מבט לג’האד העולמי (19 – 25 בנובמבר 2015)

אבו איוב אלמנבג'י, מחבל מתאבד של דאעש, שפוצץ עצמו באמצעות משאית תופת

אבו איוב אלמנבג'י, מחבל מתאבד של דאעש, שפוצץ עצמו באמצעות משאית תופת

מפעל הגז של אלג'בסה (יוטיוב).

מפעל הגז של אלג'בסה (יוטיוב).

מימין למעלה: פעיל דאעש משגר פצצת מרגמה לעבר כוחות צבא סוריה באזור העיירה מהין. משמאל למעלה: פעיל דאעש יורה ממקלע כבד הנישא על-גבי רכב שטח על צבא סוריה באזור העיירה מהין. מימין למטה: טנק של דאעש מפגיז כוחות צבא סוריה באזור העיירה מהין. משמאל למטה: נגמ

מימין למעלה: פעיל דאעש משגר פצצת מרגמה לעבר כוחות צבא סוריה באזור העיירה מהין. משמאל למעלה: פעיל דאעש יורה ממקלע כבד הנישא על-גבי רכב שטח על צבא סוריה באזור העיירה מהין. מימין למטה: טנק של דאעש מפגיז כוחות צבא סוריה באזור העיירה מהין. משמאל למטה: נגמ"ש BMP של צבא סוריה שנפגע מאש דאעש באזור העיירה מהין

שלושה פעילים הקשורים לחטיבת שהדאא' אלירמוכ שנענו לאולטימאטום והסגירו עצמם לידי צבא אלפתח.

שלושה פעילים הקשורים לחטיבת שהדאא' אלירמוכ שנענו לאולטימאטום והסגירו עצמם לידי צבא אלפתח.

האולטימאטום שהציב  צבא אלפתח למזוהים עם חטיבת שהדאא' אלירמוך

האולטימאטום שהציב צבא אלפתח למזוהים עם חטיבת שהדאא' אלירמוך

עבד אלחמיד אבעוד עם דגל דאעש בעת שהותו בסוריה (דאביק, גליון 7, פברואר 2015).

עבד אלחמיד אבעוד עם דגל דאעש בעת שהותו בסוריה (דאביק, גליון 7, פברואר 2015).

צאלח עבד אלסאם, המחבל השמיני שאחריו מתנהל מצוד (חשבון טווטר של משטרת צרפת, 15 נובמבר 2015).

צאלח עבד אלסאם, המחבל השמיני שאחריו מתנהל מצוד (חשבון טווטר של משטרת צרפת, 15 נובמבר 2015).

פחית מאותו סוג שלטענת דאעש הוחדר למטוס הנוסעים הרוסי (דאבק, 18 בנובמבר 2015).

פחית מאותו סוג שלטענת דאעש הוחדר למטוס הנוסעים הרוסי (דאבק, 18 בנובמבר 2015).

אסמאעיל חרזאללה, פעיל חמאס שהצטרף לדאעש (דף הפייסבוק אלפג'ר אלג'דיד, 17 בנובמבר 2015).

אסמאעיל חרזאללה, פעיל חמאס שהצטרף לדאעש (דף הפייסבוק אלפג'ר אלג'דיד, 17 בנובמבר 2015).

מחנה האימונים של דאעש בנאנגארהאר (דף טוויטר של הארגון)

מחנה האימונים של דאעש בנאנגארהאר (דף טוויטר של הארגון)

פעילי דאעש מאיימים בביצוע פיגועים באירופה ובארה

פעילי דאעש מאיימים בביצוע פיגועים באירופה ובארה"ב


עיקרי אירועי השבוע

  • בעקבות מתקפת הטרור בפאריס התנהלה השבוע פעילות ביטחונית נמרצת של כוחות הביטחון הצרפתים והבלגים (שהביאה לשיתוק העיר בריסל). זאת בחיפושים אחר פעיל דאעש ממוצא בלגי, שהצליח להימלט מזירת הפיגוע ואחר פעילים נוספים בהתארגנות, שעמדה מאחורי הפיגוע בפאריס. דאעש מצידו יצא בקמפיין תקשורתי בו איים להמשיך ואף להסלים את פיגועי הטרור נגד צרפת, מדינות אירופה בכלל וארה"ב.
  • ובשטח הגבירו מטוסי ארה"ב, רוסיה וצרפת את התקיפות נגד יעדי דאעש. מטרה מרכזית לתקיפות הללו היוותה תשתיות הנפט (שדות נפט, מתקני הפקה, מיכליות) המהווים את מקור ההכנסה העיקרי של דאעש. התיאום הבינלאומי של המדינות הנוטלות חלק במערכה נגד דאעש, שדומה היה, כי חלה בו לאחרונה התקדמות, ספג מכה עם יירוט מטוס רוסי ע"י תורכיה, שלטענתה חדר לשטחה (הרוסים מכחישים זאת). הפלת המטוס ממחישה היטב את פוטנציאל ההסתבכות הקיים בסוריה, זירה בה מתקיימת פעילות אווירית של מדינות רבות בעלות אינטרסים שונים.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו כמה עשרות תקיפות באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן עיקרי התקיפות (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 12 בנובמבר 2015):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזור אלחסכה, אבו כמאל ודיר אלזור. בתקיפות נפגעו בין השאר, פעילי דאעש, מבנים, עמדות צלפים, עמדות ארטילריה ואתרים להפצת נפט ותוצריו.
  • בעיראק התמקדו התקיפות בכירכוכ, קיסיק (מערבית למוצול), מוצול, רמאדי, סנג'אר וסלטאן עבדאללה (מדרום למוצול). בתקיפות נפגעו, בין השאר, אמצעי לחימה, עמדות ארטילריה, פעילים של דאעש, עמדות לחימה וכבישים, שבשימוש הארגון.
השמדת תשתיות נפט
  • בשבוע האחרון התמקדו התקיפות האוויריות של ארה"ב, מדינות הקואליציה ורוסיהבתשתיות הנפט של דאעש ובכלל זה אתרי הפקת נפט ומיכליות המפיצות נפט לצרכנים השונים. התקיפות נועדו להביא לפגיעה משמעותית בהכנסות הארגון מהנפט ומתוצריו, אחד ממקורות ההכנסה העיקריים שלו:
  • ב-20 בנובמבר 2015 דווח, כי בתקיפות מטוסים אמריקאים ומטוסים רוסיים הושמדו 500 מיכליות נפט של דאעש. המיכליות עשו דרכן מהמדבר הצפוני מזרחי של סוריה לעיראק כדי לזקקו שם. בנוסף לכך נמסר, כי מטוסים רוסיים שיגרו טילי אוויר-קרקע נגד מתקני נפט של דאעש במחוזות אדלב וחלב. צבא ארה"ב דיווח, כי במהלך תקיפות באזור דיר אלזור וחסכה הושמדו 283 מיכליות נפט, ששימשו את דאעש להעברת נפט משדות הנפט בהם הופק במזרח סוריה לנקודות ההברחה (23 בנובמבר 2015,  AP ).
  • רוסיה דיווחה, כי מטוסי הקרב שלה השמידו 15 מתקני נפט ותקפו למעלה מאלף מיכליות, שהובילו נפט. על פי הערכות הרוסים לאחר תקיפות אלה קטנה משמעותית יכולת ייצור הנפט של דאעש והדבר הביא לירידה משמעותית בהכנסותיו (טאס, 20 בנובמבר 2015). בתקשורת הסורית דווח, כי בתקיפת מטוסים רוסיים ב-23 בנובמבר 2015, נפגעו שמונים מיכלי נפט באזור אלרקה (דמשק אלא'ן, 23 בנובמבר 2015).
  • דאעש הינו ארגון טרור, שעלה בידיו להשתלט על מרבית שדות הנפט והגז בסוריה ועל כמה שדות נפט בעיראק, ובכך הפך לארגון הטרור העשיר ביותר בעולם. הרווחים, שמפיק דאעש ממכירת תוצרי הנפט שלו נאמדו בעבר בכמה מיליוני דולרים ביום והם מהווים את מקור ההכנסה העיקרי שלו. בשנה האחרונה היוו מתקני הנפט ומיכליות הנפט יעד לתקיפות אוויריות אמריקאיות, שעל פי דיווחים אמריקאים גרמו לירידה משמעותית בהכנסות הארגון. אולם בדיעבד נראה, כי דיווחים אלו היו אופטימיים מדי ודומה, כי בהכנסות דאעש מתוצרי הנפט לא חלה עד לאחרונה ירידה משמעותית[1]עתה יש לבחון את השפעת התקיפות האחרונות של ארה"ב ורוסיה על תשתיות הנפט והשיווק של דאעש.

