הג’האד האסלאמי בפלסטין הצליח פעמיים להביא לשחרור פעיליו, שהיו בישראל במעצר מנהלי, באמצעות שביתות רעב ממושכות שלוו באיומים להפר את הרגיעה ברצועת עזה. זוהי מדיניות של הליכה על הסף הטומנת סיכוני הידרדרות בעתיד


פוסטר, שהופץ ע"י פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, בו נראה העציר המנהלי מחמד עלאן, פעיל הארגון אשר קיים שביתת רעב ממושכת. בערבית נכתב : "האסיר לוחם הג'האד מחמד עלאן. שובת רעב מאז 17/6/2015" (דף הפייסבוק של אגודת מהג'ת אלקדס בעזה, 19 באוגוסט 2015)
פוסטר, שהופץ ע"י פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, בו נראה העציר המנהלי מחמד עלאן, פעיל הארגון אשר קיים שביתת רעב ממושכת. בערבית נכתב : "האסיר לוחם הג'האד מחמד עלאן. שובת רעב מאז 17/6/2015" (דף הפייסבוק של אגודת מהג'ת אלקדס בעזה, 19 באוגוסט 2015)

כללי

1. בחודשיים האחרונים קיימו שני פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין מהשומרון, מחמד עלאן וח'צ'ר עדנאן, שביתות רעב ממושכות, אשר נועדו להניע את ישראל לשחרר אותם ממעצר מנהלי. מעבר לכך נועדו שביתות הרעב להפעיל לחצים על ישראל, שלא להשתמש באמצעי (החשוב) של מעצרים מנהליים במאבק שהיא מנהלת נגד הטרור.

2. בשני המקריםאיים הג'האד האסלאמי בפלסטין בהפסקת הרגיעה ברצועת עזה, במשתמע באמצעות ירי רקטות, אם ימותו העצירים המנהליים כתוצאה משביתת הרעב. בשני המקרים הפסיקה ישראל את המעצר בתום שביתת רעב ממושכת, כשדומה היה, שנשקפה סכנה מיידית וממשית לחייהם של שובתי הרעב. בשני המקרים נתפסה הפסקת המעצר המנהלי כ"ניצחון", אשר בראיית הג'האד האסלאמי בפלסטין כפה על ישראל להיכנע לדרישות השובתים באמצעות איומים. "ניצחון" זה הגביר גם את יוקרתו של הג'האד האסלאמי בפלסטין בזירה הפנים-פלסטינית.

3. להערכתנו יש לג'האד האסלאמי בפלסטין עניין בקיום הרגיעה ברצועת עזה ובהימנעות מאתגורה של מדיניות חמאס. עם זאת, בהיותו ארגון לוחמני יותר מחמאס, ובהעדר השיקולים הממשליים המרסנים של חמאס, נכונותו של הג'האד האסלאמי בפלסטין לקיים את הרגיעה רופפת יותר מזה של חמאס. הנפנוף בהפסקת הרגיעה אם ימותו העצורים המנהליים שובתי הרעב מהווה לדעתנו ביטוי להתנהלות של הליכה על הסף. בהתנהלות שכזאת, העושה שימוש ברגיעה כקלף מיקוח לקידום הישגים מול ישראל ובזירה הפנים-פלסטינית, טמונים סיכוני הידרדרות בעתיד.

 

שביתת הרעב של מחמד עלאן

4. מחמד עלאן, עציר מנהלי פלסטיני מאזור שכם המזוהה עם הג'האד האסלאמי בפלסטין, קיים שביתת רעב ממושכת במשך 65 יום בדרישה לשחררו. ב-14 באוגוסט 2015, בתום 59 ימי שביתת רעב, הידרדר מצבו, הוא איבד הכרתו ונשקפה סכנה לחייו. על רקע החמרת מצבו, והחשש הרפואי מפני נזק מוחי בלתי הפיך, ביטל בית המשפט העליון את צו המעצר המנהלי נגדו באופן זמני. כפועל יוצא מהחלטת בית המשפט הסתיימה שביתת הרעב של העציר ומאז דומה, כי הוא הולך ושב לאיתנו.

