מבט לג’האד העולמי (27 באוגוסט- 2 בספטמבר 2015)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

פעיל תנועת אחראר אלשאם יורה ופוגע בשני פעילי דאעש בכפר צנדף

פעיל תנועת אחראר אלשאם יורה ופוגע בשני פעילי דאעש בכפר צנדף

אזהרה,  שפרסם בעל חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, לתושבים המוסלמים במארע, תל רפעת (Tall Rif'at) והכפרים בסביבתם לפיה הם מתבקשים להתרחק מעמדות של כוחות (המורדים) נגדם נלחם דאעש

אזהרה, שפרסם בעל חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, לתושבים המוסלמים במארע, תל רפעת (Tall Rif'at) והכפרים בסביבתם לפיה הם מתבקשים להתרחק מעמדות של כוחות (המורדים) נגדם נלחם דאעש

פעילי דאעש בשכונת אלקדם בדמשק

פעילי דאעש בשכונת אלקדם בדמשק

תמונה מדף  הפייסבוק של אבו חמזה עבדאללה (עבדאללה אלג'מל)

תמונה מדף הפייסבוק של אבו חמזה עבדאללה (עבדאללה אלג'מל)

חסן אלכרמי אלמצראתי נושא את דרשת יום השישי במסגד אבו מצעב אלזרקאוי בסרת

חסן אלכרמי אלמצראתי נושא את דרשת יום השישי במסגד אבו מצעב אלזרקאוי בסרת

ג'ניד אלחסין, האקר בריטי, לפני שעבר לסוריה והצטרף לדאעש.

ג'ניד אלחסין, האקר בריטי, לפני שעבר לסוריה והצטרף לדאעש.

תמונות אותן פרסם ג'ניד אלחסין ברשתות החברתיות לאחר הצטרפותו לשורות דאעש (אלערביה, 27 באוגוסט 2015).

תמונות אותן פרסם ג'ניד אלחסין ברשתות החברתיות לאחר הצטרפותו לשורות דאעש (אלערביה, 27 באוגוסט 2015).


עיקרי אירועי השבוע

  • מוקדי הלחימה העיקריים היו השבוע בסוריה: באזור שמצפון לחלב, עליו דווח, כי הוא מיועד להוות אזור חיץ "נטול דאעש", זכה דאעש להישגים מקומיים בכמה כפרים, שבקרבת הגבול עם תורכיה; באזור אלזבאדני ואדלב קרסה (פעם שנייה) הפסקת אש, שכרכה בין הוצאות המורדים מאלזבדאני לפינוי התושבים השיעים מהכפרים פועה וכפריא. בפרברים הדרומיים של דמשק השתלט דאעש על השכונה אלקדם (או לפחות על חלקה) והרחיב נוכחותו באזור; באללאד'קיה נמשך הלחץ של ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו מכיוון צפון וצפון מזרח.
  • דאעש ממשיך לבסס את שליטתו בעיר החשובה סרת, שבצפון מרכז לוב.השבוע הכריז המופתי של דאעש בסרת על העיר כאמירות אסלאמית הכפופה למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי. בעקבות זאת דווח, כי דאעש מתכוון להשליט על העיר את ההלכה האסלאמית, בפרשנותו (פתיחת בתי משפט שרעיים, שינוי תוכניות הלימודים, הפרדה בין נשים לגברים במערכת החינוך, רישום בתי המסחר ובתי המלאכה בעיר לשם גביית מיסים).

