מבט לג’האד העולמי (31 בדצמבר 2015- 6 בינואר 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

תמונה, שפרסם משרד ההגנה הרוסי: חיל האוויר הרוסי תוקף מתקני נפט בסוריה

תמונה, שפרסם משרד ההגנה הרוסי: חיל האוויר הרוסי תוקף מתקני נפט בסוריה

קאסם סלימאני בהופעה בחלב בפני אנשי מליציה שיעים עיראקים המופעלים ע

קאסם סלימאני בהופעה בחלב בפני אנשי מליציה שיעים עיראקים המופעלים ע"י איראן

העיירה מהין לאחר שחרורה מידי דאעש. ההרס ברחובותיה ניכר היטב

העיירה מהין לאחר שחרורה מידי דאעש. ההרס ברחובותיה ניכר היטב

כלי הרכב של צבא עיראק עולים באש בבסיס, שמצפון לעיר אלארמאדי בעקבות תקיפת דאעש  (אח'באר דולת אלאסלאם, 1בינואר 2016).

כלי הרכב של צבא עיראק עולים באש בבסיס, שמצפון לעיר אלארמאדי בעקבות תקיפת דאעש (אח'באר דולת אלאסלאם, 1בינואר 2016).

פעילי דאעש בתדרוך לפני יציאתם להתקפה בבסיס צבא עיראק ממזרח לאלפלוג'ה  (אח'באר דולת אלאסלאם, 3 בינואר 2016).

פעילי דאעש בתדרוך לפני יציאתם להתקפה בבסיס צבא עיראק ממזרח לאלפלוג'ה (אח'באר דולת אלאסלאם, 3 בינואר 2016).

הודעת קבלת האחריות של דאעש בערבית וברוסית על הפיגוע בדגסטאן  (אח'באר דולת אלאסלאם, 30 בדצמבר 2015).

הודעת קבלת האחריות של דאעש בערבית וברוסית על הפיגוע בדגסטאן (אח'באר דולת אלאסלאם, 30 בדצמבר 2015).

סיום קורס צלפים של שלוחת דאעש בסיני (אח'באר דולת אלאסלאם, 30 בדצמבר 2015).

סיום קורס צלפים של שלוחת דאעש בסיני (אח'באר דולת אלאסלאם, 30 בדצמבר 2015).

סרטון ההוצאה להורג של חמישה גברים, כנראה בריטים

סרטון ההוצאה להורג של חמישה גברים, כנראה בריטים


עיקרי אירועי השבוע

  • גם השבוע המשיך דאעש לעמוד בפני לחצים קשים המופעלים עליו בגזרות שונות בעיראק ובסוריה: בעיר אלרמאדי נמשך טיהור העיר וסביבותיה ע"י צבא עיראק; צבא סוריה מתקרב לעיר החשובה אלבאב (מצפון מזרח לחלב) ולעיר אלקריתין מדרום מזרח לחמץ. במקביל נפגעו תשתיות ייצור ושיווק הנפט של דאעש בעיקר כתוצאה מהתקיפות האוויריות של רוסיה. המענה של דאעש התבטא במאמץ מוגבר לבצע פעולות גרילה, תוך הפעלת מחבלים מתאבדים ומכוניות תופת, נגד צבא עיראק,צבא סוריה והכוחות הכורדים.
  • בעודנו סופג מהלומות בעיראקובסוריה נמשכת ההתפשטות של דאעש בלוב. השבוע דווח על כיבוש העיר בין ג'ואד, שממערב לתשתיות הדלק החשובות של נמל אלסדר וראס לאנוף. לאחר הכיבוש תקף דאעש את נמל אלסדר (נמל הנפט הגדול בלוב) ואת העיר ראס לאנוף. נראה איפא, כי דאעש חותר עתה להתקדם מזרחה מבסיס השליטה הטריטוריאלי שלו בסרת ולהשתלט על תשתיות נפט ובהמשך גם על שדות הנפטכדי לשדרג את יכולותיו הכספיות, הפוליטיות והצבאיות.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה

  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות תקיפות באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. עיקרי התקיפות:
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזור אלרקה, דיר אלזור, אלבו כמאל (מדרום מזרח לדיר אלזור), מנבג' (מצפון מזרח לחלב), מארע(מצפון לחלב) ועין עיסא (מצפון לאלרקה). בתקיפות נפגעו, בין השאר, פעילי דאעש, מתקני נפט וגז, כלים הנדסיים, מבנים, עמדות לחימה, מתקן לייצור ואחסון אמצעי לחימה, כלי רכב ועוד.  
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזור אלרמאדי כסיוע לכוחות הביטחון העיראקיים בטיהור העיר וסביבותיה מידי דאעש. כמו כן התבצעו תקיפות באלפלוג'ה, הית, קיסיק, מוצול, כרכוכ, אלבע'דאדי (מצפון-מערבית לאלרמאדי), סלטאן עבדאללה (מדרום מזרח למוצול), קיארה (מדרום למוצול), תלעפר ואלבו חיאת (ממערב לאלרמאדי וסנג'אר). בתקיפות נפגעו, בין השאר, פעילי דאעש, אתרים לייצור מטענים, עמדות ירי, אמצעי לחימה, מבנים, גשרים, בונקרים, מנהרות, מפקדות, כלי רכב ורכבי תופת, נקודות בקורת ועוד (משרד ההגנה האמריקאי, 31 בדצמבר 2015 – 3 בינואר 2016).
פעילות צרפת וגרמניה
  • ב-1 בינואר 2016 דיווח ערוץ אלערביה, כי מטוסי קרב צרפתים שהמריאו מבסיס צבאי בירדן, תקפו מטרות נפט של דאעש בקרבת העיר אלרקה (אלערביה, 1 בינואר 2016). כמו כן דווח, כי מטוסים צרפתיים השמידו בליל  3-2 בינואר 2016 אתר לייצור רקטות של דאעש, כעשרה ק"מ ממזרח לחלב.
  • ב-3 בינואר 2016 דווח, כי גרמניה שולחת לתורכיה מטוסי שליטה ובקרה למשימות איסוף מודיעין על סוריה. המטוסים הללו צפויים להגיע מגרמניה לשדה התעופה הצבאי (והאזרחי) קוניה, שבדרום תורכיה (רוסיה אליום, 3 בינואר 2016).

