חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (20-9 בספטמבר 2015) *

מתפללים מוסלמים בהר הבית יושבים סמוך לריכוז אבנים המוכנות לקראת יידויים לעבר כוחות ביטחון ישראלים

מתפללים מוסלמים בהר הבית יושבים סמוך לריכוז אבנים המוכנות לקראת יידויים לעבר כוחות ביטחון ישראלים

עימותים בהר הבית בין רעולי פנים לבין כוחות הביטחון הישראליים  (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 13 בספטמבר 2015).

עימותים בהר הבית בין רעולי פנים לבין כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 13 בספטמבר 2015).

כלי הרכב לאחר, שהותקף באבנים (כבאות והצלה, 14 בספטמבר 2014.צילום: אריק אבולוף)

כלי הרכב לאחר, שהותקף באבנים (כבאות והצלה, 14 בספטמבר 2014.צילום: אריק אבולוף)

אבנים ובלוקים, שהוכנו מבעוד מועד במסגד אלאקצא (דוברות המשטרה, 15 בספטמבר 2015).

אבנים ובלוקים, שהוכנו מבעוד מועד במסגד אלאקצא (דוברות המשטרה, 15 בספטמבר 2015).

פלסטינים מתעמתים עם כוחות ביטחון ישראלים בהר הבית

פלסטינים מתעמתים עם כוחות ביטחון ישראלים בהר הבית

אוטובוס עולה בלהבות לאחר, שהוצת  מבקבוק תבערה, שיידו לעברו פלסטינים בשכונת ראס אלעמוד במזרח ירושלים

אוטובוס עולה בלהבות לאחר, שהוצת מבקבוק תבערה, שיידו לעברו פלסטינים בשכונת ראס אלעמוד במזרח ירושלים

יציאת 500 עולי רגל מהרצועה, במימון מלך סעודיה (דף הפייסבוק שהאב, 17 בספטמבר 2015)

יציאת 500 עולי רגל מהרצועה, במימון מלך סעודיה (דף הפייסבוק שהאב, 17 בספטמבר 2015)

פגישת ח'אלד משעל עם נשיא תורכיה ארדואן (יוטיוב, 14 בספטמבר 2015)

פגישת ח'אלד משעל עם נשיא תורכיה ארדואן (יוטיוב, 14 בספטמבר 2015)

חמזה מחמוד מקדאד בן 18, תושב מחנה הפליטים אלשאטי בעזה, נהרג בלחימה בשורות ארגון דאעש בעיראק

חמזה מחמוד מקדאד בן 18, תושב מחנה הפליטים אלשאטי בעזה, נהרג בלחימה בשורות ארגון דאעש בעיראק

במוקד האירועים בשבועיים האחרונים עמדה החרפת "הטרור העממי" בהר הבית, בשכונות התפר ובשכונותיה המזרחיות של ירושלים. העימותים התפשטו למוקדים נוספים ברחבי יהודה ושומרון . ברקע העימותים עמדה הסתה קשה של חמאס ושל ארגוני טרור נוספים. 

במהלך יידוי אבנים נהרג אזרח תושב ירושלים כתוצאה מתקיפת כלי רכבו באבנים, סמוך למקום מגוריו בשכונת ארנונה, שבדרום ירושלים. כמו כן נפצעו במהלך העימותים מספר אנשי כוחות הביטחון וכמה פלסטינים.

ראש ממשלת ישראל כינס דיון מיוחד על המצב בירושלים וסביבותיה בעקבותיו הוחלט על נקיטה במספר צעדים להחמרת האכיפה, המניעה והענישה. במקביל הבהיר ראש הממשלה (כמענה להסתה הפלסטינית), כי ישראל אינה מתכוונת לשנות את הסטאטוס קוו בהר הבית.

מרצועת עזה היו בימים האחרונים מספר שיגורי רקטות לעבר ישראל. רקטה אחת נפלה בעיר שדרות והשנייה יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל באזור אשקלון. צה"ל תקף בתגובה שלוש מטרות של חמאס ברצועת עזה. 

 

הרוג בפיגוע יידוי אבנים
  • ישראלי, נהג מכונית פרטית, נהרג כתוצאה מיידוי אבנים לעבר מכוניתו סמוך לשכונת ארנונה, שבדרום ירושלים. ההרוג הוא אלכסנדר לבלוביץ', בן 64, תושב ירושלים. הנהג נסע ברכבו לביתו עם שתי נשים נוספות לאחר ארוחת החג. בכביש סמוך לשכונת ארנונה הותקף כלי הרכב באבנים. בשל כך לקה הנהג בליבו, איבד שליטה על כלי הרכב, סטה מהכביש והתנגש בעמוד. מותו נקבע בבית החולים. שתי הנוסעות נפגעו באורח קל  (ynet, 14 בספטמבר 2015).
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

במהלך הימים האחרונים אירעו מספר שיגורים של רקטות לעבר ישראל. רקטה אחת נפלה בעיר שדרות. רקטה נוספת יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל באזור אשקלון. להלן פירוט השיגורים והנפילות:

  • ב-18 בספטמבר 2015 שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר אשקלון.הרקטה יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 18 בספטמבר 2015). זהו יירוט הראשון של רקטה על ידי מערכת כיפת ברזל מאז מבצע "צוק איתן". על הירי קיבלה אחריות התארגנות, המזוהה עם דאעש, המכנה עצמה פלוגת שיח' עמר חדיד-בית אלמקדס. בהודעה נאמר, כי הירי בוצע כתמיכה במסגד אלאקצא (דף הטוויטר של ההתארגנות, 19 בספטמבר 2015). התארגנות זאת קיבלה אחריות על רוב אירועי הירי האחרונים מרצועת עזה.
  • ב-17 בספטמבר 2015 אותרה נפילה של רקטה באזור שדרות. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב. (דובר צה"ל, 17 בספטמבר 2015). אף התארגנות או ארגון לא קיבלו אחריות לירי.
  • בליל 15 בספטמבר 2015 שוגרו מספר רקטות לעבר ישראל ממרכז רצועת עזה. רקטה אחת נפלה על בית בדיר אלבלח השאר נפלו בשטחים פתוחים ברצועת עזה לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 בספטמבר 2015).
תגובת ישראל לירי הרקטות
  • בתגובה לשיגורי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר בליל 19-18 בספטמבר 2015 שלוש תשתיות טרור של חמאס בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 19 בספטמבר 2015). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת אתר סמוך לג'באליה ואתר נוסף באזור בית חאנון (קדסנט, 19 בספטמבר 2015).

מימין: מימין: הודעת קבלת  האחריות, שפרסמה פלוגת שיח' עמר אלחדיד- בית אלמקדס (דף הטוויטר של ההתארגנות, 19 בספטמבר 2015). משמאל: אנטנת שידור של חמאס, שהותקפה בג'באליא (דף הפייסבוק קדס נט, 19 בספטמבר 2015)
מימין: מימין: הודעת קבלת  האחריות, שפרסמה פלוגת שיח' עמר אלחדיד- בית אלמקדס (דף הטוויטר של ההתארגנות, 19 בספטמבר 2015). משמאל: אנטנת שידור של חמאס, שהותקפה בג'באליא (דף הפייסבוק קדס נט, 19 בספטמבר 2015)

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

עימותים בהר הבית ובירושלים
סיכום האירועים
  • במהלך שבועיים האחרונים נמשכו עימותים נרחבים וחמורים במתחם הר הבית ובירושלים המזרחית ושכונות קו התפר בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים. העימותים התפשטו למוקדים נוספים ברחבי יהודה ושומרון.
  • גל ראשון של עימותיםהתפתח במהלך ימי חג ראש השנה (15-13 בספטמבר 2015). העימותים החלו כאשר הפלסטינים ניסו לחסום את הכניסות להר הבית למבקרים במהלך ימי החג. רעולי פנים פלסטינים התבצרו במסגד אלאקצא אספו אבנים וזיקוקים והקימו מחסומים כדי למנוע כניסת כוחות משטרה לתוך המתחם. עם פתיחת ההר למבקרים החלו רעולי הפנים ליידות אבנים ולהשליך בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון בשער המוגרבים. מאוחר יותר הם יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה גם בתוך המסגד עצמו. במהלך העימותים נפצעו חמישה שוטרים באורח קל וטופלו במקום (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 13 בספטמבר 2015).
  •  ב-16 בספטמבר 2015 עם פתיחת הר הבית למבקרים החלו רעולי פנים ליידות אבנים לעבר שער המוגרבים. כוחות משטרה, שנערכו במקום מבעוד מועד נכנסו מיד למתחם הר הבית. הפלסטינים נמלטו לתוך מסגד אלאקצא, כשהם מיידים אבנים, בלוקים ומוטות ברזל לעבר השוטרים ויורים עשרות זיקוקים לעברם. כמו כן הושלך בקבוק תבערה לעבר השוטרים. כוחות המשטרה החלו להסיר את המחסומים והצליחו לסגור את דלת המסגד שהפלסטינים המתפרעים בתוכו  (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 16 בספטמבר 2015). 
  • במקביל נרשמו כמה אירועים אלימים ואירועי יידוי אבנים ברחבי ירושלים. להלן כמה מהם:
  • צעיר, שהיה לבוש טלית ותפילין הותקף על ידי פלסטינים בשעה, שעבר בסמוך לשער השלשלת[4] על ידי מספר מוסלמים שהשליכו לעברו חפצים. הצעיר נפצע באורח קל וטופל במקום (ynet, 13 בספטמבר 2015).
  • צעיר יהודי נפגע באורח קל באזור שכונת סילואן מיידוי אבנים (ynet, 13 בספטמבר 2015)..
  • פלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות משמר הגבול בהר הזיתים (ynet, 13 בספטמבר 2015).
  • יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון הישראליים באזור עיסאויה (13 בספטמבר 2015,  ynet).
  • בשער מג'לס[5] בעיר העתיקה הושלך בקבוק תבערה ויודו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים לא היו נפגעים (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 15 בספטמבר 2015)
  • אוטובוס ישראלי הותקף באבנים סמוך לכותל המערבי. לא היו נפגעים  (דף הפייסבוק צבע אדום, 13 בספטמבר 2015).
  • ביום שישי 18 בספטמבר2015, אירע גל שני של עימותים לאחר שהפלסטינים קראו לקיום "יום זעם" בתגובה לאירועים בהר הבית. עם סיום תפילות יום השישי החלו עימותים אלימים בין כוחות הביטחון הישראליים ופלסטינים באזור שער שכם, מעבר קלנדיה ושכונות ירושלים המזרחית ( א-טור, מחנה הפליטים שועפט, ג'בל מכאבר, ואדי ג'וז ועיסאויה). כמו כן התנהלו עימותים אלימים באזור קבר רחל בבית לחם ובמוקדים נוספים ביהודה ושומרון.
  • באירועים האלימים הללו נפצעו כעשרה אנשי כוחות הביטחון הישראלים. כמו כן נפצעו כמה עשרות פלסטינים. נמסר, כי כמה מההפגנות ברחבי יהודה ושומרון פוזרו על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (אלרסאלה.נט, 18 בספטמבר 2015). בעקבות זאת מתחה חמאס ביקורת קשה על פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות (ערוץ אלאקצא, 19 בספטמבר 2015).

