חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (25 בנובמבר- 1 בדצמבר 2015)

קריאות להמשך מתקפת הטרור בצד ניסיונות להרגיע את השטח.

קריאות להמשך מתקפת הטרור בצד ניסיונות להרגיע את השטח.

זירת הפיגוע בצומת גוש עציון.

זירת הפיגוע בצומת גוש עציון.

תמונת המחבל הדוקר

תמונת המחבל הדוקר

הודעת אבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של חמאס בשכם, 29 בנובמבר 2015)

הודעת אבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של חמאס בשכם, 29 בנובמבר 2015)

הודעת האבל, שפרסמה חמאס אודות מותו של סיריסי

הודעת האבל, שפרסמה חמאס אודות מותו של סיריסי

אימן סמיח אלעבאסי מחזיק בדגל פתח עם שחרורו ממאסר בישראל

אימן סמיח אלעבאסי מחזיק בדגל פתח עם שחרורו ממאסר בישראל

כלי רכב ישראלי, שנפגע מיידוי אבנים סמוך לתקוע (צילום: ביטחון גוש עציון, 28 בנובמבר 2015)

כלי רכב ישראלי, שנפגע מיידוי אבנים סמוך לתקוע (צילום: ביטחון גוש עציון, 28 בנובמבר 2015)

הפוסט של אכרם אלרג'וב הקורא להורים המקומיים לשמור על ילדיהם

הפוסט של אכרם אלרג'וב הקורא להורים המקומיים לשמור על ילדיהם

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים על גבול רצועת עזה (דף הפייסבוק עזה אלאן, 27 בנובמבר 2015)

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים על גבול רצועת עזה (דף הפייסבוק עזה אלאן, 27 בנובמבר 2015)

קריסת הקרקע בגבול רפיח-מצרים בעקבות הצפות המים של צבא מצרים

קריסת הקרקע בגבול רפיח-מצרים בעקבות הצפות המים של צבא מצרים

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לוחץ את ידו של אבו מאזן בכינוס ועידת האקלים בפריס

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לוחץ את ידו של אבו מאזן בכינוס ועידת האקלים בפריס

אבו מאזן נפגש בלשכתו בראמאלללה עם מזכיר המדינה של ארה

אבו מאזן נפגש בלשכתו בראמאלללה עם מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי (ופא, 24 בנובמבר 2015)

