מבט לג’האד העולמי (25 בנובמבר- 2 בדצמבר 2015)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

פעילי צבא אלפתח, המצוידים בנגמ

פעילי צבא אלפתח, המצוידים בנגמ"שים וטנק, נערכים לתקיפת תל באג'ר

שבוי איראני בידי ג'בהת אלנצרה.

שבוי איראני בידי ג'בהת אלנצרה.

פיגוע התאבדות של דאעש באזור שדה התעופה כוירס

פיגוע התאבדות של דאעש באזור שדה התעופה כוירס

דחפור בשירות צבא סוריה שנפל שלל בידי ג'בהת אלנצרה בג'בל אלזאהיה

דחפור בשירות צבא סוריה שנפל שלל בידי ג'בהת אלנצרה בג'בל אלזאהיה

אמצעי לחימה של צבא סוריה, שנפלו שלל בידי ג'בהת אלנצרה, בג'בל אלזאהיה

אמצעי לחימה של צבא סוריה, שנפלו שלל בידי ג'בהת אלנצרה, בג'בל אלזאהיה

הוצאה להורג של חיילים סורים

הוצאה להורג של חיילים סורים

פעיל דאעש ליד תחנת הכוח מצפון-מזרח לעיר ביג'י.

פעיל דאעש ליד תחנת הכוח מצפון-מזרח לעיר ביג'י.

קבלת האחריות של מחוז מצרים של דאעש לפיגוע במחסום בגיזה

קבלת האחריות של מחוז מצרים של דאעש לפיגוע במחסום בגיזה

אזור אלפתאא'ח (מסומן בצהוב), שמדרום לעיר דרנה, שבו מתרכזים פעילי דאעש (Wikimapia).

אזור אלפתאא'ח (מסומן בצהוב), שמדרום לעיר דרנה, שבו מתרכזים פעילי דאעש (Wikimapia).

אינפוגרף לפיו דאעש ביצע שישה פיגועים בתוניסיה מאז הפיגוע במוזיאון בארדו בתוניס, שגרמו למותם ולפציעתם של מאה אזרחים זרים ו-76 אנשי כוחות הביטחון התוניסאיים

אינפוגרף לפיו דאעש ביצע שישה פיגועים בתוניסיה מאז הפיגוע במוזיאון בארדו בתוניס, שגרמו למותם ולפציעתם של מאה אזרחים זרים ו-76 אנשי כוחות הביטחון התוניסאיים

ביטאון דאעש בשפה הרוסית.

ביטאון דאעש בשפה הרוסית.


