שחרור העיר אלרמאדי: תמונת מצב ומשמעויות

"תמונות הניצחון" של צבא עיראק על דאעש.

"תמונות הניצחון" של צבא עיראק על דאעש.

מפת השליטה בעיר אלרמאדי עדכנית ל-28 בדצמבר 2015: 55% משטחה של העיר טוהר מפעילי דאעש (בצבע ירוק), כ-20% מהעיר עדיין בידי דאעש (בצבע שחור) וכ-25% מהעיר הוגדרו כאזורי עימות (בצבע ורוד) (אלסומריה, 28 בדצמבר 2015).

מפת השליטה בעיר אלרמאדי עדכנית ל-28 בדצמבר 2015: 55% משטחה של העיר טוהר מפעילי דאעש (בצבע ירוק), כ-20% מהעיר עדיין בידי דאעש (בצבע שחור) וכ-25% מהעיר הוגדרו כאזורי עימות (בצבע ורוד) (אלסומריה, 28 בדצמבר 2015).

ממראות ההרס באלרמאדי (אלג'זירה, 26 בדצמבר 2015).

ממראות ההרס באלרמאדי (אלג'זירה, 26 בדצמבר 2015).

פליטים מאלרמאדי חיים באוהלים בפריפריה של העיר בגדאד (אלג'זירה, 1 בינואר 2015).

פליטים מאלרמאדי חיים באוהלים בפריפריה של העיר בגדאד (אלג'זירה, 1 בינואר 2015).


עיקרי תמונת המצב (עדכני ל-3 בינואר 2016)

1. ב-28 בדצמבר 2015, לאחר כשבעה ימי לחימה נגד פעילי דאעש בשטחה של העיר אלרמאדי, הצליח צבא עיראק, בסיוע אווירי של ארה"ב ומדינות הקואליציה, להשתלט על מרכז העיר, אזור בו מצויים בנייני הממשל. בשלב זה נראה, כי צבא עיראק כבש את מרבית שיטחה של אלרמאדי    (כ-80%-70%) אולם נותרו עדיין "כיסי התנגדות" בעיר ובפאתיה בהם נאחזים פעילי דאעש, הממשיכים לנהל מלחמת גרילה נגד צבא עיראק. בשלב זה מוקדם עדיין להעריך כמה זמן יארך טיהורה המלא של העיר וסביבותיה אולם דומה, כי לצבא עיראק ולמליציות הסוניות המסייעות לו נותרה עדיין מלאכה רבה.

 

2.       על העיר אלרמאדי הגנו כ-700-500 פעילי דאעש, שלחמו מול סד"כ של כ-10,000 חיילים עיראקים, כולל יחידת עילית של כוח הלוחמה בטרור (שהסתייעו בכ-5,000 אנשי מליציות סוניות). על פי התקשורת העיראקית והמערבית נהרגו במהלך הלחימה כ-250 פעילי דאעש (כולל מפקדים בכירים), כמה עשרות פעילים נמלטו מהעיר, וכמה מאות עדיין נאחזים בעיר ובפאתיה. לעיר עצמה נגרם הרס רב כתוצאה מהלחימה כמו גם מפיצוץ מבנים ע"י דאעש ומתקיפות מהאוויר של מטוסי ארה"ב ומדינות הקואליציה.

3. לאחר כיבוש מרכז העיר, המשיכו כוחות צבא עיראק להתקדם בהדרגה לשכונות, שבהם עדיין מתבצרים פעילי דאעש. פעולות גרילה של דאעש ומלכודים, שהותירו פעילי דאעש במבנים שונים בעיר מעכבים את סיום ההשתלטות עליה. דאעש מצידו ממשיך לנהל לוחמת גרילה נגד צבא עיראק בעיר עצמה ובפאתיה, בעיקר הצפוניים והצפון-מזרחיים. לוחמת גרילה זאת כוללת תקיפת שיירות; תקיפת בסיסי צבא באמצעות מחבלים מתאבדים ופיצוץ כלי רכב ממולכדים נגד צבא עיראק. כמו כן מנסה דאעש להפעיל לחץ על הצבא במקומות נוספים במחוז אלאנבאר (למשל, פיצוץ מכונית תופת באזור העיר חדית'ה).