5. ב-14 באוגוסט 2015, כשהתדרדר מצבו הרפואי של מחמד עלאן, פרסמו פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, הודעה רשמית המאיימת על ישראל. בהודעה צוין, כי פלוגות ירושלים (ברצועת עזה) מודיעות, כי במקרה של מות העציר מחמד עלאן הם יגיבו על כך בכוח ויפסיקו כל התחייבות מצידם לרגיעה (אתר פלוגות ירושלים, 14 באוגוסט 2015).

ההודעה, שפרסמה הזרוע הצבאית של  הג'האד האסלאמי בפלסטין בה איימה בהפסקת הרגיעה ברצועת עזה  (אתר פלוגות ירושלים, 14 באוגוסט 2015).
ההודעה, שפרסמה הזרוע הצבאית של  הג'האד האסלאמי בפלסטין בה איימה בהפסקת הרגיעה ברצועת עזה  (אתר פלוגות ירושלים, 14 באוגוסט 2015).

6. בעקבות ההתדרדרות במצבו של מחמד עלאן ואיומי הג'אהד האסלאמי פרס חיל האוויר הישראלי סוללות "כיפת ברזל" באשדוד ובבאר שבע. פריסת הסוללות נעשתה להערכתנו בשל החשש, כי הג'האד האסלאמי בפלסטין יממש איומיו וישגר רקטות מהרצועה לעבר ישראל. אולם המתיחות, שהשתררה בדרום באה לסיומה כמה ימים לאחר מכן עם ביטולו הזמני של צו המעצר המנהלי וסיום שביתת הרעב של מחמד עלאן.

7. רמצ'אן עבדאללה שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, התבטא לאחר מעשה, כי אם מחמד עלאן או עדנאן ח'צ'ר לפניו היו מתים – "הייתה לנו תגובה". לדבריו "האויב ראה את הצעדים הללו וראה שאנו רציניים. ההרגעה, לדבריו, אינה מקודשת ו"אם האויב משחק בחייו של העם הפלסטיני, נפר את הרגיעה". הוא הוסיף, כי לגדודי עז אלדין אלקסאם לא הייתה התנגדות לשיגור הרקטות אולם, לדבריו, הם ביקשו להודיע להם מראש על הכוונה לירי כדי שיוכלו לנקוט בצעדי זהירות (נגד תגובה ישראלית) עוד ציין רמצ'אן שלח כי ארגונו רואה את הרגיעה עליה הוסכם בקהיר כצעד זמני, שנועד להקל על סבלו של העם הפלסטיני. הוא הוסיף, כי לג'האד האסלאמי בפלסטין "אין בעיה" לדון בביסוסה של הרגיעה אולם "רגיעה זו אינה מקודשת" (אלמיאדין, 28 באוגוסט 2015).

רמצ'אן שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, בראיון בו הדגיש, כי אם אחד משובתי הרעב היה מת, אז ארגונו היה מפר את הרגיעה ומגיב בירי רקטות (ערוץ אלמיאדין הלבנוני כפי שהופיע ביוטיוב, 28 באוגוסט 2015)
רמצ'אן שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, בראיון בו הדגיש, כי אם אחד משובתי הרעב היה מת, אז ארגונו היה מפר את הרגיעה ומגיב בירי רקטות (ערוץ אלמיאדין הלבנוני כפי שהופיע ביוטיוב, 28 באוגוסט 2015)

8. האירוע פורש ע"י הג'האד האסלאמי בפלסטין כ"ניצחון" על ישראל, אשר כפה עליה לעשות ויתורים בשל האיום בירי רקטות. הג'האד האסלאמי בפלסטין הציג את האירוע כ"ניצחון" של מחמד עלאן, של "הרצון הפלסטיני" ושל דרך ה"התנגדות" (קרי, דרך הטרור).

שביתת הרעב של ח'צ'ר עדנאן

9. פרשת מחמד עלאן, הייתה הפעם השנייה בחודשיים האחרונים, שבה הג'האד האסלאמי בפלסטין הצליח בראייתו "לכופף" את ישראל ולהביא לשחרור פעיליו ממעצר מנהלי. בשני המקרים הפנה הג'האד האסלאמי בפלסטין איומים כלפי ישראל בהפסקת ההרגעה, כאשר מצבו הבריאותי של העציר התדרדר בשל שביתת רעב ממושכת, שאותה קיים.

