חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14 – 20 באוקטובר 2015)

גילויי שמחה של חמאס בעזה לאחר הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע .המפגינים מניפים סכינים וגרזנים ושורפים את דגל ישראל

גילויי שמחה של חמאס בעזה לאחר הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע .המפגינים מניפים סכינים וגרזנים ושורפים את דגל ישראל

גילויי שמחה של חמאס בעזה לאחר הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע .המפגינים מניפים סכינים וגרזנים ושורפים את דגל ישראל

גילויי שמחה של חמאס בעזה לאחר הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע .המפגינים מניפים סכינים וגרזנים ושורפים את דגל ישראל

הודעת אבל מטעם חמאס

הודעת אבל מטעם חמאס

דודו של המחבל, שיח' אסאמה אלעקבי, המשמש כאחראי התנועה האסלאמית בנגב

דודו של המחבל, שיח' אסאמה אלעקבי, המשמש כאחראי התנועה האסלאמית בנגב

כרזת אבל, שפרסמה חמאס על מותה של ביאן אעסילה (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בחברון, 17 באוקטובר 2015)

כרזת אבל, שפרסמה חמאס על מותה של ביאן אעסילה (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בחברון, 17 באוקטובר 2015)

הסכין בה בוצעה הדקירה במחסום קלנדיה (צילום: חטיבת דובר המשטרה, 17 באוקטובר 2015).

הסכין בה בוצעה הדקירה במחסום קלנדיה (צילום: חטיבת דובר המשטרה, 17 באוקטובר 2015).

פעילי הגוש האסלאמי אוחזים בסכינים במהלך דרשה של הדרשן מחמד חלס בפני תלמידי בית הספר התיכון פלסטין בעזה.

פעילי הגוש האסלאמי אוחזים בסכינים במהלך דרשה של הדרשן מחמד חלס בפני תלמידי בית הספר התיכון פלסטין בעזה.

 

  • גל הטרור והאלימות נמשך השבוע ומוקדיו היו באר שבע (פיגוע ירי), ירושלים, חברון וגוש עציון (פיגועי דקירה ודריסה). גם הפיגועים הללו בוצעו על ידי מחבלים בודדים, צעירים, שאינם מזוהים עם ארגוני הטרור, ברובם נעדרי עבר ביטחוני. מספר ההרוגים הישראלים בגל הטרור הנוכחי מגיע ל-11 בני אדם.
  • לגל הטרור התלוו גם הפגנות אלימות ביהודה ושומרון ובמספר מוקדים בצפון רצועת עזה ובמרכזה, בקרבת גדר הגבול. עם זאת ניכרת בימים האחרונים ירידה בהיקף המשתתפים בעימותים הללו, בין השאר בשל ניסיונות ההכלה של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ושל חמאס. עם זאת, בעודה מונעת התדרדרות ברצועה, ממשיכה חמאס בהסתה להמשך גל האלימות והטרור בישראל, ביהודה ושומרון. 

 

