מבט לאיראן

23 באוגוסט עד 6 בספטמבר 2015 מאת: ד"ר רז צימט
מפקד משמרות המהפכה במסיבת העיתונאים, מתוך: ספאה ניוז

מפקד משמרות המהפכה במסיבת העיתונאים, מתוך: ספאה ניוז

שר ההגנה דהקאן, מתוך: ספאה ניוז

שר ההגנה דהקאן, מתוך: ספאה ניוז

אירג' מסג'די

אירג' מסג'די

אחמד חיארי

אחמד חיארי

כתב הטלוויזיה האיראנית, שנפצע בסוריה

כתב הטלוויזיה האיראנית, שנפצע בסוריה

הלווית מוסא עליזאדה במשהד

הלווית מוסא עליזאדה במשהד

כתובת תמיכה במנהיג איראן, ח'אמנהאי, בעיר זבדאני לאחר השתלטות תומכי המשטר הסורי על חלקים מהעיר

כתובת תמיכה במנהיג איראן, ח'אמנהאי, בעיר זבדאני לאחר השתלטות תומכי המשטר הסורי על חלקים מהעיר

פגישת נעים קאסם ומהדי צ'מראן, מתוך: רסא ניוז (Rasa News)

פגישת נעים קאסם ומהדי צ'מראן, מתוך: רסא ניוז (Rasa News)

מחמד אל-חסון בביקור בחוף השנהב, מתוך: חוזה ניוז

מחמד אל-חסון בביקור בחוף השנהב, מתוך: חוזה ניוז

איתאללה נורי-המדאני מגיע לאזרביג'אן

איתאללה נורי-המדאני מגיע לאזרביג'אן

שבוע התרבות האיראני בסרביה, מתוך: מהר ניוז

שבוע התרבות האיראני בסרביה, מתוך: מהר ניוז


עיקרי הדברים
  • מפקד משמרות המהפכה אמר, כי איראן תמשיך לתמוך בחזית ההתנגדות בכל האמצעים העומדים לרשותה וכי היא רואה בתמיכתה המוחלטת בסוריה משימה מהפכנית.
  • קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, סקר בפני מועצת המומחים האיראנית את ההתפתחויות באזור ואמר כי ירידת השפעתה האזורית של ארצות-הברית מחזקת את השפעת איראן וחזית ההתנגדות.
  • קצין משמרות המהפכה נהרג וכתב הטלוויזיה האיראנית נפצע בתקרית עם דאעש בלאד'קיה, שבסוריה.
  • שלושה לוחמים בחטיבה השיעית האפגאנית הפועלת בחסות משמרות המהפכה בסוריה נקברו בשבוע האחרון ברחבי איראן.
  • נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, הצהיר כי חזבאללה גאה בקשריה עם איראן. 
  • רמדאן שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, שיבח את תמיכתה האסטרטגית של איראן בפלסטינים וציין, כי נפגש לאחרונה עם שר החוץ האיראני לדיון בסוגיה הפלסטינית.

 

