מבט לג’האד העולמי (21-15 באוקטובר 2015)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

מפקד כוח קדס קאסם סלימאני מתדרך לוחמים (יתכן של חזבאללה) ככל הנראה באזור לאד'קיה, לאחר פתיחת המהלך הקרקעי של צבא סוריה

מפקד כוח קדס קאסם סלימאני מתדרך לוחמים (יתכן של חזבאללה) ככל הנראה באזור לאד'קיה, לאחר פתיחת המהלך הקרקעי של צבא סוריה

טנקים ונגמ

טנקים ונגמ"שים של צבא סוריה מתקדמים באזור הכפרי, שמדרום מערב לחלב

מסוקים רוסים תוקפים באזור הכפרי הצפוני של חמץ

מסוקים רוסים תוקפים באזור הכפרי הצפוני של חמץ

פעילי דאעש בסמוך למחסומים, שכבשו מידי כוחות המורדים בשכונת אלתצ'אמון בדמשק.

פעילי דאעש בסמוך למחסומים, שכבשו מידי כוחות המורדים בשכונת אלתצ'אמון בדמשק.

מסיימי המחזור הראשון של הכוחות המיוחדים של דאעש במוצול

מסיימי המחזור הראשון של הכוחות המיוחדים של דאעש במוצול

פעיל דאעש שכינויו שג'אע אלדוסרי, אשר ביצע את הפיגוע במסגד השיעי בעיירה סיהאת בסעודיה

פעיל דאעש שכינויו שג'אע אלדוסרי, אשר ביצע את הפיגוע במסגד השיעי בעיירה סיהאת בסעודיה

מודעת הדרושים של דאעש המעוניין במומחים מתחום התעופה ונוספים

מודעת הדרושים של דאעש המעוניין במומחים מתחום התעופה ונוספים

כותרת הסרטון:

כותרת הסרטון: "השיבו את האימה ליהודים באמצעות פיצוצים, שרפה ודקירה".

הדובר הקורא לשחרר את מסגד אלאקצא

הדובר הקורא לשחרר את מסגד אלאקצא "מטומאת צאצאי הקופים והחזירים"

פעיל דאעש ממחוז כרכוכ בעיראק קורא למוסלמים בירושלים להחריף את פיגועיהם נגד היהודים

פעיל דאעש ממחוז כרכוכ בעיראק קורא למוסלמים בירושלים להחריף את פיגועיהם נגד היהודים


עיקרי אירועי השבוע

  • השבוע נמשכה ההתקפה של צבא סוריה בסיוע איראני ורוסי נגד ארגוני המורדים בהנהגת ג'בהת אלנצרה. הקרבות התמקדו באזור הכפרי, שמדרום ומדרום מערב לחלב. על פי דיווחי כלי תקשורת סוריים ולבנונים הצליח צבא סוריה לזכות בהישגים מקומיים ולהחזיר לעצמו את השליטה על כמה כפרים. מנגד, המאמץ הסורי להסיר את המצור מעל שדה התעופה הצבאי כוירס, שממזרח לחלב, לא נחל עד כה הצלחה. בכלי התקשורת דווח על כמה אלפי איראנים, שהגיעו לסוריה לסייע בהתקפה. כמו כן דווח, כי קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס הגיע אף הוא לצפון סוריה כדי לפקד על המהלכים ההתקפיים.
  • על רקע גל הטרור הפלסטיני הפוקד את ישראל יצא דאעש בקמפיין הסברתי המלווה בהסתה אנטישמית חריפה. הקמפיין קורא להריגת יהודים בדרכים מגוונות (דקירה, שריפה, הרעלה, דריסה, שימוש בחומרי נפץ ועוד). לשם קידום הקמפיין נעשה שימוש בהאשטאג בטוויטר שכותרתו "שחיטת היהודים". להערכתנו מסע ההסתה של דאעש עלול לדרבן גורמים ג'האדיסטים לפעול נגד ישראל ונגד יעדים יהודיים במזרח התיכון וברחבי העולם.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • בשבוע האחרון נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות רבות של תקיפות בסוריה ובעיראק באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים.
  • להלן עיקרי התקיפות (על פי משרד ההגנה האמריקאי):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזורי אלרקה, חלב, מראע ואבו כמאל. בתקיפות נפגעו, בין השאר, יחידות טקטיות של דאעש, כלי רכב ומבנים מטענים מאולתרים ואמצעי לחימה.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזור אלבגדאדי, ביג'י, מוצול, רמאדי, סמרה, סנג'ר, תל עפר, פאלוג'ה וקיסיק (מערבית למוצול). בתקיפות נפגעו, בין השאר, יחידות טקטיות של דאעש, מבנים, כלי ארטילריה, עמדות לחימה, כלי רכב, אמצעי לחימה ומנהרות.
  • ב-16 באוקטובר 2015 נמסר, כי כוחות הקואליציה פגעו בבית הזיקוק אלקיארה (Qayyarah) הממוקם בדרום מחוז נינוא, שבצפון מערב עיראק. בית הזיקוק, שנפל ביוני 2014 לידי דאעש, שימש את הארגון לייצור מוצרי נפט למכירה בשוק השחור והיווה מקור הכנסה חשוב לארגון . כמו כן שימש כמקום מסתור לאמצעי לחימה. בהודעה האמריקאית נמסר, כי התקיפה בוצעה בתיאום עם ממשלת עיראק (17 באוקטובר 2015,  CENTCOM).

