מבט לג’האד העולמי (26-20 באוגוסט 2015)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

פאצ'ל אחמד אלחיאלי, שדוברת הבית הלבן הודיעה על מותו בתקיפה אווירית אמריקאית בעיראק

פאצ'ל אחמד אלחיאלי, שדוברת הבית הלבן הודיעה על מותו בתקיפה אווירית אמריקאית בעיראק

חלקי רקטות המכילות גז חרדל, שעל פי הטענה עשה בהם שימוש דאעש בעיירה מארע, שבצפון סוריה

חלקי רקטות המכילות גז חרדל, שעל פי הטענה עשה בהם שימוש דאעש בעיירה מארע, שבצפון סוריה

עשרות פצצות מרגמה, שהוכנו על ידי ג'בהת אלנצרה לשיגור לעבר שדה התעופה הצבאי אבו אלצ'הור

עשרות פצצות מרגמה, שהוכנו על ידי ג'בהת אלנצרה לשיגור לעבר שדה התעופה הצבאי אבו אלצ'הור

שיגור פצצות מרגמה לעבר שדה התעופה אבו אלצ'הור

שיגור פצצות מרגמה לעבר שדה התעופה אבו אלצ'הור

פעילי ג'בהת אלנצרה מתכוננים לחסימת כוחות הצבא הסורי בציר עראפית

פעילי ג'בהת אלנצרה מתכוננים לחסימת כוחות הצבא הסורי בציר עראפית

פעיל דאעש משגר פצצת מרגמה לשטח של צבא סוריה בקרבת הכפר אלחקף

פעיל דאעש משגר פצצת מרגמה לשטח של צבא סוריה בקרבת הכפר אלחקף

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר הבסיס (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 20 באוגוסט 2015).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר הבסיס (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 20 באוגוסט 2015).

פעיל דאעש ליד דגל הארגון במרכז הבסיס  (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 20 באוגוסט 2015).

פעיל דאעש ליד דגל הארגון במרכז הבסיס (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 20 באוגוסט 2015).

דגל דאעש מונף על מלון אלברכה בעיר

דגל דאעש מונף על מלון אלברכה בעיר

מתחם בתי הזיקוק סמוך לעיר ביג'י.

מתחם בתי הזיקוק סמוך לעיר ביג'י.

: ירי פצצת מרגמה משטח בית הזיקוק על לעבר כוחות צבא עיראק (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 22 באוגוסט 2015).

: ירי פצצת מרגמה משטח בית הזיקוק על לעבר כוחות צבא עיראק (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 22 באוגוסט 2015).

אבו עבדאללה מחבל מתאבד אמריקאי, שביצע פיגוע התאבדות מטעם דאעש בעיר ביג'י  (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 20 באוגוסט 2015).

אבו עבדאללה מחבל מתאבד אמריקאי, שביצע פיגוע התאבדות מטעם דאעש בעיר ביג'י (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 20 באוגוסט 2015).

קבלת האחריות על הפיגוע בקהיר

קבלת האחריות על הפיגוע בקהיר

סעיד מחמד יחיא מג'נין, שנהרג בשורות דאעש בסוריה, בצילום בעת שהייתו בתורכיה (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 19 באוגוסט 2015)

סעיד מחמד יחיא מג'נין, שנהרג בשורות דאעש בסוריה, בצילום בעת שהייתו בתורכיה (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 19 באוגוסט 2015)

פעילי דאעש במטה חברת החשמל באזור החוף המזרחי בדרנה

פעילי דאעש במטה חברת החשמל באזור החוף המזרחי בדרנה

פעיל  דאעש רעול פנים מברך את התנועה האסלאמית של אוזבקיסטאן על שבועת האמונים לדאעש