פיגועים  ואירועים במהלך השבוע
(נכון ל-20 באוקטובר 1600)
פיגוע ירי בתחנה המרכזית בבאר-שבע
  • הפיגוע הבולט השבוע היה פיגוע ירי בתחנה המרכזית בבאר-שבע. בפיגוע נהרגו חייל צה"ל ואזרח זר, שנקלע למקום ונהרג בשוגג. מחבל המבצע נהרג גם הוא. זהו פיגוע הירי השני במהלך גל הטרור הנוכחי (פיגוע הירי הקודם היה באוטובוס בירושלים ונהרגו בו שני אזרחים).
  • ב-18 באוקטובר 2015  בשעות הערב הגיע מחבל חמוש באקדח וסכין לתחנה המרכזית בבאר שבע. המחבל ירה לעבר חייל צה"ל, הרג אותו וחטף את הרובה, שהיה ברשותו. הוא ירה לכל עבר ופצע עשרה חיילים, שוטרים ואזרחים. המחבל ברח אל מחוץ לתחנה שם נורה ונהרג. אזרח זר, שנקלע למקום נורה בטעות מכיוון שנחשד, כי הוא מחבל נוסף הפועל בזירה. הוא נפצע באורח אנוש ומת מפצעיו. ההרוג הוא חייל צה"ל סמל עומרי לוי ז"ל, בן 19, משדי חמד (דובר צה"ל, 19 באוקטובר 2015). האזרח הזר, שנהרג הוא הפטום זרהום מאריתראה.
  • המחבל הינו מהנד ח'ליל סאלם אלעקבי, בן 21 מהיישוב הבדואי אלעקבי, הסמוך לאלחורה שבנגב. מוצא משפחת אימו מרצועת עזה ומעמדה ניתן לה בתוקף איחוד משפחות בעקבות נישואיה לאזרח ישראלי. המחבל (כמו מרבית המחבלים מגל הטרור הנוכחי) הינו ללא רקע ביטחוני קודם. דודו של המחבל הינו שיח' אסאמה אלעקבי, המשמש כאחראי התנועה האסלאמית בנגב. שיח' אסאמה אלעקבי נעצר בשנת 2014 ע"י משטרת ישראל ובתחילת 2015 מנעה ירדן את כניסתו לשטחה. בדרשה, שנשא שיח' אסאמה אלעקבי בתפילת יום השישי במסגד ברהט הוא גינה את פעולות ישראל וקרא לעלייה המונית לתפילות בהר הבית (16 באוקטובר 2015,  PLS48.NET).
  • בעקבות הפיגוע קיימה חמאס בעזה תהלוכת שמחה במהלכה הניפו המשתתפים סכינים וגרזנים. במחנה הפליטים שעפאט שבירושלים חילקו תושבים מקומיים מיני מתיקה לעוברי אורח ולנהגים במכוניות כאות שמחה (18 באוקטובר 2015,  דף הפייסבוק QUDSN). ב-19 באוקטובר 2015 פרסמה חמאס הודעת אבל מטעמה המבכה את מותו של "השהיד הגיבור" מהנד ח'ליל אלעקבי, אשר ביצע את "פיגוע הגבורה" בבאר שבע (19 באוקטובר 2015,  דף הפייסבוק PALDF). להערכתנו אין בהודעת אבל זו כדי להעיד כי המחבל היה קשור עם חמאס.
  • בכירי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין שיבחו את הפיגוע:
  • חסאם בדראן, דובר חמאס, בירך על "פעולת הגבורה" בבאר שבע ואמר כי זוהי "תגובה טבעית" למעשי ההרג של ישראל הוא ציין, כי הפעולה, שהתרחשה בלב ישראל הצליחה לפגוע במערך הביטחון של ישראל, שנמצא בכוננות גבוהה ביותר. עוד הוסיף, כי הפעולה מדגישה ששום דבר לא יעצור את ההתנגדות של העם הפלסטיני והאנתיפאדה תמשיך ותעלה מדרגה עד שהעם הפלסטיני ישיג את מטרותיו באופן מחלט (עמוד הפייסבוק ע'זה אלא'ן, 18 באוקטובר 2015).
  • עזת אלרשק, בכיר חמאס, אמר, כי באמצעות הפיגוע בבאר שבע נכנסה האנתיפאדה לנקודת אל-חזור. הדובר הדגיש את כישלונה של ישראל לעצור אותה (עמוד הפייסבוק של עזת אלרשק, 18 באוקטובר 2015).  
  • דאוד שהאב, דובר הג'האד האסלאמי בפלסטין, בירך על הפיגוע ואמר, כי לפעולת הגבורה שני היבטים: המשך האנתיפאדה וההסלמה ותשובה אזורית וטבעית למעשי ההרג, שבוצעו בימים האחרונים, וגובים מספר גבוה של קורבנות מבין הצעירים והצעירות הפלסטינים (פאל טודיי, 18 באוקטובר 2015).
פיגועים נוספים במסגרת גל הטרור
  • פיגוע דריסה בגוש עציון– ב-20 באוקטובר 2015 מחבל פלסטיני שנסע, בכלי רכב בעל לוחית זיהוי ישראלית, דרס חייל צה"ל ואזרח ישראלי. הדריסה אירעה בצומת גוש עציון. השניים נפגעו באורח קל. המחבל, שביצע את הדריסה נורה ונהרג. ברשות המחבל נמצאה גם סכין .
  • תקיפת כלי רכב באבנים בחברון– ב-20 באוקטובר 2015 הותקף אזרח ישראלי על ידי מיידי אבנים באזור חברון. הוא עצר בצד הדרך יצא מרכבו ואז נדרס על ידי משאית. הישראלי נפצע באורח אנוש ומת מאוחר יותר מפצעיו. נהג המשאית הדורס נמלט מהמקום. מאוחר יותר הסגיר עצמו לידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית וטען כי זו הייתה תאונת דרכים. ההרוג הוא אברהם אשר חסנו ז"ל, בן 54, תושב קריית ארבע.
  • פיגוע דקירה בהר חברון– ב-20 באוקטובר 2015 במהלך התפרעות של עשרות פלסטינים בכפר בית עוא (ממערב לחברון) דקר פלסטיני  קצין מכוח צה"ל, שיצא להשתלט על ההתפרעות. הקצין נפצע באורח קל וטפל במקום. חיילי צה"ל ירו במחבל והרגו אותו.
  • פיגוע דקירה בחברון- ב-17 באוקטובר 2015 נדקר חייל במחסום המפריד ביו הישוב היהודי לשכונות הפלסטיניות בעיר חברון. החייל נפצע באורח קל. שני חיילים ירו במחבל והוא נפצע באורח קשה ומת מאוחר יותר מפצעיו. התקשורת הפלסטינית דיווחה על מותו של טארק זיאד אלנתשה, בן 16 מחברון (עפ"י אתר חמאס המחבל היה בן 18), במהלך ניסיון דקירת חייל ברחוב אלשהדאא' בחברון (צפא, אמד, 17 באוקטובר 2015).