 

10. ב-22 ביוני 2015 דיווחו כלי התקשורת הפלסטינים על התדרדרות שחלה במצבו של העציר המנהלי ח'צ'ר עדנאן, פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין מאזור ג'נין, אשר שבת רעב בכלא הישראלי במשך כחמישים ימים.על רקע הדיווחים הללו פרסם הג'האד האסלאמי בפלסטין הודעה, שהטילה על ישראל את האחריות המלאה לחייו. דוברים של הג'האד האסלאמי איימו בהפסקת הרגיעה ברצועת עזה אם ימות ח'צ'ר עדנאן והבהירו לאחר מעשה, כי הארגון היה מגיב לו ח'צ'ר עדנאן היה מת:

א. ח'אלד אלבטש, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין ברצועה, אמר במהלך עצרת הזדהות בעזה (26 ביוני 2015), כי אם ח'צ'ר עדנאן ימות בכלא הישראלי הרי הג'האד האסלאמי בפלסטין יפר את הרגיעה, ו"האויב הישראלי" ייאלץ (להתמודד) עם תגובת הארגון (סמא, 26 ביוני 2015).

 ב. אחמד אלעורי, דובר הג'האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון, הצהיר כי במידה וח'צ'ר עדנאן ימות תבוטל הרגיעה ברצועת עזה. לדבריו מותו של ח'צ'ר עדנאן הינו בבחינת "קו אדום", שלא ניתן לעבור עליו בשתיקה (מען, 22 ביוני 2015).

ג. מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין רמצ'אן עבדאללה שלח אמר לאחר שהסתיימה פרשת מחמד עלאן, כי "כאשר נשקפה סכנה לחייו של ח'צ'ר עדנאן, פלוגות ירושלים העלו כוננות". הוא הוסיף, כי אם ח'צ'ר עדנאן או מחמד עלאן היו מתים היה הג'האד האסלאמי בפלסטין מגיב (אלמיאדין, 28 באוגוסט 2015).

11. בסופו של דבר הושג הסדר עם ישראל, שהוביל לשחרורו של ח'צ'ר עדנאן לאחר 56 ימי שביתת רעב. עורכי דינו ואשתו הודיעו, כי במסגרת ההסדר יפסיק ח'צ'ר עדנאן את שביתת הרעב שלו והוא שוחרר ב-12 ביולי 2015. גורמים המזוהים עם הג'האד האסלאמי בפלסטין, תארו את ההסדר כ"ניצחון" של העציר וכ"כניעה" ישראלית. רמצ'אן שלח, מנהיג הארגון, שוחח בטלפון עם בני משפחתו ובירך אותם על "הניצחון" (28 ביוני 2015,  דף הפייסבוק Qudsn). שחרורו של ח'צ'ר עדנאן נחגג ביהודה ושומרון וברצועת עזה.

מימין : חלוקת מיני מתיקה בקופסאות הנושאות את תמונתו של ח'צ'ר עדנאן (דף הפייסבוק PALDF, 29 ביוני 2015). משמאל : בני משפחות האסירים הפלסטינים מציינים בעצרת השבועית מול מטה הצלב האדום בעזה את "נצחונו" של העציר ח'צ'ר עדנאן (פאלטודי, 29 ביוני 2015)
מימין : חלוקת מיני מתיקה בקופסאות הנושאות את תמונתו של ח'צ'ר עדנאן (29 ביוני 2015,  דף הפייסבוק PALDF). משמאל : בני משפחות האסירים הפלסטינים מציינים בעצרת השבועית מול מטה הצלב האדום בעזה את "נצחונו" של העציר ח'צ'ר עדנאן (פאלטודי, 29 ביוני 2015)

12. ב-12 ביולי 2015 שיחררה ישראל את ח'צ'ר עדנאן. מייד לאחר שחרורו הצהיר ח'צ'ר עדנאן, כי מצבו הבריאותי טוב. לדבריו חשף שחרורו את חולשתה ושבריריותה של ישראל. לאחר שחרורו הוא קרא לראות בשביתת הרעב שלו מנוף למאבק האסירים הפלסטינים והעם הפלסטיני בכלל (מען, 14 ביולי 2015).