פעיל דאעש רעול פנים מברך את התנועה האסלאמית של אוזבקיסטאן על שבועת האמונים לדאעש


עיקרי אירועי השבוע

  • בכלי התקשורת התורכיים והמערביים דווח, כי ארה"ב וסוריה מתכננות הקמת אזור חיץ "נטול דאעש" מצפון לחלב, בקרבת הגבול התורכי, במרחב שבין מעבר הגבול ג'ראבלוס לעיירה מארע. זהו מרחב בעל חשיבות רבה הן לדאעש והן לתורכיה: דרכו עוברים נתיבי הלוגיסטיקה החיוניים של דאעש בין סוריה לתורכיה והוא חוצץ בין אזורים, שבשליטת הכוחות הכורדים, ממזרח וממערב לו. במרחב זה מתנהלת עתה לחימה בין דאעש לבין כמה ארגוני מורדים, שחלקם כנראה נתמכים ע"י תורכיה וארה"ב. השבוע נמסר ממקורות סוריים, כי בקרבות הללו עשה דאעש שימוש בגז חרדל בעיירה מארע. דיווחים אלו טעונים אימות.
  • דאעש קרא ל"גיוס כללי" של פעילים לשם יציאה ללוב וביצוע ג'האד כדי "להגן על האסלאם" בלוב. בקריאה לג'האד נאמר גם, שלוב הינה המפתח לרומא. הקריאה באה להערכתנו בעקבות פניית ממשלת טוברוק במזרח לוב למדינות ערב לבצע תקיפות אוויריות נגד מטרות דאעש בלוב ובפנייה שלה למועצת הביטחון של האו"ם להסיר את אמברגו הנשק, שהוטל עליה. בינתיים ממשיך דאעש להתבסס בעיר החשובה סרת, שבצפון מרכז לוב, אשר הפכה למעוזו העיקרי של הארגון בלוב ובצפון אפריקה בכלל.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות רבות של תקיפות בסוריה ובעיראק באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים.
  • להלן עיקרי התקיפות (אתר Centcom):
  • בסוריה התמקדו התקיפות השבוע בעיקר באזור אלחסכה, חלב, אלרקה, קובאנה, עין עיסא. בתקיפות נפגעו בין השאר יחידות טקטיות של דאעש, עמדות לחימה, כלי רכב נקודות ביקורת ועוד.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזור ביגי', פאלוג'ה, קיסיק, חבאניה, מח'תאר, מוצול, רמאדי, סנג'אר, תל עפר, רוטבה, מחמור ובגדאדי. בתקיפות נפגעו בין השאר יחידות טקטיות של דאעש, עמדות שיגור רקטות, מנהרות, אמצעי לחימה, כלי רכב, מבנים, בונקרים ועוד.
  •  על פי נתוני חיל מפקדת חיל האוויר של ארה"ב, במסגרת המאבק נגד דאעש בסוריה ובעיראק, ביצע חיל האוויר במהלך חודש יולי 2015 מספר שיא של תקיפות של פצצות וטילים באמצעות מטוסים וכלי טיס לא מאויישים. סה"כ ביצע חיל האוויר במהלך החודש 2,828 תקיפות. התקיפות במהלך יולי 2015 מהוות עלייה של 66% לעומת חודש יוני (31 ביולי 2015, www.afcent.af.mil).
הריגת בכיר בדאעש
  • דוברת הבית הלבן הודיעה, כי ב-18 באוגוסט 2015 בתקיפה אווירית, שביצעה ארה"ב, נהרג פאצ'ל אחמד אלחיאלי (Fadel Ahmad al Hiyali) המכונה חאג' מעתז(Haj Mu'taz)  או אבו מסלם התורכמני. ההרוג שימש כסגן בכיר של אבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש. פאצ'ל אחמד אלחיאלי נהרג בעת שנסע במכוניתו סמוך למוצול יחד עם פעיל תקשורת בכיר של הארגון המכונה אבו עבדאללה.
  •  על פי דוברת הבית הלבן פאד'ל אחמד אלח'יאלי היה חבר מועצת השורא של דאעש במעמד של "מספר 2" בארגון. במסגרת תפקידו הוא פעל כמתאם העברות אמצעי לחימה, חומרי נפץ, כלי רכב ולוחמים בין עיראק וסוריה. כמו כן  היה אחראי במשך למעלה משנתיים על המבצעים בעיראק כולל כיבוש העיר מוצול ביוני 2014 (אתר הבית הלבן, 21 באוגוסט 2015)
  •  פאצ'ל אלחיאלי, שמוצאו מהעיר תל עפר, היה קצין בדרגת סא"ל במשמר הרפובליקה העיראקי בתקופתו של צדאם חסין. לאחר מכן היה פעיל בארגון אלקאעדה בעיראק והוא נותר בארגון לאחר שהפך לדאעש (شهداء الواجب السعودي@MARTYRS_KSA, 22 באוגוסט 2015).ככל הידוע לנו הוא שימש בעבר כמתאם לענייני המחוזות של אמירות עיראק. על פי ההודעה האמריקאית נראה, כי בשנה האחרונה גברה חשיבותו של אלחיאלי בצמרת הפיקוד של דאעש[1]

עברו של פאצ'ל אלח'יאלי כקציו בצבא עיראק בתקופת צדאם חסין מאפיין תופעה נרחבת. רבים בצמרת הפיקוד של דאעש, ובתוכם חברי המועצה המייעצת (מג'לס אלשורא) והמועצה הצבאית, הינם קצינים לשעבר בצבא עיראק או פעילים במפלגת הבעת' בתקופת צדאם חסין. שיתוף הפעולה בין אנשי משטרו של צדאם חסין לבין דאעש החל במהלך הלחימה נגד צבא ארה"ב בעיראק, בתקופת "גילגוליו" הקודמים של דאעש (עוד בתקופת היותו שלוחת אלקאעדה בעיראק). במסגרת שיתוף הפעולה ביניהם, הנמשך עד היום, עושה דאעש שימוש בכישורים הצבאיים והבירוקרטיים של אנשי הצבא והמפלגה, שכה חסרים לו.

 

אימון לוחמים סוריים ללחימה נגד דאעש
  • גורמים אמריקאים מסרו, כי יתכן וקבוצה שנייה של לוחמים סורים, העוברת עתה אימונים בתורכיה על ידי מדריכים מצבא ארה"ב ובריטניה, תכנס לסוריה בשבועות הקרובים. נמסר, כי ארה"ב ותורכיה פועלות עתה במסגרת תוכנית חדשה, שאמורה להבטיח, שקבוצת המתאמנים החדשה תוכיח יכולת רבה יותר מזו של הקבוצה הראשונה. שתי המדינות התחייבו להעניק  לקבוצה זו תמיכה אווירית במהלך לחימתה. בארה"ב סירבו להתייחס לידיעה ואישרו רק את מחוייבותה של ארה"ב לתוכנית ההכשרה של הלוחמים הסורים (רויטרס, 21 באוגוסט 2015).

