 2015).  משמאל: תקיפות צבא מצרים בחצי האי סיני כפי שצולמו מהצד הפלסטיני של רפיח (מען, 2 ביולי 2015)
מימין: סיור של מנגנוני הביטחון של חמאס לאורך גבול רפיח- מצרים (2 ביולי 2015,  דף הפייסבוק QUDSN). משמאל: תקיפות צבא מצרים בחצי האי סיני כפי שצולמו מהצד הפלסטיני של רפיח (מען, 2 ביולי 2015)

  • בחמאס הכחישו מכל בכל את המידע, שהתפרסם בישראל, בדבר סיוע חמאס לפעילי דאעש בחצי האי סיני והאשימו את ישראל בניסיון לחבל ביחסי חמאס עם מצרים :
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי טענותיה של ישראל בנוגע לסיוע לדאעש אינן מתקבלות על הדעת והן נועדו להסית נגד חמאס ולסכסך בינה לבין מדינות ערב ובמיוחד מצרים. עוד אמר, כי חמאס שומרת על ביטחונה של מצרים וכי היא משקיעה מאמצים לשלוט בגבולות הרצועה ולמנוע כל הברחה אליה או ממנה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 3 ביולי 2015).
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אמר כי הצהרותיה של ישראל בנוגע לקשר בין הזרוע הצבאית של חמאס לבין מה שאירע בסיני הן שקרים, זיופים וניסיון חדש לטרוף את הקלפים ולגרום למהומה (דף הטוויטר של אבו עבידה, 4 ביולי 2015).
  • ע'אזי חמאד, בכיר חמאס, ציין, כי  אלה הם דברי שקר וההוכחה לכך היא המלחמה שמנהלת חמאס נגד  פעילי דאעש בעזה (דות מצר, 2 ביולי 2015).
פעילות הג'האד האסלאמי בפלסטין בגבול רצועת עזה
  • פעילי הזרוע הצבאית של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין הקימו עמדת תצפית על גבול רצועת עזה עם ישראל. עמדת התצפית הוקמה לציון יום השנה למבצע "צוק איתן" והיא מכונה ברג' אלתחדי (עמדת קריאת התגר). העמדה מתנשאת לגובה של כשמונה מטרים וממוקמת במרחק של 800-500 מטרים מגדר הביטחון על גבול ישראל באזור העיירה אח'זאעה, שבדרום הרצועה, לדברי מקימי העמדה היא נועדה  "להרים את מורל הלוחמים התושבים" ולהדגיש את ניצחונם במערכה מול ישראל במהלך מבצע "צוק איתן". כמו כן מתקיימים מהעמדה תצפיות על תנועת כוחות צה"ל באזור ע"י פעילי הארגון (אתר פלוגות ירושלים, 5 ביולי 2015). 

מימין: עמדת התצפית (פאלטודי, 5 ביולי 2015) משמאל: תנועת כוחות צה"ל סמוך לגדר המערכת כפי שנראית מעמדת התצפית  (פאלטודי, 5 ביולי 2015)
מימין: עמדת התצפית (פאלטודי, 5 ביולי 2015) משמאל: תנועת כוחות צה"ל סמוך לגדר המערכת כפי שנראית מעמדת התצפית  (פאלטודי, 5 ביולי 2015)

