חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (21-15 ביולי 2015)

כרזה של הזרוע הצבאית של חמאס בהר הבית לרגל עיד אלפטר:

כרזה של הזרוע הצבאית של חמאס בהר הבית לרגל עיד אלפטר: "אסירנו, הניצחון מתקרב, וההבטחה תתממש"

תקיפת מוצב חמאס (16 ביולי 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

תקיפת מוצב חמאס (16 ביולי 2015, דף הפייסבוק PALDF)

המחבלת שביצע את פיגוע הדקירה (סוכנות תצפית, 15 ביולי 2015)

המחבלת שביצע את פיגוע הדקירה (סוכנות תצפית, 15 ביולי 2015)

ששת פעילי דאעש ברצועה המבוקשים ע

ששת פעילי דאעש ברצועה המבוקשים ע"י הזרוע הצבאית של חמאס בגין מעורבות בפיצוצים בשכונת שיח'

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס מובילים הסיור לאורך גבול ישראל רצועת עזה (עזה אלאן, 15 ביולי 2015).

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס מובילים הסיור לאורך גבול ישראל רצועת עזה (עזה אלאן, 15 ביולי 2015).

מימין: ח'אלד משעל בפגישתו עם מלך סעודיה (צילום מתוך הערוץ הסעודי, 17 ביולי 2015).

מימין: ח'אלד משעל בפגישתו עם מלך סעודיה (צילום מתוך הערוץ הסעודי, 17 ביולי 2015).

דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 18 ביולי 2015

דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 18 ביולי 2015

  • השבוע נפלה רקטה באזור אשקלון. את האחריות לירי קיבל ארגון ג'האדיסטי, המזוהה עם דאעש,  שאירועי ירי הרקטות האחרונים בוצעו על ידו. בזירה הפנים-עזתית פוצצו חמש מכוניות של בכירים צבאיים בחמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, ככל הנראה על ידי התארגנות המזוהה עם דאעש. מנגנוני הביטחון של חמאס הגיבו בגל מעצרים.
  • במהלך חודש יוני 2015 חלה ירידה במספר הפיגועים ביהודה, שומרון וירושלים אולם עלתה רמת הקטלניות שלהם וגברה התעוזה של מבצעיהם. בשבוע האחרון חשפו כוחות הביטחון הישראליים שתי התארגנויות האחת של חמאס והשנייה של פתח, שביצעו מספר פיגועי ירי בהם נהרגו שני ישראלים ונפצעו ארבעה. בחוליות הללו היו פעילים, שהיו כלואים בעבר בישראל, שניים מהם שוחררו במסגרת "עסקת שליט". ההכוונה של התארגנות חמאס הייתה מירדן ע"י פעיל חמאס משוחרר "עסקת שליט".  
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-16 ביולי 2015 אותרה נפילת רקטה במועצה האזורית חוף אשקלון. הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. גם לירי זה, כמו בפעמים הקודמות במהלך יוני יולי 2015, קיבל אחריות לירי ארגון המכנה עצמו פלוגת שיח' עמר חדיד-בית אלמקדס, המזוהה עם דאעש[1]. בהודעה נאמר, כי בוצע ירי של שתי רקטות בתגובה על "פשעי ישראל" נגד הפלסטינים בירושלים ועל כך שמטוסים ישראליים מתקיפים בחצי האי סיני. לטענת ההודעה פגעו הרקטות במתקן של חברת החשמל בעיר אשקלון (חשבון הטוויטר הרשמי של הארגון, 16 ביולי 2015).

הודעת לקיחת האחריות של פלוגת שיח' עמר חדיד – בית אלמקדס
הודעת לקיחת האחריות של פלוגת שיח' עמר חדיד – בית אלמקדס (7 ביולי 2015,  سرية الشيخ عمر حديد@saryya, 16).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