מימין: המחסום בחברון, שבו נדקר החייל ( TPS , 17 באוקטובר 2015. צילום: ציפי שליסל). משמאל: המחבל טארק זיאד אלנתשה, מבצע פיגוע הדקירה (דף הפייסבוק PALDF, 18 באוקטובר 2015)
מימין: המחסום בחברון, שבו נדקר החייל ( TPS , 17 באוקטובר 2015. צילום: ציפי שליסל). משמאל: המחבל טארק זיאד אלנתשה, מבצע פיגוע הדקירה (18 באוקטובר 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

  • ניסיון דקירה בחברון-  ב-17 באוקטובר 2015 ניסה פלסטיני לדקור יהודי ברחוב אברהם אבינו בישוב היהודי בחברון לאחר שהתפלל במערת המכפלה. היהודי ירה שלושה כדורים ובמחבל והרג אותו.
  • המחבל הינו פצ'ל מחמד עוצ' אלקואסמי, בן 18 מחברון. חמאס פרסמה הודעת אבל על מותו של "השהיד הגיבור". לפי דף הפייסבוק של אלקואסמי נראה, כי הוא שייך עצמו לארגון פתח (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם, דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בחברון, 17 באוקטובר 2015; דף הפייסבוק של פצ'ל אלקואסמי).

מימין: כרזת האבל, שפרסמה חמאס על מותו של פצ'ל מחמד עוצ' אלקואסמי (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בחברון, 16 באוקטובר 2015). משמאל: תמונה שאלקואסמי פרסם בדף הפייסבוק שלו ובו נכתב: "בן פתח" (דף הפייסבוק של פצ'ל אלקואסמי, 16 באוקטובר 2015)
מימין: כרזת האבל, שפרסמה חמאס על מותו של פצ'ל מחמד עוצ' אלקואסמי (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בחברון, 16 באוקטובר 2015). משמאל: תמונה שאלקואסמי פרסם בדף הפייסבוק שלו ובו נכתב: "בן פתח" (דף הפייסבוק של פצ'ל אלקואסמי, 16 באוקטובר 2015)

  • ניסיון דקירה בטיילת ארמון הנציב בירושלים- ב-17 באוקטובר 2015 ניגשו לוחמי משמר הגבול לבדוק גבר חשוד בטיילת ארמון הנציב בירושלים. החשוד שלף סכין וניסה לדקור את הלוחמים. הם ירו בו והרגו אותו. המחבל הדוקר הוא מעתז עויסאת, שהתגורר באזור ג'בל מכבר שבמזרח ירושלים (אלאקצא, 17 באוקטובר 2015).
  • ניסיון דקירה סמוך למערת המכפלה- ב-17 באוקטובר 2015 ניסתה מחבלת פלסטינית בת 16 לדקור לוחמת משמר הגבול סמוך למערת המכפלה. הלוחמת, שנפצעה באורח קל בידה, דרכה את נשקה וירתה לעבר המחבלת והרגה אותה. המחבלת הינה ביאן אימן אעסילה, בת 16 מחברון. חמאס פרסמה הודעת אבל המבכה את מותה (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם, דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בחברון, 17 באוקטובר 2015).
  • פיגוע דקירה במחסום קלנדיה- ב-17 באוקטובר 2015 נדקר לוחם משמר הגבול במהלך בידוק, שערך במחסום קלנדיה סמוך לראמאללה. הלוחם נפצע באורח קל. המחבל נורה. המחבל הינו עמר מחמד אלפקיה, בן 23 מהכפר קטנה מצפון לירושלים. אלפקיה סיים לימודיו באוניברסיטת ביר זית ב-2013  (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בביר זית, 17 באוקטובר 2015; אמד, 18 באוקטובר 2015).
  • פיגוע דקירה בקריית ארבע- ב-16 באוקטובר 2015 פלסטיני שהתחזה לצלם עיתונות דקר חייל סמוך לקריית ארבע. החייל נפצע באורח בינוני והמחבל נהרג על ידי חיילים נוספים שהיו במקום.  מועדון האסיר הפלסטיני פרסם הודעת אבל המבכה את מותו של איאד ח'ליל מחמוד אלעואודה, בן 26 מהכפר דורא, )דרומית לחברון). אלעואודה היה אסיר משוחרר, אשר שהה שלוש שנים בכלא בישראל ושוחרר בינואר 2012. אביו הינו קצין בגמלאות, ששירת במנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני (דניא אלוטן, 16 באוקטובר 2015). הרשות הפלסטינית ערכה למחבל הלוויה צבאית רשמית וגופתו נישאה על כתפיהם של פעילי מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני (ופא, 17 באוקטובר 2015).

מימין: המחבל מנסה לדקור חייל כשהוא לבוש באפוד עיתונאים (טוויטר, 17 באוקטובר 2015). משמאל: הודעת אבל מטעם חמאס  (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון, 17 באוקטובר 2015).
מימין: המחבל מנסה לדקור חייל כשהוא לבוש באפוד עיתונאים (טוויטר, 17 באוקטובר 2015). משמאל: הודעת אבל מטעם חמאס  (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון, 17 באוקטובר 2015).