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

  •  איגור קונשנקוב,דובר משרד ההגנה הרוסי, דיווח, כי מטוסי קרב רוסיים ביצעו בשבוע שחלף  יותר מ-120 גיחות, במהלכן תקפו יותר מ-420 מטרות טרור. במהלך התקיפות הושמדו 424 יעדי טרור באזורי חלב, אדליב, לאד'קיה, חמאה, חמץ, דמשק, דרעא ודיר אלזור (טאס 30 בדצמבר 2015). לדברי הרוסים פגעו כלי הטייס במהלך התקיפות במחנה אימונים סמוך לעיירה מהין, מדרום מזרח לחמץ, שהייתה בשליטת דאעש  ונפלה לידי צבא סוריה (טאס, 30 בדצמבר 2015).
  • התקיפות האוויריות של רוסיה ממשיכות להתמקד במערכת ייצור ושיווק הנפט של דאעש, כשבמקביל מנהלים הרוסים מערכת תודעתית, שבאה להבליט את מרכזיותה של תורכיה בסחר הנפט. השבוע דיווחו מקורות רוסיים על התקיפות הבאות:
  •  באזור אדלב השמידו מטוסים רוסיים שיירה של עשרים מיכליות דלק, שנעה לכיוון הגבול עם תורכיה (טאס, 30 בדצמבר 2015).
  •  באזורי דיר אלזור וחלב הושמדו שישה יעדים הקשורים לסחר בנפט ולייצורו (טאס, 30 בדצמבר 2015; דיווח יגור קונשנקוב, דובר משרד ההגנה).
  • במקביל לתקיפות האוויריות מנהלים הרוסים מערכה תודעתית נגד תורכיה ומדינות הקואליציה:
  • בראיון עיתונאי חשף מחמוד גאזי טטר, על הצטרפותו לדאעש, שגויס בתורכיה ונפל בשבי הכוחות הכורדיים, פרטים על מעורבותה של תורכיה בסחר בנפט עם ארגון דאעש. הוא סיפר, כי בכל יום חוצות את הגבול לתורכיה, עשרות משאיות הנושאות נפט לא חוקי:"משאיות רבות עוברות יום-יום את הגבול מתורכיה לסוריה וחוזרות מלאות בדלק". לדבריו מתבצע הסחר בנפט באמצעות אנשי עסקים. הוא הוסיף כי ברשות דאעש מאגרי נפט שיספיקו לו לזמן רב( RT2 בינואר 2016).
  • משרד ההגנה הרוסי הצביע על חוסר יכולתה של הקואליציה בהנהגת ארה"ב להשיג תוצאות בשטח במערכה נגד המדינה האסלאמית.לטענת הדובר הקואליציה רק מעמידה פנים כאילו היא לוחמת בדאעש. לראיה הצביע הדובר על כך, שמטוסים אמריקאים אינם תוקפים שיירות נפט בדרכן לתורכיה ונמנעים מלתקוף מעוזים מוכרים של המדינה האסלאמית בעיראק (טאאס 31 לדצמבר 2015).

עיקרי התפתחויות בסוריה

כללי
  • צבא סוריה וארגוני המורדים ממשיכים להפעיל לחצים על דאעש במרחבי חלב וחמץ. צבא סוריה מרחיב את שטחי שליטתו ממזרח ומצפון מזרח לחלב ומתבסס באזור הכפרי, שמדרום לעיר. גם באזור הכפרי, דרומית מזרחית לחמץ זכה צבא סוריה להישג בעקבות כיבוש העיירה מהין והאזור שמסביבה. במרחב שבין חלב לגבול התורכי ניצב דאעש בפני לחצי ארגוני המורדים האחרים. דאעש מצידו מנהל לוחמת גרילה, נגד אויביו הרבים, ובכלל זה הכוחות הכורדים, תוך תקיפה באמצעות במחבלים מתאבדים.

