מבט לאיראן

26 באוקטובר - 8 בנובמבר 2015 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת המנהיג עם שגרירים וראשי נציגויות איראניות בחו

פגישת המנהיג עם שגרירים וראשי נציגויות איראניות בחו"ל

אחמד וחידי

אחמד וחידי

רוחאללה עמאדי

רוחאללה עמאדי

סג'אד טאהרניא, מתוך: תסנים ניוז, 25 באוקטובר

סג'אד טאהרניא, מתוך: תסנים ניוז, 25 באוקטובר

מחמד ט'הירי (משרק, 25 באוקטובר).

מחמד ט'הירי (משרק, 25 באוקטובר).

ג'באר עראקי

ג'באר עראקי

מחמד חסין מירדוסתי

מחמד חסין מירדוסתי

עזתאללה סלימאני עם קאסם סלימאני ( 8news.ir)

עזתאללה סלימאני עם קאסם סלימאני ( 8news.ir)

עלי חסיני עאלמי (תסנים ניוז, 2 בנובמבר)

עלי חסיני עאלמי (תסנים ניוז, 2 בנובמבר)

תמונות מחדר המבצעים של איראן המתאם את המערכה בסוריה  (שידורי הטלוויזיה האיראנית, 23 באוקטובר 2015).

תמונות מחדר המבצעים של איראן המתאם את המערכה בסוריה (שידורי הטלוויזיה האיראנית, 23 באוקטובר 2015).

חסין סלאמי (דפאע פרס, 27 באוקטובר 2015).

חסין סלאמי (דפאע פרס, 27 באוקטובר 2015).

מחמד-עלי ג'עפרי (תסנים ניוז, 2 בנובמבר 2015).

מחמד-עלי ג'עפרי (תסנים ניוז, 2 בנובמבר 2015).

סיד וחיד נומי (משרק ניוז).

סיד וחיד נומי (משרק ניוז).

error

עיקרי הדברים
  • בכירים איראנים, ובראשם המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, שבים ומדגישים את מחויבות איראן להגן על משטר אסד. 
  • השתתפותה הפעילה של איראן במתקפה הקרקעית בצפון סוריה ממשיכה לגבות קורבנות רבים מקרב לוחמי משמרות המהפכה. מאז תחילת המתקפה נהרגו למעלה משלושים לוחמים איראנים בסוריה. האבדות הכבדות, שסופגים האיראנים בסוריה, מחייבות את הבכירים האיראנים להסברים. סגן מפקד משמרות המהפכה הסביר, כי מספר ההרוגים הגבוה נובע מכך ש"היועצים" האיראנים חייבים לצאת לשטח וסגן הרמטכ"ל האיראני אמר, כי זהו המחיר שאיראן צריכה לשלם על מנת לשמר את "ההתנגדות" באזור.
  • מפקד משמרות המהפכה, מחמד-עלי ג'עפרי, רמז לחילוקי דעות בממשל האיראני בנוגע לעתידו הפוליטי של הנשיא אסד. בתוך כך הכחיש סגן שר החוץ האיראני, שהשתתף בשיחות הבינלאומיות בווינה בנוגע לעתיד סוריה, דיווח לפיו איראן הסכימה שהנשיא אסד יוותר על כסאו בתום תקופת מעבר בת שישה חודשים.
  • לוחם בסיג' נהרג מאש דאעש ליד העיר ביג'י שבעיראק. 

 

