חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (2 – 8 בדצמבר 2015)

המשך עידוד ביצוע פיגועי טרור מצד חמאס. כרזה המעודדת המשך פיגועי טרור מכל הסוגים.

המשך עידוד ביצוע פיגועי טרור מצד חמאס. כרזה המעודדת המשך פיגועי טרור מכל הסוגים.

תלמידי בית ספר מרפיח במפגן תמיכה והזדהות עם המחבלים הפלסטינים, שנהרגו בגל הטרור הנוכחי, דורכים על תמונתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו

תלמידי בית ספר מרפיח במפגן תמיכה והזדהות עם המחבלים הפלסטינים, שנהרגו בגל הטרור הנוכחי, דורכים על תמונתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו

פלסטינים  סמוך לגבול הרצועה (פלסטין אליום, 4 בדצמבר 2015).

פלסטינים סמוך לגבול הרצועה (פלסטין אליום, 4 בדצמבר 2015).

נוסעים פלסטינים ממתינים בצד הפלסטיני של מעבר רפיח בדרכם  לצאת מהרצועה.

נוסעים פלסטינים ממתינים בצד הפלסטיני של מעבר רפיח בדרכם לצאת מהרצועה.

קבלת פנים למשלחת התורכית. משמאל: מצטפא סארנתש, שגריר תורכיה ברשות הפלסטינית

קבלת פנים למשלחת התורכית. משמאל: מצטפא סארנתש, שגריר תורכיה ברשות הפלסטינית

ח'אלד משעל, בראיון מיוחד לערוץ אלג'זירה בערבית (ערוץ אלג'זירה בערבית, 6 בדצמבר 2015)

ח'אלד משעל, בראיון מיוחד לערוץ אלג'זירה בערבית (ערוץ אלג'זירה בערבית, 6 בדצמבר 2015)

משלחת חמאס בראשות ח'אלד משעל במלזיה (דף הפייסבוק שאהב, 8 בדצמבר 2015).

משלחת חמאס בראשות ח'אלד משעל במלזיה (דף הפייסבוק שאהב, 8 בדצמבר 2015).

  • גם השבוע נמשכה מתקפת הטרור הפלסטינית בכל עוזה. בלטו השבוע פיגועי הדקירה ולצידם גם פיגוע דריסה וירי. מוקדי הפיגועים היו השבוע חברון, ירושלים ואזור ראמאללה. גם השבוע בלטו כמה מחבלים, שהפרופיל  שלהם חורג מהאפיון המוכר. אחד מהם הוא קצין במנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני , בן 37, אשר ביצע פיגוע ירי במחסום חזמא, שמצפון לירושלים.
  • השבוע שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר הנגב במערבי, שנפלה בשטח הרצועה. התארגנות סלפית קיבלה אחריות על הירי. כמו כן נמשכו הפגנות אלימות בקרבת גדר הגבול כאות הזדהות עם האירועים ביהודה, שומרון וירושלים. 
פיגועים/ניסיונות לפיגועים בשבוע החולף
  • 7 בדצמבר 2015 – פיגוע דקירה: מחבל הגיע לתחנת הסעה בסמוך למערת המכפלה בחברון ודקר גבר, שעמד במקום. הנדקר, עובד גינון במערת המכפלה, נפצע באורח אנוש. כוח משמר הגבול מעמדה סמוכה ירה בדוקר והרג אותו. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל, שביצע את הפיגוע הוא איהאב פתחי זכריא מסודה, בן 18, מחברון. עם פרסום הידיעה על מותו, חילקה משפחת המחבל מיני מתיקה לציבור המנחמים, שהחל הגיע לביתם (7 בדצמבר 2015,  דף הפייסבוק PALDF).

מימין: המחבל בביקור בפארק הלאומי ברמת גן. משמאל המחבל בעת בביקור בהר הבית  (דף הפייסבוק PALDF, 7 בדצמבר 2015)
מימין: המחבל בביקור בפארק הלאומי ברמת גן. משמאל המחבל בעת בביקור בהר הבית  (7 בדצמבר 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