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

התקיפות האוויריות של רוסיה
  • ראש המטה הכללי של צבא רוסיה דיווח, כי מאז תחילת התקיפות האוויריות ב-30 בספטמבר 2015 ועד ה-16 באוקטובר 2015, פגעו מטוסי רוסיה ב-456 מטרות של דאעש. כמו כן נמסר, כי בשבוע האחרון בוצעו 394 תקיפות אשר הרסו 46 עמדו תקשורת, שישה מתקני יצור חומרי נפץ, 22 מחסנים ומאגרי דלק ו-272 עמדות צבאיות ומחנות (ספוטניק, 16 באוקטובר 2015). נמסר, כי רוסיה מתכוונת להרחיב את תקיפותיה בסוריה עד ל-300 תקיפות ביום ולבנות מסלול נחיתה והמראה עבור מטוסיה (דיילי מייל, 18 באוקטובר 2015). להערכתנו מרבית התקיפות האוויריות של רוסיה מכוונות נגד מטרות של ארגוני המורדים בהנהגת ג'בהת אלנצרה ולא נגד דאעש (כפי שעשוי להשתמע מההודעות הרוסיות).
  • על פי משרד ההגנה של רוסיה:
  • ב-17 באוקטובר 2015 בוצעו 36 תקיפות ונפגעו כ-49 מטרות של דאעש באדלב, לד'אקיה, דמשק וחלב. כתוצאה מכך נהרסו 11 מרכזי פיקוד של דאעש.
  • במהלך 18 באוקטובר 2015 בוצעו 60 תקיפות ובהם נפגעו כ-51 מטרות של דאעש בחמאה, לאד'קיה דמשק וחלב כתוצאה מכך נהרסו ארבעה מרכזי פיקוד, שישה מחסני אמצעי לחימה וציוד צבאי שני בונקרים ו-32 מחנות.
  • ב-19 באוקטובר2015 בוצעו 33 תקיפות בהם נפגעו 49 מטרות דאעש באדלב, אללאד'קיה,  דמשק, חלב וחמאה (משרד הגנה הרוסי, 18 באוקטובר 2015).
  • משרד ההגנה הרוסי פרסם כי ארה"ב ורוסיה חתמו על מזכר הבנות בנוגע שיתוף פעולה לביטחון אווירי במהלך המבצעים בסוריה. בהסכם נוסחו מספר חוקים, שמטרתם למנוע תאונות בין כוחות האוויריים של רוסיה וחיל האוויר של ארה"ב.  לדברי המשרד להסכם יש ערך מעשי חשוב שכן הוא מווסת את תנועת כלי הטיס המאוישים והלא מאוישים של  הצבאות השונים בשמי סוריה . לדברי המשרד צבא ארה"ב התחייב להעביר את המזכר לשאר מדינות הקואליציה (אתר משרד ההגנה הרוסי, 29 באוקטובר 2015).
  • להלן כמה התבטאויות של אישים וגופים רוסים אודות המעורבות הרוסית בסוריה:
  • בדברים, שנשא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בוועידה אזורית, שהתקיימה בקזחסטאן. לדבריו מאז ה-30 בספטמבר 2015 נהרגו מאות חמושים בתקיפות הרוסיות בסוריה וצבא רוסיה זכה "להישגים מרשימים", בעיקר בהשמדת מחסני נשק ומפקדות (אתר RT.COM). כמו כן התבטא פוטין, כי 7,000-5,000 חיילים מרוסיה וממדינות ברית המועצות לשעבר נלחמים בדאעש (RT.com).
  • ראש ממשלת רוסיה, דימיטרי מדבדב, האשים את ממשל אובמה, בכישלון התקדמות השיחות בין ארה"ב ורוסיה, בכל הנוגע לתיאום מתקפה אווירית נגד דאעש.שר החוץ הרוסי, אנטולי אנטונוב, אמר כי לאמריקנים הוצעה האפשרות לשיתוף פעולה הדוק יותר בסוריה והצעה זו כרגע נדחית על ידם. לדבריו, כללה ההצעה הרחבה של ההסדרים הקיימים בנוגע לטיסות בתחום האווירי של סוריה והרחבת שיתוף פעולה צבאי בכל הנוגע למלחמה בדאעש. לדבריו הסכם האווירי שכזה יכול היה לשמש מנוף לשיתוף פעולה עתידי (19 באוקטובר 2015,  אתר RT).
גיוס שכיר חרב רוסיים
  • ב-18 באוקטובר 2015 דיווח ערוץ אלערביה, כי חברה פרטית רוסית בשם ווגנר (Wagner), מגייסת לשורותיה שכירי חרב רוסים ללחימה בשטח סוריה.שכירי החרב המגויסים צריכים להיות בגילאי 40-18 והשכר החודשי שלהם נע בין 4,000-1,300 דולר. שכירי חרב אלו מכונים "מתנדבים" מאחר שעל-פי סעיף מס' 359 לחוק הרוסי, העונש על מי שפועל כשכיר חרב הינו שבע שנות מאסר. ממקור סורי נמסר, כי רוסיה שלחה עד עתה 2,000 שכירי חרב לסוריה וכי היא מעוניינת, שמספרם יעלה ל-20,000 איש (18 באוקטובר 2015,  ערוץ alarabiya.net ).

