מבט לג’האד העולמי (5 – 11 בנובמבר 2015)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

קבוצת הצ'צ'נים מציגה שלל, שנתפס מכוח רוסי באזור לאד'קיה

קבוצת הצ'צ'נים מציגה שלל, שנתפס מכוח רוסי באזור לאד'קיה

פעילי ג'בהת אלנצרה מתקדמים לעבר תל אלמקברה ותל סרו במרחב הכפרי שמדרום לחלב.

פעילי ג'בהת אלנצרה מתקדמים לעבר תל אלמקברה ותל סרו במרחב הכפרי שמדרום לחלב.

השתלטות פעילי ג'נד אללה על מורכ (זרוע ההסברה של הארגון)

השתלטות פעילי ג'נד אללה על מורכ (זרוע ההסברה של הארגון)

ירי רקטות של דאעש לעבר צבא עיראק ממערב לאלרמאדי.

ירי רקטות של דאעש לעבר צבא עיראק ממערב לאלרמאדי.

משאית שנפגעה עליה מופיע הכיתוב:

משאית שנפגעה עליה מופיע הכיתוב: "המדינה האסלאמית – גדוד הפורצים – מחוז נינוא"

אבו עאא'שה המצרי, המחבל המתאבד של דאעש, שפוצץ מכונית תופת באלעריש.

אבו עאא'שה המצרי, המחבל המתאבד של דאעש, שפוצץ מכונית תופת באלעריש.


עיקרי אירועי השבוע

  • מהדיווחים מהשטח עולה, כי המתקפה הקרקעית של צבא סוריה, בסיוע איראן ובסיוע אווירי רוסי, נבלמה. ארגוני המורדים, ובראשם ג'בהת אלנצרה ודאעש (המשתפים פעולה מול האויב המשותף) נטלו את היוזמה והם מרחיבים עתה את אזורי שליטתם מדרום לחלב ומצפון לחמאה. אם תמשך התקדמותם עלולים ארגוני המורדים לנתק את הכוחות הסורים, שבאזור חלב מהעורף הלוגיסטי שלהם באזורי השליטה של המשטר הסורי. מנגד, דיווחו כלי תקשורת סוריים, כי עלה בידי צבא סוריה להסיר את המצור מעל שדה התעופה כוירס, ממזרח לחלב.
  • מידע נוסף, שפורסם בכלי התקשורת מחזק את המסקנה שהמטוס הרוסי הופל בסיני כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה, שהוחדר לתוכו בשרם אלשיח'. דאעש מצידו פתח בקמפיין תקשורתי (בין השאר בשפה הרוסית) בו הוא מציג את הפלת המטוס על ידו כנקמה על התקיפות, שמבצעים הרוסים נגדו בסוריה. דוברים מטעם דאעש איימו בביצוע פעולות נקמה נוספות, בין השאר ברוסיה גופא.
  • בינתיים מבסס דאעש את שליטתו בעיר החשובה סרת, שבצפון לוב. הארגון כופה בברוטאליות על תושבי העיר את קוד ההתנהלות הסלפי הנוקשה (כפי שעשה בעיראק ובסוריה), מטיל עליהם מיסים ועוצר או הורג מתנגדים. במקביל מבסס דאעש את תשתיתו הצבאית בסרת, בין השאר, ע"י הקמת מרכז אימונים חדש במטרה להכשיר לוחמים חדשים, שיילחמו בשורות דאעש ברחבי לוב.  

