חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (29 ביולי- 4 באוגוסט 2015)

תינוק נרצח כתוצאה מהצתת בית משפחתו בכפר דומא.

תינוק נרצח כתוצאה מהצתת בית משפחתו בכפר דומא.

הלווייתו של התינוק עלי דואבשה בכפרו (ופא, 31 ביולי 2015).

הלווייתו של התינוק עלי דואבשה בכפרו (ופא, 31 ביולי 2015).

הודעות קבלת האחריות לירי הרקטות ע

הודעות קבלת האחריות לירי הרקטות ע"י התארגנות ג'האדיסטית המזוהה עם דאעש

הודעות קבלת האחריות לירי הרקטות ע

הודעות קבלת האחריות לירי הרקטות ע"י התארגנות ג'האדיסטית המזוהה עם דאעש

תמונתו של עלי דואבשה, שנרצח כתוצאה מהצתת בית משפחתו בכפר דומא

תמונתו של עלי דואבשה, שנרצח כתוצאה מהצתת בית משפחתו בכפר דומא

ריאצ' אלמאלכי, נפגש בהאג עם פאטו בנסודה, התובעת הכללית של ICC  (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 3 באוגוסט 2015)

ריאצ' אלמאלכי, נפגש בהאג עם פאטו בנסודה, התובעת הכללית של ICC (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 3 באוגוסט 2015)

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים בכניסה לכפר דומא שם נרצח התינוק הפלסטיני עלי דואבשה (ופא, 2 באוגוסט 2015)

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים בכניסה לכפר דומא שם נרצח התינוק הפלסטיני עלי דואבשה (ופא, 2 באוגוסט 2015)

צוות כיבוי אש ישראלי משתלט על האש, שפרצה בכלי רכב ישראלי לאחר שנפגע מבקבוק תבערה בבית חנינא

צוות כיבוי אש ישראלי משתלט על האש, שפרצה בכלי רכב ישראלי לאחר שנפגע מבקבוק תבערה בבית חנינא

סמל מחנות הקיץ

סמל מחנות הקיץ "דור הנח'בה" (הנח'בה, יחידת העילית של גדודי עז אלדין אלקסאם)

  • במוקד אירועי השבוע עמדה רציחתו של תינוק פלסטיני ופציעת שלושה מבני משפחתו כתוצאה מהצתת בית בכפר דומא (סמוך לשכם). ראש ממשלת ישראל ונשיא המדינה גינו בחריפות את הפיגוע העומד בניגוד לערכי היהדות. הקבינט הביטחוני הגדיר את הפיגוע כפעולת טרור לכל דבר ואישר שורה של אמצעים למאבק בטרור ביהודי כולל שימוש במעצרים מנהליים.
  • הרשות הפלסטינית הטילה את האחריות לפיגוע על ממשלת ישראל והודיעה על נקיטה במספר צעדים כולל שילוב הפיגוע בתיק תביעה המוגש לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). בו בזמן נמנעו בכירי הרשות מהתבטאויות שעלולות היו להלהיט את הרוחות בשטח. בכירי חמאס, לעומת זאת, קראו לנקמה.
  • במהלך השבוע שוגרו כמה רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל ע"י התארגנות סלפית ג'האדיסטית. התארגנויות סלפיות ג'האדיסטיות עומדות מאחורי אירועי הירי בחודשים האחרונים. 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע שוגרו מרצועת עזה מספר רקטות לעבר ישראל. הרקטות נפלו בשטח הרצועה או סמוך לגדר הביטחון.  מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות על ירי רקטות לעבר ישראל (עמוד הטוויטר של הארגון, 1 באוגוסט 2015).
  • כמו כן קיבלה אחריות  על אירועי הירי התארגנות סלפית/ג'האדית המכנה עצמה ."צאצאי חברי הנביא [מחמד] – ירושלים רבתי – עזה". בחשבון טוויטר שלה פרסמה ההתארגנות כי היא אחראית לשורה של אירועי שיגור רקטות לעבר ישראל במהלך השבוע האחרון. בין השאר שיגור רקטה לזיקים ב-31 ביולי 2015,  שיגור שתי רקטות לעבר היישוב בארי ב-1 באוגוסט 2015, שיגור שתי רקטות ב-1 באוגוסט 2015 לעבר הישוב רעים (חשבון הטוויטר أحفـادُ الصحابة ‏@AhfdSah , 1 באוגוסט 2015). בשלב זה לא ידועה לנו אמינות ההודעה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

