חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (30 בדצמבר 2015- 5 בינואר 2016)

זירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל-אביב (צילום: ראובן ארליך, 2 בינואר 2016)

זירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל-אביב (צילום: ראובן ארליך, 2 בינואר 2016)

זירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל-אביב (צילום: ראובן ארליך, 2 בינואר 2016)

זירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל-אביב (צילום: ראובן ארליך, 2 בינואר 2016)

הסכין ששימשה את המחבל בשדרות בר לב בירושלים

הסכין ששימשה את המחבל בשדרות בר לב בירושלים

זירת פיגוע הירי סמוך למערת המכפלה בחברון

זירת פיגוע הירי סמוך למערת המכפלה בחברון

כרזה המביעה תמיכה בצלף מחברון ומעודדת  ביצוע פגועים נוספים

כרזה המביעה תמיכה בצלף מחברון ומעודדת ביצוע פגועים נוספים

מימין: חסן אלסילאוי במתחם הר הבית (דף הפייסבוק של אלסילאוי, 9 ביולי 2015). משמאל: הודעת האבל, שפרסמה חמאס אודות מותו  (דף הפייסבוק של הכפר ראבא, 31 בדצמבר 2015).

מימין: חסן אלסילאוי במתחם הר הבית (דף הפייסבוק של אלסילאוי, 9 ביולי 2015). משמאל: הודעת האבל, שפרסמה חמאס אודות מותו (דף הפייסבוק של הכפר ראבא, 31 בדצמבר 2015).

משלחת חמאס ומשלחת הג'האד האסלאמי בפלסטין בפגישה במשרדו של אסמאעיל הניה (חמאס, 29 בדצמבר 2015).

משלחת חמאס ומשלחת הג'האד האסלאמי בפלסטין בפגישה במשרדו של אסמאעיל הניה (חמאס, 29 בדצמבר 2015).