קבוצת הלוחמים הראשונה, שמנתה עשרות בודדות של פעילים, נכנסה לסוריה ממתקן האימונים שבירדן במחצית יולי 2015. זמן קצר לאחר כניסתם, נשבו כמה מהם במהלך עימותים עם פעילי ג'בהת אלנצרה בצפון סוריה. חלקם שוחררו מידי שוביהם. ארה"ב הצהירה על כוונתה להקים כוח המונה כאלף לוחמים אולם על פי קצב ההתקדמות נראה, כי היא נתקלת בקשיים מהותיים. מספר הלוחמים הסורים, שעברו עד כה אימונים במסגרת התוכנית, הינו חסר משמעות בזירה הסורית. גם רמתם המקצועית והמוטיבציה שלהם נמוכות..

 

כוונה להקמת אזור חיץ בצפון סוריה
  • בדיווחים בכלי התקשורת נמסר, כי ארה"ב ותורכיה חתמו על מזכר הבנות לפיו יתכננו שתי המדינות מבצע צבאי להשתלטות על האזור, שבין ג'ראבלוס למראע (ראו מפה). לאחר ההשתלטות  על האזור, שרוחבו כ-98 ק"מ ועומקו 45 ק"מ, הוא "ינוקה" מנוכחות דאעש וימסר לשליטת צבא סוריה החופשי (20 באוגוסט 2015,  world Bulletin). בהסכם הודגש, כי השטחים, אשר "ינוקו" מנוכחות דאעש, שייקראו אזור נטול דאעש, לא יעברו בשום מקרה לשליטת הכורדים (הורייט, 20 באוגוסט 2015).

המדובר באזור בצפון סוריה הנמצא מדרום למרחב ג'ראבלוס-קיליס, שבו מתחוללים בשבועות האחרונים קרבות בין דאעש לבין ארגוני מורדים (שחלקם כנראה נתמך ע"י תורכיה וארה"ב)[2]. המדובר באזור בעל חשיבות רבה עבור דאעש, שכן דרכו עוברים נתיבי הלוגיסטיקה המרכזיים של הארגון, שבין סוריה לתורכיה. אזור זה קיבל, בראיית דאעש, משנה חשיבות לאחר שמעברי גבול אחרים לאורך הגבול (קובאנה, תל אביצ') נפלו לידי הכוחות הכורדים. מההיבט התורכי נודעת לאזור זה חשיבות צבאית ומדינית רבה, שכן הוא המהווה מעין חיץ בין הרצף הטריטוראלי הכורדי לאורך חלקו המזרחי של גבול סוריה-תורכיה לבין המחוז הכורדי עפרין, שבצפון מערב סוריה.

 

הצטרפות אוסטרליה לתקיפות נגד דאעש בסוריה
  •  טוני אבוט (Tony Abbott), ראש ממשלת אוסטרליה אמר, כי ארצו שוקלת בחיוב את בקשתה הרשמית של ארה"ב להשתתף בתקיפות האוויריות נגד דאעש בסוריה במסגרת הקואליציה הבינלאומית . אוסטרליה חברה בקואליציה וחיל האוויר שלה היה מעורב בתקיפות האוויריות  אולם עד עתה הוא תקף רק בעיראק (רויטרס, 21 באוגוסט 2015).

עיקרי התפתחויות בסוריה

מחוז חלב
  • נמשכים הקרבות באזור הכפרי, שמצפון לחלב, בין דאעש לבין ארגוני המורדים.ארגון דאעש תקף את העיירה מארע, שבשליטת ארגוני המורדים, בפצצות מרגמה. מנהל בית החולים בעיירה מסר, כי כעשרה פצועים הגיעו כשהם סובלים מתופעות של חנק, אדמומיות בעניים ובעור, בצקות תסמינים המאפיינים תקיפה בחומרים כימיים (אלדרר אלשאמיה, 22 באוגוסט 2015). תא"ל זאהר אלסאכת, אשר שירת בעבר במנהלת הלוחמה הכימית של צבא סוריה וערק ממנה, מסר כי דאעש עשה שימוש בגז חרדל בעת שתקף את העיירה מארע ב-22 באוגוסט 2015. לדבריו תמונות הפגזים, הפגיעות והאיטיות שבהופעת התסמינים מוכיחים, כי מדובר בנשק כימי, שמקורו ככל הנראה במחסני צבא עיראק (22 באוגוסט 2015,  SNN ).
  • במקביל נמשכים הקרבות באזור שדה התעופה כוירס, שממזרח לחלב: פעילי דאעש פוצצו  מכונית תופת באמצעות מחבל מתאבד בשדה התעופה כוירס (עכס אלסיר, 24 באוגוסט 2015). בעל חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש פרסם הודעה בה קיבל מחוז חלב של דאעש אחריות על פיגוע התאבדות, שהתבצע ב-21 באוגוסט 2015. בהודעה נמסר, כי המחבל המתאבד, המכונה אבו בכר הטורקיסטני, נהג בנגמ"ש תופת אותו פוצץ בנקודת ריכוז של כוחות של צבא סוריה בתוך שדה התעופה. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו ונפצעו עשרות חיילים וקצינים סורים (ذُو البِجَادَينْ@AlBJadin_3, 22 באוגוסט 2015).
מחוז אדלב
  • ב-24 באוגוסט 2014 דווח על עימותים סמוך לשדה התעופה הצבאי אבו אלצ'הור (Abu al-Dohor), שמדרום לחלב, בין כוחות המורדים בהנהגת ג'בהת אלנצרה לבין הצבא הסורי. דווח, כי כוח ג'בהת אלנצרה ניסה להשתלט על שדה התעופה בחיפוי ירי פצצות מרגמה. במהלך העימותים תקף חיל האוויר הסורי את הכוח של ג'בהת אלנצרה (24 באוגוסט 2015,  www.syriahr.com). נראה, כי טרם הושגה הכרעה באזור שדה התעופה.