4. כיבושה מחדש של העיר אלרמאדי (בהנחה שיושלם) מהווה הישג תודעתי וצבאי חשוב לצבא עיראק ולקואליציה המערבית בהנהגת ארה"ב.  שכן זוהי הפעם הראשונה מאז ההתמוטטות מוצול (יוני 2014), שצבא עיראק מצליח להשיב לעצמו עיר בעלת חשיבות אסטרטגית, שממנה ברחו חייליו לפני כשבעה וחצי חודשים. הלחימה בעיר נגד דאעש נעשתה תוך יישום טקטיקות של לחימה בטרור, שהונחלו לכוח הלחימה בטרור של צבא עיראק ע"י ארה"ב, וליווי הלחימה בסיוע אווירי צמוד של ארה"ב ומדינות הקואליציה.

5. ראש ממשלת עיראק אלעבאדי הזדרז להגיע לאלרמאדי ל"ביקור ניצחון". בביקורו הוא שיבח את כוחות הביטחון העיראקים, הציב את כיבוש העיר מוצול כמטרה האסטרטגית הבאה, והצהיר, כי עד סוף שנת 2016 יושלם טיהורה של עיראק מדאעש. ארה"ב ומדינות מערביות וערביות, השותפות לקואליציה, ברכו את ראש ממשלת עיראק על ההישג. איראן ברכה גם היא את ממשלת עיראק אולם דומה, כי היא מוטרדת מהעדר תפקיד משמעותי למליציות השיעיות בכיבוש העיר.

6. טיהור אלרמאדי וסביבותיה מפעילי דאעש, שיקום ההרס הפיזי והחזרת התושבים, שנמלטו ממנה, עשויים להערכתנו להמשך זמן רב. שכן לעיר ולתשתיותיה נגרם נזק רב[1]. דאעש השאיר אחריו מטענים ומלכודים רבים. כך למשל, על פי קצין מודיעין אמריקאי מצאו הכוחות העיראקים כשלוש מאות מטענים, שהונחו לאורך 150 מטרים, באזור בתי הממשל שבמרכז העיר. לאחר נטרולם וניקוי האזור נמצאו מטענים נוספים. אותו קצין סירב להעריך כמה זמן ייקח לכוחות העיראקים להשלים את טיהור האזורים הללו (indianexpress, 31 בדצמבר 2015).

משמעות כיבושה של העיר אלרמאדי

7. אלרמאדי, המרוחקת כמאה ק"מ מהבירה בגדאד, הינה עיר הבירה של המחוז הסוני אלאנבאר. היא שוכנת על גדות נהר הפרת, על צומת דרכים המובילה לסוריה ולירדן, ומהווה מרכז מסחרי חשוב. בתקופת שהיית צבא ארה"ב בעיראק הייתה אלרמאדי בירת השבטים הסונים, שנאבקו באלקאעדה ומאוחר יותר הפכה למעוז הג'האדיסטים. בשנת 2004 מנתה העיר כחצי מיליון תושבים. בשל העימותים האלימים באזור ברחו ממנה מרבית תושביה, חלקם לפרברי בגדאד. נראה כי בעת כיבושה ע"י צבא עיראק לא נותרו בה תושבים רבים.

8. העיר אלרמאדי נכבשה ע"י דאעש מידי צבא עיראק ב-15 במאי 2015 במה שנראה בדיעבד כפסגת הישגיו הטריטוריאליים של הארגון בזירה העיראקית מאז כיבוש העיר מוצול (יוני 2014)[2]. בעקבות ההשתלטות על אלרמאדי במאי 2015 נדחק צבא עיראק ממרבית מחוז אלאנבאר אולם נותרו בו כמה מובלעות בשליטתו, הנתונות ללוחמת גרילה מתמשכת של דאעש (ראו להלן).