עיקרי אירועי השבוע

  • ארגון דאעש בעיראק ובסוריה המשיך גם השבוע לעמוד בפני התקפות אינטנסיביות של מטוסי הקואליציה בראשות ארה"ב ושל מטוסים רוסיים. התקפות האוויריות פוגעות בתשתיות ובפעילים של דאעש הארגון באלרקה ובמקומות נוספים. גם בזירה היבשתית ניצבים דאעש (וארגונים ג'האדיסטים נוספים) בפני התקפה של צבא סוריה בסיוע לוחמים מאיראן ופעילי חזבאללה ומליציות שיעיות ממדינות שונות המופעלות ע"י איראן. אולם, להערכתנו, הלחצים הרבים שבפניהם ניצב דאעש עדיין לא גרמו לפגיעה ממשית ביכולותיו הצבאיות והממשליות של דאעש וכוחותיו ממשיכים בשגרת הקרבות שלהם במוקדי הלחימה השונים בסוריה ובעיראק (ללא שינויים משמעותיים בשטח בשבוע האחרון).
  • במקביל, ממשיך דאעש ליזום פיגועי טרור מחוץ לגבולות סוריה ועיראק, בין השאר במטרה להרתיע את אויביו ולהקל על הלחצים המופעלים עליו. בלט השבוע פיגוע בתוניס באמצעות מחבל מתאבד, שכוון נגד אוטובוס, שהסיע את אנשי משמר הנשיאות (12 הרוגים). בבגדאד ממשיך דאעש לבצע גל פיגועי תופת נגד יעדים שיעים וממשלים ובמצרים הוא ביצע פיגוע נגד אנשי ביטחון בגיזה, שמדרום לקהיר. בנוסף לכך נחשפה בתוניסיה התארגנות דאעש, שהתכוונה לבצע סדרת פיגועים נגד יעדים שונים ובהם בתי מלון. התארגנות זאת נתמכה ע"י תשתית דאעש בלוב, שהפכה ל"יצואנית" טרור לתוניסיה ולמדינות נוספות בצפון אפריקה.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו כמה עשרות תקיפות באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן עיקרי התקיפות (אתר משרד ההגנה האמריקאי):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזור חסכה, עין עיסא (צפונית מערבית לאלדקה), מארע (מצפון לחלב), תדמר, דיר אלזור, אלרקה ואבו כמאל. בין השאר הותקפו מפקדה, פעילים, עמדות לחימה, מחסומים, כלי רכב, מתקני נפט וגז ואתרי אחסון של דלקים.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזור אלפלוג'ה, קיסיק, רמאדי (מערבית למוצול), סנג'אר, סלטאן עבדאללה (מדרום למוצול) ותל עפר. בין השאר הותקפו מפקדות, פעילים, עמדות לחימה, עמדות ארטילריה, מבנים, כלי רכב (כולל רכבי תופת) וכלים הנדסיים.
דרישה אמריקאית מתורכיה לחסום את גבולה עם סוריה
  • הממשל האמריקאי דורש מתורכיה לחסום  לחלוטין את הגבול שלה עם סוריה.במסגרת זאת דורשת ארה"ב מתורכיה לתגבר באופן משמעותי את האזור, שבקרבת הגבול עם סוריה כדי לאפשר פיקוח מרבי עליו. האמריקאים לא פרטו מהו המספר מדויק של החיילים, שיידרש למשימה זאת. בכירים במחלקת ההגנה של ארה"ב סבורים, שיידרש כוח המונה כ-30,000 חיילים לסגירת קטע הגבול שבין מעבר ג'ראבולוס לעיר התורכית קיליס. בכירים בתורכיה מסרו, כי תורכיה החלה ליישם מספר אמצעים במטרה להגביר את הפיקוח בגבול אך הם סבורים, כי ההערכות האמריקאית (לגבי סדר הכוחות הנדרש) הינן מוגזמות (וול סטריט ג'ורנל, 28 בנובמבר 2015).
  • תורכיה משמשת עורף לוגיסטי עיקרי לדאעש.דרך שטחה עוברים פעילים, אמצעי לחימה ואספקה עבור דאעש. בין השאר מתקיימת דרך הגבול התורכי תנועת פעילים ממדינות מערב אירופה לסוריה, וחזרה ממנה. עיקר תנועת פעילי דאעש מתקיימת להערכתנו במרחב מעבר ג'ראבלוס, כאשר העיר התורכית קיליס משמשת כבסיס לוגיסטי לפעילי דאעש (במקומות אחרים לאורך הגבול מוגבלת תנועת פעילי דאעש ע"י הכוחות הכורדים השולטים על מרבית האזורים, שלאורך הגבול הסורי-תורכי).
  • ארה"ב ומדינות מערב אירופה שבו ופנו בעבר לתורכיה בדרישה לבלום את מעבר פעילי דאעש דרך גבולותיה. התורכים טענו מספר פעמים, כי הגבירו את אמצעי הביטחון בשטחם. אולם הגבול התורכי-סורי נותר פרוץ ובפועל ממשיכה תורכיה להוות את העורף הלוגיסטי העיקרי של דאעש (ושל ארגוני טרור נוספים ובתוכם ג'בהת אלנצרה) לאחר הפיגועים בפאריס שבה ונמתחה ביקורת מצד ארה"ב והקהילה הבינלאומית על מצב עניינים זה (דיילי צבאח, 30 בנובמבר 2015). זהו איפא הרקע לפנייה האמריקאית הנוכחית לתורכיה. עתה יש להמתין ולראות האם התורכים ינקטו הפעם צעדים אפקטיביים יותר למניעת כניסה ויציאה של פעילי דאעש ופעילים ג'האדיסטים נוספים משטח תורכיה.

 

צרפת
  • שר החוץ הצרפתי לורן פביוס אמר, כי לצורך לחימה בדאעש חיוני שכוחות קרקעיים יילחמו לצד כוחות אוויריים. הוא הצביע על צבא סוריה של משטר אסד, הכוחות הכורדים וצבא סוריה החופשי ככוחות אפשריים לביצוע המשימה. עם זאת הוא הדגיש, כי צרפת לא תכניס את כוחותיה לסוריה (ספוטניק, 26 בנובמבר 2015).
  • התבטאות זאת מסמנת להערכתנו את ראשיתו של שינוי בעמדה הצרפתית הקודמת, שהתנגדה בכל תוקף למתן תפקיד למשטרו של בשאר אסד במאבק הבינלאומי נגד דאעש. מקורו של שינוי זה הינו לדעתנו הפיגוע האחרון בפאריס ואולי גם התקיפות האוויריות הרוסיות. עמדה צרפתית זאת עלולה להחליש את ארגוני המורדים האחרים, ובכלל זאת את ארגוני המורדים הפרו-מערביים, שעל תמיכתם מתבססת האסטרטגיה של ארה"ב.

 

