חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (21 בספטמבר-7 באוקטובר 2015)

זירת פיגוע הירי באיתמר בו נהרגו שני אזרחים ישראליים (אתר ערבסולה, 3 באוקטובר 2015)

זירת פיגוע הירי באיתמר בו נהרגו שני אזרחים ישראליים (אתר ערבסולה, 3 באוקטובר 2015)

תמונות חברי חוליית הפיגוע, אשר פורסמו  על-ידי חמאס  בדף הפייסבוק  הרשמי שלה

תמונות חברי חוליית הפיגוע, אשר פורסמו על-ידי חמאס בדף הפייסבוק הרשמי שלה

כרזת אבל מטעם הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנתלתה מעל סוכת האבלים, שנפתחה לזכרו של מהנד חלבי בכפר סרדא (אלג'זירה נט, 5 באוקטובר 2015)

כרזת אבל מטעם הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנתלתה מעל סוכת האבלים, שנפתחה לזכרו של מהנד חלבי בכפר סרדא (אלג'זירה נט, 5 באוקטובר 2015)

 מימין: כרזה שפרסם קמפיין חמאס

מימין: כרזה שפרסם קמפיין חמאס "אתפקד בשבילך, אלאקצא" לזכרו של פאדי עלון

בתי המחבלים ע'סאן אבו ג'מאל ומחמד ג'עאביצ , אשר נהרסו ע

בתי המחבלים ע'סאן אבו ג'מאל ומחמד ג'עאביצ , אשר נהרסו ע"י צה"ל (ופא, דף הפייסבוק קדס נט, 6 באוקטובר 2015).

נאום אבו מאזן באו

נאום אבו מאזן באו"ם (ופא, 30 בספטמבר 2015).

הלוגו, שעיצבו הרשתות החברתיות הפלסטיניות לעימותים האחרונים בגדה, בסמל נראה פלסטיני רעול פנים מיידה אבנים ובצד נכתב :

הלוגו, שעיצבו הרשתות החברתיות הפלסטיניות לעימותים האחרונים בגדה, בסמל נראה פלסטיני רעול פנים מיידה אבנים ובצד נכתב :"האנתיפאדה פרצה".

  • בשבועיים האחרונים נמשך ואף החריף גל  "הטרור העממי" ("ההתנגדות העממית"), אשר לווה בפיגועי ירי החורגים מדפוס זה של פעילות. תחילתו של גל הפיגועים בהר הבית ובירושלים המזרחית משם הוא התפשט למוקדים נוספים ביהודה ושומרון. ב-6 באוקטובר 2015 הוא אף זלג לשטח ישראל כשבלטה במיוחד הפגנה אלימה ביפו, שאורגנה על ידי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, הממלא תפקיד מרכזי בליבוי העימותים בהר הבית בתואנת שווא, שמסגד אלאקצא בסכנה. ב-7 באוקטובר בוצעו ע"י פלסטינים פיגוע דקירה בפ"ת וחטיפת נשק מחייל בקריית גת. 
  • חמאס ממלאת תפקיד מרכזי בהסתה לפיגועים במטרה ללבות "אנתיפאדה שלישית" ביהודה ושומרון (בעוד היא מעוניינת בשמירה על השקט ברצועת עזה). הרשות הפלסטינית נותנת רוח גבית לפיגועי הטרור העממי ובו בזמן מנסה למנוע הסלמה ויציאת האירועים מכלל שליטה, אשר ישרתו את חמאס. הדבר מתבטא בהמשך התיאום הביטחוני עם ישראל ובמסר הרגעה פומבי של אבו מאזן בישיבת הועד הפועל של אש"ף בראמאללה (6 באוקטובר 2015).
  • בשבועיים האחרונים אותרו בנגב המערבי שתי נפילות רקטות. התארגנויות המזוהות עם דאעש קיבלו אחריות על הירי. צה"ל הגיב בתקיפות יעדי טרור של חמאס.  

 

