מבט לאיראן

24 בספטמבר - 11 באוקטובר 2015 מאת: ד"ר רז צימט
מחסן רזאא'י (משמאל) בשיחה עם עיתונאים

מחסן רזאא'י (משמאל) בשיחה עם עיתונאים

חסין סלאמי

חסין סלאמי

ידאללה ג'ואני

ידאללה ג'ואני

עלי-רזא קנותי, שנהרג בסוריה

עלי-רזא קנותי, שנהרג בסוריה

הלוויית שני ההרוגים במשהד

הלוויית שני ההרוגים במשהד

סלימאני בביקור בעיר כרבלאא' שבעיראק, אוגוסט 2015

סלימאני בביקור בעיר כרבלאא' שבעיראק, אוגוסט 2015

שמח'אני בפגישה עם חברי המשלחת התימנית

שמח'אני בפגישה עם חברי המשלחת התימנית

תלוש משכורת ממנו נוכו 20,000 ריאל כ

תלוש משכורת ממנו נוכו 20,000 ריאל כ"סיוע לאזרחי תימן"

פלסטין מנקודת מבטו של איתאללה סיד עלי ח'אמנהאי

פלסטין מנקודת מבטו של איתאללה סיד עלי ח'אמנהאי


עיקרי הדברים
  • דוברים איראנים רשמיים בירכו על תחילת המתקפות האוויריות הרוסיות בסוריה.
  • חוסיין המדאני, היועץ הצבאי הבכיר של משמרות המהפכה בסוריה, נהרג באזור חלב.
  • איראן הכחישה דיווחים בנוגע לתגבור כוחות קרקעיים איראנים בסוריה.
  • התקשורת הערבית מדווחת על חילוקי דעות גוברים בין ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, למפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, על רקע מעורבות סלימאני בעניינים פוליטיים פנימיים בעיראק.
  • כוחות הקואליציה הערבית בתימן עצרו ספינה איראנית, שנשאה נשק למורדים החות'ים.
  • משלחת מטעם הועדה המהפכנית העליונה בתימן המייצגת את המורדים החות'ים הגיעה לביקור בטהראן. 
  • בחרין גירשה את מיופה הכוח האיראני במנאמה במחאה על מעורבות איראנית בתכנון פיגועים בשטח המדינה.

 