גרמניה
  • רמטכ"ל צבא גרמניה וולקר ויקר (Volker Wieker) אמר, כי גרמניה מתכננת לשלוח כוחות למזרח התיכון כחלק מתרומתה לקואליציה הנלחמת בדאעש בסוריה. לדבריו תשלח גרמניה 1,200 חיילים. כמו כן יכלול הסיוע הגרמני פריסה של מטוסי תקיפה ומטוסי ביון, לליווי נושאת המטוסים הצרפתית, שנשלחה למזרח הים התיכון. לדבריו גרמניה נמצאת במשא ומתן עם ירדן ותורכיה לגבי אפשרות השימוש בבסיסים שבשטחן לצורך הפעלת המטוסים הגרמניים. התוכנית צריכה עוד לעבור אישור בפרלמנט. הפריסה של הכוחות תחל, לדברי הרמטכ"ל, מיד לאחר שיתקבל האישור (פיננשל טיימס, 30 בנובמבר 2015).
בריטניה
  • ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון הודיע על החלטתו להרחיב את הקמפיין הצבאי של בריטניה נגד דאעש. לדבריו, דאעש מציב בפני בריטניה ואזרחיה איום גדול ולפיכך נדרשת תגובה כוללת נגדו. עם זאת הוא שלל לפי שעה את האפשרות לפריסת יחידות צבא בריטיות בשטח (אתר הפרלמנט הבריטי, 26 בנובמבר 2015). מיקל פאלון, שר ההגנה הבריטי אישר, כי בכוונת בריטניה לשלוח למזרח התיכון מטוסי קרב מסוג טורנדו וטייפון וכלי טיס לא מאוישים מסוג ריפר. לדבריו על בריטניה להמשיך ולפגוע בדאעש באופן משמעותי יותר, בעיקר באזור אלרקה (סנדיי טלגרף, 28 בנובמבר 2015). ב-1 בדצמבר 2015 הצביע הקבינט הבריטי פה אחד לטובת תקיפות אוויירות בריטיות בסוריה. ההחלטה תועלה בפני הפרלמנט ב-2 בדצמבר 2015.

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

  • גם השבוע ביצעו מטוסי קרב של רוסיה מספר רב של תקיפות אוויריות נגד יעדים בסוריה. רוב התקיפות בוצעו  באזורי חמאת, אדלב, דיר אלזור, חלב, חמץ, דרעא אללד'אקיה ודמשק. על פי דיווח מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם מאז תחילת התקיפות האוויריות של רוסיה נהרגו יותר מ-1,500 בני אדם, כשליש מהם אזרחים. על פי הדיווח נהרגו בתקיפות הללו 419 פעילי דאעש ו- 598 פעילי ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים נוספים. כמו כן נהרגו 485 אזרחים כולל 117 ילדים ו-47 נשים (30 בנובמבר 2015,  AFP).
  • במקביל ממשיכה רוסיה במלחמה התקשורתית נגד ארה"ב ומדינות הקואליציה. דימיטרי פסקוב, דובר נשיא רוסיה, טען, כי תקיפות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש במהלך 15 החודשים האחרונים הביאו דווקא להתרחבות השטח שבשליטתו. לדבריו ההתקפות האוויריות של רוסיה הן אלה הן שהובילו לשינוי במגמת ההתפשטות של דאעש, אף שהחלו לפני זמן קצר בלבד. לדבריו מציעה רוסיה למדינות הקואליציה לשתף עימה פעולה בתחום המודיעין ואיתור המטרות אך עד כה הן לא נענו לכך (ספוטניק, 28 בנובמבר 2015).
יירוט המטוס הרוסי על ידי תורכיה (השלמה)
  • התקרית של ה-24 בנובמבר 2015 בה יירט מטוס קרב תורכי מטוס קרב רוסי מדגם סוחוי 24, המשיכה להכות גלים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קבע, כי לאירוע יהיו השלכות רציניות על יחסי שתי המדינות והאשים את תורכיה בתמיכה כלכלית בדאעש (קרי, רכישת נפט) ובהגנה צבאית עליו[1]. במקביל נקטה רוסיה שורה של צעדים נגד תורכיה: משרד ההגנה הרוסי הודיע על הפסקת התיאום הצבאי עם תורכיה. כן הודיעה  רוסיה על נקיטה בשורה של סנקציות כלכליות. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב המליץ לאזרחים הרוסים, שלא להגיע לתורכיה "מטעמים בטחונים" (RT28 בנובמבר 2015).
  • במישור הצבאיהודיע המטכ"ל הרוסי, כי כתגובה מיידית ילוו מטוסי התקיפה הרוסיים במטוסי יירוט. כמו כן תוצב ספינת הדגל של הכוח הימי הרוסי עליה מותקנת מערכת הגנה אווירית מסוג S-300,בים התיכון סמוך לחופי אללאד'אקיה. בנוסף לכך הציבו הרוסים מערכות הגנה אווירית מסוג S-400על אדמת סוריה.נשיא רוסיה פוטין אמר, כי רוסיה הציבה את מערכות ההגנה האווירית בסוריה מאחר, שהיא מחויבת לשמור על המטוסים הרוסיים (@confkict news, 27 בנובמבר 2015). מנגד, דובר מטעם כוחות הקואליציה אמר, כי הצבת מערכות הגנה אווירית מדגםS-400  בסוריה לא תשפיע על התקפות הקואליציה בשטח סוריה (ספוטניק, 27 בנובמבר 2015).

עיקרי התפתחויות בסוריה

כללי

בצפון מערב סוריה לא חלו השבוע שינויים מהותיים בשטח. צבא אלפתח, מסגרת-על שבראשה עומד ארגון ג'בהת אלנצרה, זכה השבוע להישגים מקומיים באזור הכפרי, שמדרום-מערב לחלב. כמו כן נחל צבא סוריה שורה של מפלות מקומיות מצפון מזרח לאללאד'קיה ומדרום מזרח לחמץ. בקרבות הללו דווח על הרוגים נוספים לאיראנים ולחזבאללה ביניהם קצין איראני בכיר, בדרגת תת-אלוף, שנהרג באזור חלב.

