חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (9 – 15 בדצמבר 2015)

גרזן, שנמצא במכוניתו של מחבל בפיגוע  הדריסה ברח' הרצל בירושלים בפיגוע הדריסה נפצעו 11 בני אדם

גרזן, שנמצא במכוניתו של מחבל בפיגוע הדריסה ברח' הרצל בירושלים בפיגוע הדריסה נפצעו 11 בני אדם

כלי רכב ישראלי, שנפגע מאבן גדולה, שיידו לעברו פלסטינים סמוך לצומת בית אריה. שלושה בני אדם נפצעו

כלי רכב ישראלי, שנפגע מאבן גדולה, שיידו לעברו פלסטינים סמוך לצומת בית אריה. שלושה בני אדם נפצעו

הודעת אבל רשמית של חמאס

הודעת אבל רשמית של חמאס

הודעת אבל, שפרסמה חמאס על מותו (דף הפייסבוק של תנועת חמאס בשכם, 11 בדצמבר 2015)

הודעת אבל, שפרסמה חמאס על מותו (דף הפייסבוק של תנועת חמאס בשכם, 11 בדצמבר 2015)

הודעה, שפרסמה חמאס בה היא מברכת על הפיגוע (חמאס, 10 בדצמבר 2015).

הודעה, שפרסמה חמאס בה היא מברכת על הפיגוע (חמאס, 10 בדצמבר 2015).

הודעת אבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של תנועת חמאס בשכם, 11 בדצמבר 2015)

הודעת אבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של תנועת חמאס בשכם, 11 בדצמבר 2015)

אסמאעיל הניה ומחמוד אלזהאר בעצרת בעיר עזה

אסמאעיל הניה ומחמוד אלזהאר בעצרת בעיר עזה

ח'אלד משעל וראש ממשלת מלזיה (דף הפייסבוק שהאב, 9 בדצמבר 2015).

ח'אלד משעל וראש ממשלת מלזיה (דף הפייסבוק שהאב, 9 בדצמבר 2015).

 נציג חמאס בלבנון, עלי ברכה נפגש עם דיפלומט איראני במשרדו בבירות (דף הפייסבוק של עלי ברכה, 10 בדצמבר 2015)

נציג חמאס בלבנון, עלי ברכה נפגש עם דיפלומט איראני במשרדו בבירות (דף הפייסבוק של עלי ברכה, 10 בדצמבר 2015)

תרומות לקמפיין שיקום בתי המחבלים (דף הפייסבוק קדס, 14 בדצמבר 2015).

תרומות לקמפיין שיקום בתי המחבלים (דף הפייסבוק קדס, 14 בדצמבר 2015).