מימין : חמאס קוראת ליום זעם ביום שישי למען אלאקצא  (דף הפייסבוק PALDF, 16 בספטמבר 2015) משמאל: כרזה מטעם חמאס הקוראת לפגוע בביטחון הפנימי בישראל באמצעות פיגועים. בכרזה נכתב: "הרעד את ביטחון ישראל למען אלאקצא" (דף הפייסבוק PALDF, 17 בספטמבר 2015)
מימין : חמאס קוראת ליום זעם ביום שישי למען אלאקצא  (16 בספטמבר 2015,  דף הפייסבוק PALDF) משמאל: כרזה מטעם חמאס הקוראת לפגוע בביטחון הפנימי בישראל באמצעות פיגועים. בכרזה נכתב: "הרעד את ביטחון ישראל למען אלאקצא" (17 בספטמבר 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

תגובות ישראל
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס דיון מיוחד על המצב בירושלים וסביבותיה. הוא הצהיר, כי ישראל תלחם בכל האמצעים הנדרשים נגד מיידי האבנים, משליכי בקבוקי התבערה ומטעני הצינור במטרה לפגוע באזרחים ושוטרים. הוא ציין, שפעולות אלה יתקלו בתגובה חריפה. עוד ציין ראש הממשלה, כי ישראל תוביל לשינוי מערכתי ולקביעת אמות מידה חדשות של הרתעה ומניעה.  
  • בעקבות זאת הוחלט על החמרת הצעדים במספר תחומים: שינוי ההוראות לפתיחה באש, קביעת עונשי מינימום לעברות הללו והטלת קנסות גבוהים על קטינים והוריהם המבצעים עבירות אלה (אתר משרד ראש הממשלה, 15 בספטמבר 2015). דווח בתקשורת, כי ראש הממשלה שוקל להביא בפני הממשלה טיוטת הצעה, בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה, להחמרת הוראות הפתיחה באש.
תגובות ברשות הפלסטינית
  • הרשות הפלסטינית פנתה לירדן, למזכ"ל האו"ם ולמספר מדינות נוספות בבקשה להתערב בנעשה בירושלים. אבו מאזן שוחח בטלפון עם מחמד השישי מלך מרוקו ועם סלמאן בן עבד אלעזיז אלסעוד מלך סעודיה אודות האירועים במסגד אלאקצא (ופא, 16 בספטמבר 2015). בפגישה, שערך אבו מאזן עם בכירים ברשות הפלסטינית אמר, כי הפלסטינים נמצאים בירושלים ויישארו בירושלים ויגנו על המקומות הקדושים לנצרות ולאסלאם. זאת, למרות, שלטענתו ישראל מנהלת בירושלים "מלחמה". עוד הדגיש, כי לא תקום מדינה פלסטינית מבלי שירושלים תהיה בירתה (ופא 14 בספטמבר 2015).
  • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, גינה את "פלישת כוחות משטרת הכיבוש למסגד אלאקצא" והבהיר כי מזרח ירושלים והמקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות הם בבחינת "קו אדום" וכי הפלסטינים לא ישבו בחיבוק ידיים לנוכח המתרחש (ופא, 13 בספטמבר 2015). ראמי חמדאללה ראש ממשלת ההסכמה הזהיר מפני ההשלכות של ההסלמה הישראלית בירושלים, שתוביל לפיצוץ המצב באזור. הוא הדגיש, כי על ישראל לשאת בתוצאות הפגיעה במסגד אלאקצא והוסיף, שהממשלה הפלסטינית פועלת רבות כדי לתמוך במוסדות ירושלים ו"בעמידה האיתנה" של הפלסטינים בירושלים (ופא, 13 בספטמבר 2015).
  • ריאצ' מנצור, נציג אש"פ באו"ם פנה למספר מדינות חברות במועצת הביטחון של האו"ם ביניהן שגרירת ירדן באו"ם, שגריר רוסיה ויו"ר מועצת הביטחון בחודש הנוכחי (ופא, 15 בספטמבר 2015). ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית, אמר בנאום, שנשא בפני שרי החוץ של הליגה הערבית, כי האירועים באלאקצא הינם "טיהור גזעי ודתי". לדבריו עלולים אירועים אלו להביא להתלקחות מלחמת דת באזור (ופא, 13 בספטמבר 2015).
חמאס
  • חמאס קראה לעם הפלסטיני לצאת לרחוב ולהפגין למען אלאקצא ולהביא לעימותים עם כוחות צה"ל (אתר חמאס, 14 בספטמבר 2015) ברצועת עזה ארגנה חמאס עצרות עממיות. ח'אלד משעל שוחח עם תמים בו חמד השני, אמיר קטר, וביקש ממנו, כי יפעל כדי שהקהילה הבינלאומית תנקוט בצעדים להגנה על העם הפלסטיני ועל מסגד אלאקצא (צפא, 15 בספטמבר 2015). להלן תגובות נוספות:
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, קרא לעם הפלסטיני לעלות ולמלא את אלאקצא (עמוד הפייסבוק של פוזי ברהום, 13 בספטמבר 2015).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, גינה את האירועים ואמר כי זהו הטרור בהתגלמותו (עמד הפייסבוק של מוסא אבו מרזוק, 13 בספטמבר 2015).
  • עזת אלרשק חבר הלשכה המדינית של חמאס גינה את "פלישת" הישראלים להר הבית וקרא להציל את המקומות הקדושים מפני התוקפנות הישראלית (אתר חמאס, 13 בספטמבר 2015).
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי ההסלמה הישראלית במסגד אלאקצא היא בבחינת הכרזת מלחמה וקרא לקהילה הבינלאומית לעצור את הפשע הישראלי לפני שהמצב יתפוצץ (אתר חמאס, 15 בספטמבר 2015).
  • אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס, בירך את אלה הפועלים בתוך מסגד אלאקצא ומגנים על המקומות הקדושים. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לעצור את התקיפות במסגד אלאקצא ולשאת באחריות על כך (ערוץ אלאקצא, 15 בספטמבר 2015).
  • פתחי חמאד, בכיר חמאס, אמר כי "בפריצת הציונים למסגד אלאקצא הם הביאו על עצמם את המוות" לדבריו פעילות "ההתנגדות" הג'האד והמתאבדים עומדת מאחורי המראביטון[6], ששומרים על המסגד. חמאד קרא לתושבי יהודה ושומרון לפתוח באינתיפאדה כפולה הן נגד ישראל והן נגד מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (ערוץ אלאקצא, 18 בספטמבר 2015). 
  • אחמד יוסף, בכיר חמאס, אמר, כי חמאס אינה מעוניינת במלחמה עם ישראל אולם לדבריו יש ליצור משבר עולמי כדי שהעולם יגיב בהקשר לבעיה הפלסטינית (דניא אלוטן, 19 בספטמבר 2015).
הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • ח'אלד אלבטשבכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי אם ישראל תמשיך לייהד ולפלג את ירושלים לא תהיה הרגעה ולא תהיה הפסקת אש. הוא קרא "לבני ההתנגדות" ביהודה ושומרון לפעול באופן מיידי כדרך היחידה לעצור את ישראל (פאל טודיי, 17 בספטמבר 2015).
מועצת הביטחון של האו"ם
  • בהודעה, שפרסמה מועצת הביטחון של האו"ם גינו 15 חברי המועצה את האירועים בהר הבית, הביעו דאגה עמוקה לנוכח האירועים האחרונים וקראו לשני הצדדים להרגיע את  המצב ולשמור על הסטאטוס קוו (אתר מועצת הביטחון של האו"ם, 18 בספטמבר 2015).
אירועי טרור העממי ("ההתנגדות עממית") ביהודה ושומרון
  • בשכונות מזרח ירושלים וברחבי יהודה ושומרון התרבו אירועי הטרור העממי ("ההתנגדות העממית"). להלן מספר אירועים בולטים:
  • ב-20 בספטמבר 2015 – שני כלי רכב בהם נסעו אב, אם ותינוקת כבת חצי שנה הותקפו בסלעים, שהושלכו לעברם בדרך בין תקוע להר חומה בירושלים המזרחית.  לא היו נפגעים. כלי הרכב ניזוקו. לדברי נוסעי כלי הרכב הם הותקפו מהמארב על ידי חבורה של כ-15 פלסטינים, שהשליכו לעברם סלעים ובלוקים (Ynet, 20 בספטמבר 2015).
  • ב-19 בספטמבר 2015 – הושלך בקבוק תבערה לעבר בסיס ענתות של המשטרה הצבאית. פרצה שריפה במקום. לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 19 בספטמבר 2015).
  • ב-19 בספטמבר 2015 – יודו אבנים לעבר אוטובוס  וכלי רכב ישראליים, שנסעו בכביש גוש עציון סמוך לבית אומר. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 19 בספטמבר 2015).
  • ב-17 בספטמבר 2015 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים בכביש 443 סמוך לעטרות. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב(דף הפייסבוק צבע אדום, 17 בספטמבר 2015).
  • ב-17 בספטמבר 2015 – נהג אוטובוס נרגם באבנים בשכונת ראס אלעמוד במזרח ירושלים. הנהג נטש את האוטובוס, והאוטובוס הוצת ונשרף כליל. נהג האוטובוס נפצע באורח קל (17 בספטמבר 2015,  ynet).
  •  ב-16 בספטמבר 2015 –הושלכו שני מטעני צינור לעבר עמדת משמר הגבול בחברון. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 16 בספטמבר 2015).