 

  • על פי דיווח בעיתון הלבנוני אלאח'באר בשל התקיפות על אתרי הפקת הנפט והובלתו נמצא ארגון דאעש במשבר. הדבר בא לידי ביטוי בין השאר בהפסקת העבודות בחלק ניכר מהבארות ובתי הזיקוק של הארגון, בעליית מחירי הנפט וביצירה של  משבר חשמל ודלק באזורים, שבשליטת הארגון (אלאח'באר, 22 בנובמבר 2015).  לפי שעה אין לכך אימות.
ארה"ב
  • אשטון קרטר, שר ההגנה של ארה"ב,התייחס להגברת המאבק בדאעש. לדבריו לצד השינוי הטקטי אשר כבר בא לידי ביטוי בתקיפת מיכליות נפט של הארגון באבו כמאל  בכוונת ארה"ב גם לשנות את הוראות הפתיחה באש כדי להפחית את המגבלות המוטלות על התקיפות. הוא בירך על החלטת צרפת להגביר את פעולותיה נגד דאעש והביע תקווה, כי מדינות אירופה נוספות תרחבנה גם הן את מאמציהן. בהתייחסו לרוסיה אמר קרטר, כי על רוסיה לשנות את האסטרטגיה שלה כדי לתרום יותר למערכה נגד דאעש (וושינגטון טיימס, 19 בנובמבר 2015).
צרפת
  • בכינוס ראשי עיריות בצרפת אמר נשיא צרפת פרנסואה הולנד, כי צרפת נמצאת עתה במצב של מלחמה נגד דאעש, המאיים על שלום העולם כולו. הנשיא מסר, כי צרפת הגבירה את פעילותה בסוריה וכי נושאת המטוסים שארל דה גול, שנשלחה לאזור, תביא להכפלת מספר התקיפות נגד דאעש (סקיי ניוז, 18 בנובמבר 2015).
  • ב-23 בנובמבר 2015 נמסר כי נושאת המטוסים שארל דה גול, שעליה מצויים 26 מטוסי קרב, ביצעה  את התקיפה הראשונה שלה נגד יעדי דאעש במוצול ורמאדי, שבעיראק (חשבון הטוויטר   news executive, 23 בנובמבר 2015). דאעש פרסם סרטון מטעם מחוז אלרקה בו איים בהריגת אזרחים בצרפת בתגובה לתקיפות, שביצעו לדבריו מטוסים צרפתיים באלרקה (יוטיוב, 14 בנובמבר 2015).
שיתוף פעולה בינלאומי במערכה נגד דאעש
  • שרי הפנים של האיחוד האירופאי החליטו, בכינוס, שערכו ב-20 בנובמבר 2015, להתחיל לבצע בקרה שיטתית על אזרחי אירופה העוברים בגבולות. זאת בשונה מהנוהל שהיה נהוג עד היום לפיו הותרה תנועה כמעט חופשית ברחבי אירופה תוך ביצוע בידוק שטחי בלבד. על פי ההצעה הליך הבידוק יערך רק בקרב אזרחים ממדינות החתומות על אמנת שנגן[2]. הדבר יתבצע למשך זמן מוגבל עד שהנציבות האירופאית תערוך שינויים באמנה בהתאם לאיומי הטרור. ההליך החדש יחייב רישום קפדני של אזרחים זרים, שייכנסו למדינות שחתמו על האמנה (הגרדיאן, 23 בנובמבר 2015).
  • בהחלטה, שהתקבלה פה אחד בהצבעה בין 15 חברות מועצת הביטחון של האו"ם, שהינה בעלת תוקף הצהרתי, קראה מועצת הביטחון לכל מדינות העולם להגביר באופן משמעותי  את המאבק בדאעש ובג'בהת אלנצרה ולתאם ביניהן את המאמצים הללו. ההחלטה הגדירה את האיום של דאעש כ"איום חסר תקדים לביטחון הבינלאומי". את הצעת ההחלטה העלתה צרפת בעקבות אירועי הטרור בפאריס (אתר מועצת הביטחון של האו"ם, 20 בנובמבר 2015) .
  • נציג רוסיה באו"מ מסר, כי רוסיה הגישה טיוטת הצעה משלה בעניין שיתוף הפעולה במאמצי הלחימה נגד הטרור. זאת בעקבות אירועי הטרור האחרונים בפאריס ובמצרים. לדבריו על כל חברות הקהילה הבינלאומית לפעול במשותף כדי להעמיד לדין את פעילי הג'האד, אשר ביצעו את התקיפות הללו (ספוטניק, 19 בנובמבר 2015).

 