9. מנקודת מבט צבאית גם הפעם היו יחסי הכוחות לטובת צבא עיראק, שכן באלרמאדי נלחם כוח קטן יחסית של דאעש (מאות לוחמים) בצבא עיראק שהסד"כ שלו הגיע לכ-10,000 לוחמים, שנהנו מסיוע אנשי מליציה סונים ומסיוע אווירי צמוד של ארה"ב והקואליציה. הלקח (החוזר על עצמו) הוא שעיקר כוחו של דאעש הינו בלחימה ניידת, פעולות גרילה ותפיסת שטחים וערים בהפתעה, תוך ניצול הואקום השלטוני והמורל הירוד בקרב מתנגדיו. מאידך, באותן פעמים בהן ניהל דאעש מלחמת הגנה וניצב בפני כוח צבאי עדיף בהיקפו, מצויד היטב ובעל מורל גבוה, הנהנה מתמיכת האוכלוסייה המקומית, הוא נחל מפלות הן בעיראק (אלרמאדי, ביג'י, תכרית)והן בסוריה (קובאנה, תל אלאביאצ').

10.   כיבושה מחדש של העיר אלרמאדי (בהנחה שיושלם) מהווה הישג תודעתי וצבאי חשוב לצבא עיראק ולקואליציה המערבית בהנהגת ארה"ב. שכן זוהי הפעם הראשונה מאז קריסת צבא עיראק במוצול (יוני 2014), בו מצליח הצבא להשיב לידיו עיר בעלת חשיבות אסטרטגית (שבה קרס צבא עיראק לפני כשבעה וחצי חודשים). זאת, תוך יישום טקטיקות  של לחימה, שהונחלו לכוח הלחימה בטרור של צבא עיראק ע"י ארה"ב וליווי הלחימה בסיוע אווירי צמוד מצד ארה"ב והקואליציה.


11.   מנקודת מבטו של דאעש אובדן אלרמאדי הינה מפלה צבאית ותדמיתית קשה, המגבירה את הלחצים המופעלים עליו, ומצטרפת לשורת הכישלונות שנחל הארגון במהלך שנת 2015 בעיראק ובסוריה:

 א.       בעיראק נכבשו מידי דאעש כמה ערי-מפתח סוניות ע"י צבא עיראק בסיוע מליציות שיעיות וסוניות: במחוז אלאנבאר העיר אלרמאדי (שכיבושה עדיין לא הושלם) ומצפון לבגדאד הערים החשובות תכרית וביג'י. בצפון מערב עיראק נפלו לידי הכוחות הכורדים (הפשמרגה) העיר סינג'אר וסביבותיה.העיר אלפלוג'ה, מעוז הג'האדיסטים בעיראק מכותרת עתה ע"י צבא עיראק ומבודדת מהעורף של דאעש. בעיר מוצול, ליבת הנוכחות של דאעש בעיראק, שליטתו של דאעש עדיין לא נסדקה, אך המפלות שספג עלולות לכרסם במעמדו שם.

ב.       בסוריה איבד דאעש אזורים בעלי חשיבותבקרבת הגבול התורכי (כובנה, תל אלאביאצ') ואפשר לכוחות הכורדים (YPG) ליצור רצף טריטוריאלי לאורך מרבית הגבול הסורי-תורכי; לאחרונה כבשו כוחות כורדים את סכר חשרין ותחנת כח חשובה שלידו, על גדות נהר הפרת, מדרום לעיר קובאנה. דאעש ספג גם מפלות במקומות נוספים: ממזרח לחלב (שם הצליח צבא סוריה בסיוע איראני לפרוץ את המצור על שדה התעופה כוירס);בדרום חלב ובדרום חמץ, שם מבסס צבא סורי את שליטתו באזור הכפרי; בדרום רמת הגולן (שם נחלשה חטיבת כוחות חללי אלירמוך, המזוהה עם דאעש); ובאזור שמדרום לדמשק (שם מתוכנן פינוי פעילי דאעש ובני משפחותיהם, בחסות האו"מ).

ומה בהמשך?