  •  ב-16 בספטמבר 2015 - כוחות הביטחוןהישראליים זיהו בעסאויה רעול פנים רץ לעברם כשבידו בקבוק תבערה. לעבר רעול הפנים בוצע ירי והוא נפגע בפלג גופו התחתון (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 16 בספטמבר 2015). 
  •  ב-16 בספטמבר 2015 סיכלו לוחמי משמר הגבול פיגוע דקירה בצומת תפוח. תושב שכם בשנות העשרים לחייו הגיע לצומת כשהוא נושא את תיקו האישי. לאחר שעורר את חשד הלוחמים הוא נקרא לבדיקה. במהלך הבדיקה הוא שלף סכין וניסה לדקור את הלוחמים. אחד הלוחמים דרך את נשקו והחשוד השליך את הסכין והחל להימלט מהמקום. הוא נתפס הועבר לחקירה. בחקירתו הודה, כי תכנן לבצע פיגוע דקירה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 16 בספטמבר 2015).
  •  ב-16 בספטמבר 2015 – נהג ישראלי נפצע מיידוי אבנים לעבר כלי רכבו בביתר עילית. לכלי הרכב נגרם נזק (סוכנות תצפית, 16 בספטמבר 2015).
  • ב-15 בספטמבר 2015–  כוח צה"ל בעמדת השמירה בקבר רחל זיהה שני פלסטינים שהתכוונו להשליך בקבוקי תבערה. הכוח ירה לעבר פלג גופם התחתון של שני הפלסטינים והם נמלטו  מהמקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 בספטמבר 2015).
  • 15 בספטמבר 2015 – סמוך להר ברכה בשומרון יודו אבנים לעבר סיור של צה"ל. חייל נפצע באורח קל בפניו ופונה לבית החולים (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 בספטמבר 2015).
  • 13 בספטמבר 2015– נפתחה אש והושלכו מטעני צינור לעבר כוחות הביטחון הישראליים שעסקו בפעילות מבצעית בג'נין. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 13 בספטמבר 2015).
  • 11 בספטמבר 2015– פלסטיני, שיידה אבנים לעבר כלי רכב ישראליים בציר גלעד בשומרון, ופגע בשלושה כלי רכב, נורה על ידי כוחות הביטחון הישראליים בכדור גומי הצעיר נפצע באורח בינוני. מספר פלסטינים נוספים שהיו במקום נמלטו (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 בספטמבר 2015).
פיגועים בחודש אוגוסט 2015
  • על פי נתוני שירות הביטחון הכללי חלה במהלך אוגוסט 2015 עליה בכמות הפיגועים ביהודה, שומרון וירושלים. סה"כ בוצעו במהלך החודש 168 פיגועים לעומת 105 פיגועים במהלך חודש יולי 2015:
  • התפלגות הפיגועים– ביהודה ושומרון התבצעו 117 פיגועים (לעומת 63 בחודש יולי 2015). בירושלים 51 פיגועים (לעומת 42 בחודש יולי). הנתונים הללו אינם כוללים אירועי יידוי אבנים.
  • מתווה הפיגועים– רוב הפיגועים (136 מתוך 168) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה, חמישים מהם היו בירושלים[7]. כמו כן בוצעו חמישה פיגועי דקירה (אחד מהם בירושלים), פיגוע דריסה, ארבעה פיגועי ירי מנשק קל, 22 פיגועי הנחת מטען ורימון מאולתרים. בנוסף לכל בוצעו עשרות רבות של אירועי יידוי אבנים, שאינן נכללים בנתוני שירות הביטחון הכללי (אולם עלולים להיות קטלניים, כפי שהוכח לאחרונה).
  • נפגעים – במהלך חודש אוגוסט עלה גם מספר הנפגעים. סה"כ נפצעו במהלך החודש 12 בני אדם, ארבעה אזרחים ושמונה אנשי כוחות הביטחון: חמישה ישראלים (אזרח וארבעה אנשי כוחות הביטחון) נפצעו באורח קל בפיגועי דקירה (ביניהם שניים בכביש 443 ואחד בשער האריות בירושלים); שלושה חיילים נפצעו בפיגוע דריסה (שניים באורח קשה ואחד באורח קל); חייל נפצע באורח בינוני מהשלכת מטען צינוראזרח נפצע מירי לעבר כלי הרכב בו נסע ושני אזרחים נפצעו מהשלכת בקבוק תבערה לעבר כלי רכבם.
העציר המנהלי מחמד עלאן שב ונעצר