הצהרות בכירים איראנים בנוגע למעורבות איראן באיזור
  • בנאום בפני דיפלומטים איראנים בכירים בטהראן סקר עלי ח'אמנהאי, המנהיג העליון, את עמדותיה של איראן בנוגע להתפתחויות האיזוריות במזרח התיכון. בהתייחסו למצב בסוריה אמר ח'אמנהאי, כי הפתרון למשבר בסוריה נעוץ בקיום בחירות, בהפסקת התמיכה הצבאית והכספית הזרה באופוזיציה הסורית ובסיום הלחימה, מה שיאפשר לאזרחי סוריה להשתתף בבחירות באווירה בטוחה ויציבה.
  • ח'אמנהאי אמר, שפיצול עיראק בין הערבים השיעים, הערבים הסונים והכורדים אינו ישים ומנוגד לאינטרסים של אזרחי עיראק. הוא הוסיף, כי איראן סבורה שיש לשמר את לכידותה הטריטוריאלית של עיראק.
  • ח'אמנהאי ציין, כי עמדת איראן ביחס לסוגיה הפלסטינית מבוססת על שלילת קיומו של "המשטר הכובש והמלאכותי" (כלומר ישראל), גינוי "הפשעים היומיומיים" המבוצעים על-ידי "המשטר הציוני" וקיום בחירות חופשיות בהשתתפות כל הפלסטינים.
  • בהתייחסו למצב בתימן אמר ח'אמנהאי, שהפתרון למשבר במדינה מחייב הפסקה מיידית של "הפשעים" המבוצעים על-ידי ערב הסעודית וקיום שיחות פנים-תימניות. 
  • ח'אמנהאי ציין, כי הסיבה המרכזית להעדר ביטחון באזור היא תמיכת ארצות-הברית בישראל ובארגוני הטרור האסלאמיים וכי מדיניות זו נוגדת לחלוטין את מדיניותה של איראן. הוא שלל אפשרות למשא ומתן עם ארצות-הברית בסוגיות איזוריות וטען, כי האמריקאים חותרים לכפות את האינטרסים שלהם ולא לפתור את בעיות האיזור (פארס, 1 בנובמבר 2015).
  • אחמד וחידי (Ahmad Vahidi), שר ההגנה לשעבר, העומד בראש המרכז למחקרי הגנה אסטרטגיים, אמר בנאום באוניברסיטת אזאד האסלאמית בהמדאן (Hamadan), כי אלמלא נוכחות איראן בעיראק ובסוריה, כל מדינות האיזור היו עולות באש. הוא ציין, כי לאחר ארבע שנים של מלחמה בסוריה, הכל הגיעו למסקנה שאיראן הוכיחה את ניצחונה. בהתייחסו למצב בעיראק אמר וחידי, כי איראן מנעה את קריסתה והסיגה לחלוטין את הטרוריסטים של דאעש. הוא חזר על עמדתה הרשמית של איראן לפיה היא אינה מעורבת באופן ישיר בלחימה אלא רק מספקת ייעוץ. וחידי התייחס בדבריו גם להתפתחויות בזירה הפלסטינית ואמר כי "הציונים" איבדו את עזה ויאבדו גם את הגדה המערבית וכי הם עדים לעוצמת שורשיה של האנתיפאדה השלישית (פארס, 29 באוקטובר 2015).
מעורבות איראן בסוריה
  • השתתפותה הפעילה של איראן במתקפה הקרקעית בצפון סוריה ממשיכה לגבות קורבנות רבים בקרב משמרות המהפכה. מאז תחילת המתקפה הקרקעית נהרגו למעלה משלושים לוחמי משמרות המהפכה בסוריה. בשבועיים האחרונים נהרגו בסוריה למעלה מעשרים לוחמים:
  • רוחאללה עמאדי (Ruhollah Emadi), ממחוז מאזנדראן (Mazandaran), נהרג בחלב (תסנים ניוז, 25 באוקטובר 2015).
  • סג'אד טאהרניא (Sajjad Tahernia), ממחוז גילאן (בהג'ת ניוז, 25 באוקטובר 2015).
  • מחמד-עלי חסיני (Mohammad Ali Hosseini), לוחם בחטיבת פאטמיון, המורכבת מלוחמים אפגאנים בשירות משמרות המהפכה, נהרג באיזור אלע'אב (צראט ניוז, 25 באוקטובר 2015).
  • מחמד ט'הירי (Mohammad Zahiri), ממחוז ח'וזסתאן (Khuzestan), לוחם ביחידת הכוחות המיוחדים צאברין, נהרג בדרום חלב (משרק ניוז, 25 באוקטובר 2015).
  • פויא איזדי (Pouya Izadi), חבר בסיג' מלנג'אן (Lenjan) שבמחוז אצפהאן, לוחם בחטיבה 8 המשוריינת של משמרות המהפכה (פארס, 26 באוקטובר 2015).
  • חמיד רזא דאא'י-תקי (Hamid Reza Daei Taghi) מאצפהאן, בחטיבה 8 המשוריינת של משמרות המהפכה (דפאע פרס, 26 באוקטובר 2015).
  • אבו-ד'ר אמג'דיאן (Abuzar Amjadian) מכרמאנשאה (Kermanshah) (פארס, 27 באוקטובר 2015).