מאפייני תמונת מצב
  • בחודש האחרון מתקיים גל של פיגועי טרור, אשר בתחילתו התמקד בהר הבית ובירושלים המזרחית. בהמשכו התפשט גל הפיגועים גם ליהודה ושומרון ואף הקרין על ערביי ישראל תחת הסיסמא של הזדהות עם מסגד אלאקצא. גל הטרור הוביל, עד כה, לחמישה הרוגים ישראלים: שני ישראלים נהרגו בפיגוע ירי ליד איתמר, שניים בפיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים והרוג מידויי אבנים בדרום ירושלים.  לפלסטינים נגרמו עד כה כתשעה הרוגים במהלך ביצוע פיגועים ובעימותים עם כוחות הביטחון הישראלים. גל הטרור הנוכחי עדיין נמשך ואף זלג לשטח ישראל.
  • גל הטרור הנוכחי מתבצע במסגרת מדיניות "ההתנגדות העממית" (קרי, הטרור העממי), שאומצה ע"י הרשות הפלסטינית ופתח בוועידה השישית של פתח (אוגוסט 2009)[1]. הרשות הפלסטינית ופתח תומכים בפיגועי "ההתנגדות העממית" ("הטרור העממי"), שעיקרם ידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ופיגועי דקירה ודריסה. עם זאת היא נמנעת מלגנות את פיגועי הירי ופיגועים אחרים בעלי אופי "צבאי" למרות הללו אינם נתפסים על ידה כחלק מ"ההתנגדות העממית".
  • לאורך שנות "ההתנגדות העממית" מנסה הרשות הפלסטינית לשלוט על גובה הלהבות ולמנוע יציאת האירועים מכלל שליטה. זאת, משום שאובדן השליטה עלול לשרת את חמאס ולפגוע במרכיבים אחרים של מדיניות הרשות הפלסטינית (לוחמה מדינית ותעמולתית בזירה הבינלאומית). לפיכך גם הפעם המשיכה הרשות בתאום הביטחוני עם ישראל וביממה האחרונה אף שיגר אבו מאזן מסר הרגעתי פומבי לנוכח התפשטות האירועים מן הליבה (ירושלים) אל יהודה ושומרון.
  • בששת שנות "ההתנגדות העממית" מתקיים הטרור העממי בגלים העולים ודועכים לסירוגין, והמושפעים מאירועים פנימיים וחיצוניים. בהשוואה לעבר גל הטרור הנוכחי אינו יוצא דופן באופיו, בהיקפו או במידת הקטלניות שלו. כך למשל, במהלך ספטמבר-נובמבר 2014 אירע גל פיגועים קטלני במהלכו נהרגו 11 בני אדם, ארבעה מהם בבית הכנסת בשכונת הר-נוף בירושלים. ברקע הגל הנוכחי עומדים, להערכתנו, השפל במעמדם של אבו מאזן והנהגת הרשות הפלסטינית, תחושת אובדן דרך בקרב הציבור לנוכח מה, שנתפס כהעדר סיכוי להתקדמות מדינית וחיכוכים חריפים בין מתיישבים ישראלים ביהודה ושומרון לבין הפלסטינים (ששיאם בפיגוע טרור יהודי נגד המשפחה הפלסטינית בדומא). האירועים הללו מלווים בהסתה חריפה של חמאס ושל גורמים נוספים, שיש להם עניין בדרדור המצב והפיכה הטרור העממי ל"אנתיפאדה שלישית".
פיגוע ירי סמוך לאיתמר
כללי
  • ב-1 באוקטובר 2015 בשעות הערב נורו יריות מכלי רכב נוסע לעבר מכונית בה נסעה משפחה, זוג הורים וארבעה ילדים. הפיגוע אירע בכביש בין אלון מורה לאיתמר סמוך לכפר הפלסטיני בית פוריכ. מהיריות נהרגו שני בני הזוג נעמה ואיתם הנקין ז"ל. ארבעת ילדיהם חולצו בשלום. בחקירה ראשונית הוברר, כי במטח הירי הראשון נהרגה נעמה הנקין ובעלה נפצע. איתם הנקין ז"ל יצא מהמכונית ואז נורה שוב. המחבלים גם ניגשו לכלי הרכב וירו פעם נוספת בבני הזוג. המחבלים היורים נמלטו מאזור הפיגוע (דובר צה"ל, 1 באוקטובר 2015). הפיגוע בוצע על ידי חוליית חמאס משכם.
תפיסת חוליית המבצעים
  • ב-5 באוקטובר 2015 נעצרו חברי החוליה, שביצעה את פיגוע הירי סמוך לאיתמר. החוליה מנתה חמישה פעילי חמאס תושבי שכם. בראש החוליה עמד פעיל, שהיה עצור בעבר בכלא הישראלי. בחקירתם מסרו המפגעים, כי בערב הפיגוע בחרו שניים מהם את הנקודה בה יבצעו את הירי. לאחר מכן הם אספו את שאר חברי החוליה. כאשר זיהו את כלי הרכב של משפחת הנקין הם ביצעו ירי לעברו. לאחר עצירת כלי הרכב ירדו שני חברי החוליה מרכבם וביצעו ירי נוסף מטווח קרוב מאד לעבר יושבי כלי הרכב. בעת הירי נורה בטעות אחד המחבלים בידו על ידי חברו. האקדח שהיה ברשותו נפל ונמצא מאוחר יותר על-ידי כוחות הביטחון הישראליים.
  • המחבל הפצוע אותר בבית חולים בשכם והוצא משם על ידי כוח מסתערבים ישראלי. בחקירתם הודו אנשי החוליה, כי בשבועיים האחרונים הם היו מעורבים בשני אירועי ירי נוספים. אחד מהם היה ב-30 באוגוסט 2015 בבית ג'ית בו נפצע ישראלי באורח קל  (אתר שירות הביטחון הכללי, 6 באוקטובר 2015).
תגובת ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון שיבחו את כוחות הביטחון על הפענוח המהיר ולכידת חוליית מבצעי הפיגוע. לדברי ראש הממשלה ישראל מפעילה יד קשה נגד הטרור ונגד המסיתים.  נתניהו ציין, כי בעקבות הפיגוע תוגברו הכוחות ביהודה ושומרון בכוחות צה"ל ובירושלים תוגברו בכוחות משטרה נוספים. כמו כן ציין, כי  הממשלה מאפשרת פעולה תקיפה יותר של כוחות הביטחון נגד מיידי האבנים ומשליכי בקבוקי התבערה. לדבריו לא קיימות מגבלות בפעילות, שמבצעים כוחות הביטחון נגד המחבלים ונגד המסיתים (אתר משרד ראש הממשלה, 5 באוקטובר 2015).

פיגועי דקירה בעיר העתיקה בירושלים
  • ב-3 באוקטובר 2015 הגיע מחבל לרחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים. המחבל שלף סכין ודקר שלושה בני משפחה ואדם נוסף. לאחר שהצליח לקחת מאחד הפצועים את אקדחו ביצע המחבל ירי לעבר לוחמי משמר הגבול, שהוזעקו למקום. הלוחמים השיבו באש והרגו את המחבל.  שניים מהפצועים מתו מפצעיהם. פצועה נוספת באורח קשה ובנה התינוק, שנפצע באורח בינוני, פונו לבית החולים (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 3 באוקטובר 2015).
  • המחבל הדוקר הוא מהנד חלבי בן 19 מהכפר סורדא (סמוך לאלבירה), סטודנט באוניברסיטת אלקדס. ביממה, שלפני הפיגוע הוא פרסם מספר הודעות בדף הפייסבוק שלו בהן הביע מחאה על האירועים בהר הבית. כמו כן כתב, כי "האנתיפאדה שלישית כבר החלה". הג'האד האסלאמי בפלסטין פרסם כרזת אבל בה נטען, כי מהנד חלבי  נמנה עם שורות הארגון (אלג'זירה נט, 5 באוקטובר 2015).
  • ב-7 באוקטובר 2015 אירע פיגוע דקירהנוסף בעיר העתיקה ברחוב הגיא, סמוך למקום בו אירע הפיגוע הקודם. פלסטינית כבת 18 תקפה אזרח ישראלי בסכין, שהחביאה ככל הנראה בבגדיה. האזרח הישראלי, שנפצע באורח בינוני בפלג גופו העליון שלף את נשקו וירה לעבר המחבלת. המחבלת נפצעה, ופונתה לבית החולים כשהיא פצועה באורח קשה.
תגובת ישראל

עם שובו מהעצרת הכללית של האו"ם כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו את הצמרת הביטחונית והורה על נקיטה של שורה של צעדים, שמטרתם למנוע פעולות נוספות ולהרתיע ולהעניש את המפגעים. בין הצעדים: זירוז הריסת בתי מחבלים, הרחבת המעצרים המנהליים, תגבור נוסף של הכוחות בירושלים וביהודה ושומרון והרחקת מסיתים מהעיר העתיקה ומהר הבית. כמו כן  הוחלט ב-4 באוקטובר 2015 להגביל את הכניסה לעיר העתיקה למשך יומיים לתושבי העיר העתיקה, תיירים, בעלי עסקים ותלמידי בתי ספר הלומדים שם. כניסת מתפללים מוסלמים לתפילות בהר הבית הותרה לגילאי חמישים ומעלה דרך שער האריות בלבד (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 4 באוקטובר 2015).

