חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (25-19 באוגוסט 2015)

תגובת ישראל לירי הרקטות משטח סוריה, שהתבצע ע

תגובת ישראל לירי הרקטות משטח סוריה, שהתבצע ע"י חולייה המשתייכת לג'האד האסלאמי בפלסטין בהכוונה איראנית.

שרידי כלי  הרכב, שהותקף

שרידי כלי הרכב, שהותקף

חמשת ההרוגים בתקיפת חיל האוויר הישראלי באזור אלקניטרה

חמשת ההרוגים בתקיפת חיל האוויר הישראלי באזור אלקניטרה

אזור הפיגוע ב

אזור הפיגוע ב"כביש המנהרות"(סוכנות תצפית 19 באוגוסט 2015 צלם: הלל מאיר)

תמונת, שפורסמו בדף הפייסבוק של חמאס בהן נראים פלסטינים הממתינים בצידו המצרי של מעבר רפיח כדי להיכנס לרצועה. חמאס מכנה את מעבר רפיח בשם

תמונת, שפורסמו בדף הפייסבוק של חמאס בהן נראים פלסטינים הממתינים בצידו המצרי של מעבר רפיח כדי להיכנס לרצועה. חמאס מכנה את מעבר רפיח בשם "מעבר ההשפלה"

תמונת, שפורסמו בדף הפייסבוק של חמאס בהן נראים פלסטינים הממתינים בצידו המצרי של מעבר רפיח כדי להיכנס לרצועה. חמאס מכנה את מעבר רפיח בשם

תמונת, שפורסמו בדף הפייסבוק של חמאס בהן נראים פלסטינים הממתינים בצידו המצרי של מעבר רפיח כדי להיכנס לרצועה. חמאס מכנה את מעבר רפיח בשם "מעבר ההשפלה"

סעיד מחמד יחיא מג'נין, שנהרג בשורות דאעש בסוריה (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 19 באוגוסט 2015)

סעיד מחמד יחיא מג'נין, שנהרג בשורות דאעש בסוריה (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 19 באוגוסט 2015)