  • מתקפת הטרור הפלסטינית נמשכת בכל עוזה. בלט השבוע ריבוי פיגועי דריסה ולצד זאת נמשכו פיגועי הדקירה ופיגועי הירי. בין פיגועי הדריסה בלט פיגוע בכניסה לירושלים, שבמהלכו מחבל מבית חנינא (שהתגורר בחברון) דרס קבוצה של אזרחים שהמתינו בתחנת אוטובוס. 11 אזרחים נפצעו, ביניהם תינוק, שנפצע באורח קשה. במקביל נמשכו הפגנות אלימות ביהודה ושומרון וברצועת עזה, סמוך לגדר הגבול.
  • השבוע אותרה נפילה של רקטה בנגב המערבי. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר שני יעדים של חמאס. 
פיגועים/ניסיונות לפיגועים בשבוע החולף
  • 14 בדצמבר 2015 – פיגוע דריסה:
  • פלסטיני דרס מספר אזרחים, שעמדו בתחנת אוטובוס ברחוב הרצל בכניסה לירושלים. 11 בני אדם נפצעו ביניהם תינוק בן שנה, שנפצע באורח קשה. שני בני אדם נוספים נפצעו באורח בינוני.  המחבל הגיע לשדרות הרצל בכלי רכבו בעת, שעבר סמוך לתחנת האוטובוס עלה על המדרכה ודרס את הממתינים במקום. אנשי כוחות הביטחון ומאבטח, שהבחינו בו ירו לעברו והרגו אותו עוד לפני שהספיק לצאת מכלי הרכב. בכלי הרכב נמצא גרזן.
  • המחבל הוא עבד אלמחסן שאהר חסונה, בן 21 מבית חנינא (צפון ירושלים). לפני שנתיים עבר יחד עם משפחתו להתגורר בחברון (דף הפייסבוק PALDF, 14בדצמבר 2015). בעקבות הפיגוע, פרסמה חמאס הודעת אבל על מות פעיל התנועה (דף הפייסבוק PALDF, 15 בדצמבר 2015).
  • 14 בדצמבר 2015 –פיגוע דריסה: כלי רכב ניסה לדרוס חייל בדרך חברון בירושלים. לא היו נפגעים. כלי הרכב, בו נהגו שתי צעירות פלסטיניות, נמלט מהמקום.
  • 13 בדצמבר 2015 - פיגוע דקירה:פלסטינית ניסתה לדקור ישראלי בשער המערבי של קריית ארבע. הישראלי נאבק עימה במקביל ירה כוח של צה"ל לעברה היא פונתה במצב קשה לבית החולים.המחבלת היאלמא מנד'ר חאפט' אלבכרי, בת 16 מחברון. תלמידת בית ספר, אשר הייתה בדרכה חזרה מבית הספר (פיניק ניוז, 13 בדצמבר 2015).
  • 11 בדצמבר 2015 – פיגוע ירי: פלסטיני, שהגיע למחסום ג'למה, שבצפון השומרון, ככל הנראה חמוש ברובה, החל לירות לעבר המחסום. מאבטח של רשות המעברים הבחין בו וירה לעברו. המחבל נפצע ונלקח על ידי כלי רכב פלסטיני, שהגיע לאסוף אותו.
  • 11 בדצמבר  2015- פיגוע דריסה:
  • פלסטיני ניסה לדרוס חיילים בצומת חלחול, שבחברון. המחבל הגיע במהירות במכוניתו והתנגש במחסום בטון, שמאחוריו עמדו החיילים. החיילים ירו לעברו והרגו אותו. במכוניתו נמצאה סכין.
  • המחבל הוא שיח' עיסא אבראהים סלאמה אלחרוב (אבו ג'ואד), בן 57 תושב הכפר דיר סאמת (מערבית לחברון). נשוי לשתי נשים ואב ל-16 ילדים. במשך שנים עבד כסוחר בגדים (מען, QUDSN, 11 בדצמבר 2015).
  • חמאס פרסמה הודעת אבל על מותו. אסמאעיל הניה, שוחח עם בנו ומסר לבני המשפחה את תנחומיו (פאלאינפו, דף הפייסבוק של תנועת חמאס בשכם, 11 בדצמבר 2015).
  • 10 בדצמבר 2015 – פיגוע דריסה:
  • ארבעה בני אדם נפצעו, אחד באורח בינוני-קשה ושלושה באורח קל,  בפיגוע דריסה בין הכפר לובאן לבין בית אריה בשומרון. המחבל הגיע במהירות ודרס שלושה חיילים, שעמדו בצד הכביש. לאחר מכן התנגש בג'יפ האמר שלהם, שעמד בסמוך ופצע את נהגו. המחבל הדורס נמלט מהמקום.
  • כיממה לאחר מכן עצרו כוחות הביטחון הישראליים את המחבל בבית, שאליו נמלט בכפר לובאן אלע'רביה (צפונית מערבית לראמאללה). זאת, לאחר שנטש את המכונית בה דרס את ארבעת החיילים. בחקירתו הראשונית בשטח הודה, כי ביצע את פיגוע הדריסה מכיוון שהושפע מהסיקור התקשורתי הפלסטיני על המצב בירושלים ועל "רצח הילדים הפלסטינים".
  • המחבל הדורס הוא מחמד עבד אלחלים עבד אלחמיד סאלם, בן 37, מהכפר לובן אלע'רביה. מחמד עבד אלחלים הינו אסיר משוחרר. בשנת 2001 היה במשך חצי שנה במעצר מנהלי בשל השתייכותו לחמאס(דף הפייסבוק של הכפר לובן המערבית, דף הפייסבוק של תנועת חמאס בשכם, 11, ו-13 בדצמבר 2015).
  • 9 בדצמבר 2015 – פיגוע ירי:  מחבלים ירו 23 כדורים לעבר כלי רכב, שנסע סמוך לישוב אבני חפץ בשומרון. שני בני זוג ישראלים נפצעו הגבר באורח בינוני קשה והאישה באורח קל. כלי הרכב היורה נמלט לכיוון טול כרם. כוחות גדולים של משטרה החלו בסריקות כדי למצוא את האחראים לירי. בעקבות כך התפתחו עימותים בין הפלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים. תנועת חמאס ברכה על הפיגוע ואמרה, כי הוא חלק מתגובות העם הפלסטיני לכיבוש הישראלי (אתר חמאס, 10 בדצמבר 2015).
  • 9 בדצמבר 2015 – פיגוע דקירה:
  • מחבל דקר אזרח ישראלי וחייל סמוך לבית הדסה בחברון. המחבל ירד במדרגות לעבר עמדת צה"ל במקום. כאשר ביקשו ממנו החיילים להזדהות הוא שלף סכין ודקר את אחד החיילים ואזרח נוסף. רכז ביטחון, שהיה במקום ירה במחבל והרג אותו. האזרח נפצע באורח קל בינוני והחייל נפגע באורח קל בראשו.
  • המחבל הוא עבד אלרחמן יסרי זכריא מסודה, בן 21 מחברון, בן דודו של המחבל איהאב פתחי זכריא מסודה, שביצע פיגוע דקירה ב-7 בדצמבר 2015 סמוך למערת המכפלה. חמאס פרסמה הודעת אבל (דף הפייסבוק שהאב, 9 בדצמבר 2015; דף הפייסבוק קדס, 9 בדצמבר 2015; דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בשכם, 9 בדצמבר 2015).