  • איגוד העיתונאים הפלסטינים פרסם הודעה לפיה מבצע הפיגוע בחברון אינו עיתונאי ואינו עובד באף כלי תקשורת פלסטיני ערבי או זר. על פי ההודעה הוא אינו נכלל ברשימת העיתונאים. בהודעה דרש האיגוד מכל הפלסטינים, שלא להתחזות לעיתונאים ולא לעשות שימוש בסימן מזהה כלשהו השייך לעיתונאים (מען, 16 באוקטובר 2015).
  • ניסיון דקירה בשער שכם בירושלים- ב-14  באוקטובר 2015 הגיע פלסטיני לשער שכם בירושלים כשהוא לבוש בבגדים מנומרים. כאשר ניגשו כוחות הביטחון לבדוק אותו הוא שלף סכין וזינק בניסיון לדקור אותם. השוטרים ירו לעברו. הפלסטיני משיך לרוץ כשהסכין בידו. כוחות הביטחון ירו בו והרגו אותו. המחבל הינו באסל באסם סדר, בן 20 מחברון,  כתבת עיתון אלערבי אלג'דיד דיווחה, כי באסל באסם סדר, חלם למות מות קדושים במסגד אלאקצא או בסביבתו וכי במהלך מבצע "צוק איתן" הוא התבטא ברוח זאת בפני בני משפחתו. הוא סירב להתחתן למרות שהוריו הפצירו בו מספר פעמים (אלערבי אלג'דיד, 15 באוקטובר 2015).
  • פיגוע דקירה ברחוב יפו בירושלים- ב-14 באוקטובר 2015 בשעות הערב דקר מחבל אישה כבת 65 ברחוב יפו בירושלים, סמוך לתחנה המרכזית. האישה נפצעה באורח קל עד בינוני. לאחר מכן ניסה המחבל לעלות על אוטובוס סמוך אך הנהג מנע את כניסתו . שוטרים שהגיעו למקום ירו בו והרגו אותו.
  • להלן כמה אירועים בולטים נוספים:
  • ב-16 באוקטובר 2015 נורו יריות לעבר כלי רכב צבאי באזור סילואד שבמזרח ירושלים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. שלושה חשודים נראו נמלטים מהמקום (דובר צה"ל, 16 באוקטובר 2015).
  • ב-16 באוקטובר 2015 סוכל ניסיון פיגוע כאשר במהלך פעילות של יחידת הכלבנים של משמר הגבול בירושלים אותר מטען צינור, שהונח סמוך למחסום ממנו יוצאים תושבי עיסאויה לכיוון מעלה אדומים חבלן, שהוזעק למקום פוצץ את המטען.
  • -16 באוקטובר 2015 גילה כוח צה"ל חפץ חשוד כרימון רסס ללא נצרה שלמנוף שלו חובר תיל. הרימון מוקם צמוד לספסל באחד ממתחמי הישיבה במעיין מאיר סמוך לנווה צוף. המקום נסגר והרימון נוטרל (סוכנות תצפית, 16 באוקטובר 2015).
  • ב-16 באוקטובר 2015 הוצת מתחם קבר יוסף בשכם על ידי קבוצת פלסטינים. למקום נגרם נזק כבד. המפגינים פוזרו על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (פאל טודיי, 16 באוקטובר 2015) . אבו מאזן גינה את מעשה ההצתה. הוא הורה על הקמת ועדת חקירה ונשיאה בכל עלויות השיקום של המתחם. לדבריו זהו מעשה פסול המנוגד לחוק ופוגע בתרבות, בדת ובאופי הפלסטיני (ופא, 16 באוקטובר 2015). מושל מחוז שכם אמר, כי הם החלו לפנות את ההריסות מאזור השריפה כדי להתחיל בשיקום מיידי. הוא הבהיר, שהרשות הפלסטינית לא תרשה לאיש לפגוע באתר המורשת הנמצא בשליטתה (דניא אלוטן, 16 באוקטובר 2015).
  • ב-12 באוקטובר 2015 בוצע ירי לעבר עמדת השמירה (פילבוקס) הממוקמת בכניסה לנבי צאלח . לא היו נפגעים  (סוכנות תצפית, 16 באוקטובר 2015).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך סריקות, שביצע כוח צה"ל בבוקר 17 באוקטובר 2015 נמצא נפל סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. נראה כי הרקטה שוגרה יום קודם לכן ולא התפוצצה. כוח הנדסה פוצץ את הרקטה באופן מבוקר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 17 באוקטובר 2015).
ירי רקטות לעבר ישראל
הפגנות והפרות סדר
  • למרות הקריאות ל"יום הזעם" לאחר תפילות יום השישי ב-16 באוקטובר 2015 ניכר צמצום משמעותי במספר המשתתפים במוקדי חיכוך ביהודה ושומרון ובאירועים השתתפו אלפים בודדים. גם ברמת החיכוך בין המפגינים לבין כוחות הביטחון הישראליים חלה ירידה. סה"כ בוצעו הפגנות בכעשרים מוקדי חיכוך ברחבי יהודה ושומרון בעיקר בסוף השבוע במסגרת העימותים נהרג צעיר פלסטיני בבית פוריכ (סמוך לשכם)  ההרוג הוא איהאב ג'האד חנני (ערוץ אלאקצא, 17 באוקטובר 2015).
פעילות כוחות הביטחון הישראליים
  • בפעילות כוחות הביטחון הישראליים נעצר בליל 20-19 באוקטובר 2015 בעיירה ביתוניא (דרומית מערבית לראמאללה) חסן יוסף בכיר חמאס ביהודה ושומרון. חסן יוסף היה מעורב בפעילות אינטנסיבית להסתה לטרור ומהווה גורם מתסיס לאלימות בציבור הפלסטיני. הוא היה עצור וכלוא בעבר מספר פעמים בישראל בשל פעילותו (דובר צה"ל, 20 באוקטובר 2015).
  • ב-20 באוקטובר לפנות בוקר הרסו כוחות צה"ל את ביתו של המחבל מאהר זהיר רשדי אלהשלמון בחברון. אלהשלמון היה ביצע ב-10 בנובמבר 2014 פיגוע בצומת אלון שבות בו נרצחה דליה למקוס ז"ל. ונפצעו שני אזרחים נוספים. הריסת הבית בוצעה בהתאם להנחיות שר הביטחון משה (בוגי) יעלון כחלק מהלחימה בטרור (דובר צה"ל, 20 באוקטובר 2015).
התפרעויות אלימות בגבול רצועת עזה עם ישראל
  • ברצועת עזה נמשכו ההפגנות סמוך לגדר הגבול עם ישראל כאות הזדהות עם יהודה ושומרון. בהפגנות, שהתקיימו בעיקר בסוף השבוע (17-16 באוקטובר 2015) השתתפו על פי ההערכות כ-4,000 איש והן התמקדו  בעיקר במעבר ארז ובמזרח עזה. במהלך ההפגנות התקרבו הפלסטינים לגבול הרצועה עם ישראל, השליכו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל. בהפגנות נהרגו שני פלסטינים מאש כוחות הביטחון הישראליים ולמעלה ממאה נפצעו. אחד ההרוגים, יחיא עבד אלקאדר פרחאת (אבו אלבראא'), בן 20 ממחנה הפליטים שאטי בעזה, היה פעיל בנחבה, יחידת העילית של הזרוע הצבאית של חמאס (ופא, אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 16 באוקטובר 2015).
  • במקביל נערכו תהלוכות הזדהות במספר מוקדים ברצועת עזה בחסות חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין. חמאס קיימה ב-13 באוקטובר 2015 תהלוכת תמיכה במחבלים ובפיגועים, שבוצעו באותו היום בירושלים. במהלך התהלוכה הניפו המשתתפים סכינים ובקבוקי תבערה, ונשאו כרזה המברכת את השהידים שנהרגו בירושלים ובגדה (פלסטין אלא'ן, 13 באוקטובר 2015). בתהלוכה, שקיים הג'האד האסלאמי בפלסטין ב-18 באוקטובר 2015 בעזה שרפו המשתתפים את דגלי ישראל וארה"ב (פאלטודי, 18 באוקטובר 2015).