נראה לנו, כי דאעש וג'בהת אלנצרה מנסים להפעיל לחצים קרקעיים על שדות תעופה צבאיים של המשטר הסורי בצפון סוריה. זאת כמענה לתקיפות האוויריות, שמבצע נגדם צבא סוריה. מוקד העימותים נמצא עתה ממזרח לחלב (שדה התעופה כוירס) ומדרומה (שדה התעופה אבו אלצ'הור).


מחוז אללד'אקיה
  • ב-23 באוגוסט 2015 העלה בעל חשבון טוויטר המזוהה עם ג'בהת אלנצרה תמונות בהן נראים פעילים חמושים של הארגון. העוסקים בהכנות לחסימת כוחות צבא סוריה בציר עראפית, כ-42 ק"מ מצפון מזרח לאללאד'קיה (مراسل جبهة النصرة@morasel_jn1, 23 באוגוסט 2015).
העיירה עראפית שוכנת לצד הכביש הראשי המוביל מאללאד'קיה צפונה, אל הגבול הסורי-התורכי. עד כה הפעילו ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו לחצים על אזור לאד'קיה מכיוון צפון מזרח, ממרחב אדלב ג'סר אל שע'ור. עתה הם מנסים להערכתנו להגביר לחצים אלו ולהפעילם גם מכיוון צפון.

 

גבול סוריה-לבנון
  • נמסר כי מתנהלים קרבות בין דאעש לבין חזבאללה במעבר ג'וסיה, שעל גבול סוריה-לבנון (18 באוגוסט 2015,  www.syriahr.com).

מעבר ג'וסיה (אלקאא') הוא אחד מחמשת מעברי הגבול הרשמיים, שבין סוריה ללבנון. המעבר  נמצא בשליטת המשטר הסורי ועד כה לא נתפס על ידי ארגוני מורדים. לפני הלחימה באלקציר (2013)[3] עברו באזור נתיבים רבים, שדרכם העבירו ארגוני האופוזיציה  אספקה ללבנון. לאחר שהם הובסו באלקציר עברו קווי האספקה לאזורים אחרים הגובלים בלבנון  (ISW, 26 במרץ 2014).

 

מחוז אלסוידאא'
  • ב-22 באוגוסט 2015 העלה בעל חשבון טוויטר, המזוהה עם דאעש, תמונות בהן נראים פעילי דאעש משגרים פצצות מרגמה לעבר שטח אימונים של צבא סוריה בקרבת הכפר אלחקף (Al Huquf, כ-35 ק"מ מצפון מזרח לעיר אלסוידאא') (أبُو عَائِشَةَ@abo_o_26 _3, 22 באוגוסט 2015). יצוין, כי לאחרונה ישנן עדויות לפיהן באזור, בו מתגוררת אוכלוסייה דרוזית גדולה, קיימת נוכחות של פעילי דאעש.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
אלרמאדי
  • נמשכים עימותים בין דאעש לצבא עיראק במרחב העיר אלרמאדי. השבוע דווח, כי צבא עיראק ספג אבידות קשות בעימותים הללו:
  • ב- 23 באוגוסט 2015 אישרו כוחות הביטחון העיראקיים ש-17 חיילי צבא עיראק ושישה לוחמים נוספים נהרגו בתקיפה, שנערכה על ידי מחבלים מתאבדים של דאעש באזור הכפרי של ג'רמשה (Jaramshah), סמוך  לאלרמאדי (דיילי מייל, 23 באוגוסט 2015).
  • ב-21 באוגוסט נהרגו חמישים חיילי צבא עיראק בשני מארבים, שמיקמו פעילי דאעש באזור אלרמאדי. בתקשורת הבריטית. דווח, כי בעקבות זאת פיטר שר ההגנה העיראקי את מפקד צבא עיראק במקום (דיילי מייל, 23 באוגוסט 2015).
חדית'ה
  • דאעש פרסם ב-20 באוגוסט 2015 תמונות המתעדות ירי רקטות, פצצות מרגמה לעבר בסיס של צבא עיראק בקרבת העיר חדית'ה (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 20 באוגוסט 2015).
פלוג'ה
  • דאעש פרסם סרטון ובו תיעוד תקיפה, שביצעו פעילי הארגון נגד בסיס צבא עיראק באיזור פלוג'ה. דאעש דיווח, כי חלק מחיילי הבסיס נהרגו השאר נסו על נפשם וכי לידי דאעש נפל נשק שלל רב (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 20 באוגוסט 2015).
מחוז צלאח אלדין
ביג'י
  • מאבקי השליטה על העיר ביג'י נמשכים. על-פי דיווח דאעש, השתלטו פעיליו ב-21 באוגוסט 2015 על מרבית חלקה המערבי של העיר ביג'י. הארגון פרסם תמונות המעידות על שליטתו באזור (22 באוגוסט 2015,  אתר שיתוף הקבצים  justpaste.it). בסרטון שפרסם דאעש ב-22 באוגוסט 2015 הוא טען לשליטה גם על מתחם בתי הזיקוק שבקרבת העיר.
  • מתאבד אמריקאי, המכונה אבו עבדאללה האמריקאי, ביצע פיגוע התאבדות במהלך תקיפת מחסום של צבא עיראק בעיר ביג'י. תמונתו של המחבל המתאבד פורסמה ברשתות החברתיות . על פי הודעת דאעש נהג המחבל האמריקאי בעת שנהג במכונית עמוסה חומר נפץ ופוצץ עצמו במחסום באזור הדרום מערבי של ביג'י. יחד עימו ביצעו שלושה מחבלים מתאבדים (אחד מהם טג'יקי והשני עיראקי) פעולות התאבדות נגד מחסומים נוספים של צבא עיראק באזור. אין זו הפעם הראשונה בה מעורב פעיל דאעש אמריקאי בפיגוע התאבדות. בתחילת 2015 הודיע דאעש, כי מחבל המכונה אבו דאוד האמריקאי ביצע פעולת התאבדות סמוך לעיר סמאראא', שמצפון לבגדאד (אלערביה, 19 באוגוסט 2015).