  • במוקד אירועי השבוע עמד שיגור ארבע רקטות לעבר ישראל ממרכז רמת הגולן. שתי נפילות זוהו בגליל העליון ושתיים ברמת הגולן. זהו מטח הרקטות הראשון, ששוגר לעבר אצבע הגליל מסוריה, מאז מלחמת יום הכיפורים (1973). בתגובה תקף צה"ל מטרות של צבא סוריה. יום לאחר שיגור הרקטות תקפו כלי טיס את חוליית הטרור, שביצעה את הירי, והרגו ארבעה או חמישה מחבריה.
  • על פי דובר צה"ל, בוצע הירי על-ידי חוליה של הג'האד האסלאמי בפלסטין. על פי מקורות ביטחוניים ישראליים הופעלה החוליה על-ידי סעיד איזאדי, ראש המחלקה הפלסטינית בכוח קדס האיראני. ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין הכחיש כל קשר לאירוע.
  • השבוע נמשך הטרור העממי ביהודה ושומרון שעיקרו השלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון ואזרחים ישראליים. שירות הביטחון הכללי דיווח על מעצר שתי חוליות פלסטיניות, שהיו מעורבות בהשלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים. מעצרו עשוי להצביע, להערכתנו, כי בחלק מהמקרים אין המדובר במפגעים בודדים וביוזמות ספונטניות אלא בהתארגנויות מקומיות ובפעולות מתוכננות מראש. 
ירי רקטות משטח סוריה לעבר ישראל
  • ב-20 באוגוסט ב-1730 שוגרו ארבע רקטות לעבר ישראל ממרכז רמת הגולן שבשליטת סוריה. שתי נפילות זוהו בגליל העליון ושתים ברמת הגולן. לא היו נפגעים. שריפות פרצו במקום הנפילה של הרקטות (דובר צה"ל, 21 באוגוסט 2015). זהו מטח הרקטות הראשון, ששוגר מסוריה לעבר לאצבע הגליל מאז מלחמת יום הכיפורים (אוקטובר 1973). לדברי גורמי ביטחון ישראליים, כמצוטט בתקשורת הישראלית, בוצע הירי על ידי חוליה של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין בהכוונה איראנית. על פי גורמי הביטחון הישראליים הופעלה החוליה על ידי סעיד איזאדי, ראש המחלקה הפלסטינית בכוח קדס האיראני, שאף עוסק בהברחת אמצעי הלחימה מסוריה ללבנון[1].
  • בתגובה לירי הרקטות לעבר שטח ישראל, תקף צה"ל באמצעות חיל האוויר ויחידות שריון ותותחנים 14 מטרות של המשטר הסורי במרכז רמת הגולן הסורית (דובר צה"ל, 21 באוגוסט 2015). לדברי קצין בכיר בצה"ל הייתה זו תקיפה נרחבת, בהשוואה לתקיפות קודמות של צה"ל, שבוצעו בתגובה לירי ברמת הגולן. בין השאר הותקפו מטרות המזוהות עם צבא סוריה במרחק של כמה קילומטרים מהגבול הישראלי. על פי הדיווחים תקף צה"ל סוללות תותחים הממוקמת באזור אלכום. כמו כן הותקפו מטרות של צבא סוריה ברובע אלבאס בקוניטרה (הארץ, 21 באוגוסט 2015).
  • על פי דיווחי התקשורת הסורית הותקפו סמוך לעיירה אלכום מנהלת התחבורה ומבנה המחוז של קוניטרה (הטלוויזיה הסורית הלוויינית, 21 באוגוסט 2015). נמסר, שכתוצאה מהתקיפה נפגעו חיילים סוריה המשתייכים לגדוד הארטילריה של חטיבה 90 (אלנשרה, 21 באוגוסט 2015). מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי בתקיפה נהרגו שבעה בני אדם, ביניהם קצין סורי (www.syriahr.com, 21 באוגוסט 2015).
  • ב-21 באוגוסט 2015, יום לאחר שיגור הרקטות, ולאחר מעקב מודיעיני, שהתבצע אחר חברי החוליה, תקפו כלי טיס של חיל האוויר את חולית הג'האד האסלאמי בפלסטין, שביצעה את ירי הרקטות. התקיפה בוצעה 15 ק"מ מהגבול בעומק סוריה, בשטח שבשליטת צבא סוריה. בתקיפה נהרגו ככל הנראה ארבעה או חמישה מחברי החוליה (דובר צה"ל, 21 באוגוסט 2015).
תגובות לירי הרקטות
  • התארגנות (פיקטיבית) המכנה עצמה גדודי אלבעת' פרסמה הודעת אבל על מות חמשת פעיליה, בתקיפת חיל האוויר הישראלי נגד כלי הרכב בו נסעו בכביש הכפר אלכום-אלקניטרה. בהודעה פורטו שמות חמשת ההרוגים, שמוצאם ממחנה הפליטים אלואפדין (באזור הכפרי שממזרח לדמשק): מחמד תיסיר שחאדה מטלק; יוסף פתחי אלח'טיב; עבדו הישאן;מחמד הישאן; ע'יאת' אבו עישה (23 באוגוסט 2015,  דף הפייסבוק PALTODAY).
  • ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה (שקרית) בה טען, כי אין לו כל קשר לרכב שהותקף באזור אלקניטרה. בהודעה נטען, כי פעילי הזרוע הצבאית של הארגון אינם פועלים באזורים אלה אלא רק על אדמת פלסטין (אלמנאר, 22 באוגוסט 2015).
  • דאוד שהאב, דובר הג'האד האסלאמי אמר, כי ישראל מנסה באמצעות הודעותיה לחפות על פרשת העציר המנהלי מחמד עלאן. ח'אלד אלבטש, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, הכחיש את טענת ישראל, כי הג'האד האסלאמי בפלסטין עמד מאחורי ירי הרקטות משטח סוריה. לדבריו מדובר באשמה חסרת כל בסיס ובניסיון של ישראל "לייצא" את משבר העציר הביטחוני ולסבך את הג'האד האסלאמי בפלסטין במאבקים המתנהלים מחוץ לשטחי פלסטין (מען, 21 באוגוסט 2015).
  • בהתייחסו לתקיפת החוליה אמר בנימין נתניהו, ראש הממשלה, כי צה"ל פגע בחוליה, שביצעה את הירי ובכוחות הסורים, שאפשרו את הירי . לדבריו אין לישראל כוונה להסלים את האירועים. עוד הוסיף, כי על המדינות הממהרות לחבק את איראן לדעת,כי מפקד איראני הוא זה שהעניק חסות והכוונה לחוליה שירתה על ישראל (אתר משרד ראש הממשלה, 21 באוגוסט 2015). שר הביטחון משה (בוגי ) יעלון אמר, כי חיסול החוליה הוא הוכחה נוספת לכך שישראל לא תסבול כל ניסיון לשבש את החיים ולפגוע בביטחונם של אזרחיה. הוא ציין, שכל מי שיבקש לעשות זאת צה"ל ומערכת הביטחון ירדפו אותו עד חורמה ויניחו עליהם את ידם (21 באוגוסט 2015  ynet).