  • גם השבוע נמשכה מתקפת הטרור הפלסטינית בכל עוזה. הפיגועים בוצעו במוקדים שונים ביהודה, שומרון וירושלים. מרביתם היו פיגועי דקירה ומקצתם פיגועי דריסה. הם בוצעו על ידי מחבלים בודדים, אשר אינם קשורים לארגוני הטרור, שקיבלו החלטה אישית.
  • השבוע בלטו כמה מקרים של מחבלים, שהפרופיל האישי שלהם חורג מהאפיון המוכר.  בין מבצעי הפיגועים היו כמה בני גילאי שלושים, נשואים, בעלי עבר ביטחוני. אנו סבורים, כי יש לעקוב אחר תופעה זאת ומשמעויותיה.
  • השבוע נתקלנו בכמה ניסיונות של פלסטינים (לא בכירים) "להרגיע" את בני הנוער הפלסטינים. ראש מנהלת החינוך בראמאללה הפיץ הנחייה רשמית למנהלי בתי הספר, שלא לאפשר הוצאת תלמידים "לפעילות לאומית" בשעות הלימודים. גם מושל שכם פרסם בדף הפייסבוק שלו קריאה להורים לשמור על ילדיהם ולמנוע אובדן חיים לשווא.  קריאות אלה מהוות בשלב זה חריג בתוך ים ההסתה השוטף את החברה והפוליטיקה הפלסטינית. 
פיגועים/ניסיונות לפיגועים בשבוע החולף
  • 1 בדצמבר 2015פיגוע דקירה: בשעות הבוקר ניסה פלסטיני לדקור אזרח ישראלי בצומת גוש עציון. האזרח נפצע באורח קל, מירי לעבר המחבל. הפלסטיני הדוקר נורה ונהרג.  בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל, שביצע את פיגוע הדקירה, הוא מאמון ראא'ד מחמד אלח'טיב, בן 16 מאלדוחה  (מערבית לבית לחם). הוא היה תלמיד כיתה י"א בבית הספר תיכון לבנים בבית סאחור (דף הפייסבוק QUDSN, 1 בדצמבר 2015)
  • 1 בדצמבר 2015פיגוע דקירה: פלסטינית ניסתה לפגוע בקצין צה"ל באמצעות מכוש סמוך לכפר ענבתא שבשומרון. הפלסטינית נורתה על ידי הקצין, נפצעה ומתה מאוחר יותר מפצעיה. המחבלת היא מראם ראמז חסונה, בת 20 מהכפר רפידיא (מערבית לשכם), בת יחידה, סטודנטית לאנגלית באוניברסיטת אלנג'אח בשכם. חסונה נעצרה ב-30 בנובמבר 2013 לאחר שירתה זיקוקים וניסתה לדקור חייל במחסום מזרחית לטול כרם. בעת, שהחיילים ניסו לעצור אותה היא שלפה סכין וניסתה לדקור את אחד מהחיילים, שלא נפגע. היא שוחררה מכלא השרון ב-21 במאי 2014, לאחר חצי שנה, בערבות של 5,000 שקל (רשת כנאן לתקשורת, דף הפייסבוק קדס נט, דף הפייסבוק שהאב, 1 בדצמבר 2015).
  • 29 בנובמבר 2015– בשעות הבוקר נדקרה אישה בגבה סמוך לתחנת אוטובוס ברחוב שמגר בירושלים. מצבה של הפצועה, אזרחית זרה, הוגדר קל עד בינוני. המחבל הדוקר נמלט ובתום מצוד אחריו נתפס. המחבל הוא בן 17, שעבד באתר בנייה סמוך יחד עימו עצרה המשטרה שני פלסטינים נוספים, שוהים בלתי חוקיים.
  • 29 בנובמבר 2015פיגוע דקירה: לוחם משמר הגבול נפצע מדקירה ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים המחבל, שוהה בלתי חוקי משכם, נורה ונהרג. השוטר נפצע באורח קל. המחבל הגיע מאזור שער שכם לרחוב הגיא שם הבחין בשני לוחמי משמר הגבול שהיו בסיור. הוא שלף סכין ודקר את אחד הלוחמים בצווארו. הלוחמים דרכו את נשקם ונטרלו את המחבל. בחיפוש על גופו נמצאה סכין נוספת. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל, שביצע את פיגוע הדקירה הוא בסים עבד אלרחמן מצטפא צלאח, בן 38, משכם, נשוי ללא ילדים. עבד כחיט. על-פי גורמים ביטחוניים פלסטיניים הוא סבל מבעיות חברתיות ונפשיות (אלקדס, הדא ניוז, 29 בנובמבר 2015). חמאס פרסמה הודעת אבל (דף הפייסבוק של חמאס בשכם, 29 בנובמבר 2015).
  • 27 בנובמבר 2015פיגוע דקירה: לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל עד בינוני מדקירה בשדרות הגעתון סמוך לתחנה המרכזית בנהרייה. האירוע בחקירה ובמשטרה לא שוללים כי הוא בוצע על רקע לאומני. הדוקר נמלט מהזירה. מאוחר יותר נתפס חשוד בן 16 מאחד הישובים בצפון שטען, כי קדם לדקירה ויכוח בין השניים. מהותו של אירוע זה עדיין אינה ברורה.