תגובת ישראל
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר תשתית טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 16 ביולי 2015). התקשורת הפלסטינית דיווח, כי הותקף מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס באזור מחנה הפליטים אלבריג', שבדרום רצועת עזה, וכי אישה אחת נפצעה. כמו כן נמסר, שהותקף אזור במחנה הפליטים ג'באליא (אלרסאלה.נט, פאל טודיי, 16 ביולי 2015).
הפגנות ועימותים
  • במהלך השבוע  נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (קרי, טרור עממי). הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים ולעבר אזרחים. להלן מספר אירועים מרכזיים:
  • ב-19ביולי 2015 הושלך מטען מאולתר סמוך לנעלה (אזור בנימין). המטען לא התפוצץ (צבע אדום, 19 ביולי 2015).
  • ב-18 ביולי 2015 בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב סמוך לצומת המנהרות בגוש עציון. לא היו נפגעים (צבע אדום, 18 ביולי 2015).
  • 17 ביולי 2015 – הושלכו בקבוקי תבערה ויודו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים בעת שביצעו פעילות מבצעית בשכונת סילואן שבמזרח ירושלים, ובכפר ג'יוס בשומרון. חייל אחד נפצע באורח קל (צבע אדום, 17 ביולי 2015).
  • 15 ביולי 2015 – חייל צה"ל נפצע באורח קל בפיגוע דקירה בצומת ביתלו במערב בנימין. מחבלת הגיעה לעמדת צה"ל ודקרה את החייל בגבו. המחבלת נעצרה (סוכנות תצפית, 15 ביולי 2015).
מעצר חוליות טרור שביצעו פיגועי ירי
  • במהלך השבוע האחרון חשפו כוחות הביטחון הישראליים שתי חוליות אשר ביצעו לאחרונה מספר פיגועי ירי בהם נהרגו שני ישראליים ונפצעו ארבעה. חברי חולייה אחת השתייכו לחמאס ופעילותה הוכוונה מירדן. חוליה שנייה הייתה של פעילי פתח/ תנט'ים. בשתי החוליות היו חברים פעילים, שהיו כלואים בעבר בישראל בשל פעילות טרור, שניים מהם שוחררו במסגרת "עסקת שליט". אין זו הפעם הראשונה בה מעורבים משוחררי "עסקת שליט" בביצוע פיגועים בהם נהרגו ישראלים, כולל חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון (יוני 2014).
מעצר חוליית חמאס, שביצעה את פיגוע הירי סמוך לשבות רחל[4]
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו חברי התארגנות צבאית של חמאס, כולם, למעט אחד, תושבי סלואד. חברי החוליה היו מעורבים בביצוע פיגוע הירי ב-29 ביוני 2015 סמוך לישוב שבות רחל בו נרצח מלאכי רוזנפלד ז"ל ונפצעו שלושה צעירים נוספים[5]. חלק מחברי החוליה עצורים בידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית.
  • התארגנות זו הייתה אחראית גם לביצוע פיגוע ירי יומיים קודם לכן לעבר אמבולנס וכלי רכב ישראליים. בחקירתם עלה, כי מאכוון הפיגועים הינו אחמד נג'אר פעיל חמאס, שהיה כלוא בעבר בישראל בשל ביצוע פיגועי ירי בהם נהרגו שישה ישראלים. אחמד נג'אר שוחרר במסגרת "עסקת שליט" וגורש לרצועת עזה. מרצועת עזה הוא עבר לירדן ומשם החל להפעיל חוליות לביצוע פיגועים ביהודה ושומרון.