עיקרי התפתחויות בסוריה

המתקפה הקרקעית של צבא סוריה – תמונת מצב
  • במהלך השבוע נמשכה הלחימה באזורי חמאה, אדלב וחלב. הלחימה מתבצעת במסגרת התקפה, שנועדה לשחרר את הלחץ האסטרטגי, שמפעילים ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתה (צבא אלפתח), על מאחזיו החיוניים של המשטר הסורי בלאד'קיה ולבסס את שליטתו של המשטר הסורי בצפון מערב סוריה.
  • נראה, כי ההתקפה של צבא סוריה התמקדה השבוע באזור הכפרי, שמדרום ומדרום מערב לחלב. על פי דיווחי כלי תקשורת סוריים ולבנונים הצליח צבא סוריה לזכות בהישגים מקומיים ולהחזיר לעצמו את השליטה על כמה כפרים. כמו כן נמשך המאמץ להסיר את המצור מעל שדה התעופה כוירס, שממזרח לחלב, עד כה ללא הצלחה.
  • בכלי התקשורת דווח על כמה אלפי לוחמי משמרות המהפכה, שהגיעו לסוריה כדי לסייע להתקפה של הצבא הסורי. העיתון הלבנוני אלאח'באר, בעל הנגישות לחזבאללה, דיווח, כי מפקד כוח קדס קאסם סליאמני הגיע ב-11 באוקטובר 2015 לצפון מערב סוריה. כדי לפקד על המהלכים ההתקפיים של צבא סוריה בסיוע משמרות המהפכה (אלאח'באר, 13 באוקטובר 2015).
הלחימה במחוז חלב
  • על פי דיווחים בתקשורת החל צבא סוריה במהלך צבאי נרחב בפריפריה הדרום מערבית של חלב. צבא סוריה הצליח להחזיר לעצמו את השליטה על מספר כפרים בדרום מערב המחוז (אלמיאדין, 16 באוקטובר 2015). נמסר גם כי צבא סוריה ובעלי בריתו התעמתו עם דאעש והצליחו להשתלט על מספר כפרים בדרום ובמזרח מחוז חלב (עמוד הפייסבוק של חסין מרתצ'א, סוכנות הידיעות הסורית, אלמיאדין, 18 באוקטובר 2015). ב-16 באוקטובר 2015 הועלה בדף הפייסבוק של התקשורת הצבאית המרכזית של צבא סוריה, סרטון בו נראים שני טנקים ושלושה נגמ"שים של צבא סוריה מתקדמים באזור הכפרי שמדרום מערב לחלב (דף הפייסבוק Military Media Syria Central; יוטיוב, 16 באוקטובר 2015).
  • ב-18 באוקטובר 2015 העלה בעל חשבון טוויטר, המזוהה עם דאעש, הודעה בה קיבל מחוז חלב של הארגון אחריות לביצוע פיגוע באמצעות מכונית תופת נגד צבא סוריה. במכונית נהג מחבל מתאבד המכונה אבו אלמעתצם אלשאמי. המכונית ועליה עשרה טון של חומר נפץ התפוצצה במרכז כינוס של צבא סוריה בתלת אלנעאם (Tall Na'am), כ-31 ק"מ מדרום מזרח לחלב (חשבון הטוויטר الغريب الغريب@agaziooo73, 18 באוקטובר 2015).
  • צבא סוריה ממשיך במאמציו להסיר את המצור מעל שדה התעופה הצבאי כוירס שממזרח לחלב.במסגרת זאת החלו הכוחות להשתלט על כפרים סמוכים לשדה הנמצאים בשליטת דאעש (SNN, 17 באוקטובר 2015). פעילות צבא סוריה מתבצעת בסיוע אווירי רוסי. נמסר ב-17 באוקטובר 2015, כי מטוסים רוסיים תקפו עמדות של דאעש באזור שדה התעופה (ח'טוה, 17 באוקטובר 2015).
מחוז חמאה
  • נמסר, כי פעילי דאעש הצליחו להשתלט על שני מחסומים של כוחות הביטחון הסוריים במזרח מחוז חמאה. כתוצאה מכך נהרגו 11 אנשי כוחות הביטחון הסוריים (SNN, 16 באוקטובר 2015). מנגד טענו מקורות צבאיים סוריים, כי בתקיפה אווירית נגד שיירה של דאעש, שמנתה 16 כלי רכב, נהרגו לפחות ארבעים פעילי הארגון (אלערביה, 18 באוקטובר 2015).
הריגתם של שלושה פעילים בכירים בהתארגנות ח'ראסאן
  • בכירים בארה"ב מסרו על הריגתם, ב-15 באוקטובר 2015 בתקיפה אווירית, של שלושה פעילי אלקאעדה בעיירה אלדאנא, שממערב לחלב. השלושה הם עבד אלמחסן בן עבדאללה אבראהים אלשארח, סעודי במוצאו, המכונה סנאפי אלנצר. יחד עימו נהרגו המכונה עבד אלמאלכ הסעודי ופעיל ממרוקו. פעיל נוסף, ממוצא מצרי, לא נפגע. הארבעה היו חברים בהתארגנות המכונה ח'ראסאן, אשר היו בסוריה בשליחות מטעמו של מנהיג אלקאעדה אימן אלט'ואהרי (אתר משרד ההגנה של ארה"ב, 18 באוקטובר 2015).
  • ארגון ג'בהת אלנצרה דיווח, כי סנאפי אלנצר, מפקד כוחות ג'בהת אלנצרה במרחב לד'אקיה, נהרג בתקיפה אווירית באזור אלדאנא יחד עם שניים ממלוויו. לדברי הארגון הם הותקפו על ידי כלי טיס בלתי מאוישים אמריקאים (16 באוקטובר 2015,  www.ajel.sa ).

