מבט לאיראן

23 בנובמבר - 6 בדצמבר 2015 מאת: ד"ר רז צימט
ח'אמנהאי נואם בפני מפקדי הבסיג'

ח'אמנהאי נואם בפני מפקדי הבסיג'

תא

תא"ל עבד אלרזא מג'ירי

סלימאני (דף פייסבוק המקורב למשמרות המהפכה, 25 בנובמבר 2015(

סלימאני (דף פייסבוק המקורב למשמרות המהפכה, 25 בנובמבר 2015(

סלימאני מתפלל במטוס

סלימאני מתפלל במטוס

פגישת הנשיא פוטין והמנהיג ח'אמנהאי בטהראן

פגישת הנשיא פוטין והמנהיג ח'אמנהאי בטהראן

פגישת ולאיתי-אסד ( אירנ

פגישת ולאיתי-אסד ( אירנ"א, 29 בנובבמר 2015)

אבו-עזראא'יל מביע נאמנות לח'אמנהאי

אבו-עזראא'יל מביע נאמנות לח'אמנהאי

טילי

טילי "זלזאל" (איסנ"א, 24 בנובמבר 2015)

שני האזרחים הקנייתיים שנעצרו (אלג'זירה, 28 בנובמבר 2015).

שני האזרחים הקנייתיים שנעצרו (אלג'זירה, 28 בנובמבר 2015).

error

עיקרי הדברים
  • הרוגים נוספים למשמרות המהפכה וללוחמים שיעים הפועלים בחסותם בסוריה. בין ההרוגים: קצין בכיר בדרגת תא"ל.
  • איראן הכחישה את הדיווחים על פציעתו בסוריה של מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, קאסם סלימאני. בשבוע החולף התפרסמו תמונות, סרטון וריאיון עם סלימאני, נועדו להזים את השמועות על פציעתו.
  • איראן ממשיכה להביע את מחויבותה למשטר הסורי ולנשיא אסד. בפגישה בין נשיא רוסיה למנהיג איראן הדגישו שני המנהיגים, כי לא יסכימו לפתרון בסוריה, שלא יהיה על דעת ממשלת סוריה.
  • שני אזרחים נעצרו בקניה בחשד, שניסו לגייס אזרחים לפעילות ריגול וטרור בשליחות כוח קדס של משמרות המהפכה. 

 