  • להלן פרטים אודות חברי ההתארגנות:
  • אמג'ד נג'אר, פעיל חמאס, אחיו של אחמד נג'אר, מאכוון ההתארגנות. הוא היה בעבר כלוא מספר פעמים בישראל בשל פעילות טרור עממי. בחקירתו סיפר, כי העביר הנחיות מאחיו וכן אמצעי לחימה ומימון, ששימשו לביצוע הפיגוע.
  • עבדאללה אצחאק, היה עצור בעבר בשל מעורבות בסחר באמצעי לחימה וטרור עממי. היה מעורב בתכנון הפיגוע. שימש כנהג כלי הרכב.
  • מעאד' חאמד,  פעיל חמאס, נעצר בעבר מספר פעמים בשל מעורבות בתכנון פיגועים. נמצא עתה בידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. ככל הנראה הוא ביצע את הירי.
  • אחמד שבראוי, פעיל חמאס, נעצר מספר פעמים בעבר בשל מעורבות בתכנון פיגועים נמצא עתה בידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. ככל הנראה סיפק את אמצעי הלחימה לביצוע הפיגועים.
  • פאא'ז חאמד, פעיל חמאס בכיר נעצר מספר פעמים בשל מעורבות בפעילות חמאס. היה בין מתכנני הפיגועים.
  • ג'מאל ג'מיל יונס, תושב קוצרה שבשומרון, חמו של אמג'ד נג'אר. העביר את כלי הרכב בו בוצע הפיגוע לגריטה תיווך בעיסקה לרכש אמצעי לחימה ונפגש עם נג'אר בירדן.
חשיפת מבצעי הפיגוע במעין באזור הישוב דולב
  • בעקבות פעילות כוחות הביטחון הישראליים נעצרה חולייה של חמישה מחבלים, תושבי מחנה הפליטים קלנדיה (דרומית לראמאללה). המחבלים ביצעו מספר פיגועי ירי, כולל פיגוע הירי במעיין באזור הישוב דולב  ב-19 ביוני 2015 (בפיגוע נרצח דני גונן ז"ל ואזרח נוסף נפצע באורח קל). בחקירתם סיפרו, כי קודם לפיגוע במעיין באזור דולב, הם ביצעו מספר פיגועי ירי לעבר כוחות הביטחון באזור מחנה הפליטים קלנדיה וכי במסגרת הכנותיהם לביצוע פיגועים ערכו תצפיות על אזור המעיין במטרה לאתר ישראלים השוהים במקום (שירות הביטחון הכללי, 15 ביולי 2015).
  • להלן פרטים על חברי החוליה :
  • מחמד אבו שאהין, פעיל פתח/תנט'ים, בעבר היה פעיל "כוח 17" של פתח ומקבל משכורת קבועה מהרשות הפלסטינית. היה כלוא בישראל בעקבות פיגועי דקירה וירי. מחמד אבו שאהין, הוא שביצע את הירי במעיין סמוך לדולב. לקראת ביצוע הפיגוע הגיע למעיין מספר פעמים. במהלך שנת 2014 ביצע שישה פיגועי ירי. באחד מאירועי הירי שביצע בא-רם נפצע חייל צה"ל.
  • אמג'ד עדואן, פעיל פתח/תנט'ים, היה כלוא ועצור בעבר מספר פעמים על רקע סחר באמצעי לחימה. היה מעורב בעבר בפיגוע ירי ופיגוע הנחת מטען.
  • אשרף עמאר, פעילי במודיעין הצבאי של הרשות הפלסטינית. ניסה בעבר יחד עם מחמד אבו שאהין לבצע פיגוע במעיין סמוך לדולב, אולם הפיגוע לא יצא אל הפועל.
  • אסאמה אסעד, פעיל פתח/תנט'ים, כלוא לשעבר על רקע סחר באמצעי לחימה ופעילות "התנגדות עממית" (טרור עממי). הוא שוחרר במסגרת הפעימה השנייה של "עסקת שליט".
  • מחמד עדואן ללא שיוך ארגוני וללא מעצרים קודמים. הסתיר בביתו את האקדח, ששימש לפיגועים כולל לרציחתו של דני גונן ז"ל.