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות רבות של תקיפות בסוריה ובעיראק באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים.
  • להלן עיקרי התקיפות (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב):
  • בסוריה התמקדו התקיפות השבוע בעיקר בצפון סוריה באזורי חלב, חסכה, אלרקה, קובאנה, האול (Hawl, דרומית-מזרחית לאלחסכה) וואשיה (,Washiyahצפונית-מזרחית לחמץ). במהלך התקיפה הושמדו, בין השאר, בונקרים, מחסומים, עמדות לחימה, יחידות טקטיות, כלי רכב וכלי נ"מ של דאעש .
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזורי רמאדי, בגדאדי, ביג'י, חבאניה, חדית'ה, כרכוכ, פלוג'ה, קיסיק (מערבית למוצול), מוצול, סנג'אר, סלטאן עבדאללה (דרומית למוצול), תל עפר (מערבית למוצול) וטוז (מזרחית לתכרית).  בתקיפות נפגעו, בין השאר, יחידות טקטיות של דאעש, משגרי רקטות ופצצות מרגמה, קני ארטילריה, מקלעים, מבנים, עמדות לחימה, עמדות ירי צלפים,
  • בתקשורת האמריקאית דווח, כי מבקר הפנטגון החליט לחקור האשמות מצד גורמים במודיעין הצבאי האמריקאי (DIA) הנוגעות למערכה נגד דאעש. לפי ההאשמות הללו הערכות המודיעין בנוגע להישגי הלחימה של ארה"ב נגד דאעש בעיראק סיפקו תמונה אופטימית של הישגים, בעוד שבפועל המצב היה שונה. החקירה החלה בעקבות מידע אודות ראיות לפיהן בכירים בפיקוד המרכז האמריקאי (Centcom), עיוותו את תמונת המודיעין, שהוצגה בפני הדרג המדיני, ובכלל זה הנשיא אובמה (ניו יורק טיימס, 25 באוגוסט 2015).
הגברת מעורבות תורכיה במערכה נגד דאעש
  • ג'והן קירבי ((John Kirbyדובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מתח ביקורת, על כך שתורכיה מתמהמהת להצטרף כחברה בקואליציה הבינלאומית נגד דאעש. מספר ימים לאחר מכן, ב-29 באוגוסט 2015, הודיע שר החוץ של תורכיה, כי תורכיה ביצעה את ההתקפה האווירית הראשונה שלה נגד מטרות דאעש בסוריה במסגרת תקיפות הקואליציה נגד דאעש. לדברי השר מטרות התקיפה היו יעדי דאעש, המציבים איום ישיר על ביטחונה של תורכיה. דובר הפנטגון פטר קוק אמר, שתקיפת חיל האוויר התורכי משולבת במלואה בתקיפות הקואליציה (29 באוגוסט 2015,  CNN).

הייתה זו הפעם הראשונה שבה פעלו מטוסים תורכיים בשטח סוריה. יוזכר כי במהלך חודש יולי 2015 תקפה תורכיה יעדים של דאעש בסוריה אולם מבלי שמטוסיה חצו את קו הגבול. התקיפה בשטח סוריה הינה איפא צעד נוסף המסמל את הגדלת מעורבות תורכיה במערכה נגד דאעש, הגם שלדעתנו מלוא הפוטנציאל התורכי עדיין אינו בא לידי ביטוי.

 

  • במסגרת הגברת המוערבות התורכית בסוריה נמסר, כי תורכיה החלה לאמן קבוצה של סורים תורכמנים. זאת במטרה להקים כוח משטרה, שיגן על אזור החיץ המתוכנן לקום בצפון סוריה. תורכיה הפנתה קריאה לסורים תורכמנים להתנדב, לעבור אימונים, ולהצטרף לשורות הכוח (דיילי טלגרף, 26 באוגוסט 2015).

בסוריה מתגוררים כמה מאות אלפי תורכמנים, מיעוט ממוצא תורכי. חלקם מתגוררים באזור "הר התורכמנים" (ג'בל אלתרכמאן), ממזרח לאללאד'קיה. כמו כן מצויים ריכוזי תורכמנים באזור חלב, בגבול סוריה עם צפון לבנון ובסמוך לגבול הסורי-תורכי. כמו בני עדות אחרות כך גם התורכמנים סבלו ממוראות מלחמת האזרחים בסוריה. מנהיגים תורכמנים מקומיים ובכירים תורכים האשימו בחודשים האחרונים את הכוחות הכורדים בצפון סוריה בדחיקתם של התורכמנים מאזורי מחייתם ובגירושם מסוריה. גיוסם של תורכמנים והכשרתם לצרכי שיטור הינו, להערכתנו, חלק מההערכות תורכיה להקמת אזור החיץ "נטול דאעש" בצפון סוריה.

 

מחזור אימונים חדש של לוחמים נגד דאעש
  • מקורות צבאיים בארה"ב חשפו, שהקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בראשות ארה"ב החלה לאמן מחזור חדש של 83 מגוייסים למלחמה בדאעש. מוצאם של 71 מגוייסים הינו מתורכיה ו-12 מירדן. דובר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב לא אישר את המספרים, לדבריו בשל סיבות ביטחוניות (29 באוגוסט 2015,  www.tr.com).
  • דיווח זה מצביע על המשך בעיות-היסוד העומדות בפני ארה"ב, במאמציה להקים כוח סורי, שיפעל נגד דאעש. מספרם הקטן של המגוייסים והעדר מגוייסים, שמוצאם מסוריה, מונעים הפיכתם לכח אפקטיבי בלחימה נגד דאעש, ונגד המשטר הסורי. זאת גם אם הכשרתם של המגוייסים החדשים תסתיים בהצלחה והם יצטרפו לשורות הלוחמים בסוריה.

 

עיקרי התפתחויות בסוריה

מחוז חלב
  • גם השבוע נמשכו הקרבות בין דאעש לבין ארגוני המורדים באזור הכפרי, שמצפון לחלב. הקרבות התנהלו באזור עליו דווח כי הוא מיועד להיות אזור חיץ "נטול דאעש".