התארגנות ח'ראסאן הוזכרה לראשונה על ידי נשיא ארה"ב ברק אובמה בספטמבר 2014. מדובר בהתארגנות טרור הפועלת בסוריה ומורכבת מפעילי אלקאעדה יוצאי הלחימה באפגניסטאן ופקיסטאן אליהם הצטרפו מספר מתנדבים מאירופה וארה"ב. ההתארגנות פועלת בסוריה כשלוחה של אלקאעדה בחסות ארגון ג'בהת אלנצרה והיא פועלת לביצוע פיגועים נגד יעדים מערביים. אין זו הפעם הראשונה בה מתקיפים כלי טיס של ארה"ב יעדים של קבוצת ח'ראסן. ביולי 2015 הודיע משרד ההגנה של ארה"ב על הריגתו של מחסין אלפאצ'לי, סמוך לעיירה סרמדה, שבמחוז אדלב, בצפון מערב סוריה. מחסין אלפאצ'לי היה מנהיג התארגנות ח'ראסאן (אתר משרד ההגנה של ארה"ב, 21 ביולי 2015). התקיפות על פעילי התארגנות ח'ראסאן הינן חריגות באשר התקיפות האוויריות האמריקאיות מתמקדות בדאעש.

 

  • ב-15 באוקטובר 2015  העלה כתב ג'בהת אלנצרה בחשבון הטוויטר שלו שתי תמונות שפרסם כתב הארגון בחלב. בתמונות נראה כלי רכב הרוס. הכתב מסר שמטוס של הקואליציה פגע באחד מכלי הרכב של המג'אהדין בעיר אלדאנא הממוקמת כ-33 ק"מ ממערב לחלב (חשבון הטוויטר مراسل جبهة النصرة@morasel_jn1, 15 באוקטובר 2015). ככל הנראה הכוונה היא להריגתם של שלושת הפעילים בהתארגנות ח'ראסאן.
מחוז חמץ
  • ב-17 באוקטובר 2015 דיווח בעל חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, כי צבא סוריה והמיליציות הנאמנות לו תוקפים עיירות וכפרים באזור הכפרי הצפוני של חמץ בסיוע אווירי של מסוקים רוסים. בסרטון נראים שני מסוקים רוסים תוקפים שטח עירוני (17 באוקטובר 2015,  חשבון הטוויטר ادريس@talebiidriss ).
מחוז דמשק
  • בתקשורת הסורית דווח, כי צבא סוריה פועל נגד צבא האסלאם וג'בהת אלנצרה באזור הכפרי, שממזרח וממערב לדמשק. נמסר כי במהלך העימותים באזור נהרג מחמד סרחאן, פעיל בכיר בג'בהת אלנצרה (דמשק אלא'ן, 17 באוקטובר 2015).
  • בכלי התקשורת דווח, כי פעילי דאעש השתלטו על חלקים מהשכונות, ילדא ואלתצ'אמון, שבפאתיה הדרום-מזרחיים של דמשק (ראו מפה). השתלטות זאת בוצעה לאחר קרבות, שהתנהלו בין דאעש לבין ארגוני מורדים אחרים (16 באוקטובר 2015,  אתר a3maqagency.wordpress.com ).
  •  ב-16 באוקטובר 2015 העלה בעל חשבון טוויטר, המזוהה עם דאעש, תמונות בהן נראים פעילי דאעש חמושים במהלך הלחימה נגד כוחות המורדים בשכונת אלתצ'אמון בדמשק. בתמונות ניתן לראות, כי  פעילי דאעש עונדים סרט אדום מעל מרפק יד ימין שלהם, כנראה כאמצעי זיהוי (16 באוקטובר 2015,  חשבון הטוויטר ادريس@talebiidriss ).
מחוז דיר אלזור