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו כמה עשרות תקיפות באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. דווח, כי ארה"ב חידשה בימים האחרונים את התקפותיה בסוריה זאת לאחר, שבשבועות האחרונים היא הפסיקה אותן כמעט לגמרי (הגרדיאן, 8 בנובמבר 2015).
  • להלן עיקרי התקיפות (אתר CENTCOM):
  • בסוריה התבצעו למעלה מחמישים תקיפות, שתמקדו באזורי מארע, חסכה, אלהאול (דרומית מזרחית לאלחסכה) ואבו כמאל. בתקיפות נפגעו בין השאר יחידות טקטיות של דאעש, עמדות לחימה ומבנים המשמשים את דאעש.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזורי אלבו חיאת (מדרום לאלחדית'ה), ביג'י, מוצול, אלרמאדי, סנג'אר, סלטאן עבדאללה (מדרום למוצול), פאלוג'ה וקיסיק (מערבית למוצול). בתקיפות נפגעו,בין היתר, יחידות טקטיות של דאעש, עמדות לחימה, כלי רכב (כולל מכוניות תופת), עמדות ירי, רקטות, מבנים, בונקרים ועוד.
העמקת המעורבות הצבאית בסוריה של ארה"ב, בריטניה וצרפת
  • אשטון קרטר, מזכיר ההגנה של ארה"ב,אמר, כי קיימת סבירות גבוהה שארה"ב תשגר כוחות אמריקאים נוספים כדי להלחם בדאעש בסוריה. זאת אם תמצא ארה"ב שותפים מתאימים לכך מקרב "הכוחות המקומיים" בסוריה. לדבריו אם תמצאנה בסוריה קבוצות נוספות בעלות מוטיביציה ויכולת המוכנות להילחם בדאעש אזי ארה"ב תשלח לשם כוחות נוספים (8 בנובמבר 2015,  ABC News ). 
  • נמסר כי בכוונת בריטניה להסלים את הקמפיין הצבאי שלה נגד דאעש בסוריה ברגע שיושג קונצנזוס בפרלמנט לצעד זה. בהקשר זה אמר גנרל Nicolas Houghton,רמטכ"ל צבא בריטניה, כי אין כל היגיון בכך שבריטניה תוקפת מטרות בעיראק אך לא בסוריה למרות, שלדאעש בסיסים גם בסוריה. הוא קרא לממשל הבריטי לאשר לצבא לתקוף גם בסוריה משום שכיום התפקיד, שממלאת בריטניה במערכה נגד דאעש אינו מלא (מירור, 8 בנובמבר 2015).
  •  Jean Yves Le Drian, שר ההגנה של צרפת דיווח,  כי צרפת תקפה ב-8 בנובמבר 2015 מרכז אספקת נפט של דעאש סמוך לדיר אלזור בסמוך לגבול הסורי עיראקי. זוהי התקיפה השלישית של צרפת בסוריה מאז הכריז נשיא צרפת הולנד על הצטרפות צרפת למדינות הקואליציה נגד דאעש. בשתי הפעמים הקודמות תקפו הצרפתים מחנות אימונים ללוחמים זרים, שעל פי החשד תכננו לבצע תקיפות טרור בצרפת (אלערביה, 9 בנובמבר 2016).

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

  • בנאום, שנשאה במהלך ישיבת הקונגרס ויקטוריה נולנד, עוזרת מזכיר המדינה של ארה"ב לענייני אירופה ואסיה היא אמרה, כי חלק נכבד מהתקיפות האוויריות של רוסיה כוונו נגד מטרות, שאינן שייכות לארגוני הטרור. בתגובה ציין משרד ההגנה הרוסי, כי בכירים אמריקאים אינם מסבירים היכן באמת ממוקמות עמדות ארגוני הטרור והדבר מעלה חשד, שארה"ב איננה מעוניינת כלל לשתף מדינות נוספות במידע זה (sputnik, 5 בנובמבר 2015). שר החוץ הרוסי אמר, כי רוסיה אינה תוקפת יעדים, שאינם קשורים לטרור ומאיימים על קיומה של סוריה וכי טענותיה של ארה"ב בעניין זה אינן מקובלות(7 בנובמבר 2015,  UN News Center).
  • התארגנות בשם אג'נד קוקז המורכבת מצ'צ'נים ופעילים נוספים מצפון הקוקז, פרסמה קלטת בה נראים אמצעי לחימה, שלדבריהם נתפסו מכוח רוסי הפועל באזור לאד'קיה. בקלטת נראה מפקד היחידה המכונה חמזה הצ'צ'ני ולידו לוחם נוסף ביחידה האוחז לטענתו אפוד מגן רוסי. לדברי חמזה הצ'צ'ני הרוסים נסוגו מהמקום והשאירו אחריהם אמצעי לחימה וציוד רבים (6 בנובמבר 2015,  The Long War Journal).