ירי רקטות

פיגוע ב"כביש המנהרות"
  • ב-19 באוגוסט 2015 בשעות הערב הגיע פלסטיני למוצב צה"ל הממוקם מעל למחסום המנהרות בכניסה לבית ג'אלא (מדרום לירושלים). הפלסטיני השליך מטען מאולתר לעבר חיילי צה"ל המאיישים את המוצב. חייל צה"ל נפצע באורח בינוני ופונה לטיפול רפואי (דובר צה"ל, 19 באוגוסט 2015).
  • ברשתות החברתיות פורסם כרוז מטעם גדודי חללי אלאקצא בבית לחם, שקיבל אחריות על האירוע. בכרוז צוין כי הפיגוע בוצע בתגובה ל"פשעים" שמבצעים המתיישבים וכוחות הביטחון הישראליים נגד העם הפלסטיני. עוד נכתב בכרוז, כי בכוונם להגביר את הפעילות נגד "הכיבוש" ונגד כוחות צה"ל עד לשחרור פלסטין.
הפגנות, עימותים וטרור עממי
  • במהלך השבוע נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (קרי, הטרור העממי). הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון ולעבר אזרחים ישראליים. בלט השבוע ריבוי האירועים בירושלים וסביבתה.  

מימין : פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראלים בכפר קדום (ופא, 21 באוגוסט 2015). משמאל : צעיר פלסטיני, הנושא דגל פתח, מיידה אבן לעבר כוחות ביטחון ישראלים בכפר קדום  (דף הפייסבוק של כפר קדום, 21 באוגוסט 2015)
מימין : פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראלים בכפר קדום (ופא, 21 באוגוסט 2015). משמאל : צעיר פלסטיני, הנושא דגל פתח, מיידה אבן לעבר כוחות ביטחון ישראלים בכפר קדום (דף הפייסבוק של כפר קדום, 21 באוגוסט 2015)

  • להלן אירועים בולטים:
  • 23 באוגוסט 2015- אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים בכביש 443 באזור תחנת הדלק דור אלון. לא היו נפגעים נגרם נזק למכוניות (סוכנות תצפית, 23 באוגוסט 2015).
  • 23 באוגוסט 2015– עשרות בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כוחות משטרה ומשמר הגבול בכפר עיסאויה (שבמזרח ירושלים). לא היו נפגעים (צבע אדום, 23 באוגוסט 2015).
  • 22 באוגוסט 2015– יודו בקבוקי תבערה לעבר מחסום בחברון (צבע אדום, 23 באוגוסט 2015).
  • 21 באוגוסט 2015– בוצע ירי לעבר כוח צה"ל, שביצע פעילות באזור שכם. לא היו נפגעים (צבע אדום, 21 באוגוסט 2015).
  • 21 באוגוסט 2015– פלסטינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים בכביש 443 סמוך לתחנת הדלק דור אלון. לא היו נפגעים. כוחות הביטחון הישראליים ביצעו סקירות לאיתור מיידי האבנים ובקוקי התבערה (צבע אדום, 21 באוגוסט 2015).
  • 20 באוגוסט 2015– פלסטינים יידו אבנים לעבר הרכבת הקלה באזור שועפט לא היו נפגעים. נגרם נזק לרכבת (צבע אדום, 20 באוגוסט 2015)[4].
  • 19 באוגוסט 2015-  אלמונים יידו אבנים לעבר שני כלי רכב בכביש 45 סמוך לירושלים בין צומת עטרות למחלף בנציון נתניהו. פעוטה בת שנה ועשרה חודשים ואביה נפצעו באורח קל. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 19 באוגוסט 2015).