מימין: עבד אלרחמן מסודה בהר הבית. משמאל: הודעת האבל, שפרסמה חמאס  (דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בשכם, 9 בדצמבר 2015).
מימין: עבד אלרחמן מסודה בהר הבית. משמאל: הודעת האבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בשכם, 9 בדצמבר 2015).

  • במקביל לפיגועים נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. בכמה מקרים מנעו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית את התקדמות המפגינים למחסומי צה"ל (סקיי ניוז, 4 בדצמבר 2015).
  • להלן כמה אירועים בולטים:
  • 14 בדצמבר 2015 – אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור חיזמא בבנימין. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום 13 בדצמבר 2015).
  • 14 בדצמבר 2015 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אריה בבנימין. שלושה מנוסעי כלי הרכב נפצעו באורח קל(דף הפייסבוק צבע אדום 14 בדצמבר 2015).
  • 12 בדצמבר 2015 – פלסטינים השליכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב בכביש עוקף חוסאן (אזור בית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום 12 בדצמבר 2015).
  • 12 בדצמבר 2015 –פלסטינים יידו אבנים לעבר אוטובוס דרומית לכיכר אדם (אזור בית אל) לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס  (דף הפייסבוק צבע אדום 12 בדצמבר 2015).
  • 11 בדצמבר 2015 -
  • הפלסטינים דיווחו על מותו של עדי ג'האד חסין ארשיד, בן 24 (באתרים פלסטינים אחרים צוין, כי הוא בן 22) מחברון, במהלך עימותים עם כוחות צה"ל בכניסה הצפונית לעיר חברון.
  • ההרוג הינו אחיה של המחבלת דאניה ארשיד מחברון, שנהרגה ב-25  באוקטובר 2015 במהלך ביצוע פיגוע דקירה סמוך למערת המכפלה בחברון (ופא, 11 בדצמבר 2015). חמאס פרסמה הודעת אבל על מותו (דף הפייסבוק של תנועת חמאס בשכם, 11 בדצמבר 2015). אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח בטלפון עם בני משפחתו ומסר להם את תנחומיו (פאלאינפו, 11 בדצמבר 2015).
  • 10 בדצמבר 2015 –פלסטינים השליכו שבעה בקבוקי תבערה לעבר עמדת צה"ל סמוך לנווה צוף. לא היו נפגעים  (דף הפייסבוק צבע אדום 10 בדצמבר 2015).
  • 10 בדצמבר 2015 - פלסטינים יידו אבנים לעבר הרכבת הקלה סמוך לשועפאט. לא היו נפגעים  (דף הפייסבוק צבע אדום 10 בדצמבר 2015).
  • ב-8 בדצמבר 2015– מאות פלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון באזור קבר רחל סמוך לבית לחם בתום הלווייתו של מאלכ שהין, שנהרג בעימותים עם כוחות צה"ל. כוחות צה"ל עשו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות וירו לעבר שני המסיתים העיקריים ופצעו אותם.
הקמת כוח אבטחה לבתי חולים
  • בראיון, שהעניק עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, אמר כי קיימת ברשות החלטה להקים כוח, שיאבטח את בתי החולים. ההחלטה באה בעקבות האירוע בבית החולים אלאהלי בחברון בו נכנסו חיילי צה"ל ועצרו את אחד המטופלים (מחבל, שנמלט לבית החולים לאחר שביצע פיגוע). לדברי אלצ'מירי הכוח המשותף היה קיים עוד קודם לכן אבל לא הייתה לו נוכחות בבתי החולים או בכניסה אליהם. לדבריו הכוח עבר אימונים והכשרות ולמפקדיו יכולות וסמכויות.  עוד הוסיף, כי לאנשיו סמכות לירות בכוחות מסתערבים הנטמעים בין מפגינים פלסטינים אם אין ספק שהם כאלה (טלוויזיה פלסטינית ממסדית, 13 בדצמבר 2015). 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-13 בדצמבר 2015 אותרה נפילה של רקטה באזור המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר שני יעדי טרור של חמאס: מתקן של המשטרה הימית בצפון רצועת עזה ומוצב של הזרוע הצבאית במרכז הרצועה (14 בדצמבר 2015,  Ynet).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