  • 6 בדצמבר 2015 – פיגוע ירי:בשעות הערב בוצע ירי לעבר עמדת השמירה בבסיס צה"ל באזור בנימין. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. מבצעי הירי, שזהותם לא ידועה,נמלטו מהמקום.
  • 6 בדצמבר 2015 – פיגוע דריסה ודקירה:
  • פלסטיני הגיע עם כלי רכבו לשכונת רוממה בירושלים ודרס שני בני אדם. לאחר מכן יצא מרכבו החל לרוץ כשסכין שלופה בידו ודקר מתנדב במשטרה, שישב בניידת. שלושה בני אדם נפצעו  חייל, שהבחין במתרחש ירה במחבל והרג אותו. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל שביצע את פיגוע הדריסה והדקירה הוא עמר יאסר פח'רי סכאפי, בן 21, מבית חנינא, בצפון ירושלים (ערביי 48, דף הפייסבוקQUDSN , 6 בדצמבר 2015).
  • אמו של המחבל אמרה בראיון לערוץ טלוויזיה מקומי, כי "כל יום היא מוכנה ללדת עמר חדש, וכי היא מוכנה להקריב הכל למען מסגד אלאקצא ופלסטין, כמו כן היא מבקשת מאלוהים, שיקבל את עומר כשהיד" (יוטיוב, 7 בדצמבר 2015). תנועת הפתח באזור אלראם פרסמה הודעת אבל רשמית על מות "בן התנועה השהיד הגיבור" (דף הפייסבוק חייך אתה באלראם, 7 בדצמבר 2015).
  • בעקבות הפיגוע נרשמו תגובות אוהדות מצד גולשים בדף פייסבוק של בית חנינא. הגולשים איחלו למחבל "שאללה ירחם עליו ושינוח על משכבו בגן עדן". בפוסט, שהועלה בדף פייסבוק בבוקר שלמחרת הפיגוע נרשם: "שלום עליכם. רחמי האל וברכותיו. בוקר מבושם בניחוח השהידים של פלסטין. אנתפאדת הסכינים נמשכת" (דף הפייסבוק בית חנינא- ירושלים, 7 בדצמבר 2015).

מימין : המחבל עמר יאסר סכאפי (דף הפייסבוק בית חנינא- ירושלים, 6 בדצמבר 2015). משמאל": כרזת אבל, שפרסמה תנועת פתח באזור אלראם על מותו (דף הפייסבוק חייך אתה בלראם, 7 בדצמבר 2015)
מימין : המחבל עמר יאסר סכאפי (דף הפייסבוק בית חנינא- ירושלים, 6 בדצמבר 2015). משמאל": כרזת אבל, שפרסמה תנועת פתח באזור אלראם על מותו (דף הפייסבוק חייך אתה בלראם, 7 בדצמבר 2015)

  • 5 בדצמבר 2015פיגוע דקירה:
  • שני פלסטינים דקרו חייל בתל רומידה ופצעו אותו באורח קל. הדוקרים הם שני בני דודים מחברון:  מצטפא פצ'ל עבד אלמנעם פנון, בן 16 וטאהר מצטפא עבד אלמנעם פנון, בן 19. השניים נשאו על גופם מכתבי התאבדות המוכיחים,  כי הם תכננו את ביצוע הפיגוע מראש. 
  • מצטפא פנון היה תלמיד בית ספר בכיתה י'. טאהר פנון היהסטודנט לתורת המשפט והחקיקה בפקולטה ללימודי שריעה ותורת המשפט באוניברסיטת חברון. לפי דף הפייסבוק שלו הוא תמך בהקמת ח'ליפות אסלאמית ובמפלגת השחרור האסלאמית[1]. בדף הפייסבוק שלו פרסם פוסטים המגנים את הרשות הפלסטינית. ביום הפיגוע ובעיקר כחצי שעה לפני ביצועו פרסם פוסטים הקוראים לאלימות ולטרור הוא פרסם סרטון ותמונות שלו יחד עם מצטפא פנון שותפו לפיגוע. כעשר דקות לפני הפיגוע אף פרסם פוסט בו כתב: "השלום עליכם.... להתראות". 
  • חמאס פרסמה כרזות אבל אודות מותם למרות שלא נראה, כי השתייכו לארגון (דף הפייסבוק עזה אלאן, 4 בדצמבר 2015; דף הפייסבוק של טאהר פנון; דף הפייסבוק PLADF, 4 בדצמבר 2015) (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 4 בדצמבר 2015).

מימין: טאהר פנון על רקע דגלי הח'ליפות האסלאמית (דף הפייסבוק של טאהר פנון, 2 ביוני 2015). במרכז: פוסט, שפרסם כעשר דקות לפני ביצוע הפיגוע עם בן דודו ובו כתב: "השלום עליכם... להתראות" (דף הפייסבוק של טאהר פנון, 4 בדצמבר 2015).משמאל: פוסט שפרסם פנון חצי שעה לפני ביצוע הפיגוע ובו כתב: "תתביישו לכם שחדלתם..." בפוסט תמונות של כוחות הביטחון על הר הבית ותמונות של מחבלות שנהרגו במהלך ביצוע  פיגועים (דף הפייסבוק של טאהר פנון, 4 בדצמבר 2015).
מימין: טאהר פנון על רקע דגלי הח'ליפות האסלאמית (דף הפייסבוק של טאהר פנון, 2 ביוני 2015). במרכז: פוסט, שפרסם כעשר דקות לפני ביצוע הפיגוע עם בן דודו ובו כתב: "השלום עליכם... להתראות" (דף הפייסבוק של טאהר פנון, 4 בדצמבר 2015).משמאל: פוסט שפרסם פנון חצי שעה לפני ביצוע הפיגוע ובו כתב: "תתביישו לכם שחדלתם..." בפוסט תמונות של כוחות הביטחון על הר הבית ותמונות של מחבלות שנהרגו במהלך ביצוע  פיגועים (דף הפייסבוק של טאהר פנון, 4 בדצמבר 2015).