הצהרות בכירים איראנים בנוגע למעורבות איראן באזור
  • המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, התייחס, בנאום בפני מפקדי זרוע הבסיג' של משמרות המהפכה, להתפתחויות באזור. בנאום לרגל שבוע הבסיג', שצוין באיראן, מתח ח'אמנהאי ביקורת על מדיניות ארצות-הברית ובעלות בריתה בעיראק ובסוריה והאשים אותן בתמיכה בטרוריסטים במדינות אלה. הוא טען, כי למדינות המערב אין כל זכות לקבל החלטות עבור הסורים.
  • בהתייחסו למצב בבחרין אמר ח'אמנהאי, כי כל מה שהעם בבחרין רוצה הוא דמוקרטיה. הוא גינה את ממשלת בחרין המדכאת, לדבריו, את דרישות האזרחים במדינה ואמר כי מדובר בשלטון עריץ של מיעוט הממשיך בדרכו של הח'ליפה האומיי יזיד.
  • ח'אמנהאי התייחס בדבריו גם למצב בזירה הפלסטינית ואמר, כי האנתיפאדה השלישית של העם הפלסטיני בגדה המערבית החלה וכי איראן תתמוך במאבק העם הפלסטיני ככל יכולתה. הוא ציין, כי פלסטין נמצאת תחת כיבוש מזה למעלה משישים שנה ובתקופה זו התחלפו כמה דורות של פלסטינים, אך השאיפות הפלסטיניות נותרו בעינן (אתר המנהיג העליון, 25 בנובמבר 2015).
  • מפקד הבסיג', מחמד-רזא נקדי (Mohammad Reza Naqdi), שב וחזר בריאיון לטלוויזיה האיראנית לרגל שבוע הבסיג' על עמדתה הרשמית של איראן, כי משמרות המהפכה והבסיג' מספקים "ייעוץ צבאי" לצבאות סוריה ועיראק ומשתפים אותם בניסיונה הצבאי של איראן, אך אינם משגרים כוחות לוחמים למדינות אלה (תסנים ניוז, 23 בנובמבר 2015).
  • נציג המנהיג העליון במשמרות המהפכה, חג'ת אלאסלאם עלי סעידי (Hojjat ul-Islam Ali Sa'idi), אמר בכנס לרגל שבוע הבסיג', כי גבולות איראן הגיעו עד לים התיכון ולמצרי באב אלמנדב וממשיכים להתרחב. הוא ציין, כי המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, נושא כיום את דגל ההתנגדות וכי הניצחונות המתרחשים באזור הם כתוצאה מהעוצמה ומהיושר שלו (פארס, 25 בנובמבר 2015).
  • מפקד כוחות היבשה של משמרות המהפכה, מחמד פאכפור (Mohammad Pakpour) אמר בכנס של אנשי דת ובכירים שבטיים סונים ושיעים במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן (Sistan va Balochestan), כי נוכחות "היועצים" האיראנים בחזיתות הלחימה בסוריה ובעיראק הגיונית ונחוצה ובלעדיה איראן הייתה צריכה להיאבק נגד הטרור התכפירי בתוך גבולותיה שלה. עוד אמר פאכפור, כי היה צריך להפנות את כל יכולות הצעירים המוסלמים לשחרור ירושלים ול"טיהור פלסטין מזוהמת המשטר הציוני", שהוא האויב המרכזי של האומה המוסלמית,  אך המאבק הפנימי המתנהל בתוך המדינות המוסלמיות נגד הטרוריסטים אינו מאפשר זאת  (ספאה ניוז, 1 בדצמבר 2015).
מעורבות איראן בסוריה
  •  בשבועיים האחרונים נהרגו בסוריה לפחות עשרה לוחמי משמרות המהפכה, אחד מהם קצין בכיר בדרגת תא"ל: עבד אלרזא מג'ירי (Abolreza Majiri), מדיביזיה 14 (אמאם חסין, Imam Hossein) במחוז אצפהאן, נהרג בחלב. כמו כן נהרג בסוריה עבד אלרשיד רשואנד (Abdolrashid Reshvand), מפקד גדוד בכרג' שבמחוז אלברז (Alborz)
  • בנוסף הובאו לקבורה בשבוע שעבר לפחות תשעה לוחמים איראנים ופקיסטאנים, שנהרגו לאחרונה בסוריה ומועד מותם לא דווח. התקשורת האיראנית הבליטה את העובדה, כי שלושה מבין ההרוגים האיראנים, שהובאו לקבורה, היו ממוצא סוני (עצר-י איראן, 29 בנובמבר 2015). בעקבות ההרוגים האחרונים חצה מספר ההרוגים האיראנים, מאז החלה המתקפה הקרקעית הסורית בחודש אוקטובר, את קו השבעים.
  • בשבוע החולף התפרסמו בתקשורת האיראנית וברשתות החברתיות תמונות וסרטון של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני. פרסום התמונות נועד להזים שמועות, שנפוצו בתקשורת המערבית והערבית על מותו או פציעתו בסוריה. בסרטון, שהופץ מתועד סלימאני בחדר מבצעים בלוויית אכרם עבאס אלכעבי (Akram Abbas al-Ka'bi), מפקד המיליציה השיעית העיראקית חרכת חזבאללה אל-נג'באא (Harakat Hezbollah al-Nujaba). המועד בו צולמו התמונות והסרטון אינו ידוע.