הצהרות בכירים איראנים בנוגע למעורבות איראן באזור
  • מחמד-עלי ג'עפרי (Mohammad-Ali Jafari), מפקד משמרות המהפכה, אמר במסיבת עיתונאים, שקיים בשבוע שעבר כי איראן, ובמיוחד משמרות המהפכה, ערוכים בכל העוצמה להיאבק במתנגדי "חזית ההתנגדות". הוא ציין כי בנוסף ל"סיוע בייעוץ", יסייעו משמרות המהפכה והכוחות המזוינים לכל המדינות המבקשות את תמיכת איראן בכל האמצעים העומדים לרשותם עד לתבוסתו המוחלטת של האויב.
  • בהתייחסו למצב בסוריה אמר ג'עפרי, כי סוריה היא הקו הקדמי של חזית ההתנגדות של המהפכה האסלאמית וזוהי אחת הסיבות לתמיכת איראן במשטר ובעם בסוריה. סוריה ניצבה לצד איראן מראשית המהפכה, תמכה בה במהלך מלחמת איראן-עיראק והייתה חלק מציר ההתנגדות. עמדות אלה לדבריו, הביאו לכך שארצות-הברית מעוניינת להפיל את המשטר הסורי. איראן רואה בתמיכתה המוחלטת והכוללת בסוריה משימה מהפכנית.
  • הוא הדגיש, כי איראן לא תשנה את מדיניותה האזורית ולא תחדל מתמיכתה בקבוצות ההתנגדות בעקבות ההסכם הגרעין. ארצות-הברית והמערב משתמשות בסוגיית הגרעין כתירוץ להמשך מאבקן נגד איראן בשעה, שמטרתן המרכזית היא פגיעה במהפכה האסלאמית ובהתנגדות האסלאמית, אך איראן לא תפסיק להיאבק ב"התנשאות העולמית" ולתמוך במדוכאים (ספאה ניוז, 1 בספטמבר 2015).
  • ב-1 בספטמבר 2015 סקר קאסם סלימאני (Qasem Soleimani),מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, את ההתפתחויות האזוריות בפני הכינוס העיתי של חברי מועצת המומחים האיראנית. המועצה מורכבת מ-86 אנשי דת ואחראית לפקח על פעילות המנהיג, למנות לו יורש ואף להדיחו אם מצאה, כי אינו כשיר עוד להמשיך ולמלא את תפקידו.
  • בסקירה התייחס סלימאני להתפתחויות בעיראק, בסוריה ובתימן, למאבק בדאעש וביתר הארגונים הסונים הרדיקלים באזור ולירידת השפעתה האזורית של ארצות-הברית, שהביאה, לדבריו, להגברת ההשפעה האיראנית ולחיזוק חזית ההתנגדות. סלימאני ציין, כי תמיכת איראן בסוריה נועדה לשמר את "ציר ההתנגדות" ואמר, שארצות-הברית חותרת לפצל את עיראק, אך לא תצליח בכך. בהתייחסו להתפתחויות בתימן אמר מפקד כוח קדס כי המורדים החות'ים, הפועלים במסגרת ארגון אנצאראללה (Ansarollah), זוכים לתמיכתם של למעלה מ-50% מאזרחי תימן וכי סעודיה לא תצליח לעולם לנצח את המלחמה בתימן (תסנים ניוז; אבנא ניוז, 1 בספטמבר 2015). אין זו הפעם הראשונה שסלימאני מזומן על-ידי חברי מועצת המומחים לסקור בפניה את ההתפתחויות באזור, דבר המעיד בבירור על מעמדו המרכזי בעיצוב מדיניותה האזורית של איראן.
  • חסין דהקאן (Hossein Dehqan), שר ההגנה האיראני, אמר בכנס בטהראן, כי איראן נחושה להמשיך בתמיכתה בחזית ההתנגדות ובכל המדינות הנתונות תחת דיכוי ואפליה וכי היא היחידה התומכת במדינות אלה. הוא ציין, שארצות-הברית וישראל חותרות להשתלט על מדינות האסלאם ולהשפיל אותן באמצעות תמיכה בטרוריסטים באזור (ספאה ניוז, 30 באוגוסט 2015).