מועצת זכויות האדם של האו"ם אישרה את דו"ח ועדת דיוויס
  • מועצת זכויות האדם של האו"ם אימצה את דו"ח ועדת דיוויס בנושא מבצע "צוק איתן". המועצה קראה לכלל גופי האו"ם ליישם את מסקנות הדו"ח. כמו כן המליצה המועצה לעצרת הכללית לבחון את יישום הדו"ח וביקשה מנציב האו"ם לענייני זכויות אדם להוציא דו"ח בנושא יישום ההמלצות של הדו"ח הנוכחי כמו גם של דו"ח גולדסטון. בעד קבלת הצעת ההחלטה הצביעו 41 מדינות, חמש מדינת נמנעו וארה"ב התנגדה.
  • אבראהים ח'רישה, נציג הרשות הפלסטינית במועצת זכויות האדם של האו"ם, שיבח את החלטת מועצת זכויות האדם. הוא הדגיש, כי מדינות רבות תמכו בצד הפלסטיני ובהן גרמניה וצרפת. לדבריו הכירה המועצה בכך שישראל ביצעה "פשעי מלחמה" נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה ובמזרח ירושלים. הוא הוסיף, כי החלטה חשובה נוספת תהיה כאשר העצרת הכללית של האו"ם תאמץ גם את דו"ח גולדסטון (רדיו צות פלסטין, 6 ביולי 2015).
  • בראיון שהעניק ריאצ' אלמלאכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית, שהתייחס לדו"ח ועדת האו"ם בנושא "צוק איתן", הוא מתח ביקורת עקיפה על חמאס וארגונים נוספים ברצועת עזה (מבלי להזכירם בשמם). לדבריו, על פי החוק הבינלאומי שיגור רקטה לעבר אזור מאוכלס נחשב לפשע. הוא ציין, כי היו ארגונים פלסטינים, שהתגאו בשיגור רקטות אך לא השפיעו בשום צורה על התקדמות הלחימה או על תוצאותיה ורק פגעו בעצמם ובעניין הפלסטיני. לדבריו ארגונים אלה צריכים לקחת "אחריות לאומית" כדי שהפלסטינים "לא יהפכו מקורבן לתליין" (רוסיה אליום, 3 ביולי 2015).
ביקור משלחת מטעם בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) ברשות הפלסטינית
  • ב-27 ביולי 2015 צפויה להגיע משלחת של שישה שופטים מטעם ה-ICC בהאג לביקור ברשות הפלסטינית. הביקור המתבצע ביוזמת הרשות הפלסטינית והוא נועד לבדוק את החומרים, שהוגשו ע"י הפלסטינים ל-ICC, כבסיס להגשת תביעות נגד ישראל. המשלחת צפויה להיפגש עם בכירים ברשות הפלסטינית ולסייר בשטחי יהודה ושומרון, באזורי התנחלויות וגדר הביטחון. כמו כן צפויים חברי המשלחת להיפגש עם ועדת האסירים ועורכי דין פלסטינים.
מעצר נרחב של פעילי חמאס ביהודה ושומרון
  • בליל 3-2 ביולי 2015 ביצעו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית שורה של מעצרים ברחבי יהודה ושומרון במהלכם עצרו עשרות רבות של פעילים המזוהים כפעילי חמאס (אלרסאלה.נט, 3 ביולי 2015). בחמאס הגיבו בחריפות למעצרים:
  • סאמי אבו זהרי דובר חמאס אמר, כי ישנם לפחות מאה עצורים, כולם פעילי חמאס. לדבריו נועדו המעצרים לזכות באמונה של ישראל אולם הוא הדגיש, כי המעצרים לא יצליחו לממש את מטרתם (אלג'זירה, 3 ביולי 2015).
  • דובר חמאס חסאם בדראן אמר כי גל המעצרים הוא חלק מניסיונות לעצור את פעולות ה"התנגדות" נגד ישראל אשר תפסו תאוצה בימים האחרונים במיוחד לאחר שישראל האשימה את חמאס כי היא עומדת מאחורי פעולות אלה. הוא קרא לכל הארגונים לצאת נגד הפעילות והדגיש, כי "ההתנגדות" תמשיך בפעולותיה נגד ישראל  (עמוד הפייסבוק של חמאס בדראן, 3 ביולי 2015).
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, קרא לרשות הפלסטינית לשחרר באופן מיידי את כל פעילי חמאס שנעצרו (דניא אלוטן, 4 ביולי 2015).
  • עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון ביהודה ושומרון, הכחיש, כי גל המעצרים נעשה על רקע פוליטי. הוא הדגיש שהוא נעשה על רקע ביטחוני בלבד, על רקע איומים, שהופנו כלפי הרשות הפלסטינית. לדבריו הרשות הפלסטינית לא תאפשר לחמאס לגרור את יהודה ושומרון לכאוס ועימות עם ישראל בעוד חמאס פועל להשגת הפסקת אש ארוכת טווח (הדנה) עם ישראל ברצועת עזה (אלג'זירה.נט, 3 ביולי 2015). בפנותו לחמאס הזהיר עדנאן אלצ'מרי את חמאס מביצוע פעולות נגד פעילי המנגנונים באומרו, כי אם תבצע חמאס פעילויות טרור שישפיעו על הביטחון הפלסטיני ינקטו נגדם "צעדים שאינם יכולים לדמיין" (אלאיאם, 6 ביולי 2015).