  • נער פלסטיני נורה למוות על ידי כוחות צה"ל. מחמד אלמצרי, בן 17,  נורה צפונית לבית לאהיא סמוך לגדר ביטחון כאשר הוא ופלסטיני נוסף התקרבו לגדר ולא שעו לקריאות צה"ל להתרחק (ynet, 1 באוגוסט 2015). בסרטון, שפורסם בדף פייסבוק שמקורו ברצועת עזה, נראה אלמצרי כשהוא מתקרב לגדר הביטחון, תולה דגל חמאס על עמוד המצלמות, מחבל במצלמות בעזרת מקל, לאחר מכן נמלט מהמקום. לטענת הפלסטינים אלמצרי עשה זאת כנקמה על מות התינוק עלי דואבשה (דף הפייסבוק שהאב, 1 באוגוסט 2015) .

מימין : מחמד אלמצרי מחבל בעמוד המצלמות באמצעות מוט. משמאל: אלמצרי ופלסטיני נוסף כשהם נמלטים, ניתן לראות את דגל חמאס תלוי על עמוד המצלמות (דף הפייסבוק שהאב, 1 באוגוסט 2015).
מימין : מחמד אלמצרי מחבל בעמוד המצלמות באמצעות מוט. משמאל: אלמצרי ופלסטיני נוסף כשהם נמלטים, ניתן לראות את דגל חמאס תלוי על עמוד המצלמות (דף הפייסבוק שהאב, 1 באוגוסט 2015).

