מבט לג’האד העולמי (29-23 ביולי 2015)

פעילי דאעש מאיישים מחסום באזור, שבשליטתם סמוך לגבול סוריה-תורכיה

פעילי דאעש מאיישים מחסום באזור, שבשליטתם סמוך לגבול סוריה-תורכיה

כלי הטיס הבלתי מאויש, שנטען, כי הוא הופל ע

כלי הטיס הבלתי מאויש, שנטען, כי הוא הופל ע"י פעילי ג'בהת אלנצרה

פצצות מרגמה מתוצרת עצמית של  צבא אלפתח

פצצות מרגמה מתוצרת עצמית של צבא אלפתח

המחבל מטעם דאעש, שביצע פיגוע התאבדות בשכונה שיעית בבגדאד (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 25 ביולי 2015).

המחבל מטעם דאעש, שביצע פיגוע התאבדות בשכונה שיעית בבגדאד (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 25 ביולי 2015).

אוניברסיטת אלאנבאר שבאלרמאדי בצילום מלפני כשנה וחצי

אוניברסיטת אלאנבאר שבאלרמאדי בצילום מלפני כשנה וחצי

ממראות ההרס בעיר פלוג'ה (יוטיוב, 21 ביולי 2015).

ממראות ההרס בעיר פלוג'ה (יוטיוב, 21 ביולי 2015).

מפתאח אלדרניסי, פעיל בכיר בדאעש, שנהרג בלוב

מפתאח אלדרניסי, פעיל בכיר בדאעש, שנהרג בלוב

פעיל אוסטרלי, שהצטרף לדאעש והואשם בסיוע לטרור (אלערביה, 27 ביולי 2015).

פעיל אוסטרלי, שהצטרף לדאעש והואשם בסיוע לטרור (אלערביה, 27 ביולי 2015).

דובר מטעם דאעש פונה לתושבי קירגיסטאן בקריאה להגר לשטחי המדינה האסלאמית

דובר מטעם דאעש פונה לתושבי קירגיסטאן בקריאה להגר לשטחי המדינה האסלאמית

error

עיקרי אירועי השבוע

  • כעשרה חודשים לאחר פתיחת המערכה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב, חל השבוע שינוי במדיניות התורכית. השינוי התבטא בתקיפות אוויריות, שביצעה תורכיה נגד יעדי דאעש בצפון סוריה, מעצרים נרחבים בקרב פעילי דאעש בתורכיה ובמקביל תקפו מטוסים תורכיים בסיסים של PKK (המחתרת הכורדית) בצפון עיראק ונערכו מעצרים בקרב הפעילים של PKK. ברקע השינוי עומדים זליגת הטרור של דאעש לשטח תורכיה (פיגוע ההרג בעיירה סורוצ') והחששות הגוברים של תורכיה מפני שאיפות הבדלנות של הכורדים. בנוסף לכך הודיעה תורכיה על הגברת אמצעי הביטחון לאורך גבולה עם סוריה. במישור היחסים עם ארה"ב התירה תורכיה למדינות הקואליציה להשתמש בשדות התעופה בשטחה לביצוע תקיפות אוויריות נגד דאעש.
  • מנקודת המבט של דאעש עלולים הפעילות התורכית לאורך הגבול וגל המעצרים הנרחב להקשות על נתיבי האספקה של דאעש ועל הצטרפות לוחמים זרים לשרותיו דרך תורכיה. התקיפות האוויריות התורכיות עלולות להגביר את הקשיים עימם מתמודד דאעש בלאו הכי במרחב, שבקרבת הגבול התורכי. עם זאת אנו סבורים, כי המדיניות התורכית החדשה לא תציב אתגר משמעותי בפני אזורי הליבה הצבאיים והממשליים של דאעש בסוריה ובעיראק. זאת, בין השאר בשל העדרם של כוחות אפקטיביים של ארגוני מורדים "מתונים" ופרו-מערביים, אשר יוכלו לנצל את הסיוע האווירי של תורכיה וארה"ב.
  • באזורי הלחימה העיקריים בסוריה, עיראק, מצרים ולוב לא חלו השבוע שינויים משמעותיים בשטח. בלטה השבוע הריגתו של פעיל טרור בכיר מאלקאעדה בשם מחסין אלפאצ'לי בתקיפה אווירית אמריקאית בצפון מערב סוריה. פעיל הטרור, שנהרג עמד בראש התארגנות ח'ראסאן, הפועלת בחסות ג'בהת אלנצרה, ומתכוונת לבצע פיגועים נגד ארה"ב ומדינות נוספות במערב.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות תקיפות בסוריה ובעיראק באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן עיקרי התקיפות (אתר Centcom):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזור חלב, אלחסכה, אלרקה וקובאני. בין השאר דווח על פגיעה ביחידות טקטיות של דאעש, כלי רכב (כולל ציוד הנדסי), אמצעי לחימה, עמדות לחימה, אזורי היערכות, בונקרים, מפקדה ומרכז לוגיסטי. כמה מהתקיפות בוצעו ע"י מטוסי חיל האוויר הבריטי.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזור חויג'ה, אלפלוג'ה, אלחבאניה, מוצול, רמאדי, סנג'אר, תל עפר, ביג'י, חדית'ה, מחמור, אלקאא'ם, אלאסד, אלרטבה. בין השאר דווח על פגיעה ביחידות טקטיות של דאעש, אמצעי לחימה, בונקרים, עמדות שיגור, גשרים, מחסומים ועוד.   
הרחבת מעורבות בריטניה במערכה נגד דאעש

