חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (11-5 באוגוסט 2015)

דריסה, בו נפצעו שלושה חיילי צה

דריסה, בו נפצעו שלושה חיילי צה"ל, שניים באורח קשה (סוכנות תצפית, 6 באוגוסט 2015).

זירת פיגוע דקירה, שבו ישראלי נפצע באורח בינוני  (חטיבת דוברות המשטרה, 8 באוגוסט 2015).

זירת פיגוע דקירה, שבו ישראלי נפצע באורח בינוני (חטיבת דוברות המשטרה, 8 באוגוסט 2015).

הסכין, שנמצאה בכליה של הצעירה (חטיבת דוברות המשטרה, 10 באוגוסט 2015)

הסכין, שנמצאה בכליה של הצעירה (חטיבת דוברות המשטרה, 10 באוגוסט 2015)

עימותים, שהתפתחו בין פלסטינים רעולי פנים לבין כוחות צה

עימותים, שהתפתחו בין פלסטינים רעולי פנים לבין כוחות צה"ל בכפר דומא לאחר הלווייתו של סעד דואבשה

הפיצוץ העז במחנה הפליטים שאבורה ברפיח

הפיצוץ העז במחנה הפליטים שאבורה ברפיח

פעיל הזרוע הצבאית של חמאס עבד אלרחמן אימן אבו נקירה, אשר נהרג בפיצוץ

פעיל הזרוע הצבאית של חמאס עבד אלרחמן אימן אבו נקירה, אשר נהרג בפיצוץ

עבד אלרחמן שדיד, הדובר  החדש של חמאס ברצועה (אתר חמאס הרשמי, 6 באוגוסט 2015)

עבד אלרחמן שדיד, הדובר החדש של חמאס ברצועה (אתר חמאס הרשמי, 6 באוגוסט 2015)

עמדת תצפית, שהקימו פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין (פאלטודי, 5 באוגוסט 2015)

עמדת תצפית, שהקימו פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין (פאלטודי, 5 באוגוסט 2015)

  • במוקד אירועי השבוע עמדו פיגוע דריסה סמוך לשילה ופיגוע דקירה בכביש 443 סמוך לבית חורון. בפיגוע הדריסה נפצעו שלושה חיילי צה"ל, שניים מהם באורח קשה. הנהג הדורס נורה ונפצע באורח קשה. בפיגוע הדקירה נפצע באורח בינוני אזרח ישראלי. כוח צה"ל ירה לעבר המחבל הדוקר והרג אותו. חמאס ברכה על הפיגועים. הרשות הפלסטינית נמנעה מלגנותם.
  • גם השבוע שוגרו רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, רובן נפלו בשטח הרצועה. בתגובה תקף חיל האוויר יעד של חמאס במרכז הרצועה. ירי הרקטות מתבצע בחודשים האחרונים באופן ספוראדי על ידי התארגנויות ג'האדסיטיות המזוהות עם דאעש במטרה לאתגר את חמאס ובניגוד למדיניותה. 
  • נמשכת שביתת הרעב של העציר המנהלי מחמד עלאן פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין באזור שכם. העציר שובת רעב מזה 53 ימים בדרישה לשחררו. בציבור, בתקושרת ובקרב הרופאים בישראל מתקיים ויכוח ער האם יש להזינו בכפייה במקרה של סכנת חיים, על פי חוק, שהתקבל לאחרונה בכנסת.

 