פיגוע טרור יהודי בכפר דומא
  • בליל 31-30 ביולי 2015 נרצח תינוק ונפצעו שלושה מבני משפחתו כתוצאה מהצתת בית בכפר דומא (סמוך לשכם) . מתחקור ראשוני של האירוע עלה, כי שני רעולי פנים הגיעו בסביבות ארבע לפנות בוקר לכפר, שברו חלונות שני בתים של משפחות פלסטיניות  והשליכו לתוכם בקבוקי תבערה. על קירות בתי הכפר גם רוססו כתובות נאצה בעברית. אחד הבתים היה ריק ובשני ישנה משפחה. עלי דואבשה, תינוק פלסטיני בן שנה וחצי, נהרג, הוריו ואחיו בן הארבע נפצעו באורח קשה עד אנוש. הפצועים פונו לבית חולים [בישראל]. כוחות צה"ל מתוגברים החלו לסרוק את האזור במטרה לאתר את המציתים ולהביאם לדין במהירות האפשרית (דובר צה"ל, 31 ביולי 2015).
  • ב-1 באוגוסט 2015 נערכה הלווייתו של עלי דואבשה. בין המשתתפים ראמי חמדאללה, ראש ממשלת הסכמה הפלסטינית מחמוד אלעלול וסלטאן אבו אלענין, חברי הועד המרכזי של פתח, אכרם רג'וב, מושל מחוז שכם, ראש המודיעין הכללי פרג' אלעלול ובכירים נוספים (ופא, 1 באוגוסט 2015). 
תגובת ישראל
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה, כי ישראל מוקיעה ומגנה את הרוצחים. לדבריו הוא הורה לגורמי הביטחון לתפוס את הרוצחים ולמצות עימם את הדין. נתניהו הוסיף, שישראל נחושה להיאבק בתופעות שנאה, קנאות וטרור מכל צד שהוא וכי במאבק זה כולם מאוחדים, שכן זהו עניין של אנושיות בסיסית שהיא יסוד הערכים היהודיים שאנו פועלים לאורם (אתר משרד ראש הממשלה, 2 באוגוסט 2015).
  • הקבינט הביטחוני מדיני, פרסם הודעה לפיה הוא רואה במעשה ההצתה והרצח בכפר דומא פעולת טרור לכל דבר. הקבינט הורה לגורמי ביטחון לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי להביא את האחראים לדין ולמנוע ביצוע פעולות דומות בעתיד. הקבינט גם אישר להפעיל את כל האמצעים הנחוצים כולל שימוש במעצרים מנהלתיים, במקרים המתאימים, ולקדם בדחיפות בכנסת את הצעת חוק המאבק בטרור, שיחול גם על מחוללי טרור מסוג זה.
  • דובר צה"להדגיש, כי זהו אירוע טרור לכל דבר. ראש המטה הכללי רב אלוף גדי אייזנקוט גינה את האירוע וציין, כי מדובר באירוע חמור ביותר. הוא  קיים דיון הערכת מצב מיוחדת והורה על שורה של צעדי כוננות ביהודה ושומרון לבלימת התדרדרות אפשרית, כדי למנוע חיכוך ולשמור על היציבות באזור (דובר צה"ל, 31 ביולי 2015).
הרשות הפלסטינית
  • ברשות הפלסטינית נשמעו תגובות זועמות, שהטילו את האחריות לאירוע על ממשלת ישראל ועל מדיניות ההתנחלויות שלה. בכירים ברשות קראו לקהילה הבינלאומית לנקוט בצעדים נגד ישראל ולפעול להכנסת "נוער הגבעות" לרשימת ארגוני הטרור העולמית. אבו מאזן כינס ישיבת חירום של ההנהגה הפלסטינית. בתום הכינוס הוחלט על נקיטה במספר צעדים ביניהם שילוב הפיגוע בדומא בתיק תביעה המוגש לבית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) (ופא, 31 ביולי 2015). בו בזמן נמנעו בכירי הרשות מלהלהיט את הרוחות בשטח.
  • להלן תגובות בכירי הרשות:
  • בדברים שנשא בפני חברי ההנהגה הפלסטינית גינה אבו מאזן נחרצות את הפיגוע.  הוא טען, כי מדובר בתוצאה ישירה של מדיניות ההתנחלויות המתמשכת של ממשלת ישראל. לדבריו זוהי מדיניותה של ממשלת ישראל נגד העם הפלסטיני, שמטרתה לסלק את הפלסטינים מאדמתם (ופא, 31 ביולי 2015). עוד אמר אבו מאזן, כי קיימים ארגונים רבים, אשר הישראלים מכירים בהם כארגוני טרור, ודרש מהקהילה הבינלאומית, מהאו"ם וארה"ב להכיר גם בארגונים היהודים כארגוני טרור בדומה לארגוני הטרור המוכרים העולם המוסלמי. הוא הדגיש, כי המעשה הינו פשע מלחמה ופשע נגד האנושות ועל כן שום דבר לא יעצור מבעדם לפנות לבית הדין הבינלאומי ולהגיש תלונה (ערוץ הטלוויזיה הממסדית, 31 ביולי 2015).