אזור החיץ המשוער, המתוחם בצבע ירוק, שממנו מתוכננת דחיקת דאעש. ממערב וממזרח לאזור נמצאים אזורים שבשליטת הכורדים לאורך גבול סוריה- תורכיה (GOOGLE MAPS)
אזור החיץ המשוער, המתוחם בצבע ירוק, שממנו מתוכננת דחיקת דאעש. ממערב וממזרח לאזור נמצאים אזורים שבשליטת הכורדים לאורך גבול סוריה- תורכיה (GOOGLE MAPS)

  • להלן כמה אירועים בולטים בשבוע שחלף:
  • ב-27 באוגוסט 2015 דווח על עימותים בין קבוצות אסלאמיות לבין דאעש באזור הכפרים חרג'לה (Harjalah), דלחה (Dalha), הרבל (Harbel) וצנדף (Sandaf), שבקרבת גבול סוריה תורכיה. נמסר, כי פעילי דאעש הצליחו להשתלט על הכפרים הללו (ابوسليمانالحسيني@AL_hosene_2, 27 באוגוסט 2015).
  • לאחר ההשתלטות על הכפרים הללו החלו פעילי דאעש להתקדם לעבר העיירה מארע, שמצפון לחלב (bbc.com/Arabic, 29 באוגוסט 2015).פעיל המזוהה עם תנועת אחראר אלשאם, מסגרת- על של ארגונים אסלאמיים סלפים המובילה את הלחימה בדאעש, העלה סרטון ביוטיוב בו תועדה הפגיעה בשני פעילי דאעש רכובים על אופנוע באזור הכפר צנדף (ערוץ יוטיוב الجبهة الإسلامية, 27 באוגוסט 2015).
  • ב-29באוגוסט 2015 פרסם מחוז חלב של דאעש הודעה, בה נמסר, כי פעילי הארגון בלמו ניסיון של כוחות המורדים לחדור לעיירה תלאלין (כ-35 ק"מ מצפון לחלב). על-פי ההודעה, נהרגו 19 אנשים במהלך הקרבות וכמה פעילים נשבו בידי דאעש. כמו כן נפלו לידי דאעש אמצעי לחימה (חשבון טוויטר السخنةامالقرى☝@mothalb, 29 באוגוסט 2015).
אזור אלזבדאני – אדלב
  • הלחימה באזור אלזבדאני נמשכת מזה כחודשיים ללא הכרעה. בתקשורת הערבית דווח, כי הלחימה נוטה בשבועיים האחרונים לטובת צבא סוריה, המסתיע בחזבאללה. בשבוע שחלף הושג הסכם הפסקת אש נוסף, שנכנס לתוקפו ב-27 באוגוסט 2015 בין חזבאללה לבין ארגון המורדים אחראר אלשאם. הפסקת האש הקודמת, שנכנסה לתוקפה ב-12 באוגוסט 2015 כרכה את הלחימה באזור אלזבדאני עם הלחימה באזור הכפרים השיעים פועה וכפראיא, שמצפון מזרח לאדלב (ראו מפה). הפסקת האש קרסה לאחד שלושה ימים והקרבות חודשו.
  • הפסקת האש החדשה התבססה על הפסקת האש הקודמת והיא כללה הוצאת מאות חמושים, המשתייכים לארגון אחראר אלשאם [כמו גם לארגוני מורדים נוספים], מחוץ לעיר אלזבדאני (אלמיאדין, 27 באוגוסט 2015). מקורות בעלי נגישות למשא ומתן דיווחו, כי ההסדר כלל שני שלבים: בשלב ראשון יפונו הפצועים מאלזבדאני ומהכפרים השיעים, אלפועה וכפריא. בשלב השני יתאפשר לתושבי אלפועה וכפריא לצאת מכפריהם הנצורים בתמורה ליציאת כוחות אחראר אלשאם מאלזבדאני (רדיו שאם, 27 באוגוסט 2015).
  • גם הפסקת האש השנייה קרסה (29 באוגוסט 2015). לנוכח הפרת הפסקת האש החל צבא אלפתח, מסגרת-על של ארגוני המורדים במחוז אדלב, לתקוף את הכפרים פועה וכפריא (SNN, 29 באוגוסט 2015). הצדדים לעימות האשימו אחד את השני באחריות לקריסת הפסקת האש לטענת המשטר הסורי צבא אלפתח הוא זה שהפר את הרגיעה לאחר שתקף את הכפרים פועה וכפריא מנגד, טענו ארגוני המורדים כי צבא סוריה הוא זה שהפר אותה (אלמיאדין, 29 באוגוסט 2015). תושבי אלפועה וכפריא הפגינו וחסמו את הכביש הראשי בדרישה להסיר את המצור משני הכפרים (אלג'זירה, 31 באוגוסט 2015).