כלי רכב ישראלי, שנפגע מאבן שיידו לעברו פלסטינים בכביש 45 (דף הפייסבוק PALDF, 19 באוגוסט 2015)
כלי רכב ישראלי, שנפגע מאבן שיידו לעברו פלסטינים בכביש 45 (19 באוגוסט 2015, דף הפייסבוק PALDF)

  • 19 באוגוסט 2015– פלסטינים רעולי פנים יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות משטרה ומשמר הגבול בעיסאויה (שבמזרח ירושלים). שוטר נפצע באורח קל מפגיעת בקבוק תבערה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 19 באוגוסט 2015).
  • 19 באוגוסט 2015- אבנים יודו לעבר אוטובוס ושני כלי רכב פרטיים בצומת א-טור, שבמזרח ירושלים. חמישה מנוסעי האוטובוס נפגעו באורח קל. נשק נגרם לשמשות האוטובוס.
פעילות פלסטינית אלימה באזור בית ג'אלא נגד כוונת ישראל להפקיע קרקעות
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה, כי מספר פלסטינים נפצעו משאיפת גז במהלך הפגנה פלסטינית, שהתקיימה ב-23 באוגוסט 2015 באזור ביר עונה סמוך לבית ג'אלא במחאה על כוונת ישראל להשלים את בניית גדר הביטחון באזור בעקבות פסיקת בג"ץ.  בהפגנה השתתפו אנשי דת מוסלמים ונוצרים, מצטפא ברע'ות'י, מזכ"ל היוזמה הפלסטינית וחבר הוועד הפועל של אש"פ, עבדאללה אבו רחמה ומנד'ר עמירה פעילי ה"התנגדות עממית". במהלך ההפגנה עקרו  המפגינים את הגדר (מען, ופא, 23 באוגוסט 2015).

 מימין : מפגינים פלסטינים, ובמרכזם מצטפא ברע'ות'  (מסומן בעיגול), הודפים את גדר התיל במטרה לעוקרה מהמקום (ופא, 23 באוגוסט 2015). משמאל : מפגינים פלסטינים מניפים את הגדר, שעקרו (מען, 23 באוגוסט 2015)
מימין : מפגינים פלסטינים, ובמרכזם מצטפא ברע'ות'י  (מסומן בעיגול), הודפים את גדר התיל במטרה לעוקרה מהמקום (ופא, 23 באוגוסט 2015). משמאל : מפגינים פלסטינים מניפים את הגדר, שעקרו (מען, 23 באוגוסט 2015)

מעצר חוליות, שביצעו פיגועי השלכת בקבוקי תבערה
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו שתי חוליות של פלסטינים, אשר היו מעורבות בהשלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים לעבר כלי רכב וכוחות הביטחון הישראליים. להלן פרטים על החוליות (שירות הביטחון הכללי, 23,24 באוגוסט 2015):
  • חוליה של תושבי בית חנינא החשודה בביצוע פיגועי השלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים בהם נפצעו שלושה בני אדם. שניים מחברי החוליה נושאי תעודות זהות ישראליות, שניים קטינים בני 17-16. בחקירתם סיפרו, כי תכננו את הפיגועים מראש כנקמה על רצח התינוק הפלסטיני בכפר דומא.
  • חוליה של תושבי כפר ביתא (סמוך לשכם), שאנשיה היו מעורבים בהשלכת בקבוקי תבערה מכלי רכבם לעבר כלי רכב ישראליים וביידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. אחד מאנשי החוליה, בן 21, הוא פעיל החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין.

השלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים הינם מרכיב מרכזי בטרור העממי (המכונה "ההתנגדות העממית" ע"י הפלסטינים). מעצר החוליות להערכתנו עשוי להצביע, שבחלק מהמקרים אין המדובר במפגעים בודדים וביוזמות ספונטאניות אלא בהתארגנויות מקומיות ובפעולות מתוכננות מראש.

 