  • נביל אבו רדינה, דוברו של אבו מאזן אמר, כי פשע זה לא היה קורה לולא התעקשותה של ממשלת ישראל להמשיך בבנייה בהתנחלויות. לדבריו שתיקתה של הקהילה הבינלאומית וחסינותם של אותם טרוריסטים הם אשר הביאו לאירוע. הוא ציין, כי  אירוע זה יהיה "בחוד החנית" של התיקים, שיוגשו לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ופא, 31 ביולי 2015). בהצהרה נוספת קרא  אבו רדינה לממשל האמריקאי ולאיחוד האירופאי, המתנגדים להתנחלויות, לנקוט צעדים בפועל. עם זאת ציין, כי התיאום הביטחוני עם ישראל ימשך שכן הוא משרת את העם הפלסטיני ולא רק את ישראל (אלמיאדין, 31 ביולי 2015).
  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית דרש להתייחס לקבוצות המתנחלים הפועלים תחת השם "תג מחיר" או "נוער הגבעות" כקבוצות טרור לכל דבר ולהוציאן אל מחוץ לחוק. ריאצ' אלמאלכי יצא להאג, נועד עם פאטו בנסודה, התובעת הכללית של בית הדין הפלילי הבינלאומי ומסר לה את הדו"ח אודות האירוע בכפר דומא. אלמאלכי קרא לבית הדיןלהאיץ את החקירה באירועים (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 3 באוגוסט 2015).
חמאס
  • בכירי חמאס הטילו גם הם את האחריות לרצח הפעוט על ממשלת ישראל. הם גם קראו להחרפת המאבק הצבאי נגד ישראל ביהודה ושומרון בהבהירם, כי יש לתת מענה לרצח.
  • להלן כמה מתגובות בכירי חמאס:
  • לדברי ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, זהו פשע נתעב נגד העם הפלסטיני ונגד האנושות כולה והאחריות מוטלת על הנהגת ישראל . לדבריו האש, שהציתו המתנחלים לא תכבה כל עוד יהיו התנחלויות על אדמת הפלסטינים. ח'אלד משעל קרא להגיב על האירוע (אתר חמאס, 31 ביולי 2015).
  •  משיר אלמצרי, בכיר חמאס, אמר כי דם "התינוק השהיד" לא נשפך לשווא שכן הוא יקלל את כל הבוגדים, כל אלה הנמצאים בתיאום ובקשר עם ישראל וכל אלה הרודפים את "ההתנגדות" (קרי, הרשות הפלסטינית). לדבריו הפיתרון היחיד לשים קץ לפשעי האויב הציוני והא הפיתרון בו נהג העם הפלסטיני באנתיפאדות בשנים 1987 ו-2000 (ערוץ אלאקצא, 31 ביולי 2015).
  •  חסאם בדראן, דובר חמאס, אמר כי האחריות להצתת הבית בדומא מוטלת על הנהגת ישראל אשר מסיתה להרג פלסטינים. לדבריו פשע זה הופך את חיילי הכיבוש ואת המתנחלים למטרה לגיטימית של ההתנגדות בכל מקום ובכל מצב (עמוד הפייסבוק של חסאם בדראן, 31 ביולי 2015).
  •  אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, הטיל את האחריות לאירוע על ההנהגה במדינת ישראל ואמר, כי לזרוע הצבאית עתה זכות להגיב על אירוע הצתת התינוק (מען, 31 ביולי 2015).
ארגונים נוספים
  • רמצ'אן עבדאללה שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין קרא לכל הארגונים ובראשם לזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי להסלים את ההתקפות נגד ישראל (אלרסאלה.נט, 31 ביולי 2015). אחמד אלמדל, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי הרשות חייבת להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל (ערוץ אלקדס, 31 ביולי 2015).
הפגנות ועימותים
  • במהלך השבוע נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (קרי, הטרור העממי). הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון ולעבר אזרחים ישראליים. אירועים אלה התעצמו בעקבות "יום הזעם", עליו הכריזה חמאס בשבוע שעבר, בעקבות מותם של שלושה פלסטינים ועוד יותר בעקבות פיגוע הטרור היהודי בכפר דומא.
  • העימותים התקיימו במספר מוקדים ביניהם שכם, חברון, מחנה הפליטים ג'לזון ומחנה הפליטים אלעאידה (צפון בית לחם), בית פוריכ, מחסום קלנדיא ועוד. מספר רב של אירועי יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה נרשם בירושלים.