  • נמשכת מתקפת הטרור  הפלסטינית המוצאת את ביטוייה בפיגועי דקירה, דריסה וירי בשטח ישראל וביהודה ושומרון. בלט השבוע פיגוע ירי בפאב בתל אביב, אשר בוצע על ידי ערבי ישראלי, שבעבר הורשע בתקיפת חייל ובניסיון לחטוף את נשקו. בפיגוע נהרגו שלושה ישראלים, שניים בפאב ונהג מונית, שנרצח על ידי המחבל בעת מנוסתו. כוחות הביטחון מנהלים מצוד נרחב אחר המחבל, עד כה ללא תוצאות.
  • מרצועת עזה שוגרו השבוע ארבע רקטות לעבר הנגב המערבי, שתיים מהן נפלו בשטח ישראל. התארגנות (פיקטיבית) המזוהה עם הג'האד העולמי קיבלה אחריות לירי. כלי טיס של חיל האוויר תקפו בתגובה ארבעה יעדי חמאס.בשנת 2015 נפלו בשטח ישראל 25 רקטות. זהו המספר הנמוך ביותר של רקטות, מאז ההינתקות של ישראל מרצועת עזה. 
פיגועים/ניסיונות לפיגועים בשבוע החולף
  • 5 בינואר 2016- פיגוע דקירה: פלסטיני ירד מכלי רכב בצומת גוש עציון ניגש לאחד החיילים, שאבטחו את המקום ודקר אותו בפלג גופו העליון. כוח צבא, שהיה במקום ירה לעבר המחבל והרג אותו. החייל נפצע באורח קל. המחבל הוא אחמד יונס אלכואזבה, בן 17, מסעיר (צפונית לחברון) בנו של יונס אלכואזבה בכיר חמאס, שהיה עצור בעבר בישראל וכן נעצר על ידי מנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני.
  • 4 בינואר 2016 – פיגוע דקירה: שוטרים, שהיו במשימת אבטחה בשדרות חיים ברלב בירושלים הבחינו בצעיר פלסטיני, שעורר את חשדם. הם ניגשו לבדוק את החשוד והוא שלף לעברם סכין וניסה לדקור את אחד השוטרים. הפלסטיני הדוקר החל להימלט מהמקום. השוטרים ביצעו ירי לעבר פלג גופו התחתון ופצעו אותו ברגליו.נערה בת 15 נפצעה באורח קל מרסיסים מהירי לעבר המחבל.
  • 3 בינואר 2016 – פיגוע ירי: חייל צה"ל נפצע באורח קל מירי ברגלו ב"צומת הכבשים, דרומית לחברון. החייל עמד סמוך לעמדת השמירה כאשר נורה על ידי צלף מרחוק.
  • 3 בינואר 2016 – פיגוע ירי: חיילת נורתה מירי צלף בעת שעמדה סמוך לגרם המדרגות המוביל למערת המכפלה. הירי בוצע מכיוון בתים בהם מתגוררים פלסטינים. הצעירה נפצעה באורח בינוני-קל ופונתה לבית החולים.כוחות הביטחון ביצעו סריקות אחר המחבל היורה (שעדיין לא נתפס).
  • 3 בינואר 2016 – פיגוע דקירה: אדם נפצע באורח קל בפיגוע דקירה בשכונת ארמון הנציב בירושלים. המחבל הגיע לתחנת האוטובוס, שלף סכין, זינק לעבר אזרח, שעמד במקום, וניסה לדקור אותו. הניסיון כשל והחשוד נמלט. כוחות המשטרה, שהוזעקו למקום, איתרו את החשוד ועצרו אותו.
  • 1 בינואר  2016 – פיגוע ירי:
  • שלושה בני אדם נהרגו ושבעה נפצעו בפיגוע ירי ברחוב דיזנגוף בתל אביב. מחבל חמוש בתת מקלע פתח באש לעבר יושבי פאב ברחוב ונמלט מהמקום. המחבל היורה זוהה במצלמות האבטחה של חנות סמוכה למקום, בה נערך לקראת ביצוע הפיגוע. כתוצאה מהירי נהרגו שניים מיושבי הפאב, שהיה הומה אדם ונפצעו שבעה בני אדם. המחבל ירה גם לעבר בתי עסק נוספים בסביבה. לאחר הירי נמלט מהזירה לכיוון צפון משם עלה על מונית ונסע צפונה. סמוך למלון מנדרין, שעל חוף הים רצח המחבל את נהג המונית, נטש את הגופה, לקח את המונית ונסע כמה מאות מטרים. הוא נטש את המונית ונמלט. כוחות הביטחון מבצעים סריקות נרחבות אחריו, עד כה ללא תוצאות.
  • החשוד בירי הוא נשאת מלחם, ערבי ישראלי בן 29, תושב הכפר ערה. המחבל היורה, שזוהה על ידי אביו בסרטון מצלמות האבטחה, ריצה בעבר עונש מאסר לאחר שהורשע בשנת 2007 בתקיפת חייל וניסיון לחטוף את נשקו. אחיו של המחבל נעצר בחשד לסיוע לרצח. מאוחר יותר נעצר גם אביו ושני בני דודיו בחשד שסייעו לרצח. כמו כן דווח בתקשורת הישראלית על מעצרו של תושב מזרח ירושלים בחשד שסייע לו.
  • משיר אלמציר, בכיר חמאס, בירך על הפיגוע. הוא אמר, כי זו הוכחה לכך שישראל נתונה למתקפה של "ההתנגדות" וכל ניסיונותיה למגר את האנתיפאדה נכשלו. הוא קרא למנגנוני הביטחון של הרשות להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל. אלמצרי הדגיש, כי "כל דרכי ההתנגדות" של העם הפלסטיני פתוחות (אלרסאלה.נט, 1 בינואר 2016).
  • 31 בדצמבר 2015 – פיגוע דריסה:
  • פלסטיני ניסה לדרוס במכוניתו מספר חיילי צה"ל, שעסקו בבדיקה של פלסטינים במחסום באזור חוארה (דרומית לשכם). חייל צה"ל נפצע באורח קל. המחבל נורה על ידי חיילי צה"ל ונהרג.  המחבל הדורס הוא חסן עלי חסן בזור אלסילאוי, בן 22, מהכפר ראבא (דרומית מזרחית לג'נין), סטודנט באוניברסיטה האמריקאית בג'נין. במחצית השנה האחרונה הוא העלה לדף הפייסבוק שלו תמונות רבות של פעילי הזרוע הצבאית של חמאס.