  • הדיווחים אודות פציעתו של סלימאני הוכחשו בתוקף על-ידי איראן. דובר משמרות המהפכה, רמזאן שריף (Ramazan Sharif), אמר, כי סלימאני לא נפצע כלל וממשיך לסייע "להתנגדות האסלאמית בסוריה ובעיראק במאבקם בטרוריסטים". הוא טען, כי הדיווחים על פציעתו לכאורה של סלימאני הם שקרים המופצים על-ידי אמצעי תקשורת המזוהים עם "הציונות העולמית" במטרה להשפיע על דעת הקהל ועל לוחמי חזית ההתנגדות לנוכח ניצחונותיה האחרונים של חזית ההתנגדות בסוריה (24 בנובמבר 2015,  ספאה ניוז, Sepah News).
  • ב-30 בנובמבר 2015 פרסמה התקשורת האיראנית ריאיון, שהעניק קאסם סלימאני, יום קודם לכן לאתר איראני, בו התייחס בביטול לשמועות על פציעתו או מותו. סלימאני אמר בחיוך: "עברתי עמקים והרים כדי למצוא את מות הקדושים" (תסנים ניוז, 30 בנובמבר 2015).
  • בתוך כך הבליטה התקשורת האיראנית דיווח, שהתפרסם באתר הרוסי ספוטניק בנוגע למעורבותו לכאורה של סלימאני במבצע לחילוץ הטייס הרוסי, שניצל ממטוס הקרב, שיורט ב-24 בנובמבר 2015 על-ידי מטוס קרב תורכי.
  • האתר דיווח מפי אחד הקצינים הסורים, שהשתתפו בפעולה, כי סלימאני פיקד באופן אישי על המבצע, שבו השתתפו לוחמי קומנדו מחזבאללה ומצבא סוריה. בדיווח נמסר, כי לאחר הפלת המטוס הרוסי התקשר סלימאני לרוסים ועדכן אותם, כי יחידה מיוחדת המורכבת מכוחות מיוחדים של חזבאללה וצבא סוריה מוכנה לפעולת חילוץ והציע להטיל עליה את האחריות למשימה, מכיוון שהיא מכירה היטב את הגיאוגרפיה של האזור בו נפל המטוס (בהרי תרכמאן, שמצפון-מזרח ללאד'קיה). היחידה אכן נשלחה לביצוע המשימה בסיוע אווירי ומודיעיני רוסי. לדברי הקצין הסורי, סלימאני שהה בחדר המבצעים, שפיקד על המבצע, עד לסיומו המוצלח (תסנים ניוז, 26 בנובמבר 2015).
  • חבר המג'לס השמרני, עלי-רזא זאכאני (Ali-Reza Zakani), חשף בשבוע שעבר פרטים משיחת מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שהתקיימה במהלך נסיעתו של סלימאני למוסקבה בחודש יולי האחרון. בהרצאה בפני סטודנטים אמר זאכאני, כי סלימאני אמר לפוטין שהאיום המרכזי הניצב בפני רוסיה הוא 16 אלף צ'צ'נים הנלחמים בסוריה ובעיראק ויכולים לחזור לרוסיה ולהציב איום חמור עבור הקווקז באמצעות 30 מיליון מוסלמים נוספים. זאכאני אמר, כי פוטין השתכנע מדברי סלימאני ואימץ את ההצעה האיראנית להתערב צבאית בסוריה (פארס, 24 בנובמבר 2015). 
  • בפגישת נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, עם המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, שנערכה ב-23 בנובמבר, דנו שני המנהיגים בהתפתחויות בסוריה. עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג, שהשתתף בפגישה, אמר בריאיון עיתונאי, כי הנשיא פוטין הדגיש בפני ח'אמנהאי, שלא תושג שום הסכמה עם המדינות המשתתפות בשיחות הבינלאומיות בווינה על עתיד סוריה ללא תיאום עם איראן. כמו כן הדגישו שני המנהיגים, כי לא יסכימו לפתרון בסוריה, שלא יספק את רצונה של ממשלת סוריה (תסנים ניוז, 24 בנובמבר 2015). 
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, ביקר ב-29 בנובמבר 2015 בסוריה ונפגש עם נשיא סוריה, בשאר אסד. ולאיתי אמר, כי איראן רואה עצמה מחויבת להמשך תמיכתה בסוריה ובנשיא אסד בתנאים בהם המערב וכמה ממדינות האזור הכריזו "מלחמת עולם" נגד סוריה. ולאיתי הדגיש, כי קשריה של איראן עם סוריה ועם עיראק הם אסטרטגיים וכי איראן לא תקבל שום תוכנית שלום, שלא תאושר על-ידי ממשלת סוריה (אלף, 29 בנובמבר; מהר, 30 בנובמבר). במסגרת ביקורו באזור נועד ולאיתי גם עם מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה, בבירות.