פיגועי בחודש יולי 2015
  • על פי נתוני שירות הביטחון הכללי חלה במהלך יולי 2015 ירידת מה בכמות הפיגועים ביהודה, שומרון וירושלים. סה"כ בוצעו במהלך החודש בוצעו 105 פיגועים לעומת 123 פיגועים במהלך חודש יוני 2015 :
  • התפלגות הפיגועים– ביהודה ושומרון התבצעו 63 פיגועים (לעומת 69 בחודש יוני 2015). בירושלים 42 פיגועים (לעומת 51 בחודש יוני).
  • מתווה הפיגועים– רוב הפיגועים (90 מתוך 105) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה[5]. כמו כן בוצעו פיגוע דקירה אחד, שני פיגועי ירי מנשק קל, 12 פיגועי הנחת מטען ורימון מאולתרים.
  • נפגעים – במהלך החודש נפצעו שלושה אנשי כוחות הביטחון כתוצאה מפיגועים: חייל נפצע בפיגוע דקירה סמוך לביתילו (אזור ראמאללה, 15 ביולי 2015), שני שוטרים נפצעו כתוצאה מהשלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים בעיסאויה, שבמזרח ירושלים (ירושלים, 26 ביולי 2015).
הסתיימה שביתת הרעב של העציר המנהלי
  • במהלך השבוע חל שיפור במצבו של מחמד עלאן העציר הביטחוני, פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין. אולם זמן קצר לאחר מכן חלה שוב התדרדרות במצבו והוא הורדם והונשם. על רקע מצבו ביטל בית המשפט העליון את צו המעצר המנהלי נגדו באופן זמני,  עד שיחול שיפור במצבו. על רקע ההתדרדרות במצבו ומחשש למותו פרס חיל האוויר סוללות כיפת ברזל באשדוד ובבאר שבע. כפועל יוצא מהחלטת בית המשפט הסתיימה שביתת הרעב של העציר (על פי ראיונות שהוא העניק לתקשורת ניתן להתרשם כי הוא חזר לאיתנו).
  • הפלסטינים ראו בהחלטת בית המשפט העליון ניצחון של העציר על ישראל והצלחה של דרך הפעולה שלו.הג'האד האסלאמי בפלסטין בירך על ניצחונו של העציר והדגיש, כי זהו ניצחון לכל פלסטין ול"התנגדות" (קרי, דרך הטרור). מחמד עלאן אמר, כי אם ישראל תחליט לעצור אותו בשנית הוא יחזור לשבות רעב (אלרסאלה.נט, 22 באוגוסט 2015).
  • להלן מספר התבטאויות בנושא:
  • עיסא אלקראקע, יו"ר רשות האסירים והמשוחררים, אמר כי זהו ניצחון לעלאן לאחר שהתגבר על רצון הכיבוש באמצעות שביתת רעב שנמשכה 65 ימים. לדבריו ממשלת ישראל שמה לה למטרה להביא למותו של העציר אך הוא ניצח באמצעות עקשנותו ולמעשה אילץ את ישראל לוותר על ניסיונותיה להרגו (ופא, 20 באוגוסט 2015). לדבריו הם פועלים עתה למינוף כל סוגיית האסירים במסגרת זאת בכוונתם לקיים כינוס משפטי רחב בירדן בהשתתפות מומחים מקומיים ובינלאומיים כדי לחשוף את מדיניות ישראל בפני הקהילה הבינלאומית (רדיו צות פלסטין, 19 באוגוסט 2015).
  • ח'אלד אלבטש, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש כי שחרורו של העציר מהווה ניצחון של הרצון הפלסטיני ושל כל האסירים. הוא הטיל את האחריות למצבו על ישראל (אלמיאדין, 21 באוגוסט 2015).
מעבר רפיח
  • במהלך השבוע נפתח מעבר רפיח למשך ארבעה ימים (20-17 באוגוסט 2015). ב-21 באוגוסט 2015 הודיעו המצרים על סגירתו מחדש של המעבר (וטו, 21 באוגוסט 2015).
  • בהודעה רשמית, שפרסם איאד אלבזם, דובר משרד הפנים של חמאס נאמר כי, במהלך ארבעת הימים, בהם היה המעבר פתוח, עברו 2,579 תושבים בשל סיבות הומניטאריות מהרצועה למצרים. 3,178 תושבים עברו ממצרים לרצועת עזה. מצרים מנעה מ-146 תושבים לעבור לרצועה. עוד הוסיף, כי אין כל מידע באשר למועד פתיחת של המעבר (עמוד הפיסבוק של איאד אלבזם, 21 באוגוסט 2015). במהלך ימים אלה גם הוכנסו לרצועה תרופות וציוד רפואי, תרומת הסהר האדום ממעא"מ וממצרים,  וחומרי בנייה (אלמצרי אליום, אלרסאלה, דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה 21 באוגוסט 2015).