מעורבות איראן בסוריה
  • חסן רוחאני, נשיא איראן, אמר בריאיון, שהעניק לרשת CNNבמהלך ביקורו בעצרת האו"ם בניו-יורק, כי נשיא סוריה, בשאר אלאסד, צריך להישאר בתפקידו. הוא ציין כי היעד המרכזי בסוריה הוא להביס את הטרוריסטים של דאעש ולהוציאם מהמדינה וכי ניתן לממש יעד זה רק באמצעות חיזוק השלטון המרכזי בדמשק. רוחאני הוסיף, עם זאת, כי כאשר יושג יעד זה בהדרגה, יהיה צורך להוציא לפועל תוכניות נוספות כדי לאפשר גם לאופוזיציה הסורית להשמיע את קולה. נשיא איראן הדגיש, כי איראן וארצות-הברית אינן מקיימות ביניהן שיחות ישירות בנוגע למשבר בסוריה (28 בספטמבר 2015,  CNN).
  • מחסן רזאא'י (Mohsen Rezaei), מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר ומפקד משמרות המהפכה לשעבר, אמר כי איראן רואה בכניסתה של רוסיה לסוריה התפתחות חיובית וכי הטרור מהווה איום עולמי המחייב את כל הקהילה הבינלאומית לפעול נגדו. בשיחה עם עיתונאים אמר רזאא'י, כי איראן מעריכה שבקרוב תקום קואליציה חדשה באיזור נגד הארגונים האסלאמיים הרדיקליים בהשתתפות איראן, עיראק, סוריה, רוסיה ומדינות נוספות (תאבנאכ, 29 בספטמבר 2015).
  • בעקבות תחילת המתקפות האוויריות הרוסיות בסוריה ב-30 בספטמבר 2015 בירכה איראן את הפעולה הרוסית והביעה בה תמיכה פומבית. מרזיה אפח'ם (Marzieh Afkham), דוברת משרד החוץ האיראני, אמרה, כי איראן תומכת במבצע הצבאי של רוסיה נגד "קבוצות הטרור בסוריה" ורואה בפעולה הצבאית של רוסיה נגד הקבוצות הטרוריסטיות החמושות בסוריה צעד במסגרת המאבק נגד הטרור ובכיוון פתרון המשבר המתמשך באזור. אפח'ם הוסיפה, שהמאבק נגד הטרור מחייב נחישות ופעולה בינלאומית משותפת המבוססת על שיתוף פעולה עם ממשלות עיראק וסוריה, הנושאות בעיקר הנטל במאבק בטרור (תסנים, 1 באוקטובר 2015).
  • חסין סלאמי (Hossein Salami), סגן מפקד משמרות המהפכה, בירך, אף הוא, על הפעולה הרוסית ואמר, כי כניסת רוסיה לסוריה שינתה את מאזן הכוחות במדינה וכי בשאר אלאסד מהווה חלק מהפתרון למשבר הנמשך בסוריה (פרדא ניוז, 29בספטמבר 2015).
  • שבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק (Sobh-e Sadegh), פרסם ב-4 באוקטובר 2015 מאמר פרי-עטו של ידאללה ג'ואני (Yadollah Javani), יועצו הבכיר של המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, לענייני משמרות המהפכה, ובו ניתוח הסיבות להתערבותה הישירה של רוסיה בסוריה. במאמר משיב ג'ואני לשתי שאלות מרכזיות: מדוע החליטו הרוסים להתערב באופן ישיר בסוריה ולפתוח במערכה צבאית נגד הארגונים האסלאמיים הסונים הרדיקלים, ובראשם דאעש, ומדוע מתנגדת הקואליציה הבינלאומית הפועלת נגד דאעש בסוריה ובעיראק למעורבות רוסיה בסוריה.
  • לטענת ג'ואני, הרוסים הגיעו למסקנה, שהקבוצות הטרוריסטיות בסוריה, ובמיוחד דאעש, מציבות איום רציני נגד האינטרסים, הביטחון הלאומי ושלמותה הטריטוריאלית של רוסיה. חלק מלוחמי דאעש הם אזרחים המגיעים מרוסיה או מהקווקז ועלולים לשוב בעתיד לארצות מוצאם תוך שהם נושאים עימם תפיסות ג'האדיות. דאעש חותר לכונן ח'ליפות אסלאמית גם ברפובליקות המוסלמיות לשעבר של ברית-המועצות ורוסיה מתייחסת לכל איום על המדינות המוסלמיות באסיה המרכזית ובקווקז כאיום על יציבותה שלה ועל ביטחונה הלאומי. בנוסף, יצירת משבר עבור רוסיה מהווה יעד אסטרטגי של ארצות-הברית החותרת גם לפיצולה של רוסיה.