עיקרי התפתחויות בסוריה

מרחב חלב
  • ארגוני המורדים ממשיכים להרחיב את אזור שליטתם מדרום לעיר חלב. השבוע נכבשו ע"י ג'בהת אלנצרה כמה מקומות שולטים באזור העיר אלוצ'יחי. בכך מתקרבים ארגוני המורדים לכביש הראשי, שבין חלב וחמאה ומאיימים לנתק את הצבא הסורי, שבחלב ובסביבותיה מהעורף הצבאי והלוגיסטי שלה. מנגד דיווחו הסורים, כי הצליחו להסיר את המצור מעל שדה התעופה הצבאי כוירס, שממזרח לחלב.

 

  • ארגון ג'בהת אלנצרה הרחיב השבוע את אזורי שליטתו במסגרת מה שהוא מכנה השלב השני של המערכה להשבת השליטה על האזורי הדרומי של חלב. במסגרת זאת הצליחו פעילי ג'בהת אלנצרה לכבוש כמה מקומות שולטים באזורהעיר אלוצ'יחי, כ-11 ק"מ מדרום לחלב. המקומות, שנכבשו הם תל אלסרו, תל אלמקברה ותל תינה ח'אלד (חשבונות טוויטר המזוהים עם ג'בהת אלנצרה, 5 בנובמבר 2015). בחשבון טוויטר של ג'בהת אלנצרה התפרסמו תמונות בהן נראים פעילי הארגון מבצעים ירי רקטות לעבר כוח איראני בתל סרו ותל אלמקברה (חשבון הטוויטר مراسل جبهة النصرة@morasel_jn1, 5 בנובמבר 2015).
חדר מבצעים משותף סורי-איראני באזור חלב
  • סוכנות הידיעות האיראנית פארס שידרה ב-22 באוקטובר 2015 סרטון, שצילם כתב רשות השידור האיראני, אשר הותר לו להיכנס לחדר מבצעים משותף סורי-איראני באזור חלב. בסרטון נראו מפות, תצלומי אוויר ומכשירי קשר, שבאמצעותם פוקד חדר המבצעים על הכוחות הצבאיים המבצעים את ההתקפה. על הקיר נראית תלויה כרזה שבה נראים האמאם ח'מיני, המנהיג ח'אמנהאי ודמות נוספת, שלא ניתן לזהותה (הנשיא בשאר אסד?).
  • מבדיקת שמות כפרים, שהופיעו במפות ובתצלומי האויר, שנראו בחמ"ל, ומהשוואתם לדיווחי התקשורת באותו יום עולה, כי חדר המבצעים המשותף פקד על מתקפה של צבא סוריה (בסיוע לוחמים איראנים), שהתנהלה ב-22 באוקטובר 2015 באזור הכפרי שמדרום לחלב. על פי דברי הכתב האיראני הסתייע חדר המבצעים במזל"טים, שהעבירו לו צילומים עדכניים על העמדות והתנועות של ארגוני המורדים הג'אדיסטים.
  • הסרטון מתפאר כי "הצבא הסורי קוצר ניצחון אחר ניצחון בדרום חלב" ומשחרר אזורים, אשר נכבשו ע" הכוחות הג'האדיסטים ("התכפירים", או "האויב הטרוריסטי" בפי הכתב האיראני). הכתבה גם משבחת את הניסיון הרב, שצובר צבא סוריה ואת יכולותיו הצבאיות. ברם, בראייה לאחור, נראה, כי הדיווחים האופטימיים הללו היו מוגזמים באשר ההתקפה של צבא סוריה נחלה כישלון, שמצא ביטויו בין השאר באבידות רבות לאיראנים, אשר שהו בשטח וסייעו לצבא הסורי (כ-46 הרוגים עד כה[1]). עתה מנהלים המורדים מתקפת נגד, מרחיבים את שליטתם על האזור הכפרי, שמדרום לחלב ומאיימים לנתק את צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (איראן, חזבאללה) מהעורף שלהם.
דיווחים סוריים על הסרת המצור מעל שדה התעופה הצבאי כוירס
  • בכלי תקשורת המזוהים, עם המשטר הסורי ועם חזבאללה נמסר, כי עלה בידי צבא סוריה להסיר את המצור מעל שדה התעופה הצבאי כוירס, שממזרח לחלב. בדיווחים הללו נמסר, כי צבא סוריה הצליח להשתלט על כמה כפרים באזור השדה וכי כוח חי"ר של צבא סוריה נכנס לשדה התעופה (אלמנאר, 10 בנובמבר 2051). דווח כי במהלך המבצע להסרת המצור נהרגו שמונה פעילי חזבאללה (10 בנובמבר 2015,  SNN). סוכנות הידיעות הסורית דיווחה (10 בנובמבר 2015), שנשיא סוריה, בשאר אסד, קיים שיחת טלפון עם מפקד שדה התעופה ועם מפקד הכוח, שהסיר את המצור על השדה, בה ברך את הכוח, שביצע את הפעולה.
אזור חמאה
  • במקביל למאמץ הצבאי מדרום לחלב ממשיכים ארגוני המורדים להרחיב את שליטתם באזור הכפרי שמצפון לחמאה, ומאיימים לנתק גם שם את הכביש הבינלאומי, שבין חמאה לחלב.