תגובות פלסטיניות
  • פיגוע הירי ופיגוע הדקירה סוקרו בהרחבה בכלי התקשורת הפלסטינים. רוב הארגונים מיהרו לברך על הפיגוע והדגישו, כי הינם תוצאה ישירה של פעילות ישראל נגד הפלסטינים. עיקר התגובות היו של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, ששיבחו את מבצעי הפיגועים, כינו אותם "גיבורים" וקראו לביצוע פיגועים נוספים. הרשות הפלסטינית מצידה נמנעה (כדרכה) מלגנות את הפיגועים הקטלניים הללו.
  •  להלן כמה תגובות לפיגוע הירי באיתמר:
  • בהודעה שפרסמה תנועת פתח נאמר, כי "זוהי תגובה טבעית לפשעי ישראל". פתח הטילה על ממשלת ישראל את האחריות על כל הסלמה נגד הפלסטינים (מען, 2 באוקטובר 2015).
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אמר כי הם מברכים על "פעולת הגבורה" נגד האזרחים הישראליים וכי זוהי תגובה טבעית לפשעי ישראל ואזרחיה בירושלים ובגדה . הוא גם ציין,  כי זוהי איננה התגובה האחרונה (עמוד הטוויטר של אבו עבידה, 1 באוקטובר 2015).
  • חסאם בדראן, דובר חמאס, אמר, כי חמאס מברכת על "פעולת הגבורה", שביצעו המתנגדים בגדה. לדבריו חמאס רואה בכך תגובה על פשעי ישראל בגדה ובאלאקצא. הוא גם קרא  לפלסטינים להמשיך ב"פעולות גבורה אלו" שכן זהו הפיתרון היחיד המסייע לעם הפלסטיני בכל מקום (אתר חמאס, 1 באוקטובר 2015).
  • בתגובה, שפרסם ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין נאמר, כי זוהי "תגובה טבעית" ל"תוקפנות הישראלית" בירושלים ובערים הפלסטיניות (פאל טודיי, 1 באוקטובר 2015).
  • להלן כמה תגובות לפיגוע הדקירה :
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, בירך על "פעולת הגבורה", שביצע הנער הפלסטיני מהנד חלבי. לדבריו רואה חמאס בפיגוע תגובה טבעית ל"פשעי ישראל במסגד אלאקצא ופשעי האזרחים הישראליים נגד העם הפלסטיני". לדבריו הפלסטינים לא ישבו בחיבוק ידיים לאור המשך הפשעים והשתיקה הבינלאומית (אתר חמאס, 3 באוקטובר 2015).
  • חסאם בדראן דובר חמאס בירך על "פעולת הגבורה", שביצע הנער הפלסטיני. לדבריו חמאס מברכת על כל פעולה, אשר תפגע בחיילי צה"ל ובאזרחים ישראליים. עוד הוסיף, כי אנשי חמאס מוכנים למות ולהיעצר כדי "להגן על אלאקצא" (אתר חמאס, 3 באוקטובר 2015).
  • הג'האד האסלאמי בפלסטין בירך על "פעולת הגבורה", שביצע הנער הפלסטיני. הארגון ציין, כי הוא רואה בפעולה זו "התקדמות מצוינת" בפעולות נגד ישראל (פאל טודיי, 3 באוקטובר 2015). דאוד שהאב, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, טען, כי הנער הדוקר, מהנד אלחלבי, הוא פעיל בארגון. לדבריו העם הפלסטיני נמצא עתה בתקופת "אנתיפאדה שלישית" בכל משמעות המילה (דניא אלוטן, 3 באוקטובר 2015).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • בשבועיים האחרונים היו שני אירועים בהם אותרו נפילות של רקטות בשטח ישראל:
  • ב-29 בספטמבר 2015 שוגרה רקטה לעבר העיר אשדוד. מערכת כיפת ברזל יירטה את הרקטה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.  פלוגת שיח' עמר חדיד, המזוהה עם דאעש, קיבלה אחריות לירי כנקמה על מותה של הדיל אלהשלמון (שנהרגה מאש צה"ל בעת שניסתה לדקור חייל) ומעצרה של אימאן כנג'ו, שניסתה לחבור לדאעש (חשבון הטוויטר של הארגון, 29 בספטמבר 2015).
  • ב-4 באוקטובר 2015 אותרה נפילה של רקטה בשטח פתוח באזור המועצה האזורית אשכול. רקטה נוספת, ששוגרה נפלה בשטח רצועת עזה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. גם על ירי זה קיבלה אחריות פלוגת שיח' עומר חדיד, המזוהה עם דעאש (חשבון הטוויטר של הארגון, 4 באוקטובר 2015).
תגובת ישראל
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר מטרות טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 30 בספטמבר, 4 באוקטובר 2015):
  • ב-30 בספטמבר 2015 תקפו כלי טיס של חיל האוויר ארבע מטרות טרור של חמאס. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על פגיעות במכולה של המשטרה הימית בצפון מערב העיר עזה ובמוצב של הזרוע הצבאית של חמאס באלזיתון, שבמערב העיר עזה. לא דווח על נפגעים  (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 30 בספטמבר 2015).
  • ב-4 באוקטובר 2015 תקפו כלי טיס של חיל האוויר תשתית טרור של חמאס בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 4 באוקטובר 2015). 

ירי רקטות לעבר ישראל

כללי
  • במהלך השבועיים האחרונים נמשכו ואף גברו העימותים בין הפלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים במתחם הר הבית, בירושלים המזרחית ובשכונות קו התפר בירושלים. העימותים התפשטו למוקדים נוספים ברחבי יהודה ושומרון. חלקם של העימותים הם יוזמות מקומיות וחלקם היו מאורגנים. בחלק מהמקרים הכילו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית את ההפגנות ושלטו על היקפן[4].
  • החל מסיום חגי תשרי (6 באוקטובר 2015) הורגשה ירידת מה בהיקף הפגנות ובהפרות הסדר ביהודה, שומרון וירושלים אף כי הטרור והאלימות עודם נמשכים.