מימין: מימין : תהלוכת תמיכה של חמאס ברפיח במחבלים ובפיגועים שבוצעו בירושלים. משמאל: שריפת דגלי ישראל וארה"ב  במהלך תהלוכת תמיכה של הג'האד האסלאמי בפלסטין (פאלטודי, 18 באוקטובר 2015)
מימין : תהלוכת תמיכה של חמאס ברפיח במחבלים ובפיגועים שבוצעו בירושלים. משמאל: שריפת דגלי ישראל וארה"ב  במהלך תהלוכת תמיכה של הג'האד האסלאמי בפלסטין (פאלטודי, 18 באוקטובר 2015)

  • על רקע האירועים נקטה חמאס ברצועת עזה צעדי זהירות מחשש לתקיפות  ישראליות. במסגרת זאת דיווחו גורמים ברצועה על חידוש ההנחיות מצד הנהגת חמאס להפסקת האימונים הצבאיים וביטול המסדרים במטות הביטחון (אלקדס, 17 באוקטובר 2015).
עידוד הטרור על-ידי בכירי חמאס
  • חמאס ברצועת עזה  ממשיכה לשמור על השקט ומקפידה שלא להיגרר להסלמה עם מדינת ישראל. נראה גם שחמאס מנסה להכיל את ההפגנות בקרבת גדר הביטחון. מנגד, המשיכו בכירי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין ברטוריקה המתלהמת שלהם שנועדה ללבות את גל הטרור בישראל ביהודה ושומרון. הם קראו לקיום "יום זעם" ולהנפת דגלי פלסטין בכל נקודות החיכוך עם ישראל, קראו להרחיב את פעולות התמיכה ב"נערי האנתיפאדה בירושלים וביהודה ושומרון", שיבחו את מבצעי הפיגועים וקראו לביצוע פיגועים נוספים.
  • להלן כמה מהתבטאויות בכירי חמאס:
  • אסמאעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אמר במהלך ביקור, שערך אצל פצועים בעזה כי למרות המצב הקשה בו נתונה רצועת עזה היא לא תיסוג מתפקידה "להגן על ירושלים ועל מסגד אלאקצא". הוא ציין, כי המשך התוקפנות נגד מסגד אלאקצא וייהוד ירושלים יובילו להתפוצצות כל הזעם העצור אצל הפלסטינים. לדבריו "אנתיפדאת ירושלים" מוכיחה, שירושלים היא כותרת המאבק בין הפלסטינים לישראל. הוא שיבח את השהידים ואת מבצעי הפיגועים (צפא, 15 באוקטובר 2015). בנאום, שנשא בתורכיה אמר, כי יש להעמיק את רוח האנתיפאדה וכי הפלסטינים כולם מתעוררים למען ירושלים ואלאקצא (עמוד הטוויטר של ערוץ אלקדס, 16 באוקטובר 2015).
  • אסאמה חמדאן, אחראי יחסי חוץ בחמאס, אמר כי ישות, אשר סכין מטבח מפחידה אותה, איננה ישות אמיתית ולעולם לא יהיה לה קיום. לדבריו נתניהו "מבולבל והמום" בהתמודדותו עם האנתיפאדה הזאת (עמוד הטוויטר של ערוץ אלקדס, 16 באוקטובר 2015). בהתבטאות נוספת אמר שישראל מסתמכת על השתיקה הבינלאומית ועל כך שמדינות העולם מגנות את הפלסטינים (אנטוליה, 17 באוקטובר 2015).
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי המתרחש בירושלים ובגדה הוא אנתיפאדה בכל מובן המילה . לדבריו הרחוב הפלסטיני מוכיח שהוא מוכן להקריב את דמו (פאל טודיי, 19 באוקטובר 2015).
  • ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, קרא לכל הפלסטינים להצטרף ל"אנתיפדאת ירושלים" מכיוון שהיא מגנה על האינטרס הלאומי. הוא דרש מממשלת ההסכמה לספק תקציבים לשיפוץ הבתים, שישראל הרסה וכן לטיפול בפצועים ותמיכה במשפחות האסירים וההרוגים (אתר חמאס, 15 באוקטובר 2015).
פעולות תמיכה בטרור של ארגון הסטודנטים של חמאס ברצועה
  • סיעת הגוש האסלאמי של חמאס (אגודת הסטודנטים של התנועה) במערב העיר עזה קיימה מספר פעילויות תמיכה בגל הטרור בבתי ספר בעיר עזה. במסגרת זו, נשא מחמד חלס הדרשן של הסיעה האסלאמית דרשה בפני תלמידי בית הספר התיכון פלסטין. במהלך הדרשה ביכה מחמד חלס את ההרוגים הפלסטינים והביע תמיכתו בשימוש בכוח. במהלך הדרשה עמדו פעילי הגוש האסלאמי לצידו כשהם אוחזים בסכינים. בפעילות אחרת בבית הספר עדנאן אלעלמי בעזה, חילקו פעילי הגוש האסלאמי מיני מתיקה לתלמידים כאות שמחה על הפיגועים, כשהם אוחזים בסכינים (סיעת הגוש האסלאמי של חמאס במערב העיר עזה, 18 באוקטובר 2015).
  • ב-14 באוקטובר 2015 העלה הגוש האסלאמי של חמאס במערב העיר עזה לרשתות החברתיות סרטון, המדמה את פיגוע הירי והדקירה, שביצעו ב-13 באוקטובר 2015 המחבלים בהאא' עליאן ובלאל אבו ע'אנם מג'בל אלמכבר בקו 78 של אגד בארמון הנציב בירושלים. בסרטון מדמים השחקנים את רגע עלייתם של המחבלים לאוטובוס ולאחר מכן את הפיגוע המשולב שביצעו. נכון ל-20 באוקטובר 2015 זכה הסרטון ל-3,959 צפיות (סיעת הגוש האסלאמי של חמאס במערב העיר עזה, 14 באוקטובר 2015).

תמונות מהסרטון, שהפיק הגוש האסלאמי, המדמה את פיגוע הירי והדקירה בקו של 78 של אגד בארמון הנציב בירושלים (סיעת הגוש האסלאמי של חמאס במערב העיר עזה, 14 באוקטובר 2015)
תמונות מהסרטון, שהפיק הגוש האסלאמי, המדמה את פיגוע הירי והדקירה בקו של 78 של אגד בארמון הנציב בירושלים (סיעת הגוש האסלאמי של חמאס במערב העיר עזה, 14 באוקטובר 2015)