 

  • הקרבות התמקדו השבוע באזור העיירה מורכ, צפונית לעיר חמאה. פעילי מסגרת צבאית ג'האדיסטית בשם ג'נד אללה, קבוצה בעלת זיקה לאלקאעדה, השתלטה על העיירה מורכ. זוהי עיירה הממוקמת על הדרך הראשית שבין חלב לחמאה וכיבושה מאיים לנתק את חלב מעורק התנועה המרכזי המוביל דרומה. מטוסי קרב רוסיים תקפו מספר פעמים את עמדות המורדים בפאתי העיירה (ח'טוה, 5 בנובמבר 2015).
  • בעקבות כיבוש העיירה מורכ פעלו ארגוני המורדים להרחבת שליטתם על האזור הכפרי שמצפון לחמאה: ב-6 בנובמבר 2015 דווח, כי כוחות המורדים, בהובלת ארגון אחראר אלשאם ומספר ארגונים אסלאמים נוספים, כבשו מידי כוחות המשטר הסורי שתי עיירות: עטשאן, הממוקמת כ-30 ק"מ מצפון לחמאה (ממזרח למורכ) ואם חארתין, שליד עטשאן. נמסר, כי בקרבות הללו נהרגו לפחות 16 איש מצבא סוריה ומספר פעילים מארגוני המורדים האסלאמיים. מטוסים רוסים תקפו בגזרה זו כסיוע מהאוויר לצבא הסורי. כמו כן התנהלו קרבות בין הצדדים בחזית שמצפון ומצפון מזרח לעיירה מעאן, כ-24 ק"מ מצפון לחמאה (6 בנובמבר 2015,  syriahr.com).
מחוז אדלב
  • צבא אלפתח, שבהנהגת ג'בהת אלנצרה, תקף את הכפרים כפריא ואלפועה, שמצפון מזרח לאדלב. התקיפה בוצעה בתגובה למה שמכונה "הפרת הפסקת האש" על ידי רוסיה (אלדרר אלשאמיה, 4 בנובמבר 2015). יוזכר, כי בספטמבר 2015 הוכרז על הסכם הפסקת האש לתקופה של שישה חודשים שכרכה את אלזבדאני והכפרים השיעים אלפועה וכפריא, שמצפון מזרח לאדלב, ההסכם כולל פינוי של 10,000 אזרחים מאלפועה וכפריא במכוניות של הצלב האדום בתמורה ליציאה של 500 חמושים של ארגוני המורדים מאלזבדאני (25 בספטמבר 2015,  LBC).
  • ב-6 בנובמבר 2015, דווח כי עיתונאית גרמניה הרה נחטפה על-ידי פעילי ג'בהת אלנצרה בעיירה סלקין (Salqin), כ-29 ק"מ מצפון מערב לאדלב. העיתונאית נכנסה לשטח סוריה באופן לא חוקי דרך גבול תורכיה-סוריה. גורמי ממשל גרמניים מנהלים משא ומתן עם ג'בהת אלנצרה לשחרורה של החטופה תמורת כופר של ששה מיליון אירו. עדיין לא ידוע שמה של העיתונאית ומקום עבודתה (6 בנובמבר 2015,  אתר alkhaleejonline.net).
מחוז אלרקה
  • בכלי התקשורת דווח לאחרונה, כי באלרקה, "עיר הבירה" של דאעש, נגרם הרס רב בשל התקיפות, שביצעו מטוסים רוסיים. בין השאר דווח, כי הותקף הגשר הראשי המחבר בין העיר אלרקה לפריפריה שלה. תושבים מקומיים דיווחו, כי דאעש, השולט בעיר, ניתק את מקורות המים בעיר והוא אינו מאפשר לתושבים להגיע לנהר הפרת כדי להביא מים. בעיר נוצרו שיבושים באספקת החשמל והיא זורמת בשעות מוגדרות בלבד. כמו כן הקימו פעילי דאעש מחסומים רבים ברחובות הראשיים של העיר ובתוך שכונות המגורים (זמן אלוצל, 4 בנובמבר 2015).
מחוז אלחסכה
  • דווח כי פעילי דאעש שחררו קבוצה של 37 נוצרים סורים, המהווה חלק מקבוצה המונה מאתיים נוצרים, שנחטפו ע"י דאעש בחודש פברואר 2015. הקבוצה שבה לכפר תל תאמר, שבמחוז חסכה, בצפון מזרח סוריה. לדברי אנשים מהקבוצה נמשך המשא ומתן לשחרור השבויים הנותרים. זוהי קבוצת הנוצרים השנייה, שמשחרר דאעש בעקבות משא ומתן המתנהל עימו (7 בנובמבר 2015,  catholicherald.co.uk).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

