מבט לג’האד העולמי (10 – 16 בדצמבר 2015)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

צילום, שפרסם משרד ההגנה הרוסי של הצוללת Rostov-on-Do

צילום, שפרסם משרד ההגנה הרוסי של הצוללת Rostov-on-Do", הממוקמת בים התיכון מול חופי סוריה (RT 8 בדצמבר 2015).

אמצעי לחימה של צבא סוריה, שנתפסו על ידי פעילי דאעש במהין

אמצעי לחימה של צבא סוריה, שנתפסו על ידי פעילי דאעש במהין

המחבל המתאבד סמוך לשריונית התופת טרם הפיגוע

המחבל המתאבד סמוך לשריונית התופת טרם הפיגוע

עיסא עבד אלכרים אללקטה המכונה אבו עאי'שה אלע'זאוי במרכז התמונה (אלוטניה, 9 בדצמבר 2015)

עיסא עבד אלכרים אללקטה המכונה אבו עאי'שה אלע'זאוי במרכז התמונה (אלוטניה, 9 בדצמבר 2015)

הודעה המבשרת על קיומה בקרוב של מסיבת העיתונאים עם ג'ולאני

הודעה המבשרת על קיומה בקרוב של מסיבת העיתונאים עם ג'ולאני


עיקרי אירועי השבוע

  • השבוע לא חלו שינויים משמעותיים בשטח, בסוריה ובעיראק. בלטה השבוע מתקפה רבת היקף של מחבלים מתאבדים באמצעות משאיות/מכוניות תופת או חגורות נפץ, נגד אויבי דאעש באזורים שונים בעיראק ובסוריה. במסגרת זאת ביצע דאעש פיגועי תופת נגד שכונה עלוית בחמץ, ארגוני מורדים יריבים מצפון לחלב, הכוחות הכורדים באזור חסכה, צבא עיראק באזור רמאדי, הממשל העיראקי באזור העיר סאמראא', יעדים שיעיים וממשליים בבגדאד וכוחות הפשמרגה הכורדים בקרבת גבול עיראק-סוריה.
  • מתקפת טרור זאת, החריגה בהיקפה, שבה השתתפו להערכתנו עשרות מחבלים מתאבדים, עשויה להעיד על מצוקה שבה נתון דאעש בזירות הלחימה השונות, בעיקר בעיראק. ביטוי לכך ניתן בהצהרות נשיא ארה"ב, כי דאעש איבד 40% מהשטחים, שבהם החזיק בעיראק, ומאז הקיץ לא נחל אף ניצחון קרקעי. דברי נשיא ארה"ב מתייחסים להערכתנו לשחרור אזורי תכרית וביג'י (שמצפון לבגדאד)ואזור סינג'אר (בצפון מערב עיראק) ע"י צבא עיראק, המליציות השיעיות התומכות בו והכוחות הכורדים, בסיוע אווירי ומבצעי של ארה"ב והקואליציה. 

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה

  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות תקיפות באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. על פי משרד ההגנה של ארה"ב (עדכני ל- 9 בדצמבר 2015) ביצעו כוחות הקואליציה בראשות ארה"ב 8,783 תקיפות מהן 5,765 בעיראק ו-3,018 בסוריה. להלן עיקרי התקיפות, שבוצעו השבוע (אתר משרד ההגנה האמריקאי):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזורי דיר אלזור, מארע (מצפון לחלב) ואלרקה. בין השאר הותקפו כלי ארטילריה של דאעש, כלי רכב ובארות נפט.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזור קיסיק, מוצול, רמאדי, תל עפר, סנג'אר, פאלוג'ה, חבאניה ותכרית. בין השאר הותקפו פעילים, עמדות לחימה, בונקרים, כבישים בשימוש פעילי דאעש, אמצעי לחימה, כלי רכב ובית מלאכה למכוניות תופת.
  • במהלך תדרוך לפנטגון אמר קולונל סטיב וורנט (Steve Warren),דובר הקואליציה האמריקאית, כי במהלך תקיפות, שביצעו כוחות הקואליציה נהרגו שלשה מנהיגים בכירים של דאעש. על פי הדיווח ההרוגים הם: מואפק מצטפא מחמד אלקרמוש, המכונה אבו צאלח,  מנהל הכספים  של דאעש;  אבו מרים, מנהיג בכיר בדאעש ואבו רחמן התוניסי קצין בכיר בארגון, שטיפל בהעברות מידע, פעילים ואמצעי לחימה. לדבריו נהרגו השלושה בשלוש תקיפות שונות בסוף חודש נובמבר 2015 באזור תל עפר, שבצפון עיראק (כריסטיאן טודיי, 14 בדצמבר 2015). 
התבטאויות אמריקאיות
  • בנאום תקיף, שנשא בפנטגון נשיא ארה"ב ברק אובמה, ב-14 בדצמבר 2015, הצהיר בין השאר כי "עד כה דאעש איבד כ-40% מהאזורים המאוכלסים, שבעבר נשלטו על ידו בעיראק, והוא עתיד לאבד בה שטחים נוספים…דאעש איבד [גם] אלפי קילומטרים מרובעים מהשטח שעליו שלט בסוריה, והוא עתיד לאבד בה שטחים נוספים". אובמה הוסיף, כי בעקבות הוראתו החלו הכוחות המיוחדים בסוריה לסייע "לכוחות המקומיים" לדחוק את דאעש דרומה [במשתמע הכוונה לכוחות הכורדים], לנתק את קווי האספקה שלו ולהדק את הלחץ על העיר אלרקה (theguardian.com, 14 בדצמבר 2015).

דבריו של נשיא ארה"ב משקפים את ההישגים של ארה"ב ובעלי בריתה המקומיים במערכה נגד דאעש, בעיקר בעיראק. מאז הקיץ האחרון דאעש איבד את אזורי תכרית וביג'י (מצפון לבגדאד) ואת אזור סינג'אר (בצפון מערב עיראק), לצבא עיראק, המליציות השיעיות והכוחות הכורדים. בעיר אלרמאדי "בירת" מחוז אלאנבאר, שנכבשה ע"י דאעש, ניצב הארגון בפני לחצים גוברים של צבא עיראק והמליציות השיעיות, בתמיכה אווירית של ארה"ב והקואליציה. גם הכוחות הכורדים בסוריה נחלו הישגים בשטחי שליטתם לאורך הגבול התורכי. עם זאת ארגון דאעש עודנו מבוסס היטב במערב עיראק ובסוריה, ובערים הגדולות מוצול ואלרקה, והמצב בשטח עודנו רחוק מהכרעה.