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

  • מטוסי קרב של רוסיה הגבירו באופן משמעותי את התקיפות האוויריות, להערכתנו בעקבות הפלת המטוס הרוסי בסיני. רוב התקיפות בוצעו  באזורי חמאת, אדלב, דיר אלזור, חלב, חמץ, דרעא ודמשק. בין 21-17 בנובמבר 2015 ביצעו הרוסים 522 גיחות מבצעיות בסוריה, במהלכן שוגרו למעלה ממאה טילי שיוט והוטלו כ-1,400 טונות של פצצות  מסוגים שונים. כמו כן שוגרו 18 טילים מספינה הממוקמת בים הכספי לעבר שבע מטרות באלרקה, אדליב וחלב (21 בנובמבר 2015,  RT ). מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי מאז תחילת התקיפות של רוסיה בסוריה (סוף חודש ספטמבר 2015 ) נהרגו 403 אזרחים ביניהם 166 ילדים ונשים (SOHR, 20 בנובמבר 2015).
  • סרגי שויגו, שר ההגנה של רוסיה,מסר שרוסיה הכפילה את מספר מטוסי הקרב שלה הפועלים בסוריה ל-69 מטוסים (RT, 21 בנובמבר 2015). עם זאת, ציין דובר נשיא רוסיה, כי רוסיה לא תרחיב את המבצע שלה בסוריה ולא תכניס לשם כוחות קרקעיים (רויטרס, 17 בנובמבר 2015).
  • האינטנסיביות הרבה של התקיפות האוויריות כבר הובילה לתקרית חמורה, הממחישה היטב את סיכוני ההסתבכות הטמונים בזירה הסורית. ב-24 בנובמבר 2015 יירט מטוס קרב תורכי מטוס קרב רוסי מדגם סוחוי 24. המטוס נפל בהרי תרכמאן, שמצפון מזרח ללאד'קיה. על פי דיווחים בכלי התקשורת נהרגו שני הטייסים הרוסיים, (על פי דיווחים אחרים אחד מהם הצליח להינצל), ככל הנראה מירי מהקרקע. מסוק רוסי, שיצא לחילוצם הושמד אף הוא.
  • התקרית הובילה למתיחות קשה בין רוסיה לבין תורכיה,הנתמכת ע"י נאט"ו וארה"ב. התורכים טוענים בתוקף, כי המטוס הרוסי חדר לשטח תורכיה וכי תורכיה הזהירה את טייסו עשר פעמים אך הטייס לא ענה. דובר מטעם הפנטגון אישר גרסא זאת. לעומת זאת טוען משרד ההגנה הרוסי, כי המטוס טס אך ורק בשטח סוריה. בתגובה לתקרית נקטה רוסיה מכלול צעדים ובתוכם השהיית מגעיה הצבאיים עם תורכיה והפסקת התיאום הביטחוני בין השתיים. כמו כן דווח בכלי התקשורת, כי בדעת רוסיה לקדם למזרח הים התיכון ספינת טילים הנושאת מערכות יירוט נ"מ מתקדמות.
  • ובינתיים החליפו רוסיה וארה"ב, עוד לפני יירוט המטוס, מהלומות תקשורתיות ביניהן: בהתייחסו לתפקידה של רוסיה במשבר בסוריה אמר ברק אובמה נשיא ארה"ב, כי עד כה התמקדה רוסיה בתמיכה בבשאר אלאסד. לדבריו התרסקות המטוס הרוסי בחצי האי סיני הביאה לשינוי במדיניותה של רוסיה והיא מתמקדת עתה בדאעש. עם זאת  לדבריו לא ברור האם רוסיה תוכל לבצע את ההתאמות האסטרטגיות הנחוצות כדי להוות  שותפה אפקטיבית לארה"ב ולמדינות הקואליציה (22 בנובמבר 2015,  CNCNews ). בתגובה לדברים אלה אמר ראש ממשלת רוסיה דימיטרי מדבדב, כי ארה"ב היא זאת, שגרמה לצמיחתו של דאעש על רקע מדיניות שגויה, שנקטה, כאשר לא התחשבה במצב הרגיש במדינות המזרח התיכון  (ספוטניק, 22 בנובמבר 2015).