  • 5 בדצמבר 2015פיגוע ירי: נהג ישראלי דיווח, כי בוצע ירי לעבר מכוניתו בכביש המוביל לפסגות (אזור בנימין). כוחות צבא הגיעו למקום ובבדיקה התגלו יותר מעשרה קליעים, שפגעו במכונית. לא היו נפגעים.
  • 4 בדצמבר 2015פיגוע דקירה:
  • חייל נדקר על ידי פלסטיני סמוך לכפר עאבוד (מערבית לראמאללה). הפלסטיני נורה ונהרג על ידי כוחות צה"ל. החייל נפצע באורח בינוני-קשה. מאוחר יותר התפתחו עימותים בכפר עאבוד עם כוחות צה"ל. חייל נפצע באורח קל מפגיעת אבן.
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל הינו עבד אלרחמן וג'יה אבראהים אלברע'ות'י, בן 27 מהכפר עאבוד. אלברע'ות'י היה מאורס. עבד במועצה המקומית בחלוקת חשבונות מים. התגורר יחד עם אחיו בכפר. הוריו ויתר בני המשפחה עזבו את שטחי הרשות וחיים בארה"ב (אתר ראיה, 5 בדצמבר 2015). חמאס פרסמה הודעת אבל (דף הפייסבוק של חמאס בשכם, 4 בדצמבר 2015). הרשות הפלסטינית ערכה למחבל טקס הלוויה צבאי רשמי, ארונו נישא על כתפי פעילי מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני (ופא, 5 בדצמבר 2015).

מימין : עבד אלרחמן וג'יה אלברע'ות'י (watanserb.com,  4 בדצמבר 2015). משמאל : טקס הלוויה צבאי רשמי, שערכה הרשות הפלסטינית למחבל (ופא, 5 בדצמבר 2015)
מימין : עבד אלרחמן וג'יה אלברע'ות'י (4 בדצמבר 2015  watanserb.com). משמאל : טקס הלוויה צבאי רשמי, שערכה הרשות הפלסטינית למחבל (ופא, 5 בדצמבר 2015)

  • 4 בדצמבר 2015 –פיגוע דריסה: פלסטיני ניסה לדרוס חיילים בכפר סילואד, סמוך לראמאללה. שני חיילים נפצעו באורח קל. המחבל נורה ונהרג. המחבל הינו אנס בסאם עבד אלרחים חמאד, בן 21, מהכפר סלואד, עבד כספר בכפרו. חמאד הוא בנו הבכור  של בכיר חמאס שיח' בסאם עבד אלרחים חמאד, שישב מספר פעמים בכלא הישראלי. חמאס פרסמה הודעת אבל (עזה אלא'ן, דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בביר זית, 4 בדצמבר 2015).

מימין : חמאד עם אביו שיח' בסאם חמאד, בכיר חמאס (כלמתה, 4 בדצמבר 2015).משמאל: הודעת האבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בביר זית, 4 בדצמבר 2015).
מימין : חמאד עם אביו שיח' בסאם חמאד, בכיר חמאס (כלמתה, 4 בדצמבר 2015). משמאל: הודעת האבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בביר זית, 4 בדצמבר 2015).