  • מחמד עלאן, העציר המנהלי פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין, שוחרר ב-16 בספטמבר 2015 מבית החולים. עם שחרורו הוצא נגדו צו מעצר חדש והוא הועבר לידי שירות בתי הסוהר. מחמד עלאן שבת רעב במשך 65 ימים. הוא אושפז בבית החולים בעקבות התדרדרות במצבו ובג"ץ החליט, כי יש לבטל את צו המעצר המנהלי נגדו עד שישתפר מצבו. מאז שהפסיק את שביתת הרעב שב מחמד עלאן לאיתנו והעניק שורה של ראיונות עיתונאיים. בעקבות מעצרו המחודש הודיע מחמד עלאן, כי הוא חוזר לשבות רעב (פאלטודיי, 16 בספטמבר 2015).
  • יומיים לאחר שהצהיר  על חידוש שביתת הרעב,  הודיע מחמד עלאן, כי החליט לסיים את השביתה ולשוב ולאכול. לדברי עורך הדין ג'ואד בולס, ראש המחלקה המשפטית במועדון האסיר הפלסטיני, המייצג בין היתר גם את עלאן, הלה החליט להפסיק את שביתת הרעב לאחר ששמע הסבר מפורט מפיו אודות מצבו הרפואי ומעמדו המשפטי. בולס ציין, כי בתחילת השבוע יחודשו המגעים עם הרשויות ושירות בתי הסוהר לגבי המשך מעצרו (אלאיאם, קדספרס, 18 בספטמבר 2015). הסיבות להפסקת שביתת הרעב לאחר יומיים עדיין אינן ברורות לנו.
מעבר רפיח
  • ב-17 בספטמבר 2015  נפתח מעבר רפיח לכיוון אחד (מרצועת עזה למצרים) כדי לאפשר ל-500 עולי רגל לצאת לקיים את מצוות החאג' (אלרסאלה.נט, 16 בספטמבר 2015). יציאתם התאפשרה הודות למענק, שנתן מלך סעודיה לבני משפחות הרוגים ברצועה למימון הוצאות נסיעתם למכה (מען, 17 בספטמבר 2015).
משבר החשמל ברצועת עזה
  • עקב סגירת מעבר כרם שלום לרגל ראש השנה עברה פעילות החשמל ברצועה למתכונת של שש שעות חשמל ו-12 שעות הפסקה בכל יום.  אי הסדירות באספקת החשמל עוררה ברצועה גל של מחאות וחילופי האשמות בנוגע לאחריות למשבר. הוחלפו האשמות הדדיות בין רשות האנרגיה וממשל חמאס ברצועת עזה לבין גורמים ברשות הפלסטינית. בעקבות משבר האנרגיה החריפה גם המחאה הציבורית ברצועת עזה. דווח על מספר הפגנות שנערכו ברחבי הרצועה, חלקן אלימות. במהלך ההפגנות הושמעו קריאות נגד אבו מאזן, נגד אסמאעיל הניה ונגד חברת החשמל.
  • הרשויות בעזה, שבשליטת חמאס, הטילו את האחריות למשבר החשמל על ממשלת ההסכמה בטענה, כי הסיבה למשבר איננה כספית אלא "משחק חסר אחריות" בכמויות הדלק (אלערביה, 14 בספטמבר 2015). איהאב בסיסו, דובר ממשלת ההסכמה אמר, כי ממשלת ההסכמה הכריזה שהיא אינה אחראית על הפסקות החשמל ברצועה וכי היא עשתה את מירב המאמצים לשיפוץ מתקני חברת החשמל, שנפגעו במהלך מבצע "צוק איתן" (ופא, 15 בספטמבר 2015).
  • מנגד, ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה, אמר כי בעיית החשמל ברצועת עזה נגרמה כתוצאה מאי העברת כספים לתחנת החשמל. לדבריו משלמת ממשלת ההסכמה בכל חודש שלושים מיליון שקלים אולם חברת החשמל ברצועת עזה לא מעבירה את הכספים לרכישת דלק המשמש את תחנות הכוח (אלכופיה פרס, 16 בספטמבר 2015).
הצפת מנהרות על ידי מצרים
  • צבא מצרים מסר, כי הוא סיים להרכיב את צינורות המים לאורך הגבול עם רצועת עזה וכי הוא החל להזרים מים מן הים אל תוך המנהרות. זאת, במטרה להביא להצפתן ולהריסתן כך שלא ניתן יהיה לתקנן בעתיד (צפא, ערוץ אלאקצא, 19 בספטמבר 2015). יחיא מוסא, בכיר חמאס, אמר כי מה שעשו המצרים עם המנהרות אינו מתקבל על הדעת וכי זהו  פשע הגורם לנזק ליחסים ההיסטוריים בין מצרים לרצועת עזה. לדבריו פעולה זו משרתת את ישראל ושומרת על גבולותיה וביטחונה (דניא אלוטן, 19 בספטמבר 2015).
ביקור ראש ועדת הסיוע הקטרית ברצועת עזה
  • מחמד אלעמאדי ראש הוועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה, הגיע לרצועת עזה לביקור. במהלך הביקור נועד עם אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, עם מנכ"ל משרד הכלכלה וסייר באתרי בנייה שונים. במהלך ביקורו הודיע כי בכוונת קטר לבצע תוכניות בנייה נוספות ברצועת עזה בשווי של שישים מיליון דולרים בתחום השיכון, התשתיות, הכבישים והחינוך (אלג'זירה, 10 בספטמבר 2015).