  • במהלך הימים בהם היה המעבר פתוח התירו שלטונות מצרים ל-65 פלסטינים לטוס מנמל התעופה בקהיר (אח'באר אליום, 21 באוגוסט 2015). מנגד נמסר על קשיים, שמערימים שלטונות מצרים בפני יציאת בכירים בחמאס: כוחות הביטחון המצריים עצרו בשדה התעופה בקהיר את חסן אלציפי, מנכ"ל משרד ההקדשים מטעם חמאס ברצועת עזה. כמו כן נמסר כי שלטונות מצרים סירבו לאשר יציאתו לטיפול רפואי במצרים, של איהאב אלע'צין, בכיר בלשכת ההסברה, שלקה בשבץ מוחי (סמא, 19 באוגוסט 2015).  נמסר גם, כי מצרים סירבה להיענות לבקשות חמאס לאפשר למשלחת בכירים מטעמה לצאת מהרצועה (אלקדס.קום, 20 באוגוסט 2015).
פתיחת שנת הלימודים ברצועת עזה
  • פייר קרנבול, נציב אונר"א, הכריז, כי שנת הלימודים בבתי הספר של אונר"א תפתח כמתוכנן ב-24 באוגוסט 2015. זאת, בעקבות הצלחת הסוכנות לגייס את הכספים לכיסוי רוב הגירעון. סכום הגירעון, 78.9 מיליון דולרים, כוסה על ידי סעודיה, כווית, מעא"מ וארה"ב. סהיל אלהנדי, יו"ר איחוד עובדי אונר"א ברצועת עזה בירך על החלטת הנציב (אלראי, 19 באוגוסט 2015).
חטיפת ארבעה פלסטינים בחצי האי סיני
  • ב-19 באוגוסט 2015 בשעות הערב תקפו חמושים בחצי האי סיני אוטובוס נוסעים פלסטיני, שהיה בדרכו מרפיח לשדה התעופה בקהיר וחטפו ארבעה מנוסעיו. בהודעה רשמית, שפרסמה חמאס, נמסר כי קבוצה של חמושים ירו לעבר האוטובוס לאחר הירי האוטובוס נעצר וחמושים עלו אליו. הם הקריאו שמות ארבעה מנוסעי האוטובוס ולקחו אותם עימם. באשר לזהות החוטפים התפרסמו גירסאות סותרות:
  • מקורות ביטחוניים מצריים דיווחו, כי בחקירות, שביצע המודיעין הכללי המצרי עלה, כי פעילי מחוז סיני של דאעש ביצעו את החטיפה ככל הנראה כדי להפעיל לחץ על תנועת חמאס לשחרור חמישים פעילים המשתייכים לזרם הסלפי ברצועת עזה, שנעצרו על ידם. כמו כן מסרו שהארגון מאיים להרוג את החטופים במידה וחמאס תסרב לתנאים (מען, 20 באוגוסט 2015).
  • מקור בחמאס הכחיש את ההודעה לפיה החוטפים הם גורמי דאעש בחצי האי סיני. לדבריו בידי חמאס מידע לפיו גורמים ביטחוניים מצריים הם שמעורבים בפעולת החטיפה (אלרסאלה, 20 באוגוסט 2015). יחד עם זאת הודיעה חמאס, כי היחסים שלה עם מצרים לא יושפעו מהאירוע וכי היא תקיים מגעים עם הגורמים הרשמיים במצרים כדי לחקור את האירוע ולהחזיר את החטופים (האתר הרשמי של חמאס, 20 באוגוסט 2015).
  • המצריים, מצידם, הכחישו את טענות בכירי חמאס לפיהן מנגנוני הביטחון שלהם עומדים מאחורי החטיפה. מקור מצרי מסר, כי ארבעת החטופים, המשתייכים לזרוע הצבאית של חמאס, היו בדרכם לתורכיה כדי להיפגש עם בכירים נוספים בחמאס (אלערביה .נט, 23 באוגוסט 2015).
  • להלן התבטאויות כמה בכירי חמאס בנושא:
  • משרד הפנים הפלסטיניברצועת עזה דרש משלטונות מצרים לשמור על חייהם של ארבעת החטופים, (אלג'זירה.נט, 20 באוגוסט 2015). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועת עזה אמר כי הם החלו לקיים מגעים דחופים עם רשויות מצרים כדי להבין את נסיבות האירוע. הוא קרא למצרים לפעול לביטחון חיי החטופים (עמוד הפייסבוק של איאד אלבאזם,  19 באוגוסט 2015).
  • ע'אזי חמד, תת-שר החוץ מטעם חמאס, אמר כי מדובר באירוע חמור, שהיה מתוכנן בקפידה. לדבריו קיימים סימנים רבים המצביעים על זהות העומדים מאחורי החטיפה.
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הטיל על מצרים את האחריות על האירוע ואמר, כי ישנם ספקות וסימני שאלה רבים באשר לנסיבות (פלסטין אינפו, 22 באוגוסט 2015).
  • משיר אלמצרי, בכיר חמאס, אמר כי המגעים מול מצרים נמשכים לדבריו לחוטפים היה מידע מודיעיני מוקדם באשר לנוסעים באוטובוס מרגע יציאתם את המעבר (אלערבי אלג'דיד, 22 באוגוסט 2015).