מימין: הכפרים השיעיים אלפועה וכפריא, שמצפון מזרח לאדלב. משמאל:  העיר אלזבדאני (Google Maps).
מימין: הכפרים השיעיים אלפועה וכפריא, שמצפון מזרח לאדלב. משמאל:  העיר אלזבדאני (Google Maps).

מחוז אדלב
שדה התעופה אבו אלצ'הור
  • גם השבוע נמשכה הלחימה על שדה התעופה הצבאי אבו ט'הור. פעילי ג'בהת אלנצרה ובני בריתם החלו בהתקפה חדשה על שדה התעופה מכיוון הכניסה הראשית שלו (אלנשרה, 28 באוגוסט 2015), נמסר, כי ג'בהת אלנצרה ובני בריתו הצליחו להשתלט על הכניסה לשדה התעופה (אוריינט, 26 באוגוסט 2015). ב-1 בספטמבר 2015 דווח, כי הכוחות הסורים, בסיוע אווירי, הצליחו להדוף  מתקפה של פעילי ג'בהת אלנצרה (דמשק אלא'ן, 1 בספטמבר 2015).
דמשק
  • פעילי ארגון המורדים אג'נאד אלשאם, המהווים חלק ממסגרת-העל של צבא אלפתח, תפסו שני פעילי דאעש והרגו אותם. בתגובה פתחו פעילי דאעש בהתקפה, שנועדה לכבוש את  שכונת אלקדם, שבדרום דמשק (ראו מפה). נמסר על הרוגים ופצועים לשני הצדדים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 30 באוגוסט 2015).
  • ב-30 באוגוסט 2015 פורסמו תמונות, שמקורן בזרוע ההסברה של דאעש בדמשק, בהם נראו פעילי דאעש בשכונת אלקדם. בתמונות, נראים פעילי דאעש צועדים חמושים ברחובות. כמו כן פורסמו תמונות של אמצעי לחימה, שתפסו פעילי הארגון (أبو مصعب السامرائي☝ ‏@issssicz, justpaste.it, isdarat.tv; 30 באוגוסט 2015). בתקשורת הערבית דווח, ששכונת אלקקדם נכבשה ע"י דאעש (ערוץ אלערבי, 1 בספטמבר 2015). על פי גירסה אחרת כבשו פעילי דאעש את חלקה המזרחי של השכונה (אלספיר, 1 בספטמבר  2015).

בעבר הצליחו פעילי דאעש להשתלט על חלקים ניכרים ממחנה הפליטים אלירמוך, שמדרום לדמשק. הם סולקו ממחנה הפליטים אך המשיכו לקיים נוכחות בשכונה הסמוכה אלחג'ר אלאסוד. אם אכן הצליחו פעילי דאעש להשתלט על שכונת אלקדם או על חלקה הרי שהם הרחיבו את נוכחותם בפאתיה הדרומיים של דמשק.


מחוז אללד'אקיה

  • נמסר על קרבות קשים, שהתנהלו בין כוחות הביטחון הסוריים לבין ג'בהת אלנצרה לבעלי בריתה בכפר דורין, שבצפון מחוז אללד'אקיה. דווח על הרוגים משני הצדדים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 28 באוגוסט 2015). לאחרונה החלו ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו להפעיל לחצים על אזור אללד'אקיה גם מכיוון צפון, במקביל ללחצים המופעלים עליו מאזור אדלב (מכיוון צפון מזרח).
מחוז חמץ
  • ב-29 באוגוסט 2015 פורסם מטעם אעמאק, אחת מזרועות ההסברה של דאעש, כי מחבל מתאבד, המכונה אבו אלמעתצם אלאנצארי, פוצץ עצמו באמצעות מכונית תופת בשכונת אלזהראא' בחלקה המזרחי של העיר חמץ. בשכונה זאת מתגוררת אוכלוסייה עלוית a3maqnews.tumblr) , 29 באוגוסט 2015). ב-29 באוגוסט 2015 פרסם דאעש הודעה בה הוא קיבל אחריות לפיגוע. על-פי לשון ההודעה נהרגו ונפצעו בפיצוץ עשרות עלווים (חשבון טוויטר ابوسيافالانصاري@taleebb1, 29 באוגוסט 2015). מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח על חמישה הרוגים ולמעלה מעשרים פצועים בפיצוץ מכונית התופת (29 באוגוסט 2015).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
  • נמשכת הלחימה במחוז אלאנבאר בין דאעש לבין "כיסי נוכחות" של צבא עיראק בדגש על אזור אלרמאדי). בדיווחי התקשורת נמסר, כי צבא עיראק ממשיך לספוג אבידות בעיקר כתוצאה מפיגועי התאבדות, שמבצע דאעש. במקביל ספגו פעילי דאעש אבדות כתוצאה מתקיפות אוויריות נגדם.
  • להלן עיקרי האירועים:
  • ב-28 באוגוסט 2015 פרסם דאעש במחוז אלאנבאר הודעה בה הוא קיבל אחריות על פיצוץ  שתי מכוניות תופת זו אחר זו, בתוך שיירה של צבא עיראק והמליציות השיעיות המסייעת לו, בקרבת אוניברסיטת אלאנבאר (שברמאדי). לטענת דאעש הושמדה השיירה (חשבון טוויטר السخنةامالقرى☝@mothalb, 28 באוגוסט 2015).
  • ב-27 ביוני 2015 פרסם דאעש הודעה לפיה פעילי ההגנה האווירית של הארגון הפילו מסוק של צבא עיראק בקרבת אלג'ראישי (AL Jaraishi), מצפון לאלרמאדי. לדברי ההודעה כל אנשי צוות המסוק נהרגו בהתרסקות (חשבון טוויטר السخنةامالقرى☝@mothalb, 27 באוגוסט 2015).