מצרים וחצי האי סיני

המערכה בין מחוז סיני של דאעש לבין כוחות הביטחון המצריים
  • במהלך השבוע המשיכו כוחות הביטחון המצריים בפעילות סיכול אינטנסיבית נגד פעילי מחוז סיני של המדינה האסלאמית. במסגרת הפעילות ביצעו הכוחות המצריים תקיפות רבות מהאוויר בעיקר נגד בסיסי טרור באזור אלעריש, רפיח ושיח' זויד. כוחות הביטחון המצריים פגעו במכוניות תופת ואופנועים, פוצצו בתים, נטרלו מטעני חבלה, הרגו כמה עשרות פעילים ועצרו כמה עשרות חשודים.
  •  שלוחת דאעש בסיני פרסמה ב-19 באוגוסט 2015 הודעה בה היא מקבלת אחריות על פיגועים, שביצעה במהלך החודש האחרון. הפיגועים הללו כללו בין השאר תקיפות נגד בתי שוטרים מצריים באזור אלעריש; הפעלת מטענים נגד טנקים וכלי רכב של הצבא המצרי באזור שיח' זויד ואלעריש; התקפה על מחסום של הצבא המצרי על כביש שיח' זויד-רפיח והוצאה להורג של האזרח הקרואטי, שנחטף במצרים (אתר שיתוף הקבצים www.archive.org, 19 באוגוסט 2015). בנוסף לכך ב-19 באוגוסט 2015 קיבל מחוז סיני של דאעש אחריות לפיצוץ מטען חבלה נגד שריונית של צבא מצרים סמוך לתחנת המשטרה, שבאלשיח' זויד (חשבון הטוויטר של הארגון, 19 באוגוסט 2015).
פיגועים במצרים
  • שלוחת דאעש במצרים קיבלה אחריות על פיצוץ שני בנייני ממשל בקהיר ב-20 באוגוסט 2015.על פי דיווחים ראשוניים נפצעו בפיצוצים כשלושים בני אדם. שני הבניינים, שהותקפו הם בניין בית המשפט ובניין הביטחון הלאומי. לדברי דאעש התקיפה בוצעה כנקמה על הוצאה להורג של שישה בני אדם, שלטענת שלטונות מצרים היו חברים בתא טרור והואשמו בהריגת מספר חיילים מצריים בשנת 2014 (הגרדיאן, 20 באוגוסט 2015).

פלסטינים וערביי ישראל

תושב ג'נין נהרג בלחימה בסוריה בשורות דאעש
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה על מותו של סעיד מחמד יחיא מג'נין, אשר לחם בשורות דאעש בסוריה. הוא נהרג  ב-17 באוגוסט 2015 בג'רב הסמוכה לחלב כתוצאה מתקיפה אווירית נגד אחד ממעוזי הארגון. סעיד מחמד יחיא עזב את ג'נין לפני שבעה חודשים, עם סיום לימודי התואר הראשון,  בטענה כי בכוונתו לעבוד בשבדיה (שם שוהה אחיו). הוא הגיע לתורכיה במטרה להיכנס לסוריה כדי להצטרף לשורות דאעש. גורמים פלסטינים דיווחו, כי סעיד יחיא יצר קשר עם בני משפחתו באמצעות הפייסבוק ועדכן אותם על הצטרפותו ללחימה בשורות ארגון דאעש (אלחיאת אלג'דידה, כופיה פרס, 19, 20 באוגוסט 2015).
  • בדף פייסבוק מקומי בג'נין נרשמו בקרב גולשים תגובות מעורבות לידיעה על אודות מותו של יחיא בסוריה. חלק מהגולשים בירך אותו על מעשהו. חלק אחר שאל מדוע הוא יצא להלחם בשורות ארגון דאעש כאשר ירושלים קרובה יותר מסוריה (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 19 באוגוסט 2015).

התנהלות המדינה האסלאמית

רצח ארכיאולוג והרס עתיקות בתדמר
  • ארגון זכויות אדם סורי דווח, כי פעילי דאעש ערפו את ראשו של ארכיאולוג מוכר בעיר תדמר ותלו את גופתו על עמוד בכיכר המרכזית של העיר. הסיבה להוצאתו להורג היא ככל הנראה סירובו לגלות לאנשי דאעש, ששבו אותו, מיקומן של עתיקות, שהוברחו מהעיר למקום מבטחים לפני שכבש הארגון את העיר. הארכיאולוג ח'אלד אלאסד, בן 82, עבד יותר מחמישים שנה כאחראי על העתיקות של העיר תדמר. הוא הוחזק בידי הארגון במשך יותר מחודש. קודם לרציחתו נחקר ועונה ולאחר שסירב לשתף פעולה הוצא להורג (23 באוגוסט 2015,  www.syriahr.com)
  • פעילי דאעש פוצצו מקדש עתיק בעיר העתיקה של תדמר.הם הניחו כמות גדולה של חומרי נפץ במקדש בעלשאמין (Baal Shamin), אחד המקדשים הגדולים והשמורים בעיר  וגרמו לו נזק רב ביותר (24 באוגוסט 2015,  www.syriahr.com).