מימין: מעצר החוליה בסלואד (דובר צה"ל, 19 ביולי 2015). משמאל: אקדח ששימש לפיגוע ותחמושת, שנמצאו בידי חברי החוליה (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 15 ביולי 2015)
מימין: מעצר החוליה בסלואד (דובר צה"ל, 19 ביולי 2015). משמאל: אקדח ששימש לפיגוע ותחמושת, שנמצאו בידי חברי החוליה (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 15 ביולי 2015)

מאפייני הפיגועים לחודש יוני 2015
  • במהלך חודש יוני 2015 חלה ירידה במספר הפיגועים, שבוצעו ביהודה, שומרון וירושלים. סה"כ בוצעו במהלך החודש 120 פיגועים לעומת 151 בחודש מאי 2015. עם זאת חלה עלייה ברמת הקטלניות שלהם וברמת התעוזה של המבצעים. להלן מספר מאפיינים (שירות הביטחון הכללי, 14 ביולי 2015):
  • אופי הפיגועים– מרבית הפיגועים היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה (98 מתוך 120). כמו כן בוצעו ארבעה פיגועי ירי מנשק קל, שני פיגועי דקירה (אחד מהם בירושלים), 16 פיגועים במתווה של הנחת מטען[6].
  • נפגעים- במהלך החודש נהרגו שני אזרחים בפיגועי ירי ביהודה ושומרון. שמונה ישראלים (חמישה אזרחים ושלושה אנשי כוחות הביטחון) נפצעו, חלקם באורח קשה.
  • מיקום הפיגועים– ביהודה ושומרון בוצעו 69 פיגועים (לעומת 91 בחודש מאי 2015). בירושלים בוצעו 51 פיגועים (לעומת 60 במאי 2015).
מנהלת המעברים
  • מנהלת המעברים והגבולות מטעם חמאס הודיעה, כי מאהר אבו צבחה, ראש מנהלת המעברים מזה ארבע שנים, יסיים את תפקידו ויתמנה לתפקיד בכיר באגף לעניינים אזרחיים ודרכונים במשרד הפנים. מנהלת המעברים שיבחה את אבו צבחה על כהונתו  (צפא, 14 ביולי 2015).
פיצוצים ברצועת עזה
  • ב- 19 ביולי 2015 בסביבות בשעה 0600 ארעה שורה של פיצוצים בשכונת שיח' רצ'ואן ואלנפק בעיר עזה. הפיצוצים נגרמו כתוצאה ממטעני חבלה, שהונחו בחמש מכוניות של בכירים בזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין המתגוררים באזור. בסמוך לאחד ממוקדי הפיצוצים רוססה כתובת המזוהה עם דאעש. שני עוברי אורח נפגעו באורח קל ונגרם נזק לבתים. ארגון המזוהה עם דאעש קיבל אחריות על האירועים.
  • איאד אלבזם, דובר משרד הפנים של חמאס, אמר, כי גורמי הביטחון החלו בחקירת האירוע במטרה להתחקות אחר האחראים לכך. מאוחר יותר הודיע איאד אלבזם על מעצר מספר חשודים במעורבות בפיצוצים הנמצאים עתה בחקירה של מנגנוני הביטחון (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 19 ביולי 2015). בהודעה, שפורסמה בדף הפייסבוק של איגוד משפחות הסלפים העצורים בבתי הכלא ברצועה נאמר, ששעות ספורות לאחר הפיצוצים פתחו מנגנוני הביטחון של חמאס בגל מעצרים של פעילים סלפים. לדברי ההודעה לסלפים ברצועת עזה אין קשר לפיצוצים ועל כן הם יגיבו לפעילות חמאס נגדם בירי רקטות לעבר ישראל .
  • הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין  פרסמו הודעה בה נאמר,  כי הפעולות הללו משרתות את האינטרסים של ישראל ומי שעומד מאחוריהן הם בוגדים המנסים לחבל ב"התנגדות". לדברי ההודעה הם ירדפו אחר המבצעים ובמקביל ימשיכו להגן על העם הפלסטיני ולהתכונן לעימות עם ישראל (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 19 ביולי 2015). אחמד מדלל, פעיל בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי מי שביצע את הפיצוצים הוא, ללא ספק, תומך בישראל (ערוץ אלקדס, 19 ביולי 2015). צלאח אלברדויל, מבכירי חמאס ברצועה, האשים את המודיעין הישראלי ואת הרשות הפלסטינית באחריות לפיצוצים, אשר נועדו לדבריו להביך את גורמי "ההתנגדות הפלסטינית" (פאל אינפו, 20 ביולי 2015).

מימין: אחת מהמכוניות, שהתפוצצו. משמאל : סיסמאות דאעש על הקיר הסמוך למקום הפיצוץ  (דף הפייסבוק PALDF, 19 ביולי 2015).
מימין: אחת מהמכוניות, שהתפוצצו. משמאל : סיסמאות דאעש על הקיר הסמוך למקום הפיצוץ  (19 ביולי 2015,  דף הפייסבוק PALDF).

  • ב-20 ביולי 2015, פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס, תמונות של שבעה פעילי דאעש ברצועה המבוקשים על ידם בשל מעורבותם בפיצוצים בשכונת שיח' רצ'ואן. שמות הפעילים המבוקשים הם (20 ביולי 2015,  דף הפייסבוק PALDF) :
  • מחמד מחמד שחדה אלדלו.
  •  מצטפא נואף מחמד עבד אלראזק.
  • נאדר בסאם חסין ג'ודה.
  • עצאם סלימאן מחמד אלנבהאין.
  • מחמד ג'מאל חלמי אבו דלאל.
  • עבד אלרחמן אחמד עבד אלרחמן אבו מע'ציב.
  • פאדי עדנאן מחמד אלחג'אר.
סיור מאורגן, בהדרכת חמאס, לאורך גבול רצועת עזה עם ישראל
  • ב-15 ביולי 2015 ארגנו פעילי חמאס סיור לאורך גבול ישראל רצועת עזה לציון שנה למבצע "צוק איתן". הסיור התקיים באזור המכונה "אבו מטיבק" (הסמוך לקיבוץ עין השלושה אליו חדרו מחבלי חמאס והרגו שני חיילי צהל). בסיור השתתפו עשרות צעירים שלוו בפעילים חמושים ורעולי פנים (עזה אלאן, 15 ביולי 2015).
הפגנת תמיכה באיראן ברצועת עזה
  • ב-16 ביולי 2015 קיימה מסגרת הצעירים של החזית העממית לשחרור פלסטין תהלוכה בעיר עזה לציון החתימה על הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות, שהוגדר על ידם כ"ניצחון הנחישות האיראנית". במהלך התהלוכה הניפו המשתתפים דגלי חזבאללה ואיראן וחולקו דברי מתיקה (דף הפייסבוק של רשת הארץ הקדושה לתקשורת, 16 ביולי 2015).