 

  • לטענת מקורות כורדיים נכנסו כחמישים חיילים אמריקאים לאזור קובאנה, שבקרבת הגבול הסורי עם תורכיה. זאת במסגרת אישור, שנתן הנשיא אובמה לאחרונה, לשיגור חיילי כוחות מיוחדים אמריקאים למשימות של תיאום עם הכוחות המקומיים (26 בנובמבר 2015,  AFP ). חיילים אלה יאמנו ככל הנראה את הכוחות הכורדיים המקומיים (YPG). מקור בקרב הכוחות הכורדים מסר, שמטרת המשלחת הצבאית האמריקאית הינה תכנון כיבושו של אזור ג'ראבלס (אזור שדרכו עוברים פעילי דאעש בדרכם לתורכיה וממנה) והעיר אלרקה ("עיר הבירה" של דאעש). כמו כן יתאמו הכוחות הללו בין הקואליציה הבינלאומית לבין הכוחות הפועלים בשטח (27 בנובמבר 2015,  aljazeera.net ).
מרחב חלב
  • גם השבוע נמשכה הלחימה במרחב הכפרי שמדרום לחלב:
  • ב-28 בנובמבר 2015 דווח, כי פעילי צבא אלפתח כבשו מידי מיליציות שיעיות הנתמכות ע"י איראן את הכפר תל באג'ר (כ-27 ק"מ מדרום מערב לחלב). ביוטיוב הועלה סרטון בו נראים כמה עשרות מלוחמי המיליציות הללו נמלטים מהמקום, בשעה שטנקים ונגמ"שים של צבא אלפתח נכנסים אליו (28 בנובמבר 2015,   חשבון הטוויטר سيف السودان@SaqrQaaid; youtube ).
  • ב-27 בנובמבר 2015 בלמו פעילי ג'בהת אלנצרה ניסיון התקדמות של כוח הנתמך ע"י איראן לעבר הכפר אלחויז (Al Huwayz, כ-8.5 ק"מ מדרום לחלב) (27 בנובמב ר 2015,  חשבון הטוויטר صوت شــامـي@3z_sham ). ג'בהת אלנצרה פרסם סרטון, בו דיווח אחד מפעיליו על הריגתם של למעלה מעשרים חיילים איראנים ופעילי חזבאללה ולקיחה בשבי של כמה פעילים (26 בנובמבר 2015,   חשבון הפייסבוק Shaam Network ).
  • בשדה התעופה כוירס, שממזרח לחלב, נמשכו עימותים מקומיים בין צבא סוריה לבין פעילי דאעש(מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 28 בנובמבר 2015). דאעש פרסם תמונות של מחבל מתאבד ממוצא תוניסי, שנשלח לבצע פעולת התאבדות באמצעות מכונית תופת בשדה התעופה. ב-29 בנובמבר 2015 דווח באתר סורי לזכויות אדם, כי נערכו טקסי הלוויה   ל-24 קצינים מצבא סוריה, שנהרגו בקרבות עם פעילי דאעש באזור שדה התעופה בהם אלוף משנה (עקיד) ושניים בדרגת סרן (נקיב)  (29 בנובמבר 2015,  syriahr.com ).
אזור קלמון
  • לאחר משא ומתן ממושך, שארך למעלה משנה, התקיימו חילופי שבויים בין ממשלת לבנון לבין ג'בהת אלנצרה. במסגרת חילופי השבויים שוחררו 16 חיילים חטופים לבנוניים תמורת שמונה מעצורי ג'בהת אלנצרה. כמו כן נמסר, כי בתמורה לחיילים הלבנוניים יקבל ג'בהת אלנצרה ציוד ואספקה ותאושר העברה של פצועים מאזור מאלזבאדני לשדה התעופה בירות ומשם לטיפול בתורכיה (אלערביה אלחדת', 29 בנובמבר 2015). בנוסף לכך שוחררו שלושה פעילי חזבאללה, שנשבו על ידי ג'בהת אלנצרה בקרבות באזור חלב (חשבון הטוויטר של מנהל רדיו קול בירות, 29 בנובמבר 2015).  כדי לאפשר את חילופי השבויים הוכרז על הפסקת אש באזור קלמון למשך יומיים .
מחוז חמץ
  • באזור העיירה מהין, שמדרום מזרח לחמץ,נמשכו ההתכתשויות בין דאעש לבין צבא סוריה, המסתייע בכוח איראני ובפעילי חזבאללה. נמסר, כי צבא סוריה ספג פגיעות בהתכתשויות הללו. ב-27 בנובמבר 2015 דווח, כי נהרגו תשעה-עשר חיילים, שניסו להתקדם באזור שממזרח למהין, בסיוע אווירי רוסי. בתקרית זו, הצליחו פעילי דאעש להשמיד ארבעה טנקים ונגמ"ש (a3maqagency.wordpress.com, 27 בנובמבר 2015).
מחוז אללד'אקיה
  • ב-27 בנובמבר 2015 דיווח ג'בהת אלנצרה, כי פעילי הארגון כבשו את ג'בל אלזאהיה (Jabal al Zahiyah) כ-33 ק"מ מצפון מזרח לאללאד'קיה, סמוך לגבול סוריה-תורכיה. בסרטון, שפרסם הארגון נראות גופות של חיילי צבא סוריה וכן נשק שלל שנפל לידי הארגון בין היתר: טנק, דחפור, רובי קלצ'ניקוב ומקלעים (27 בנובמבר 2015,   חשבון הטוויטר مراسل جبهة النصرة@morasel_jn1 ).
מחוז אדלב
  • זרוע ההסברה של ג'בהת אלנצרה פרסמה סרטון המתעד את פעילי הארגון מוציאים להורג חיילים של צבא סוריה, שככל הנראה נלקחו בשבי על ידי הארגון בשדה התעופה אבו אלט'הור. הדובר בסרטון מציג את השתלשלות האירועים, שהביאו לכיבוש שדה התעופה הצבאי על ידי הארגון (25 בנובמבר 2015,  Conflict News@ ).