 

  • במהלך שימוע בפני ועדת הכוחות המזוינים בסנאט אמר אשטון קרטר,שר ההגנה של ארה"ב, כי צבא ארה"ב וכוחות מקומיים "צוברים מומנטום" בלחימתם נגד דאעש. לדבריו  ארה"ב תגביר את המאמצים להביא להבסת הארגון. קרטר ציין, כי ארה"ב מפעילה כוחות מיוחדים בעיראק ובסוריה ואם יהיה צורך בכך היא אף תרחיב את המאמץ. כמו כן היא מוכנה להרחיב את המאמץ לפגוע בתשתיות הנפט של דאעש אותו הציג כאפקטיבי. קרטר הוסיף, כי לאחרונה הוא פנה למדיניות אירופיות וביקש מהן להגביר את תקיפותיהן נגד דאעש. אשטון קרטר הצביע על חסרונן של  מדינות ערביות/סוניות בעיקר ממדינות המפרץ, בלחימה נגד דאעש ואמר, כי ארה"ב העלתה את הרעיון של הקמת כוח ערבי משולב לסיוע בלחימה (ניוזויק, 12 בדצמבר 2015).  
הצטרפות בריטניה וגרמניה לתקיפות נגד דאעש בסוריה
  • מישל פאלון, שר ההגנה הבריטי, הביע, בעת ביקורו בארה"ב, את תסכולו מהקצב האיטי בו לדעתו מתנהלת המלחמה נגד דאעש. לדבריו  מיד לאחר ההחלטה בפרלמנט, הכפילה בריטניה את כמות המטוסים, המוצבים בבסיס האווירי בקפריסין. מטוסים אלה נכנסו מיד לפעולה והם החלו בסדרה של תקיפות מוצלחות נגד מטרות תשתית של דאעש בעיקר באזור מזרח סוריה שם מצויים שדות הנפט. פאלון סירב לנקוב בלוחות זמנים לגבי משך הלחימה (הגרדיאן, 11 בדצמבר 2015).

הצטרפות גרמניה למערכה הצבאית נגד דאעש

  • אשטון קרטר, מזכיר המדינה האמריקאי, שיגר לגרמניה איגרת בה ביקש ממנה להגדיל את היקף הסיוע הצבאי שלה למאבק בדאעש. אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, דחתה את בקשת ארה"ב ואמרה, כי גרמניה ממלאת את חלקה במלחמה בדאעש והיא אינה רואה כל צורך בדיון נוסף בנושא (רויטרס, 14 בדצמבר 2015).

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

  • מטוסי קרב רוסיים המשיכו בתקיפות בסוריה בעיקר באזור אללד'אקיה, חסכה, דיר אלזור, חמאה, אדלב, חלב  דמשק. במקביל הציבה רוסיה  צוללת, חמושה בטילי שיוט, באגן המזרחי של הים התיכון, בסמוך לחופי סוריה. מהצוללת שוגרו טילי שיוט לעבר מטרות דאעש  באלרקה במרחק של 1,500 ק"מ מהחוף.
  •  שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, עדכן את הנשיא פוטין בתוצאות התקיפות הרוסיות בסוריה. לדברי שויגו נפגעו, תשתיות נפט ומחסן תחמושת של דאעש. לדבריו טרם התקיפה עודכנו בנושא ישראל וארה"ב. כמו כן מסר שר ההגנה, כי בימים האחרונים נעשה שימוש [פעם נוספת] במפציצים אסטרטגיים, שהמריאו מרוסיה (RT, 8 בדצמבר 2015). לדבריו מתחילת הצטרפותם ללחימה בסוריה הרסו כוחות האוויר הרוסים למעלה מ-8,000 מתקנים צבאים, ביותר מ-4,000 גיחות (טאאס 11 בדצמבר 2015).
  • במהלך כינוס הפורום השנתי של משרד ההגנה הרוסי (11 בדצמבר 2015) התייחס נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ללחימה בסוריה. פוטין ציין, כי הוא הורה לכוחות הרוסיים לפעול בתקיפות להשמדת כל מטרה המהווה איום עליהם או על התשתית הרוסית הנמצאת בשטח. פוטין הדגיש בדבריו, כי הטרור בסוריה מהווה איום ישיר על רוסיה והוא זה שמניע את פעולותיה של רוסיה בסוריה. פוטין טען, כי רוסיה מסייעת גם לכוחות צבא סוריה החופשי (ארגון מורדים הנתמך ע"י המערב) בלחימה נגד דאעש באמצעות מתן סיוע אווירי, אספקת נשק קל ותחמושת וביצוע פעולות משותפות עם כוחות צבא אסד. הוא ציין, כי הוא הורה לכוחות הרוסיים לתאם את פעולותיהם עם ישראל ועם הקואליציה בראשות ארה"ב (אקספרס, 12 בדצמבר 2015).
  • בתגובה אמר ג'והן קירבי, דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, כי אינו יכול לאמת את דבריו של פוטין לפיהם תומכת רוסיה בצבא סוריה החופשי ומספקת לו אמצעי לחימה וסיוע אווירי (רויטרס, 12 בדצמבר 2015). דוברים שונים מטעם צבא סוריה החופשית הכחישו גם הם את דברי פוטין: אחמד ברי, מפקד צבא סוריה החופשי, הכחיש את דבריו של פוטין ואף טען, כי רוסיה תוקפת מוצבים של צבא סוריה החופשי כמעט מידי יום ביומו (הקואליציה הלאומית הסורית, 12 בדצמבר 2015). ראש המודיעין של צבא סוריה החופשי מסר, כי הם מוכנים לספק לרוסיה נתונים, מפות ומסמכים המציינים עמדות של דאעש בסוריה (ספוטניק, 14 בדצמבר 2015). עבד אלרזאק אחמד פריג'ה, ראש המועצה הצבאית של הצבא הסורי באזור חמאה, מסר כי רוסיה ניסתה ליצור קשר עם קצינים בצבא הסורי החופשי כדי לשכנע אותם לשנות את סדר העדיפות בלחימה אך היא נכשלה בכך (All4Syria, 15 בדצמבר 2015).
  • דברי פוטין לפיהם רוסיה מסייעת לצבא סוריה החופשית נועדו להערכתנו להעמיק את הלגיטימציה הבינלאומית להתקפות האוויריות, שמבצעת רוסיה בסוריה. צבא סוריה החופשי, הנתמך ע"י המערב, נמנה על ארגוני המורדים המהווים יעד מרכזי למרבית התקיפות הרוסיות, שנועדו לסייע למשטר אסד.