  • 27 בנובמבר 2015פיגוע דריסה:  בכביש בין גוש עציון לקריית ארבע בכניסה למחנה הפליטים בית אומר. חיילים שהיו במקום ירו במחבל והרגו אותו. שישה חיילים נפצעו שניים באורח בינוני וכמה באורח קל. החיילים אבטחו את הכביש הראשי כדי למנוע הפרות סדר. כששהו בכביש צדדי התקרב אליהם כלי רכב במהירות ודרס את החיילים. הכוח שנפגע ירה לעבר המחבל הדורס והרג אותו. המחבל הואעמר ערפאת עיסא אלזעאקיק, בן 19 מבית אמר. דובר חמאס חסאם בדראן בירך את פיגוע הדריסה. פתח פרסמה הודעת אבל אודות מותו ואף תלתה כרזה על בית משפחתו (דף הפייסבוק עזה אלאן, חמאס, דף הפייסבוק של העיירה בית אמר, 27 בנובמבר 2015) .
  • 27 בנובמבר 2015פיגוע דריסה ודקירה משולב : שני חיילים נפצעו באורח בינוני וקל בצומת כפר אדומים. מחבל, שנסע דרס אותם בשעה, שעמדו בתחנת ההסעה.המחבל נורה למוות על ידי מתנדב מיחידת החילוץ. המחבל נסע במהירות בכלי רכבו, פגע בחיילים והם עפו מהמכה. לאחר הפגיעה הוא יצא מכלי הרכב עם סכין בידו אך נורה למוות. המחבל הוא פאדי מחמד אלח'ציב, בן 30 מהכפר אלעארורה. אחיו של המחבל שאדי אלח'ציב, ביצע פיגוע דריסה באותו המקום ב-22 בנובמבר 2015 ונורה למוות. השניים יתומים מגיל צעיר והתחנכו בבית יתומים. נראה, כי פאדי אלח'ציב היה מוסלמי דתי אדוק. הוא היה נשוי ואב לשני בנים. עבד בחנות בכפר. לדברי אשתו הוא לא השתייך למסגרת פוליטית כלשהי. לדברי דודו, הוא עבד בעבר במפעלים ישראלים ולו ולאחיו אין עבר ביטחוני.      ( דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית –שכם, 27 בנובמבר 2015; אלג'זירה, 27 בנובמבר 2015).
  • חמאס פרסמה מודעת אבל. חסאם בדראן דובר חמאס בירך על הפיגוע, שגרם לפציעתם של קצינים וחיילים ישראליים. לדבריו "פעולות גבורה" אלו מוכיחות את כוונתו של העם הפלסטיני להמשיך באנתיפאדה. הוא גם הביע הערכה לשהידים "המפארים את העם הפלסטיני" וקרא לבצע "פעולות גבורה" נוספות (אתר חמאס, 27 בנובמבר 2015).
  • 26 בנובמבר 2015-  פיגוע דקירה: מחבל ניסה לבצע פיגוע דקירה בצומת תפוח. כלי רכב שהגיע לצומת עצר בסמוך לעמדת לוחמי משמר הגבול המוצבים במקום. מכלי הרכב יצא מחבל, שרץ לעבר הלוחמים כשסכין בידו. הצוות זיהה אותו וירה לעברו. לא היו נפגעים.  המחבל הוא סאמר חסן אלסיריסי, בן 51, מג'נין, נשוי ואב לארבעה ככל הנראה לא הועסק בעבודה קבועה. חמאס פרסמה הודעת אבל. לדברי אשתו הוא לא השתייך לארגון כלשהו (וואלה, 26 בנובמבר 2015; דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית – ג'נין, צפא, 26 בנובמבר 2015).
  • 25 בנובמבר 2015פיגוע דקירה: מחבל דקר ופצע באורח קשה חייל צה"ל בכניסה למחנה הפליטים אלפואר (צפונית לקרית ארבע) במחסום של צה"ל. הפיגוע אירע במהלך בידוק שגרתי של פלסטינים. חיילים זיהו את המחבל הדוקר ירו לעברו, פצעו אותו באורח אנוש. מאוחר יותר מת מפצעיו. המחבל הינו מחמד אסמאעיל אלשובכי, בן 20, ממחנה הפליטים אלפואר.
  • מחמד אלשובכי למד עיצוב גרפי במכללה הפלסטינית הטכנית - אלערוב. בדף הפייסבוק שלו הוא נקרא "מחמד אלשובכי (שהיד ברשימת המתנה)". כחצי שעה לפני ביצוע הפיגוע הוא פרסם פוסט ובו כתב: "הכבוד הוא לך, מולדת יקרה.... הכבוד הוא לך, אלאקצא... הכבוד הוא לך, שהידים שלנו.. #נוער_המולדת". בן דודו שוחרר מהכלא יום לפני ביצוע הפיגוע. בדפי הפייסבוק שלו העלה פוסטים הקוראים להתקוממות וטרור. נראה כי הוא עבד עם פארוק סדר (מבצע פיגוע דקירה ב-28 באוקטובר 2015) במסעדה והביע תנחומים על מותו. חמאס ופתח פרסמו הודעת אבל על מותו של אלשובכי אך לא נראה, כי השתייך לארגון כלשהו (דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בחברון, 25 בנובמבר 2015, דף הפייסבוק של מחנה הפליטים אלפואר, 25 בנובמבר 2015; דף הפייסבוק של מחמד אלשובכי; דף הפייסבוק של תנועת פתח באלפואר, 25 בנובמבר 2015).