אין זו הפעם הראשונה בה משמיד ארגון דאעשאתרים היסטוריים ופריטים ארכיאולוגיים נדירים מראשית הציביליזציה האנושית. הרס העתיקות הינו פועל יוצא מתפיסת דאעש, כי המדובר בתרבות כופרת של עובדי אלילים. עם זאת נוהג דאעש לסחור בעתיקות, כולל באמצעות האינטרנט, למטרת צבירת רווחים כספיים. במסגרת זאת אף הקים הארגון משרד לענייני עתיקות, שפעילותו  נועדה למקסם את רווחי הארגון ממכירת עתיקות, שנתפסו על ידו בשטחים אותם כבש בסוריה ובעיראק.


 עצירת זרימת מי הפרת לעיראק
  • גורמים עיראקיים דיווחו, כי דאעש עצר כמות גדולה ממי הפרת בסכר אלטבקה שבעיר רקה הנמצאת בשליטתו. לדברי העיראקים הם פנו בבקשה לתורכיה להגביר את זרימת מי הפרת לעיראק. תורכיה נענתה לבקשה ושחררה כמויות מים גדולות אולם דאעש עצר את זרימת המים לעיראק בסכר אלטבקה. לדברי העיראקים משלחת מטעם משרד משאבי המים בעיראק נמצאת עתה בסוריה כדי להסדיר את הנושא (אלערבי אלג'דיד, 18 באוגוסט 2015)..

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
כללי
  • ממשלת טוברוק במזרח לוב, המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, קראה למדינות ערב לבצע תקיפות אוויריות נגד מטרות דאעש בלוב. במקביל פנתה הממשלה למועצת הביטחון של האו"ם בבקשה להסיר את אמברגו הנשק, שהוטל עליה. זאת משום, שפעילי דאעש, הפועלים בלוב, ממשיכים לכבוש שטחים ממנה. לדברי שר ההסברה הלובי אם יוסר האמברגו ניתן יהיה להביס את דאעש עד תום השנה (הגרדיאן, ספוטניק, 21 באוגוסט 2015).
  • בתגובה קרא דאעש ל"גיוס כללי" של פעיליו לשם ג'האד בלוב. בחשבונות טוויטר המזוהים עם הארגון נשמעה בימים האחרונים קריאה לצאת ללוב ("להגר" אליה), כדי "להגן על האסלאם בלוב". ב-23 באוגוסט 2015 התפרסם סרטון מטעם שלוחת דאעש בלוב- מחוז טריפולי, שבו הופיע בכיר בארגון המכונה אבו עלי אלג'זראוי. הבכיר קרא ל"גיוס כללי" של פעילי דאעש ללחימה בלוב. "הגיוס הכללי" כונה על ידו "ג'האד" נגד ממשלת טוברוק הנתמכת ע"י המערב. הוא ציין, כי הקריאה לג'האד בלוב עולה בחשיבותה על הקריאה להצטרף לג'האד בחצי האי ערב, סוריה, עיראק ותימן. זאת בשל הצורך "לסייע לאסלאם בלוב" (אלערביה, 23 באוגוסט 2015).
סרת
  • בדיווח סוכנות AP נמסר, כי 200-80 פעילי בוקו חראם, שהגיעו מניגריה, נלחמים עתה בעיר סרת לצד פעילי דאעש, העושים מאמץ לבסס שליטתם על העיר. בוקו חראם נשבע אמונים לדאעש בחודש מרץ 2015 והפך למחוז מערב אפריקה של הח'ליפות האסלאמית  (22 באוגוסט 2015,  AP). בשלב זה אין בידינו אימות לידיעה זאת.
דרנה
  • ב-23 באוגוסט 2015 העלה בעל חשבון טוויטר,המזוהה עם דאעש, קישור בו הופיעו תמונות בהן נראים פעילי דאעש לאחר שכבשו חלק מאזור החוף המזרחי בעיר דרנה (שבצפון מזרח לוב). בתמונות נראה, בין היתר, המבנה בו שכן מטה הוועדה הביטחונית באזור, המטה האזורי של חברת החשמל ועוד המצויים עתה בידי דאעש (חשבון טוויטר ذُو البِجَادَينْ@AlBJadin_3; justpaste.it, 23 באוגוסט 2015). העיר דרנה נפלה לידי ארגון ג'האדיסטי מקומי ודאעש מנסה עתה לשוב ולהשתלט עליה.
תימן
  • ב-23 באוגוסט 2015 הצליח כוח של מאע"מ לשחרר את בן הערובה הבריטי דגלאס רוברט סמפל (Douglas Robert Semple), שהוחזק בעדן בידי פעילי ארגון אלקאעדה. שר החוץ הבריטי פיליפ האמונד מסר, שלבן הערובה שלום, והודה למדינות המפרץ על הסיוע בשחרורו. דגלאס רוברט סמפל עבד כמהנדס נפט בתימן. הוא נחטף בחצ'רמות שבמזרח תימן בחודש פברואר 2014 (23 באוגוסט 2015,  אתר aawsat.com).
  • על פי התקשורת הבריטית מסרו גורמי ביטחון רשמיים בתימן, כי ב-22 באוגוסט 2015 תפסו פעילי אלקאעדה בחצי האי ערב עמדות מפתח בעיר עדן ומסביב לה. לדברי גורמי הביטחון הללו הם מרחיבים את שליטתם באזור (23 באוגוסט 2015,  independent.co.uk).
אוזבקיסטאן
  • ב-21 באוגוסט 2015 פורסם, סרטון מטעם דאעש תחת הכותרת "מסר לצבא ח'ראסאן". בסרטון נראים פעילי דאעש, אחד מהם רעול פנים, בעלי תווי פנים אסייתים-מוסלמים. הדובר ברך בשפה האוזבקית את התנועה האסלאמית של אוזבקיסטאן על שבועת האמונים לאבו בכר אלבע'דאדי. כמו כן הוא  קרא למוסלמים בח'ראסאן להצטרף לדאעש. הדובר מביע תקווה שכל המוסלמים יתאחדו תחת דגל אחד (21 באוגוסט 2015,  אתר isdarat.tv). כזכור פרסמה שלוחת דאעש בח'ראסאן סרטון ב-6 באוגוסט 2015, שתיעד שבועת אמונים של תנועת אוזבקיסטאן האסלאמית (IMU) למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי (ראו מבט לג'האד העולמי 12-6 באוגוסט 2015).