עיקרי התפתחויות בסוריה

מרחב חלב
  • גם השבוע נמשכה הלחימה במרחב הכפרי שמדרום לחלב. גם בחלב עצמה התנהלו קרבות בין צבא סוריה לארגוני המורדים. באזור שדה התעופה כוירס ממשיך דאעש להפעיל לחצים על צבא סוריה באמצעות פיגועי התאבדות. בכל האזורים הללו לא חלה השבוע התפתחות משמעותית.
  • להלן פרטים על כמה מוקדי קרבות:
  • באזור הכפרי שמדרום לחלבהתנהלו קרבות בין כוחות צבא אלפתח, מסגרת-על של ארגוני המורדים בדומיננטיות ג'בהת אלנצרה, לבין כוחות הביטחון הסורים (המסתייעים בפעילים של חזבאללה ובחיילים וקצינים איראנים). נמסר, כי צבא אלפתח הצליח להשתלט על אזורים חדשים בסביבות הכפר באנץ (Banes) שבאזור הכפרי מדרום לחלב הנמצא בקרבת הכביש הראשי המוביל מחלב לחמאה (אלדראר אלשאמיה, 18 בנובמבר 2015). מפקד בצבא אלפתח,  מסר כי 18 לוחמים עיראקיים, שלחמו בשורות חזאללה נהרגו בכפר באנץ בעת, שלוחמי צבא אלפתח השתלטו על הכפר (כנראה הכוונה לפעילי מליציות שיעיות מעיראק המופעלים ע"י איראן).
  • באזור שממזרח לחלב דווח, כי צבא סוריה השתלט על הכפר אלג'מיליה, שמדרום שדה התעופה כוירס (אלמיאדין 18 בנובמבר 2015). כמו כן החזיר צבא סוריה את השליטה על הכפר אלחמימה, שממזרח לכוירס (ראו מפה). בקרב שהתחולל במקום נהרגו ונפצעו פעילי דאעש רבים (אלמנאר, 19 בנובמבר 2015). ב-21 בנובמבר 2015 פורסמה באתר המזוהה עם דאעש הודעה בה מקבל דאעש אחריות לפיגוע התאבדות, באמצעות משאית תופת, נגד ריכוז של כוחות של צבא סוריה בכפר קצקיץ (Qasqees) הסמוך לשדה התעופה הצבאי כוירס. המחבל המתאבד הוא אבו איוב אלמנבג'י (קרי, ממנבג' שמצפון מזרח לחלב) (21 בנובמבר 2015,  אתר dabiqnews.com ).
  • סוכנות הידיעות התורכית ומרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווחו, כי ארגוני המורדים ביצעו תקיפות על הכפרים דלחה (Dalha)וחרג'לה(Harjalah) בחיפוי אווירי של כוחות הקואליציה. שני הכפרים סמוכים מאד לגבול סוריה-תורכיה ונמצאים מדרום מזרח לעיר התורכית קיליס. על פי אותם דיווחים התקיפות הללו מהוות צעד ראשון ליישומה של התוכנית להקמת אזור חיץ במרחב שמצפון לחלב, שיקלוט פליטים סוריים (אליחאת, 22 בנובמבר 2015)[3].
  • בעיר חלב עצמה התנהלו קרבות בין כוחות המשטר הסורי לארגוני המורדים האסלאמיים בשתי שכונות: שכונת אלשהבאא' אלג'דידה (Al Shahbaa) al Jadeedah) הממוקמת מצפון מערב למרכז העיר; שכונת ג'מעית אלזהראא' (Jan'iyat al Zahraa), שממערב לשכונה זו (22 בנובמבר 2015,  syriahr.com ).
אזור חמאה
  • באזור הכפרי, שמצפון לחמאה, נמשכו הקרבות באזור העיירה מורכ (כ-26 ק"מ מצפון לחמאה). בתמונת המצב בשטח לא חל השבוע שינוי משמעותי.
מחוז חסכה
  • באזור הכפרי, שממזרח ומדרום מזרח לאלחסכה, נמשכו הקרבות בין צבא סוריה לבין דאעש. פעילי דאעש ניסו לכבוש אזורים בקרבת העיר אלשדאדי (כ-50 ק"מ מדרום לאלחסכה). נראה, כי אחת המטרות של דאעש הינם שדות הנפט והגז בג'בסה (19 בנבומבר 2015,  אתר syriahr.com ). בג'בסה מצוי מפעל גז, שדאעש עשה בו שימוש ביולי 2014. בשל נוכחותו של דאעש (ושל ארגוני מורדים אחרים) ספג המקום תקיפות מהאוויר מצד ארה"ב ובעלות בריתה וייתכן גם המשטר הסורי (thiqah1.com).
דיר אלזור
  • באזור דיר אלזור ממשיכים פעילי דאעש לנסות ולהשתלט על שדה התעופה הצבאי, שבשליטת המשטר הסורי. צבא סוריה הצליח להדוף ניסיון תקיפה של פעילי דאעש על שדה התעופה ושלושים פעילי דאעש נהרגו (אלמיאדין, חשבון הטוויטר של חסין מרתצ'א, 20 בנובמבר 2015).  נמסר, כי בעקבות הלחימה העזה סגר דאעש את כל בתי הספר במחוז (ועדות התיאום המקומיות, 23 בנובמבר 2015).
מחוז חמץ
  • באזור העיירה מהין (Mheen), שמדרום מזרח לחמץ, התנהלו השבוע קרבות בין דאעש לבין צבא סוריה. ב-19 בנובמבר 2015 פורסמו באתר המזוהה עם דאעש תמונות בהן נראים פעילי דאעש תוקפים את כוחות צבא סוריה באזור העיירה מהין (Mheen) מדרום מזרח לעיר חמץ. בתמונת נראה נגמ"ש BMPשל צבא סוריה, שנפגע מאש שנורתה ע"י דאעש (אתר muslims-news.net, 19 בנובמבר 2015). כמו כן נמסר על מכונית תופת, שהתפוצצה בכפר אלחדת' בקרבת העיירה מהין  (סוריה מבאשר, 19 בנובמבר 2015).
  • מאוחר יותר נמסר, שצבא סוריה הצליח להשתלט על מחסנים של דאעש בעיירה מהין (אלג'זירה, 19 בנובמבר 2015). ב-22 בנובמבר 2015 דיווח צבא סוריה על התקדמותו, בחסות מסוקי קרב רוסים, עד פאתי העיירה מהין (חשבון הטוויטר hosein mortada@HoseinMortada, 22 בנובמבר 2015).
מחוז דרעא
  • חטיבת שהדאא' אלירמוך (חטיבת חללי אלירמוך), הינה מסגרת צבאית הפועלת בדרום רמת הגולן ומזוהה עם דאעש. בשבוע שעבר ספגה החטיבה מכה קשה בעקבות הריגת מפקדה ושני מפקדים בכירים נוספים. נראה כי ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים נוספים המזוהים עימו, ניצלו את חיסול הצמרת הבכירה של החטיבה ופתחו במערכה, שנועדה להשתלט מאחזי החטיבה שבדרום רמת הגולן.
  • צבא אלפתח בראשות ג'בהת אלנצרה, פרסם אולטימאטום, שקרא לפעילי שהדאא' אלירמוכ להסגיר עצמם תוך 24 שעות (S.N.N, 22 בנובמבר 2015). לדברי ההודעה  כל מי שמשתייך לחטיבת שהדאא' אלירמוכ ויסגיר את עצמו כולל נשקו, לא ייחקר אך יחויב לעבור קורס הלכתי ל"עקירת התפיסות המוטעות", שהונחלו להם על-ידי אנשי ההלכה של החטיבה. תוקף האולטימאטום נקבע ל- 24 שעות, החל מה-18 לנובמבר 2015 (חשבון הטוויטר جيش الفتح – الجنوبية@Fath_Army_South, 21 בנובמבר 2015). מנגד, קראה חטיבת שהדאא' אלירמוך לתושבי הכפרים בשליטת צבא אלפתאח לעזוב את בתיהם והכריזה על האזור כעל שטח צבאי סגור (אלדרר אלשאמיה, 18 בנובמבר 2015).
  • עם פקיעת מועד האולטימאטום פתח צבא אלפתח בהתקפה נגד פעילי שהדאא' אלירמוך.      ב-22 בנובמר 2018 הוא פתח במתקפה לכיבוש הכפר עין ד'כר. ההתקפה החלה בפיצוץ נגמ"ש תופת בכניסה לכפר שם שהו פעילי שהדאא' אלירמוכ (ח'טוה, 22 בנובמבר 2015). פעילי ג'בהת אלנצרה תקפו ב-22 בנובמבר 2015 בשעות הבוקר ריכוזי כוחות של חטיבת שהדאא' אלירמוכ בכמה אזורים: סכר סחם אלג'ולאן (כ-26 ק"מ מצפון מערב לדרעא), פרברי העיירה נאפעה (כ-28 ק"מ מצפון מערב לדרעא) ואלעלאן (AL 'Alan) (22 בנובמבר 2015,  אתר syriahr.com ). כמו כן דווח, כי פעילי צבא אלפתח השתלטו על בית ספר בו התבצרו פעילי שהדאא' אלירמוכ וכי מספר פעילי שהדאא' אלירמוכ נהרגו (טוויטר, 22 בנובמבר 2015).
  • מדיווח לא מאומת בחשבון טוויטר עולה, כי המפקד החדש של שהדאא' אלירמוכ אבו עבידה אלקחטאן, שמונה לתפקידו החדש ב-15 לנובמבר 2015,  נפצע בדרעא בנסיבות שאינן ידועות ומת מפצעיו (חשבון הטוויטר حوران مهد الثورة@syriafree339, 20 בנובמבר 2015). אבו עבידה קחטאן, מונה למפקד החדש של החטיבה לאחר חיסולו של אבו עלי אלברידי, המפקד הקודם ואנשי החטיבה נשבעו לו אמונים (ראו מבט לג'האד העולמי מהשבוע שעבר). אם הידיעה על מותו של אבו עבידה אלקחטאן תאומת אז המדובר במכה נוספת, מעשית ומוראלית, לחטיבת שהדאא' אלירמוך המזוהה עם דאעש.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

כללי

דאעש ממשיך להוציא לפועל פיגועים קשים ובתוכם פיגועי התאבדות בעיר בגדאד, פיגועים אלו מכוונים נגד יעדים המזוהים עם המשטר העיראקי ועם השיעים. בתגובה הגבירו כוחות הביטחון העיראקיים את אמצעי האבטחה על העיר. צבא עיראק המשיך במאמציו להרחיב את שליטתו מסביב לעיר אלרמאדי, אך עדיין נמנע מלהיכנס אליה. בעיר סנג'אר, שנכבשה על-ידי הפשמרגה בשבוע שעבר, מבססים הכורדים את שליטתם. נמסר כי הממשלה הכורדית בארביל מעוניינת להפוך את האזור למחוז אדמיניסטרטיבי של האוטונומיה הכורדית והדבר שמעורר מורת רוח בקרב הממשל המרכזי בבגדאד.