מימין למעלה: דגלי איראן וחזבאללה בהפגנת תמיכה של פעילי החזית העממית לשחרור פלסטין  (דף הפייסבוק של רשת הארץ הקדושה לתקשורת, 16 ביולי 2015).
דגלי איראן וחזבאללה בהפגנת תמיכה של פעילי החזית העממית לשחרור פלסטין (דף הפייסבוק של רשת הארץ הקדושה לתקשורת, 16 ביולי 2015).

משלחת חמאס ביקרה בסעודיה
  • משלחת מטעם חמאס בראשות ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס,מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, צאלח אלעארורי ומחמד נזאל, בכירי חמאס, יצאה לביקור רשמי, לראשונה מזה שלוש שנים, בסעודיה. במהלך הביקור נועדו חברי המשלחת עם סלמאן בן עבד עזיז, מלך סעודיה, האמיר מחמד בן נאיף, יורש העצר ומספר בכירים נוספים (אתר חמאס, 18 ביולי 2015). בסיום הביקור הודיע אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית, כי היה זה ביקור מוצלח והביע תקוותו,  שהוא יהיה תחילתה של דרך להשבת היחסים ההיסטוריים בינם לבין הסעודיים (צפא, 18 ביולי 2015).
להערכתנו יש להנהגה המדינית של חמאס עניין להדק את היחסים עם סעודיה, בין השאר גם כאמצעי להתקרבות למצרים ולפריצת הבידוד המדיני בו נתונה חמאס. עם זאת, הידוק היחסים עם סעודיה מהווה אחת מנקודות המחלוקת בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית של חמאס. הזרוע הצבאית מצדדת בהתקרבות לאיראן בראותה בה מקור לכספים ולאמצעי לחימה ובכך היא מערימה מכשולים על שיקום היחסים עם סעודיה ומצרים. 

 