פיגוע דריסה
  • ב-6 באוגוסט 2015 בשעות הצהרים פגע נהג פלסטיני בצומת סנג'יל (סמוך לשילה)  בשלושה בני אדם. הפצועים באירוע הדריסה סמוך לצומת סנג'יל הם חיילי צה"ל, שעסקו בפעילות תגבור צירים. שניים נפצעו באורח קשה וחייל נוסף נפצע באורח קל. הנהג הדורס נורה, מכוניתו התהפכה והוא נפצע באורח קשה. מתחקור ראשוני של האירוע עלה, כי הפלסטיני נהג בכלי רכב, שנשא לוחית זיהוי ישראלית. כאשר זיהה את קבוצת החיילים הוא המשיך כמה מאות מטרים בנתיב בו נסע, עשה סיבוב פרסה וחזר בנסיעה מהירה ופגע בקבוצת החיילים. החיילים ירו לעבר הנהג הדורס. כתוצאה מכך נפגע הנהג ומכוניתו התהפכה (דובר צה"ל, 6 באוגוסט 2015, הארץ, 9 באוגוסט 2015).
  • לאחר האירוע נכנסו כוחות צה"ל לכפר בידו, כפרו של הנהג הדורס, ערכו סריקות בביתו ותחקרו את בני משפחתו. לעבר הכוח יודו אבנים. חייל צה"ל נפצע באורח קל (7 באוגוסט 2015,  Ynet). 
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי הנהג הפוגע הוא ראיד מחמד בדואן בן 45 תושב הכפר בידו (דרומית לראמאללה). בביטאון הרשות הפלסטינית אלחיאת אלג'דידה (7 באוגוסט 2015) הוצג הפיגוע כאירוע התנגשות כלי רכב בחיילים. עמוד הפייסבוק של חמאס ציין, כי ראא'ד בדואן, נקם את מותו של עלי דואבשה ופנה בשאלה מי ינקום עתה את מותו של סעד דואבשה (אביו של התינוק שנפטר אף הוא) (8 באוגוסט 2015,  PALDF).
  • עבד אלרחמן שדיד, הדובר החדש של חמאס ברצועת עזה, (פרטים אודותיו ראו בהמשך), פרסם הודעה, בה ברך על פיגוע הדריסה וקרא לביצוע פעולות נוספות מעין אלה ביהודה ושומרון. לדבריו, פעולה זו הינה תגובה טבעית לפעולות ישראל נגד האסירים והילדים הפלסטינים (האתר הרשמי של חמאס, 6 באוגוסט 2015).

 מימין : המחבל הדוקר ראא'ד מחמד בדואן (אבו אשרף) (דף הפייסבוק PALDF, 6 באוגוסט 2015). משמאל : הודעת תמיכה רשמית שפרסמה חמאס (האתר הרשמי של חמאס, 6 באוגוסט 2015)
מימין : המחבל הדוקר ראא'ד מחמד בדואן (אבו אשרף) (6 באוגוסט 2015,  דף הפייסבוק PALDF). משמאל : הודעת תמיכה רשמית שפרסמה חמאס (האתר הרשמי של חמאס, 6 באוגוסט 2015)

פיגוע דקירה
  • ב-9 באוגוסט 2015 אירע פיגוע דקירה בתחנת דלק בכביש 443 סמוך לבית חורון. בשעות הערב ניגש פלסטיני לעבר אזרח ישראלי, שמילא אוויר בגלגלי מכוניתו, ודקר אותו מאחור. הישראלי נפצע באורח בינוני בכתפו ופונה לבית החולים. כוח  צה"ל ירה לעבר הדוקר והרג אותו. כוחות צה"ל החלו לסרוק את האזור כדי לאתר עוד שלושה ארבעה פלסטינים, שנראו יחד עם הדוקר. 
  • המחבל הדוקר הוא אנס מנתצר טה בן 20, מהכפר קטנה (מערבית לירושלים), אסיר משוחרר. לטענת חמאס הוא פעיל בתנועה. התקשורת הפלסטינית דיווחה על רצח בדם קר של צעיר מקטנה בטענה, כי ניסה לדקור מתנחל. לדברי עבדאללה אבו רחמה, מתאם הקמפיין העממי נגד ההתנחלויות, מצלמות האבטחה בתחנת הדלק מוכיחות את חפותו של ההרוג. הוא אף הדגיש, שהרצח מהווה המשך למדיניות ההתנכלויות של ממשלת ישראל והמתנחלים (צות פלסטין, 10 באוגוסט 2015). חמאס פרסמה הודעה רשמית מטעמה בה ברכה את פיגוע הדקירה (10 באוגוסט 2015,  דף הפייסבוק PALDF).