  • חמאס פרסמה הודעת אבל בה כינתה אותו כ"בנה השהיד הגיבור".  חסאם בדראן, דובר חמאס, פרסם הודעה בה בירך על הפיגוע, גם דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בג'נין כינתה אותו כבן חמאס (דף הפייסבוק קדס, 31 בדצמבר 2015; דף הפייסבוק של חסן אלסילאוי; דף הפייסבוק של הכפר ראבא, 31 בדצמבר 2015; דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית – ג'נין, 31 בדצמבר 2015; חמאס, 31 בדצמבר 2015).
סוכל פיגוע תופת במלון באילת
  • פרקליטות המדינה הגישה כתבי אישום נגד שני פלסטינים, תושבי מזרח ירושלים, שתכננו להטמין חומר נפץ בבית מלון באילת. הפיגוע נמנע הודות לערנותם של עובדי המלון. הנאשמים, עבדו והתגוררו באילת. לשניהם אין רקע ביטחוני או שיוך ארגוני. השניים הכירו במהלך עבודתם המשותפת במלון באילת.
  • לפני כחודשיים נפגשו השניים בביתו של אחד מהם  והחליטו לבצע פיגוע. בתחילה דיברו על פיגוע דקירה אולם לאחר מכן החליטו להטמין מטען חומר נפץ במלון באילת. הם ביצעו תצפיות על בית המלון ועקבו אחר קבוצת ישראלים, שהתארחה בו. ב-30 בנובמבר 2015 הגיע אחד מהם למלון כדי לאסוף מידע. הוא הציג את עצמו כלקוח המעוניין לשכור חדר לתקופה ארוכה וביקש לראות חדרים שונים במלון. שאלות רבות ששאל אודות המלון עוררו את חשדם של עובדי המלון שהובילו למעצרם. לטענת השניים הם הושפעו מההסתה באתרי האינטרנט של חמאס בהם גלשו (ynet, 2 בינואר 2016).
הפגנות והפרות סדר   
  • במקביל לפיגועים נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פעלו לדיכוי כמה מאירועי המחאה. עימותים התגלעו בין סטודנטים לבין מנגנוני הביטחון הפלסטינים באוניברסיטה האמריקאית בג'נין (סמא, 30 בדצמבר 2015). הלוויות המחבלים, שגופותיהם הוחזרו על ידי ישראל היוו מוקד להפגנות בהם השתתפו  אלפים, לרבות אישי ציבור.  מנגד, אירועי יום הקמת הפתח, החל ב-1 בינואר,  התקיימו בפרופיל נמוך יחסית.
  • להלן כמה אירועים בולטים, (ביניהם כמה סיכולים של פיגועים):
  • 4 בינואר 2016– פלסטיני, שהגיע למחסום תפוח עורר את חשדם של לוחמי משמר הגבול שהיו במקום. הלוחמים קראו לו לעצור אך הוא המשיך להתקדם. בחיפוש, שנערך על גופו נמצאה סכין. הוא נלקח לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 בינואר 2016).
  • 4 בינואר 2016 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאורנית בשומרון. שמשת כלי הרכב נופצה. מספר נפגעי חרדה טופלו במקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 בינואר 2016).
  • 4 בינואר 2016 – שלושה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר צומת אלפואר בהר חברון. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 בינואר 2016).
  • 2 בינואר 2016 – פלסטיני נפצע באורח קשה מירי כוחות צה"ל בעת הפרות סדר במחנה הפליטים דהישה, שבאזור בית לחם (דף הפייסבוק צבע אדום, 2 בינואר 2015).
  • 31 בינואר 2015 -  אבנים יודו לעבר כלי רכב וניידת משטרה בכביש 443 סמוך לגשר בית חורון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 31 בדצמבר 2015).
  • 31 בדצמבר 2015 –שני ילדים בן 12 ובן 13 מהכפר עקב (צפון ירושלים) נתפסו במרכז העיר ירושלים שברשותם סכינים. להערכת המשטרה הם התכוונו לבצע פיגוע דקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 31 בדצמבר 2015).
  • 29 בדצמבר 2015 –לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל במהלך הפרת סדר אלימה, שנערכה בביתוניא, שאזור ראמאללה (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 בדצמבר 2015). 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-1 בינואר 2016 בשעות הערב שוגרו ארבע רקטות מרצועת עזה לעבר הנגב המערבי. שתי רקטות נפלו באזור המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. שתי רקטות נוספות נפלו בשטח רצועת עזה.
  • התארגנות פיקטיבית, המכנה עצמה גייסות ירושלים(אג'נד בית אלמקדס), המזוהה להערכתנו עם הג'האד העולמי, קיבלה אחריות על ירי הרקטות. בהודעה צוין, כי זוהי רק אחת מבין ההתקפות,  שמתכננים פעילי ההתארגנות (חשבון הטוויטר הרשמי של ההתארגנות, 1 בינואר 2016). שם ההתארגנות אינו מוכר וזוהי הפעם הראשונה בה היא מקבלת אחריות לביצוע ירי רקטות על ישראל.