מחוז חלב
  • צבא סוריה הרחיב את אזור שליטתו ממזרח לחלב מאזור שדה התעופה הצבאי כוירס לכיוון צפון לעבר העיר אלבאב, הנמצאת בשליטת דאעש. צבא סוריה ממוקם עתה כעשרה ק"מ מהעיר תאדף (tadif), שמדרום לאלבאב (אראניוז, 1 בינואר 2016). מול התקדמות צבא סוריה ממשיך דאעש לנהל פעילות גרילה. השבוע הוא דיווח על פיצוץ משאית תופת הנהוגה בידי מחבל מתאבד מצפון לשדה התעופה כוירס (אעמאק, 4 בינואר 2016).
  • העיר אלבאב, שצבא סוריה נמצא בפאתיה, נמצאת כ-35 ק"מ מצפון מזרח לחלב, על ציר תנועה חשוב המוביל לכיוון צפון מזרח. העיר מהווה מרכז חקלאי תעשייתי ומסחרי חשוב בצפון סוריה. עיר זאת, שהיא מאחז חשוב של דאעש באזור, שממזרח לחלב, נתונה בחודש האחרון להתקפות אוויריות של מטוסים רוסיים (בלדי ניוז, 4 בינואר 2016; all4syria.info, 17 בדצמבר 2015; אלאא'ן, 4 בינואר 2016).
המעורבות האיראנית
  • ב-30 בדצמבר 2015 פרסם ערוץ אלעאלם האיראני סרטון קצר, בו נראה קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים בחלב. סלימאני הופיע כשהוא עומד על כלי רכב ומדבר עם פעילי מליציה שיעית עיראקית בשם חרכת אלנג'באא' (מיליציה של מגויסים שיעים עיראקיים הפועלים לצד המשטר הסורי, בהדרכת משמרות המהפכה האיראניים). הוא נשמע דובר בשפה הערבית בצורה משובשת ובמבטא פרסי כבד. סלימאני ברך את הפעילים השיעים וציין כי "זו תחילת פעילותנו להצלת האנשים, לא רק אנשינו, אלא את כל האנשים בסוריה" (אלעאלם, 30 בדצמבר 2015). הופעתו מבטאת להערכתנו את התפקיד החשוב שסלימאני ופעילים איראנים נוספים ממלאים במערכה, שמנהל צבא סוריה במרחב חלב.
מחוז חמץ
  • לאחר כמה שבועות של לחימה הצליח צבא סוריה לכבוש מידי דאעש את העיירה מהין, הממוקמת כ-60 ק"מ דרומית מזרחית לעיר חמץ. כיבושה של מהין (29 בדצמבר 2015) התבצע בסיוע אווירי רוסי. כמו כן נכבשו ע"י צבא סוריה (30 בדצמבר 2015) שטחים שולטים מדרום מערב למהין ושני כפרים מצפון מזרח לעיירה (חדת' וחוארין) (@KhaledgAlkhateb , 30 בדצמבר 2015; @Syria_Protector , 29 בדצמבר 2015; אלוטן, 30 בדצמבר 2015).
כיבושה של העיירה מהין ע"י צבא סוריה מהווה כישלון נוסף של דאעש, ההולך ונדחק מזרחה. נראה לנו כי היעד הבא של צבא סוריה יהיה העיר אלקריתין[1]עיר חשובה, שבשליטת דאעש, הנמצאת ממזרח למהין.

 

המרחב שבשליטת הכורדים
  • בעוד הכוחות הכורדים נוחלים הישגים בשטח (כיבוש סכר תשרין שעל הפרת) מגביר דאעש את לוחמת גרילה נגדם. השבוע דווח, כי מחבלים מתאבדים חדרו למפקדת הכוחות הכורדים (YPG) בתל אביאצ' (בקרבת הגבול התורכי) ופוצצו חגורות נפץ, שנשאו על גופם (אעמאק, 30 בדצמבר 2015). בעיירה עין עיסא, שמדרום לעיר הכורדית קובאנה (שבקרבת הגבול התורכי) פוצץ פעיל דאעש מכונית תופת באזור הערכות של הכוחות הכורדים. לטענת דאעש בתקיפות הללו נהרגו ונפצעו עשרות לוחמי YPGוצבא סוריה החופשי (אעמאק, 30 בדצמבר 2015). כמו כן דיווח דאעש כי אנשיו ביצעו מספר פיגועים בעיר קאמישלי, שצפון מזרח סוריה (אעמאק, 31 בדצמבר 2015).
רמת הגולן
כיבוש אלשיח' מסכין
  • ב-2 בינואר 2016 כבש צבא סוריה מחדש את העיירה אלשיח' מסכין, שבדרום רמת הגולן, מידי ארגוני המורדיםובתוכם ג'בהת אלנצרה. כיבושה הושלם לאחר שלושה ימי קרב, שבמהלכם נהרגו לפחות חמישים חמושים ונפצעו כ-250. צבא סוריה מקווה שבכך הוא יוכל לנתק את דרכי האספקה של ארגוני המורדים מירדן (סוכנות טאס, 2 בינואר 2016).כיבוש העיירה יוצר איום על מאחזי ארגוני המורדים בדרום רמת הגולן ובמרחב דרעא.
  • ארגוני המורדים מצידם פתחו במתקפת נגד, שמטרתה להשיב את השליטה על העיירה. בתקשורת הסורית והערבית דווח ב-5 בינואר 2016, כי ארגוני המורדים כבשו חלק מהעיירה (ככל הנראה השכונה המזרחית) וגרמו לכוחות הביטחון הסורים אבידות קשות.
הודעה של חטיבת שהדאא' אלירמוך כי אין קשר בינה לבין דאעש
  • חטיבת שהדאא' אלירמוך המזוהה עם דאעש ופועלת בדרום רמת הגולן, פרסמה ברשתות החברתיות הודעה לפיה היא עצמאית ואינה שייכת לאף גורם או ארגון. בהודעה הוכחש הקשר שבין החטיבה לבין דאעש למרות הקמפיין התקשורתי המתנהל נגדה (2 בינואר 2016). הודעה זאתנועדה להערכתנו להפחית מהלחצים הכבדים, המופעלים על החטיבה ע"י ג'בהת אלנצרה,  ארגוני המורדים וצבא סוריה. בשלב זה לא ברור האם הודעה זאת לוותה בצעדים מעשיים, שמטרתם לרופף או אף להפסיק את הזיקה ההדוקה הקיימת בין חטיבת שהדאא' אלירמוך לבין דאעש.
העברת פעילי ג'בהת אלנצרה מדרעא לאדלב
  • על פי דיווח של מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם הוסכם על העברתם של 212 פעילי ג'בהת אלנצרה מדרעא לאדלב. תמורת זאת ישוחררו שלושה בכירים איראנים המוחזקים בדרעא (קול בירות, 2 בינואר 2016). בשלב זה אין מידע על יישום ההסכם.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