כללי
  • nהלחימה בין דאעש לצבא עיראק נמשכת סביב העיר אלרמאדי ובסאמראא', שמצפון לבגדאד, ללא שינויים משמעותיים בשטח. משרד ההגנה העיראקי הודיע, כי כוחות אמריקאיים, הפועלים בעיראק, סיימו להכשיר 4,800 חיילים עיראקים ללחימה נגד דאעש. הכשרתם כללה, בין השאר, אימוני לחימה בשטח בנוי ולחימה מול לוחמת הגרילה של דאעש (אלג'זירה, 8 בנובמבר 2015).
אלרמאדי
  • גם השבוע דווח בכלי תקשורת, המזוהים עם צבא עיראק ועם המליציות השיעיות המסייעות לו, על תקיפת יעדי דאעש ושיירות דאעש באזור אלרמאדי. ב-5 בנובמבר 2015 דיווח צבא עיראק, כי תקף שיירה של דאעש, וכי פעילי דאעש רבים נהרגו בתקיפה. באותו יום, הודיע צבא עיראק כי חיל האוויר העיראקי תקף בעיר אלרמאדי שלושה יעדים של דאעש ומחסן גדול של נשק של הארגון (ערוץ אלסומריה, 6 בנובמבר 2015).ב-7 בנובמבר 2015 דווח, כי צבא עיראק פגע במשאית ובשני כלי רכב  ממולכדים של דאעש מצפון-מזרח לעיר אלרמאדי באמצעות טילי קורנט (דף הטוויטר של על המליציות הישיעות המסייעות לצבא עיראק الحشد الشعبي ‏@hshaed , 7 בנובמבר 2015). מנגד, תקף דאעש עמדות של צבא עיראק ממערב לאלרמאדי.
  • בכמה דיווחים נמסר, כי דאעש הקים מערכת מכשולים סביב העיר אלרמאדי, המקשה על התקיפות, שמבצע צבא עיראק. כמו כן החלו פעילי דאעש שבאלרמאדי לעשות שימוש ברשת מנהרות, שהקימו כדי  לנוע באזורים שונים של העיר ולהגיע ממרכז העיר לפאתיה (אלחיאת, 8 בנובמבר 2015; sputnik, 4 בנובמבר 2015). נראה, כי לנוכח הלחצים המופעלים על העיר אלרמאדי הביא לשם דאעש תגבורות ממחוזות אחרים בעיראק.
סאמראא'
  • גם השבוע נמשכה הלחימה בין צבא עיראק לבין דאעש באזור העיר סמאמראא', שמדרום לביג'י. נראה כי דאעש מנסה עתה להפעיל לחץ על צבא עיראק באזור סמראא', בעקבות אובדן העיר ביג'י, במגמה לנתק אותה מבגדאד.
  • אחמד אלאסדי, דובר המליציות השיעיות המסייעות לצבא עיראק (המכונות "הגיוס העממי") מסר, כי דאעש איבד 920 פעילים במהלך בלחימה לשחרור העיר ביג'י (אלחראה, 5 בנובמבר 2015). אין בידינו אימות לידיעה. אם היא נכונה אז המדובר במספר משמעותי של פעילי דאעש, שמצאו מותם במערכה על העיר ביג'י.
העיר בגדאד
  • ב-8 בנובמבר 2015 בוצע פיגוע התאבדות משולב בעיר בגדאד. בפיגוע התפוצצו שתי מכוניות תופת הנהוגות על-ידי מחבלים מתאבדים בשכונה השיעית אלצדר שבבגדאד. כתוצאה מכך נהרגו שבעה בני אדם ונפצעו עשרה נוספים. ככל הנראה דאעש עומד מאחורי הפיגוע (אלקדס אלערבי, 8 בנובמבר 2015). דאעש נוהג מידי פעם לפוצץ מכוניות תופת בשכונות השיעיות של בגדאד כדי לזרוע בהן פחד ולפגוע בממשל העיראקי בעל הזהות השיעית.