  • להלן מספר אירועים מרכזיים:
  • ב-3 באוגוסט 2015 הושלך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב ישראלי, שנסע סמוך לאזור בית חנינא בירושלים. מפגיעת בקבוק התבערה עלה כלי הרכב באש. צעירה בת 27 נפגעה באורח בינוני.
  • ב-3 באוגוסט 2015אבנים יודו לעבר כלי רכב על כביש 443 סמוך לבית חורון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (צבע אדום, 3 באוגוסט 2015).
  • ב-3 באוגוסט 2015– פלסטינים יידו אבנים והשליכו בקבוק תבערה לעבר כוחות הביטחון הישראליים בעת הפגנה באבו דיס, מזרחית לירושלים. לא היו נפגעים (צבע אדום, 3 באוגוסט 2015).
  • ב-1 באוגוסט 2015– נער פלסטיני נורה על ידי כוחות הביטחון לאחר שהשליך בקבוק תבערה לעבר עמדת שמירה של צה"ל סמוך לביר זית. הנער נפצע ומאוחר יותר מת מפצעיו (ynet, 1 באוגוסט 2015). כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו, כי הנער לית' ח'אלדי, בן 17 תושב הכפר ג'פנא, נפגע בחזהו ופונה לבית החולים בראמאללה שם נקבע מותו (ופא, אלראלה.נט, מען, 1 באוגוסט 2015).ההרוג זכה להלוויה צבאית רשמית. ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין פרסם הודעת אבל על מותו בה נטען, כי ההרוג נמנה עם שורותיו (ARAB48, 2 באוגוסט 2015). 
ההתנהלות האזרחית ברצועת עזה
  • בתגובה להודעה על אפשרות סגירת בתי הספר של אונר"א, בשל מצוקת תקציב, הזהירה חמאס מפני השלכותיו של צעד זה. סהיל אלהנדי, ראש איחוד עובדי אונר"א האשים את הסוכנות, כי המצוקה, אליה נקלעה, היא ממניעים פוליטיים ולא כספיים וכי היא מהווה חלק מתוכנית כוללת וארוכת טווח להפסקת פעילות אונר"א בכל אזורי הפעילות (פלסטין אלאן, 27 ביולי 2015).
יחסי חמאס איראן
  • בראיון, שהעניק מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הוא התייחס, בין היתר,  לסוגית יחסי חמאס עם איראן. לדבריו למרות הניסיונות, שנעשו באמצעות פגישות רבות בין הצדדים, היחסים עם איראן לא השתפרו כמצופה והסיוע, שהעבירה להם איראן בעבר נפסק כיום. לדבריו הסיוע בעבר היה גדול ומשמעותי והוא תרם רבות לפעולות "ההתנגדות" (דהיינו לפעילות הזרוע הצבאית טרוריסטית). לדבריו, כיום מושעים הן הסיוע הצבאי והן הסיוע לאוכלוסייה. הוא הדגיש, כי חמאס חותרת ליחסים הדוקים ואיתנים עם איראן אולם עד כה כל המאמצים להביא לשיפורם לא צלחו (אלג'זירה, 27 ביולי 2015).
הסלפיה ברצועת עזה
  • במאמר שפרסם עמר כאיד, פרשן פוליטי ועיתונאי תחת הכותרת "חששות מפני צעדים ופעולות טרור – ניצני המהלומה המקדימה נגד דאעש בעזה" מדגיש הכותב, כי הסלפיה ג'האדיה ברצועת עזה אינה מהווה עדיין איום ממשי על יציבות חמאס. לדבריו מונים פעילי הסלפיה ג'האדיה ברצועת עזה לא יותר ממאתיים פעילים אך הוא מעריך, כי כוחם יתעצם  ומעורבותם הביטחונית ברצועת עזה לא תשאיר לחמאס ברירה אלא להנחית עליהם מכה מקדימה כפי שעשתה לפלג ג'נד אנצאר אללה באירועי מסגד אבן תמיה בשנת 2009 (אלחיאת, 30 ביולי 2015) .
אותרה גופתו של פעיל חמאס צבאי שנהרג במהלך מבצע "צוק איתן"
  • התקשורת המקומית בעזה דיווחה, כי ב-29 ביולי 2015 אותרה גופתו של מו'מן כאמל אלבטש (אבו אסלאם), פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, שנמנה עם יחידת הנח'בה (יחידת העילית של הזרוע הצבאית). גופתו התגלתה במהלך עבודות עפר, שבוצעו סמוך לאחד הבתים בשכונת אלתפאח (מזרח העיר עזה). דווח, כי אלבטש נהרג במהלך מבצע "צוק איתן" ב-29 ביולי 2014 (דף הפייסבוק ע"ש השהיד הקסאמי מו'מן כאמל אלבטש, 29 ביולי 2015). להערכתנו מצויים עדיין פעילים נעדרים, בעיקר מיחידת העילית של הזרוע הצבאית של חמאס, ששמותיהם לא פורסמו.