 

העיר בגדאד וסביבותיה
  • דאעש ממשיך את מתקפת הטרור נגד בגדאד.במהלך השבוע נהרגו ונפצעו עשרות עיראקים בשורה של פיגועים, שהתרחשו ברחבי העיר. בעקבותיהם הוגברה פעילות הביטחון של הממשל העיראקי. הכוללת הקמת מחסומים וסיורים רצופים של כוחות הביטחון.
  • במהלך השבוע בוצעו הפיגועים הבאים:
  • ב-20 בנובמבר 2015, התפוצץ מטען חבלה ולאחריו בוצע פיגוע התאבדות בדרום בגדאד, בו נהרגו תשעה אזרחים עיראקיים ועשרות נוספים נפצעו. דאעש קיבל אחריות על האירוע. (אלערבי אלג'דיד, 21 בנובמבר 2015; רוסיא אליום, 20 בנובמבר 2015).
  • ב-21 בנובמבר 2015, נהרג שוטר וחמישה נוספים נפצעו כתוצאה מפיצוץ מטען על סיור משטרתי בדרום בגדאד במקום. באירוע נוסף נהרגו שני חיילים ואזרח מירי לעבר נקודת בידוק מדרום לעיר, בעיירה אליוספיה.
מחוז נינוא
סנג'אר
  • כוחות הפשמרגה הכורדיים, שכבשו בשבוע שעבר את העיר סנג'אר וסביבותיה, מבססים את שליטתם. דווח, כי כוחות הפשמרגה חופרים שוחות הגנתיות מסביב לעיר, כדי להיערך להתקפות אפשריות של דאעש (מחיט, 21 בנובמבר 2015). במישור הפוליטי נמסר, כי הממשלה הכורדית בארביל מתכוונת להפוך את אזור סנג'אר, שהינו נפה, למחוז של האוטונומיה הכורדית והדבר מעורר מורת רוח בקרב ממשלת בגדאד (שפק ניוז, 21 בנובמבר 2015).
מחוז אלאנבאר
הית
  • דאעש פועל לביסוס שליטתו במרחב העיר הית, שממזרח לאלרמאדי. השבוע פרסם דאעש תמונות בהן  נראו ראשי שבטים בעיירה כביסה, שבקרבת העיר הית, מחדשים את שבועת האמונים שלהם למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי (אח'באר אלמסלמין, 21 בנובמבר 2015). דאעש מייחס חשיבות רבה לתמיכת האוכלוסייה הסונית וראשי השבטים הסונים מהווים "קהל מטרה" חשוב בראייתו.
אלפלוג'ה

דאעש ממשיך לבסס את שלטונו בעיר אלפלוג'ה. במסגרת זאת הוא שם דגש (כמו במקומות אחרים) על ביסוס מערכת חינוך, שתכשיר את הדור הבא של הפעילים. השבוע פרסם דאעש תמונות של תלמידים ותלמידות בבתי הספר של הארגון (אח'באר אלמסלמין, 18 בנובמבר 2015).

פעולות הטרור של דאעש

דקירת מורה יהודי במרסיי
  • התובע הראשי של העיר מרסיי בדרום צרפת מסר כי ב-18 בנובמבר 2015 נדקר מורה יהודי, המלמד בבית הספר היהודי בעיר על ידי שלושה אנשים שזוהו כתומכי דאעש. המורה היהודי נפצע באורח קל. שלושת הדוקרים הצליחו להימלט.

מתקפת הטרור בצרפת (השלמות)

  • כשבוע לאחר הפיגוע בפאריס מתבררים פרטים נוספים אודות מתקפת הטרור:
  • חוליות הפיגוע: בפאריס פעלו במקביל שלוש  חוליות פיגוע: האחת בצפון פאריס באצטדיון סטאד דה פרנס, שנייה בתיאטרון הבטאקלאן והשלישית באזור הבארים והמסעדות. כמו כן יתכן שהייתה גם חוליה רביעית, שתכננה לבצע פיגועים ברובע העסקים של פריז לה דפנס ובשדה התעופה שארל דה גול אך לא הצליחה לבצע אותם (21 בנובמבר 2015,  Francetv info ).
  • זהות מבצעי הפיגועים: עד כה זוהו שבעה מחבלים, שפעלו במסגרת שלוש חוליות. המחבל השמיני (צאלח עבד אלסלאם) הצליח להימלט. בראש התארגנות הטרור, שהפעילה אותם עמד עבד אלחמיד אבאעוד, פעיל דאעש בלגי, ששוגר מדמשק כדי להקים התארגנות טרור בבלגיה ובצרפת[4]. אבאעוד חוסל ע"י כוחות הביטחון הצרפתים בעת הפשיטה בית ברובע סאן דני, שבצפון פאריס (18 בנובמבר 2015). יחד עימו נהרגו בת דודתו ואדם נוסף, שהפעיל חגורת נפץ.
  • צאלח עבד אלסלאם המחבל השמיני, שהצליח להימלט עדיין מבוקש. חגורת נפץ, שכנראה הייתה שייכת לו, נמצאה בפח אשפה בשכונה שבדרום פאריס. לאחר ביצוע הפיגועים נמלט עבד אלסלאם לבלגיה והסתתר ככל הנראה בסביבות העיר בריסל. בבריסל הוכרזה כוננות גבוהה והעיר למעשה שותקה. נמסר, כי צלאח עבד אלסאלם מתכוון להגיע לסוריה. לאחר מבצע מעצרים נרחב של משטרת בריסל בליל 23 בנובמבר 2015 דווח, כי המחבל הנמלט זוהה על ידי כוחות הביטחון הבלגים כשהוא נמלט לכיוון גרמניה.
  • תורכיה הודיעה, כי אזרח בלגי ממוצא מרוקאי נעצר יחד עם שני בני אדם נוספים בעיר אנטליה. האזרח הבלגי חשוד שהשתתף בסיור מקדים לבחירת האתרים בפאריס, שהיו מיועדים לביצוע הפיגועים.
הפלת המטוס הרוסי בסיני (השלמה)
  • יממה לאחר שהרוסים הודו, כי מטוס הנוסעים הרוסי הופל בסיני כתוצאה מפיצוץ מטען, פרסם דאעש, תמונה של פחית שתייה ובה מטען, שלטענת דאעש היא זאת שגרמה לפיצוץ המטוס. כמו כן פרסם דאעש תמונות של דרכונים רוסיים, השייכים, לטענת הארגון, לנוסעי המטוס שנהרגו. הדברים פורסמו בדאבק, ביטאון דאעש בשפה האנגלית. סוג חומר הנפץ לא נחשף על ידי דאעש (דאבק, 18 בנובמבר 2015). לדברי הרוסים שקל מטען חומר הנפץ, שהוחדר למטוס כקילוגרם אחד.
  • בתקשורת הערבית דווח, שלטענת דאעש מטרתו הראשונה הייתה להפיל מטוס מערבי מעל לשמי סיני. אולם לטענת בשל התקיפות שמבצעת רוסיה בסוריה פגעו במטוס הרוסי. לדברי הארגון הוא הבריח את המטען למטוס לאחר שגילה, כי קיימת פירצה בשדה התעופה בשארם אלשיח' (אלג'זירה, 18 בנובמבר 2015).
פיגוע מיקוח של ארגון המזוהה עם אלקאעדה במאלי
  • ב-20 בנובמבר 2015 בוצע ע"י ארגון המזוהה עם אלקאעדה פיגוע מיקוח במלון רדיסון בלו בבמקו בירת מאלי. קבוצה של מחבלים החזיקה כ-170 בני ערובה במשך יותר משבע שעות. בסופו של דבר פשטו כוחות הביטחון המקומיים על בית המלון ושחררו את מרבית בני הערובה. במהלך הפיגוע נהרגו למעלה מעשרים בני אדם. 18 מההרוגים הם אזרחים זרים וביניהם אזרח ישראלי (שמואל בן הלל ז"ל, שעבד במאלי כיועץ לנושא חינוך). לפחות שני מחבלים נהרגו בעת הפריצה ומתנהל מצוד אחר מחבלים נוספים, שהצליחו להימלט.
  • ארגון טרור בשם אלמראביטון המזוהה עם אלקאעדה קיבל אחריות על המתקפה. מספר המחבלים, שהשתתפו בתקיפה אינו ברור. על פי דיווחי הטלוויזיה של מאלי חדרו המחבלים לבית המלון בשעות הבוקר. חלקם הגיעו בכלי רכב בעל לוחית זיהוי דיפלומטית, שפרץ את מחסום האבטחה, וחלקם נכנסו למלון ברגל. הם קראו אללה אכבר וירו לכל עבר והשליכו רימונים. שני מאבטחים, שהיו בפתח המלון נהרגו. במהלך הפיגוע שחררו העצורים 15-10 חטופים, שידעו לצטט פסוקים מהקוראן.
  • ארגון אלמראביטון הוקם על ידי איש אלקאעדה האלג'יראי מח'תאר בלמח'תאר. הארגון פועל בעיקר בצפון המדברי של מאלי ומורכב ברובו מפעילים ערביים ובני שבט הטוראג . בהודעה, שפרסם הארגון נאמר, כי הפעולה במאלי הינה התקפה מצד "אמירות הסהרה" של אלאקאעדה. בשנת 2012 נכבשה צפון מאלי על ידי מליציות קיצוניות שחלקן קשורות לזרוע אלקאעדה במע'רב. נפילת האזור לידי האסלאם הקיצוני והרס העתיקות בעיר טימבוקטו הובילו למבצע צבאי צרפתי במדינה נגד הג'האדיסטים. ב-2013 נהדפו האסלאמיסטים צפונה והממשל המרכזי השיג מידה של שליטה מחודשת על ערים, עיירות ודרכים במרבית האזורים המדבריים (הגם ששליטתו בהם אינה מושלמת ופעולות הטרור במאלי לא פסקו).