  • 3 בדצמבר 2015 –פיגוע דקירה: פלסטיני דקר שוטר, שישב בניידת ברחוב הנביאים בירושלים סמוך לשער שכם. השוטר נאבק במחבל ונפגע בידו. שוטרים שהיו במקום ירו במחבל והרגוהו. מהירי נפצע גם שוטר. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל שביצע את פיגוע הדקירה הוא עז אלדין ראיק עבדאללה רדאד, בן 21 מהכפר צידא, צפונית לטול כרם (מען, פאלטודי, 3 בדצמבר 2015). טרם ביצוע הפיגוע העלה רדאד סטאטוס בעמוד הפייסבוק שלו בו תמונה של עימותים עם כוחות צה"ל והכיתוב "הדבר היפה ביותר בחיי, מולדת חזקה להתפאר בה" (שבכת קדס, 4 בדצמבר 2015). 
  • 3 בדצמבר 2015 –פיגוע ירי:
  • פלסטיני פתח באש במחסום חזמא צפונית לירושלים ופצע שני ישראלים: אזרח בן 47 שנפגע באורח קשה וחייל שנפגע באורח קל. הפלסטיני נורה ונהרג. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל, שביצע את פיגוע הירי הוא מאזן חסן עריבה (אבו זיד), בן 37, תושב אבו דיס, נשוי ואב לארבעה ילדים.  מאזן חסן עריבה שימש כקצין במנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני בגזרת ירושלים (מען, אתר ערביי 48, 3 בדצמבר 2015). עריבה הינו אסיר משוחרר לשעבר, שהיה כלוא בישראל במשך שלוש שנים (silwanic.net, 3 בדצמבר 2015).
  • אמצעי התקשורת הרשמיים של הרשות הפלסטינית בחרו להתעלם מעצם השתייכותו של המחבל למנגנון המודיעין הכללי של הרשות, והסתפקו בדיווח לקוני, שכותרתו "מות אזרח בחזמא". רפא'ת עליאן, דובר פתח בירושלים אמר, כי מי שביצע את הפיגוע הוא אכן קצין במודיעין הכללי. הוא כינה את עריבה שהיד גיבור בהדגישו, כי פתח מתנגדת לתיאום הביטחוני עם ישראל מכיוון שהוא אינו משרת את האינטרס הפלסטיני (דניא אלוטן, 3 בדצמבר 2015).
  • צאא'ב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"פ, קרוב משפחתו של ההרוג, הגיע לביקור תנחומים בבית משפחת מאזן עריבה באבו דיס. התלוו אליו מושל מחוז יריחו, מאג'ד אלפתיאני ואנשי פתח מאזור ירושלים (דף הפייסבוק של צאא'ב עריקאת, 5  בדצמבר 2015).
  • העיתון אלרסאלה (המזוהה עם חמאס ברצועה) ציטט כתבה של עיתון ידיעות אחרונות המתארת דאגה ומתיחות רבה בקרב מנגנוני הביטחון הפלסטינים בעקבות הפיגוע במחסום חזמא, אשר בוצע ע"י קצין פלסטיני. במסגרת זו, פרסם העיתון קריקטורה הלועגת במידה מסוימת לאבו מאזן, אשר נאלץ כעת לבדוק ביתר שאת את אנשי מנגנוני הביטחון שלו (אלרסאלה נט, 7 בדצמבר 2015).

מימין: אימו של המחבל אוחזת בידה הודעת אבל רשמית של פתח באזור אבו דיס (אלחיאת אלג'דידה, 3 בדצמבר 2015)משמאל: קריקטורה הלועגת לאבו מאזן, שנאלץ כעת לבדוק ביתר זהירות את אנשיו. בערבית : "עבאס בודק את חייליו"  (אלרסאלה נט, 7 בדצמבר 2015).
מימין: אימו של המחבל אוחזת בידה הודעת אבל רשמית של פתח באזור אבו דיס (אלחיאת אלג'דידה, 3 בדצמבר 2015)משמאל: קריקטורה הלועגת לאבו מאזן, שנאלץ כעת לבדוק ביתר זהירות את אנשיו. בערבית : "עבאס בודק את חייליו"  (אלרסאלה נט, 7 בדצמבר 2015).