מימין: מו'מן כאמל אלבטש משמאל: ההלוויה שנערכה לו במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק ע"ש השהיד הקסאמי מו'מן כאמל אלבטש, 28 ביולי 2015).
מימין: מו'מן כאמל אלבטש משמאל: ההלוויה שנערכה לו במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק ע"ש השהיד הקסאמי מו'מן כאמל אלבטש, 28 ביולי 2015).

פעילות מחנות הקיץ של חמאס
  • ב-1 באוגוסט הודיעה חמאס על פתיחת  מחנות קיץ חדשים בשם "דור הנח'בה" בבתי הספר ברחבי רצועת עזה. המחנות נועדו לגילאים צעירים (גילאים נמוכים יותר משל המשתתפים במחנות "חלוצי השחרור"). במסיבת עיתונאים, שהתקיימה להשקת המחנות ציין סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, את חשיבות המחנות הללו ותפקידם בחינוך ובהכנה של הדור הבא. לדברי האני מקבל, דובר הוועד המרכזי של המחנות, אמורים להשתתף בהם כ-50 אלף ילדים שיעברו פעילויות שונות ובכללם פעילויות צבאיות (חמאס, 1 באוגוסט 2015).
  • במסגרת מחנות הקיץ של חמאס, שנערכו במהלך השבוע האחרון  ברחבי רצועת עזה, הוצגו לראווה הפעילויות במחנות, שכללו תרגילים צבאיים מסוגים שונים. לפעילויות נוספו (מטעמים מעשיים ותעמולתיים) מרכיבים רבים חדשים בהשראת מבצע "צוק איתן" (דף הפייסבוק של מחנות חלוצי השחרור, 28 ביולי – 4 באוגוסט 2015):
  • מיצג המדמה שמירה על שבוי ישראלי: המיצג נערך במחנה "חלוצי השחרור", שבצפון רצועת עזה במהלכו נראו שני פעילי עז אלדין אלקסאם או שני חניכים מהמחנה כשהם שומרים על תא כלא  עליו תמונה של החלל אורון שאול ז"ל.
  • אימונים ימיים: בח'אן יונס ערכו חניכי אימונים צבאיים ימיים. בעת התרגיל צוידו החניכים ברובים וציוד צלילה מקצועי.
  • השתלטות על מחנה צבאי ישראלי- בח'אן יונס הודגם תרגיל השתלטות על מחנה צבאי ומוצב שמירה צבאי (פילבוקס) שבמהלכו חדרו החניכים למחנה ולמוצב, פגעו בחיילים "הישראלים" וחטפו אותם דרך מנהרה.
  • ירי לעבר מוצבי צה"לוחדירה לתוכו באמצעות מנהרה: במחנה בצפון רצועת עזה בוצע תרגיל בו שיגרו החניכים פצצות מרגמה לעבר מוצב צבאי ישראלי, לאחר הירי חדרו מספר חניכים דרך מנהרה אל תוך המוצב, חטפו חייל ונמלטו באמצעות כלי רכב.
  • תרגיל פריצה לכלא ישראל: נערך במחנה "חלוצי השחרור", שברפיח. בתרגיל, שדימה פריצה לכלא ישראלי, שוחררו המחבלים פלסטינים ביניהם אבראהים חאמד, עבאס אלסייד וחסן סלאמה.