מימין: הסכין בה בוצע פיגוע הדקירה (חטיבת דוברות המשטרה, 9 באוגוסט 2015).  משמאל: כרזות, שפרסמה חמאס לזכרו של המחבל הדוקר (דף הפייסבוק PALDF, 10 באוגוסט 2015)
מימין: הסכין בה בוצע פיגוע הדקירה (חטיבת דוברות המשטרה, 9 באוגוסט 2015). משמאל: כרזות, שפרסמה חמאס לזכרו של המחבל הדוקר (10 באוגוסט 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

  • סלטאן אבו אלעינין, חבר הוועד המרכזי של פתח, העלה לדף הפייסבוק שלו פוסט אודות המחבל הדוקר (תמונה לפני מותו ואחרי מותו). בה כתב "השהיד אנס מנתצר טה ,בן 20, מהכפר קטנה צפונית מערבית לירושלים". לפוסט זה נרשמו תגובות אוהדות של עשרות גולשים אשר כתבו עליו: "שאללה ירחם עליו ויהיה משכנו בגן עדן" (דף הפייסבוק של סלטאן אבו אלעינין, 9 באוגוסט 2015).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

  • ב7- באוגוסט 2015  בשעות הצהרים אותרה נפילה של רקטה צפונית לכיסופים, כמאה מטרים סמוך לגדר הביטחון בשטח ישראל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. במהלך השבוע שוגרו רקטות נוספות מרצועת עזה אולם הן נפלו בשטחי הרצועה.
  • התארגנות המכנה עצמה צאצאי חברי הנביא- ירושלים רבתי- עזה  קיבלה אחריות על הירי. בהודעת ההתארגנות נאמר: "בזמן שהיהודים מחללים את מסגד אלאקצא פוגעים בנשות המוסלמים ושורפים את ילדיהם המאמינים בייחוד האל יגיבו באופן איכותי בהתאם לחובתם ההלכתית" (דף הטוויטר של ההתארגנות, 1 באוגוסט 2015). ההתארגנות קיבלה אחריות על ירי שתי רקטות נוספות לעבר נתיב העשרה ושתי רקטות לעבר מוצב נחל עוז ב-7 באוגוסט 2015 ואיימה בירי נוסף.
תגובת ישראל לירי הרקטות
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר תשתית טרור של חמאס באזור אלבריג' שבמרכז רצועת עזה (דובר צה"ל, 7 באוגוסט 2015) . כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת אתרים צבאיים  השייכים לזרוע הצבאית של חמאס. כמו כן דווח על מספר פצועים (פלסטין אליום, 7 באוגוסט 2015).  

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

פיגוע טרור יהודי בכפר דומא
  • בליל 31-30 ביולי 2015 נרצח תינוק ונפצעו שלושה מבני משפחתו כתוצאה מהצתת בית בכפר דומא (סמוך לשכם). בבוקר 8 באוגוסט 2015 נפטר אבי המשפחה סעד דואבשה, מפצעיו. מותו של האב עורר מחדש גל של גינויים:
  • איהאב בסיסו, דובר ממשלת ההסכמה אמר, כי הממשלה תמשיך בכל המאמצים הדיפלומטיים והמשפטיים כדי להעמיד לדין את הפושעים הישראליים. לדבריו מותו של סעד דואבשה הוא הוכחה נוספת לחומרת הפשע, שביצעה קבוצת טרור של מתנחלים בכפר דומא (ופא, 8 באוגוסט 2015).
  • חמאס ביהודה ושומרון פרסמה הודעה רשמית בה מסרה, כי מותו של האב, שמונה ימים לאחר מות בנו, מהווה "נקודת מפנה" בהתעוררות תושבי הגדה במאבק נגד הכיבוש. בהודעה הודגש, כי "ההתנגדות" מתכוונת לנקום את מותו של התינוק וכי מות האב רק חיזק את הנחישות לכך (אתר התנועה, 8 באוגוסט 2015).

מימין: כרזת אבל, שפרסמה חמאס על מותו של סעד דואבשה  (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 8 באוגוסט 2015). משמאל: הלווייתו של סעד דואבשה (דף הפייסבוק PALDF, 8 באוגוסט 2015).
מימין: כרזת אבל, שפרסמה חמאס על מותו של סעד דואבשה  (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 8 באוגוסט 2015). משמאל: הלווייתו של סעד דואבשה (8 באוגוסט 2015,  דף הפייסבוק PALDF).