מימין : אסמאעיל הניה נפגש בעזה עם מחמד אלעמאדי, יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה (פלסטין אלא'ן, 10 בספטמבר 2015). משמאל : מחמד אלעמאדי, יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, מקיים מסיבת עיתונאים בעזה במהלכה מודיע על השקת פרויקטים נוספים לשיקום הרצועה בסך 60 מיליון דולר (ערוץ אלג'זירה, 10 בספטמבר 2015)
מימין : אסמאעיל הניה נפגש בעזה עם מחמד אלעמאדי, יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה (פלסטין אלא'ן, 10 בספטמבר 2015). משמאל : מחמד אלעמאדי, יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, מקיים מסיבת עיתונאים בעזה במהלכה מודיע על השקת פרויקטים נוספים לשיקום הרצועה בסך 60 מיליון דולר (ערוץ אלג'זירה, 10 בספטמבר 2015)

ביקור משלחת חמאס בתורכיה
  • משלחת חמאס בראשות ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית, ביקרה לאחרונה באנקרה. מטרת הביקור הייתה השתתפות  בכינוס של מפלגת הצמיחה והפיתוח, המפלגה השלטת בתורכיה. במהלך הביקור נועדה המשלחת עם בכירי ממשל תורכיים ביניהם ראש ממשלת תורכיה אהמט דאווטאוגלו (12 בספטנבר 2015,  PALDF). נמסר כי ח'אלד משעל נועד גם עם נשיא תורכיה ארדואן לפגישה בארבע עיניים (אתר חמאס, 14 בספטמבר 2015).
משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על פעילי חמאס
  • משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על ארבעה פעילי חמאס המעורבים במימון פעילות חמאס: צאלח אלערורי חבר הלשכה המדינית,  העוסק בהפעלת חוליות טרור ביהודה ושומרון ממקום מושבו בתורכיה; מאהר ג'ואד יונס צאלח, איש הכספים בחו"ל של הארגון; אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית ומחמד רצ'א מחמד אנואר עואד, שהיה מעורב בהעברות כספים לחמאס. כמו כן הוטלו סנקציות על חברת המסחר וההשקעות Trading and InvestmentAsyaf International Holding Group for  שבבעלותו של אבו עבידה. משמעות הסנקציות היא הקפאת של הנכסים שלהם בארה"ב ואיסור על אישים או גופים הכפופים לחוק של ארה"ב לקיים עימם קשרים כלכליים (אתר משרד האוצר של ארה"ב, 10 בספטמבר 2015).  
  • זוהי הפעם השנייה בה מוטלות סנקציות על פעילי חמאס במהלך ספטמבר 2015.  ב-8 בספטמבר 2015 הטילה מחלקת המדינה של ארה"ב סנקציות דומות על שלושה פעילים בכירים: מחמד צ'יף העומד בראש הזרוע הצבאית של חמאס; רוחי משתהא, חבר הלשכה המדינית של חמאס ויחיא סנואר בכיר צבאי של חמאס ברצועה. כמו כן הטילה סנקציות על פעיל חזבאללה, סמיר אלקנטאר בשל מעורבותו בבניית תשתיות טרור של חזבאללה מרמת הגולן (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב,  8 בספטמבר 2015).
  • בתגובה לפרסום ההחלטה אמר רוחי משתהא, כי הצעד של ארה"ב לא יגרום לו לוותר על תפקידו. כמו כן, ציין משתהא, כי המונח "טרור" שונה בין העמים, וכי הוא מגדיר עצמו כ"לוחם חירות" (אלקדס אלערבי, 10 בספטמבר 2015).
תושב עזה נהרג בלחימה לצד ארגון דאעש בקרבות בעיראק
  • אתרי אינטרנט פלסטינים דיווחו על מותו של חמזה מחמוד מקדאד, בן 18, תושב מחנה הפליטים אלשאטי בעזה. הוא נהרג ב- 19 בספטמבר 2015 כאשר נלחם בשורות ארגון דאעש בקרבות בעיר ביג'י שבעיראק (אלרסאלה נט, חשבון הטוויטר של GAZA ALAN, 19 בספטמבר 2015). ערוץ אלעאלם האיראני, דיווח כי חמזה מחמוד מקדאד, המכונה אבו מחמוד אלע'זאוי  נהרג במהלך לחימה בשורות ארגון דאעש בקרבות בעיר מוצול שבעיראק (ערוץ אלעאלם האיראני, 19 בספטמבר 2015). 