12.   כיבושה של אלרמאדי, בהנחה שיושלם, מהווה אבן דרך חשובה במערכה נגד דאעש ובו בזמן מקרה מבחן עבור המשטר העיראקי והקואליציה בהנהגת ארה"ב. שכן ניצול נכון של ההצלחה עשוי לשמש כקרש קפיצה לכיבוש ערים ואזורים נוספים במחוז אלאנבאר ולכרסם באופן משמעותי בתמיכה ממנה נהנה דאעש בקרב האוכלוסייה הסונית במערב עיראק. מנגד, כישלון של המשטר העיראקי להשלים את כיבוש העיר וסביבותיה בלוח זמנים מהיר ולהפוך את אלרמאדי לדוגמא לשיקום של אזור סוני, שנחרב עלול להיות בעל השלכות שליליות להמשך המערכה נגד דאעש.

13.   לשם ניצול ההצלחה באלראמדי יהיה על המשטר העיראקי בסיוע ארה"ב והמערב לפעול באינטנסיביות בכמה מישורים:

א.       המישור המקומי – האתגר העומד עתה בפני המשטר העיראקי (בסיוע ארה"ב) הינו השלמת טיהורה של אלרמאדי,החזרת התושבים אליה, שיקום התשתיות, שנהרסו והפיכתה ל"עיר לדוגמא" של שיקום אוכלוסייה סונית. מנגד, צפוי כי דאעש ינסה לבצע פעולות טרור וגרילה כדי למנוע שיבה לנורמליזציה וליצור מתחים בין המשטר העיראקי לתושבים. צבא עיראק יהיה חייב לטהר את העיר וסביבותיה מנוכחות פעילי דאעש ולעשות זאת ברגישות, תוך הסתייעות במודיעין מדויק, כדי למנוע פגיעה מיותרת באוכלוסייה ולאפשר לה להשתקם. המשטר העיראקי, בסיוע ארה"ב, יהיה חייב להקצות כספיים רבים לשיקום תשתיות העיר ולהחזרת תושביה תוך ניסיון להתגבר על אופיו העדתי-השיעי, שהפריע בעבר לטיפול באוכלוסייה סונית, ששוחררה מידי דאעש (כגון העיר תכרית).

ב.       טיהור מחוז אלאנבאר – כוחות הביטחון העיראקים בסיוע ארה"ב יהיו חייבים למנף את ההישג באלרמאדי כדי לטהר את מחוז אלאנבאר מנוכחות דאעש ולהחזיר את שליטת המשטר העיראקי:

1)        אחיזתו של צבא עיראק ושבטים סוניים התומכים בו במחוז הגדול אלאנבאר מצטמצמת כיום למספר ערים ומחנות צבא ובתוכם חבאניה, אלבע'דאדי, שדה התעופה עין אלאסד, חדית'ה, עאמרית אלפלוג'ה ואלנח'יב (אלשרק אלאוסט, 18 במאי 2015). צבא עיראק יצטרך לטהר בשיטתיות את מחוז אלאנבאר, לדחוק מהמחוז את פעילי דאעש וליצור רצף טריטוריאלי בין אזורי שליטתו. עם טיהור האזור יצטרך המשטר לבסס שליטתו על הציר המרכזי לאורך נהר הפרת המשמש כציר לוגיסטי מרכזי עבור דאעש ולפגוע בכך בקשר שבינו לבין סוריה.

2)        לדאעש נותרה עדיין אחיזה איתנה במרבית מחוז אלאנבאר ודחיקתו משם תהייה משימה קשה. הוא עדיין נהנה מתמיכה של חלק מהשבטים הסונים הממשיכים לראות במשטר העיראקי משטר בעל אופי עדתי-שיעי העוין לאוכלוסיה הסונית. מהבחינה הצבאית שליטתו של דאעש במוצול ובמזרח סוריה מאפשרת לו להעתיק תגבורות למחוז אלאנבאר כדי להגן על מאחזיו וליזום התקפות על צבא עיראק.