אזור אלג'ראישי, שמצפון לאלרמאדי (Google Maps).
אזור אלג'ראישי, שמצפון לאלרמאדי (Google Maps).

  • ב-29 באוגוסט 2015 דווח, כי דאעש ספג עשרות הרוגים בהתקפה מהאוויר, שהתבצעה מערבית לאלרמאדי על-ידי חיל האוויר העיראקי. על-פי מקור ביטחוני עיראקי, היעד לתקיפה היה סדנא של דאעש, שבה מכינים פעילי הארגון מכוניות תופת (אלחרה, 29 באוגוסט 2015).
אלפלוג'ה
  • צבא עיראקי הודיע, כי תקף מהאוויר שיירה של 11 כלי רכב  של דאעש מצפון לעיר.  כמו כן הודיע, כי כוח מיוחד מטעמו פצע קשה את אחד ממפקדי דאעש צפונית אלפלוג'ה וכי גם ארבעה ממלוויו של המפקד נהרגו בהתקפה (פארס, 29 באוגוסט 2015).
מחוז צלאח אלדין
ביג'י
  • גורמי ביטחון עיראקיים דיווחו, כי צבא עיראק התקדם ב-30 באוגוססט 2015 לתוך העיר ביג'י, והגיע לשכונת אלעצרי, שבמערב העיר. על פי הדיווח כעת מרוכזת הלחימה באזור הדרומי של העיר (שפק ניוז, 30 באוגוסט 2015; סוכנות הידיעות הצרפתית, 31 באוגוסט 2015). בשלב זה אין עדיין הכרעה בלחימה בביג'י, למרות ששני הצדדים טוענים להישגים.
בגדאד
  • ב-28 באוגוסט 2015 קיבל דאעש אחריות על פיצוץ מכונית תופת בתחנת המשטרה בשכונת אלזעפראניה (Al Za'franiyah), מדרום מזרח למרכז העיר בגדאד. המכונית, שפוצצה נגררה לתחנת המשטרה, יתכן כדי לנטרלה. בפיצוץ נהרגו ונפצעו מספר שוטרים (أحرارالعراق@Iqsunni, 29 באוגוסט 2015).
מחוז אלג'זירה (אזור סנג'אר, על גבול עיראק-סוריה)

nמחוז אלג'זירה של דאעש פרסם סרטון המתעד אימונים, שביצעו פעילי הארגון במחנה אבו עיסא באזור סנג'אר. בסרטון נראו מדריכים וחניכים ממוצא אזרי. הסרט הינו בשפה האזרית עם כתוביות תרגום לערבית (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 30 באוגוסט 2015).

מימין: אימוני ירי. משמאל למעלה: מדריכי הקורס. משמאל למטה: אחד ממדריכי הקורס, דובר אזרית המכונה ג'נד אללה האזרי (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 30 באוגוסט 2015).
מימין: אימוני ירי. משמאל למעלה: מדריכי הקורס. משמאל למטה: אחד ממדריכי הקורס, דובר אזרית המכונה ג'נד אללה האזרי (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 30 באוגוסט 2015).

הסרטון בשפה האזרית פורסם להערכתנו לשם קידום המאמץ שעושה דאעש לגיוס פעילים מקרב הרפובליקות האסלאמיות של ברית המועצות לשעבר. מאמץ זה גבר מאז הוכרז על ההקמת מחוז צפון הקוקז של המדינה האסלאמית. במסגרת הפנייה לקהלי היעד בקווקז ובמרכז אסיה הודיע דאעש ב-5 ביוני 2015 על הקמתה של  זרוע תקשורת חדשה בשפה הרוסית, המכונה פוראת מדיה (Furat Media).כמו כן פורסמה על ידי דאעש חוברת בשפה הרוסית בשם "הגירה למדינה האסלאמית" המספקת מידע למי שמעונין להצטרף לשורות דאעש (בין השאר אודות המעבר מרוסיה לתורכיה וכיצד יש להתנהל בתורכיה). על פי מקורות רוסיים חלהעליה משמעותית במספר המתנדבים בעלי האזרחות הרוסית, שהצטרפו ללחימה בסוריה ובעיראק. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר, שעל פי ההערכות כ- 2,000 פעילים מרוסיה נלחמים עתה בסוריה ובעיראק (הגרדיאן, 13 ביולי 2015).