מימין : ח'צ'ר עדנאן מתקבל על ידי גורמי התיאום והקישור הפלסטיניים עם שחרורו מישראל (מען, 12 ביולי 2015). משמאל : ח'צ'ר עדנאן מגיע לכפרו עראבה, דרומית לג'נין, ומתקבל ע"י תושבים מקומיים (דף הפייסבוק PALDF, 12 ביולי 2015)
מימין : ח'צ'ר עדנאן מתקבל על ידי גורמי התיאום והקישור הפלסטיניים עם שחרורו מישראל (מען, 12 ביולי 2015). משמאל : ח'צ'ר עדנאן מגיע לכפרו עראבה, דרומית לג'נין, ומתקבל ע"י תושבים מקומיים (12 ביולי 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

13. מייד לאחר שחרורו פעל ח'צ'ר עדנאן באופן מתריס כלפי ישראל. יממה לאחר השחרור הוא נעצר ע"י משטרת ישראל כאשר הגיע להתפלל בהר הבית, למרות שנאסרה עליו הכניסה לירושלים. טרם מעצרו הוא קיים שורה של ביקורים במזרח ירושלים, ביניהם בביתו של פעיל החזית הדמוקרטית סאמר אלעיסאוי, שניהל שביתת רעב ממושכת שהביאה לשחרורו המוקדם[1].

"השיטה האירית" מול "השיטה הפלסטינית": מאמרו של נאצר אללחאם העורך הראשי של סוכנות הידיעות מען

14.    בעקבות הצלחת שביתת הרעב של מחמד עלאן כתב נאצר אללחאם העורך הראשי של סוכנות הידיעות הפלסטינית הפופלורית מען, מאמר שכותרתו: "הפלסטינים משתמשים בשיטה האירית נגד הכיבוש הישראלי" (20 באוגוסט 2015), במאמרו בוחן נאצר אללחאם את הלקחים, שיש לדעתו להפיק משביתות הרעב של העצירים והאסירים הפלסטינים.

ד"ר נאצר אללחאם  (דף הפייסבוק של ד"ר נאצר אללחאם, 3 בספטמבר 2015)
ד"ר נאצר אללחאם  (דף הפייסבוק של ד"ר נאצר אללחאם, 3 בספטמבר 2015)

15.    להלן עיקרי המאמר:

א. לשביתת רעב של עצירים פוליטיים[2] יש שתי צורות: האחת, "השיטה האירית", שבה אחד העצירים מכריז של שביתת רעב וממשיך בכך עד למוות, ואז אסיר אחר ממשיך את המאבק. השיטה השנייה, "השיטה הפלסטינית", שבה כל האסירים מכריזים בבת אחת על שביתת רעב קולקטיבית והיא נמשכת עד למימוש דרישותיהם, או חלק מהן.

ב. בשנים האחרונות היו כמה פלסטינים, שעשו שימוש ב"שיטה האירית". נאצר אללחאם הזכיר בהקשר לכך את סאמר אלעיסאוי (ראו סעיף 13 הערה מס' 1), ח'צ'ר עדנאן ומחמד עלאן (שני העצירים המנהליים, פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין). עתה נראה כי "השיטה האירית" תופסת אחיזה איתנה בקרב האסירים הפלסטינים, חרף הקושי וסכנת החיים הטמונים בה. זאת בשל התנאים הקשים של האסירים וחוקי הכנסת החדשים, אשר "הפכו את העניין להכרחי, שאינו נתון לבחירה".

 ג. הג'האד האסלאמי בפלסטין, החזית הדמוקרטית והחזית העממיתהצליחו בשנתיים האחרונות להעלות את רף המאבק לרמת חסרת תקדים. משקיפים רבים היו ספקנים בכל הנוגע למאבק של הבודדים ("השיטה האירית") וקראו לדבוק ב"דרך המאבק הקולקטיבית". אולם שורה של אסירים, ובתוכם מחמד עלאן, ח'צ'ר עדנאן וסאמר אלעיסאוי, "הצליחו לשכנע את החברה הפלסטינית, כי דרך המאבק שלהם הינה אפקטיבית".

ד. בסיום המאמר קרא נאצר אללחאם לעודד מגזרים פלסטינים נוספים (הסטודנטים, מנגנוני הביטחון, ארגוני נשים, פועלים ועוד) "לתור אחר דרכים מהירות יותר ומוצלחות יותר" במאבקם נגד ישראל. זאת במטרה "להסב משבר לכיבוש", כדרך שעשתה זאת דרום אפריקה בשנות השמונים של המאה הקודמת.