בראשית ספטמבר 2015 הצליחו פעילי ג'בהת אלנצרה, בחסות סופת החול שהייתה באזור, לכבוש את שדה התעופה הצבאי אבו אלט'הור לאחר מצור של כשנתיים. כ-250 לוחמים של צבא סוריה, שהיו נצורים במקום, נלקחו אז בשבי ועשרות חיילים נוספים נהרגו. בזמנו דווח, כי פעילי ג'בהת אלנצרה תפסו מטוסים, מסוקים, תחמושת וציוד רב, שהושארו במקום. עתה נראה כי שבויים רבים מצבא סוריה, שנפלו לידי ג'בהת אלנצרה, הוצאו להורג.

 

מחוז אלרקה
  • דאעש מנהל מלחמת תעמולה נגד רוסיה במסגרתה הוא מבליט את האבידות הנגרמות לאזרחים באלרקה ונמנע מלהתייחס לאבידות שסופגת התשתית הצבאית שלו. ב-26 בנובמבר 2015 פרסם דאעש סרטון, שבו נראות מכוניות שרופות, מבנים הרוסים, פצועים וילדים הרוגים כתוצאה מתקיפות מטוסי קרב רוסים על העיר אלרקה (Al Raqqah). אחד הדוברים בסרטון טוען שהרוסים עשו שימוש בתקיפות בפצצות מצרר (26 בנובמבר 2015,  a3maqagency.wordpress.com ).
דרום רמת הגולן
  • הלחימה בין צבא אלפתח בראשות ג'בהת אלנצרה לבין חטיבת שהדאא' אלירמוכ המזוהה עם דאעש, גורמת להתמרמרות ולכעס בקרב התושבים המקומיים. בעמודי הפייסבוק של התושבים המקומיים נקראו משפחות הלוחמים להשיב את בניהן הביתה ולהימנע ממלחמת אחים ופעולות נקמה. זאת במיוחד לאור העובדה, כי לוחמי שני הצדדים הם תושבי אותו האזור. אנשי דת ונכבדים קראו לעצור את הלחימה ולפנות לבוררות ל"וועדה משפטית" (24 בנובמבר 2015,  Syria Newsdesk ).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

כללי

השבוע המשיך צבא עיראק במאמציו לבסס שליטתו סביב העיר אלרמאדי. על פי מקורות בצבא עיראק הצליח לפרוץ את ביצורי דאעש במזרח העיר. מנגד, תקף דאעש את מתחם בתי הזיקוק הנפט בעיר ביג'י, בניסיון להשיב לידיו את השליטה על האזור (ללא הצלחה). למרות אמצעי האבטחה הרבים בבגדאד. נמשך גל הפיגועים שיוזם דאעש אף כי השבוע חלה ירידה בהיקפו.

 