  • חסאם בדראן דובר חמאס אמר, כי מותו של סעד הוא הוכחה למימדי הפשע, שביצעו הישראלים נגד המשפחה. הוא ציין כי "ההתנגדות" הפכה לזכות ואמצעי להגנה עצמית וכי הדרך היחידה לרסן את הישראלים היא באמצעות תקיפות. הוא קרא לפלסטינים ביהודה ושומרון להתחיל בעימותים נרחבים מבלי להמתין להחלטה של מישהו בנושא (אתר התנועה, 8 באוגוסט 2015).
הפגנות, עימותים וטרור עממי
  • במהלך השבוע נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (קרי, הטרור העממי). הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון ולעבר אזרחים ישראליים.
  • להלן אירועים בולטים:
  • ב-10 באוגוסט 2015 במהלך בידוק ביטחוני במעבר מיתר (הר חברון) נמצאה סכין בכליה של תושבת בית לחם בת 17. בחקירתה אמרה, כי התכוונה לדקור סוהרת במהלך ביקור בבית בכלא אשל, שם מרצה אחיה עונש מאסר.
  • ב-10 באוגוסט 2015 יודו אבנים לעבר הרכבת הקלה בירושלים. לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת הרכבת (צבא אדום, 10 באוגוסט 2015).
  • ב-8 באוגוסט 2015 אבנים יודו לעבר אוטובוס, שעבר במנהרת נעמי שמר לכיוון מעלה אדומים. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 8 באוגוסט 2015).
  • ב-8 באוגוסט 2015 הושלכו בקבוקי תבערה ויודו אבנים לעבר כוחות משטרה ומשמר הגבול בכניסה לכפר עיסאויה (סמוך לירושלים). לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 8 באוגוסט 2015).
  • ב-7 באוגוסט 2015 הושלכו בקבוקי תבערה לעבר עמדת צה"ל סמוך לצומת רימונים בבנימין במקום פרצה שריפה. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 7 באוגוסט 2015).
  • בליל 7-6 באוגוסט 2015 יודו אבנים לעבר אמבולנס של מגן דוד אדום בכביש הבקעה סמוך לכפר עוג'ה. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (7 באוגוסט 2015,  Ynet).
  • ב-6 באוגוסט 2015 אבנים יודו לעבר כלי רכב צפונית לצומת אליאס בהר חברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. באלערוב (גוש עציון) יודו אבנים לעבר אוטובוס. לא היו נפגעים נגרם נזק לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 6 באוגוסט 2015).
נמשכת שביתת הרעב של העציר המנהלי פעיל הג'האד האסלאמי
  • נמשכת שביתת הרעב של העציר המנהלי מחמד עלאן, פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין באזור שכם. העציר שובת רעב כבר 53 ימים בדרישה לשחררו. בציבור, בתקשורת ובקרב הרופאים בישראל מתקיים ויכוח ער האם יש להזינו בכפייה במקרה של סכנת חיים, על פי חוק, שהתקבל לאחרונה בכנסת. מותו של האסיר עלול להצית הפרות סדר חמורות. מנגד, שחרורו עלול לכרסם באפקטיביות של המעצרים המנהליים המהווים אמצעי חשוב בידי כוחות הביטחון במאבק נגד הטרור הפלסטיני והיהודי.  
המצב במעברים
  • ח'אלד אלשאער, מנהל מעבר רפיח, אמר כי שלטונות מצרים החליטו לפתוח את מעבר רפיח ב-7 באוגוסט 2015 למשך שלושה ימים כדי להחזיר לרצועה תושבים, שעלו לרגל למכה (מען, 8 באוגוסט 2015). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים קרא לשלטונות מצרים לפתוח בדחיפות את מעבר רפיח בשל התנאים ההומניטאריים הקשים השוררים ברצועת עזה. לדבריו למעלה מ-20,000 תושבי הרצועה, הרשומים כמקרים הומניטאריים, אינם יכולים לצאת ממנה  (מען, 8 באוגוסט 2015).