 

מצרים וחצי האי סיני

המערכה בין מחוז סיני של דאעש לבין כוחות הביטחון המצריים
  • במהלך השבוע המשיכו כוחות הביטחון המצריים בפעילות סיכול אינטנסיבית נגד פעילי מחוז סיני של המדינה האסלאמית. במסגרת הפעילות ביצעו הכוחות המצריים תקיפות רבות מהאוויר בעיקר נגד בסיסי טרור באזור אלעריש, רפיח ושיח' זויד. כוחות הביטחון המצריים פגעו במכוניות תופת ואופנועים, פוצצו בתים, נטרלו מטעני חבלה, הרגו כמה עשרות פעילים ועצרו כמה עשרות חשודים.
  • פעילי מחוז סיני המשיכו בניסיונות לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון. להלן מספר אירועים:
  • ב-28 באוגוסט 2015 פוצצו כוחות הביטחון המצריים שלושה מטעני חבלה, שהוטמנו בדרום אלשיח' זויד (אלמצרי אליום, 28 באוגוסט 2015).
  • ב-30 באוגוסט 2015 פוצצו כוחות הביטחון המצריים שני מטעני חבלה נוספים באזור (אחדבאר אליום, 30 באוגוסט 2015).
  • ב-30 באוגוסט 2015 נמסר, כי שבעה פעילי מחוז סיני של דאעש נהרגו בעימותים בינם לבין כוחות הביטחון המצריים בדרום אלעריש (אלמצרי אליום, 30 באוגוסט 2015).
  • ב-1 בספטמבר 215 – דווח כי סוכל  פיגוע התאבדות נגד מרכז הביטחון באלעריש (אלערביה, 1 בספטמבר 2015).

פלסטינים וערביי ישראל

ישראלית תושבת שפרעם יצאה לסוריה להצטרף לשורות דאעש
  • ישראלית תושבת שפרעם, בשנות הארבעים לחייה, נשואה ואם לילדים עזבה את ישראל וטסה לתורכיה בניסיון להגיע לסוריה ולהצטרף לדאעש. בני משפחתה, שלא ידעו דבר על כוונותיה, פנו לרשויות בארץ ולמשטרה הבינלאומית כדי למנוע ממנה לחצות את הגבול (אלערב, 29 באוגוסט 2015).
תושב עזה נהרג בשורות דאעש בסוריה
  • מרכז אבן תימיה לאלעלאם, המזוהה עם הסלפים ברצועת עזה, פרסם כרזה לזכרו פלסטיני תושב מחנה הפליטים אלשאטי בעיר עזה, שנהרג בעיראק. על-פי נוסח הכרזה ביצע עבדאללה אלג'מל המכונה אבו חמזה העזתי, פיגוע התאבדות מטעם דאעש במחוז אלאנבאר נגד צבא עיראק (חשבון הטוויטרابن تيمية للإعلام ‏@bentymeia0008 , 28 באוגוסט 2015).
  • עבדאללה אלג'מל, בן 24,  היה בעבר פעיל הזרוע הצבאית של חמאס. הוא עזב במפתיע את רצועת עזה לפני מספר חודשים ויצא לתורכיה. מתורכיה חצה את הגבול לסוריה ומאוחר יותר הגיע לעיראק (קדסניוז, 28 באוגוסט 2015). בדף הפייסבוק שלו הוא מופיע בשם אבו חמזה עבדאללה (או אבו חמזה אלרמלאוי). בדף זה הועלו תמונות שלו במהלך שהותו בתורכיה ככל הנראה כאשר היה  בדרכו לעיראק (דף הפייסבוק ابوحمزةعبدالله, 26 ביוני 2015).

 כרזה לזכרו של עבדאללה אלג'מל, שהופקה על-ידי מרכז אבן תימיה, זרוע הסברה של הארגונים הסלפים בעזה
כרזה לזכרו של עבדאללה אלג'מל, שהופקה על-ידי מרכז אבן תימיה, זרוע הסברה של הארגונים הסלפים בעזה (חשבון הטוויטרابن تيمية للإعلام ‏@bentymeia0008 , 28 באוגוסט 2015).