קריקטורה שהתפרסמה בעקבות גל המעצרים בדף הפייסבוק של חמאס . הכותרת בערבית : "מעצרים בגדה.."  (דף הפייסבוק PALDF, 7 ביולי 2015)
קריקטורה שהתפרסמה בעקבות גל המעצרים בדף הפייסבוק של חמאס . הכותרת בערבית : "מעצרים בגדה.." (7 ביולי 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

חמאס מגנה את שובם של פעילי פתח חמושים לרחובות שכם
  • כתבת תחקיר באתר המזוהה עם חמאס, תקפה בחריפות את הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה, שאפשרו לפעילי פתח חמושים ורעולי פנים בשכם לקיים טקס קבלת פנים לזכי אניס, פעיל פתח, אשר השתחרר מהכלא בישראל. בין השאר, נטען בכתבה, כי מרכז העיר שכם הפך ל"זירת קרב" כאשר עשרות פעילי פתח חמושים ביצעו ירי אינטנסיבי באוויר. תושבים מקומיים בשכם הביעו על כך מורת רוח וציינו, כי זוהי אנרכיה והעלו תהיות מדוע מנגנוני הרשות לא פועלים נגדם (פלסטין אלא'ן, 7 ביולי 2015). 
  • בדיווח עיתונאי נמסר, כי ב-6 ביולי 2015 נפתח בירדן משפטו של ח'אלד כאט'ם אלרביעי המואשם, כי נשלח לירדן על ידי משמרות המהפכה האיראניים כדי לבצע פיגועים נגד יעדים ישראליים. אלרביעי, בן 49, נולד בעיראק וגורש ממנה בשנת 1980. הוא גויס על ידי המודיעין האיראני ועבר לשרת בכוח קדס של משמרות המהפכה האחראי על חתרנות ופיגועים מחוץ לאיראן. לאחר שעבר סדרת אימונים, הוא נשלח לסוריה ומשם הגיע לפני כשנה לירדן. במהלך שהותו בירדן העבירו לו האיראנים חומרי נפץ וציוד צבאי דרך סוריה אותם הסתיר במחסן בעיר ג'רש. אלרביעי, שהציג עצמו בירדן כאזרח נורווגי, ערך תצפיות לאורך הגבול עם ישראל הדבר עורר את חשדם של גורמי הביטחון הירדניים והוא נעצר ב-3 באפריל 2015 (מאמרה של סמדר פרי, ידיעות אחרונות, 7 ביולי 2015). עד כה אין בידינו גרסא הירדנית של הדיווח.
משט "צי החירות 3" לעזה
  • בהודעה רשמית, שפורסמה באתר ההתארגנות של קואליציה צי החירות 3 נטען, כי המיזם השלים בהצלחה את משימתו והעלה לתודעת הציבור בפעם התשיעית את מה שמכונה "הסוגיה המשמעותית של תקופתנו", המצור על רצועת עזה. עוד נאמר בהודעה, כי ארגון Ship to Gazaוהגוף המתאם ינתחו ויעריכו בימים הקרובים את לקחי המשט הנוכחי ויחליט על תוכניות להמשך. ההודעה ציינה, כי מארגני משט נחושים להמשיך בפעילותם, ולשוט פעם נוספת לרצועת עזה (אתר קואליציית צי החירות, 2 ביולי 2015).