מימין: כרזת האבל, שפרסמה חמאס – חברון אודות מותו של אלשובכי (דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בחברון, 25 בנובמבר 2015). משמאל למעלה: פוסט שפרסם אלשובכי כחצי שעה טרם ביצוע הפיגוע ובו הוא כתב: "הכבוד הוא לך, מולדת יקרה.... הכבוד הוא לך, אלאקצא... הכבוד הוא לך, שהידים שלנו.. #נוער_המולדת" (דף הפייסבוק של מחמד אלשובכי). משמאל למטה:  מחמד אלשובכי (דף הפייסבוק של מחנה הפליטים אלפואר, 25 בנובמבר 2015).
מימין: כרזת האבל, שפרסמה חמאס – חברון אודות מותו של אלשובכי (דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בחברון, 25 בנובמבר 2015). משמאל למעלה: פוסט שפרסם אלשובכי כחצי שעה טרם ביצוע הפיגוע ובו הוא כתב: "הכבוד הוא לך, מולדת יקרה.... הכבוד הוא לך, אלאקצא... הכבוד הוא לך, שהידים שלנו.. #נוער_המולדת" (דף הפייסבוק של מחמד אלשובכי). משמאל למטה:  מחמד אלשובכי (דף הפייסבוק של מחנה הפליטים אלפואר, 25 בנובמבר 2015). 