העיר בגדאד וסביבותיה
  • בעקבות הגברת אמצעי הביטחון בבגדאד בעקבות גל פיגועי תופת בעיר חלה השבוע ירידה בהיקף הפיגועים. עם זאת גם השבוע נהרגו בבגדאד שני בני-אדם בשני פיצוצי מטענים. אחד-עשר בני-אדם נוספים נפצעו (רדיו סוא, 27 בנובמבר 2015). ב-28 בנובמבר 2015 אותרו ונוטרלו ארבעה מטעני נפץ. כמו כן אותר משגר רקטות (שפק ניוז, 29 בנובמבר 2015).
סנג'אר
  • גם לאחר כיבוש אזור סנג'אר על-ידי כוחות הפשמרגה נמשכת הלחימה. תשעה פעילי פשמרגה נהרגו ב-28 בנובמבר 2015 ממטען חבלה דרומית לסנג'אר (אלבואבה, 28 בנובמבר 2015). בסנג'אר התגלה ב-28 בנובמבר 2015 קבר אחים נוסף של יזידים, שנרצחו על-ידי דאעש. בקבר נמצאו כ-110 גופות (בי בי סי בערבית, 28 בנובמבר 2015).
מחוז אלאנבאר
  • על-פי מקורות צבא עיראקיים מכתר צבא עיראק את העיר אלרמאדי. לטענתם הצליח צבא עיראק לפרוץ את ביצורי דאעש, שבמזרח העיר (אלבואבה, 28 בנובמבר 2015; אלצבאח אלג'דיד, 28 בנובמבר 2015). בתקשורת האמריקאית דווח, כי פעילי דאעש מונעים מאזרחים לברוח מאלרמאדי ומאיימים להרוג כל מי שינסה לברוח (The Wall Street Journal, 1 בדצמבר 2015).
  • צבא עיראק דיווח, כי לדאעש נגרמו עשרות הרוגים במחוז אלאנבאר, בתקיפה אווירית של כוחות הקואליציה (29 בנובמבר 2015). כמו כן הושמד ציוד של דאעש באותה תקיפה (כל אלעראק, 29 בנובמבר 2015). מקור ביטחוני עיראקי מסר ב-29 בנובמבר 2015, כי מושל מחוז אלאנבאר מטעם דאעש, אנור חמאד (המכונה אבו חארת' אלקאצ'י), נהרג בתקיפה הקואליציה הבינלאומית במרכז העיר אלרמאדי (ערוץ אלבע'דאדיה, 29 בנובמבר 2015).
מחוז צלאח אלדין
ביג'י
  • ב-23 בנובמבר 2015 תקף דאעש את מתחם בתי הזיקוק של העיר ביג'י בניסיון להשיב לידיו את השליטה על אזור (אלקדס אלערבי, 23 בנובמבר 2015). דאעש פרסם סרטון הטוען לשליטת הארגון על תחנת כוח מצפון-מזרח לעיר ביג'י (אעמאק, 24 בנובמבר 2015). מנגד, ב-29 בנובמבר 2015 הודיע האדי אלעאמרי, מפקד בכיר במליציות השיעיות המסייעות לצבא עיראק, כי נפת ביג'י שוחררה באופן מלא מידי דאעש (האתר העיראקי אלמסתקבל ניוז, 29 בנובמבר 2015).
סאמראא'
  • ב-29 בנובמבר 2015 הודיעו כוחות הביטחון העיראקיים כי הרגו 75 פעילים של דאעש ממערב לסאמראא', אחד מהם מפקד בכיר בארגון. לדבריהם הושמד ציוד רב של הארגון. המפקד הבכיר שנהרג הוא עלי עבדאללה אלעסאפי, האחראי הצבאי של האזור המערבי של העיר סאמראא' (מוג'ז אלעראק, 29 בנובמבר 2015).

