פיגוע דקירה בקריית ארבע ע”י מחבל, שהתחזה לצלם עיתונות, חשף שימוש לרעה, שעושים פעילי טרור וארגוני טרור פלסטינים בסממנים עיתונאים

חייל צה

חייל צה"ל פצוע בידו כשהמחבל עדיין אוחז בידו את הסכין בה דקר את החייל (סוכנות הידיעות הפלסטינית ח'בר, 16 באוקטובר 2015)

המחבל איאד אלעואודה, שנהרג במהלך פיגוע דקירה נגד חייל צה

המחבל איאד אלעואודה, שנהרג במהלך פיגוע דקירה נגד חייל צה"ל סמוך לקריית ארבע. המחבל לבש אפוד צהוב עם חולצה עליה נכתב באנגלית PRESS.

המחבל איאד אלעואדה לבוש באפוד העיתונאי מנסה לדקור חייל (טוויטר, 17 באוקטובר 2015).

המחבל איאד אלעואדה לבוש באפוד העיתונאי מנסה לדקור חייל (טוויטר, 17 באוקטובר 2015).

תמונות שהועלו לסרטון יוטיוב בהן נראה המחבל איאד אלעואודה לבוש באפוד העיתונאי מניף סכין בידו ודוקר חייל צה

תמונות שהועלו לסרטון יוטיוב בהן נראה המחבל איאד אלעואודה לבוש באפוד העיתונאי מניף סכין בידו ודוקר חייל צה"ל (יוטיוב, 16 באוקטובר 2015)

גופת המחבל איאד אלעואודה עטופה בדגל פלסטיני ונישאת ע

גופת המחבל איאד אלעואודה עטופה בדגל פלסטיני ונישאת ע"י פעילי מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני


כללי

1.    ב-16 באוקטובר 2015 בוצע פיגועי דקירה נגד חייל צה"ל סמוך לקריית ארבע. הפיגוע בוצע ע"י מחבל פלסטיני, שהתחזה לצלם עיתונות. החייל נפצע באורח בינוני והמחבל נהרג ע"י חיילי צה"ל שהיו במקום. מבצע הפיגוע הינו איאד ח'ליל מחמוד אלעואודה, בן 26 מהכפר דורא )דרומית לחברון). אלעואודה היה אסיר משוחרר, אשר שהה שלוש שנים בכלא בישראל ושוחרר בינואר 2012. אביו הינו קצין בגמלאות, ששירת במנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני (דניא אלוטן, 16 באוקטובר 2015).

מימין: המחבל איאד אלעואדה לבוש באפוד העיתונאי מנסה לדקור חייל (טוויטר, 17 באוקטובר 2015). משמאל: הודעת אבל של פתח בצפון הרצועה על מותו של "השהיד הגיבור" איאד אלעואודה, שפורסמה בפייסבוק. בדף הפייסבוק נכתב "תבורכנה ידיך בן הפתח" (דף הפייסבוק של הפתח בצפון הרצועה, 16 באוקטובר 2015).
מימין: המחבל איאד אלעואדה לבוש באפוד העיתונאי מנסה לדקור חייל (טוויטר, 17 באוקטובר 2015). משמאל: הודעת אבל של פתח בצפון הרצועה על מותו של "השהיד הגיבור" איאד אלעואודה, שפורסמה בפייסבוק. בדף הפייסבוק נכתב "תבורכנה ידיך בן הפתח" (דף הפייסבוק של הפתח בצפון הרצועה, 16 באוקטובר 2015).

תגובות הפלסטינים לאירוע

2.    איגוד העיתונאים הפלסטינים פרסם ב-16 באוקטובר 2015 הודעת תגובה בעקבות פיגוע הדקירה, שביצע איאד אלעואודה בחברון. ההודעה ציינה, כי איאד אלעואודה אינו עיתונאי וקראה לפלסטינים שלא לעשות שימוש בסממנים עיתונאים במהלך פיגועי הטרור (המכונים בהודעה "האירועים האחרונים"). להלן עיקרי התגובה של איגוד העיתונאים הפלסטינים (אתר איגוד העיתונאים הפלסטינים, 17 באוקטובר 2015):

א. העיתונאים הפלסטינים עושים את עבודתם במקצועיות רבה ואינם מתערבים בהתנהלות האירועים.

ב. הבגד, שלבש הצעיר, אינו דומה כלל לבגד שעוטים עליהם בדרך כלל העיתונאים הפלסטינים.

ג. האיגוד בדק ווידא, כי הצעיר אינו עיתונאי וכי הוא לא עבד עם כל אמצעי תקשורת פלסטיני, ערבי או זר, וכן היא לא רשום באיגוד העיתונאים.

ד. האיגוד קורא שלא לערב עיתונאים או להשתמש בבגדיהם או באמצעי זיהוי שלהם במהלך האירועים הנוכחיים דבר העלול לסכן את חייהם ויכול לתת עילה לצה"ל לתקוף אותם.

ה. האיגוד הזהיר את ישראל מפני הסלמת הצעדים כלפי העיתונאים בעקבות האירוע בחברון תוך האשמת צה"ל בשימוש בזהות של עיתונאים ובכלי רכב שלהם.

3.    איאד אלעואודה הוצג כגיבור בתקשורת הפלסטינית. בצילומים, שהופצו בתקשורת הפלסטינית וברשתות החברתיות נראה אלעואודה באפוד עיתונאי ללא כל הבעת הסתייגות של הרשות הפלסטינית או של פובליציסטים פלסטינים מהתופעה. מאמר מערכת באתר החדשות מען, שנכתב ע"י עורכו נאצר אללחאם, שיבח את השהיד איאד אלעואודה על שיצר תמונה, שהראתה כיצד פלסטיני לא חמוש (כך במקור)[1], רץ מאחורי חייל ישראלי חמוש הבורח ממנו (מען, 19 באוקטובר 2015). מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית חלקו כבוד לאלעואודה ובעת הלוויתו נישאה גופתו עטופה בדגל הפלסטיני ע"י פעילי מנגנון הביטחון הלאומי (ופא, 11 באוקטובר 2015).

סיכום

4.    השימוש באפוד עיתונאי בפיגוע הדקירה בחברון הציף את סוגיית השימוש בסממנים עיתונאים ע"י פעילי טרור וארגוני טרור. השימוש בסממנים העיתונאים נועד להקל על נגישותם של פעילי טרור לזירת הפיגוע (או זירת הקרב). הוא גם נועד לשפר את סיכויי שרידותם של המחבלים המודעים לכך, שצה"ל נזהר מלפגוע בעיתונאים. יוזכר כי בעבר נחשפו ברצועת עזה דוגמאות של ארגוני טרור, שהעסיקו פעילים במשימות הסברה תחת הכותרת "עיתונאי" ושל פעילי טרור, שעשו שימוש ברכבי טלוויזיה אזרחיים על מנת לבצע פיגועי טרור (ראו נספח).

 

[1] במקור הערבי אעזל, קרי- אדם לא מזוין, תוך העלמות מוחלטת מהסכין שנראה בידי אלעואודה בצילומים הרבים שפורסמו בכלי התקשורת.