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע המשיכו כוחות הביטחון המצריים בפעילותם הצבאית נגד שלוחת סיני של דאעש. במסגרת זאת הם קיימו פעילות אינטנסיבית בעיקר במרחב רפיח – אלשיח' זויד – אלעריש.בפעילות נהרגו עשרות פעילים ג'האדיסטים, עשרות חשודים נעצרו, הוחרמו אמצעי לחימה ונוטרלו מטעני חבלה רבים (אלוטן, 18 בנובמבר 2015).  
  • "מקורות ביטחוניים" מצרים בצפון סיני מסרו, כי במהלך סריקה של חוף הים ב-17 בנובמבר 2015 הרגו כוחות הקומנדו בכיר במחוז סיני של דאעש שלבש מדי צבא והחרימו נשק אוטומטי ותחמושת שהיו ברשותו (אלוטן, 18 בנובמבר 2015). ב-24 בנובמבר 2015 נהרג שוטר מצרי וארבעה בני אדם נפצעו כתוצאה מפיצוץ מכונית תופת סמוך למלון בו התאכסנו שופטים המפקחים על הבחירות באלעריש (חשבון הטוויטר של סקיי ניוז, 24 בנובמבר 2015).

פלסטינים וערביי ישראל

נחשפה התארגנות של  דאעש בקרב ערביי ישראל
  • כוחות הביטחון הישראליים חשפו התארגנות של תומכי דאעש, אזרחים ישראלים תושבי הכפר ג'לג'וליה (בקרבת כפר סבא). אנשי ההתארגנות תכננו לצאת לסוריה כדי להצטרף לשורות דאעש. החקירה נגד התארגנות זאת החלה לאחר תפיסתו של נצ'אל חאמד צאלח צאלח תושב ג'לג'וליה, אשר ניסה לחצות את הגבול לסוריה ב-24 באוקטובר 2015 ברמת הגולן, באמצעות גלשן (שירות הביטחון הכללי, 18 בנובמבר 2015)
  • במהלך החקירה נעצרו שני אחים מג'לג'וליה: ג'האד נצ'אל יוסף חג'לה, ואהאב נצ'אל יוסף חג'לה.השניים היו מוכרים לכוחות הביטחון הישראליים כתומכי דאעש. ג'האד, המבוגר בין השניים, שהה במהלך שנת 2013 כחצי שנה בסוריה ונלחם בשורות דאעש. הוא שב לישראל נעצר, נשפט למאסר ושוחרר בנובמבר 2014. שני האחים סייעו לנצ'אל צאלח לממש את יציאתו לסוריה. במהלך החודשים האחרונים התאמן נצ'אל יחד עם ג'האד חג'לה בטיסה במצנחי רחיפה במטרה לצאת לסוריה בדרך האוויר דרך רמת הגולן. הבחירה בנתיב יציאה זה נעשתה בשל חששו של נצ'אל לעבור דרך נמל התעופה בן גוריון בשל עברו הביטחוני.
  • במהלך החקירה עלו שמותיהם של ארבעה פעילים נוספים תושבי ג'לג'וליה, שהיו מעורבים בהתארגנות. הקבוצה פעלה מזה מספר חודשים תחת חסותו של ג'האד חג'לה. הם נהגו להיפגש בביתו ולקיים שיעורי דת בהם הטיף להם על דרכו של דאעש.  במהלך פגישותיה החליטה הקבוצה לצאת לסוריה. הוחלט, כי ג'האד ונצ'אל יצאו באמצעות מצנחי רחיפה מרמת הגולן והשאר יגיעו לסוריה דרך תורכיה. לאחר מעבר הגבול בין תורכיה לסוריה הם יחברו אחד לשני. לשם כך הם אף סיכמו ביניהם על דרכי תקשורת באמצעות האינטרנט.
  • בסופו של דבר שניים מחברי החוליה החליטו שלא לצאת לסוריה. השניים הנותרים יצאו לתורכיה באוקטובר 2015 וניסו לתאם את הכניסה לסוריה מול גורמי דאעש השוהים בתורכיה, אולם התיאום לא צלח והם שבו לישראל. כשבוע קודם לכן ניסו השניים האחרים לחצות את הגבול באמצעות מצנחי רחיפה אולם עקב תקלה במצנחו של אחד מהם הם לא הצליחו לממש את תוכניתם ושבו לביתם. בסופו של דבר מתוך השישה רק נצ'אל הצליח להגיע לסוריה באמצעות גלשן.
שני פלסטינים מעזה נהרגו בשורות דאעש בסוריה
  • גורמים פלסטינים דיווחו על מותם של שני פלסטינים מרצועת עזה, שהצטרפו לשורות דאעש בסוריה. השניים נהרגו ב-17 בנובמבר 2015 כתוצאה מהתקיפות האוויריות על העיר אלרקה.  הפעילים שנהרגו הם (17  ו-18בנובמבר 2015,  רשת כנאן, ח'בר פרס, אתר PANET ):
  • אסמאעיל חרזאללה-בן 24, ממחנה הפליטים אלשאטי. לטענת גורמים פלסטינים טרם יציאתו לסוריה, לפני כחצי שנה, הוא היה פעיל בזרוע הצבאית של חמאס.
  • עלי פאא'ז אלאסוד-בן 23, משכונת תל אלהוא בעזה. יצא מעזה לפני חצי שנה והצטרף לשורות דאעש בסוריה. תנועת פתח במזרח העיר עזה פרסמה הודעת אבל רשמית על מותו. בדף הפייסבוק של פתח במזרח העיר עזה נכתב, כי אביו של הינו עיתונאי בשם פאא'ז אלאסוד (דף הפייסבוק של הפתח במזרח עזה, 18 בנובמבר 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
כוונות דאעש לתקוף שדות הנפט בדרום לוב
  • ב-20 בנובמבר 2015 דיווח כי פעילי דאעש פשטו על שדה הנפט זלטן, אחד משדות הנפט הגדולים בלוב. אמיר דאעש בסרת, המכונה אבו ג'עפל אלאנצארי, מסר במהלך דרשת יום השישי, כי שעת הש' לתקיפת שדות הנפט תהיה ב-22 בנובמבר 2015. הוא ציין, כי פעילי דאעש מוכנים לתקוף שדות הנפט בעיירה מראדה, שדה אלסאחל ושדה זלטן (ראו מפה). הוא איים, כי מאבטחי המתקנים ייהרגו והעובדים הזרים יילקחו כבני ערובה (אח'באר אלחדת', 20 בנובמבר 2015).