  • דאעש ממשיך להפעיל לחצים על שדה התעופה הצבאי בדיר אלזור.בליל 16 באוקטובר 2015 נמסר, כי פעילי דאעש ניסו לפרוץ לשדה התעופה כמו כן פוצצו מטען חבלה סמוך לעיירה אלג'פרה כתוצאה מכך פרצו עימותים בין הפעילים לבין כוחות המשטר הסורי (ועדות התיאום המקומיות, 16 באוקטובר 2015).
  • ב-16 באוקטובר 2015 פורסם בדף הפייסבוק המזוהה עם צבא סוריה, כי בכיר בדאעש המכונה אבו סיף העיראקי ולמעלה מחמישה עשר מפעילי הארגון, נהרגו בקרבות עם צבא סוריה באזור שדה התעופה דיר אלזור (16 באוקטובר 2015,  דף הפייסבוק Military.Media.Syria.Central ).

עיקרי התפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
רמאדי
  •  צבא עיראק ממשיך בניסיונותיו להחזיר לעצמו את השליטה על העיר רמאדי, עד כה ללא הצלחה. נמסר, כי הכוחות המיוחדים של צבא עיראק כבשו אזור הנמצא צפונית לרמאדי מידי דאעש וכי הם שולטים עלה על אזור אלבו רישה (ספוטניק, 18 באוקטובר 2015). מנגד, דווח ב-17 באוקטובר 2015 , כי כוחות צבא עיראק ספגו אבדות כבדות כתוצאה מהתקפה ממארב, שביצעו פעילי דאעש ממערב לרמאדי. ב-17 באוקטובר 2015 דיווח בעל חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, כי בתקרית זו נהרגו 33 חיילים מצבא עיראק והושמדו תשעה כלי רכב צבאיים (17 באוקטובר 2015,  חשבון הטוויטר ادريس@talebiidriss ).
  • ב-18 באוקטובר 2015 ביצע פעיל דאעש ממוצא בריטי פיגוע התאבדות יחד עם מחבל נוסף סמוך לרמאדי. הפיגוע כוון נגד הכוחות המיוחדים של צבא עיראק ובוצע ע"י, פעיל שכינויו אבו עומר הבריטי. כתוצאה מהפיגוע נהרגו כשמונים בני אדם. המחבל המתאבד השני, שכינויו אבו כתיבה היה ככל הנראה ממוצא סורי (דיילי מייל, 18 באוקטובר 2015).
מחוז צלאח אלדין
ביג'י
  • מקורות עיראקים טוענים, כי צבא עיראק ערך מתקפה נרחבת באזור העיר ביג'י, שזכתה להישגים. נטען שרוב העיר נכבשה מחדש על ידי צבא עיראק, למעט כמה שכונות במערב ואזור השוק במרכז. צבא עיראק מגדיר את כיבוש העיר כהצלחה הגדולה ביותר מאז השתלט דאעש על האזור ב-10 ביוני 2014. כמו כן מסרה מפקדת המבצעים המשותפים בעיראק, כי כוחות המשטר העיראקי הצליחו לכבוש מידי דאעש את מתחם בתי הזיקוק בביג'י לאחר שנה של קרבות. דיווחים אלו טעונים אימות.
מחוז נינוא
  • זרוע ההסברה של דאעש במחוז נינוא (שבצפון מערב עיראק)  פרסמה תמונות בהם נראים פעילים, שלדבריהם סיימו את המחזור הראשון של אימון הכוחות המיוחדים של דאעש במוצול. הפעילים נראים בתמונות כשהם רעולי הפנים, חמושים ברובי קלצ'ניקוב ובאקדחים, ולבושים במדים בצבע חאקי עליהם סמל ככל הנראה של הכוחות המיוחדים (14 באוקטובר 2015 חשבון הטוויטר الغريب الغريب@;agaziooo73 justpaste.it).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