מימין: פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל (ופא, 5 באוקטובר 2015דף הפייסבוק QUDSN, 21 בספטמבר 2015) משמאל: בקבוקי תבערה מוכנים להשלכה שנמצאו על גג בית בשכונת א-טור בירושלים  (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 7 באוקטובר 2015).
מימין: פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל (ופא, 5 באוקטובר 2015 דף הפייסבוק QUDSN, 21 בספטמבר 2015) משמאל: בקבוקי תבערה מוכנים להשלכה שנמצאו על גג בית בשכונת א-טור בירושלים  (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 7 באוקטובר 2015).

  • כלי התקשורת הפלסטינים, בעיקר אלה המזוהים עם חמאס, ניסו ליצור אווירה של "אנתיפאדה שלישית" ושיבחו את הפלסטינים המתעמתים עם  כוחות "הכיבוש". הם גם קראו להסלמה בפיגועים ולמעורבות משמעותית יותר של הארגונים השונים באירועים. במקביל נמתחה ביקורת על הרשות הפלסטינית על המשך התיאום הביטחוני עם ישראל (פאל טודיי, 6 באוקטובר 2015).
  • בנאום, שנשא אבו מאזן בפתח ישיבת הועד הפועל של אש"ף בראמאללה, האשים את ישראל בהסלמה במצב בעיקר בשל סוגיית הר הבית. עם זאת הבהיר אבו מאזן, כי הרשות הפלסטינית אינה מעוניינת בהסלמה ביטחונית בין הצדדים וכי הוא העביר הנחיות ברוח זו למנגנוני הביטחון. לדבריו רוצה הרשות הפלסטינית להגיע לפיתרון מדיני בדרכי שלום ולא בדרכים אחרות וקרא לישראל לקבל את היד המושטת אליה (ופא, 6 באוקטובר 2015).
זליגת האירועים לישראל
  • ב-6 באוקטובר 2015 בשעות הערב התקיימו הפגנות גם במספר ערים בישראל (נצרת, יפו, חיפה). הפגנה אלימה, שאורגנה על ידי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית נערכה ביפו.  המפגינים השליכו אבנים לעבר כלי רכב ואוטובוסים שעברו ברחובות הסמוכים. כמו כן הותקפו שוטרים, שניסו להרגיע את המפגינים (כשישה שוטרים נפצעו). ההפגנה, שהתקיימה ללא אישור, פוזרה תוך הדברות עם המארגנים (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 6 באוקטובר 2015).
אירועים בולטים ביהודה, שומרון וירושלים.
  • להלן מספר אירועים בולטים:
  • ב-23 בספטמבר 2015 – חיילי צה"ל זיהו פלסטיני, שהחל להתקרב לעבר עמדה אותה איישו סמוך לתיסיר בבקעת הירדן. החיילים עצרו את הפלסטיני כשבידו היה מטען מוכן להפעלה (דובר צה"ל, 23 בספטמבר 2015). 
  • ב-22 בספטמבר 2015 בשעות הערב המאוחרות בכביש המחבר בין נגוהות לאדוריים (אזור חברון) זיהה תושב נגוהות מחסום אבנים. לאחר זמן קצר הגיע למקום סיור צבאי ונשמע פיצוץ. בסריקה נמצא פלסטיני הרוג ככל הנראה כתוצאה מרימון, שהתפוצץ בעת שניסה להשליכו לעבר כוחות הביטחון (דובר צה"ל, 22 בספטמבר 2015). ההרוג הוא  צ'יאא' עבד אלחלים אלתלאחמה, בן 21, מהכפר ח'רסא שבדרום חברון. בעקבות מותו התפתחו עימותים במקום. ההרוג היה פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין. בהלווייתו, שנערכה בכפר ח'רסא, השתתפו פעילי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין (מען, דף הפייסבוק קדס נט, אתר פלוגות ירושלים, חדשות סמא, 22 בספטמבר 2015).

מימין: כרזה  מטעם הג'האד האסלאמי על מותו של אלתלאחמה "השהיד לוחם הג'האד". משמאל: כרזה מטעם הזרוע הצבאית של הארגון  בה נראה אלתלאחמה לבוש מדים  (דף הפייסבוק של פלוגות ירושלים, 22 בספטמבר 2015).
מימין: כרזה  מטעם הג'האד האסלאמי על מותו של אלתלאחמה "השהיד לוחם הג'האד". משמאל: כרזה מטעם הזרוע הצבאית של הארגון  בה נראה אלתלאחמה לבוש מדים  (דף הפייסבוק של פלוגות ירושלים, 22 בספטמבר 2015).

  • ב-22 בספטמבר 2015– בוצע ניסיון דקירה בעמדה צבאית בחברון. בתגובה ירו חיילי צה"ל לעבר הדוקרת.  הדוקרת נפצעה ופונתה לבית החולים ומאוחר יותר נפטרה מפצעיה (דובר צה"ל, 22 בספטמבר 2015). המחבלת הדוקרת היא הדיל אלהשלמון (ופא, 23 בספטמבר 2015; 22 בספטמבר 2015,  דף הפייסבוק PALDF) .

מימין: הלווייתה של הדיל אלהשלמון בהשתתפות תומכי פתח, חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין  (ופא, 23 בספטמבר 2015). משמאל: הכרזה, שפרסמה חמאס על מותה של אלהשלמון  (דף הפייסבוק PALDF, 22 בספטמבר 2015)
מימין: הלווייתה של הדיל אלהשלמון בהשתתפות תומכי פתח, חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין 
(ופא, 23 בספטמבר 2015). משמאל: הכרזה, שפרסמה חמאס על מותה של אלהשלמון (22 בספטמבר 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