מצרים וחצי האי סיני

המערכה בין מחוז סיני של דאעש לבין כוחות הביטחון המצריים
  • במהלך השבוע המשיכו כוחות הביטחון המצריים בפעילות סיכול אינטנסיבית נגד פעילי מחוז סיני של דאעש. במסגרת הפעילות ביצעו הכוחות המצריים תקיפות רבות מהאוויר בעיקר נגד בסיסי טרור באזור אלעריש, רפיח ושיח' זויד. במהלך מבצע צבאי נרחב עצרו כוחות הביטחון המצריים כמה עשרות חשודים, הרסו תשתיות טרור והחרימו אמצעי לחימה, מכוניות, אופנועים ומדים של כוחות הביטחון המצריים (אלוטן, אלמצרי אליום, 6 בנובמבר 2015). כמו כן נמסר,  כי כוחות הביטחון המצריים הרגו עשרה חמושים בכפר אלג'ורה, שהיו אחראים על ייצור ראשי רקטות (אלוטן, 4 בנובמבר 2015).
  • מנגד, נמשכות תקיפות של פעילי מחוז סיני נגד כוחות הביטחון המצרים, שחלקם סוכלו. להלן מספר אירועים:
  • 8 בנובמבר 2015 –במהלך פעולות סריקה של כוחות הביטחון המצריים בכפר אלמהדיה ברפיח איתרו הכוחות שני פעילים המנסים להטמין שני מטעני חבלה. לאחר קרב יריות הם נהרגו על ידי כוחות הביטחון  (סקיי ניוז, 8 בנובמבר 2015).
  • 7 בנובמבר 2015-כוחות הביטחון המצריים הרגו שני פעילי מחוז סיני אשר הניחו מטען חבלה סמוך למחסום של כוחות הביטחון המצריים . פעיל נוסף נהרג במהלך עימות עם כוחות הביטחון המצריים (אלוטן, 7 בנובמבר 2015).
  • 7 בנובמבר 2015 –כוחות הביטחון המצריים חשפו שלוש מנהרות  בקרבת הכפר אלטויל, שבדרום רפיח. במנהרות נמצאו מזון ושתייה וכן נמצאו 200 ק"ג חומרי נפץ, חמישה כלי נשק אוטומטיים וכמות גדולה של תחמושת (אלוטן, 7 בנובמבר 2015).
  •  מחוז סיני הודיע, כי הפעיל מטען חבלה נגד כלי רכב לפיצוץ מוקשים בכביש אלזויד רפיח (חשבון טוויטר המזוהה עם הארגון, 4 בנובמבר 2015).
  • ב-4 בנובמבר 2015 התפוצצה מכונית תופת סמוך למועדון קצינים באלעריש. כתוצאה מכך נהרגו שישה מצרים שוטרים ואזרחים ועשרה נפצעו. מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע . לדברי ההודעה בוצע הפיגוע ע"י מחבל מתאבד שכינויו אבו עאא'שה המצרי  (חשבון הטוויטר سعد الشامي@saad_alshamy16, 4 בנובמבר 2015).
התרסקות מטוס הנוסעים הרוסי בשמי סיני (השלמות)
  • מידע נוסף, המבוסס בחלקו על מידע מודיעיני, שצוטט ע"י כלי התקשורת המערביים, מחזק את המסקנה שהמטוס הרוסי הופל כתוצאה מפיצוץ מטען, שהוחדר למטוס ע"י דאעש. בין השאר דווח:
  • מקור ביטחוני בריטי בכיר מסר, כי המודיעין הבריטי יירט שיחות בין פעילי דאעש בעלי מבטא בריטי לאחר התרסקות המטוס הרוסי בסיני. על פי החשד, מדובר בפעילי דאעש, שהכינו את הפצצה, אשר הוטמנה במטוס הרוסי (סאנדיי אקספרס, 8 בנובמבר 2015).
  • מקורות מצריים המקורבים לחקירת נסיבות התרסקות המטוס מסרו, כי לאחר ניתוח שתי הקופסאות השחורות, שהיו על המטוס, מתגבשת ההערכה שמטען, אשר הוחדר למטוס הוא שגרם להתרסקותו. על פי אותם מקורות הדבר טרם הוכח סופית. הרוסים סוברים, כי אחד העובדים בשדה התעופה בשרם אלשיח' הוא, שהטמין את הפצצה במטוס מבלי שגורמי הביטחון המצריים ידעו על כך (אלמיאדין,  7 בנובמבר 2015).
  • בינתיים מנהל דאעש קמפיין תקשורתי בו הוא מציג את הפלת המטוס כנקמה על התקיפות שמבצעים הרוסים בסוריה, ומאיים בפיגועים נוספים:
  • ב-4 בנובמבר2015 פרסם מחוז סיני של דאעש קובץ קולי בו קיבל פעם נוספת אחריות על הפלת המטוס הרוסי בשמי סיני. הדובר מציין כי הפלת המטוס הייתה "ציווי של אללה". כמו כן ציין הדובר,  כי הארגון יבחר את הזמן והדרך שבהם הוא יסביר כיצד הוא ביצע את הפעולה. הוא הוסיף, כי המטוס הופל ביום השנה לשבועת האמונים (של פעילי אנצאר בית אלמקדס בסיני) למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי (4 בנובמבר 2015,  archive.org).
  • זרוע ההסברה של דאעש במחוז נינואפרסמה סרטון תחת הכותרת "הפלת המטוס הרוסי – נקמה עבור אנשינו באלשאם (סוריה)". בסרטון נראית קבוצת פעילים בעלי חזות מערבית אחד מהם מברך ברוסית את מחוז סיני על הפלת המטוס. הוא פונה ישירות לנשיא פוטין ומכנה אותו "חזיר" ואומר, כי הרוסים יצטערו על ששלחו מטוסים, ציוד וחיילים להלחם נגד דאעש שכן הם יגיעו לכל אחד מהם ולא יסתפקו בהשמדת מטוסיהם אלא יבצעו פעולות במדינתם וישחטו אותם.
  • זרוע ההסברה של דאעש במחוז חלב פרסמה סרטון וידאו תחת הכותרת "ריפוי הנפש באמצעות הרג הרוסים" בסרטון הודעה בה מקבל דאעש את האחריות להפלת המטוס ומסביר כיצד רוסיה קשרה קשרים עם איראן, תקפה את בתי המוסלמים בסוריה ולמעשה מהווה זרוע נוספת של צבא אסד. בסרטון מופיעים אזרחים סוריים המדברים בשבח הפלת המטוס הרוסי ומצפים ל"הצלחות נוספות".