סעודיה
  • ב-16 באוקטובר 2015 פורסמה הודעה מטעם גוף המתקרא "מחוז בחרין של דאעש" אודות אחריות לביצוע פיגוע הרג במסגד שיעי בעיירה סיהאת (אזור אלקטיף, שבמזרח סעודיה). הפיגוע בוצע ע"י פעיל דאעש שכינויו שג'אע אלדוסרי (Shuja' al Dusri). בפיגוע זה נהרגו ונפצעו מתפללים (16 באוקטובר 2015,  חשבון הטוויטר العسقلاني القرشي@m_top31).
  • ב-16 באוקטובר פרסם בעל חשבון טוויטר המתנגד לדאעש את תמונת גופתו של פעיל דאעש, שביצע את הפיגוע במסגד השיעי בסיהאת. בתמונה נראה הפעיל שרו
ח'ראסאן

n     בתקיפה, שביצעו כוחות ארה"ב ב-13 באוקטובר 2015 בח'ראסאן נהרג ג'לאל אלדין, פעיל  בכיר של דאעש במחוז ח'ראסאן, ששימש כמופתי. הוא נהרג כאשר נסע במכוניתו יחד עם עוד חמישה אנשים. דאעש לא הודיע רשמית על מותו  אולם ברשתות החברתיות של הארגון הופיעו ידיעות על מותו  (The Long War Journal, 15 באוקטובר 2015).

מצרים וחצי האי סיני

  • כוחות הביטחון המצריים המשיכו בפעילות מוגברת נגד שלוחת דאעש בחצי האי סיני. במקביל לפעילות הסיכול והמנע המצרית המשיכו פעילי מחוז סיני של דאעש לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון המצרים בעיקר באזור שיח' זויד. ב-19 באוקטובר 2015 הכריזו כוחות הביטחון המצריים על תחילתו של שלב שני של מבצע טיהור קיני הטרור בחצי האי סיני, שלווה בתקיפות קרקעיות ואוויריות נרחבות.
  • ב-14 באוקטובר 2015 דיווחו כוחות הביטחון המצריים כי סיכלו ניסיון הברחת אמצעי לחימהדרך מנהרה בגבול רצועת עזה שהיו מיועדים לארגון תומכי ירושלים כמו כן נמצאו שבעה פתחים של מנהרה נוספת (אלוטן, 14 באוקטובר 2015). כמו כן דיווחו הכוחות, כי חשפו מנהרה מתחת לאחד הבתים ברפיח בה נמצאו מדים וסמלים של דאעש, רובים ורובי צלפים, מטעני חבלה ומכשירי קשר לווייניים (ערוץ היוטיוב של משרד ההגנה המצרי, 14 באוקטובר 2015).
  • להלן מספר אירועים:
  • ב-18 באוקטובר 2015 התנהלו עימותים אלימים בין כוחות הביטחון המצריים לבין פעילים ממחוז סיני בדרום מערב שיח' אלזויד (חשבון טוויטר המזוהה עם מחוז סיני, 18 באוקטובר 2015).
  • ב-18 באוקטובר 2015 פגעו פעילי מחוז סיני בכלי רכב משוריין של צבא מצרים באלעריש . כלי הרכב התפוצץ לאחר שעלה על מטען חבלה. לא היו נפגעים (פורטל וטו, 18 באוקטובר 2015).
  • ב-17 באוקטובר 2015 נפצע תושב אלעריש מפיצוץ מטען חבלה, שהונח בכביש הבינלאומי בדרום אלעריש (פורטל וטו, 17 באוקטובר 2015).
  • ב-17 באוקטובר 2015  חייל נהרג ושלושה חיילים נפצעו ממטען חבלה, שהתפוצץ בכלי רכב משוריין בכביש העוקף את אלעריש (ONA, 17 באוקטובר 2015).
  • ב-16 באוקטובר 2015 הופעל מטען חבלה נגד מכונית של כוח שמירת השלום בדרום אלשיח' זויד בכביש המוביל לאלג'ורה. שני חיילים אמריקאים נפצעו באורח קל (אלוטן, 17 באוקטובר 2015).
  • ב-15 באוקטובר 2015 פורסם בדף טוויטר המזוהה עם הארגון, כינהרגו שלושה אנשי כוחות הביטחון המצריים במהלך מבצע של פעילי דאעש באלשיח' זויד (חשבון טוויטר המזוהה עם הארגון, 15 באוקטובר 2015).
  • ב-14 באוקטובר 2015 מטען חבלה התפוצץ סמוך למטה הפרקליטות הצבאית באלעריש בעת שרכב משוריין עבר במקום (אליום אלסאבע, 14 באוקטובר 2015).