  • אירג' מסג'די (Iraj Masjedi), יועצו הבכיר של מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אמר כי הלוחמים האיראנים ממלאים תפקיד אסטרטגי, הכשרתי ומקצועי בתמיכתם בקבוצות הפועלות באזור נגד דאעש וכי ללא נוכחות איראן בזירה האזורית, היה צורך להילחם נגד דאעש בגבולות איראן. הוא אמר כי הסעודים, האמריקאים ו"הציונים" תומכים בארגונים האסלאמיים הסונים הקיצוניים במאמציהם לחסל את האסלאם האמיתי ואת חזית ההתנגדות וכי הכוחות העממיים באזור, ובהם חזבאללה בלבנון ואנצאראללה בתימן ניצבים בחזית המאבק נגד ארגונים אלה. לדבריו, איראן צריכה למלא תפקיד הגנתי ואסטרטגי בלב האויב והאזור כדי שלא לאפשר לו להגיע לגבולותיה. הוא הוסיף כי לוחמים ממדינות האזור סייעו לאיראן במהלך מלחמת איראן-עיראק וכיום איראן צריכה להתייצב לצד כוחות ההתנגדות והלוחמים למען האל. בהתייחס למשבר בתימן אמר מסג'די כי החות'ים השיעים רואים במנהיג העליון את האמאם שלהם ובעלי זיקה למהפכה האסלאמית (אנתח'אב, 28 באוגוסט 2015).
מעורבות איראן בסוריה
  • חסין אמיר עבדאלליהאן (Hossein Amir Abdollahian), סגן שר החוץ לענייני ערב ואפריקה, הגיע בשבוע שעבר לביקור בבירות ובדמשק כדי לדון במשבר בסוריה. בפגישה עם שליח מזכ"ל האו"ם לענייני סוריה, סטפן דה-מיסטורה (Staffan de Mistura), אמר סגן השר, כי הישארות בשאר אלאסד בתפקידו כנשיא היא חלק מהפתרון הפוליטי למשבר בסוריה (אירנ"א, 1 בספטמבר 2015).
  • סרן אחמד חיארי (Ahmad Hayyari), קצין משמרות המהפכה, מהעיר שוש (Shush) שבמחוז ח'וזסתאן (Khuzestan), נהרג בקרב עם דאעש בלאד'קיה שבסוריה (26 באוגוסט,  qasemsoleimani.ir ).
  • בתקרית זו נפצע קשה גם מחמד חסן חסיני (Mohammad Hassan Hosseini), כתב טלוויזיה של רשות השידור האיראנית מפגיעת מרגמה (24 באוגוסט,  Press TV ).
  • בעיר משהד נקבר ב-27 באוגוסט 2015 מוסא עליזאדה (Musa Alizadeh), לוחם בחטיבת הפאטמיון האפגאנית הפועלת בשירות משמרות המהפכה בסוריה. הוא נהרג ב-11 באוגוסט 2015 בפאתי דמשק (אבנא ניוז,27 באוגוסט 2015). שני לוחמים נוספים בחטיבה, שנהרגו לאחרונה בסוריה, נקברו ב-31 באוגוסט 2015: באצפהאן נקבר מחמד-תקי באקרי (Mohammad Taqi Baqeri) ובקום (Qom) נקבר דאוד רזאא'י (Davud Rezaei) (אירנ"א; מדאפעון, 31 באוגוסט 2015).
  • ב-27 באוגוסט 2015 הוכרזה הפסקת אש נוספת למשך 48 שעות בזבדאני (Zabadani)  ובשני הכפרים השיעים כפריא (Kefraya) ופועה (Fuaa) שבמחוז אדליב (Ibdlib) לאחר משא ומתן שהתנהל בתורכיה בין מורדים סורים מתנועת אחראר אל-שאם (Ahrar al-Sham) לבין נציגים איראנים (פארס, 27 באוגוסט 2015). הפסקת האש קרסה לאחר יומיים. יוזכר, כי לפני כשבועיים האשימה האופוזיציה הסורית את איראן בהכשלת המו"מ להפסקת אש בזבדאני לאחר שדרשה, כי במסגרת פתרון המשבר בסוריה יועברו התושבים הסונים המתגוררים בזבדאני לשטחים, שבשליטת המורדים בצפון סוריה ואילו תושבים שיעים המתגוררים בכפרים השיעים פועה וכפריא יועברו לשטחים שבשליטת המשטר הסורי (אל-ג'זירה, 15 באוגוסט 2015). כתובת תמיכה במנהיג איראן, ח'אמנהאי, בעיר זבדאני לאחר השתלטות תומכי המשטר הסורי על חלקים מהעיר
  • בתוך כך פרסם האתר אלקדס אלערבי" (al-Quds al-Arabi, 28 באוגוסט 2015) הפועל מלונדון כתבה לפיה איראן חותרת להפוך את מתחם השגרירות האיראנית בשכונת אל-מזה (al-Mazzah) בדמשק למתחם שיעי באמצעות "פרויקט המגדלים האיראנים" שעתיד להביא לפינויים של כ-200 אלף סורים סונים מהאזור ולהרס בתיהם.
מעורבות איראן בלבנון