  • לנוכח איומים אלה הבינו הרוסים, כי אם דאעש יצליח לממש את יעדיו בסוריה, הוא יפעל בעתיד הלא-רחוק בתמיכת המערב, ובמיוחד ארצות-הברית, לכינון ח'ליפות אסלאמית ברפובליקות המוסלמיות הגובלות ברוסיה, שיסכנו את ביטחונה. הרוסים, שרואים בפעילות דאעש בסוריה ובעיראק איום פוטנציאלי רציני עבורם, החליטו, לפיכך, להיענות בחיוב לבקשת סוריה לפעול באופן ישיר בסוריה, וייתכן שבעתיד גם בעיראק.
  • בנוגע להתנגדות הקואליציה הבינלאומית לפעילות רוסיה בסוריה, הרי שזו נובעת, לדברי ג'ואני, מן העובדה שמדובר ב"קואליציה שקרית", שמעולם לא התכוונה לחסל את הטרוריסטים ולעקור אותם מן השורש. התנהלותה בחודשים האחרונים ממחישה שהיא חותרת לנהל את דאעש ולא לחסלו, וזאת כדי לממש את האינטרסים ואת המטרות של מדינות המערב באיזור.
  • פקיד דיפלומטי איראני בכיר הכחיש בתוקף את הדיווח, שהתפרסם בשבוע שעבר מפי מקורות לבנונים בסוכנות הידיעות רויטרס, לפיו מאות חיילים איראנים הגיעו בימים האחרונים לסוריה במטרה להשתתף, לצד חזבאללה, בלוחמה קרקעית באזורים הנשלטים על ידי כוחות המורדים בצפון סוריה. הפקיד כינה דיווח זה "שקר מוחלט" (אירנ"א, 2 באוקטובר 2015).
  • עלי-רזא קנותי (Ali-Reza Ghanavati), מהעיר כרג' (Karaj) שבמחוז אלברז (Alborz), ששימש כיועץ צבאי בסוריה נהרג בעיר חמץ (Homs). הוא הובא לקבורה ב-7 באוקטובר 2015 (דפאע פרס, 5 באוקטובר 2015).
  • אסמאעיל מוסוי (Esmail Mousavi) ונאט'ר חסיני (Nazer Hoseini), שני לוחמים, שנהרגו בסוריה הובאו לקבורה ב-28 בספטמבר 2015 בעיר משהד. לא נמסר מתי נהרגו ובאילו נסיבות (מדאפעון, 28 בספטמבר 2015).
  • מזכ"ל האגודה האסלאמית בניגריה, דאוד עמראן (Daoud Amran), אמר בריאיון לעיתון אלשרק אלאוסט היוצא לאור בלונדון במימון סעודי (al-Shargh al-Awsat, 1 באוקטובר 2015), כי איראן מאמנת 3,000 שיעים ניגרים כדי לשלוח אותם ללחימה בסוריה. הוא ציין, כי האימונים מתבצעים בפיקוח שגרירות איראן באבוג'ה והקונסוליה האיראנית בלאגוס במסגרת מאמציה הגוברים של הרפובליקה האסלאמית להרחיב את השפעתה בקרב השיעים במדינה. הוא הזהיר מפני הרחבת הפעילות האיראנית בניגריה וטען, כי איראן מעבירה לשם כך כספים באמצעות קרנות צדקה ובתמיכת איש הדת השיעי, אבראהים זכזאכי (Ibrahim Zakzaky), העומד בראש התנועה האסלאמית של ניגריה. זכזאכי השתתף לאחרונה בכנס, שנערך בעיר משהד שבאיראן, במהלכו הביע תמיכה באיראן והגדיר אותה כמודל לחיקוי וכסמל למאבק ברודנות ובמערב. הוא גם אמר שמאז המהפכה האסלאמית באיראן גדל מספר השיעים בניגריה והוא מגיע כיום לכמה מיליונים (אירנ"א, 26 באוגוסט 2015).
  • יצוין כי החל משנת 2012 גייסה איראן כמה אלפי מתנדבים שיעים, בעיקר מקרב הפליטים האפגאנים המתגוררים באיראן, ללחימה בסוריה בתמורה לשכר חודשי ולהטבות נוספות במסגרת חטיבת פאטמיון הפועלת לצד המשטר הסורי ולוחמי חזבאללה.
מעורבות איראן בעיראק
  • בשבועות האחרונים התגברו הדיווחים בתקשורת הערבית על חילוקי דעות חריפים בין ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי (Haydar al-Abadi), למפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני (Qasem Soleimani), על רקע חוסר שביעות רצון מצד אלעבאדי ממעורבותו הגוברת של סלימאני במערכת הפוליטית בעיראק. באוגוסט 2015 דיווחו אמצעי תקשורת בעיראק כי סלימאני נשלח לבגדאד כדי לשכנע את ממשלת עיראק להימנע מהעברת ראש הממשלה לשעבר, נורי אלמאלכי (Nouri al-Maleki), מתפקידו כסגן הנשיא ומהעמדתו לדין, לאחר שהפרלמנט העיראקי הודיע על פתיחת חקירה פרלמנטרית נגדו בגין אחריותו לנפילת העיר מוצל בידי דאעש בקיץ 2014 ובחשד למעורבותו בשחיתות.