 

  • בפגישה עם עמיתו האיטלקי אמר סרגי לברוב, שר החוץ הרוסי, כי בחודשים האחרונים הגבירה הקואליציה הבינלאומית את תקיפותיה במיוחד נגד נכסי הנפט של הארגון. לברוב ציין, שהוא מעדיף שהקמפיין של הקואליציה נגד דאעש יהיה מבוסס על החלטות מועצת הביטחון של האו"ם וחוקים בינלאומיים הדורשים את אישור ממשלת סוריה. לדבריו רוסיה מעוניינת לתאם את מאמציה נגד דאעש עם הקואליציה הבינלאומית אך לא להצטרף אליה (טאאס, 11 בדצמבר 2015).
  • בינתיים נמשכת המתיחות בין רוסיה לתורכיה, שהחלה לאחר הפלת המטוס התורכי. במהלך השבוע נרשמו שתי תקריות: התקרית הראשונה ארעה, כאשר חייל רוסי נשא על כתפו משגר טילים במהלך הפלגת ספינה רוסית במצרי הבוספורוס והדבר הוגדר על ידי שר החוץ התורכי כ"פרובוקציה"; תקרית נוספת אירעה ב-13 בדצמבר 2015 כאשר ספינת מלחמה רוסית, ששטה בים האגאי, ביצעה ירי אזהרה לעבר סירת דיג תורכית. בעקבות התקרית אמר ראש ממשלת תורכיה דאבוטאוע'לו  כי תורכיה בוחנת צעדים אפשריים נגד רוסיה והיא תטיל עליה סנקציות במקרה הצורך. עם זאת הוא הוסיף, כי תורכיה נותרה פתוחה לניהול שיחות עם מוסקווה (RT, 13 בדצמבר 2015).

עיקרי התפתחויות בסוריה

כללי

גם השבוע לא אירעו שינויים משמעותיים בשטח. השבוע התאפיין במספר רב של פיגועים באמצעות מכוניות תופת ומחבלים מתאבדים, שביצעו פעילי דאעש נגד כוחות המורדים מצפון לחלב, נגד הכורדים באזור אלחסכה, ובשכונה עלוית בחמץ. כתוצאה מפיגועים אלה נהרגו עשרות בני אדם. במחוז חמץ הצליחו פעילי דאעש לכבוש מחדש את העיירה מהין ושני כפרים סמוכים, שמדרום מזרח לחמץ. באזור שמדרום-מערב לחלב הצליח צבא סוריה לכבוש כמה כפרים ולהרוג עשרות פעילים של צבא אלפתח (ארגון-גג אסלאמי בהנהגת ג'בהת אלנצרה).

 