הודעת קבלת האחריות של אג'נאד בית אלמקדס (דף הטוויטר של הארגון, 1 בינואר 2016).
הודעת קבלת האחריות של אג'נאד בית אלמקדס (דף הטוויטר של הארגון, 1 בינואר 2016).

  • בתגובה לירי הרקטות  תקפו כלי טיס של חיל האוויר ארבעה יעדי טרור ברצועת עזה.בין היעדים, שהותקפו היו מתקן של המשטרה הימית של חמאס בצפון רצועת עזה ומוצב של הזרוע הצבאית של חמאס במרכז הרצועה (דובר צה"ל, ynet, 2 בינואר 2016). התקשורת הפלסטינית דיווחה, כי מסוקי קרב ישראלים תקפו מספר מוצבים של הזרוע הצבאית של חמאס ביניהם מוצב מערבית לעיר עזה ומזרחית לבית חאנון, שדה התעופה מזרחית לרפיח ושטחים במרכז הרצועה. לא היו נפגעים (אתר חמאס, 2 בינואר 2016).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

הפגנות אלימות ופיגועים בקרבת גדר הגבול
  • ברצועת עזה נמשכו ההפגנות האלימות בקרבת גדר הגבול כהזדהות עם הפלסטינים ביהודה, שומרון וירושלים. עם זאת, ניכר, כי חלה ירידה משמעותית במספר המשתתפים. השבוע נכחו בהפגנות כמה עשרות פלסטינים, בעיקר צעירים, במספר מוקדים מצומצם. דווח על שני צעירים, שנפצעו מאש כוחות צה"ל מזרחית למחנה הפליטים ג'באליא (פאל טודיי, 1 בינואר 2016).  ב-29 בדצמבר 2015 יודו אבנים לעבר ג'יפ צבאי סמוך לגדר הגבול במרכז רצועת עזה. כוח צה"ל ירה באוויר ומיידי האבנים נמלטו (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 בדצמבר 2015).
מעבר רפיח
  • למרות הפעילות האינטנסיבית הפנים-פלסטינית, טרם הושג הסדר לבעיית מעבר רפיח.עתה על הפרק עומדת יוזמה של הארגונים הפלסטינים, אשר חמאס טרם נתנה לה את הסכמתה. נמסר, כי משלחת מטעם הועד הפועל של אש"ף צפויה לבקר ברצועת עזה כדי לבחון את יוזמת הארגונים וכי המשלחת הוסמכה על ידי הממשלה לדון במכניזם של מימוש היוזמה (סמא, 2 בינואר 2016).
פגישת חמאס הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • ב-29 בדצמבר 2015 נפגשו משלחת ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין עם משלחת חמאס בראשות אסמאעיל הניה סגן יו"ר הלשכה המדינית. המשלחות דנו בדרכים להתמודדות משותפת במשבר ברצועת עזה (משבר החשמל והמעברים). בתום הישיבה פרסמו שני הצדדים הודעת תמיכה במתקפת הטרור  וציינו כי היא מהווה נקודת חוזק לעם הפלסטיני (חמאס, 29 בדצמבר 2015).
חמאס חושפת פרטים אודות מבצעי חטיפת גלעד שליט
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה באתר הרשמי שלה את שמותיהם ותמונותיהם של חמישה מפעיליה, שהיו לדבריה שותפים בחטיפתו ואחזקתו בשבי של גלעד שליט. החמישה נהרגו במהלך השנים האחרונות במספר אירועים. בין השמות, שהוזכרו עבד אלרחמן אלמבאשר, שנהרג בשבוע האחרון כתוצאה מקריסת מנהרה. בעקבות פרסום השמות התקיימו מספר תהלוכות ספונטאניות בח'אן יונס סמוך לבתיהם של שלושה מהמוזכרים. רדיו אלאקצא, המזוהה עם חמאס, הקדיש את שידוריו לנושא תוך שהוא קורא לביצוע חטיפות נוספות. על-פי כלי התקשורת של חמאס השותפים לחטיפה ולשמירה על גלעד שליט היו:
  • סאמי מחמד אלחמידה– יליד 1975, התגורר במחנה פליטים אלשאבורה ברפיח, שימש כמפקד פלוגה בגדודי עז אלדין אלקסאם, היה שותף בפעולות טרור רבות נגד צה"ל. נהרג ב-2008 במהלך "מבצע עופרת יצוקה".
  • עבדאללה עלי לבד– יליד 1968, התגורר במחנה הפליטים שאטי (מערב עזה), מפקד פלוגה בגדודי עז אלדין אלקסאם, הצטרף לחמאס במהלך האנתיפאדה השנייה והתמחה בייצור חומרי נפץ. נהרג בתקיפה באפריל 2011 יחד עם שני פעילי חמאס נוספים.
  • ח'אלד אבו בכרה– יליד 1990, התגורר בח'אן יונס, מפקד פלוגה בגדודי עז אלדין אלקסאם,   היה אחראי על הטמנת מטענים סמוך לגדר המערכת סמוך לח'אן יונס, חפירת מנהרות טרור והטמנת מטעני חבלה. נהרג ב-31 באוקטובר 2013 בתקיפת מנהרה.
  • מחמד רשיד דאוד– יליד 1987, התגורר בח'אן יונס, השתייך ליחידת הרקטות של הזרוע הצבאית. נהרג ב-31 באוקטובר 2013 בתקיפת מנהרה.
  • עבד אלרחמן צאלח אלמבאשר– יליד 1986, התגורר בח'אן יונס, היה שותף למספר פעולות טרור נגד צה"ל, נהרג ב-28 בדצמבר 2015 בהתמוטטות מנהרה.