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • משרד החוץ של סרביה פרסם הודעה ב-8 בנובמבר 2015 לפיה שני עובדי שגרירות סרביה בלוב (גבר ואישה) נחטפו בעיר צבראתה, שבמערב לוב (68 ק"מ ממערב לטריפולי). לא נמסרו פרטים על העובדים (רוסיא אליום, 8 בנובמבר 2015).
  • מקורות מקומיים בלוב מסרו, כי פעילי דאעש השתלטו על שתי משאיות עמוסות בקמח, שהיו בדרכן לג'פרה, שבדרום המדינה. המשאיות נפרקו בסרת והנהגים שוחררו. בשבוע שעבר חזרה ונשנתה התופעה של השתלטות על משאיות קמח, שעשו דרכן לדרום המדינה. הקמח נפרק ונמכר למאפיות בעיר סרת במחיר גבוה (אח'באר ליביא).
סרת
  • נמשכים הדיווחים  לפיהם ממשיך דאעש לכפות את שלטונו על האוכלוסייה המקומית בעיר סרת: דאעש העניק ארכה אחרונה לבעלי החנויות בעיר שטרם שילמו מס גולגולת (ג'זיה). מקור ג'האדי דיווח, כי פעילי דאעש בסרת ביצעו מעצרים ועצרו חמישה אזרחים לובים, שסירבו לשלם מס גולגולת. הם איימו להרוג אותם אם בני משפחותיהם לא ישלמו את המס (אתר אלבואבה ניוז, 6 בנובמבר 2015). כמו כן הזהיר דאעש את בעלי החנויות, שעיסוקיהם נאסרו ע"י בית הדין האסלאמי שדאעש הקים בעיר, כי עליהם לשנות את תחומי המסחר שלהם  (דאעש אסר על מכירת סיגריות, בשמים, מוצרים קוסמטיים, בגדי נשים למעט חג'אב, הלבשה תחתונה לגברים ונשים ותקליטורים המכילים סרטים ושירים). כמו כן אסר דאעש על קיומם של בתי קפה לעישון נרגילות ושל סלוני יופי (אח'באר ליביא, 3 בנובמבר 2015).
  • דאעש החל להקים באזור סרת מרכז אימונים חדש במטרה להכשיר לוחמים לשורותיו בלוב.המרכז מוקם באזור אלסואוה הממוקם כשבעה ק"מ מזרחית מהעיר. נמסר, כי דאעש מאלץ את תושבי העיר להתגייס, ואלה שמסרבים, נעצרים ועוברים עינויים (אתר אלבואבה ניוז, 6 בנובמבר 2015). על מרכז האימונים של דאעש מפקחים מדריכים, שמוצאם מרצועת עזה ומעיראק: האחד פלסטיני שכינויו אבו ספיאן אלע'דאן, ששרת בזרוע הצבאית של חמאס; והשני עיראקי בשם ג'סאם מחמוד, שכינויואבו עמר אלתכריתי. ב-4 בנובמבר 2015 דווח על פיצוץ עז באזור אלסבעה בסרת, שם נמצאים רוב מחנות דאעש בעיר. מאוחר יותר טענו אמצעי תקשורת, כי מדובר היה בהדגמה של פיצוץ מכונית תופת, שבוצע מול קטינים לובים, שהתגייסו לאחרונה לשורות דאעש מסרת, אלנופליה ואג'דאביא (בואבה אפריקיא אלאח'באריה, 4 בנובמבר 2015; דף הפייסבוק שבכת סרת אלאח'באריה, 5 בנובמבר 2015).
אג'דאביא
  • בעיר אג'דאביא, שמדרום מזרח לסרת, נרצח השיח' הסלפי פרג' אלעריבי ב-5 בנובמבר 2015. דאעש קיבל אחריות לרציחתו. זהו השיח' הסלפי השביעי, שנרצח לאחרונה באזור. לדברי מקור בטחוני בעיר, מספר מקרי הרצח של אימאמים, אנשי ביטחון ומשטרה ופעילים אזרחיים עומד כבר על שלושים (אח'באר ליביא 24, 6 בנובמבר 2015; אלבואבה ניוז, 6 בנובמבר 2015).
בנגלדש
פעילי דאעש תקפו שוטרים במחסום מחוץ לדאקה, בירת בנגלדש
  •  ב-4 בנובמבר 2015 בשעות הבוקר הגיעו שני אנשים רכובים על אופנוע למחסום משטרתי בברויפארה (Baroipara), סמוך לבירה דקה. שני רוכבי האופנוע, שהיו חבושים קסדות, דקרו שני שוטרים וירו עליהם ואז נמלטו מהמקום (אתר nytimes.com, 5 בנובמבר 2015). ב-4 בנובמבר 2015 פורסמה הודעה בה קיבל מחוז בנגלדש של דאעש אחריות לביצוע פיגוע בבירה דאקה (חשבון הטוויטר أحمد آلـ عبدالقادر@ahmdj56; justpaste.it, 4 בנובמבר 2015).

[1] מסמך המסכם את אבידות האיראנים ייצא בנפרד.