  • פיצוץ מכוניות התופת זכה לתגובות בסוריה ובזירה הבינלאומית:
  • ואא'ל אלחלקי,ראש ממשלת סוריה ומשרד החוץ הסורי, גינו את הפיגוע. לדבריהם פיגועים מסוג זה לא יצליחו להפחיד את העם הסורי אלא רק יגבירו את נחישותו להילחם בטרור (סוכנות הידיעות הסורית, 12 בדצמבר 2015). במספר שכונות בחמץ התקיימו הפגנות נגד מושל המחוז בתגובה לפיצוץ מכונית התופת (ח'טוה, 12 בדצמבר 2015).
  • משרד החוץ הרוסישיגר איגרות למועצת הביטחון של האו"ם ולמשרד מזכ"ל האו"ם המגנים את רצף הפיגועים, שאירעו בסוריה. באיגרות דוחקים הרוסים בקהילה הבינלאומית להגיב לנוכח הטרור. כמו כן מצוין במכתבים, כי פיגועים אלה לא יכולים היו להתבצע ללא סיוע, שניתן לפעילי הטרור מחוץ לסוריה (RT, 14 בדצמבר 2015). מועצת הביטחון של האו"ם דחתה את ההצעה לגינוי פעולת הטרור, שנוסחה על-ידי רוסיה בתמיכת סוריה (,RT14 לדצמבר 2015).
מחוז חמץ
הצלחות לדאעש מדרום מזרח לחמץ
  • במהלך השבוע דיווח דאעש על מספר הצלחות במרחב, שמדרום מזרח לחמץ (בו התקיימו עימותים מקומיים גם בשבוע שעבר). לדבריו כבשו פעילי דאעש מחדש מידי צבא סוריה את העיירה מהין (Mheen) ושני כפרים בסמוך לה. כמו כן דווח, כי נפלו לידיו אמצעי לחימה רבים של צבא סוריה (dabiqnews.com, 11-10 בדצמבר 2015).
מתקפת פעולות התאבדות באמצעות משאיות ומכוניות תופת
העיר חמץ
  • מכונית תופת ומחבל מתאבד התפוצצו בקרבת בית החולים אלאהלי, שבשכונת תל אלזהראא' שבעיר. בשכונה זאת מתגורר רוב עלוי, קבוצת אוכלוסייה המזוהה עם המשטר הסורי. כלי התקשורת דיווחו על כעשרים הרוגים וכמאה פצועים (אלמיאדין, 12 בדצמבר 2015). כתוצאה מפיצוץ מכונית התופת התפוצצו במקום גם מיכלי גז, שגרמו להרוגים ופצועים נוספים (אלנשרה, 12 בדצמבר 2015). ארגון דאעש קיבל את האחריות לפיגוע (ח'טוה, 12 בדצמבר 2015).
אזור תדמור
  • ב-10 בדצמבר 2015 דיווח צבא סוריה על איתור משאית תופת,  שננטשה ככל הנראה על-ידי דאעש העיר תדמר (חשבון יוטיוב الاعلام الحربي المركزي, 10 בדצמבר 2015). אתר אלעהד הלבנוני, המזוהה עם חזבאללה, דיווח שפעילי דאעש נטשו את משאית התופת וברחו. יעדה של משאית התופת היה עמדה סורית באזור, כעשרה ק"מ ממערב לעיר תדמר (אתר alahednews.com, 10 בדצמבר 2015).
מחוז חלב
פיצוץ מכונית תופת מצפון לחלב
  •  ב-11 בדצמבר 2015 קיבל דאעש אחריות לפיצוץ שריונית תופת באזור היערכות של ארגוני מורדים בכפר ג'ארז (Jarez), כ-40 ק"מ מצפון לחלב (בקרבת הגבול עם תורכיה). בשריונית התופת נהג מחבל מתאבד המכונה חידרה אלבדראני (Haydarah al Badrani). כתוצאה מהפיצוץ היו עשרות הרוגים ופצועים, ביניהם  אבו אלחסן, מפקד הכוח העיקרי של אלג'בהה אלשאמיה, מסגרת של ארגוני המורדים הפועלים בצפון סוריה (dabiqnews.com, 11 בדצמבר 2015).
האזור הכפרי שמדרום ומדרום מערב לחלב
  • נמשכו התכתשויות מקומיות באזור הכפרי שמדרום לחלב. ב-12 בדצמבר 2015 דווח, כי חיילי צבא סוריה הצליחו לכבוש, ששה כפרים באזור קריחה, במרחב הכפרי שמדרום לחלב (חשבון הפייסבוק الاعلام الحربي المركزي, 12 בדצמבר 2015).
מחוז חסכה
  • גם במחוז חסכה ביצע דאעש שורת פיגועים נגד הכוחות הכורדים באמצעות משאיות תופת:בעיירה תל תמר, צפונית מערבית לאלחסכה פוצצו שלוש משאיות תופת (אלערביה אלחדת', 12 בדצמבר 2015). המשאיות התפוצצו בחזית בית חולים, בשוק ובאזור מגורים, שבשליטת הכוחות הכורדים. דובר הכוחות הכורדים (YPG), מסר שבין 50 ל-60 כורדים נהרגו וכשמונים נפצעו (אלערביה, 11 בדצמבר 2015). ארגון דאעש קיבל אחריות לפיצוץ משאיות התופת (חשבון טוויטר המזוהה עם הארגון, 12 בדצמבר 2015).
  • מטען חבלה התפוצץ במרכז הכוחות הכורדים בעיר אלקחטאניה כתוצאה מכך נהרגו שלושה פעילים כורדיים. מכונית תופת נוספת התפוצצה בכפר אלג'נבה ממערב לעיר אלחסכה (וועדות התיאום המקומיות, 12 בדצמבר 2015).
דמשק
  • נראה, כי הושג הסכם בין דאעש לבין ג'בהת אלנצרה, שבו להערכתנו מעורב גם המשטר הסורי, באשר לשליטה על חלקים במחנה הפליטים ירמוכ ובשכונות סמוכות לו (מדרום לדמשק), נמסר שהושגה הסכמה, באמצעות מתווכים, באשר לשכונת חג'ר אלאסואד (מעוז של דאעש), מחנה הפליטים ירמוכ, ושכונות אלתדאמון. על פי ההסכם החמושים, שיפונו מאזורים אלה יועברו לאדלב (מעוז ג'בהת אלנצרה) ולאלרקה (מעוז דאעש)כ-140 נשים וילדים בני משפחות של פעילי דאעש יעברו גם הם לאלרקה. במקומות, שיפונו יחזרו לשלוט רשויות המדינה. עוד נקבע כי היציאה של החמושים תגובה בביטחונות מצד האו"ם ומספר מדינות נוספות. (אלוטן,  9 בדצמבר 2015). עתה יש להמתין ולראות האם וכיצד ימומש ההסכם הלכה למעשה.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

כללי

השבוע לא חל שינוי מהותי בשטח. בעיר אלרמאדי וסביבותיה ובערים בגדאד וסאמראא' ביצע דאעש מתקפות של מחבלים מתאבדים, מכוניות תופת והנחת מטענים. בדומה ל"גל" הפיגועים, שבוצע ע"י דאעש בסוריה.

 

העיר בגדאד וסביבותיה

דאעש ממשיך במתקפת טרור וגרילה נגד אזרחים וחיילים בבגדאד: ב-13 בדצמבר 2015 נפצעו שלושה חיילים עיראקיים מפיצוץ מטען חבלה בדרום בגדאד, בעת שהיו בסיור (אלסומריה, 13 בדצמבר 2015). ב-12 בדצמבר 2015, נפגעו עשרה אזרחים, חלקם נהרגו וחלקם נפצעו, בשכונת אלוחדה בדרום בגדאד ממטען, שהתפוצץ סמוך לאצטדיון כדורגל (אלעאלם אליום, 13 בדצמבר 2015). ב-9 בדצמבר 2015 נהרגו בבגדאד תשעה בני אדם וארבעה-עשר נוספים נפצעו מהתפוצצות מכונית תופת הנהוגה על-ידי מחבל מתאבד בכניסה למסגד שיעי (בי. בי. סי בערבית, 9 בדצמבר 2015).