פיצוץ בביתו של פעיל הזרוע הצבאית של חמאס
  • ב-6 באוגוסט 2015 אירע פיצוץ עז בשכונת שאבורה ברפיח. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו ארבעה בני אדם ונפצעו כארבעים, המתגוררים סמוך למבנה (פאל אינפו, אלחיאת, 6 ו-7 באוגוסט 2015). האירוע התרחש בביתו של חסן אחמד אבו נקירה. על פי הדיווחים  קודם לפיצוץ התלקחה שריפה בבית  ובעקבות מגע עם חומר בעיר נגרם הפיצוץ הקשה. בין ההרוגים באירוע חסן אחמד אבו נקירה, בכיר בחטיבות אלנאצר צלאח אלדין של ועדות ההתנגדות. כמו כן נהרגו שלושה מבני משפחתו ביניהם  עבד אלרחמן אימן אבו נקירה, בן 20, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס.
  • הסיבה לפיצוץ זכתה לגירסאות שונות ומנוגדות: על פי התקשורת הפלסטינית המקומית, בעיקר זו המזוהה עם חמאס, אירע הפיצוץ כתוצאה מנפל רקטה של צה"ל שנותרה בשטח ממבצע "צוק איתן" (פלסטין אלא'ן, דף הפיייסבוק GAZA ALAN, 6 באוגוסט 2015). מנגד באתר VETO GATE, נטען, כי עפ"י גורמי ביטחון, אירע הפיצוץ במהלך ניסיון הברחת אמצעי לחימה, טילים וחומרי נפץ, דרך המנהרות מרצועת עזה לסיני (6 באוגוסט 2015,  VETO GATE).
  • מגרסה, שהפיץ המרכז הפלסטיני לזכויות אדם עולה, כי הפיצוץ אירע בגין "תאונת עבודה" הקשורה לאחד הארגונים הפלסטינים. על רקע זה, קרא המרכז הפלסטיני לזכויות אדם לתובע הכללי ברצועה לפתוח בחקירת נסיבות האירוע ולפרסם את פרטי החקירה במלואם. עוד, הדגיש המרכז את הסכנה הטמונה בכך שהארגונים הפלסטינים ממשיכים לאחסן חומרי נפץ בלב ריכוזי אוכלוסייה אזרחית, דבר המהווה הפרה של החוק הבינלאומי (8 באוגוסט 2015,  סמא ניוז, PAL24).
מעצר פעיל חמאס, שעסק בחפירת מנהרות
  • שירותי הביטחון הישראליים עצרו בחודש שעבר פעיל חמאס המתגורר ברפיח שעסק בחפירת מנהרות. מדיווח ראשוני עולה, כי החשוד אבראהים עאדל שחאדה שאער, בן 21 חשף בחקירתו מידע רב אודות פעילות חמאס ברפיח ופרטים אודות תוכניות הפעולה של חמאס וכוונותיה לעשות שימוש במנהרות לתקיפת ישראל. כמו כן מסר, כי הכביש החדש הנסלל בסמוך לגבול ישראל רצועת עזה נועד לשמש לביצוע מתקפת פתע נגד ישראל כסיוע לכלי רכב אשר ייסעו לעבר הגבול (ynet, 11 באוגוסט 2015).
טקס סיום מחנות הקיץ של חמאס
  • ב-5 באוגוסט 2015 נערכו ברחבי רצועת עזה טקסי סיום מחנות הקיץ של חמאס. הטקסים כללו מצעדים של פעילי הזרוע הצבאית של הארגון בהשתתפות בכירים ובהם אסמאעיל הניה מחמוד אלזהאד ואחמד בחר. במסגרת הטקס הוצג ברחובות עזה דגם של טנק מרכבה ודגם נגמ"ש. כמו כן הוצגה מפה עליה מסומנים אתרים אליהם חדרו פעילי הזרוע הצבאית במהלך מבצע "צוק איתן"(דף הפייסבוק של מחנות חלוצי השחרור, 5 באוגוסט 2015; דף הפייסבוק קדס נט, 5 באוגוסט 2015).
  • במהלך הטקס המרכזי, בעיר עזה,  אמר מחמוד אלזהאר, כי הדרישה החדשה להמשך הפסקת האש מותנית בהסרת הסגר מעל רצועת עזה. הוא גם דחה את טענת הצד הישראלי, שהרשות הפלסטינית היא האחראית על תהליך השיקום ברצועה. הוא ציין, כי האחריות לשיקום מוטלת על ישראל מאחר והישראלים גרמו להרס הבתים בתי הספר והמסגדים (6 באוגוסט 2015,  I24News).