 

התנהלות המדינה האסלאמית

הוצאות להורג של דאעש
  • האסלאמית ביוני 2014, 3,156 בני אדם בסוריה ביניהם 1,841 אזרחים  (30 באוגוסט 2015,  wwwsyriahr.com).
  • ב-29 באוגוסט 2015 דיווח עמאד אלדלימי, האחראי על נפת אלרטבה מטעם ממשלת עיראק, באזור גבול עיראק-סוריה, כי ארגון דאעש אזק כמאתיים מתושבי הנפה לעמודי חשמל כהכנה להריגתם. זאת, לדבריו בשל הפגנת מחאה, שקיימו התושבים נגד הארגון (אלחדת', 30 באוגוסט 2015).
הריגת בכיר בדאעש בתקיפה אווירית
  • בתקשורת הסורית דווח, כי אבו מסלם אלתוחידי הירדני פעיל בכיר של דאעש בעיר אלרקה, נהרג לפני מספר ימים בתקיפה אווירית. על פי הדיווח היה אבו מסלם אלתוחידי "המוח" מאחורי קרבות הארגון ויש הטוענים, שהיה הפעיל המסוכן ביותר בסוריה (אלדרר אלשאמיה, 30 באוגוסט 2015). אין בידינו אימות למידע.
הריסת עתיקות ומסגדים ופגיעה בכנסיות
  • דאעש ממשיך להרוס את העתיקות בתדמר.במסגרת זאת פוצצו פעילי דאעש את מקדש בל, אחד מאתרי העתיקות הגדולים בעיר וגרמו לו נזק רב (אינדפנדנט, 30 באוגוסט 2015).
  • בעיראק הרס ארגון דאעש באמצעות מטעני חבלה את מסגד אבו בכר ברובע אלשורא בעיר מוצול. כמו כן הסירו פעילי הארגון תמונות היסטוריות משתי כנסיות במרכז העיר.  לטענת דאעש במסגד נמצא קבר, שאותו פוצצו אנשיו (31 באוגוסט 2015,  ibttimes.co.in).
דאעש מנפיק מטבעות זהב משלו

אלחיאת, מרכז ההסברה של דאעש, פרסם סרטון בשפה האנגלית בשם "זריחת הח'ליפות – חזרת דינר הזהב" בו הכריז על תחילת הנפקת מטבעות זהב בערכים שונים, שנועדו לסחר וממכר. בסרטון ניתן הסבר מפורט לגבי מהות המערכת הפיננסית, שדאעש מציע. לדבריהם תמוטט המערכת של דאעש את "מערכת השעבוד הקפיטליסטית" של המערב. לדברי דאעש יתחיל השימוש במטבעות זהב במחוז נינוה בעיראק (יוטיוב, 30 באוגוסט 2015).

במסגרת הקמת מנגנוני ממשל במדינה האסלאמית דואג דאעש להדפיס דרכונים רשמיים ותעודות זהות ולהפגין סממני שליטה ומנהל. בעבר  נמסר, כי דאעש מעוניין להחזיר לשימוש את מטבעות הדינר מזהב ומכסף, שבהם נעשה שימוש בימי האסלאם הראשונים  (אלשרק אלאוסט, 12 בנובמבר 2014). עד כה הדבר לא יצא לפועל. הנפקת המטבעות נועדה לחזק את הסממנים השלטוניים באזורי שליטתו של דאעש ולייחד אותם מהאזורים, שבשליטת המשטרים בעיראק ובסוריה.

 

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
סרת
  • חסן אלכראמי אלמצראתי, המופתי של דאעש בסרת, הכריז על העיר סרת כאמירות אסלאמית הכפופה למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי. ההכרזה הושמעה ב-28 באוגוסט 2015 במהלך דרשת יום השישי במסגד קרטבה בסרת, ששמו הוחלף למסגד אבו מצעב אלזרקאוי ("האב המייסד" של דאעש). בדרשה, שנשא אלכראמי אמר, כי ארגון המדינה האסלאמית בסרת ימשיך  להתפשט "על אפם ועל חמתם של כל הכופרים". הוא ציין גם, כי דאעש אינו חושש מאלו המכנים עצמם "הקואליציה הערבית", שכן אין הם אלא "קואליציה של הכופרים".
  • במסגרת הפיכת העיר סרת לאמירות של דאעש אמר חסן אלמצראתי, כי בכוונת האמירות לבצע מספר שינויים מנהליים בעיר, ביניהם (אח'באר ליביא, 29 באוגוסט 2015):
  • ביסוס המוסדות ההלכתיים (השרעיים), ובכלל זה פתיחת בתי משפט שרעיים.
  • הקמת לשכה לחינוך, שתשנה את תוכנית הלימודים.
  • פתיחתה מחדש של  אוניברסיטת סרת לאחר שייסגרו מספר פקולטות כמו הפקולטה למשפטים.
  • ביצוע הפרדה בין נשים לגברים בכל בתי הספר, המכונים והאוניברסיטה
  • רישום של כל בתי המסחר ובתי המלאכה בעיר, כדי שניתן יהיה להטיל מס על כל הסוחרים ובעלי המלאכה.