נאום אבו מאזן
  • על רקע ההסלמה נשא אבו מאזן נאום, שהועבר בשידור ישיר. בנאום שהיה תוקפני, הדגיש אבו מאזן את הלגיטימיות של ההתנגדות העממית המתבצעת לטענתו, בדרכי שלום, יצא  נגד הכיבוש, טרור המתנחלים והפגיעה באלאקצא ואיים בפנייה לבית הדין הבינלאומי. להלן נושאים שעלו במהלך נאומו (צות פלסטין, 14 באוקטובר 2015): 
  • האשמת ישראל כי היא חותרת לשינוי הסטאטוס קוו במסגד אלאקצא: בימים אלה בהם מסלימה התוקפנות הישראלית נגד העם הפלסטיני אדמתו והמקומות הקדושים והגזענות והשחצנות מרימות את ראשן המכוער הפלסטינים אומרים באופן ברור, כי לא יסכימו לשינוי המצב במסגד אלאקצא. הפלסטינים לא יתירו לישראל להמשיך בתוכניותיה לפגוע בו או בקדושתו ובאופיו האסלאמי הטהור.
  • המשך "המאבק העממי" : שהידים הם המחיר שעל הפלסטינים לשלם עבור חירותם . אבו מאזן הדגיש את המשך המאבק העממי במקביל למהלכים בזירה הבינלאומית. אבו מאזן פנה לציבור הפלסטיני וגינה את "ההסלמה בעוינות הישראלית" כלפי הפלסטינים.
  • פנייה לקהילה הבינלאומית להתערב: אבו מאזן קרא להתערבות בינלאומית ושיבח את ההישגים המדיניים, שהושגו בסיוע של "המאבק העממי". הוא ציין, כי הפלסטינים ימשיכו במאבק המדיני הלאומי והמשפטי וכי הפלסטינים לא יישארו נאמנים להסכמים שישראל לא מכבדת והם ימשיכו להצטרף לאמנות בינלאומיות .
  • במהלך הנאום בו לא יצא אבו מאזן נגד פיגועי הטרור ולא ניסה להרגיע את השטח, העלה אבו מאזן טיענה שקרית לפיה ישראל "מוציאה להורג" ילדים פלסטינים דוגמת אחמד מנאצרה. הילד בן ה-13 שנפצע בעת שביצע פיגוע דקירה בפסגת זאב. אבו מאזן נופף במהלך הנאום בתמונתו של הילד שרוע על הכביש. אחמד מנאצרה הוא אחד משני הנערים, שביצעו את פיגוע הדקירה בפסגת זאב. הוא נפצע במהלך ניסיון לנטרלו  ובעת נאומו של אבו מאזן היה מאושפז בבית החולים בישראל (בינתיים הוא שוחרר).
  • בכירים נוספים ברשות הפלסטינית גינו אף הם את ישראל וקראו  להתערבות הקהילה הבינלאומית:
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית האשים את ישראל בהסלמה הנוכחית בהדגישו, כי הפלסטינים ימשיכו את "מאבקם העממי" בדרכים בלתי אלימות ובאמצעות מהלכים מדיניים ומשפטיים. הוא האשים את ישראל בביצוע רצח ועינויים נגד בני העם הפלסטיני בתקיפת מפגינים, צוותים רפואיים ועיתונאים הוא קרא לקהילה הבינלאומית להעניק הגנה לעם הפלסטיני מידי ישראל (ופא, 17 באוקטובר 2015).
  • משרד החוץ הפלסטיני גינה את "היחס המזלזל" של ישראל בחיי התושבים הפלסטינים ואת "הפקרת דמו" של העם במהלך העימותים. הוא ציין את החלטותיו של ראש ממשלת ישראל המאפשרות לכוחות צה"ל לירות לעבר פלסטינים המובילות להרוגים רבים. לדברי ההודעה יפנה משרד החוץ הפלסטיני לבית הדין הבינלאומי בהאג ולבתי הדין הבינלאומיים כדי לתבוע הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני ולהקים וועדה בינלאומית לחקירת פשעי ישראל (ופא, 18 באוקטובר 2015).