התנהלות המדינה האסלאמית

דאעש מגייס מהנדסים מתחום התעופה ומומחים נוספים
  • ב-17 באוקטובר 2015 פרסם בעל חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש מודעת "דרושים" מטעם מנהלת התיעוש והפיתוח הצבאי של הארגון. במודעה נאמר, כי דאעש זקוק למהנדסים מומחים בתחומי תעופה, פיזיקה, כימיה, מכונות ומתכות. כמו כן זקוק הארגון לבעלי מקצוע בתחום המסגרות וחריטה. במודעה הופיעו גם מספרי טלפון להתקשרות (17 באוקטובר 2015  חשבון הטוויטר أبوعبيده بن الجراح@2e185b5f1926420 ).
גיוס לוחמים ופעילים מבלגיה לשורות דאעש
  • על פי דיווח של הסניף הבלגי של קבוצה לזכויות האדם מטעם האו"מ, יצאו עד כה כחמש מאות מגויסים מבלגיה כדי להלחם בשורות דאעש בעיראק ובסוריה. הגיל הממוצע של המתגייסים הוא 23 והם בדרך כלל מגיעים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות בהן שיעור האבטלה בקרב צעירים עומד על 24%. המתגייסים מבלגיה הגיעו בשלושה גלים עיקריים: הגל הראשון בשנת 2010 בראשות ארגון Sharia4Belgium, שפורק על ידי גורמי אכיפת החוק הבלגיים. הגל השני היה בשנת 2012 והגל השלישי מ-2014 ועד היום.
  • נמסר, כי בפעילות הגיוס בבלגיה נעשה שימוש ברשתות פנימיות של חברים ובני משפחה וברשתות החברתיות. הסכומים המשולמים למגייסים הינם גבוהים. ישנם מגייסים בסוריה המקבלים שכר על פי מספר האנשים, שהם גייסו ועל פי טיב המגויס. אם המגויס הינו מומחה מחשבים או רופא (בעלי מקצועות נדרשים ע"י דאעש) אזי מקבל המגייס תשלום גבוה יותר (ספוטניק, 17 באוקטובר 2015).

פעילות סיכול ומנע

פנייה לחברת טויוטא בדבר השימוש שעושה דאעש בכלי רכב המיוצרים על ידה
  • רשת הטלוויזיה האמריקאית ABC Newsדיווחה אודות השימוש הנרחב, שעושים פעילי דאעש בכלי רכב רבים מסוג טויוטא. בעקבות זאת פנתה היחידה ללוחמה בטרור של משרד האוצר של ארה"ב לחברת טויוטא בדרישה לבדוק כיצד הגיעו כל כך הרבה כלי רכב מדגם טויוטא  Hilux, חדשים וישנים, לידי דאעש. חברת טויוטא השיבה, כי היא אינה יודעת כיצד הגיעו כלי הרכב לידי דאעש. על פי דובר החברה בארה"ב יש לחברה מדינות ברורה, שלא למכור כלי רכב לרוכשים העלולים לעשות בהם שימושים צבאיים או פעילות טרור )ABC News, 6 באוקטובר 2015). 
פיתוח תוכנת מחשב למלחמה בדאעש
  •  נמסר, כי חוקרים רוסיים מפתחים תוכנת מחשב חדשה, אשר תאתר ברשתות החברתיות מגייסים של דאעש. לדבריהם החל משנת 2016 תחל התוכנה לאתר חשבונות ברשתות החברתיות המשויכים למגייסים פוטנציאליים ותשלח להם הודעה בשפה הערבית. לאחר מכן היא תחקור את התשובה שתגיע (ספוטניק, 13 באוקטובר 2015).