  • ב-21 בספטמבר 2015– אוטובוס, שנסע בין צומת גבעת אסף לבית אל נרגם באבנים. שמשת האוטובוס נופצה. אדם אחד נפצע באורח קל וטופל במקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 21 בספטמבר 2015).
  • ב-3 באוקטובר 2015 – קליע רובה פגע במכונית, שנסעה מירושלים לכיוון מעלה אדומים באזור עיסאויה. בני הזוג, שנסעו ברכב המשיכו בנסיעתם. לאחר מכן הם הבחינו כי גג המכונית נוקב מכדור.מאוחר יותר נמצא הקליע בתוך כלי הרכב (ynet, 3 באוקטובר 2015)..
  • ב-4 באוקטובר 2015 - זוהו מספר רעולי פנים סמוך לקבר רחל, שהתכוונו לידות אבנים. כאשר לוחמי משמר הגבול החלו להדוף אותם הם השליכו בקבוק תבערה. לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל ברגלו (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 4 באוקטובר 2015).
  • ב-4 באוקטובר 2015 – מחבל דקר נער ברחוב הנביאים בירושלים ונמלט מהמקום. שוטרים, שפעלו במקום הבחינו בחשוד שסכין בידו ונטרלו אותו. הפצוע פונה לבית החולים במצב בינוני (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 4 באוקטובר 2015). המחבל  הדוקר הוא פאדי עלון, בן 19 תושב עיסאוויה שבמזרח ירושלים. החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין הודיע על מותו "בהגנה על מסגד אלאקצא" (עמוד הפייסבוק של החזית הדמוקרטית, 4 באוקטובר 2015 (5 באוקטובר 2015,  דף הפייסבוק PALDF; 5 באוקטובר 2015 דף הפייסבוק PALINFO).
  • ב-5 באוקטובר 2015  - חיילי צה"ל  איתרו אמצעי לחימה בכפרים יתמא וחווארה (דרומית לשכם). בין אמצעי הלחימה שנמצאו שני רובים עשר מחסניות חמישה סכינים ותחמושת רבה (דובר צה"ל, 5 באוקטובר 2015).
  • ב-5 באוקטובר 2015- אוטובוס נרגם באבנים ברח עוזי נרקיס בירושלים. ארבעה נוסעים נפגעו באורח קל וטופלו במקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 באוקטובר 2015). 
  • ב-5 באוקטובר 2015- נער פלסטיני נהרג במהלך עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים אלעאידה בצפון בית לחם. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של עבד אלרחמן שאדי עביד אללה, בן 13 (צפא, 5 באוקטובר 2015).
  • ב-5 באוקטובר 2015 -נער נוסף נהרג בטול כרם במהלך עימותים אלימים עם כוחות צה"ל. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של חד'יפה עת'מאן עלי סלימאן בן 18 מהכפר בלעא (מזרחית לטול כרם) (ופא, 5 באוקטובר 2015). חמאס פרסמה הודעה לפיה היה חד'יפה עת'מאן סלימאן פעיל התנועה (אתר חמאס, 5 באוקטובר 2015).

מימין: חד'יפה סלימאן (וטן, 5 באוקטובר 2015); משמאל: כרזה שפרסמה חמאס על מות אבו סלימאן, ניתן לראות מצד ימין באמצע סמל של פלסטיני מיידה אבנים ונכתב בו :"אינתיפאדת היידויים" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בביר זית, 5 באוקטובר 2015)
מימין: חד'יפה סלימאן (וטן, 5 באוקטובר 2015); משמאל: כרזה שפרסמה חמאס על מות אבו סלימאן, ניתן לראות מצד ימין באמצע סמל של פלסטיני מיידה אבנים ונכתב בו :"אינתיפאדת היידויים" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בביר זית, 5 באוקטובר 2015)