הפגנות אלימות ופיגועים בקרבת גדר הגבול
  • ברצועת עזה נמשכו ההפגנות האלימות בקרבת גדר הגבול כאות הזדהות עם הפלסטינים ביהודה, שומרון וירושלים. במהלך עימותים במזרח מחנה הפליטים אלבריג' נהרג פלסטיני ונפצעו שניים מירי צה"ל (פאל טודיי, 11 בדצמבר 2015). ברחבי רצועת עזה  (ובמספר מקומות ביהודה ושומרון) התקיימו עצרות צעדות ואירועים לציון יום השנה ה-28 לקמת תנועת חמאס. בעצרות אלה, בהן נקראו תושבי עזה לקחת חלק, השתתפו בכירי חמאס והן נוצלו לתמיכה ב"אנתיפאדת ירושלים" (אלרסאלה.נט, 11 בדצמבר 2015) .

מימין:עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל מזרחית לעיר עזה. משמאל: עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל סמוך למעבר ארז (דף הפייסבוק עזה אלאן, 11 בדצמבר 2015).
מימין: עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל מזרחית לעיר עזה. משמאל: עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל סמוך למעבר ארז (דף הפייסבוק עזה אלאן, 11 בדצמבר 2015).

מעבר רפיח
  • נמשכים המגעים להביא לפתיחת מעבר רפיח במקביל נמשכים מאבקי כוח בין נציגי הרשות הפלסטינית לבין  חמאס בנושא השליטה עליו. עבאס זכי , חבר המועד המרכזי של פתח אמר, כי הרשות הפלסטינית הגיעה להסכם עם נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי בנוגע לפתיחת מעבר רפיח. לדבריו קיים סיכוי, שהרשות בראמאללה תקבל את האחריות למעבר אולם כוונת חמאס, שלא לפנות את המעבר מעכבת זאת (פאל טודיי, 13 בדצמבר 2015).
  • על רקע הביקורת על חמאס בעקבות סוגית מעבר רפיח אמר אסאמה חמדאן, הממונה על היחסים הבינלאומיים בחמאס, כי המשך סגירת מעבר רפיח נועדה להמשיך את הסגר ולפגוע "בהתנגדות" ברצועה. לדבריו אי-פתיחת המעבר באופן סדיר נובעת בעיקר ממדיניות מצרים. עוד אמר, כי ממשלת הפיוס נכשלה בכל הקשור לפיתרון בעיית המעבר ובכל הסוגיות הנוגעות לרצועת עזה. לדעתו הפיתרון לבעיית המעבר טמון בהקמת "ועדת ניהול לאומית" בהשתתפות כל הגורמים הפלסטינים (סמא, 8 בדצמבר 2015).
חולצו עובדי מנהרה ברפיח
  • 14 עובדי מנהרה חולצו ב-8 בדצמבר 2015 ממנהרה, שקרסה במערב גבול רפיח בעקבות הזרמת מים על ידי המצרים. על פי אחד הדיווחים עסקו עובדי המנהרה בניסיון לשקם מנהרה, שקרסה בעקבות ההצפות המצריות. דובר צבא מצרים דיווח, כי משמר הגבול המצרי חשף 21 פירי מנהרות בגבול רפיח במהלך חודש נובמבר במסגרת פעילותו נגד המנהרות (פאל פרס, 8 בדצמבר 2015).
אירועי יום השנה להקמת חמאס
  • ברחבי רצועת עזה צוין יום השנה ה-28 להקמת חמאס. לרגל האירוע  נערכו ברחבי הרצועה עצרות, צעדות והפגנות בהן השתתפו רבים. האירועים נוצלו לתמיכה במתקפת הטרור ("אינתיפאדת ירושלים"). (חמאס, 11 בדצמבר 2015 דף הפייסבוק PALINFO, 14 בדצמבר 2015)
  • לרגל יום השנה פרסמה חמאס הודעה רשמית בה הודגש מקומה הבולט של התנועה בשחרור פלסטין לעומת הרשות הפלסטינית ופתח "שעזבו את שדה הקרב ועברו לשדה המשא ומתן והתיאום הביטחוני". מספר בכירי חמאס העניקו ראיונות בלעדיים לאתר הרשמי של התנועה בהם התייחסו בעיקר לאירועים האחרונים ביהודה ושומרון. להלן כמה התבטאויות (אתר חמאס, 14 בדצמבר 2015):
  • ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי שחרור העם הפלסטיני קרוב מתמיד וכי חמאס ושאר הארגונים מתקרבים לירושלים.
  • אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי האנתיפאדה יצרה "פלסטיני חדש" והביע אופטימיות לגבי הדור הפלסטיני החדש אשר יוצר את האירועים המתרחשים כיום בגדה וכלפי הנערים אשר יורים לעבר תל אביב וחיפה מרצועת עזה.
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר שלישראל אין עתיד בשטחים הפלסטינים וכי השחרור קרוב. לדבריו הכשילה חמאס את הסכמי אוסלו כאשר שמרה על זכויות העם הפלסטיני.
  • צאלח אלעארורי, חבר הלשכה המדינית של חמאס (המפעיל התארגנויות חמאס ביהודה ושומרון ממקום מושבו בתורכיה) אמר, כי יום השנה להקמת חמאס חל בתזמון עם האנתיפאדה נגד ישראל לדבריו יתרונה של חמאס הוא בכך שהיא נמצאת בתוך פלסטין בלב האדמות הכבושות ובשדה הקרב .
קשרי החוץ של חמאס
מלזיה
  • במסגרת ביקור, שערכה משלחת חמאס, בראשות ח'אלד משעל, במלזיה נפגשה המשלחת עם בכירי הממשל ביניהם ראש הממשלה מחמד נג'יב עבד אלרזאק. במהלך הפגישה דנו שני הצדדים ביחסים בין מלזיה לחמאס. ח'אלד משעל קרא לראש הממשלה נג'יב להמשיך בתמיכתו בסוגיה הפלסטינית ולהשלים את כל התוכניות, שמלזיה התחילה לשיקום רצועת עזה (אתר חמאס, 10 בדצמבר 2015).
איראן
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאספנה לאיראן בבקשה לחדש את קשריה עם "ההתנגדות הפלסטינית" ובמיוחד עם חמאס. כמו כן אמר, כי חמאס משקיעה מאמצים לחידוש היחסים עם איראן. לדבריו קריאה זו אינה קשורה לאנתיפאדה הנוכחית אלא לעומק היחסים הקושרים את העם הפלסטיני עם איראן (פארס, 12 בדצמבר 2015).
  • פעילים ברצועת עזה פרסמו סרטון בו נראה אסמאעיל הניה סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס,  מבקש מאיראן לתמוך באנתיפאדה. במהלך נאומו פנה הניה לעם האיראני במטרה שיגביר את "ההגנה האסטרטגית שלו על אנתיפאדת ירושלים" כדי שתמשיך ותתפתח. עוד אמר, כי העם הפלסטיני מבין את חשיבותה של ירושלים בעיני העם האיראני ועל כן האנתיפאדה תמשך עד שתשוחרר אדמת פלסטין (אלקדס, 9 בדצמבר 2015).
  • אחמד יוסף, בכיר חמאס, אמר, כי חילוקי הדעות בין חמאס ואיראן בנושא סוריה מעיבים על היחסים בין השתיים. הוא גם ציין, כי הסיוע האיראני מוגבל לזרוע הצבאית של חמאס (מען, 13 בדצמבר 2015).
  • עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון, נועד במשרדו עם מחמד מאג'די, דיפלומט איראני, המשמש כיועץ מדיני בשגרירות איראן בבירות. מאג'די הביע את תמיכת איראן בעם הפלסטיני ושיבח את גבורתם של הצעירים הפלסטינים, אשר הפכו לדבריו, את האבן והסכין לכלי נשק במאבק נגד ישראל (דף הפייסבוק של עלי ברכה, 10 בדצמבר 2015). 
בחינת הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ףאמר, כי מיד לאחר שיסתיימו כל ההכנות הדרושות, יחלו הפלסטינים לבצע את החלטת המועצה המרכזית להפסקת שיתוף הפעולה עם ישראל במישור הביטחוני והכלכלי.  הוא לא הגדיר מועד מדויק לכך. לדבריו ועדה של אש"ף בוחנת עתה באופן רציני את התגובות האפשריות כדי ללמוד על ההשלכות של הצעדים. עריקאת הבהיר, כי הסוגיה הפלסטינית לא תיפתר רק באמצעות הפסקת התיאום הביטחוני אלא יש להגדיר את היחסים עם ישראל בתחום הביטחוני, המדיני והכלכלי (אלקדס אלערבי, 9 בדצמבר 2015).