התנהלות זו של דאעש בסרת דומה להתנהלות הארגון בערים הגדולות, שכבש בעיראק ובסוריה (מוצול, אלרקה). מיד לאחר כיבוש ערים אלה הפיץ דאעש את "מסמך העיר" (ות'יקת אלמדינה). "מסמך העיר" מגדיר את ההתנהלות ההלכתית (השרעית) המחייבת את דאעש ואת האוכלוסייה המקומית ומסדירה את מערכת היחסים שבין דאעש לתושבים. על-פי עקרונות "מסמכי העיר" של דאעש  אמורים להתנהל מנגנוני הממשל על פי הקודים של ההלכה האסלאמית על-פי הפרשנות של דאעש.

 

בנע'אזי
  • "מקור בכיר" בצבא ממשלת טוברוק מסר ב-27 באוגוסט 2015, כי שלוחת דאעש בלוב מתכוונת לשלוח תגבורת של פעילים, ביניהם גם זרים, לבנע'אזי (שבמזרח המדינה). הגעתם תתבצע דרך נמל צבראתה, שממערב לטריפולי. הוא הזהיר,  כי כל כלי שייט, שיתקרב לחופי העיר בנע'אזי, יותקף ע"י מטוסי קרב ומסוקים.
עיר הנמל צבראתה, שממזרח לטריפולי, נתונה גם היא ככל הנראה לשליטת דאעש. על-פי רשת סקיי ניוז, העיר צבראתה אינה נתונה לשליטת דאעש באופן רשמי, אף כי גורמי ג'האד טוענים, כי דאעש שולט בה. בתקשורת הלובית נמסר,כי העיר משמשת כמרכז אימונים עבור פעילי דאעש. האימונים במקום מתקיימים תחת פיקוח אזרחים לובים ואזרחים זרים (אח'בארליביא, 27 באוגוסט 2015). כמו כן מהווה העיר בסיס ממנו יוצאים פעילי הארגון לביצוע פיגועים בטריפולי (סקיי ניוז, 25 באוגוסט 2015).

 

 

פעילות סיכול ומנע

ארה"ב
  •  צבא ארצות הברית אישר,כיג'ניד אלחסין, האקר בריטי, שפעל בשירות דאעש נהרג באזור אלרקה. על פי הודעת דובר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, ג'ניד אלחסין עסק בפריצה למחשבים ואף ניסה לשכנע אנשים, באמצעות האינטרנט, לבצע פיגועים עבור דאעש (רויטרס, 28 באוגוסט 2015). ג'ניד אלחסין, בן ה-21, שכונה אבו חסין הבריטי, היה מבכירי ההאקרים של דאעש. הוא הואשם בכך שהיה אחראי לגיוס "זאבים בודדים" באמצעות האינטרנט. אשתו, זמרת הראפ סאלי ג'ונס, בריטית שהתאסלמה, הצטרפה אליו לאלרקה (אלערביה, 27 באוגוסט 2015).

ב-17 ביוני 2015 פרסם ארגון דאעש סרטון בשפה הערבית עם כתוביות באנגלית בו איים על ארצות-הברית ואירופה ב"מלחמה אלקטרונית" באמצעות האינטרנט. הדובר פנה למערב וציין, כי ההאקרים האסלאמיים יהיו "הצבא האלקטרוני", שינהל את הלחימה האלקטרונית ויסייע ללוחמים בשטח (יוטיוב, 17 ביוני 2015).  ג'ניד אלחסין היה פעיל מרכזי בקבוצת ההאקרים של דאעש, שכונתה "הצבא האלקטרוני".

 

סעודיה
  • כוחות הביטחון הסעודים עצרו 45 חשודים ביניהם מצרי, פלסטיני ופעילים מטרינידד טובאגו, סעודיה ותימן בחשד להשתייכות לדאעש (אליום אלסאבע, 29 באוגוסט 2015).
לבנון
  • כוחות הביטחון הלבנוניים עצרו אזרח לבנוני, פעיל דאעש, שעל פי החשד נטל חלק בפיגוע התאבדות כפול שבוצע בג'בל מחסין שבטריפולי בחודש ינואר 2015 וגרם לתשעה הרוגים. האזרח הלבנוני הואשם בכך שנתן מחסה לשני פעילי דאעש, שביצעו את הפיגוע. כמו כן נמסר, כי  הוא גייס פעילים לשורות הארגון ואימן אותם בעיקר בשימוש בחומרי נפץ  (אלדראר אלשאמיה, 1 בספטמבר 2015).