מחוז אלאנבאר
  • במרחב העיר אלרמאדי ניסה דאעש להפחית את הלחצים המופעלים עליו באמצעות שורה של פיגועי התאבדות והפעלת מכוניות תופת:
  • ב-12 בדצמבר 2015, נהרגו 31 אנשי כוחות הביטחון העיראקיים כתוצאה מפיצוץ שלוש מכוניות תופת בדרום-מזרח אלרמאדי (אעמאק, 12 בדצמבר 2015; אלג'זירה, 12 בדצמבר 2015). ככל הנראה מדובר באזור שכונת אלתאמים, שאת חלקה כבש צבא עיראק בשבוע שעבר מידי דאעש.
  • ב-13 בדצמבר 2015, בוצע פיגוע התאבדות כאשר מכונית תופת, נהוגה על-ידי מחבל מתאבד, התפוצצה במקום כינוס של כוחות הביטחון העיראקיים דרומית-מזרחית לעיר אלרמאדי. בפיגוע  נהרגו 16 חיילים עיראקיים ואנשי המליציות השיעיות המסייעות לצבא עיראק (אלג'זירה, 13 בדצמבר 2015).
  • צבא עיראק דיווח, כי הרג 11 פעילי דאעש והשמיד שלוש מכוניות תופת בדרכים המובילות לדרומה ולצפונה של העיר אלרמאדי (אלסומריה, 13 בדצמבר 2015).
  • באזור הגבול בין עיראק לערב-הסעודית(במסגרת מחוז אלאנבאר), נהרגו ב-12 בדצמבר 2015 ששה חיילי משמר הגבול עיראקים וארבעה-עשר נוספים נפצעו בפיצוץ מכונית תופת. דאעש קיבל על ההתקפה (אלג'זירה, 12 בדצמבר 2015).
מחוז צלאח אלדין
  • דאעש טען ב-12 בדצמבר 2015 כי פגע בשלושה מסוקים עיראקיים באמצעות ירי מקלעים ורקטות לעבר מחנה צבאי מצפון לעיר תכרית. "מקור ביטחוני" עיראקי אישר, כי פצצות מרגמה נורו לעבר הבסיס וכי מסוק, שהיה על הקרקע אכן נפגע (אעמאק; אלג'זירה, 12 בדצמבר 2015). דאעש פרסם תמונות של ירי הרקטות על המחנה (אח'באר אלמסלמין, 12 בדצמבר 2015).
העיר סאמראא'
  • באזור העיר סאמראא', שמצפון לבגדאד, עדיין מתקיימות התכתשויות בין דאעש לבין כוחות הביטחון העיראקיים. השבוע דווח ע"י דאעש, כי שני פעילים חגורים בחגורות נפץ פרצו ב-10 בדצמבר 2015 למבנה של הממשל העיראקי (נפת אלאצחאקי) דרומית לעיר סאמראא'. השניים הפעילו חגורות הנפץ והרגו 56 חיילים מצבא עיראק (אעמאק, 12 בדצמבר 2015). מנגד, הודיע צבא עיראק, כי חיל האוויר העיראקי השמיד "חדר מבצעים" של דאעש מערבית לעיר סאמראא' וכי שבעה פעילי דאעש נהרגו במקום (שפק ניוז, 13 בדצמבר 2015).
אזור אלג'זירה (גבול עיראק-סוריה)
  • משרד הפנים העיראקי מסר, כי בתקיפה אווירית של צבא עיראק בקרבת גבול סוריה עיראק נהרגו לפחות חמישה-עשר פעילי דאעש ונפצעו נוספים. בין ההרוגים אבו אמנה אלמצרי ומחמד חמיד אלעסאפי, בכירים בארגון, המקורבים למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי. נמסר כי בין הפצועים אבו עלי אלאנבארי, עוזרו של  מנהיג דאעש, שהועבר לטיפול בבית-חולים באבו כמאל (אלערביה, 12 בדצמבר 2015).
  • יומיים קודם לכן פרסם דאעש סרטון המתעד את הלחימה באזור הצפוני של אזור אלג'זירה. בסרטון  ניתן לראות ירי פצצות מרגמה ותותחים לעבר מטה כוחות הפשמרגה הכורדיים הממוקם צפונית-מזרחית לעיר מוצול (archive.org, 10 בדצמבר 2015). על-פי דיווח של דאעש, שולבו בתקיפה גםמחבלים מתאבדים, שפרצו למטה והרגו 16 אנשי פשמרגה (אעמאק, 13 בדצמבר 2015).     

התנהלות המדינה האסלאמית

פגיעה במקורות המימון של הארגון
  • ערוץ אלג'זירה דיווח, כי השיג מסמכים מקוריים של דאעש המעידים על האופן שבו מנהל הארגון 27 שדות הנפט המצויים בשליטתו בסוריה. על פי המסמכים כמחצית משדות הנפט הללו ממוקמים במחוז דיר אלזור והשאר במחוזות אלחסכה ואלרקה. על פי המסמכים ההכנסות החודשיות של דאעש משדות הנפט מגיעות לכ-60 מיליוני דולרים מהם כ-34 מיליוני דולרים מ-18 שדות הנפט הממוקמים באזור דיר אלזור (אלג'זירה, 13 בדצמבר 2015).
  • בהקשר זה טען אדם זובין, תת שר האוצר של ארה"ב לטרור ומודיעין פיננסי,כי דאעש גובה רווחים גבוהים בהפקת הנפט ומכירתו לכן יש להתמקד בפגיעה בתשתיות. עוד חשף, כי משטר אסד הינו בין הרוכשים העיקריים של נפט מידי דאעש וכי חלקו מגיע גם לתורכיה ולאזורים הכורדיים. לדבריו היקף סחר הנפט עומד על כארבעים מיליון דולרים בחודש (רויטרס, 10 בדצמבר 2015).

בעבר נאמדו הכנסותיו של דאעש משדות הנפט בעיראק ובסוריה בכמאה מיליוני דולרים לחודש (ספטמבר 2014). מהמסמכים שבידי אלג'זירה (בהנחה כי הם אוטנטיים) עולה, כי ההכנסות החודשיות של דאעש ירדו בכמה עשרות מיליוני דולרים. עתה ממוקד המאמץ ההתקפי של ארה"ב ובעלות בריתה ושל רוסיה בתשתיות הנפט ובמערכת השיווק של דאעש במטרה לצמצם עוד יותר את רווחיו של הארגון מהפקת הנפט וע"י כך לפגוע ביכולותיו הצבאיות והממשליות[1].