מימין: אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, נפגש בלשכתו בעזה עם בני משפחות ארבעת החטופים בסיני (דף הפייסבוק פלסטין אלא'ן, 21 באוגוסט 2015). משמאל: ארבעת החטופים (מימין לשמאל בכיוון השעון) : עבד אלדאים אבו לבדה, חסין אלזבדה, עבדאללה יאסר זנון, אבו אלג'בין (דף הפייסבוק PALDF,  24 באוגוסט 2015)
מימין: אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, נפגש בלשכתו בעזה עם בני משפחות ארבעת החטופים בסיני (דף הפייסבוק פלסטין אלא'ן, 21 באוגוסט 2015). משמאל: ארבעת החטופים (מימין לשמאל בכיוון השעון) : עבד אלדאים אבו לבדה, חסין אלזבדה, עבדאללה יאסר זנון, אבו אלג'בין (24 באוגוסט 2105,  דף הפייסבוק PALDF)

קריאת כיכר ברפיח על שם מפקדים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס
  • ב-22 באוגוסט 2015 ערכה הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח מצעד צבאי לציון שנה למות ראא'ד אלעטאר, מחמד אבו שמאלה ומחמד ברהום, פעילים בכירים בזרוע, שנהרגו במבצע "צוק איתן". בסוף המצעד נחנכה כיכר חדשה הקרויה על שמם של  השלושה.  בכיכר הוקם דגם של רקטת קסאם והוצבו תמונותיהם של שלושת הפעילים (דף הפייסבוק קדס נט, 22 באוגוסט 2015).

מימין: המצעד הצבאי שערכה הזרוע הצבאית של חמאס ברחובות רפיח. משמאל: הכיכר, שהוקמה לזכר שלושת פעילי הזרוע הצבאית,  שנחנכה ברפיח (דף הפייסבוק קדס נט, 22 באוגוסט 2015).
מימין: המצעד הצבאי שערכה הזרוע הצבאית של חמאס ברחובות רפיח. משמאל: הכיכר, שהוקמה לזכר שלושת פעילי הזרוע הצבאית,  שנחנכה ברפיח (דף הפייסבוק קדס נט, 22 באוגוסט 2015).

ראיון ח'אלד משעל
  • בראיון, שהעניק ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הוא התייחס למספר נושאים המעסיקים את הנהגת חמאס בתקופה האחרונה  (אלערבי אלג'דיד, 22 באוגוסט 2015):
  • יוזמות להסכם הרגעה עם ישראל: לדבריו המהלך להסכם הרגעה נובע מרצון לפתור את הבעיות בעזה. אם תיפתרנה בעיות אלה יבשילו התנאים להסכם. לדבריו השיחות, שהתקיימו עד כה עם טוני בלייר בנושא זה נשאו אופי חיובי. עם זאת הן טרם הגיעו לידי מימוש והכדור נמצא עתה במגרש הישראלי.  חמאס איננה מעוניינת ברגיעה קצרה או ארוכה אלאבביסוס הפסקת האש, אשר תישמר, כל עוד ישראל תשמור עליה בעצמה.
  • אי הכללת יהודה ושמרון בהסכם ההרגעה: הסכם ההרגעה קשור לרצועת עזה. אין שום הסכם לגבי הגדה המערבית הנמצאת תחת "כיבוש". על כן קיימות, לדבריו, כל הסיבות לפעול בגדה. גם אם תהייה הפסקת אש עם רצועת עזה "ההתנגדות" (קרי פעילות הטרור)לא תיעצר עד שיסתיימו הכיבוש ומפעל ההתנחלויות.
  • חילופי שבויים: חמאס מסרבת בכל תוקף לקשור בין פיתרון הבעיות של עזה לבין סוגיית חילופי השבויים.
  • יחסי החוץ של חמאסהתורכים הודיעו לחמאס כי הם מתנים את פיתרון משבר המרמרה מול ישראל בהסרת המצור מעל רצועת עזה אולם הכל נמצא עדיין בדיונים. קטר הייתה הראשונה  להכניס חומרי בנייה לרצועת עזה ולהתחיל בתהליך השיקום שלה. הקשר עם סעודיה עמוק אולם הוא חווה עליות ומורדות . לאחר ביקור בסעודיה הוחלט על פתיחת דף חדש ביחסים. קיים קשר מיוחד בין מצרים לבין העם הפלסטיני  אולם בשנתיים האחרונות הואשמה חמאס בהאשמות שווא לפיהן היא מתערבת בענייניה של מצרים. לאחרונה ניכר שיפור מה ביחסים. לחמאס "קשר היסטורי" עם איראן, שעודנו שריר וקיים, אך המחלוקת בנושא המשבר בסוריה נתנה את אותותיה ביחסים אלה. 
התפטרות עשרה מחברי הועד הפועל של אש"ף
  • בכינוס הוועד הפועל של אש"ף, שנערך ב-22 באוגוסט 2015 בראמאללה נבחר צאא'ב עריקאת לתפקיד מזכיר הועד הפועל. כמו כן  הגישו במהלך הישיבה אבו מאזן ועשרה חברים נוספים בוועד הפועל בקשות התפטרות. בהודעה, שפרסמו בתום הכינוס נאמר, כי מדובר במהלך פרוצדוראלי בלבד שתכליתו לכפות כינוס של המועצה הלאומית הפלסטינית בתוך 30 יום, כפי שמתבקש בחוקת אש"ף, לצורך מינוי הנהגה חדשה לארגון. עוד נאמר, כי כל המתפטרים יישארו בתפקידיהם עד לכינוס המועצה שיערך בספטמבר 2015 (ופא, 22 באוגוסט 2015). ככל הנראה נועד המהלך לחזק את מעמדו הפוליטי של אבו מאזן ולהרחיק את מתנגדיו מהנהגת אש"ף ופתח.