  • ב-22 בספטמבר 2015 דיווח היומון אלשרק אלאוסט על תקרית, שהתרחשה בעת שאלעבאדי נתקל בדרכו לעיר בצרה בשיירת רכבי שרד, שנסעה לעבר שדה התעופה בבגדאדכאשר שאל ראש הממשלה בנוגע לזהות הרכבים, נאמר לו כי הם נועדו לשימוש סלימאני שהיה אמור להגיע לבגדאד ולהיפגש עם אבו-מהדי אלמהנדס (Abu-Mehdi al-Muhandis), מפקד גדודי חזבאללה עיראק. אלעבאדי התרגז והינחה לעצור את שיירת המכוניות. על-פי מקור הדיווח, שמהימנותו אינה ברורה, אמר אלעבאדי כי אם סלימאני מעוניין לקיים ביקור רשמי בעיראק, הרי שעליו להודיע על כך לשלטונות, ואם ברצונו לבקר במדינה באופן פרטי, עליו לבקש ויזה. העיתון מסר, כי על רקע חילוקי הדעות בין אלעבאדי לסלימאני גבר חשש ראש ממשלת עיראק מפני ניסיונות להתנקש בחייו.
  • הדיווח באלשרק אלאוסט מצטרף לדיווחים נוספים, שהתפרסמו בחודש האחרון בעיתונות הערבית בנוגע להתערערות היחסים בין סלימאני לאלעבאדי. היומון הלבנוני אל-נהאר (al-Nahar) דיווח ב- 12 בספטמבר 2015 על שתי תקריות חמורות שארעו בין השניים בחודש אוגוסט. התקרית הראשונה התרחשה לאחר שאלעבאדי הינחה את כוחות הביטחון העיראקים לבצע חיפוש במטוסים איראנים בשדה התעופה של בגדאד כדי לבדוק את תכולתם ולמנוע העברת אמצעי לחימה למשטר הסורי ולמיליציות העממיות השיעיות בעיראק. תקרית שניה התרחשה, לכאורה, במהלך פגישה שקיים אלעבאדי במחצית אוגוסט עם נורי אלמאלכי ועם בכירים נוספים בממשל העיראקי לאחר שובו של ראש הממשלה לשעבר מביקור בטהראן. בפגישה זו נכח, על-פי הדיווח, סלימאני שמתח ביקורת על הרפורמות הפוליטיות שהציע אלעבאדי בעקבות המחאה הציבורית נגד השחיתות במדינה. אלעבאדי תקף את סלימאני בחריפות ושאל אותו האם הוא מדבר בשם ממשלת איראן או מבטא את עמדותיו האישיות. סלימאני השיב לו, כי הוא מדבר כיועץ למיליציות העממיות העיראקיות, וראש הממשלה הטיח בו, שהחלטותיו עולות בקנה אחד עם רצון העם העיראקי וההנהגה השיעית הדתית בנג'ף ואמר שנוכחותו בישיבה אינה מוצדקת. בעקבות כך עזב סלימאני את חדר הישיבות.
מעורבות איראן בתימן ובמפרץ
  • רשת אלערביה דיווחה (30 בספטמבר 2015 ), כי כוחות הקואליציה הערבית הנלחמים בתימן עצרו בים הערבי ספינה איראנית ועליה נשק שהיה, ככל הנראה, בדרכו למורדים החות'ים בתימן. הספינה, שהוגדרה על-פי מסמכיה כסירת דייג, נעצרה על-ידי הכוחות ב-26 בספטמבר 2015 בסמוך לחופי עומאן. לטענת הקואליציה הערבית, כלי השייט נבדק בידי המכס האיראני, ולפיכך טהראן ידעה על תכולתה. על-פי הדיווחים, היו על הסירה 14 אזרחים איראנים ונשק רב, לרבות פגזים, טילים נגד טנקים ומערכות נשק.
  • משרד החוץ האיראני הכחיש בתוקף את טענות כוחות הקואליציה והגדיר אותן כ"לוחמה פסיכולוגית". פקיד במשרד החוץ האיראני ציין, כי מדינות הקואליציה פונות להאשמות חסרות בסיס בעקבות אסון החג' במנא (Mina) שבערב הסעודית וכי העם בתימן אינו זקוק לנשק איראני כדי להיאבק נגד התוקפים (אירנ"א, 30 בספטמבר 2015).
  • יצוין, כי בשנים האחרונות הגישה איראן, בהובלת כוח קדס של משמרות המהפכה, סיוע למורדים החות'ים בתימן. ב-23 בינואר 2013 השתלטו משמר החופים התימני וכוחות ביטחון תימניים על ספינה בשם "ג'האן-1", שהובילה אמצעי לחימה, חומרי נפץ וציוד צבאי, חלקם מתוצרת איראנית, מאיראן למורדים החות'ים בצפון-תימן. בהודעת סוכנות הידיעות התימנית (2 בפברואר 2013) מסרו גורמי ממשל תימניים, כי הספינה הועברה באיראן לידי שמונה אנשי צוות תימניים, כדי שישיטו אותה אל חופי תימן.