  • מפקד חדר המצבעים של הכוחות הלובים באזור שדות הנפט מיהר להכחיש את ידיעות הללו. לדבריו, לא נרשמה כל פגיעה ביטחונית עד כה ורוב שדות הנפט באזור פועלים כשגרה. עוד הוסיף, כי לרשות חדר המבצעים עומדים כל האמצעים, לרבות מטוסי קרב, כדי להתמודד עם פעילות דאעש (אח'באר ליביא 24, 21 בנובמבר 2015).
דרנה
  • מועצת השורא של לוחמי הג'האד בדרנה שבמזרח לוב, הנאמנה לאלקאעדה, הכריזה ב-15 בנובמבר 2015 על תחילתו של מבצע צבאי, שמטרתו לכבוש את אזור אלפתאא'ח שבדרום-מזרח דרנה, מידי דאעש. הפעילים הג'האדיסטים, בסיוע כוחות צבא מהערים אלביצאא' וטברוק, תקפו את פעילי דאעש. לטענת פעילי מועצת השורא של לוחמי הג'האד בדרנה הם הצליחו להשתלט על רכס שולט באזור דרנה. עוד נמסר, כי לדאעש היו קרוב לשלושים הרוגים, ביניהם מצרים, תוניסאים ואזרחים מצ'אד (אלג'זירה, 15-16 בנובמבר 2015; אח'באר אלחדת', 18 בנובמבר 2015).האירוע מהווה עדות נוספת שדאעש מאבד כוחו בדרנה, שבמזרח לוב.
  • פעילי דאעש בדרנה הכריזו ב-21 בנובמבר 2015 על הענקת פרסים כספיים לכל מי שיהרוג את ח'ליפה חפתר וקצינים בכירים נוספים מצבא לוב, שבמזרח המדינה (התומך בממשלת טוברוק). במסגרת זאת הציע הארגון עשרים מיליון דינאר לובי עבור ראשו של חפתר; עשרה מיליון עבור ראשו של מפקד חיל האוויר; וחמישה מיליון עבור ראשו של מפקד כוחות הקומנדו ועבור ראשו של דובר המפקד הכללית של הכוחות המזוינים הלוביים. דובר משרד הפנים הלובי מסר, כי שלושה אנשים מלוב יצרו עמו והציעו לו עשרים מיליון דינאר עבור רציחתו של חפתר. לדבריו, הוא דיווח על כך לרשויות (אח'באר אלחדת', 21 בנובמבר 2015).
  • דאעש במחוז ברקה פרסם ב-21 בנובמבר 2015 תמונות מהעיר אלנופליה, שמדרום מזרח לסרת, בעת תפילת יום ששי באחד המסגדים בעיר. התמונות נועדו להוות עדות של שליטת דאעש בעיר (אח'באר אלמסלמין, 21 בנובמבר 2015).
  • "מקורות בדרנה" הכחישו את הודעת הפנטגון על מותו של מנהיג שלוחת דאעש בלוב, וסאם עבד אלזבידי, המכונה אבו נביל אלאנבארי, בסיכול ממוקד מהאוויר. לדבריהם, אלאנבארי עזב את דרנה כשבועיים לפני התקיפה והוא נמצא עתה באזור סרת (פורטל החדשות של אפריקה בואבה אפריקיא אלאח'באריה, ליביא אלמסתקבל, 16 בנובמבר 2015).
ח'ראסאן
  • מחוז ח'ראסאן של המדינה האסלאמית,זרוע דאעש באפגניסטן ופקיסטאן, פרסם בטוויטר תמונות של מחנה אימונים. המחנה נקרא על שמו של שיח' ג'אלודין, המופתי של ח'ראסאן, שנהרג על ידי כוחות ארה"ב בחודש שעבר. דבר מותו לא אושר על ידי דאעש אולם קריאת המחנה על שמו יש בה להעיד, כי הוא אכן נהרג. המחנה ממוקם בנאנגארהאר (Nangarhar), אזור שבו נמצאת העיר ג'לאלאבד, שעל גבול אפגניסטאן פקיסטאן.במקום קיימת נוכחות של פעילי דאעש. בתמונות ניתן לראות לפחות ארבעים פעילים מתאמנים באזור מיוער (20 בנובמבר 2015,  The Long War Journal ).
בנגלדש
  • ב-19 בנובמבר 2015 דיווחה אעמאק, זרוע ההסברה של דאעש, כי פעילי הארגון בבנגלדש ירו לעבר מיסיונר איטלקי בשם פיירו פרולרי (Piero Parolari) ופצעו אותו קשה.ניסיון ההתנקשות ארע במחוז דינג'פור (Dinajpur), כ-277 ק"מ מצפון מערב לבירה דאקה (חשבון Tumblera3maqagency.wordpress.com, 19 בנובמבר 2015). מקורות מערביים דיווחו, כי ד"ר פרולרי, נורה באמצעות אקדח עם משתיק קול על-ידי שלושה תוקפים. זהו הפיגוע חמישי, המבוצע על-ידי פעילי דאעש בבנגלדש בחודשים האחרונים (אתר reuters.com, 19 בנובמבר 2015).
תימן
  • דאעש פרסם שני סרטונים המופנים לפעילי אלקאעדה בתימן, במטרה לשכנעם לעבור לשורות המדינה האסלאמית. בסרטונים לא מדובר על מעבר לסוריה או עיראק ומכך ניתן להסיק כי המדובר לעודד את פעילי אלקאעדה לערוק לשורות דאעש בתימן עצמה. ב-16 בנובמבר 2015 פורסם סרטון מטעם לשכת ההסברה של מחוז אלח'יר (דיר אלזור) תחת הכותרת " אלקאעדה בתימן לאן מועדות פניכם?.." יום לאחר מכן פורסם סרטון מטעם לשכת ההסברה של מחוז נינוא בעיראק תחת הכותרת: "אל חיל אלקאעדה בתימן" שני הסרטונים כוללים מסרים לפיהם ארגון אלקאעדה סוטה  מהדרך הנכונה ומשתף פעולה עם גורמי מודיעין זרים מאיראן ומפקיסטאן. כמו כן תוקפים הסרטונים את אימן אלט'ואהרי ואומרים, כי אם התימנים רוצים ח'ליפות אסלאמית עליהם לתמוך בדאעש ולא בארגון אלקאעדה, שאיבד את דרכו.