  • נעים קאסם (Naim Qassem), סגן מזכ"ל חזבאללה, אמר בפגישה עם ראש מועצת עיריית טהראן, מהדי צ'מראן (Mehdi Chamran), כי חזבאללה גאה בקשריה עם איראן. הוא ציין כי אם מדינות האזור יבינו את חשיבות תפקידה של איראן בכינון יציבות וצמיחה באזור ובמניעת איומים, טהראן תוכל להשלים את תפקידה הבונה בסיוע לחזית ההתנגדות בשחרור פלסטין מן "הכיבוש הציוני". ראש מועצת עיריית טהראן הגיע לבירות להשתתף בטקס קריאת רחוב בבירות על-שם אביו, מצטפא צ'מראן (Mostafa Chamran), שר ההגנה האיראני הראשון לאחר המהפכה האסלאמית, שנהרג ביוני 1981 במהלך מלחמת איראן-עיראק (פארס, 27 באוגוסט 2015).
  • חבר מועצת המומחים מטעם מחוז ח'וזסתאן (Khuzestan) ודרשן תפילות יום השישי באהואז (Ahvaz),איתאללה מחסן חידרי (Ayatollah Mohsen Haydari),  אמר במהלך פגישה עם פעילים תרבותיים מאהואז, כי ספרו העוסק בתפיסת "שלטון חכם ההלכה" (ולאית-י פקיה, Velayat-e Faqih), הנהוגה באיראן מאז המהפכה האסלאמית, נכתב בעקבות בקשה מצד חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה.
  • איש הדת הבכיר אמר, כי בפגישה עם נצראללה, אמר מזכ"ל חזבאללה, שעל אף זיקתם של הצעירים השיעים בלבנון למנהיג איראן, הם אינם מודעים מספיק להלכה הפוליטית שהתווה איתאללה ח'מיני, מכונן המהפכה האסלאמית, ואילו הצעירים הסונים אינם מודעים לה כלל. הוא ביקש, לפיכך, שהמכללות הדתיות באיראן יכתבו ספרים חדשים העוסקים ב"שלטון חכם ההלכה" כדי "להושיע את הציבור מחוסר מודעות ובורות" בעניין זה. בעקבות בקשה זו חיבר חידרי ספר בנושא הנלמד כיום בבתי הספר של חזבאללה. חידרי ציין, כי לאחר שנצראללה עיין בספרו, הוא אמר שהספר יכול להסיר ספקות רבים שיש לצעירים הלבנונים בעניין זה, ובעקבות כך החלו ללמדו בכיתות הלימוד של חזבאללה (תאבנאכ, 31 באוגוסט 2015).
מעורבות איראן בתימן ובמפרץ
  • מחמד אל-מקדיסי (Muhammad al-Maqdisi), רמטכ"ל צבא תימן , אמר לעיתון אלשרק אלאוסט (al-Sharq al-Awsat) היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית (26 באוגוסט 2015), כי צבא תימן עצר לאחרונה קבוצה של יועצים איראנים, פעילים מחזבאללה ואזרחים סורים, שסייעו לכוחותיו של הנשיא לשעבר עלי עבדאללה צאלח (Ali Abdallah Saleh) ולמורדים השיעים החות'ים. הוא אמר, כי המלחמה בתימן מתנהלת בין הערבים לפרסים וכי איראן ניצבת מאחורי המשבר בתימן.
  • חסין אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), סגן שר החוץ לענייני ערב ואפריקה, שוחח ב-26 באוגוסט 2015 בטלפון עם שליח מזכ"ל האו"ם לענייני תימן, אסמאעיל ולד אל-שיח' אחמד (Ismail Weld al-Sheikh Ahmad), ודן עימו בהתפתחויות האחרונות בתימן. סגן שר החוץ אמר בשיחה, כי איראן סבורה שיש לשים קץ לתקיפה הצבאית הסעודית בתימן ולפתור את המשבר הפוליטי במדינה באמצעות משא ומתן בין הקבוצות השונות ותומכת במאמצי האו"ם ליישוב המשבר. הוא הזמין את שליח מזכ"ל האו"ם לבקר באיראן להתייעצויות נוספות (פארס, 27 באוגוסט 2015).
  • התביעה הכללית של כווית העמידה לדין 25  אזרחים כוויתים ואזרח איראני באשמת אחזקת נשק וחומרי חבלה לצורך ביצוע פעולות טרור במדינה ובריגול למען איראן וחזבאללה. לטענת התביעה, 22 מהנאשמים הוכשרו לשימוש בחומרי נפץ ובנשק במטרה לבצע טרור בממלכה כדי לערער את יציבותה ולפגוע בלכידותה הטריטוריאלית. 11 מבין העצורים הואשמו באחזקה בלתי-חוקית של ציוד תקשורת (Gulf News, 1 בספטמבר). בתגובה לפרשה, שנחשפה לפני מספר שבועות, הכחיש מיופה הכוח האיראני בכווית כל קשר איראני לעצורים (פרדא ניוז, 2 בספטמבר 2015).
מעורבות איראן בזירה הפלסטינית