מימין: אבו מאזן בכינוס הועד הפועל של אש"פ (ופא, 22 באוגוסט 2015). משמאל: תמונה, שפורסמה בדף הפייסבוק PALDF, מזוהה חמאס, הלועגת להתפטרות בטענה, כי זוהי הצגה בלבד. על גבי התמונה נכתב:"בלעדי, עכשיו על במת התיאטרון . הפקה: ארגון חסר שיניים, תסריט: צאא'ב עריקאת, משחק: מחמוד עבאס"
מימין: אבו מאזן בכינוס הועד הפועל של אש"פ (ופא, 22 באוגוסט 2015). משמאל: תמונה, שפורסמה בדף הפייסבוק PALDF, מזוהה חמאס, הלועגת להתפטרות בטענה, כי זוהי הצגה בלבד. על גבי התמונה נכתב:"בלעדי, עכשיו על במת התיאטרון . הפקה: ארגון חסר שיניים, תסריט: צאא'ב עריקאת, משחק: מחמוד עבאס" (דף הפייסבוק קדס נט, 22 באוגוסט 2015)

תושב ג'נין נהרג בלחימה בסוריה בשורות דאעש
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה על מותו של סעיד מחמד יחיא מג'נין, אשר לחם בשורות דאעש בסוריה. הוא נהרג  ב-17 באוגוסט 2015 בג'רב (הסמוכה לחלב), כתוצאה מתקיפה אווירית נגד מעוזי הארגון. סעיד מחמד יחיא יצא לפני שבעה חודשים, עם סיום לימודי תואר ראשון, בטענה שבכוונתו לעבוד בשבדיה. משם המשיך לתורכיה במטרה להיכנס לסוריה ולהצטרף לשורות דאעש. גורמים פלסטינים דיווחו, כי יחיא יצר קשר עם בני משפחתו באמצעות הפייסבוק ועדכן אותם על הצטרפותו ללחימה בשורות ארגון דאעש (אלחיאת אלג'דידה, כופיה פרס, 19, 20 באוגוסט 2015).
  • בדף פייסבוק מקומי בג'נין, נרשמו בקרב גולשים תגובות מעורבות לידיעה אודות מותו של יחיא בסוריה. חלק מהגולשים ברכו את מעשהו. חלק אחר שאל מדוע הוא יצא להלחם בשורות ארגון דאעש כאשר ירושלים קרובה יותר מסוריה (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 19 באוגוסט 2015).

[1]כוח קדס הינו יחידת עילית של משמרות המהפכה באיראן המשמש כחוד החנית של פעילות החתרנות והטרור של איראן המתבצעת במזרח התיכון וברחבי העולם.  
[2]נכון ל-25 באוגוסט 2015 נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[4]על פי דיווח זכיינית הרכבת הקלה חברת סיטיפאס, במחצית הראשונה של שנת 2015 התרחשו יותר משמונים אירועים בהם יידו פלסטינים אבנים לעבר הרכבת הקלה בירושלים בעיקר בשכונת שועפט ובבית חנינא שבמזרח העיר. ב-46 מקרים נדרשה החלפת חלון שניזוק (ynet, 20 באוגוסט 2015). 
[5]בדו"ח לא נכללו עשרות אירועים של יידוי אבנים.