מימין: חניכים בטקס הסיום המרכזי בעזה אוחזים בדגם של מפה ובה מופיעים האתרים בשטח ישראל אליהם חדרו פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם במהלך מבצע "צוק איתן" (דף הפייסבוק של מחנות חלוצי השחרור, 5 באוגוסט 2015). משמאל: דגם של נגמ"ש מובל ע"י טנדר (דף הפייסבוק קדס נט, 5 באוגוסט 2015).
מימין: חניכים בטקס הסיום המרכזי בעזה אוחזים בדגם של מפה ובה מופיעים האתרים בשטח ישראל אליהם חדרו פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם במהלך מבצע "צוק איתן" (דף הפייסבוק של מחנות חלוצי השחרור, 5 באוגוסט 2015). משמאל:דגם של נגמ"ש מובל ע"י טנדר (דף הפייסבוק קדס נט, 5 באוגוסט 2015).

יחסי איראן חמאס
  • באמצעי התקשורת הפלסטינים נמסר, כי על רקע ביקור ח'אלד משעל בסעודיה ביטלה איראן ביקור של משלחת חמאס. בכיר במשמרות המהפכה הודיע לנציגי חמאס במהלך פגישה, כי איראן מגנה את ביקור המשלחת בסעודיה וכי הוא מכוון נגד איראן. ח'ליל אלחיה, בכיר חמאס אמר, כי עדיין קיימים קשרים טובים ביו איראן לחמאס והביע תקווה, שאיראן תמשיך לתמוך בחמאס. ח'אלד קדומי, נציג חמאס באיראן הכחיש את הידיעות לפיהן קיימת מתיחות ביחסי חמאס איראן אמר, כי ישנן הבטחות איראניות לשיפור היחסים (אלרסאלה, 9 באוגוסט 2015).
דובר חדש נוסף לתנועת חמאס ברצועה
  • תנועת חמאס מינתה לאחרונה דובר רשמי נוסף מטעמה, המצטרף למערך הדוברים הרשמיים שלה הכולל את צלאח אלברדויל, פוזי ברהום וסאמי אבו זהרי (הנמצאים ברצועה) ואת חסאם בדראן (השוהה כיום בקטר). 
  • הדובר החדש הוא עבד אלרחמן אחמד חאפט' שדיד. משוחרר "עסקת שליט", ששהה עשר שנים בכלא בישראל וגורש לרצועת עזה. עבד אלרחמן אחמד חאפט' שדיד נידון למאסר עולם ועשר שנים נוספות בשל מעורבותו בתכנון וביצוע פיגוע ההתאבדות בכפר סבא מטעם הזרוע הצבאית של חמאס אליה השתייך. הוא  נולד בשנת 1977 בכפר עלאר בגזרת טול כרם. בוגר תואר שני בהלכה (אסלאמית) משווה. נשוי ואב לשני ילדים (אתר הרשמי של חמאס, 6 באוגוסט 2015). בנוסף, להיותו דובר משמש שדיד כמנהל משרד התקשורת אלאסרא בעזה, העוסק באסירים הפלסטינים הכלואים בישראל (דף הפייסבוק של משרד התקשורת אלאסרא, 6 באוגוסט 2015). 
עמדת חמאס בנוגע לאסירים מגורשים
  • חסאם בדראן, דובר חמאס, התייחס בהרחבה לטענותיה של ישראל לפיהן האסירים המגורשים (במשתמע בעקבות עסקת שליט) הם אלה העומדים מאחורי הפיגועים ביהודה ושומרון. לדבריו באמצעות טענה זו ישראל מנסה לפגוע ביחסי החוץ של חמאס. בדראן, שהינו אסיר מגורש בעצמו היושב בקטר, הדגיש כי חמאס מקיימת קשרים עם המדינות המארחות את האסירים המגורשים (אלמוניטור, 6 באוגוסט 2015)[3].
הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין הקימה עמדת תצפית נוספת סמוך לגדר המערכת
  • הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, הקימה מגדל תצפית נוסף סמוך לגדר הביטחון בגבול ישראל רצועת עזה מזרחית לעיר עזה. לטענת פעילי הארגון הקמת המגדל נועדה למטרות תצפית ומעקב אחר תנועות צה"ל באזור וכן להיערכות לקראת לחימה אפשרית (מען, 5 באוגוסט 2015). זוהי עמדת תצפית שנייה שמקימה הזרוע הצבאית של הארגון סמוך לגדר הביטחון. העמדה הראשונה הוקמה באזור העיירה ח'זאעה, מזרחית לח'אן יונס.