פעילות סיכול ומנע

פיגוע ירי בצרפת (תמונת מצב ראשונית)
  •  במהלך נסיעת הרכבת המהירה מאמסטרדאם לפריס יצא אדם משירותי הרכבת כשהוא חמוש ברובה סער מסוג קלצ'ניקוב ובסכין ופתח באש לעבר הנוסעים. שלושה נוסעים נפצעו. מספר נוסעים השתלטו על התוקף, ניטרלו אותו ומנעו הרג רחב היקף. בין הנוסעים, שניטרלו את התוקף, היו שני אזרחים אמריקאים. אחד מהם הינו חייל, שחזר לא מזמן מאפגניסטאן והשני היה פראמדיק בחיל האוויר האמריקאי.
  • מבצע פיגוע הירי זוהה כאיוב אלחזאני (Ayoub el Khazani), בן 26, ממוצא מרוקאי, שעד לפני כשנה התגורר בספרד. בתקשורת הספרדית דווח, כי איוב אלחזאני מוכר היטב לגורמי הביטחון של צרפת, בלגיה וספרד כחבר בתנועות אסלאמיות קיצוניות. הוא יצא לסוריה בשנת 2014 וככל הנראה שירת במשך תקופת מה בשורות דאעש (טלגרף, 22 באוגוסט 2015).
תורכיה
  • כוחות הביטחון התורכיים עצרו בעיר קיליס סמוך לגבול עם סוריה 16 אנשים החשודים בניסיון להצטרף לשורות דאעש. לדברי כוחות הביטחון 14 מהעצורים הם אזרחים זרים. מעצרם בא יומיים לאחר מעצר 22 חשודים כפעילי דאעש במבצע של כוחות הביטחון התורכיים באזור אלבילי (Elbeyli) (www.syriahr.com, 22 באוגוסט 2015). יתכן ומעצרים אלו מעידים על הידוק אמצעי הביטחון התורכים נגד פעילים זרים המנסים להצטרף לדאעש.
ספרד
  •  שר הפנים של ספרד מסר, כי במהלך מבצע משותף עם משטרת מרוקו נעצרו 14 בני אדם במרוקו וספרד בחשד שהיוו חלק מרשת פעילים, שגייסה אזרחים ללחימה בשורות דאעש בסוריה ובעיראק כמו גם לביצע פיגועים במרוקו. חשוד אחד נעצר בעיר מחוץ למדריד, שם פעל. 13 חשודים נוספים נעצרו בכמה ערים במרוקו (פאז, קזבלנקה, נאדור ועוד). לדברי שר הפנים הספרדי 126 אזרחים עזבו את ספרד והצטרפו לשורות דאעש בשנים האחרונו, 25 מהם נהרגו . ידוע כי 25 נוספים כבר שבו לספרד עשרה מהם נעצרו ונגד שאר החוזרים עומדים צווי מעצר (CNN, אקספרס, 25 באוגוסט 2015).
גרמניה

בראיון, שהעניק שר הפנים הגרמני תומס דה מזייר (Thomas de Maziere) הוא אמר, כי מאז 2012 הצטרפו כשבע מאות אזרחים גרמניים לשורות דאעש: כמאה אזרחים גרמניים נהרגו בלחימה וכשליש מהם הצליחו לשוב לגרמניה. לדבריו אלה ששבו מהלחימה מהווים גורם לחשש בקרב שירותי הביטחון הגרמניים. הוא ציין, כי מספרם הגדול של היוצאים מגרמניה משקף את הקשיים שבמעקב אחר אנשים היוצאים לסוריה ועיראק. זאת משום שרובם עושים שימוש בשם בדוי ומסתירים את זהותם האמיתית. ממשלת גרמניה מתכוונת להחרים את התעודות של כל אלו שיצאו לאזורי הלחימה. כמו כן מנסים שלטונות גרמניה לטפל בכל אלה המממנים פעולות טרור בסוריה ובעיראק  (דיילי מייל, 23 באוגוסט 2015).