  • ב-6 באוקטובר 2015- סיכלו לוחמי משמר הגבול פיגוע דקירה בצומת תפוח.  פלסטיני, שהגיע לעמדת הלוחמים עורר את חשדם כשהתקרב אליהם הבחינו כי הוא זרק סכין יפנית שהייתה בידו. הפלסטיני נעצר ובכליו נמצאה סכין נוספת (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 6 באוקטובר 2015).
  • ב-7 באוקטובר 2015 -  על פי דיווח ראשוני, אמג'ד אלג'נדי, פלסטיני תושב הכפר יטא שבדרום חברון, השוהה באופן בלתי חוקי בישראל חטף מחייל צה"ל בקריית גת את כלי נשקו. הפלסטיני ברח לבית מגורים שם מצא מותו מאש השוטרים.
מבחר תגובות פלסטיניות לאירועים
  • ממשלת ההסכמה הלאומית גינתה את מה כינתה "מדיניות ההסלמה" שנוקטת ישראל נגד העם הפלסטיני בירושלים והגדה. היא ביקשה ממדינות העולם והמוסדות הבינלאומיים להתערב ולמנוע את "ההפרות" של ישראל. איהאב בסיסו דובר הממשלה הפלסטינית אמר, כי מדיניות ישראל מתבצעת במסגרת המאמצים של ישראל להרוס את המאמצים המדיניים של הפלסטינים ואת פיתרון שתי המדינות (ופא, 4 באוקטובר 2015). משרד החוץ הפלסטיני גינה את התוקפנות הישראלית המתמשכת ואת ההסלמה באמצעות  "הרג אקראי של תושבים פלסטינים או מעצרים ופריצות לישובים פלסטינים" הוא גינה את הרג הנערים והנערות הפלסטינים על ידי כוחות צה"ל והטיל על ראש הממשלה בנימין נתניהו את האחריות המלאה להסלמה (ופא, 4 באוקטובר 2015).
  • להלן כמה תגובות נוספות :
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף הטיל על ראש ממשלת ישראל את האחריות לאירועים האחרונים ולהתדרדרות המצב ביהודה שומרון וירושלים. לדבריו נתניהו מחדש את ניסיונו של ראש הממשלה אריאל שרון שניסה להיכנס למסגד אלאקצא ועורר את אנתיפאדת אלאקצא. הוא קרא למזכיר האו"ם ולמדינות העולם לספק הגנה לעם הפלסטיני לאחר שישראל נכשלה בלספק להם הגנה (אלערבי אלג'דיד, 4 באוקטובר 2015).
  • נמר חמאד, יועצו של אבו מאזן, ציין כי ההסלמה הישראלית בירושלים וביהודה ושומרון שואפת להוביל את הפלסטינים למעגל של אלימות. לדבריו ההנהגה הפלסטינית אינה רוצה להוביל אנתיפאדה שלישית. הוא הדגיש, כי עמדת ההנהגה הפלסטינית תומכת בכל פעולה של שלום והפעולות האחרונות הינן תגובה לפשעי ישראל (דניא אלוטן, 4 באוקטובר 2015).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאסאמר, כי האירועים בירושלים הם "רק התחלה". לדבריו ירושלים מהווה "קו אדום", שאי אפשר לעבור אותו הוא הדגיש, כי לא תהיה כל התפשרות על ירושלים (עמוד הפייסבוק של מוסא אבו מרזוק, 4 באוקטובר 2015).
  • ח'צ'ר חביב, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי ישראל היא האחראית הבלעדית לכל מה שקורה בגדה ובירושלים. לדבריו כל האפשרויות פתוחות ובראשן חידוש פעולות הג'האד מכיוון שישראל חצתה את כל הקווים האדומים. הוא הדגיש, כי כל הארגונים יעשו שימוש בכל האמצעים, שברשותם כדי להגן על בני העם הפלסטיני (אלרסאלה.נט, 5 באוקטובר 2015).
הריסת בתי מחבלים
  • בעקבות ריבוי הפיגועים כונס הקבינט המדיני ביטחוני, שהחליט על נקיטה בשורה של צעדים בהם הריסת בתי מחבלים ושימוש במעצרים מנהליים. במהלך ליל 6-5 באוקטובר 2015 בהתאם להנחיית שר הביטחון, הרסו כוחות חיל הנדסה של צה"ל בסיוע צוותים של משטרת ישראל את בתיהם של המחבלים בירושלים, שביצעו פיגועים ובתיהם עדיין לא נהרסו, למרות שהוחלט על כך. כמו כן נאטם חדר בביתו של מחבל נוסף (דובר צה"ל, 6 באוקטובר 2015). הבתים שנהרסו היו של המחבלים הבאים:
  • מחמד נאא'ף ג'עאביצ -  ביצע פיגוע דריסה ב-4 באוגוסט 2014 באמצעות דחפור. בפיגוע נהרג אדם אחד ושבעה בני אדם נפצעו. המחבל נהרג במקום על ידי שוטרי משטרת ישראל.
  • gwxti אבו ג'מאל – ביצע פיגוע ב-18 בנובמבר 2014 בו פרץ יחד עם מחבל נוסף לבית הכנסת בשכונת הר נוף בירושלים ורצח ארבעה מתפללים ושוטר ממשטרת ישראל. שני המחבלים נהרגו במהלך חילופי אש בזירת הפיגוע.
  •  כמו כן נאטם חדר בביתו של המחבל מעתז אבראהים ח'ליל חג'אזי,  שניסה להתנקש בחייו של יהודה גליק ב-29 באוקטובר 2014, סמוך למרכז מורשת בגין בירושלים.
פענוח אירועי טרור עממי ע"י שירות ביטחון כללי
  • במהלך השבועות האחרונים פוענחו על ידי שירות הביטחון הכללי מספר פיגועי טרור עממי של השלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים. בפעילות כוחות הביטחון הישראליים נעצרו חברי חוליית טרור עממי מהכפר חזמא (צפון מזרח ירושלים). חברי החוליה השתתפו בשורה של פגועי יידוי אבנים ובלוקים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אוטובוסים וכלי רכב ישראליים. בחלק מהפיגועים נפצעו נוסעים. נגד ארבעת חברי החוליה הוגשו כתבי אישום (דף הפייסבוק צבע אדום, 21 בספטמבר 2015).
  • ארבעה צעירים מהכפר צור באהר במזרח ירושלים נעצרו בחשד,  כי רצחו את אלכסנדר לבלוביץ'    ב-13 בספטמבר 2015, ערב ראש השנה, כאשר יידו לעבר מכוניתו אבנים. כמו כן גרמו לפציעתן של שתי נשים נוספות. הארבעה בני 19-16 תושבי הכפר צור באהר נושאי תעודת זהות ישראלית. בחקירתם מסרו, כי יצאו לבצע את פיגוע הטרור דווקא בערב ראש השנה. הם התמקמו כך שיוכלו ליידות אבנים על כלי רכב חולפים לאחר שיבחינו בלוחית הזיהוי הישראלית שלהם. אחד מחברי החוליה יצא לפיגוע כשהוא עוטה על גופו את דגל חמאס אותו קיבל לדבריו בעצרת באום אלפחם. לאחר שיידו אבנים וצפו בתוצאות הפיגוע נמלטו מהמקום לאחר שתיאמו ביניהם גרסאות למקרה שייתפסו (שירות הביטחון הכללי, 26 בספטמבר 2015).
למרות אופייה הספונטני והעממי של ה"התנגדות העממית" מסתמן בשנה האחרונה, כי טרור האבנים ובקבוקי התבערה קיבל בכמה מקרים צביון ממוסד יותר ומאורגן יותר, גם אם רובו עדיין אינו כזה. מניתוח האירועים השונים, ומחקירת פעילים בכמה התארגנויות שנחשפו, עולה, כי בכמה מקרים המדובר בהתארגנויות מקומיות, שביצעו הכנות מקדימות לקראת פעילותן ושהקדישו מחשבה לדפוס הפעולה ולעיתוי שלה[5] חשיפת החוליה מהכפר צור באהר מצביע על השפעת החמאס והפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל על המפגעים גם אם המדובר ביוזמות מקומיות.

 