מהלכי הרשות הפלסטינית בבית הדין הבינלאומי בהאג
  • בראיון, שהעניק ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ של ממשלת ההסכמה, אמר שהביקור שערך לאחרונה בהאג ובז'נבה היה חשוב ביותר. לדבריו ההחלטה לערוך את הביקור התקבלה במסגרת ישיבה דחופה של ההנהגה הפלסטינית לאחר רצח הילד עלי דואבשה. במסגרת הביקור הם הגישו לבית הדין הפלילי הבינלאומי דו"ח משלים לדו"ח, שהוגש ב-25 ביוני 2015 בנושא ההתנחלויות ומבצע "צוק איתן". אלמאלכי ציין, שבית הדין והתובעת הראשית נענו לבקשתם לקיים ישיבה דחופה בה נכח גם צוות החקירה, שעובד עם התובעת הראשית בכל הנוגע לנושא הפלסטיני. במהלך הישיבה הוחלט שצוות מומחה יבקר בשטח. כמו כן הוסכם, שמשרד החוץ הפלסטיני יגיש את כל הנתונים והדו"חות הרלוונטיים לצוות החקירה כדי שיוכל לגבש את מסקנותיו (ופא, 5 באוגוסט 2015).
  • אבו זניד, נציג הרשות הפלסטינית בהולנד, אמר כי הוא צופה שבית הדין הבינלאומי יחל בחקירתו בתחילת שנת 2016. לדבריו בעוד כחודשיים עומדת להגיע משלחת מטעם בית הדין לרצועת עזה אשר תשלים את החקירה הראשונית, שהחלה בינואר 2015. הוא ציין, כי אם לא יהיה די בחקירה זו תפתח חקירה בינלאומית. לדבריו העיכובים בחקירה נובעים מהעובדה שהליכים משפטיים לוקחים זמן שבמהלכם נערכות חקירות ונאספות ראיות. הוא צופה שהחקירות בנושא הפלסטיני יימשכו כחמש שנים (אלרסאלה.נט, 6 באוגוסט 2015).
הצטרפות הרשות הפלסטינית לאינטרפול
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הפלסטינית, חתם ב-3 באוגוסט 2015 על בקשת הצטרפות של הרשות הפלסטינית לארגון השיטור הפלילי הבינלאומי (אינטרפול). ההצבעה על הבקשה אמורה להתקיים במהלך כינוס הארגון ב-3 בנובמבר 2015. כדי להצטרף יצטרכו הפלסטינים תמיכה של 125 מדינות לפחות. אחמד אלרבעי, עוזר שר הפנים במחלקת היחסים הבינלאומיים אמר כי מהלך ההצטרפות טומן בחובו זכויות וחובות כאחת בראשם התחייבות לחוקה של הארגון, חובה להיות ניטראליים, להיאבק בפשיעה ולא להתערב בסוגיות פוליטיות (אתר PS News, 5 באוגוסט 2015).
הקמת וועדות הגנה אזרחיות ביהודה ושומרון
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי עקבות האירועים בכפר דומא הוחלט ברשות להקים וועדות הגנה אזרחיות ברחבי יהודה ושמרון. לדברי מחמוד אלעאלול, חבר הועדה המרכזית של פתח, כבר התקבלה  החלטה להפעיל את הוועדות ובכפרים החלה הקמתן (רדיו צות פלסטין, 5 באוגוסט 2015). כך למשל הודיעה תנועת פתח בקלקיליה על הקמת ועדות שמירה והגנה ברחבי המחוז כדי להישמר מתקיפות עתידיות של ישראלים בדומה למה שקרה בדומא (מען, 6 באוגוסט 2015). 
  • עבדאללה אבו רחמה, מתאם וועדות ההתנגדות העממית, אמר, כי הקמת ועדות הגנה בכפרים מהווה צעד חשוב ומועיל. לדבריו המתנחלים והצבא יהססו להיכנס לכפרים בהם יפעלו ועדות ההגנה (רדיו צות פלסטין, 4 באוגוסט 2015). בשלב זה אין בידנו מידע אודות פעילות ועדות שכלאה בשטח, הלכה למעשה.