 

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע המשיכו כוחות הביטחון המצריים בפעילות הצבאית נגד שלוחת סיני של דאעש. במסגרת זאת הם קיימו פעילות אינטנסיבית בעיקר במרחב רפיח – אלשיח' זויד – אלעריש.פעילי טרור רבים נעצרו נהרסו תשתיות והוחרמו מכוניות ואופנועים ללא לוחיות רישוי . כמו כן הגבירו כוחות הביטחון המצריים את הפיקוח במחסומים והציבו מחסומים ניידים רבים נוספים (אליום אלסאבע, 14 בדצמבר 2015).
  • מקורות ביטחוניים מצרים מסרו, כי מנגנוני הביטחון חשפו תא נשים הנשואות לבכירים במחוז סיני של דאעש, המשמשות כסייעניות לפעילי דאעש. במסגרת זאת עצרו כוחות הביטחון המצריים אישה, שנשאה מכשיר קשר ושבבים של טלפונים ניידים, שנועדו לאחד הפעילים. נמסר, כי פעילי דאעש משתמשים בנשים כדי להעביר מטעני חבלה ולהניח אותם בכבישים בהם עוברים כלי רכב צבאיים. כמו כן הן מסייעות לפעילים לעקוב אחר פעילות כוחות הביטחון המצריים (אלוטן, 13 בדצמבר 2015).
  • למרות הפעילות הביטחונית המצרית נמשכה שיגרת הפיגועים של דאעש נגד כוחות הביטחון המצריים:
  • ב-13 בדצמבר 2015– שוטר נהרג מירי צלפים במחסום אלח'רובה בדרום אלשיח' זויד (פורטל וטו, 13 בדצמבר 2015).
  • ב-12 בדצמבר 2015 – קצין ותשעה חיילים מכוחות המשטרה נפצעו מפיצוץ שריונית, שהוטמן בה מטען חבלה בדרום אלעריש (אלוטן, 12 בדצמבר 2015).  מחוז סיני קיבל אחריות על הפיצוץ (חשבון טוויטר המזוהה עם הארגון, 12 בדצמבר 2015).
  • ב-13 בדצמבר 2015פורסם באתר דאעש כי פעילי הארגון פוצצו ב-12 בדצמבר 2015 מטען נגד רכב של צבא מצרים לפינוי מוקשים בכביש המחבר את אלשיח' זויד (Al Sheikh Zuweid) לרפיח (Rafah) (אתר dabiqnews.com, 13 בדצמבר 2015).
  • ב-14 בדצמבר 2015 –נורה למוות חייל מצרי בעת שאבטח את אזור אלח'רובה (Al Kharoubah) מצפון מזרח לאלעריש  ( אליום אלסאבע,  14 בדצמבר 2015).
  • 14 בדצמבר 2015 –חייל מצרי נפצע כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה בקרבת שריונית סמוך לשוק הדגים במרכז אלעריש ( אליום אלסאבע, 14 בדצמבר 2015).
דו"ח מצרי על התרסקות המטוס הרוסי
  • ועדת החקירה המצרית, שחקרה את נסיבות התרסקות המטוס הרוסי סיימה להכין דו"ח ראשוני ושלחה אותו לארגון התעופה הבינלאומי. הדו"ח קובע, כי בהתרסקות המטוס הרוסי לא נמצאו ראיות למעורבותם של גורמי טרור או פעילות לא חוקית אחרת (רויטרס, 14 בדצמבר 2015). לדברי אימן אלמקדם, יו"ר ועדת החקירה, עתה הם ממתינים לדו"חות של רוסיה העוסקים בזיהוי הגופות והגדרת מצבם של הקורבנות (אליום אלסאבע, 14 בדצמבר 2015). דימיטרי פסקוב, דובר נשיאות רוסיה אמר שהוא אינו יכול להגיב על ההודעה אך הוא יכול לחזור על בדיקת המומחים שלהם, שהגיעו למסקנה, כי ההתרסקות אירעה בשל תקיפת טרור (טאאס, 14 בדצמבר 2015). 

פלסטינים וערביי ישראל

פעיל מעזה נהרג באלרקה
  • ארגון דאעש הודיע על מותו של עיסא אבד אלכרים אללקטה המכונה אבו עאא'שה אלע'זאוי ששימש כמפקד בארגון. הוא נהרג ב-7 בדצמבר 2015 בעת תקיפה רוסית בעיר אלרקה שבסוריה (טרור מוניטור, 9 בדצמבר 2015).
  • כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו, כי מוצאו של עיסא עבד אלכרים אללקטה המכונה אבו עאי'שה אלע'זאוי הוא משכונת שיח' רצ'ואן בעזה. לדבריהם הוא היה פעיל בזרוע הצבאית של חמאס והחליט לפרוש ממנה בגין חילוקי דעות. לפני כשנה הוא נסע לסוריה, שם הצטרף לשורות דאעש. הוא התחתן בסוריה ואף נולד לו ילד. לפני חצי שנה איים אללקטה על חמאס בביצוע פיגועים ברצועה ובהפיכתה ל"בריכת דם", אם לא תשחרר חמאס את הפעילים הסלפים העצורים בידה (אלוטניה, 9 בדצמבר 2015). ישנן גרסאות שונות לגבי נסיבות מותו. לפי גרסה אחת הוא נהרג במרחב הכפרי של חלב ולפי גרסה אחרת נהרג כתוצאה תקיפה אווירית של רוסיה באזור אלרקה (סוכנות הידיעות האסלאמית, terror monitor, 8 ו-9 בדצמבר 2015).
ערבי ישראלי נוסף שהצטרף לדאעש
  • אזרח ישראלי מוסלמי, ששירת שירות קרבי בצה"ל בחטיבת גבעתי, הצטרף לאחרונה לשורות דאעש . מדובר בצעיר תושב פרדיס, שעל פי תעודת החוגר שלו השתחרר מצה"ל בינואר 2014 . הוא יצא מישראל לתורכיה ומשם לסוריה. הוא נשא עימו את הדסקית הצבאית שלו. אימו של הצעיר טוענת,  כי בחמש השנים האחרונות משפחתו אינה נמצאת בקשר עימו בשל ריב משפחתי. לאחר שעזב את הבית הוא התגייס לצה"ל ומאז אין הם יודעים מה עלה בגורלו  (וואלה, 14 בדצמבר 2015).  