  • במקביל לפיגועים הללו נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. במספר מוקדים ביהודה ושומרון נערכו הפגנות של משפחות שדרשו להחזיר להן את גופות המחבלים הנמצאות בידי ישראל. להלן כמה אירועים בולטים:
  • ב-1 בדצמבר 2015 – בצומת אפרת (צפונית לבית לחם) נתפסה פלסטינית, שעוררה חשד. ברשותה נמצאה סכין גדולה.
  • ב-29 בנובמבר 2015 במהלך פעילות כוחות הביטחון בכפר יעבד (צפון מערב השומרון) הושלכו מטעני חבלה. המטענים התפוצצו בסמוך לכוחות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 בנובמבר 2015).
  • 29 בנובמבר 2015 – שלושה מטעני צינור הושלכו לעבר עמדת השמירה של משמר הגבול סמוך לקבר רחל. לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 29 בנובמבר 2015).
  • 29 בנובמבר 2015 – עשרה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר לוחמי משמר הגבול בראס אלעמוד בירושלים. לא היו נפגעים. בוצע ירי לעבר המשליכים שהיו רעולי פנים (דף הפייסבוק משטרת ישראל, 29 בנובמבר 2015). התקשורת הפלסטינית דיווחה, על הרוג פלסטיני  אימן סמיח אלעבאסי, בן 17. אלעבאסי הינו אסיר  משוחרר, שהיה כלוא שנה וחצי בישראל בשל דקירת ישראלי בשער שכם. לאחר שחרורו הוא שהה במעצר בית במשך עשרה חודשים  ורק לאחרונה סיים את מעצר הבית, שהוטל עליו (29 בנובמבר 2015,  דף הפייסבוק QUDSN ). חמאס פרסמה הודעת אבל (דף הפייסבוק של חמאס בשכם, 29 בנובמבר 2015).
  • 29 בנובמבר 2015 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלים בכביש עטרות סמוך לשכונת רמות בירושלים. שני בני אדם נפצעו באורח קל. נזק נגרם לארבעה כלי רב (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 בנובמבר 2015).
  • 28 בנובמבר 2015 –כלי רכב ישראלי נרגם באבנים בכביש תקוע. לא היו נפגעים. נזק כבד נגרם לשמשת כלי הרכב(דף הפייסבוק צבע אדום, 28 בנובמבר 2015).
  • 28 בנובמבר 2015 – הושלך מטען נפץ סמוך לתחנת דלק סמוך לעיסאויה. לא היו נפגעים. חבלן, שהגיע למקום, טיפל בשרידי המטען(דף הפייסבוק צבע אדום, 28 בנובמבר 2015).
  • ב-26 בנובמבר 2015 – במהלך פעילות של כוחות הביטחון הישראליים בכפר קטנה נעצרו מבוקשים. כמו כן נמצאו בביתו של תושב הכפר אמצעי לחימה רבים ובהם תחמושת. משקפות. סכינים. מדים וציוד צה"לי נוסף (דובר צה"ל, 26 בנובמבר 2015).
  • ב-26 בנובמבר 2015 נתפס פלסטיני תושב ג'ילזון כשברשותו סכין סמוך לבסיסי אוגדת איו"ש (בית אל).
  • 26 בנובמבר 2015- שני בקבוקי תבערה יודו לעבר כלי רכב בכביש 443 המוביל לירושלים. נהג אחד מכלי הרכב נפצע (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 בנובמבר 2015).
  • 25 בנובמבר 2015– בוצע ירי סמוך למערת המכפלה בחברון. לא היו נפגעים. היורים לא אותרו.
עידוד פעולות הטרור
  • ברשתות החברתיות הופץ כרוז מטעם גדודי חללי אלאקצא הקורא לצעירי שכם להתקומם ולבצע פיגועים בעיקר פיגועי בודדים ללא קשר לעמדתם הפוליטית. כמו כן קורא הכרוז לצעירי שכם לקום ולקיים את מצוות הג'האד ולהלחם באויב .
  • בנאום, שנשא אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, בכנס המדענים הפלסטינים הוא אמר, כי "אנתיפאדת ירושלים" עדיין לא הגיעה לשיאה. לדבריו היא הצליחה לפגוע  ביכולת ההרתעה של ישראל. הוא קרא להשקיע את כל המאמצים ולהשיב ל"התנגדות" את  מקומה החשוב (אתר חמאס, 28 בנובמבר 2015).
המאבק נגד ההסתה
  • כוחות הביטחון הישראליים סגרו ב-29 בנובמבר 2015 את תחנת הרדיו דרים בחברון (שלדברי מנהלה היא השלישית בגודלה בחברון). זאת, באשמת שידור תכני הסתה. זוהי התחנה השלישית, שנסגרת על ידי כוחות הביטחון הישראליים בחברון בחודשיים האחרונים (קדמו לה סגירת תחנת הרדיו אלחריה ואלח'ליל). ברשתות החברתיות דווח, כי תחנות נוספות קיבלו מכתבי אזהרה וכי מנהל תחנת הרדיו ONEבחברון ומנהל תחנת נאס בג'נין החליטו להימנע באופן זמני משידור שירים לאומים כדי להמשיך לשדר.
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה, כי כוחות הביטחון הישראליים החרימו את הציוד הטכני של רדיו דרים ומסרו לעובדיה צו איסור שידור למשך חצי שנה בטענה, ששידורי התחנה מסיתים לאלימות. טאלב ג'עברי מנהל התחנה אמר כי זוהי "פעולה פיראטית" וכי הם דורשים מהרשות הפלסטינית לפעול באופן מיידי למניעת סגירת התחנות הרדיו המקומיות (מען, 29 בנובמבר 2015).
 תחנת רדיו דרים בחברון, הוקמה בשנת 2004 ואושרה כחוק ע"י הרשות הפלסטינית (אלערבי אלג'דיד, 29 בנובמבר 2015). גם לאחר סגירתה היא ממשיכה להפעיל את אתר האינטרנט שלה ודף הפייסבוק הרשמי שלה לצורך סיקור אירועים ועדכונים שוטפים (דף הפייסבוק של רדיו דרים בחברון, 30 בנובמבר 2015).