מימין למעלה: "יחידת הצל", שיעודה שמירה על שבויים ישראליים. משמאל: חוטפיו ושוביו של גלעד שליט: סאמי אלחמידה, עבד אלרחמן אלמבאשר, ח'אלד אבו בכרה,עבד אללה לבד, מחמד דאוד.
מימין למעלה: "יחידת הצל", שיעודה שמירה על שבויים ישראליים. משמאל: חוטפיו ושוביו של גלעד שליט: סאמי אלחמידה, עבד אלרחמן אלמבאשר, ח'אלד אבו בכרה,עבד אללה לבד, מחמד דאוד.

  • במהלך טקס אזכרה לעבד אלרחמן אלמבאשר, אחד ממפקדי הזרוע הצבאית של חמאס בח'אן יונס, שהיה מעורב בחטיפתו של גלעד שליט, אמר משיר אלמצרי בכיר חמאס, כי עשרות פעילי הזרוע הצבאית של חמאס פועלים ביומם וליל מעל האדמה ומתחתיה כדי להתכונן למערכה הבאה לדבריו משמעות הרגיעה של חמאס היא אימונים והכנות לקראת המערכה הבאה (עזה אלא'ן, 30 בדצמבר 2015).
הפרסומים אודות שוביו של גלעד שליט והתבטאות משיר אלמצרי נועדו להערכתנו להאדיר את פעולותיה של הזרוע הצבאית של חמאס. זאת דווקא בעיתוי הנוכחי בו מתנהלת מתקפת טרור ביהודה ושומרון בעוד שחמאס ממשיכה לשמור על השקט ברצועת עזה ולהיחשף להאשמות של מתנגדיה בשל כך

 