3)        בעדיפות הראשונה של צבא עיראק נמצאת עתה העיר אלפלוג'ה, השוכנת בין אלרמאדי לבין בגדאד (כ-56 ק"מ ממזרח לאלרמאדי), שנותקה עתה מליבת השליטה של דאעש. בכירים בממשל העיראקי ובצבא עיראק כבר הצהירו שמאמצי צבא עיראק יתמקדו בשחרור אלפלוג'ה, לאחר ההשתלטות על אלרמאדי. כבר במקביל לכיבוש אלרמאדי הגביר צבא עיראק את הכיתור על העיר אלפלוג'ה, שהפכה לסמל לנוכחות של הג'האדיסטים בעיראק, כדי למנוע החשת תגבורות ממנה.

ג.       המישור הממשלי: מחוז אלאנבאר שבו פועל עתה צבא עיראק הינו בעל אופי סוני, אשר חלק מתושביו עוינים את המשטר בעל האופי השיעי בבגדאד (וכפועל יוצא מכך מהווים את בסיס התמיכה של דאעש). המשטר בבגדאד יצטרך לעשות מאמץ לקירוב האוכלוסייה ע"י שיקומה של אלרמאדי והפיכתה למודל לחיקוי לערים סוניות נוספות. הוא יצטרך גם לתת סמכויות ממשל מקומי לאוכלוסייה הסונית השבטית של המחוז ולהימנע מלחזות על הטעויות של ראש הממשלה לשעבר עדנאן אלמאלכי ביחסו כלפי האוכלוסייה הסונית (ולכך יש משמעותיות כלל-עיראקיות החורגות מעניינה של האוכלוסייה הסונית באלאנבאר[3]).

14.   ראש ממשלת עיראק ודוברים עיראקים נוספים הצהירו, כי לאחר כיבוש אלרמאדי היעד האסטרטגי הבא הינה העיר מוצול וכי טיהורה של עיראק מדאעש יושלם עד סוף שנת 2016. התבטאויות אלו נראות לנו אופטימיות מידי ונובעות להערכתנו מתחושת אופוריה, שלאחר כיבוש מרבית שיטחה של אלרמאדי. אמנם דאעש ספג מהלומות אולם הוא עדיין מבוסס היטב בעיראק, במחוז אלאנבאר ובמחוזות סונים נוספים. בשטחי שליטתו הוא נהנה מתמיכת חלק מהאוכלוסייה הסונית הרואה במשטר העיראקי משטר שיעי באופיו העוין לסונים. לפיכך צפוי, כי דאעש יגלה התנגדות עיקשת למאמץ של צבא עיראק לדחוק אותו ממאחזים נוספים במחוז אלנבאר ובעיראק בכלל, בעוד שכשירותו של צבא עיראק לטהר את עיראק כולה מנוכחות דאעש ויכולתו של המשטר לגייס לצידו את כלל האוכלוסייה הסונית מוטלים בספק רב.

[1]על פי דיווחים ראשוניים בתקשורת נהרסו למעלה מ-3,000 בתים, אלפי בתים נוספים נפגעו, תשתיות (חשמל, מים, ביוב) נהרסו.
[2]העיר אלרמאדי נכבשה ב-15 במאי 2015 כאשר פעילי דאעש השתלטו על בנייני הממשלה ועל רוב השכונות של העיר. התקיפה החלה באמצעות פיצוץ מכוניות תופת סמוך למפקדת הכוחות העיראקיים ולאחריה פרצו פעילי דאעש למתחם. פעילי דאעש ביצעו תקיפה נוספת נגד בסיס צבאי במערב העיר ולאחריה הם השתלטו על העיר כולה. כוחות צבא עיראק , שהגנו על העיר, קרסו ונסוגו מהאזור.
[3]ראו מאמרו של Zalmay Khalilzadמי ששרת במשרד ההגנה האמריקאי, היה שגריר ארה"ב באפגניסטאן, בעיראק ובאו"מ: "Ramadi is an important test case as Baghdad looks to recover Fallujah and Mosul", nationalinterest.org, January 1, 2016)