  • במקביל לפיגועים הללו נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. בכמה מקרים מנעו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית את התקדמות המפגינים למחסומי צה"ל (סקיי ניוז, 4 בדצמבר 2015). להלן כמה אירועים בולטים:
  • ב-6 בדצמבר 2015– אמבולנס, שהסיע חולה לבית החולים הותקף באבנים בכביש מעלה אדומים-ירושלים, סמוך לכפר עיסאויה. האבנים פגעו בשמשה הקדמית של האמבולנס השמשה נסדקה והאמבולנס הושבת (דף הפייסבוק צבע אדום, 6 בדצמבר 2015).
  • ב-5 בדצמבר 2015 - פתחו מחבלים באש לעבר כוח צה"ל סמוך לכפר דריה (אזור הר חברון). לא היו נפגעים. בסריקות של כוחות הביטחון נמצאו באזור תרמילים ומטען צינור (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 בדצמבר 2015).
  • ב-5 בדצמבר 2015 –  כוחות הביטחון הישראליים חשפו עשרות מטעני צינור, שהוסלקו מתחת לאדמה סמוך לכפר בית אומר(צפונית לחברון). על-פי כוחות צה"ל המטענים היו ריקים. בקרבת מקום אותר גם אקדח.
  • ב-5 בדצמבר 2015 – נערה פלסטינית כבת 18 הגיעה לעמדת משמר הגבול סמוך למערת המכפלה בחברון. הנערה עוררה את חשדם של הלוחמים. הם קראו לה לעצור והחלו בבדיקה שגרתית. אחד הלוחמים זיהה, כי היא אוחזת בידה סכין. הלוחמים השתלטו על הצעירה ועצרו אותה. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 בדצמבר 2015).
  • ב-4 בדצמבר 2015 – כלי רכב פלסטיני ביצע ירי מכיוון הכפר בידו לעבר גבעון החדשה. לא היו נפגעים. כלי הרכב ממנו בוצע הירי נמלט מהמקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 בדצמבר 2015).
  • ב-4 בדצמבר 2015 – צעיר פלסטיני נתפס סמוך לכפר חוארה בעת, שנשא שתי סכינים.
  • ב- 4 בדצמבר 2015 – כוחות צה"ל תפסו בכפר שויכה (אזור טול כרם) כלי נשק מסוגM4 ותחמושת. בפעילות גם נעצר מבוקש פעיל חמאס.
  • ב-4 בדצמבר 2015 כוח צה"ל עצר צעיר פלסטיני כבן 13, שחצה את גדר הביטחון של מושב שקף במועצה האזורית לכיש. בחיפוש על גופו נמצאה סכין. בחקירתו הודה, שהיה בדרכו לבצע פיגוע דקירה. הצעיר נעצר לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 בדצמבר 2015).
  • ב-4 בדצמבר 2015 כוח צה"ל עצר פלסטיני סמוך לבית עוא (אזור חברון). בחיפוש בכליו נמצאה סכין. הוא נעצר ונלקח לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 בדצמבר 2015).
  • ב-4 בדצמבר 2015 יודו אבנים לעבר כלי רכב בכביש עוקף עבוד (צפונית מערבית לראמאללה). ילדה נפצעה באורח קל מרסיסים (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 בדצמבר 2015).
הריסת בתי מחבלים
  • בליל ה-2 בדצמבר 2015 הרס כוח צה"ל בשכם את ביתו של ראע'ב עליוי, שעמד בראש החוליה שרצחה את בני הזוג הנקין ז"ל.  זאת, לאחר שבית הדין הגבוה לצדק דחה את עתירת אשתו נגד הריסת הבית. לפני שהגיע כוח צה"ל נאספו פלסטינים רעולי פנים סביב ביתו הבעירו צמיגים והפכו פחים כדי לחסום את הגישה ולמנוע הריסת הבית. ב-6 בדצמבר 2015 פתחו צעירי שכם בקמפיין תרומות לשיקום בתים שנהרסו. במסגרת הקמפיין הם הציבו במרכז שכם תיבת תרומות. נמסר, כי ביומיים הראשונים לקמפיין נאספו כ-230 אלף שקלים (דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בשכם, 2 בדצמבר 2015; דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בשכם, 6 בדצמבר 2015).
  • כוחות הביטחון הישראליים הרסו את ביתו של המחבל אבראהים אבו עכארי במחנה הפליטים שועפאט (מבצע פיגוע הדריסה בתחנת הרכבת הקלה בירושלים ב-5 בנובמבר 2014). בעקבות הריסת הבית, אמר  חסאם בדראן, דובר חמאס אמר, כי פיגוע הדריסה "ההרואי" אותו ביצע עכארי דרבן אחרים להמשיך בדרכו. לדבריו כניסתם של למעלה מאלף חיילים להרוס את ביתו במחנה הפליטים שועפאט היא הוכחה לפחד של "הציונים" מפני תגובת התושבים (אתר חמאס, 3 בדצמבר 2015). ב-4 בדצמבר 2015 פתחו תושבי מחנה הפליטים שעפאט והכפר ענאתא בקמפיין תרומות לשיפוץ הבית ההרוס. ביומיים הראשונים נתרמו כ-170 אלף שקל ו-50 אלף דולר וכמו כן נתרמו גם תכשיטים (דף הפייסבוק עזה אלאן, 4-5 בדצמבר 2015).
הנהלת מכללת ח'צ'ורי מנסה לרסן את הסטודנטים
  • מתחילת אירועי ההסלמה הנוכחיים מהווה קמפוס מכללת ח'צ'ורי בטול כרם מוקד לחיכוך בין כוחות הביטחון הישראליים לבין הסטודנטים, שיצאו מהקמפוס להפגנות אלימות. במסגרת מאמצי הרשות הפלסטינית הונחו מנהלי מוסדות החינוך על ידי הרשות הפלסטינית להפריד את מסגרות הלימודים ממסגרות המאבק נגד ישראל ולקיים סדר יום רגיל של לימודים. מנגד, הביעו הסטודנטים רצונם להמשיך בפעולות האלימות סמוך למכללה תוך שימוש בשטח הקמפוס לצרכי הערכות לקראת הפעולות הללו.
  • על רקע זה התפתחה מתיחות בין הסטודנטים לבין הנהלת המכללה. המתיחות הגיעה לשיאה כאשר החליטה ההנהלה ב-30 בנובמבר 2015 להקפיא את פעילות כל המסגרות הסטודנטיאליות ואיימה לפרק את מועצת הסטודנטים ולהטיל עונשים על חבריה. המתיחות הובילה להתערבות משרד התרבות וההשכלה הגבוהה  של הרשות הפלסטינית, שהודיעה רשמית, כי הסתיים המשבר באוניברסיטה והלימודים ישובו להתקיים כסדרם החל מ-3 בדצמבר 2015 (קדס ניוז, 1 בדצמבר 2015).
  • למרות הדיווחים על פיתרון המשבר נראה, כי נמשכים  שהעימותים באזור הקמפוס בין הסטודנטים לבין כוחות צה"ל. נמסר, כי ב-7 בדצמבר 2015 נפצעו שלושה סטודנטים מאש כוחות צה"ל בעימותים באזור הקמפוס (ופא, 7 בדצמבר 2015).
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-2 בדצמבר 2015 שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל. הרקטה נפלה בשטח הרצועה. על ירי הרקטה קיבלה אחריות התארגנות סלפית המכנה עצמה חברי הנביא (אחפאד אלצחאבה). לדברי ההודעה הירי הוא כנקמה על מותם של המוסלמים בפלסטין. עוד נאמר בהודעה, כי יהודים לא יזכו לביטחון כל עוד נשמה באפם (חשבון הטוויטר הרשמי של ההתארגנות, 2 בדצמבר 2015). לא ידוע אם אכן בפועל ביצעו פעילי ההתארגנות את הירי.