יחסי איראן הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • גורמים פלסטינים דיווחו, כי איראן הפסיקה פעם נוספת את הזרמת הכספים לארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה. זאת, לאחר שהוא חודש חלקית לפני מספר חודשים. לדבריהם הרקע לכך הוא המשך סירובו של הארגון "ליישר קו" עם העמדה האיראנית ולהביע תמיכה במורדים החות'ים בתימן. במקביל דווח, כי איראן ממשיכה להעביר סיוע לארגונים קטנים יותר ברצועה (אלקדס, 28 בדצמבר 2015). 
התבטאויות אבו מאזן
  • בנאום, שנשא אבו מאזן לרגל יום השנה ליסוד פתח הוא אמר, כי "ההתעוררות העממית" הינה תגובה לכיבוש הישראלי של אדמה פלסטינית, ההתנחלויות והפגיעה במקומות הקדושים. והיא גם תגובה לכך שלא קיים "אופק מדיני" דבר המביא לתסכול בקרב הצעירים. אבו מאזן פנה לציבור הישראלי ואמר, כי ממשלת ישראל מוליכה אותו שולל שכן היא אינה חפצה בשלום ופועלת בכל האמצעים ל"הארכת משך הכיבוש של אדמות פלסטיניות" הוא דרש מישראל "לצאת מחיי הפלסטינים" ומהמקומות הקדושים לנוצרים ולמוסלמים. בפנותו לצעירים הפלסטינים קרא להם אבו מאזן, שלא לשקוע בייאוש אלא להסב את תסכולם לאנרגיה חיובית לבניית המולדת והחברה (ופא, 1 בינואר 2016).
החזרת גופות מחבלים על ידי ישראל  
  • ישראל העבירה לרשות הפלסטינית 17 גופות מחבלים, רובם מחברון,שביצעו לאחרונה פיגועים נגד ישראל.  למחבלים התקיימו הלוויות רבות משתתפים  בהם השתתפו גם בכירים ברשות הפלסטינית. כל גופות המחבלים, שהוחזרו על ידי ישראל, נותחו במכון הפלסטיני לרפואה משפטית. בעקבות נתיחת גופות המחבלים ההרוגים הורה התובע הכללי הפלסטיני, בהתאם להנחיות אבו מאזן, להגיש דו"ח המפרט את תוצאות הבדיקות והמסקנות העולות ממנו כדי להגיש אותו לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). לדברי ד"ר צאבר אלעאלול, מנהל המכון הפלסטיני לרפואה משפטית, בגופות זוהו קליעים מסוג חדש וקטלני הגורמים לנזק רב לגוף.  לדבריו הקליעים נורו מ"טווח אפס". עוד אמר, כי מצב הגופות מעיד, כי הן לא כובדו כראוי. הוא גם ציין, כי ישראל התכוונה לקחת מהגופות איברים אולם בבדיקה לא נמצא שנלקחו איברים ואפשר, שהדבר נעשה בגופות שלא עברו נתיחה (אלקדס, 4 בינואר 2016). טיעונים אלה נועדו להכפיש את ישראל וצפוי שהם ישמשו "חומר גלם" למערכה המדינית-הסברתית –משפטית נגד ישראל. 
  • ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט ממשיכים להאדיר את דמותם של מבצעי הפיגועים, "להשחיר" את ישראל ולפרסם קריאות וכרזות המעודדות ביצוע פיגועים, המשך אלימות ויידוי אבנים. חמאס בולטת בעידוד פעילות הטרור. להלן מספר דוגמאות.

מימין: הדף הראשי של דף הפייסבוק PALDF של חמאס (4 בינואר 2016) קריקטורה לכבוד תחילת השנה האזרחית החדשה המעודדת אלימות נגד משטרת ישראל (דף הפייסבוק PALDF, 1 בינואר 2016)
מימין: הדף הראשי של דף הפייסבוק PALDF של חמאס (4 בינואר 2016) קריקטורה לכבוד תחילת השנה האזרחית החדשה המעודדת אלימות נגד משטרת ישראל (1 בינואר 2016,  דף הפייסבוק PALDF)

פיצוץ מטען נגד כלי רכב של צה"ל ע"י חזבאללה
  • ב-4 בינואר 2016בשעות אחר הצהרים המוקדמות התפוצץ מטען חבלה רב עוצמה בין שני כלי רכב של צה"ל, אחד מהם כלי רכב הנדסי כבד, סמוך לנחל שיאון, שבהר דב. לא היו נפגעים. אחד מכלי הרכב נפגע. כוחות הנדסה ערכו בדיקות בשל חשד להימצאותם של מטעני חבלה נוספים. בתגובה לפיצוץ המטען ירו כוחות צה"ל אש ארטילרית לעבר הגזרה המזרחית של דרום לבנון. כלי התקשורת הלבנוניים מסרו, כי צה"ל ירה לעבר העיירה אלוזאני ו"חוות שבעא" וכי נפגע בסיס השייך לצבא לבנון (אלמיאדין, 4 בינואר 2016).
  • חזבאללה הזדרז לקבל אחריות על הפיגוע. הארגון הודיע, כי חולייה על שם השהיד המפקד סמיר קנטאר פוצצה מטען חבלה גדול על סיור ישראלי באזור חוות שבעא (אלעהד, 4 בינואר 2016). מספר מקורות מסרו ,כי זוהי רק תחילתה של התגובה על חיסולו של סמיר קנטאר (אלנשרה, 4 בינואר 2016). בשלב זה לא ברור האם זוהי "סגירת חשבון" מצד חזבאללה עם ישראל או שמא צפוי פיגוע נוסף מצידו.

מימין: הודעת קבלת אחריות של חזבאללה לפיצוץ המטען באזור הר דב (ערוץ אלמנאר, 4 בינואר 2016). משמאל: ירי תגובתי של צה"ל (מען, 4 בינואר 2016)
מימין: הודעת קבלת אחריות של חזבאללה לפיצוץ המטען באזור הר דב (ערוץ אלמנאר, 4 בינואר 2016). משמאל: ירי תגובתי של צה"ל (מען, 4 בינואר 2016)