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • לאחרונה התפרסמה שורת מאמרים בעיתונות המצרית המתריעים מפני הסכנה הנשקפת לביטחון הלאומי של מצרים לנוכח התעצמות דאעש בלוב. על פי התקשורת המצרית שואף דאעש להקים את מחוז המדבר המערבי במצרים כדי לחבר בין שלוחת דאעש בלוב ובסיני. אחד העיתונאים קרא לשלטונות מצרים לנקוט בצעדי מנע כגון תקיפת פעילי דאעש בדרנה ובסרת ולא להמתין עד שפעילי דאעש יגיעו לגבול מצרים (אלוטן, 11 בדצמבר 2015).  עיתונאי נוסף, מחמד ג'בריל  כתב, כי הכוחות המצריים חיסלו כמעט את כיסי הטרור בחצי האי סיני אולם עתה נשקפת סכנה ממהלכי דאעש בגבול מצרים-לוב (אלמסאא', 13 בדצמבר 2015). עיתונאי אחר מכרם מחמד אחמד, תובע ממצרים ליטול את היוזמה לידיה ולפעול לגיבוש אסטרטגיה חדשה להתמודדות עם סכנת דאעש בלוב (אלאהארם, 6 בדצמבר 2015).
העיר סרת
  • דאעש בסרת פרסם את "מסמך העיר"(ות'יקת אלמדינה במקור), המסדיר את חיי התושבים וקשרי הגומלין שלהם עם דאעש בעל השליטה בעיר. על פי המסמך, אסור לסחור ולצרוך אלכוהול, סמים וסיגריות; הכספים, שהיו ברשות הממשלה "הכופרת" יחזרו לרשות המוסלמים, והח'ליף (מנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי) יחליט כיצד להקצות אותם לטובת המוסלמים; התושבים מוזהרים שלא לקיים קשרים עם ממשלות "כופרות"; חיילי הצבא ואנשי המשטרה [של משטר קד'אפי] מכונים "כופרים" ונקראים להתייצב במקומות המיועדים כדי "לחזור בתשובה", ולא, יוצאו להורג; דאעש ימשיך בהרס האלמנטים הפגאניים; דאעש אוסר על מפלגות והתאגדויות מכל סוג שהוא; הנשים נדרשות ללבוש לבוש מסורתי ארוך (ג'לבאב) ולהישאר בבית; דאעש מדגיש, כי ימשיך בהחלת חוקי השריעה על תושבי העיר (חשבון הטוויטר של העיתונאי הלובי @Talqzeeri, 10 בדצמבר 2015; אלצבאח ניוז התוניסאי, 11 בדצמבר 2015). תמורת התנהלות התושבים על פי קוד ההתנהגות האסלאמי הנוקשה אמור דאעש לספק להם את השירותים הנדרשים לקיום חיי היום-יום, אשר בעבר סופקו ע"י ממשלת לוב.
  • "מסמך העיר" מסמל להערכתנו את התבססות דאעש בסרת, בסיסו הטריטוריאלי של דאעש בלוב, והעמקת השליטה של הארגון על תושביה. מסמך העיר מבוסס על המודל שהתבטא במסמכים דומים, אשר פורסמו ע"י דאעש במוצול שבעיראק ובאלרקה שבסוריה.

 

צבראתה
  • על-פי מקורות מקומיים בעיר, בעקבות מעצר שלושה פעילי דאעש, שני תוניסאים ואחד לובי, ערך דאעש מפגן צבאי בעיר במסגרתו סבבו יותר משלושים כלי רכב עליהם פעילי דאעש ברחובות העיר במשך כמה שעות. כמו כן הקימו פעילי הארגון מחסומים באזור אלח'טאטבה בעיר. בעקבות מפגן הכוח, הזרים צבא תוניסיה תגבורות לאזור גבול תוניסיה-לוב (אלחדת', 10 בדצמבר 2015;   tunisie-telegraph, 10 בדצמבר 2015; דף הפייסבוק dinar valley news agency, 10 בדצמבר 2015; דיילי מייל, 11 בדצמבר 2015).
  • צבראתה הינה עיר לובית חשובה הנמצאת ממערב לבירה טריפולי, בקרבת הגבול עם תוניסיה, ומנותקת מהבסיס הטריטוריאלי של דאעש בסרת. בצבראתה מתנהלים מאבקי כוח בין דאעש לבין מליציות מקומיות. לדאעש אין (עדיין?) שליטה אפקטיבית על העיר אך הוא מקיים בה נוכחות ופעילות אינטנסיבית. נראה, כי בשל קרבתה לראס ג'דיר, מעבר הגבול לתוניס, שלטונות תוניסיה (המהווה יעד מועדף לפיגועי טרור של דאעש משטח לוב) עוקבים בערנות אחר ההתפתחויות בעיר.