פעילות תודעתית של דאעש

הסתה לרצח יהודים
  • גל הטרור פלסטיני הפוקד את ישראל הביא לקמפיין תודעתי של דאעש. מטרת הקמפיין, המלווה בהסתה אנטישמית חריפה, הינו לעודד את גל פיגועי הטרור הפלסטיני תוך הצגתו כעימות בין היהודים ("צאצאי הקופים והחזירים") לבין האסלאם.במסגרת הקמפיין הקים דאעש מנגנון תקשורתי חדש בשם "מוסד אלמסרא", המתמקד בנושא הפלסטיני[1]. כמו כן הועלה לטוויטר האשטאג, ע"י דאעש או בהשארתו, תחת הכותרת #نحر_اليهود , כלומר שחיטת היהודים[2]. מסע ההסתה של דאעש עלול להערכתנו לדרבן גורמים ג'האדיסטים לפעול נגד ישראל והיהודים במזרח התיכון וברחבי העולם.
  • להלן דוגמאות לתכני מסע ההסתה של דאעש:
  • מוסד אלמסרא העלה סדרה של סרטוני תמיכה בפלסטינים ופעולותיהם. בסרטוני התמיכה נראות תמונות של הר הבית מסגד אלאקצא וכיפת הסלע ונשמעות קריאות לבצע ג'האד למען אללה על אדמת פלסטין.  כך למשל בסרטון, שפורסם תחת הכותרת "שחיטת היהודים" נראות תמונות של העיר העתיקה בירושלים ושל הר הבית כיפת הסלע ומסגד אלאקצא, כשברקע נשמעים דבריו של אסאמה בן לאדן המדבר על חשיבות ירושלים. בסרטון נשמע מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי הקורא לנקמת דם. בסרטון נראים הפיגועים, שבוצעו לאחרונה בירושלים תחת הכותרת "פעולות הזאב הבודד בירושלים". כמו כן נראים בסרטון פעילי דאעש מבצעים אימונים כשברקע דבריו של אסאמה בן לאדן האוסרים להכיר בקיומה של מדינת היהודים על אדמת פלסטין (מוסד אלמסרא, 18 באוקטובר 2015).
  • בסרטון, שפורסם על-ידי מחלקת ההסברה של דאעש במחוז דיר אלזור, מתוארים היהודים על-ידי הקריין כ"רוצחי הנביאים" וכמי ש"סילפו את ספרי אללה ונלחמו במאמינים [המוסלמים]". היהודים מואשמים גם בכך שהם אלו, אשר יצרו את הנצרות ואת השיעה. היהודים מואשמים בכך, שהם מפעילים את הנוצרים נגד המוסלמים, על רקע תמונות המתעדות את פיגוע הדריסה והדקירה בירושלים אומר הקריין: "דקרו את היהודי בסכין או דרסו אותו במכונית, הרעילו אותו השיבו את חומרי הנפץ, את חגורות הנפץ והמטענים, שרפו את פניהם ואת בתיהם". בהמשך, קורא פעיל בארגון המכונה אבו מסלם אלמצרי, לג'האד של הפלסטינים, וקורא לפלסטינים "לקטוע את אבריהם" של היהודים (אתר שיתוף הקבצים archive.org, 18 באוקטובר 2015).
  • בסרטון נוסף מה-18 באוקטובר 2015, אותו הפיקה לשכת ההסברה במחוז הדרום של דאעש (דרום-מערב עיראק), מכנה הדובר את היהודים והנוצרים אויבי האסלאם. הדובר ציין, כי דאעש לא ישכח את המוסלמים בירושלים עד אשר "נשיב את מסגד אלאקצא מטומאת צאצאי הקופים והחזירים". הוא הוסיף, כי המדינה האסלאמית מתקרבת מעיראק ומסוריה לעבר ישראל, וכי שעתם של היהודים קרבה (18 באוקטובר 2015  אתר שיתוף הקבצים archive.org ).
  • בסרטון נוסף, שהופק על-ידי מחוז כרכוכ של דאעש, קרא פעיל דאעש הארגון למוסלמים בירושלים להחריף את הפיגועים נגד היהודים במסגרת הג'האד המתנהל נגדם (18 באוקטובר 2015,  אתר שיתוף הקבצים archive.org ).
ארגון דאעש הקים לאחרונה מוסד תקשורתי חדש בשם מוסד אלמסרא, שיעסוק בנושא הפלסטיני. בין התחומים בהם יעסוק המוסד הוזכרו מעקב אחר כל הקשור לסוגית אלאקצא ופרסום החומרים, המרצת האומה האסלאמית לג'האד כדי להשיב את המקומות הקדושים, שנגזלו ובראשם אלאקצא ויתר האדמה הקדושה, הפצת התודעה בקרב המוסלמים בעניין חשיבות חיזוק יסודות הח'ליפות האסלאמית. למוסד אתר אינטרנט בו מועלים תכני התססה והסתה הקוראים לפעול נגד ישראל תוך שימוש באלמנטים וציוויים דתיים ואמצעים ויזואליים, שנועדו לעורר את הרגש המוסלמי של הגולשים ולהשפיע עליהם לנקוט בפעולה. בין התכנים באתר: חדשות בנושא ירושלים וקישורים לסרטונים המתעדים את הפיגועים תוך האדרת השהידים ועידוד לבצע פעולות טרור נוספות. באתר קישורים למספר סרטונים, שהפיק דאעש בנושא אלאקצא ופלסטין.

 

[1]אלמסרא - מסלול הגעתו של מחמד ממכה אל מסגד אלאקצא משם הוא עלה השמימה.
[2] https://twitter.com/hashtag/%D9%86%D8%AD%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%87%D9%88%D8%AF?src=hash