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-4 בדצמבר2015  פתחו חמושים באש מנשק קל לעבר כוחות הביטחון הישראליים בגבול רצועת עזה. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב בו נסעו הכוחות. ב-6 בדצמבר 2015  בוצע ירי נוסף לעבר כלי רכב הנדסי של צה"ל בסמוך לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה. לא היו נפגעים. זוהו פגיעות בכלי הרכב. בתגובה לשני אירועי הירי תקפו בליל 7-6 בדצמבר 2015 כלי טיס של חיל האוויר תשתית טרור של חמאס בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 7 בדצמבר 2015). התקשורת הפלסטינית דיווחה, כי הותקף מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס מזרחית לעיר עזה וכי לא היו נפגעים (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 7 בדצמבר 2015).
הפגנות אלימות ופיגועים בקרבת גדר הגבול
  • ברצועת עזה נמשכו ההפגנות האלימות בקרבת גדר הגבול כאות הזדהות עם האירועים ביהודה, שומרון וירושלים. ב-4 בדצמבר 2015 התקרבו מספר פלסטינים לגדר הביטחון במזרח רצועת עזה ויידו אבנים לעבר כוח צה"ל שהיה מעבר לגדר. בתגובה ירה הכוח אמצעים לפיזור הפגנות, שני פלסטינים נפצעו (פלסטין אליום, 4 בדצמבר 2015).
מעבר רפיח
  • ב-3 בדצמבר 2015 אישרה מצרים את פתיחת מעבר רפיח באופן חד-פעמי למשך יומיים בלבד לשני הכיוונים. עוד הודיעה מצרים, כי יתאפשר מעבר אנשים המופיעים ברשימה, שאושרה מראש כן תאושר הכנסת סיוע הומניטארי. במהלך פתיחתו  עברו במעבר 1,807  בני אדם כמו כן עברה לרצועת עזה שיירת סיוע כוויתית, שהביאה לרצועת עזה שמיכות וציוד רפואי. כמו כן הוכנסו 605 טונות של מלט (אלמצרי אליום, 5 בדצמבר 2015). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועת עזה ציין, כי יש עוד למעלה מ-23,000 תושבים, שצריכים לעבור בגלל מצבם ההומניטארי (דף הפייסבוק של איאד אלבזם, 5 בדצמבר 2015). הוא קרא למצרים לפתוח את המעבר גם בשבוע הבא כדי להקל על המצב ההומניטארי הקשה ברצועה (אתר משרד הפנים ברצועת עזה, 4 בדצמבר 2015).
  • במקביל נמשכו המאמצים להביא להסדר קבע לפתיחת מעבר רפיח תוך המשך מאבקי כוח בין נציגי הרשות הפלסטינית לבין  חמאס סביב השליטה על המעבר. מקורות מצריים מסרו, כי ישנה פריצת דרך במשבר במעבר רפיח וכי יש ציפיות לפתיחתו למשך שלושה ימים רצופים החל מהשבוע הבא. לדבריהם בעת פתיחת המעבר יתאפשר בפעם הראשונה מעבר של סטודנטים חולים ובעלי דרכונים. כמו כן נמסר שהוסכם לבחון את פתיחת המעבר למשך שלושה ימים בכל שבועיים (אלכופיה, 2 בדצמבר 2015).
  • בחמאס נשמעו עמדות סותרות לגבי הסדר הקבע במעבר רפיח: ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס אמר, כי חמאס מוכנה למסור את השליטה במעבר לידי משמר הנשיאות של הרשות הפלסטינית יחד עם שמירה על משרותיהם של עובדי המעבר מטעם חמאס (אלג'זירה, 6 בדצמבר 2015). מנגד, צלאח אלברדאויל, בכיר חמאס, אמר שחמאס לא תמסור את המעברים ובמיוחד את מעבר רפיח לידי הרשות הפלסטינית ("ידיים מלוכלכות אשר בגדו בעם הפלסטיני"). לדבריו מן הראוי שניהול המעברים יתקיים לפי מה שנחתם בהסכמי קהיר (קדסניוז, 6 בדצמבר 2015)[3].
  • ב-6 בדצמבר 2015 הפגינו, סמוך למעבר רפיח, סטודנטים מהרצועה, הלומדים באוניברסיטאות בחו"ל שאין באפשרותם לצאת בשל סגירת המעבר. הסטודנטים דרשו משלטונות מצרים לפתוח לאלתר את המעבר ולאפשר להם לחזור ללימודיהם (צפא, 6 בדצמבר 2015).
משלחת תורכית מבקרת ברצועת עזה
  • משלחת תורכית הגיעה לביקור ברצועת עזה. לדברי ראש המשלחת חסן ילמז, סגן יו"ר המשרד התורכי לענייני דת, מטרת הביקור היא לגבש תוכנית שיקום של מסגדים, שנהרסו במהלך מבצע "צוק איתן". לדבריו תשעה מסגדים ברצועת עזה יעברו תהליך של שיקום בשווי של 4.7 מיליון דולרים (צפא, 2 בדצמבר 2015). בעת ביקורו השתתף בטקס חנוכת פרויקט לשחזור מסגד אלספאא' במחנה הפליטים אלבוריג' כחלק מפרויקט שיקום המסגדים (מען, 2 בדצמבר 2015).
ראיון ח'אלד משעל
  • בראיון, שהעניק ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס הוא התייחס בעיקר לאירועי הטרור  האחרונים. הוא קרא להמשיך את האנתיפאדה  בהדגישו, כי גם ללא גיבוי של ההנהגה הפלסטינית יכולים הפלסטינים לשמור על המשכה . להלן עיקרי הדברים שאמר (אלג'זירה, 6 בדצמבר 2015):
  • האירועים האחרונים מהווים מצב של אנתיפאדה, שבא לידי ביטוי בעיקר ברוח ההתנגדות והמאבק. האנתיפדה נמצאת ביהודה שומרון וירושלים וגם ברצועת עזה. היא באה לידי ביטוי בעיקר באווירה. השוני בין האנתיפאדה הנוכחית לבין קודמותיה הוא, שלא ניכרות מחאות המוניות כמו בעבר ויש גורמים שאינם מעורבים בה(קרי, חמאס ושאר ארגוני הטרור). לדבריו מתבצעת האנתיפאדה  ללא הנהגה מרכזית.
  • הדור הצעיר, שמבצע את הפיגועים מבין שיש להחזיר את הסוגיה הפלסטינית לראש סדר היום. זהו דור, שראה שהרשות הפלסטינית והארגונים הפלסטינים אינם מסוגלים לפעול בחופשיות, והוא זה, שמילא את הואקום .
  • ח'אלד משעל דיבר בזכות פיגועי הדקירה באומרו, כי כאשר אדם נמצא בביתו ומישהו תוקף אותו ויש לו ביד רק סכין הוא מגן על עצמו. עם זאת עשה ח'אלד משעל אבחנה בין לבין פיגועי הדקירה לבין פיגועי ההתאבדות . לדבריו  זוהי אינה  התאבדות אלא גבורה המהווה "תגובה טבעית" של כל יצור חי.
משלחת חמאס מבקרת במלזיה
  • ב-8 בדצמבר 2015 הגיעה משלחת חמאס בראשות ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, לביקור רשמי בן ארבעה ימים במלזיה בהזמנת מפלגת השלטון (UMNO). במהלך הביקור אמורה המשלחת להשתתף בוועידה השנתית של המפלגה ולהיפגש עם מספר שרים וראשי מפלגות. על חברי המשלחת נמנים מוסא אבו מרזוק, מחמד נזאל ומאהר עביד חברי הלשכה המדינית של חמאס (דף הפייסבוק שאהב, 8 בדצמבר 2015).
  • בין חמאס למלזיה שוררים יחסים הדוקים. מלזיה תומכת בעניין הפלסטיני בכלל, ובחמאס בפרט. תמיכתה מתבטאת לרוב בסיוע מדיני הומניטארי והסברתי, אולם לעיתים הסיוע שלה חורג מכך. ידועים לפחות שני מקרים העשויים להעיד, כי מלזיה מאפשרת או לכל הפחות מעלימה עין מפעילות צבאית של חמאס המתקיימת בשטחה (הגם ששלטונות מלזיה שבו והכחישו זאת)[4].
 