 מעצר אזרח שבדי שפעל למען חזבאללה

  • ב-21 ביולי 2015 עצרו כוחות הביטחון הישראליים לחקירה בנמל התעופה בן גוריון אזרח שבדי ממוצא לבנוני על רקע חשדות ביטחוניים נגדו. העצור הוא חסן ח'ליל חיזראן, יליד 1960. הוא נעצר לאחר שהתקבל מידע לפיו הוא חשוד בקשר עם חזבאללה. להלן פרטים שעלו בחקירתו (שירות הביטחון הכללי, 9 באוגוסט 2015):
  • גיוס לחזבאללה: בשנת 2009 נסע חיזראן עם משפחתו לביקור משפחתי בלבנון. במהלך הביקור הוצע לו לפגוש פעילי חזבאללה והוא הביע הסכמתו. בפגישותיו עם פעילי חזבאללה נאמר לו במפורש, כי הארגון פועל לגיוס פלסטינים המתגוררים באירופה ובעלי אזרחות זרה, כדי שיוכלו לנצל את הנגישות שלהם לישראל ולספק מודיעין לחזבאללה.
  • משימות שהוטלו עליו: חיזראן התבקש לגייס אזרחים ישראליים בדגש על כאלה שיש להם קשרים עם  אנשי צבא, אנשי מערכת הביטחון או גורמים ממשלתיים. כמו כן  התבקש לאסוף מידע אודות ריכוזי צבא, אמצעי לחימה, טנקים, בסיסים צבאיים בישראל ועוד. הוא גם תוחקר על ידי גורמים בחזבאללה על אופן ההתנהלות בנמל התעופה בן גוריון, סידורי האבטחה, ביקורת הדרכונים ועוד.
  • כספים: עבור המפגשים והסכמתו לשתף פעולה עם חזבאללה קיבל בשנת 2009 סכום של 2,300 דולרים בשנת 2011 קיבל סכום נוסף של 800 דולרים[4].
  • בתגובה למעצרו של האזרח השבדי אמרו גורמים בלבנון, כי מעצרו מוכיח שישראל עדיין נמצאת בראש סדר העדיפויות  של ארגון חזבאללה וכי מאבקו נגד דאעש בסוריה לא מתנהל על חשבון המוכנות שלו מול צה"ל (אלאח'באר, 10 באוגוסט 2015).

[1]נכון ל-11 באוגוסט 2015 נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3]על מעורבות אסירים ששוחררו בהנחיה ובביצוע פיגועים ראו פרסום מרכז המידע מ-4 באוגוסט 2015:"הפעלה מבחוץ של התארגנויות חמאס ביהודה ושומרון במסגרת המאמץ, שעושה חמאס, להוציא לפועל פיגועי טרור נגד ישראל"
[4]על גיוס אזרחים למשימות איסוף מידע על ישראל ראו מחקר מרכז המידע מ-28 בנובמבר 2012: "דיוקנו של חזבאללה כארגון טרור ", פרק ג:' הזירה הפנים-ישראלית.