  • משלחת של חברי הועדה המהפכנית העליונה בתימן, שהוקמה על-ידי החות'ים בפברואר 2015 לאחר השתלטותם על עיר הבירה צנעא, הגיעה לביקור בטהראן כדי לדון עם בכירים איראנים בהתפתחויות בתימן לנוכח המשך המתקפות הצבאיות הסעודיות (איסנ"א, 5 באוקטובר 2015). בפגישה עם חברי המשלחת אמר עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, כי איראן רואה בתמיכתה בהתנגדות העם בתימן לנוכח התוקפנות הזרה חובה הלכתית, אנושית ומוסרית. הוא גינה בחריפות את התקיפות הסעודיות בתימן והגדיר אותן כ"פשעי מלחמה" (תאבנאכ, 6 באוקטובר 2015).
  • האתר הכלכלי אקתצאד ניוז (Eghtesad News) דיווח (23 בספטמבר 2015), כי עובדים במגזר החינוך הציבורי באיראן גילו לאחרונה כי 20,000 ריאל (פחות מדולר אמריקאי אחד) נוכו ממשכורתם האחרונה ללא ידיעתם לשם "סיוע לאזרחי תימן". 
  • בחרין הודיעה על החזרת שגרירה מטהראן ועל גירוש מיופה הכח האיראני ממנאמה במחאה על מעורבות איראן בתכנון פיגועי טרור בשטחה. ההודעה נמסרה זמן קצר לאחר הודעת משרד הפנים של בחרין לפיה כוחות הביטחון במדינה חשפו מפעל גדול לייצור פצצות בדרום הבירה מנאמה ועצרו כמה חשודים הקשורים למשמרות המהפכה האיראנים. המפעל הכיל למעלה מ-1.5 טונות של חומר נפץ וכלל רשת של בונקרים תת-קרקעיים, ששימשו לייצור הפצצות. מפקד משטרת בחרין, טארק אלחסן (Tariq al-Hasan), האשים את איראן באחריות לפעילות המפעל כחלק ממאמציה לערער את היציבות במדינה (רויטרס, 1 באוקטובר 2015). בחודש אוגוסט הודיעה משטרת בחרין, כי חשפה קשר ישיר של איראן וחזבאללה לפיגוע, שהתרחש במדינה ב-28 ביולי 2015 ובו נהרגו שני אנשי כוחות הביטחון מפיצוץ מטען חבלה. איראן הכחישה כל קשר למעורבות בביצוע פיגועים בשטח בחרין.
מעורבות איראן בזירה הפלסטינית
  • בעקבות ההסלמה ביהודה, שומרון ובירושלים פרסמה איראן הודעת גינוי חריפה כנגד ישראל. מרזיה אפח'ם (Marzieh Afkham),דוברת משרד החוץ, גינתה את "פשעי המשטר הציוני נגד התושבים חסרי ההגנה בפלסטין, ובמיוחד בגדה המערבית, שהובילו למותם של שני צעירים פלסטינים" והזהירה מפני השלכות הצעדים, בהם נוקטת ישראל ופוגעים, לטענתה, בקדושת מסגד אלאקצא וירושלים (מהר, 6 באוקטובר 2015).
  • מחבר הספר "פלסטין מנקודת מבטו של איתאללה סיד עלי ח'אמנהאי", שהוצג על-ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו בפני עצרת האו"ם, העניק ריאיון לסוכנות הידיעות פארס (5 באוקטובר 2015), בו התייחס לדברי נתניהו.
  • סעיד צלח מירזאא'י (Sai'd Solh Mirzaei) אמר, כי בדברי נתניהו נפלו שתי טעויות. ראשית, הספר לא יצא לאור לאחר הסכם הגרעין בין איראן למערב אלא התפרסם כבר בשנת 2011. שנית, הספר מהווה אסופת הצהרות, שח'אמנהאי פרסם בעבר, ולא חובר על-ידו באופן אישי. המחבר ציין, עם זאת, כי נתניהו הבין נכונה שהספר כולל אסטרטגיות לחיסול ישראל, וזאת בהתאם לחזונו המהפכני של מכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה ח'מיני. צלח-מירזאא'י אמר, כי ח'אמנהאי היתווה בנאומיו ובהצהרותיו לאורך השנים אסטרטגיות שונות לחיסול ישראל הכוללות שימוש בהתנגדות, בדרכים צבאיות ובאמצעים פוליטיים. בעקבות נאום נתניהו פרסם חשבון הטוויטר הרשמי של מנהיג איראן, עלי ח'אמנהאי, קישור לגירסה האלקטרונית באנגלית של הספר אותו הציג ראש הממשלה בפני עצרת האו"ם.