  • צאא'ב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"ף, הודיע, כי הוא מתנגד לשוב למשא ומתן עם ישראל באופן שהיה נהוג עד כה מכיוון שהדבר לדבריו חסר תועלת. הוא הפנה קריאה למועצת הביטחון של האו"ם לקבל החלטה, שתקבע עקרונות להסדר הקבע לסכסוך בהם מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967, שבירתה מזרח ירושלים, פתרון בעיית הפליטים, קביעת לוח זמנים לנסיגת ישראל והפסקת הבנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים במהלך המשא ומתן (סוכנות הידיעות הצרפתית, 17 באוקטובר 2015).
  • מרואן אלברע'ות'י, המרצה עונש מאסר בכלא הישראלי, פרסם מאמר מסית בגרדיאן הבריטי בו כתב בין השאר, כי לא יהיה שלום עד שישראל תפנה את השטחים. לדבריו הכיבוש הוא שורש הבעיה וכי ההתלקחות כעת לא התחילה בגלל הרג שני המתנחלים אלא היא החלה לפני שנים. לדבריו מידי יום נהרגים פלסטינים ונעצרים. בעקבות פרסום המאמר הועמד אלברע'ות'י לדין משמעתי בכלא הדרים. במהלך הדין המשמעתי הוא הכחיש, כי התראיין או שלח מאמר לעיתון.
  • ג'בריל רג'וב סגן מזכיר הועד המרכזי של פתח (משמש גם כיו"ר התאחדות הכדורגל ברשות הפלסטינית), התראיין ב-17 באוקטובר 2015 לטלוויזיה הפלסטינית. בראיון בירך על פיגועי הדקירה נגד חיילים ואזרחים ישראליים מעבר לקו הירוק וכינה אותם "מעשי גבורה". הוא קרא לאיחוד המאבק הפלסטיני למען השגת חירות וסיום "הכיבוש הישראלי". דברים דומים כתב בפוסט שהעלה בדף הפייסבוק שלו (יוטיוב, דף הפייסבוק של ג'בריל רג'וב, 17, 18 באוקטובר 2015)
  • מנגד נשמעו גם מספר התבטאויות (חריגות בגל ההתלהמות הכללי) הקוראות לציבור הפלסטיני להרגיע את המצב:
  • זכריא אלאע'א חבר הועד הפועל של אש"ף, קרא לציבור הפלסטיני לנהל את "ההתקוממות העממית" בדרכים בלתי אלימות. הוא ציין, כי הפלסטינים חייבים להראות לעולם תדמית של התנגדות לאומית בלתי אלימה נגד הכובש הישראלי ולהימנע מלהיגרר למעגל האלימות החמושה אליה, לטענתו, ישראל מעוניינת להגיע מכיוון שהדבר יצטייר בפני העולם כמלחמה בין שני צבאות (אתר תנועת פתח, 17 באוקטובר 2015).
  • אחמד מג'דלאני חבר הועד הפועל של אש"ף, פרסם מאמר בו מבקש להימנע מאלימות שכן לדבריו, נקיטה באלימות תנוצל על ידי ממשלת ישראל להציג את הצד הפלסטיני כאלים וטרוריסטי. הוא אף קרא לסלק ילדים ממוקדי החיכוך (דניא אלוטן, 17 באוקטובר 2015).
  • מחמד דראע'מה עיתונאי בולט מראמאללה, פרסם במאמר מערכת, שכתב קריאה לצעירים להימנע מפיגועי הדקירה תחת הכותרת "אל תלכו אל המוות" הוא קורא לצעירים לנהור לרחובות למחסומים לצעוק להשמיע את קולם אבל לא למות למען המולדת. לדבריו כל מי שנושא סכין ותוקף חייל הוא מתאבד. עוד הוסיף, כי העולם שהפלסטינים חותרים לגייס לצידם לא מקבל פיגועי הדקירה והדריסה נגד האזרחים הוא מתנגד להם כשם שהוא מתנגד לפיגועי התאבדות (אלחדת' , 18 באוקטובר 2015). 
המשך ההסתה ברשתות החברתיות
  • בשבוע האחרון נמשכה ההסתה ברשתות החברתיות הפלסטיניות. במסגרת זו, פורסמו וכרזות קריקטורות וסרטונים רבים המעודדים  המשך ביצוע פיגועים. להלן מספר דוגמאות:

מימין : כרזה בה נכתב בערבית : "נוציא את נשמותיכם יא בני החזירים" (דף הפייסבוק GAZA ALAN, 13 באוקטובר 2015). משמאל : כרזה המעודדת ביצוע פיגועי דקירה. בערבית נכתב : "אם ראיתם את אלה שכפרו, הכו בצווארם"..."אללה אכבר" (דף הפייסבוק GAZA ALAN, 14 באוקטובר 2015)
מימין : כרזה בה נכתב בערבית : "נוציא את נשמותיכם יא בני החזירים" (דף הפייסבוק GAZA ALAN, 13 באוקטובר 2015). משמאל : כרזה המעודדת ביצוע פיגועי דקירה. בערבית נכתב : "אם ראיתם את אלה שכפרו, הכו בצווארם"..."אללה אכבר" (14 ctueyucr 2015'  דף הפייסבוק GAZA ALAN)

הסתה בדף הפייסבוק QUDSN  המעודד לבצע פיגועי דקירה. מימין : כרזה בה רעול פנים דוקר בגרזן יהודי (דף הפייסבוק QUDSN, 18 באוקטובר 2015). משמאל : כרזה המעודדת ביצוע פיגועי דקירה. בערבית : "דקור ! " (דף הפייסבוק QUDSN, 14 באוקטובר 2015)
הסתה בדף הפייסבוק QUDSN  המעודד לבצע פיגועי דקירה. מימין : כרזה בה רעול פנים דוקר בגרזן יהודי (18 באוקטובר 2015,  דף הפייסבוק QUDSN). משמאל : כרזה המעודדת ביצוע פיגועי דקירה. בערבית : "דקור ! " (14 באוקטובר 2015'  דף הפייסבוק QUDSN)

[1]נכון ל-20 באוקטובר 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.