המלחמה על התודעה

איטליה
  • על רקע קריאתו של דאעש ל"גיוס כללי" של מוסלמים ללחימה בלוב (ראו פרק לוב) יצא הארגון בקמפיין המדגיש, כי לוב הינה "המפתח לאירופה והדרך לרומא". קמפיין זה נועד להערכתנו בראש ובראשונה לעודד הצטרפות לשורות דאעש בלוב אולם יש בו גם מסר מאיים כלפי איטליה. להלן דוגמאות:

חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש בלוב : פעיל דאעש רעול פנים האומר "נכבוש את רומא, בעזרת אללה, זו הבטחה של הנביא שלנו [מחמד], תפילות אללה עליו וברכתו לשלום" (חשבון הטוויטר أم البراء الطرابلسية ‏@w549hhjjkk3 , 23 באוגוסט 2015).
חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש בלוב : פעיל דאעש רעול פנים האומר "נכבוש את רומא, בעזרת אללה, זו הבטחה של הנביא שלנו [מחמד], תפילות אללה עליו וברכתו לשלום" (חשבון הטוויטר أم البراء الطرابلسية ‏@w549hhjjkk3 , 23 באוגוסט 2015).

קריאה של בעל חשבון המזוהה עם דאעש למוסלמים בתוניס, אלג'יריה, צ'אד וסודאן לפנות ללוב, שכן היא "המפתח לאירופה והדרך לרומא, אם ירצה אללה" (חשבון הטוויטר , 23 באוגוסט 2015).
קריאה של בעל חשבון המזוהה עם דאעש למוסלמים בתוניס, אלג'יריה, צ'אד וסודאן לפנות ללוב, שכן היא "המפתח לאירופה והדרך לרומא, אם ירצה אללה" (חשבון הטוויטר , 23 באוגוסט 2015).

חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש פרסם תמונה של מבנה מרומא עליו מתנוסס דגל דאעש תחת הכיתוב "הו חיילי הח'ליפות, בואו בהמוניכם לשער כיבוש רומא" (חשבון הטוויטר دقةياشيخ الله ايطربك ‏@dagadarna, 22 באוגוסט 2015).
חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש פרסם תמונה של מבנה מרומא עליו מתנוסס דגל דאעש תחת הכיתוב "הו חיילי הח'ליפות, בואו בהמוניכם לשער כיבוש רומא" (חשבון הטוויטר دقةياشيخ الله ايطربك ‏@dagadarna, 22 באוגוסט 2015).

מסר מאיים מדאעש להנהגה התורכית
  • דאעש פרסם סרטון בשפה התורכית בו פנה פעיל ממוצא תורכי לתושבי תורכיה ואיים על נשיא תורכיה ועל ה-PKKהדובר, המכונה  אבו יוסף או אבו עמאר, אב לשלושה ילדים, מהעיר בורסה, הינו תורכי אשר עבר להתגורר באלרקה ("עיר הבירה" של דאעש בסוריה). יחד עימו הופיעו בתמונה שני אזרחים תורכיים נוספים (טרף, 19 באוגוסט 2015).
  • בראיון, שהעניק מהעיר רקה בה הוא מתגורר עתה אמר אותו פעיל, כי מטרת הפקת הסרטון היא העברת מסרים לנשיא תורכיה ארדואן, ל-PKK  ולעם התורכי.לטענתו הסרטון הופק ביוזמתם ללא הוראה, שקיבלו מגבוה והוא הוסיף, כי הם מכינים עתה סרט ארוך יותר. לדבריו באזור אלרקה חיים כאלפיים תורכים יחד עם משפחותיהם. כמו כן ישנם תורכים רבים בקרב הכוחות הלוחמים של דאעש (טרף, 19 באוגוסט 2015).

תורכים תושבי אלרקה, המנוצלים להעברת מסרי תעמולה מאיימים בשפה התורכית (טרף, 19 באוגוסט 2015).
תורכים תושבי אלרקה, המנוצלים להעברת מסרי תעמולה מאיימים בשפה התורכית (טרף, 19 באוגוסט 2015).

המסר המאיים הושמע, להערכתנו, על רקע הגברת פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון התורכיים נגד פעילים המנסים להגיע לסוריה כדי להצטרף לדאעש. כמו כן עומדת ברקע כוונת תורכיה להקים אזור "נטול דאעש" בצפון סוריה, בקרבת הגבול הסורי-תורכי. מסר מאיים זה עלול להערכתנו להיות מתורגם לפעולות טרור של דאעש על אדמת תורכיה.

 

[1] דבר מותו של אלחיאלי טעון אימות נוסף בעבר דווח בכלי התקשורת הערביים, כי הוא נהרג במהלך תקיפה אווירית במוצול ב-7 בנובמבר 2014.
[2] הארגון הבולט, בקרבם הינו תנועת אחראר אלשאם האסלאמית, מסגרת-על לארגונים אסלאמיים ג'האדיסטים, שאינם משתייכים לדאעש או לאלקאעדה. נמסר, כי בכוונת תורכיה להפעיל את תנועת אלשאם האסלאמית בצפון סוריה כדי ליצור אזור חופשי מדאעש במרחב, שמצפון לחלב (ומדרום לעיר התורכית Kilis).
[3]ב-19 במאי 2013 פתח ארגון חזבאללה במתקפה על העיר הסורית אלקציר, שהסתיימה ב-5 ביוני. במהלך הקרבות הקשים טוהרה אלקציר מנוכחות הארגונים הג'האדיסטים. בעקבות כיבוש אלקציר ביסס חזבאללה את אחיזתו הביטחונית בצפון בקעת הלבנון ובמרחב אלקציר (שבסוריה) ובכך התאפשרה שליטת צבא סוריה על מעבר ג'וסיה.