 

מימין: מנהל תחנת רדיו דרים בחברון מציג את צו סגירת התחנה, שנמסר לו (אתר עינכ, 29 בנובמבר 2015). משמאל: צילום מסך של עמוד השער של דף הפייסבוק של תחנת רדיו דרים בחברון לאחר סגירת התחנה (דף הפייסבוק של רדיו דרים בחברון, 30 בנובמבר 2015)
מימין: מנהל תחנת רדיו דרים בחברון מציג את צו סגירת התחנה, שנמסר לו (אתר עינכ, 29 בנובמבר 2015). משמאל: צילום מסך של עמוד השער של דף הפייסבוק של תחנת רדיו דרים בחברון לאחר סגירת התחנה (דף הפייסבוק של רדיו דרים בחברון, 30 בנובמבר 2015)

תגובות
  • משרד התקשורת הפלסטיני הודיע, כי הוא מתכוון להגיש תלונה דחופה למועצת הביטחון של האו"ם באמצעות הגורמים הרלוונטיים. לדבריו ימשיך לעמוד מאחורי אנשי התקשורת והמוסדות העיתונאים השוקדים על העברת קול החירות (אתר תנועת פתח, 29 בנובמבר 2015).
  • להלן תגובות נוספות לסגירת התחנה :
  • איהאב בסיסו, דובר ממשלת ההסכמה הלאומית, גינה את סגירת התחנה.לדבריו סגירת התחנות הוא חלק מ"שרשרת התנכלויות" של ישראל המנוגדת לאמנות ולהסכמים הבינלאומיים. לדבריו "שלטונות הכיבוש" שמו להם למטרה לסגור את אמצעי התקשורת הפלסטינים כדי לדכא את חופש הביטוי, למנוע את חשיפת האמת ואת העברת הנרטיב הפלסטיני (אלראי אלפלסטיניה, 29 בנובמבר 2015).
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי סגירת התחנה היא "פשע" המנסה להסתיר את המציאות ולמנוע מאמצעי התקשורת הפלסטינים לבצע את תפקידם ולהוקיע את פשעי ישראל. הוא הביע את תמיכת חמאס בתחנת הרדיו דרים (אתר חמאס, 29 בנובמבר 2015).
ניסיונות הרגעה של בני הנוער הפלסטינים
  • על רקע מתקפת הטרור של החודשים האחרונים, שמבצעים רבים שלה הם ילדים ונערים, נשמעים גם קולות הקוראים להורים ולמוסדות החינוך לקחת אחריות ולא לתת לאותם ילדים לבצע פיגועים או לקחת חלק בעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים. להלן מספר דוגמאות:
  • איוב עליאן, ראש מנהלת החינוך במחוז ראמאללה,הפיץ  הנחייה רשמית למנהלי ומנהלות בתי הספר הממשלתיים במחוז ראמאללה הקוראת להם להקפיד על סדר יום הלימודים של התלמידים בבתי הספר. הם גם נקראים למנוע הוצאתם של התלמידים ל"פעילות לאומית"  מבלי לקבל אישור רשמי לכך. על-פי ההנחיה, השתתפות התלמידים תתאפשר רק לאחר השעה 13:00בתום יום הלימודים (דף הפייסבוק של מנהלת החינוך במחוז ראמאללה, 24 בנובמבר 2015).
  • מספר עיתונאים מראמאללה  השיקו קמפיין הקורא להפסקת "שליחת הילדים אל מותם".הקמפיין מובל על ידי כמה עיתונאים בולטים בהם פאדי אלעארורי ואיהאב אלג'רירי. יוזמה זו החלה על רקע עדותם של העיתונאים אשר ראו, כי מפרי הסדר הם תלמידים הבאים להפגין עם תיקי גב מבית הספר ומתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים. במסגרת זאת פרסמו אותם עיתונאים פוסטים בדפי הפייסבוק שלהם בהם הדגישו, כי הם רוצים את הילדים בכיסאות הלימודים וכי רק דרך הלימודים והאקדמיה ישרתו אותם ילדים את העם הפלסטיני. לדבריהם "ילדנו מוצאים להורג ואנו מוחאים כפיים". אותם עיתונאים פונים להורים ולמוסדות הממשלתיים ודורשים מהם לקחת אחריות על הילדים.
  • אכרם אלרג'וב, מושל שכם,פרסם בדף הפייסבוק שלו קריאה להורים לשמור על ילדיהם ולמנוע מהם לנקוט בצעדים, שיש בהם אובדן חיים לשווא. הוא ציין, כי יש להבחין בין "התנגדות" לבין הקרבת חיי ילדים לחינם. הוא ציין כי "הכיבוש נהנה להרוג את הילדים ואינו רוצה לראות אותם מתקדמים בחיים".
  • במאמר פרי עטו של העיתונאי אכרם אלג'ריריבשם "אני רוצה את ילדי סביבי" הוא מותח ביקורת על האדרת שמם של הילדים, שנהרגו במהלך אירועי הטרור. לדבריו, הילדים הפלסטינים מתים לשווא. הוא אינו רוצה ניצחון אלא מבקש להשאיר את הילדים בילדותם היות והם עדין רחוקים מן המוות (25 בנובמבר 2015,  רדו 24FM). 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר שטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