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע המשיכו כוחות הביטחון המצריים בפעילותם הצבאית נגד שלוחת סיני של דאעש. במסגרת זאת הם קיימו פעילות אינטנסיבית בעיקר במרחב רפיח – אלשיח' זויד – אלעריש.בפעילות נהרגו עשרות פעילים ג'האדיסטים, עשרות חשודים נעצרו, הוחרמו אמצעי לחימה ונוטרלו מטעני חבלה רבים.
  • ב-24 בנובמבר 2015 בוצעה מתקפת טרור משולבת בבית המלון Swiss Innבאלעריש.במקום שהתה אותה עת ועדה משפטית, שהגיעה כדי לפקח על הבחירות לפרלמנט בצפון חצי-האי סיני. בתחילה התפוצצה בכניסה למלון מכונית התופת לאחר מכן התפוצץ מחבל מתאבד, שהיה לבוש חגורת נפץ. מחבל שלישי נכנס לבית המלון וירה לכל עבר. כתוצאה מההתקפה נהרגו ארבעה בני אדם: שוטר ושלושה שופטים. 12 בני אדם נפצעו, תשעה מהן אנשי כוחות הביטחון (עמוד הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים,  24 בנובמבר 2015).
  • מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות לפיגוע בהודעה רשמית, שפרסם בחשבון טויטר המזוהה עימו (24 לנובמבר 2015). המחבל, שנהג במכונית התופת הוא אסמאעיל אחמד אסמאעיל, בן 21, סטודנט מהכפר אלשיח'. המחבל, שהתפוצץ עם חגורת הנפץ הינו עמר מחמוד עבד אלפתאח אחמד, בן 30, סטודנט ממדינת אלנצר (אזור קהיר). בתקשורת המצרית דווח, כי השנייםהגיעו לחצי האי-סיני לפני כשלושה חודשים (אליום אלאבע, 27 בנובמבר 2015).
  • בעקבות הפיגוע העלו כוחות הביטחון המצריים את רמת הכוננות ברוב שכונות העיר אלעריש. במסגרת זאת הם הגבירו את הנוכחות הצבאית, סגרו את הכניסות לדרום אלעריש ולמערבה, והגבירו את הבדיקות במחסומים. כמו כן הועלתה הכוננות בשיח' זויד (אלוטן, 25 בנובבמר 2015).
פיגוע במחסום מדרום לעיר גיזה
  • שני רעולי פנים שרכבו על אופנוע ירו למוות בשני שוטרים ובשני אנשים נוספים מכוח מנהלת הביטחון של גיזה (כ-11 ק"מ מדרום לקהיר). הפיגוע בוצע במחסום באזור אלמנואת (Al Manawat)  (אתר youm7.com, 29 בנובמבר 2015).מאוחר יותר הודיעו  גופי ביטחון הפנים במצרים, כי ידועה להם זהות מבצעי הפיגוע. ב-28 בנובמבר 2015 פורסמה באתר המזוהה עם דאעש הודעה בה מקבל מחוז מצרים של דאעש אחריות על הריגתם של לפחות חמישה מקציני משרד הפנים המצרי ופציעתם של רבים אחרים (28 בנובמבר 2015,  dabiqnews.com ).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
אזור דרנה
  • מועצת השורא של לוחמי הג'האד בדרנה, המזוהה עם אלקאעדה, פתחה במבצעשמטרתו לכבוש מידי דאעש את אזור אלפתאא'ח, דרומית-מזרחית לדרנה. השבוע לא חל שינוי במצב בשטח והמערכה טרם הוכרעה. מקורות ג'האדיסטים טוענים שהסיבה לכך היא שצבא לוב, שבפיקודו של חפתר, פוגע בדרכי האספקה למועצת השורא של לוחמי הג'האד בדרנה והוא מתקיף מדי פעם את עמדותיה (אלוסט, 25 בנובמבר 2015; אלג'זירה.נט, 28 בנובמבר 2015).
  • ארגון אלקאעדה במע'רב האסלאמי, הזרוע הרשמית של אלקאעדה בצפון אפריקה פרסם בדף הטוויטר שלו דברי שבח למפקד הארגון חמיד אלשריעי, אשר נהרג בדרך שבין דרנה לבנע'אזי. לדבריהם נהרג המפקד, יחד עם פעילים נוספים מיחידתו, ממארב. הם יצאו מדרנה כדי לסייע לאנשיהם בבנע'אזי אך נורו ממארב לפני שהספיקו להגיע ליעדם.
סרת
  • בכיר בדאעש האחראי על לשכת ההסברה בארגון, המכונה אבו ג'לאל המרוקני, נהרג בתקיפות, שביצעו כוחות חיל האוויר של הוועידה הלאומית הכללית הלובית באזור סרת ב-24 בנובמבר 2015 (אתר eremnews, 24 בנובמבר 2015; דף הפייסבוק של כוחות האוויר הלוביים, 24 בנובמבר 2015).
 אג'דאביא
  •  ב-25 בנובמבר 2015 חיסל דאעש שני שיח'ים סלפים וצעיר, בשל התנגדותם לדאעש השולט על העיר (כ-355 ק"מ דרומית מזרחית לסרת). דאעש קיבל אחריות להרג אחד מהשיח'ים, וליד טאהר אלשאע'רי (אלחיאת,  27 בנובמבר 2015; אח'באר ליביא 24, 27 בנובמבר 2015).

פעולות הטרור של דאעש

תוניסיה
  • ב-24 בנובמבר 2015 מחבל מתאבד, שלבש אפוד נפץ פוצץ עצמו סמוך לאוטובוס, שהסיע אנשי משמר הנשיאות של תוניסיה. לפחות 12 מאנשי המשמר נהרגו. הפיצוץ אירע בשדרה המרכזית של הבירה תוניס (רויטרס, 25 בנובמבר 2015).
  • דאעש פרסם הודעה בה הוא מקבל אחריות לפיגוע ההתאבדות. בהצהרה נאמר שהפיצוץ הביא להריגתם של כמה עשרות אנשי משמר הנשיאות בלב  העיר תוניס.  את הפיגוע ביצע לדברי ההודעה מחבל המכונה אבו עבדאללה התוניסי. שלטונות תוניסיה הודיעו, כי שמו האמיתי של המחבל הוא חסאם אלעבדלי, רוכל בן 27 משכונה עממית באזור סמוך לבירה תוניס. שכניו סיפרו, כי בשלוש השנים האחרונות הוא עבר תהליך הקצנה והחל להתבודד ולהעביר את זמנו בבית ובמסגד. אלעבדלי נעצר באוגוסט 2015 בחשד שהוא משתייך לארגון טרור וברשותו נמצאו ספרים בנושא הג'האד, אך הוא שוחרר בהחלטת התביעה (רויטרס, 25 בנובמבר 2015; akhbardawlatalislam.wordpress.com, 25 בנובמבר 2015; france24, 26 בנובמבר 2015).
  • נשיא תוניסיה הכריז על עוצר בבירה ועל השבת מצב החירום במדינה למשך חודש. ב-25 בנובמבר הודיע משרדו על סגירת הגבולות עם לוב למשך 15 יום בשל חשדות, שחגורת הנפץ הגיעה מלוב.
  • בעקבות הפיגוע הכריזו שלטונות תוניסיה על מצב חירום ועל סגירת הגבול עם לוב. מוקדם יותר הודיעו השלטונות על מעצר חולייה, שהתכוונה לבצע פיגועים במקביל במספר בתי מלון מתקנים חיוניים ונגד פוליטיקאים במחוז סוסה. חלק חברי החוליה עברו אימונים בלוב. ברשותם נתפסו רובים, חומרי נפץ וחגורות נפץ.
  • משרד הפנים התוניסאי הודיע, כי עד כה נעצרו 26 חשודים במעורבות בהתארגנות המכונה "גדוד אלפרקאן". התארגנות זאת מנתה שתי חוליות בהנהגת שני פעילים ששבו מסוריה, שם נלחמו בשורות דאעש. בכלי התקשורת התוניסאיים דווח, כי חלק מהעצורים הודו, שחיכו להגעת חגורות נפץ מפעיל תוניסאי הנמצא בצבראתה, שבלוב. להערכת שלטונות תוניסיה, הפיגועים היו אמורים להתבצע במקביל לפיגועים בפאריס (רויטרס, 17 בנובמבר 2015; אח'ר ח'בר און לאין, 11 בנובמבר 2015; בואבת אפריקיא אלאח'באריה, 15 בנובמבר 2015; אלג'רידה, 27 בנובמבר 2015).
  • בעקבות הפיגוע פרסם דאעש ב-28 בנובמבר 2015 אינפוגרף המתאר את הפיגועים, שביצע בתוניסיה. על פי המידע שהציג דאעש, מאז הפיגוע במוזיאון בארדו בעיר תוניס ב-18 במרץ 2015 הוא ביצע שישה פיגועים נוספים בתוניסיה. לדבריו נהרגו ונפצעו בפיגועים הללו מאה אזרחים זרים ו-76 אנשי כוחות הביטחון התוניסאיים (28 בנובמבר 2015,  akhbardawlatalislam.wordpress.com ).
  • גל הפיגועים הפוקד את תוניסיה מאז הפיגוע במוזיאון בארדו (מרץ 2015), ניזון להערכתנו מתשתיות טרור של דאעש הממוקמות בלוב. תשתיות אלו הופכות את לוב ל"יצואנית" של טרור למדינות צפון אפריקה כאשר דומה, כי תוניסיה נתפסת כ"חוליה חלשה" והיא זאת, אשר "נמצאת על הכוונת" של דאעש.