הפיכת ביתה של משפחת דואבשה למוזיאון
  • מספר מהנדסים ברחבי יהודה ושומרון, אנשי אקדמיה ואנשי ציבור, מתכננים להפוך את ביתה השרוף של משפחת דואבשה בכפר דומא ל"מוזיאון לאומי". מטרת המוזיאון להנציח את האסון של המשפחה כחלק מ"שואת" העם הפלסטיני. לדברי עבד אלסלאם אלפולה, מהנדס המשתתף בפרויקט, מתכוונים היזמים לרכז את "הפשעים הברברים, שביצעה ישראל מתחילת שנות הארבעים ולתרגם אותם לחוויה רבת עוצמה למבקר במוזיאון באופן שישפיע על תודעתו" (רדיו אלנג'אח, 2 בדצמבר 2015). 
הסתה ברשתות החברתיות
  • ברשתות החברתיות בעיקר המזוהות עם חמאס ממשיכות להתפרסם קריאות וכרזות המעודדות ביצוע פיגועי דריסה, המשך אלימות ויידוי אבנים. להלן מספר דוגמאות.

מימין: כרזה  המסיתה לביצוע פיגועי דקירה. בערבית "באנו כדי לדקור. יא בני היהודים" (אתר עזה אלא'ן, 5 בדצמבר 2015). משמאל:  שידור בערוץ טלוויזיה מקומי בראמאללה, כאשר על גבי המסך ברקע הקריינים תמונה המעודדת פיגועי דקירה (אתר רו'יה, 5 בדצמבר 2015)
מימין: כרזה  המסיתה לביצוע פיגועי דקירה. בערבית "באנו כדי לדקור. יא בני היהודים" (אתר עזה אלא'ן, 5 בדצמבר 2015). משמאל:  שידור בערוץ טלוויזיה מקומי בראמאללה, כאשר על גבי המסך ברקע הקריינים תמונה המעודדת פיגועי דקירה (אתר רו'יה, 5 בדצמבר 2015)