חילופי גברי בממשלת ההסכמה הלאומית
  • אבו מאזן ערך חילופי גברי בקרב חברי ממשלת ההסכמה הלאומית, במסגרת זו, הושבעו בלשכתו שלושה שרים חדשים (ופא, דניא אלוטן, 14 ו-15 בדצמבר 2015):
  • עלי מחמוד עבדאללה אבו דיאכ- שר המשפטים. עד כה שימש כמזכיר הכללי של הממשלה הפלסטינית. החליף בתפקידו את סלים אלסקא מעזה.
  • איאהב יאסר עארף בסיסו- שר התרבות. עד כה שימש כדובר הממשלה הפלסטינית. איש אקדמיה מאוניברסיטת ביר זית. במקור מעזה. החליף את זיאד אבו עמרו המשמש גם כסגן ראש הממשלה הפלסטינית.
  • אבראהים מחמוד רשיד אלשאער- שר הרווחה. החליף בתפקידו את שוקי אלעיסה, אשר הגיש את התפטרותו לפני כחודש. אלשאער הינו איש אקדמיה מבית לחם, המשמש כסגן נשיא אוניברסיטת אלקדס הפתוחה.
התמיכה במשפחות האסירים
  • עלי אבו דיאכ, מזכ"ל ממשלת ההסכמה הלאומית הודיע על הפסקת תשלומי משכורות האסירים המשוחררים ואסירים המרצים עדיין את עונשם בכלא הישראלי. ההודעה הביאה לביקורת קשה מצד משפחות האסירים ובכירים פלסטינים. משפחות האסירים קראו לאבו מאזן להתערב מיד (דניא אלוטן, 10 בדצמבר 2015). בראיון, שהעניק עיסא אלקראקע, ראש הרשות לענייני אסירים, הוא הביע מחאה על החלטת ממשלת ההסכמה הלאומית להפסיק לשלם את משכורות האסירים. לדבריו עוד לפני פרוץ המשבר נשלחו מכתבים לשר האוצר ולראש הממשלה ויו"ר הקרן הלאומית כדי לפתור את הבעיה ובכל זאת התשלום למשפחות נפסק (רדיו קול פלסטין, 10 בדצמבר 2015).
  • על רקע הביקורת הקשה חזרה בה, ככל הנראה, ממשלת ההסכמה מהחלטתה.  עלי אבו דיאכ, מזכ"ל הממשלה, אמר, כי הממשלה תמשיך לספק את השירותים והדגיש שהממשלה מחויבת להגיש את כל השירותים והזכויות לעם הפלסטיני, לדאוג לחייהם של האסירים, לשלם למשפחות ההרוגים והפצועים, ולשלם את משכורותיהם של האסירים המצויים בבתי הכלא הישראליים (ופא, 10 בדצמבר 2015).
שיקום בתי מחבלים
  • ב-14 בדצמבר 2015 דווח, כי הקמפיין "שיקום בתי המשחררים" (קמפיין תרומות לשיקום בתי ארבעת המחבלים של משפחת הנקין ז"ל, שנהרסו בעיר שכם) הצליח לגייס כמיליון שקל: סכום הכסף שגויס הינו 800 אלף שקל במזומן (ובתכשיטים) ועוד 200 אלף שקל בשווי קרקע, ריהוט וחומרי בניין. הסכום, שנתרם עד כה אמור לממן את בניית בתי המחבלים בעיר שכם.  בשלב השני של הקמפיין  מתוכנן גיוס תרומות של רהיטים ומוצרים לבית. צופים, כי את רוב הדברים יתרמו סוחרים פלסטינים (קדס, דף הפייסבוק קדס, 14 בדצמבר 2015).
שרת התיירות הפלסטינית מדווחת על פגיעה בענף התיירות
  • רולא מעאיעה, שרת התיירות הפלסטינית, מסרה, כי באוקטובר 2015 (מועד בו החלה מתקפת הטרור הנוכחית), נרשמה ירידה ניכרת בהיקף התיירים המבקרים בשטחי הרשות הפלסטינית. לדבריה עומד מספרם על פחות ממיליון וחצי איש, קרי מספר נמוך מאוד לעומת אשתקד. לדבריה, הם ציפו השנה למספר תיירים רב מאד, אולם האירועים הביאו לביטולים רבים. מעאיעה ציינה, כי השנה פקדו את שטחי הרשות כ-2.2 מיליון תיירים לעומת כ-2.5 מיליון תיירים אשתקד. ירידה זו הינה פגיעה קשה בענף התיירות הפלסטיני המהווה כ-15% מההכנסה הלאומית (מען, 12 בדצמבר 2015).