בריטניה, המהווה מרכיב חשוב בקואליציה, השתתפה עד כה בתקיפות האוויריות בעיראק בלבד, זוהי הפעם הראשונה בה בוצעו תקיפות בריטיות גם על אדמת סוריה. בשנת 2013 הצביע הפרלמנט הבריטי נגד מעורבות בריטניה בפעולות צבאיות בסוריה. אולם בעקבות הפיגוע בבית המלון בתוניסיה (26 ביוני 2015), בו נהרגו שלושים תיירים בריטיים, החליטו ראש הממשלה ושר ההגנה על הרחבת  הפעילות הצבאית גם נגד סוריה (הגרדיאן, 17 ביולי 2015). יחד עם זאת שלל משרד החוץ הבריטי לפי שעה ביצוע תקיפות בריטיות נגד יעדי דאעש בלוב (הגרדיאן, 20 ביולי 2015).

 

  • ראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון הורה למשרדי ממשלתו להכין תוכנית לאפשרות של תקיפה בלוב במסגרת המלחמה נגד דאעש.לדבריו אם בלוב תתייצב ממשלה אמינה, אזי בריטניה תעמוד לצידה ותסייע לה במלחמתה נגד דאעש. תחום הסיוע המרכזי הנשקל עתה הוא חיזוק האבטחה בגבולות לוב וסיוע באימוני המשטרה המקומית (הגרדיאן, 26 ביולי 2015).
שינוי המדיניות התורכית בנוגע לדאעש ול-PKK
  • בעקבות פיגוע ההרג בעיירה סורוצ'[1], וירי, שבוצע לעבר כוחות צבא תורכיים בקרבת הגבול הסורי, החליטה ממשלת תורכיה על מספר מהלכים משמעותיים בתחום הסיכולי ולאורך הגבול עם סוריה ועיראק. המהלכים הללו מכוונים הן נגד דאעש והן נגד ארגון PKK, הנתפש ע"י המשטר התורכי כארגון טרור. אחמד דאודאוגלו ראש ממשלת תורכיה, מסר, שפעילות זו תמשך כל זמן, שנשקף איום לתורכיה (alarabiya.net, 25 ביולי 2015).
  • להלן המהלכים העיקריים, שנקטה בהם תורכיה בשבוע האחרון:
  • ב-24 ביולי 2015 תקפו לראשונה שלושה מטוסים של חיל האוויר התורכי מטרות דאעש בתוך שטח סוריה. בין המטרות שנתקפו מוצבים של דאעש באזור אלאעזאז, שבצפון סוריה, סמוך למעבר תל אלהואא', ומספר יעדים באזור ג'ראבלס (צפון מחוז חלב). גורמים ביטחוניים תורכים הדגישו, כי התקיפות בוצעו מתוך שטח תורכיה בסמוך לעיר קיליסוכי לא בוצעה חדירה אווירית לשטחה של סוריה. בנוסף לכך תקפו מטוסים תורכיים בסיסים של PKKבצפון עיראקלראשונה מאז נחתם ההסכם בין תורכיה לבין המחתרת התורכית בשנת 2013. התקיפות הללו בוצעו לאחר ששני שוטרים נהרגו בעיר דיארבקיר ב-22 ביולי 2015. הזרוע הצבאית של PKKקיבלה אחריות לרציחתם כנקמה על הפיגוע בסורוצ' (הורייט, 23 ביולי 2015).
  • תורכיה הודיעה על הגברת אמצעי הביטחון לאורך גבולה עם סוריה (שאורכו כ-900 ק"מ) ועל כוונתה להדק את הפיקוח על אזורי הגבול. במסגרת זאת הוחלט על הקמת מערכת גדרות כפולה לאורך הגבול, בניית מערכת חפירות והצבת רשתות תאורה ומעקב משוכללות (כולל שורה של בלוני תצפית). תורכיה גם תיגברה כוחותיה לאורך הגבול עם סוריה באנשי כוחות מיוחדים ("הכומתות החומות") . ממשלת תורכיה הדגישה, כי בניית הגדר לאורך הגבול נועדה למנוע מעבר של "טרוריסטים" דרך שטחה (אלג'זירה, 23 ביולי 2015).