פעילות תודעתית של חמאס בירושלים ובשכם
  • לרגל עיד אלפטר נתלתה ברחבת מסגד אלאקצא כרזת ענק בה נכתב: "אסירנו הניצחון מתקרב, וההבטחה תתממש" בכרזה נראית יד האוחזת בדיסקיות, ככל הנראה של חללי צה"ל, שגופותיהם נמצאות בידי חמאס. בצידה שני של הכרזה נכתב: "אנחנו באים ירושלים!" ותמונתו של  אבו עבידה דובר הזרוע הצבאית של חמאס (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 18 ביולי 2015) (ראו עמוד השער).
  • לרגל עיד אלפטר פרסם דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם פוסט בו נכתב: "כל שנה וההתנגדות בטוב" (על משקל הברכה המסורתית לחג כל שנה ואתם בטוב). ברקע נראים פעילי הזרוע הצבאית של חמאס חמושים ורעולי פנים ולפניהם ילדים חמושים (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 18 ביולי 2015).
ארגון השיבה הפלסטיני קיבל הכרה רשמית של האו"ם
  • ב-20 ביולי 2015 אישר האו"ם מתן הכרה רשמית (Accreditation) ל-Palestinian Return Center   (PRC)זאת, בניגוד לדעת ישראל, שטענה, כי הארגון מזוהה עם חמאס. החלטה זו באה לאחר שב-1 ביוני 2015 המליצה ועדת האו"מ לענייני ארגונים בלתי ממשלתיים (U.N Committee on Nongovernmental Organizations), להעניק לארגון מעמד של ארגון מייעץ לאו"ם. ישראל, שניסתה למנוע את ההחלטה, הפיצה טיוטת החלטה יחד עם ארה"ב, קנדה ואוסטרליה שהופנתה למועצה הכלכלית והחברתית של האו"ם המתנגדת למתן מעמד לארגון. בהצבעה שנערכה ב-20 ביולי 2015 תמכו 13 מדינות בבקשת ישראל, 16 מדינות התנגדו ו-18 נמנעו. משמעות הדבר שמעמד ההכרה לארגון אושר. מרכז השיבה הפלסטיני הודיע,  כי יתבע את ישראל על הכפשה (דף הטוויטר של מרכז השיבה, 21 ביולי 2015).
  • מרכז השיבה הפלסטיני (The Palestinian Return Centre – PRC), המתאר עצמו כגוף ייעוץ עצמאי, שהקדיש עצמו למציאת פיתרון לבעיית הפליטים הפלסטינים, הינו ארגון תעמולה פלסטיני אנטי-ישראלי, שהוקם בלונדון בשנת 1996. המרכז מזוהה עם חמאס ועם תנועת האחים המוסלמים וכמה מבכיריו הינם פעילי חמאס, שמצאו מקלט בבריטניה. ברקע להקמתו של PRCעמדה ההתנגדות להסכמי אוסלו, שלילה נחרצת של זכות קיומה של מדינת ישראל ותפיסת "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים וצאצאיהם למקומות מהם נמלטו ב-1948 כאמצעי מרכזי להכחדת ישראל ולמאבק נגד התהליך המדיני. PRC מקיים פעילות תעמולתית אנטי-ישראלית אינטנסיבית בבריטניה, באירופה ובמדינות נוספות בעולם ומהווה שחקן חשוב ברשת הארגונים השותפים למתקפת הדה-לגיטימציה הבינלאומית הנערכת נגד ישראל [7].
הצעה לדון בנושא המרמרה בבית הדין הבינלאומי בהאג
  • ב-16 ביולי 2015 הוגשה הצעה מטעם ערכה שיפוטית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לתובעת הראשית לשקול מחדש את החלטתה, שלא לחקור את התקיפה, שביצעה ישראל נגד משט המרמרה.  הבקשה הוגשה על סמך בקשת איחוד איי קומורו (אתר בית הדין הפלילי הבינלאומי, 16 ביולי 2015).
  • יוזכר כי ב-6 בנובמבר 2014 פורסמה החלטת התובעת הראשית של בית הדין, לאחר שסיימה בדיקות מקדימות של המצב על פי בקשת איי קומורו, שלא להגיש תביעה מכיוון שלא התקיימו התנאים החוקיים הנדרשים, על פי אמנת רומא, להמשיך בחקירה וכי האירוע לא מצדיק פעולה נוספת של בית הדין. ב-29 בינואר 2015 הוגשה בקשה נוספת של איי קומורו לעיין מחדש בהחלטת התובעת (אתר בית הדין הפלילי הבינלאומי, 16 ביולי 2015).
  • בתגובה אמר בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל, כי חיילי צה"ל פעלו מתוך הגנה עצמית כשעצרו ניסיון לפרוץ סגר ימי, שבוצע בהתאם לדין הבינלאומי כפי שקבעה ועדה שמינה מזכ"ל האו"ם, ועדה בראשות שופט בית המשפט העליון ומשקיפים בינלאומיים (אתר משרד ראש הממשלה, 16 ביולי 2015).  

[1]להרחבה אודות ירי הרקטות לעבר ישראל מאז מבצע "צוק איתן" ראו פרסום מרכז המידע מ-16 ביולי 2015 :, שנה למבצע "צוק איתן":תמונת מצב
[2]נכון ל- 21 ביולי 2015 נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[4]שירות הביטחון הכללי, 19 ביולי 2015
[5]ב-29 ביוני 2015 נפצעו ארבעה ישראלים מירי לעבר כלי הרכב בו נסעו בצומת שבות רחל, סמוך לשילה (אזור בנימין). לעבר הארבעה, צעירים תושבי כוכב השחר, נפתחה אש מכלי רכב שנסע מולם. כל נוסעי הרכב נפגעו. כלי הרכב נמלט מהמקום.
[6]בדו"ח לא נכללו כמה עשרות אירועים של יידוי אבנים.
[7]להרחבה ראו פרסום מרכז המידע :" מרכז השיבה הפלסטיני (PRC): מרכז תעמולה אנטי-ישראלי בלונדון, המזוהה עם חמאס והאחים המוסלמים, שהוצא לאחרונה מחוץ לחוק בישראל.  PRCמתמחה  בקידום הדרישה להחזרת הפליטים הפלסטינים לישראל כאמצעי לשינוי אופייה היהודי ולטרפוד התהליך המדיני. בכירי PRCחברים בארגונים אחרים העוסקים בשיגור משטים ושיירות לרצועת עזה ובהעברת כספים לחמאס".