פעילות סיכול ומנע

בלגיה
  •  ממשלת בלגיה הודיעה ב-21 בנובמבר 2015 על מצב חירום  וכוננות עליונה  כתוצאה מאיום "מיידי ומסוכן". במסגרת זאת סגרו השלטונות את כל תחנות המטרו בעיר בריסל , בתי הספר והאוניברסיטאות וביקשו מהאזרחים להימנע מהתקהלויות . כוחות הביטחון ערכו מעצרים במספר רב של אתרים בעיר וסביבותיה (סקיי ניוז, 21 בנובמבר 2015). נכון ל-24 בנובמבר 2015 נמשך מצב החירום. עד כה ספק אם הפעילות הביטחונית האינטנסיבית של כוחות הביטחון הבלגיים הניבה תוצאות ממשיות.
כווית
  • משרד הפנים הכוויתי דיווח כי חשף רשת, שציידה את פעילי דאעש בסוריה באמצעי לחימה. לדברי השלטונות מנתה הרשת עשרה בני אדם, שישה מהם נעצרו: שני אזרחים כוויתים, שני סורים, מצרי ולבנוני. אוסטרלי החי מחוץ למדינה ושלושה נוספים עדיין לא נעצרו. בין העצורים אסאמה מחמד סעיד ח'יאט, לבנוני יליד כווית הנאשם בכך שהצטרף לשורות דאעש ושימש כאחראי התיאום לשיגור פעילים וכמממן ותומך לוגיסטי של הארגון. ח'יאט הודה, שחתם על עסקאות נשק עם אוקראינה לרכישת אמצעי לחימה וטילי כתף נגד מטוסים מדגם FN6. לדבריו הועברו אמצעי הלחימה במשאיות לתורכיה ומשם לפעילי דאעש בסוריה. איש הקשר שלו באוקראינה היה סורי בשםעבד אלכרים מחמד סלים, שהינו סוחר נשק בעל חברה אוקראינית (אתר alarabiya.net, 19 בנובמבר 2015).

פעילות תודעתית

קמפיין איומים של דאעש על מדינות המערב
  • בעקבות הפיגועים בפאריס פתח דאעש בקמפיין תקשורתי במסגרתו פרסם סרטונים בהם מתפאר הארגון בהצלחותיו בפאריס ובבהלה שזרעו הפיגועים בעולם כולו. הסרטונים מאיימים בביצוע פיגועים נוספים במדינות אירופה ובארה"ב. להלן מספר דוגמאות:
  • סרטון מטעם גוף ההסברה של דאעש בעיראק תחת הכותרת "גדודינו הם אשר יגברו" בסופו של הסרטון נראות תמונות של ניו יורק (אח'באר אלמסלמין, 18 בנובמבר 2015). משטרת ניו יורק מסרה, כי היא מודעת לסרטון החדש הרומז על כך שניו יורק היא מטרה פוטנציאלית לביצוע פיגוע דומה לפיגוע בפאריס. משטרת ניו יורק מסרה, כי הרשויות שומרות על ערנות מוגברת (רויטרס, 19 בנובמבר 2015).
  • בסרטון מטעם פעילי דאעש ממחוז חמץ בסוריה הופיע פעיל דאעש רעול פנים וחמוש ברובה קלצ'ניקוב, שברך על מתקפת הטרור בפאריס. הפעיל מאיים בביצוע פיגועים נוספים עד שהנוצרים באירופה יתאסלמו או ישלמו מס גולגולת. הדובר מבטיח "ימים קשים" כמו ימי הפיגועים שבוצעו ב-11 בספטמבר 2001. הדובר מציין שב"מדינות הנוצרים" (קרי, מדינות אירופה) ישנם מאות מחבלים מתאבדים הממתינים לפקודתו של מנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי, כדי לפעול. דובר נוסף בסרטון פונה ל"מדינות הצלב" ומציין שפיגועי פאריס הם רק ההתחלה וכי פעילי דאעש יגיעו לרומא וספרד, יפוצצו את הבית הלבן [בארה"ב], את מגדל שעון הביג בן [בלונדון] וגם את מגדל אייפל [בפאריס] (19 בנובמבר 2015,  אתר muslims-news.net ).
  • מחוז אלברכה (אלחסכה) של דאעש בסוריה פרסם סרטון בו מאיימים פעילי דאעש, כולם דוברי צרפתית רהוטה (ככל הנראה אזרחים צרפתיים), בהמשך הפיגועים בצרפת ובכיבוש אירופה ואמריקה (21 בנובמבר 2015,  אתר שיתוף הקבצים www.mediafire.com ).
  • סרטון מטעם מחוז החידקל בעיראק שכותרתו "פאריס לפני רומא". בסרטון מברך פעיל הארגון על מתקפת הטרור בפאריס ומאיים, שזוהי רק ההתחלה. בנוסף מציין, כי אחרי פאריס היעד הוא הבית הלבן (אח'באר אלמסלמין, 19 בנובמבר 2015).

[1]הטיימס הבריטי דיווח, כי הכנסות דאעש מהנפט המוברח בשנת 2015 צפויים לעלות על 500 מיליון $ (alarabiya.net, 20 בנובמבר 2015).
[2]אמנת שנגן – הסכם, שנחתם בין מדינות אירופה על הנהגת מדיניות הגירה וביקורת גבולות מותאמת.על האמנה חתומות 26 ממדינות האיחוד (בריטניה ואירלנד אינן חתומות)  וארבע מדינות נוספות שאינן חברות באיחוד.
[3]בעבר דווח על כוונת התורכים והקואליציה להקים אזור חיץ מצפון לחלב, בקרבת הגבול עם תורכיה. לאחרונה מסרו מקורות תורכיים רשמיים, כי תורכיה מתכוונת להקים אזור חיץ בגבול סוריה-תורכיה בין מעבר ג'ראבולוס לאעזאז, שישמש את המורדים בסוריה (אלשרק אלאוסט, 22 בנובמבר 2015).
[4]פרוט ראו פרסום מרכז המידע מה-19 בנובמבר 2015: "קוים לדמותו של עבד אלחמיד אבאעוד, מחבל בלגי אשר עמד בראש התארגנות, שביצעה את מתקפת הטרור של דאעש בפאריס"