  • מרזיה אפח'ם (Marzieh Afkham), דוברת משרד החוץ האיראני, אמרה כי איראן תמשיך בתמיכתה בחזית ההתנגדות באזור, ובמיוחד בחמאס. במסיבת העיתונאים השבועית שלה בטהראן נשאלה אפח'ם בנוגע לדיווחים על משבר ביחסים בין איראן לחמאס והשיבה כי התמיכה בחזית ההתנגדות ובאלה הניצבים נגד "המשטר הציוני" היא אחד מעקרונות מדיניות החוץ של איראן (פארס, 26 באוגוסט 2015).
  • ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר שחמאס תמשיך בקשריה עם איראן. הוא ציין, כי בשנים האחרונות התעוררו חילוקי דעות בין איראן לחמאס סביב הנושא הסורי, אך הוסיף שחמאס מעוניינת בקשרים טובים עם כל המדינות הערביות והאסלאמיות, ובמיוחד עם איראן, ותמשיך את קשריה ההיסטוריים עימה (פארס, 23 באוגוסט 2015). בתוך כך אישר יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), כי בכוונתו לנסוע בקרוב לאיראן, אך ציין כי איראן טרם הסכימה לגבי מועד רשמי לביקור (איסנ"א, 24 באוגוסט 2015).
  • רמדאן עבדאללה שלח (Ramadan Abdullah Shalah), מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, שיבח בריאיון, שהעניק לרשת הטלוויזיה הלבנונית אלמיאדין (al-Mayadeen) את "תמיכתה האסטרטגית" של איראן בפלסטינים. הוא תיאר את היחסים בין איראן לג'האד האסלאמי הפלסטיני כטובים מאוד וציין, כי לאחרונה נפגש עם שר החוץ האיראני, מחמד-ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif) ודן עימו בנושאים שונים הקשורים לסוגיה הפלסטינית. הוא הוסיף כי תמיכת איראן בפלסטינים אינה משתנה בהתאם לנסיבות אלא מבוססת על נקודת מבט אסטרטגית (אירנ"א, 29 באוגוסט 2015).
פעילות דתית והסברתית איראנית בעולם
  • איש הדת השיעי, אבראהים זכזאכי (Ibrahim Zakzaky), העומד בראש התנועה האסלאמית של ניגריה, השתתף בכנס, שנערך בעיר משהד שבאיראן. בנאום שנשא בוועידה אמר זכזאכי כי איראן מהווה מודל לחיקוי לא רק עבור השיעים והמוסלמים אלא עבור כל העמים והממשלות המדוכאים ברחבי העולם. הוא ציין, כי העם האיראני הוא סמל למאבק נגד "ההתנשאות העולמית" והרודנות. עוד אמר איש הדת השיעי הבכיר, כי מאז המהפכה האסלאמית באיראן גדל מספר השיעים בניגריה והוא מגיע כיום לכמה מיליונים (אירנ"א, 26 באוגוסט 2015).
  • חג'ת אלאסלאם מחמד אלחסון(Hojjat-ul-Islam Mohammad al-Hassoun), ראש המרכז למחקרי אמונה בעיר קום (Qom), קיים ביקור הסברה בן 12 ימים בחוף השנהב במהלכו נפגש עם מהגרים לבנונים שיעים המתגוררים במדינה וביקר במרכזים שיעים (חוזה ניוז, 2 בספטמבר 2015).  
  • איש הדת הבכיר, איתאללה נורי המדאני (Ayatollah Nouri Hamadani), נסע לאזרביג'אן כדי להיפגש עם אנשי דת שיעים במדינה ולבקר בכמה מסגדים במדינה. בטקס קבלת הפנים, שנערך לכבודו בשדה התעופה של באקו, נכחו אנשי דת מקומיים, נציג המנהיג באזרביג'אן, עלי-אכבר אג'אקנז'אד (Ali-Akbar Ocaknejad), שגריר איראן בבאקו, נספח התרבות בשגרירות וקבוצת איראנים המתגוררים במדינה. איש הדת אמר במהלך הטקס כי הגיע לאזרביג'אן במטרה לחזק את הקשרים בין שתי המדינות. קודם לביקורו באזרביג'אן ביקר איש הדת הבכיר גם בטנזניה, בקניה וברוסיה (אבנ"א, 31 באוגוסט 2015).
  • בסרביה התקיים בסוף אוגוסט "שבוע התרבות האיראני" במהלכו הוצגו עבודות של אמנים איראנים שונים והוקרנו סרטים איראנים (אירנ"א, 23 באוגוסט 2015).