מעבר רפיח
  • ב-4 באוקטובר 2015 נמסר, כי החלו הכנות לפתיחת מעבר רפיח כדי לאפשר חזרתם של 25,000 עולי רגל לרצועת עזה. המעבר יפתח לכיוון אחד בלבד (אליום אלסאבע, 4 באוקטובר 2015).
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, מסר, כי משלחת, בראשותו של אבו מאזן, צפויה לבקר בקרוב במצרים כדי לדון בדרכים לפתיחת מעבר רפיח (צפא, 4 באוקטובר 2015).
משבר החשמל ברצועת עזה
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה על מחסור ניכר בדלקים ברצועה במהלך שלושת השבועות האחרונים, זאת בשל סגירת מעבר כרם שלום ואי פעילותו הסדירה של המעבר במהלך חגי תשרי. במסגרת זו, דווח על תורים ארוכים של תושבים הממתינים בתחנות הדלק ברצועה לתדלק את כלי הרכב שלהם (אלאיאם, 6 באוקטובר 2015). יצוין, כי עם חזרתו של מעבר כרם שלום לפעילות סדירה השבוע בתום חגי ישראל, צפויה מצוקת הדלקים ברצועה להסתיים.
  • בהמשך לשיבושים באספקת החשמל לרצועת עזה בעקבות מחסור בדלק, הודיעה חברת החשמל בעזה גם על השבתת כל הקווים המצריים המספקים חשמל לצד הפלסטיני בעקבות פיצוץ, שאירע בצד המצרי (פאל טודיי, 1 באוקטובר 2015). מאוחר יותר דווח, כי רשויות מצרים תקנו את קווי החשמל (פאל טודיי, 2 באוקטובר 2015).
סיכול הברחה לרצועת עזה
  • עובדי המכס במעבר הגבול ניצנה ושירות הביטחון הכללי מנעו הברחה מישראל לרצועת עזה של 15 טונות חומצה גופריתית המשמשת כחומר גלם לייצור חומרי נפץ. המשלוח שהוצהר עליו כחומר מדלל צבע הכיל לא רק מדלל אלא גם 15 טונות של חומר חומצתי תוסס, שבבדיקה התברר שהוא חומצה גפריתנית בריכוז של 90% המשמשת גם כחומר גלם לחומר נפץ מסוג TNTוהכנסתה לרצועת עזה אסורה (דף הפייסבוק צבע אדום, 24 בספטמבר 2015).
תעלת מים לאורך גבול רפיח
  • התקשורת הפלסטינית המשיכה לסקר את המשך עבודות צבא מצרים לחפירת תעלת מים לאורך ציר פילדלפי ואת הצפת המנהרות לאורך הגבול עם מצרים. הרשות לאיכות הסביבה (של חמאס) בעזה טענה, כי הזרמת מי הים ע"י צבא מצרים לאורך ציר פילדלפי תביא לעלייה של פי ארבעים במליחות מי התהום ברצועה (21 בספטמבר 2015,  דף הפייסבוק QUDSN).
  • מנגד, מחמוד אלהבאש, יועצו של אבו מאזן לענייני אסלאם, אמר בראיון לערוץ הלוויין המצרי אליום, כי זכותה ואף חובתה של מצרים לסגור את המנהרות בעזה. לדבריו אם הצפת המנהרות במים פוגעת בעזה ותושביה שהרי חמאס היא האחראית לכך (24 בספטמבר 2015,  דף הפייסבוק QUDSN).

מימין: צבא מצרים שואב מים מהים התיכון ומזרימם לאורך התעלה (דף הפייסבוק QUDSN, 21 בספטמבר 2015). משמאל: קריקטורה, שפרסמה חמאס לפיה מצרים מציפה את עזה אולם עזה תמשיך לאחוז את נשקה  (פלסטין, 20 בספטמבר 2015)
מימין: צבא מצרים שואב מים מהים התיכון ומזרימם לאורך התעלה (21 בספטמבר 2015,  דף הפייסבוק QUDSN). משמאל: קריקטורה, שפרסמה חמאס לפיה מצרים מציפה את עזה אולם עזה תמשיך לאחוז את נשקה  (פלסטין, 20 בספטמבר 2015)

נאום אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם
  • ב-30 בספטמבר 2015 נשא אבו מאזן נאום בפני באי העצרת הכללית של האו"ם. חלק נרחב מנאומו עסק בקריאה לקהילה הבינלאומית להגן על זכויות העם הפלסטיני, לפעול להקמת מדינה פלסטינית, שתוכר על ידי האו"ם  וליצור מנגנון בינלאומי, שיגן על העם הפלסטיני מפני פעולות ישראל. במהלך נאומו תקף אבו מאזן את ישראל והאשים אותה בניהול "מדינת אפרטהייד" נגד הפלסטינים. כמו כן  האשים את ישראל בכישלון מאמצי המשא ומתן ובהרס פיתרון שתי המדינות. באשר לסוגיית הר הבית הזהיר אבו מאזן את ישראל כי אם ימשכו פעולותיה להפרת הסטאטוס קוו ולפגיעה במסגד אלאקצא הדבר יביא לפיצוץ המצב בירושלים כמו גם ביהודה ושומרון.
  • במהלך הנאום הכריז אבו מאזן כי מדינת פלסטין בגבולות 1967, שבירתה מזרח ירושלים היא מדינה הנמצאת תחת כיבוש. כמו כן הצהיר, כי כל עוד ישראל אינה עומדת בהסכמים, שנחתמו בעבר עם הרשות הפלסטינית, הופכת הרשות הפלסטינית לשלטון ללא סמכויות אמיתיות. אבו מאזן הדגיש, כי במידה וישראל לא תעמוד בהסכמים גם הרשות לא תעמוד בהסכמים ועל ישראל, כשלטון כובש, יהיה לשאת בכל האחריות, שתנבע מכך (פאל טודיי, אלקדס, 30 בספטמבר 2015). עם זאת נמנע אבו מאזן מלהתייחס במונחים קונקרטיים לביטול הסכמי אוסלו או להפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל.
  • יום לאחר הנאום הדגיש מחמוד אלהבאש, יועצו של אבו מאזן כי אבו מאזן לא הכריז על ביטול ההסכמים עם ישראל אלא התנה את המחויבות הפלסטינית אליהם במידת המחויבות הישראלית. לדבריו ההחלטה "לא תיושם מחר" (מען, 1 באוקטובר 2015). במהלך שהותו של אבו מאזן באו"ם, בשולי העצרת הכללית, התקיים בבניין האו"ם  טקס הנפת דגל פלסטין. בטקס השתתפו מזכ"ל האו"ם באן קי מון ונציגים בכירים ממדינות המערב, מדינות אסיה ואפריקה במהלך הטקס ציין מזכ"ל האו"ם, כי מדובר ביום של גאווה ותקווה לעם הפלסטיני (יוטיוב, 30 בספטמבר 2015).
  • בכירי חמאס מתחו ביקורת על נאומו של אבו מאזן. חמאס ביקשה מאבו מאזן להכריז סופית על סיום הסכם אוסלו. חמאס גם דרשה מאבו מאזן להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל ולהושיט יד להתנגדות בגדה כמו כן קראה חמאס לאבו מאזן לפנות לבית הדין הבינלאומי (ICC) בבקשה לעקוב אחר פשעי ישראל (אתר חמאס, 30 בספטמבר 2015). 
הסתה לאלימות ברשתות החברתיות
  •  אירועי הטרור ביהודה, שומרון וירושלים שימשו רקע להסתה לאלימות מצד פתח וחמאס ברשתות האינטרנט. כך למשל, סלטאן אבו אלעינין, חבר הוועד המרכזי של פתח המשמש גם כיועצו של אבו מאזן העלה פוסט בדף הפייסבוק הרשמי שלו המשבח ומאדיר את הפלסטינים, שנהרגו במהלך גל אירועי הטרור. הוא כתב עליהם, כי הם "נרות המאירים את הדרך למזבח החירות" (דף הפייסבוק של סלטאן אבו אלעינין, 4 באוקטובר 2015).