16. מען הינה סוכנות ידיעות פלסטינית, אשר נוסדה ב-2005, משרדיה הראשיים נמצאים בבית לחם. זוהי אחת מסוכנויות הידיעות הבולטות והפופולאריות בקרב הציבור הפלסטיני. הסוכנות מפעילה כתבים בפריסה נרחבת ביהודה ושומרון וברצועת עזה. בראשה עומד נאצר אללחאם, יליד מחנה הפליטים אלדהישה, שבבית לחם. אללחאם הינו בוגר תואר ראשון בפסיכולוגיה מאוניברסיטת בית לחם, תואר שני בעיתונאות ותקשורת מאוניברסיטת האג ותואר שלישי בפסיכולוגיה. הוא דובר ערבית, אנגלית ועברית, מקורב לבכירים ברשות הפלסטינית, ובעבר התלווה לא אחת למסעותיו של אבו מאזן בחו"ל וראיין אותו.

17. יצויין, כי סוכנות הידיעות מען אירחה במשרדיה בבית לחם ב-1 בספטמבר 2015 את פעיל הג'האד האסלאמי ח'צ'ר עדנאן (העציר המנהלי, אשר שבת רעב ושוחרר ע"י ישראל ביוני 2015 כפי שתואר לעיל). את פניו קיבל נאצר אללחאם העורך הראשי של סוכנות הידיעות. אללחאם שיבח את "עמידתו האיתנה" של ח'צ'ר עדנאן ואת מאבקו בעת שהותו בכלא הישראלי. ח'צ'ר עדנאן מצידו הודה על התמיכה התקשורתית, שקיבל מסוכנות מען (מען, 1 בספטמבר 2015).

נאצר אללחאם (מצד ימין), העורך הראשי של סוכנות הידיעות מען, ומחמד פרג' (מצד שמאל), מנהל ערוץ הלווין של סוכנות מען. השניים אירחו במשרדי הסוכנות בבית לחם את בכיר הג'האד האסלאמי ח'צ'ר עדנאן, העומד במרכז (מען, 1 בספטמבר 2015)
נאצר אללחאם (מצד ימין), העורך הראשי של סוכנות הידיעות מען, ומחמד פרג' (מצד שמאל), מנהל ערוץ הלווין של סוכנות מען. השניים אירחו במשרדי הסוכנות בבית לחם את בכיר הג'האד האסלאמי ח'צ'ר עדנאן, העומד במרכז (מען, 1 בספטמבר 2015)

18.    מאמרו של נאצר אללחאם מבטא להערכתנותחילת הפקת לקחים כתוצאה מהצלחת שביתות הרעב האחרונות של העצירים המנהליים, פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין. במרכזם עומד אימוץ מה שאללחאם מכנה "השיטה האירית", קרי – התמקדות בשביתות רעב בודדות, של אסירים או עצירים שייבחרו בקפידה. אם תאומץ דרך פעולה זאת סביר, כי היא תגובה ע"י פעולות אלימות ביהודה ושומרון או איומים של ארגוני הטרור בשימוש בכוח, במטרה לכפות על ישראל להיענות לדרישות שובתי הרעב.

 

[1]סאמר אלעיסאוי,בן 35, פעיל החזית הדמוקרטית. הוא הורשע בשנת 2000 במעורבות בפיגועי ירי נגד ישראלים ונידון   לשלושים שנות מאסר. שוחרר במסגרת עסקת שליט. כשנה לאחר ששוחרר במסגרת עסקת שליט הוא נעצר ונכלא בגין הפרת תנאי שחרורו. באוגוסט 2012, חודש לאחר שנכלא מחדש, פתח אלעיסאוי בשביתת רעב במחאה על תנאי כליאתו. אלעיסאוי שבת במשך שמונה חודשים, ואושפז בבית חולים בגין מצבו. השביתה הפכה את אלעיסאוי לסמל ברחוב הפלסטיני והביאה למחאה בשטחי יהודה ושומרון. בישראל התעורר חשש, שמותו יצית גל של מהומות. בדצמבר 2013 הוסכם עמו על שחרורו המוקדם בתמורה להפסקת שביתת הרעב.ביוני 2015 נעצר אלעיסאוי על ידי צה"ל בעיסאוויה משום שלדברי התביעה הצבאית מאז ששוחרר חזר עיסאווי ל"פעילות טרור מלאה".
[2]נאצר אללחאם, והפלסטינים בכלל, נוהגים להציג פעילי טרור הנמצאים במאסר או במעצר כ"עצירים פוליטיים".