 

בנגלדש
  • ארגון דאעש קיבל אחריות לתקיפה של מתפללים במסגד שיעי בצפון בנגלה דש (26 בנובמבר 2015, AFP ).
מאלי
  • גורמים ג'האדיסטים תקפו ב-28 בנובמבר 2015  בסיס של האו"ם במאלי, בעיר הצפונית קידאל (Kidal). שלושה בני אדם נהרגו וכעשרים נוספים נפצעו. שניים מההרוגים הם  אנשי כוחות שמירת השלום של האו"ם מגינאה. ההרוג הנוסף הוא אזרח שעבד בבסיס. התארגנות המזוהה עם אלקאעדה המכנה עצמה אנצאר אלדין קיבלה אחריות על הפיגוע בשיחת טלפון לסוכנות הידיעות הצרפתית. על פי ההודעה בוצע הפיגוע בתגובה לביזוי ארצם על ידי "אויבי האסלאם" (רויטרס, 28 בנובמבר 2015).
צרפת
  • גורמי מודיעים צרפתים טוענים שצלאח עבד אלסלאם, אחד המחבלים, שביצעו את מתקפת הטרור בפאריס ונמלט לבלגיה, הצליח להגיע לסוריה. צלאח עבד אלסלאם נמלט מבלגיה בעיצומו של גל המעצרים הנרחב, שביצעו כוחות הביטחון במדינה. הוא נצפה במכונית סמוך לעיר ליאז' בבלגיה משם הצליח לעלות על הכביש המוביל לגרמניה (30 בנובמבר 2015,  CNN ).

פעילות סיכול ומנע

בריטניה
  •  ראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון אמר, כי במהלך השנה האחרונה חשפו משטרת בריטניה ושירותי הביטחון שלה כשבע תשתיות טרור, שהתכוונו לבצע פיגועים על אדמת בריטניה, תשתיות אלו היו קשורות לדאעש או שפעלו בהשראתו. לדבריו האיום גבר בחודשים האחרונים מכיוון שדאעש החל לאמן בסוריה פעילים לביצוע פיגועים רבי נפגעים ברחבי העולם (28 בנובמבר 2015, The Long War Journal ).

פעילות תודעתית

  • דאעש הוציאו ביטאון בשפה הרוסית. על שער הפרסום נראה צילום של שברי מטוס, שלטענת דאעש הוא המטוס הרוסי, שהופל בשמי חצי האי סיני. הביטאון מזכיר בפורמט שלו את ביטאון דאעש באנגלית דאביק. זהו פרסום נוסף במסגרת "האימפריה התקשורתית" של דאעש, המכוונת לקהלי יעד שונים ברחבי העולם.

[1]בכתבה שפורסמה בעיתון הגרמני בילד דווח אודות מעורבותם של גורמים תורכיים ברשת סחר בלתי חוקי בנפט הנשלטת על ידי דאעש . העיתון מציין, כי תורכיה הפכה לצרכנית מובילה של רשת הסחר הזאת (ספוטניק, 28 בנובמבר 2015).