רולא מעאיעה, שרת התיירות הפלסטינית, מדווחת במהלך ראיון עם סוכנות מען על פגיעה קשה בענף התיירות הפלסטיני מאז פרוץ מתקפת הטרור הנוכחית (מען, 12 בדצמבר 2015)
רולא מעאיעה, שרת התיירות הפלסטינית, מדווחת במהלך ראיון עם סוכנות מען על פגיעה קשה בענף התיירות הפלסטיני מאז פרוץ מתקפת הטרור הנוכחית (מען, 12 בדצמבר 2015)

  • ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט ממשיכים להאדיר את דמותם של מבצעי הפיגועים, "להשחיר" את ישראל וארה"ב  ולפרסם קריאות וכרזות המעודדות ביצוע פיגועים, המשך אלימות ויידוי אבנים. להלן מספר דוגמאות.

מימין: קריקטורה, שהתפרסמה  באתר נציבות ההסברה של הפתח המאשימה את ישראל וארה"ב בהוצאתם להורג של ילדים (אתר אתר נציבות ההסברה של פתח, 12 בדצמבר 2015). משמאל: כרזה, שהתפרסמה בדף הפייסבוק של תנועת חמאס בשכם לפיה שנת 2016-2015 היא שנת האנתפאדה. בכרזה ניתן לראות את האמצעים השונים המשמשים את המחבלים בגל הפיגועים הנוכחי: גלגל רכב, סכין, אבן ורובה (דף הפייסבוק של תנועת חמאס בשכם, 9 בדצמבר 2015)
מימין: קריקטורה, שהתפרסמה  באתר נציבות ההסברה של הפתח המאשימה את ישראל וארה"ב בהוצאתם להורג של ילדים (אתר אתר נציבות ההסברה של פתח, 12 בדצמבר 2015). משמאל: כרזה, שהתפרסמה בדף הפייסבוק של תנועת חמאס בשכם לפיה שנת 2016-2015 היא שנת האנתפאדה. בכרזה ניתן לראות את האמצעים השונים המשמשים את המחבלים בגל הפיגועים הנוכחי: גלגל רכב, סכין, אבן ורובה (דף הפייסבוק של תנועת חמאס בשכם, 9 בדצמבר 2015)

האדרת מבצעי הפיגועים במתקפת הטרור הנוכחית במערב העיר עזה  דיוקנותיהם של המחבלים מונצחות על  קירות בעיר  (דף הפייסבוק שהאב, 11 בדצמבר 2015).
האדרת מבצעי הפיגועים במתקפת הטרור הנוכחית במערב העיר עזה  דיוקנותיהם של המחבלים מונצחות על  קירות בעיר  (דף הפייסבוק שהאב, 11 בדצמבר 2015).

[1]נכון ל-15בדצמבר 2015 נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.