סלטאן אבו אלעינין משבח ומאדיר את ההרוגים בגל הטרור כתב כי הם "נרות המאירים את הדרך למזבח החירות"  (דף הפייסבוק של סלטאן אבו אלעינין, 4 באוקטובר 2015)
סלטאן אבו אלעינין משבח ומאדיר את ההרוגים בגל הטרור כתב כי הם "נרות המאירים את הדרך למזבח החירות" (דף הפייסבוק של סלטאן אבו אלעינין, 4 באוקטובר 2015)

  • בחשבון הטוויטר של פתח פורסמו כרזות הקוראות לטרור ולאלימות נגד ישראל. במסגרת זו, פרסמה כרזה המעודדת ביצוע פיגועי דקירה בירושלים וכן כרזה המעודדת פעולות "התנגדות" בגדה (חשבון הטוויטר של משרד הגיוס והארגון בפתח, 3 ו-4 באוקטובר 2015).

מימין: כרזה של פתח הקוראת לדקירת ישראלים בירושלים (חשבון הטוויטר של משרד הגיוס והארגון של פתח, 4 באוקטובר 2015) משמאל: כרזה המסיתה לטרור ואלימות ביהודה ושומרון. בערבית : "תבורך ידך יא לוחם.. תבורך היד אשר נאבקת", "הדופק של הגדה" (חשבון הטוויטר של משרד הגיוס והארגון של פתח, 3 באוקטובר 2015)
מימין: כרזה של פתח הקוראת לדקירת ישראלים בירושלים (חשבון הטוויטר של משרד הגיוס והארגון של פתח, 4 באוקטובר 2015) משמאל: כרזה המסיתה לטרור ואלימות ביהודה ושומרון. בערבית : "תבורך ידך יא לוחם.. תבורך היד אשר נאבקת", "הדופק של הגדה" (חשבון הטוויטר של משרד הגיוס והארגון של פתח, 3 באוקטובר 2015)

  • גם בדפי פייסבוק של חמאס, ובעיקר של ארגוני הסטודנטים המזוהים עימה, פורסמו כרזות הקוראות להמשך ההתנגדות ולהתקוממות. ברשתות החברתיות אף עוצב לוגו מיוחד עבור האירועים הללו.  להלן מספר דוגמאות .

 מימין: כרזה ובה נראים צעירים פלסטינים רעולי פנים באזור עימותים, בכרזה נכתב: "טעם אבק השריפה.. התעוררו אבירי הגדה". משמאל: כרזה שהפיץ קמפיין חמאס"אתפקד בשבילך אלאקצא" בו נראה צעיר פלסטיני  רעול פנים משליךבקבוק תבערה וצמיג בוער לעבר כוח צה"ל שמתחתיו, נכתב: "עמי בגדה, קום!" "אני בא אני בא... אני אכה בפגיון ואבן... רסק את אויבך לרסיסים... שרוף אויבך באש"
 מימין: כרזה ובה נראים צעירים פלסטינים רעולי פנים באזור עימותים, בכרזה נכתב: "טעם אבק השריפה.. התעוררו אבירי הגדה". משמאל: כרזה שהפיץ קמפיין חמאס"אתפקד בשבילך אלאקצא" בו נראה צעיר פלסטיני  רעול פנים משליךבקבוק תבערה וצמיג בוער לעבר כוח צה"ל שמתחתיו, נכתב: "עמי בגדה, קום!" "אני בא אני בא... אני אכה בפגיון ואבן... רסק את אויבך לרסיסים... שרוף אויבך באש"  

כרזות הקוראות לחבל במצלמות האבטחה (דף הפייסבוק PALDF, 6 באוקטובר 2015).
כרזות הקוראות לחבל במצלמות האבטחה (6 באוקטובר 2015,  דף הפייסבוק PALDF).

מימין: כרזה, שפרסמה חמאס בעקבות הפיגוע בשכם, המשבחת את פעולות ה"התנגדות" בגדה למען אלאקצא. בערבית : "פיגוע שכם", "הגדה מתנגדת" (אתר PALIFO, 5 באוקטובר 2015). משמאל: כרזה שפרסמה חמאס בעקבות הפיגוע סמוך לאיתמר אשר נועדה להצית את יהודה ושומרון : בערבית : "פיגוע שכם", "הגדה" (דף הפייסבוק PALDF, 2 באוקטובר 2015)
מימין: כרזה, שפרסמה חמאס בעקבות הפיגוע בשכם, המשבחת את פעולות ה"התנגדות" בגדה למען אלאקצא. בערבית : "פיגוע שכם", "הגדה מתנגדת" (5 באוקטובר 2015,  אתר PALIFO). משמאל: כרזה שפרסמה חמאס בעקבות הפיגוע סמוך לאיתמר אשר נועדה להצית את יהודה ושומרון : בערבית : "פיגוע שכם", "הגדה" (2 באוקטובר 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

[1] על מאפייניה של מדיניות זאת ראו מחקר יסוד של מרכז המידע מ-20 במאי 2013 : "ההתנגדות העממית הפלסטינית והאלימות המופעלת במסגרתה". ראו גם מחקר מה-26 בפברואר 2014 "טרור ואלימות ביהודה ושומרון בשנת 2013 :נתונים, מאפיינים ומגמות. 
[2]נכון ל-7 באוקטובר 2015 נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[4]לטענת חמאס, דיכאו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית  מחאה ציבורית כתמיכה במסגד אלאקצא לאחר תפילת יום השישי במסגד בטול כרם. במסגרת פעילות זאת עצרו מנגנוני הביטחון כעשרים בני אדם שהשתתפו במחאה(צפא, 2 באוקטובר 2015). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס,  אמר, כי דיכוי המחאה מנוגד לנאום אבו מאזן בעצרת הכללית  (אתר חמאס, 2 באוקטובר 2015)
[5]ראו בהקשר פרסום מרכז המידע מ-31 באוגוסט 2015 "בשנה האחרונה ניתן להבחין בצביון מאורגן יותר של "ההתנגדות העממית" ("הטרור העממי") בירושלים, יהודה ושומרון"