 

פעילות סיכול ומנע

ארה"ב
  • בארה"ב הועמד לדין אמין אלבודי (Amin al Baoudi),אזרח אמריקאי יליד סוריה, הנאשם בהברחת אמצעי לחימה לג'בהת אלנצרה. לדברי התביעה הוא תכנן לאמן לוחמים בסוריה ולהבריח אליה אמצעי לחימה בשווי של 30,000 דולרים (AP, 8 בדצמבר 2015).
  • במהלך שימוע בפני הסנאט בארה"ב אמר ג'יימס קומי, ראש ה-FBI,כי דאעש פועל להחדיר לארה"ב פעילי טרור או לשכנע אנשים, שכבר נמצאים בארה"ב לבצע פיגועים במדינה. כמו כן הביע חשש, כי פעילי דאעש יכולים להדפיס דרכונים הנראים כדרכונים סוריים ולהתחזות לפליטים מסוריה כדי להיכנס לארה"ב  (Tribune news service, 12 בדצמבר 2015)
  • בית הנבחרים של ארה"ב העביר ברוב גדול הצעת חוק שתמנע מכל אדם שביקר בעיראק איראן סוריה או סודאן במהלך חמש השנים האחרונות להיכנס לארה"ב ללא ויזה. הצעת החוק צפויה לעבור בסנאט ולהפוך לחוק עד תום השנה (הגרדיאן, 13 בדצמבר 2015). 
אירופה
  • בכירים באירופה פרסמו, כי מדינות אירופה עורכות רשימה של דרכונים סוריים ועיראקיים חסרים אשר קיים חשש לגביהם, כי יזויפו וכי יעשה בהם שימוש על ידי גורמי טרור לצורך נסיעות לאירופה ומדינות נוספות. הרשימה מכילה אלפי מספרים סידוריים של דרכונים אותנטיים, שהוחזקו במשרדים הממשלתיים בסוריה ובעיראק, שקבוצות טרור השיגו את השליטה עליהם. הרשימה חוברה לראשונה בקיץ על ידי מספר מדינות אירופה ומאז ממשיכים להתווסף אליה מספרי דרכונים נוספים (רויטרס, 12 בדצמבר 2015).

פעילות תודעתית

מסיבת עיתונאים של מנהיג ג'בהת אלנצרה
  • אבו מחמד אלג'ולאני, מפקד ג'בהת אלנצרה, כינס מסיבת עיתונאים מצומצמת בסוריה, ששודרה בערוצי החדשות הערביים . להלן מספר נושאים אליהם התייחס אלג'ולאני במהלך מסיבת העיתונאים (אוריינט, 12 בדצמבר 2015):
  • המעורבות הרוסית בסוריה:לטענתו התקפות הרוסים אינן משנות דבר במשוואת הכוחות בסוריה. לדבריו ארגון ג'בהת אלנצרה עבר את "שלב ההלם" כתוצאה מההתקפות האלה ולחימתו נמשכת. אלג'ולאני סבור, שרוסיה אינה מתחרה עם איראן בשטח סוריה אלא קיימת "חלוקת תפקידים" בין שתי המדינות הללו. לדבריו הרוסים מעוניינים בדריסת רגל באזור בעוד שהאיראנים מעורבים גם בפעילות העממית, עוסקים בהפצת השיעה ושואפים להשתלט על סוריה מבחינה מדינית.
  • המעורבות התורכית:לדברי ג'ולאני תורכיה שואפת בראש ובראשונה להלחם בכורדים ובכך היא מחזקת את המדינה האסלאמית. לדבריו מבחינת ג'בהת אלנצרה קיים איסור הלכתי לשתף פעולה עם תורכיה ולכן מסר הארגון את מאחזיו שמצפון לחלב לקבוצות המורדים השונות.
  • הקשר לאלקאעדה:ארגון ג'בהת אלנצרה הינו שלוחת אלקאעדה בסוריה והוא ימשיך להיות כזה. אין לארגון כל כוונה לנתק את קשריו עם אלקאעדה. עם זאת, ציין ג'ולאני, כי המשימה אותה קיבל על עצמו הארגון היא לחימה נגד משטר אסד, חזבאללה ובני בריתו ולא נגד ארה"ב או המערב.
  •   תמיכה בארגון:לטענת אלג'ולאני הארגון אינו מקבל אמצעי לחימה או  תמיכה חיצונית כלשהי ממדינה זו או אחרת. לדבריו ברשות הארגון טנקים, נגמ"שי BMPונשק נגד מטוסים, שנלקחו שלל מצבא סוריה או שנרכשו מארגונים אחרים. לדבריו ישנם "כמה תחומים מסחריים וכלכליים" שהארגון עוסק בהם, כדי לממן את רכש אמצעי הלחימה.
  • חזית הדרום (קרי, דרום רמת הגולן):ג'בהת אלנצרה עסוק באזור זה בלחימה נגד חטיבת שהדאא' אלירמוכ וארגונים נוספים באזור המקבלים סיוע מארה"ב. המשטר הסורי ניסה לנצל את הלחימה בין הארגונים כדי לפעול נגדם מכיוון קוניטרה אך הדבר לא עלה בידיו.
גיוס לוחמים בסין
  1. דאעש פרסם הארגון שיר בשפה המנדרינית הנקרא "אחים מוסלמים"כדי לנסות ולפתות פעילים מסין להצטרף לארגון. דובר משרד החוץ הסיני אמר כי על הקהילה הבינלאומית להתאחד כדי להלחם בטרור (ספוטניק, 9 בדצמבר 2015).
הפניה של דאעש למוסלמים בסין בשפה הסינית מנדרינית הינה חריגה, ויש בה כדי להעיד על עניינו של דאעש לגייס פעילים נוספים מסין, בדגש על בדלנים מוסלמים. בשורות דאעש בסוריה נלחמים פעילים אויגורים, בני מיעוט מוסלמי בעל נטיות בדלניות, המתגורר במחוז האוטונומי שינג'אנג, שבצפון מערב סין. בדו"ח של מומחים ללוחמה בטרור בסין נאמר, כי בדלנים מוסלמים אויגורים יצאו לסוריה מאז מאי 2012 כדי להצטרף ללחימה לצד גורמי הג'האד העולמי.  בדו"ח נכתב, כי נסיעתם אורגנה על ידי קבוצות אופוזיציה בסין, אשר ממנות את פעילותן באמצעות סחר בסמים, סחר באמצעי לחימה, חטיפות ומעשי שוד (www.chinapost.com,30 באוקטובר 2012). תחילה נאמד מספרם בכמה עשרות אולם אומדנים אחרים (דצמבר 2014) של מקורות סינים העריכו את מספרם בכ-300.

 

[1] ניתוח הכנסות דאעש משדות הנפט, וממקורות נוספים, עדכני לספטמבר 2014, ראו מחקר של מרכז המידע מה-27 בנובמבר 2014: "דאעש: דיוקנו של ארגון טרור".