הפגנות אלימות ופיגועים בקרבת גדר הגבול
  • ברצועת עזה נמשכו ההפגנות האלימות בקרבת גדר הגבול כאות הזדהות עם האירועים ביהודה, שומרון וירושלים). עם זאת אנו מתרשמים, כי חלה ירידת מה בכמות המשתתפים. הפגנות בסוף השבוע היו בארבעה מוקדים עיקריים: אזור מעבר ארז, אזור שג'אעיה, אזור אלבוריג' וח'אן יונס. דווח, כי כמה מפגינים נפצעו במהלך ההפגנות. 
מעבר רפיח
  • נמשכים המאמצים להביא להסדר של קבע לפתיחת מעבר רפיח תוך מאבקי כוח בין נציגי הרשות הפלסטינית לבין  חמאס סביב השליטה על המעבר. לדברי אמין מקבול, מזכיר המועצה המהפכנית של פתח, גובש מתווה חדש להסדרת פתיחת מעבר רפיח באופן זמני. לדבריו נותר עתה שלב נוסף של הגעה להבנות עם חמאס בנושא. הוא הדגיש, כי המתווה כולל איוש של מעברי הגבול על ידי הרשות הפלסטינית (סמא, 26 בנובמבר 2015).
  • ע'אזי חמאד,בכיר חמאס, אמר כי חמאס תומכת בכל הסכם או הבנה אשר יובילו לפתיחת מעבר רפיח באופן קבוע. לדבריו חמאס מוכנה לשתף פעולה עם כל עמדה בנוגע לפתיחת המעבר (אתר חמאס, 30 בנובמבר 2015).
קריסת קרקע בגבול רפיח בשל הצפת האזור על ידי מצרים
  • גורמים ברצועת עזה דיווחו על קריסות קרקע רחבות היקף בגבול רפיח בעקבות המשך התוכנית המצרית להצפת אזור המנהרות. דווח שעיקר הקריסות הן מול שכונת אלסלאם מערבית למעבר רפיח. עוד צוין, כי ההצפות גרמו לקריסה של חלקים גדולים מכביש האספלט לאורך הגבול, המשמש את מנגנוני הביטחון של חמאס לביצוע סיורים ביטחוניים. בעקבות כך נחסם חלק מהכביש לתנועה מחשש לחיי הפעילים (צפא, 25 בנובמבר 2015). אסאמה אבו נקירה, מנהל אגף הבריאות בעיריית רפיח אמר, כי ההצפות מביאות לקריסת קרקעות ולעלייה בשיעור המליחות בחלק מבארות המים לאורך הגבול (דניא אלוטן, 28 בנובמבר 2015).
שיקום רצועת עזה
  • כתבת תחקיר בעיתון פלסטין של חמאס תחת הכותרת "חלוקת המלט... סוחטים את התושבים לשם הכפלת רווחים" מאשימה את בעלי המחסנים לחלוקת מלט בניצול וסחיטה של התושבים הזכאים לקבל מלט במסגרת תהליך השיקום. על פי הכתבה, בעלי מחסני המלט ברצועת עזה מנסים לשכנע את התושבים הזכאים לאפשר להם למכור את המלט, הרשום על שמם, במחיר כפול בשוק השחור ובתמורה לכך הם מתחייבים להעניק להם חלק מהרווחים. על רקע זה הודיע עמאד אלבאז, סגן מנכ"ל משרד הכלכלה, כי כדי למנוע את התופעה יכריז משרדו בקרוב על שינוי במנגנון חלוקת המלט (פלסטין, 25 בנובמבר 2015).
יחסי חמאס והארגונים הסלפים ברצועת עזה
  • חמאס שחררה עשרים פעילי סלפיה ג'האדיה, שהיו כלואים בבתי הכלא שלה ברצועת עזה(עמוד הפייסבוק אגודת משפחות העצורים הסלפים, 26 בנובמבר 2015). סיבה אפשרית לשחרור האסירים עשויה להיות חשש מפני כוחו העולה של דאעש ברצועת עזה. לאחרונה פורסמו דו"חות המצביעים על כוחו העולה של דאעש ברצועת עזה המיוצג על ידי הזרם הסלפי. יתכן איפוא, שחמאס החוששת מאד מתופעה זו, החליטה על מחווה של רצון טוב  כדי להרגיע את המתח בין הצדדים (פאל פרס, 30 בנובמבר 2015). עם זאת נמסר, כי חמאס לא שחררה אבו אלזביר אבו רומיה, פעיל קיצוני האחראי על ביצוע פיגועים נגד ישראל מה שבראיית חמאס פוגע באינטרס הלאומי (פאל פרס, 30 בנובמבר 2015).
  • מרכז אבן תימיה, זרוע ההסברה של הזרם הסלפי ברצועת עזה, חשף, כי מנגנוני הביטחון של חמאס ברצועת עזה חייבו את משפחות העצורים המואשמים בירי רקטות לעבר ישראל לחתום על הסכם תשלום פיצויים לבעלי הבתים או למוצבי הזרוע הצבאית של חמאס, אשר נפגעו כתוצאה מהתגובה הישראלית לירי הרקטות. איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועת עזה הכחיש את הדברים ואמר, כי חמאס אינה מחזיקה בידיה עצורים המואשמים בביצוע ירי רקטות (קדס ניוז, 30 בנובמבר 2015). 
לחיצת יד של בנימין נתניהו ואבו מאזן בוועידה בפריס
  • התקשורת הפלסטינית הבליטה בדיווחיה את לחיצת היד בין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לבין יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בכינוס ועידת האקלים הנערכת בימים אלה בפאריס. בתקשורת הפלסטינית  צוין, כי זוהי הפעם הראשונה בחמש השנים האחרונות בה נתניהו לוחץ את ידו של אבו מאזן. כמו כן, צולמו השניים עומדים זה ליד זה  (30 בנובמבר 2015,  QUDSN).