  • במישור יחסי תורכיה-ארה"בהתירה תורכיה לארה"ב ולמדינות נוספות בקואליציה להשתמש בשדות התעופה שבשטחה, במיוחד בסיס אינג'רליק, שבדרום תורכיה, לתקיפות נגד דאעש (וושינגטון פוסט, 24 ביולי 2015). כמו כן נמסר, כי תורכיה וארה"ב הגיעו להבנות כלליות בנוגע לתוכנית ליצירת אזור חיץ באורך של כ-95 ק"מ בצפון סוריה, לאורך הגבול עם תורכיה, שבו לא תתקיים נוכחות של פעילי דאעש. אזור זה, שיהיה בשליטת ארגוני מורדים "מתונים", ישמש גם מקום מחסה לעקורים סוריים ויבטיח יציבות וביטחון יחסיים לאורך הגבול (ניו יורק טיימס, 27 ביולי 2015). מנגד, פקיד בכיר בממשל ארה"ב הכחיש, כי מתגבש הסכם שכזה בין ארה"ב לתורכיה (CNN, 27 ביולי 2015).
  • במקביל, ביצעה תורכיה גל מעצרים ברחבי המדינה, שכוון נגד פעילי דאעש ו-PKK. במסגרת זאת נעצרו כמה מאות פעילים, ביניהם גם אזרחים זרים. על פי הדיווחים בין העצורים נמצא גם עבדאללה אבדולאייב, אזרח רוסי מדגסטאן, אחד המנהיגים הבכירים של דאעש בתורכיה (הורייט, 25 ביולי 2015).
  • מכלול הצעדים הללו משקפים להערכתנו שינוי במדיניות התורכית כלפי דאעש וכלפי PKKנראה, כי "הקש ששבר את גב הגמל", בראייה התורכית, היה פיגוע ההרג בסורוצ', שסימל את זליגת הטרור של דאעש לשטח תורכיה. נראה גם, כי התורכים ניצלו את ההזדמנות כדי לפעול נגד PKK, המהווה בראייתם איום ביטחוני ופוליטי, ונגד מגמת הכורדים לבסס אזור אוטונומי בשליטתם בצפון סוריה לאורך הגבול עם תורכיה.

לא ברורה עדייןמה תהייה מידת הנחרצות של תורכיה ליישם באופן אפקטיבי מהלכיה נגד דאעש לאורך זמן. מנקודת המבט של דאעש, הפעילות התורכית – אם אכן התורכים יתמידו בה לאורך זמן – תקשה על מעבר פעילים המצטרפים לדאעש ועל קיום נתיבי האספקה של דאעש העוברים דרך תורכיה. כמו כן, עלול להפגע עוד יותר חופש הפעולה של דאעש בצפון סוריה, לאורך הגבול עם תורכיה, שם נתון הארגון ללחצי הכוחות הכורדים (YPG). עם זאת, ספק אם המדיניות התורכית החדשה תציב אתגר משמעותי בפני אזורי הליבה הצבאיים והממשלתיים של דאעש, בעיראק ובסוריה. להערכתנו, אחת מ"נקודות התורפה" של המדיניות התורכית (ושל האסטרטגיה האמריקאית בכלל) הינה העדר כוחות אפקטיביים של ארגוני מורדים סורים "מתונים", אשר יוכלו לבסס שליטה לאורך הגבול הסורי-תורכי בסיוע אווירי של התורכים (והאמריקאים).

[1]ב-20 ביולי 2015 בוצע בעיירה סורוצ' (Suruc), סמוך לגבול תורכיה-סוריה, פיגוע במהלך כינוס צעירים ממוצא כורדי. כ-30 בני אדם נהרגו ולמעלה ממאה נפצעו. ראש ממשלת תורכיה אישר, כי על פי מידע, שמקורו במודיעין התורכי, עמד ארגון דאעש מאחורי ביצוע הפיגוע.