הנצחת מחבלים, שנהרגו בפעולות טרור
  • תנועת השביבה של פתח באוניברסיטת חברון הודיעה על השקת קמפיין להנצחת "השהידים" תושבי העיר חברון, שנהרגו בגל הטרור הנוכחי. לדברי הפעילים הקמפיין מתואם עם אזור פתח בחברון. במסגרת הקמפיין נקרא רחוב על שמו של פארוק סדר, שביצע פיגוע דקירה ב-29 באוקטובר 2015 בשכונת בית הדסה בחברון. (אתר רדיו אלחריה בחברון, 1 בדצמבר 2015). ב-7 בדצמבר 2015 חנכו פעילי שביבה רחוב נוסף על שמה של דאניא ארשיד, שניסתה ב-25 באוקטובר 2015 לדקור שוטר משמר הגבול סמוך למערת המכפלה בחברון (7 בדצמבר 2015,  דף הפייסבוק PALDF ).
  • ב-8 בדצמבר 2015 חנך הגוש האסלאמי בעזה כיכר לזכר המחבלים, שנהרגו במתקפת הטרור הנוכחית (דף הפייסבוק צפא, 8 בדצמבר 2015)

הכיכר שנחנכה בעזה לזכר המחבלים שנהרגו במתקפת הטרור הנוכחית (דף הפייסבוק צפא, 8 בדצמבר 2015).
הכיכר שנחנכה בעזה לזכר המחבלים שנהרגו במתקפת הטרור הנוכחית (דף הפייסבוק צפא, 8 בדצמבר 2015).

[1]מפלגה פוליטית אסלאמית קיצונית פלסטינית שנוסדה במזרח ירושלים בשנת 1952. המפלגה תומכת בהקמת ח'ליפות אסלאמית ובהשמדת ישראל באמצעות ג'האד ומתנגדת לכל הסדר פוליטי עם ישראל. המפלגה מתנגדת לרשות הפלסטינית. למרות עמדותיה הקיצוניות לא ביצעה המפלגה עד כה פיגועים נגד ישראל.
[2]נכון ל-8 בדצמבר 2015 נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[4]בתגובה לחילוקי הדעות בחמאס שאל אחמד עסאף דובר פתח, לאיזה מההצהרות יש להתייחס: לאלה של ח'אלד משעל האומר, כי אין התנגדות להעביר את השליטה על המעבר או לאלה של צלאח אלברדאויל הטוען כי חמאס לא תעביר לעולם את השליטה על המעבר ? (אלג'זירה, 6 בדצמבר 2015).
[5]להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ- 6 במאי 2015 :"פעילות חמאס במלזיה: הזרוע הצבאית של חמאס מגייסת לשורותיה סטודנטים מיהודה ושומרון הלומדים במלזיה. לפני מבצע "צוק איתן" נשלחו למלזיה פעילים צבאיים מרצועת עזה לאימון בהטסת מצנחי רחיפה לשם פיגוע בישראל"