  • בנאום, שנשא אבו מאזן בפני באי הכינוס, הוא קרא שלא לבזבז זמן ולנצל את ההזדמנות האחרונה לפתרון שתי המדינות כדי להפוך את השלום עם ישראל לעובדה ממשית. לדבריו, ידם של הפלסטינים מושטת לשלום צודק ואמיתי עם שכניהם. יחד עם זאת הוסיף, כי העם הפלסטיני אינו מקבל את המצב הקיים ולא ימשיך לחיות בצל "הכיבוש וההתנחלויות". אבו מאזן דרש מהקהילה הבינלאומית להרחיב את השתתפותה למען השגת שלום, בהתאם למה שהוצע ביוזמה הצרפתית, בהדגישו, כי הפלסטינים לא יקבלו פתרונות זמניים וחלקיים.  אבו מאזן גם ניצל את הבמה לגינוי ישראל על כך שהיא מפרה לדבריו חוקים בינלאומיים בנושא שמירת הסביבה. זאת, באמצעות השתלטותה על משאבי טבע פלסטיניים, עקירות עצים, זיהום מי תהום והשלכת פסולת בשטחי הרשות (30 בנובמבר 2015,  QUDSN, ופא).
פגישת אבו מאזן עם ג'והן קרי
  • ב-24 בנובמבר 2015 הגיע מזכיר המדינה האמריקאי ג'והן קרי לביקור בן יממה במהלכו נפגש עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. ברשות הפלסטינית הגדירו את ביקורו של קרי כאכזבה. לדברי צאא'ב עריקאת מזכיר הועד הפועל של אש"ף לא הוצגה במהלך הפגישה אף הצעה או יוזמה אמריקאית חדשה. לדבריו דן אבו מאזן עם ג'והן קרי בשאלה מי מבצע טרור באזור הפלסטינים או הישראלים וציין, כי קיימת מחלוקת עמוקה בין הצד הפלסטיני לצד האמריקאי בשאלה זו.  צאא'ב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"ף, ציין, כי אם ארה"ב רוצה לחסל את הטרור העולמי ואת דאעש עליה קודם כל "לייבש את ביצת הכיבוש הישראלי" (רדיו צות פלסטין, 26 בנובמבר 2015).
הרשות הפלסטינית בזירה הבינלאומית
  • בנאום שנשא צאא'ב עריקאת בפתיחת כנס, שדן בתפקיד התקשורת בסיקור הסכסוך, שנערך בראמאללה אמר, כי ההנהגה הפלסטינית צפויה להגיש בקרוב ארבעה תיקים למועצת הביטחון של האו"ם הקשורים לסכסוך עם ישראל. לדבריו תיקים אלה עוסקים בהצעות חוק  העוסקות בקבלה לחברות מלאה של הפלסטינים באו"ם, ההתנחלויות הישראליות ירושלים ו"טרור המתנחלים".
הגבלת פעילות ערוץ אלאקצא ביהודה ושומרון
  • ערוץ אלאקצא של חמאס דיווח, כי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית זימנו לחקירה את עובדי חברת השידור החתומה על חוזה עם הערוץ ומנעו מהם לעבוד עימו. בנוסף ציין הערוץ, כי הוא ניסה לעבוד עם חברות שידור אחרות אך הופתע לקבל מהן סירוב. זאת, לאחר שמנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית הזהירו את יתר החברות מפני שיתוף פעולה עם הערוץ (אלרסאלה.נט, 26 בנובמבר 2015).
  • ההגבלות, שהטילו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית על שידורי הערוץף עוררו ביקורת נוקבת בקרב בכירי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, גינה את הרשות הפלסטינית על כך שמנעה מעובדי ערוץ אלאקצא לפעול ביהודה ושומרון ועצרה אותם מפני "תמיכה באנתיפאדת ירושלים".  הוא קרא לאבו מאזן וראמי חמדאללה לקחת אחריות ולשים קץ לפשעים אלו (אתר חמאס, 28 בנובמבר 2015).
סקר דעת קהל
  • המרכז לסקרי דעת קהל וסטטיסטיקה באוניברסיטת אלנג'אח בשכם ערך בין 22-20 בנובמבר 2015 סקר מקיף שנערך בין 1,363 נשאלים בגילאי 18 ומעלה. 863 מהנשאלים מיהודה ושומרון ו-500 מרצועת עזה. להלן ממצאים עיקריים:
  • 52.2% מהנשאלים מכנים את האירועים האחרונים "אנתיפאדה". 43.7% מכנים זאת "התעוררות עממית".
  • 89.9% משוכנעים, שממשלת ישראל וצה"ל מעודדים את המתנחלים לפגוע בתושבים הפלסטינים.
  • 89% סבורים שבמידה והפגיעות במסגד אלאקצא ימשכו הדבר יהווה זרז לפרוץ אנתיפאדה פלסטינית חדשה.
  • 46.9% תומכים בפירוק הרשות הפלסטינית ומיזוג מוסדות הרשות במוסדות של אש"ף. 
  • חמאס ממשיכה לפרסם בדפי פייסבוק שברשותה קריאות וכרזות המעודדות ביצוע פיגועי דריסה, המשך אלימות ויידוי אבנים. באחד מהפוסטים, שפרסמה בדף הפייסבוק הרשמי שלה העלתה תמונה של חנות בגדים בעזה בה נראים סכינים בידי בובות התצוגה בחנות, כאות הזדהות עם יהודה ושומרון ואנתפאדת אלקדס" (25 בנובמבר 2015,  דף הפייסבוק PALDF  ). להלן מספר דוגמאות:

חנות בגדים בעזה בה הציבו סכינים בידי בובות התצוגה (דף הפייסבוק PALDF , 25 בנובמבר 2015)
חנות בגדים בעזה בה הציבו סכינים בידי בובות התצוגה (25 בנובמבר 2015,  דף הפייסבוק PALDF )

[1]נכון ל-1 בדצמבר 2015 נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.