מימין: שמירה על תא עליו תמונתו של אורון שאול ז"ל מאחורי סורגים. משמאל: פעילות ימית  (דף הפייסבוק של מחנות חלוצי השחרור, 28 ביולי 2015).
מימין: שמירה על תא עליו תמונתו של אורון שאול ז"ל מאחורי סורגים. משמאל: פעילות ימית (דף הפייסבוק של מחנות חלוצי השחרור, 28 ביולי 2015).

מימין: אסמאעיל הניה לצד מאמנים (שפניהם טושטשו), וחניכים של מחנות הנוער בצפון העיר עזה משמאל: תקיפת מוצב ישראלי דרך מנהרה  (דף הפייסבוק של מחנות חלוצי השחרור, 29 ביולי 2015).
מימין: אסמאעיל הניה לצד מאמנים (שפניהם טושטשו), וחניכים של מחנות הנוער בצפון העיר עזה משמאל: תקיפת מוצב ישראלי דרך מנהרה  (דף הפייסבוק של מחנות חלוצי השחרור, 29 ביולי 2015).

  • במסגרת המחנות הוצגה גם תערוכת כלי נשק. בתערוכה הציגו מטולי רקטות RPG מסוגים ומדינות ייצור שונות (רוסיה, סין), רובי צלפים, תתי מקלע, ציוד צלילה וטיל נ"מ מסוג סטרלה 2 (תוצרת רוסיה 1968) (דף הפייסבוק קדס נט, 2 באוגוסט 2015). 
חמישה שרים חדשים בממשלת ההסכמה הלאומית
  • בחסות האירועים האלימים, הושבעו ב-31 ביולי 2015 חמישה שרים חדשים לממשלת ההסכמה הלאומית במעמד אבו מאזן וראמי חמדאללה ראש הממשלה במשכן הנשיאות בראמאללה. הטקס זכה לסיקור תקשורתי מצומצם ובהודעה הרשמית נמסר, כי ההשבעה נערכה בחשאי מתוך כבוד למות התינוק עלי דואבשה שנרצח בבוקר ההשבעה. השרים החדשים הינם: ספיאן אלתמימי- שר החקלאות. חסין אלאערג'- שר השלטון המקומי. צברי צידם- שר החינוך וההשכלה הגבוהה. עביר עודה- שרת הכלכלה הלאומית, סמיח טבילה- שר התחבורה. (מחיט, מצר אלערביה, 30 ביולי 2015).

שרי הממשלה החדשים: מימין לשמאל : ספיאן אלתמימי- שר החקלאות. חסין אלאערג'- שר השלטון המקומי. צברי צידם- שר החינוך וההשכלה הגבוהה. עביר עודה- שרת הכלכלה הלאומית (מען, 30 ביולי 2015). סמיח טבילה- שר התחבורה (אלחדת' אליום, 1 באוגוסט 2015)
שרי הממשלה החדשים: מימין לשמאל : ספיאן אלתמימי- שר החקלאות. חסין אלאערג'- שר השלטון המקומי. צברי צידם- שר החינוך וההשכלה הגבוהה. עביר עודה- שרת הכלכלה הלאומית (מען, 30 ביולי 2015). סמיח טבילה- שר התחבורה (אלחדת' אליום, 1 באוגוסט 2015)

  • בחמאס תקפו בחריפות  את מינוי השרים החדשים.לטענת מוסא אבו מרזוק הפכה הממשלה ל"ממשלת פתח לאומית" והחלפת השרים ללא הסכמת חמאס קוטעת את דרך הפיוס. הוא ציין, שרק ממשלת אחדות לאומית תאפשר את קידום התהליך. לדבריו חמאס לא תשתף פעולה עם השרים החדשים אך עם זאת היא לא תפרוש מממשלת ההסכמה ( דף הפייסבוק של מוסא אבו מרזוק, 31 ביולי 2015) .

[1]נכון ל- 4 באוגוסט 2015 נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.