הצבת דגל פלסטין באו"ם
  • העצרת הכללית של האו"ם אימצה את ההחלטה המאפשרת להציב את הדגל הפלסטיני במטה האו"ם. בעד הצעת ההחלטה הצביעו 119 מדינות ביניהן צרפת, שבדיה, ספרד ואיטליה, שמונה מדינות התנגדו ביניהן ארה"ב, קנדה וישראל ו-45 מדינות נמנעו (ביניהן רוב מדינות האיחוד האירופאי).
  • אבו מאזן בירך את המדינות, שהצביעו בעת הנפת דגל פלסטין באו"ם הוא הביע את הערכתו למדינות העולם, "שהסכימו להגן על זכויות העם הפלסטיני והסוגיה הפלסטינית" והדגיש כי המאבק הפלסטיני ימשך עד שיונף הדגל מעל הבירה ירושלים. לדבריו יונף הדגל באו"ם כאשר יגיע לדיוני העצרת הכללית (ופא, 11 בספטמבר 2015). צאא'ב עריקאת מזכיר הועד הפועל של אש"פ, בירך על ההחלטה ואמר, כי זהו ניצחון החופש, הצדק והעצמאות ותבוסה לכיבוש ולהתנחלויות (מען, 11 בספטמבר 2015).
נאומו הצפוי של אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם
  • נמשכות התבטאויות בכירים לגבי תוכן נאומו של אבו מאזו בעצרת הכללית של האו"ם:
  • נביל שעת', חבר הועד המרכזי של פתח, אמר כי מכיוון,  שישראל לא מקיימת את הסכמי אוסלו צפוי אבו מאזן להודיע בעצרת הכללית של האו"ם, כי ההנהגה הפלסטינית החליטה להפסיק לבצע את סעיפי היסוד של הסכמי אוסלו. שעת' לא פירט באיזה סעיפים המדובר אך יתכן,כי התכוון לתיאום הביטחוני עם ישראל (מען, 14 בספטמבר 2015). 
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"פ, אמר בראיון עיתונאי, כי נאומו של אבו מאזן בעצרת הכללית יהיה "גורלי". לדבריו הנהגת הרשות הפלסטינית אינה מסוגלת להמשיך במצב הקיים והיא תנקוט במהלכים בתקופה הקרובה במישור הפנימי והחיצוני (דניא אלוטן, 15 בספטמבר 2015).
  • צלאח ראפאת, חבר הועד הפועל של אש"פ, אמר כי אבו מאזן מתכוון להכריז על ביטול כל ההסכמים עם ישראל ובראשם התיאום הביטחוני עם ישראל. זאת,  מכיוון שלדבריו ישראל התנערה מכל ההסכמים החתומים עימה (רדיו צות פלסטיו, 15 בספטמבר 2015).
דחיית כינוס המועצה הלאומית הפלסטינית
  • ב-9 בספטמבר 2015 הודיע סלים זענון במסיבת עיתונאים בראמאללה, כי ישיבת המועצה הלאומית הפלסטינית, שנועדה להתקיים ב-14 בספטמבר 2015 ובה אמור היה להיבחר ועד פועל חדש, תדחה למועד אחר שלא יעלה על שישה חודשים (ופא, 9 בספטמבר 2015). לדבריו, בשל חשיבות הנושאים העומדים על הפרק לדיון בכינוס המתוכנן נדרשים היערכות וזמן רב יותר  ועל כן, הוחלט על הקמה של ועדה מכינה המונה 7-5 חברים כשתקדם את ההיערכות לקראת כינוס המועצה (רדיו צות פלסטין, 9 בספטמבר 2015).

[*]בשל החגים יתפרסם הגיליון הבא  לאחר סוכות. אנו מאחלים לקוראינו חג שמח ושנה טובה.
[2]נכון ל-20 בספטמבר 2015 נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[4]אחד השערים המרכזיים לכניסת מוסלמים להר הבית. צמוד לכותל המערבי.
[5]אחד השערים המרכזיים לכניסת מוסלמים להר הבית. נמצא במערב העיר העתיקה.
[6]מראביטון – קבוצות צעירים מוסלמים השומרים על הר הבית. פעילותם ממומנת בין השאר על ידי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. המראביטון, כמו גם עמותת הנשים מראביטאת המקבילה לה, הוכרזו לאחרונה כהתאגדות אסורה על ידי שר הביטחון.
[7]בדו"ח לא נכללו עשרות אירועים של יידוי אבנים.