 העיר אלרמאדי ומחוז אלאנבאר

צבא עיראק ממשיך לטהר כיסי התנגדות בעיר אלרמאדי, שכיבושה עדיין לא הושלם. בעיר ומחוצה לה מתנהלים עדיין עימותים מקומיים בין צבא עיראק לבין פעילי דאעש. נראה, כי פעילות הגרילה של דאעש מתמקדת בפרבריה הצפוניים והצפון מזרחיים של העיר אך הוא עושה מאמץ להעתיק אותה גם אל מקומות נוספים במחוז אלאנבאר.

 

  • באזור אגםאלת'רת'אר, שמצפון לאלרמאדי, אליו ככל הנראה נמלטו פעילים של דאעש מהעיר אלרמאדי, נהדפה ב-3 בינואר 2016 התקפה של דאעש  נגד מפקדה של צבא עיראק. ההתקפה בוצעה באמצעות שישה כלי רכב ממולכדים ומחבלים מתאבדים, שפוצצו עצמם באמצעות חגורות נפץ. לדברי מפקד משטרת אלאנבאר, כוחות הביטחון העיראקיים הרגו פעילים רבים של דאעש (אלג'זירה, 3 בינואר 2016). ב-30 בדצמבר 2015 הדף צבא עיראק התקפה של דאעש על סכר אלת'רת'אר. במהלכה נהרגו שניים-עשר פעילי דאעש (אלסומריה, 30 בדצמבר 2015).
  • באזור העירחדית'ה מתנהלת לחימה בין דאעש לבין כוחות סונים שבטיים וצבא עיראק, בסיוע אווירי של ארה"ב ומדינות הקואליציה. ב-3 בינואר 2016 דווח, כי רוב ההתקפות של דאעש על העיר נבלמו. עם זאת עדיין מתנהלת הלחימה באזור מזרח העיר, אליה חדרו פעילי הארגון. על-פי הדיווח, איבד דאעש פעילים רבים במהלך הלחימה ועשרות מכוניות תופת של הארגון הושמדו באזור (אלערביה, 3 בינואר 2016). העיראקים טוענים, כי דאעש, איבד בקרבות באזור חדית'ה שבעים פעילים (דמשק אלא'ן, 5 בינואר 2016).
  • דאעש מלווה את פעולות הגרילה, שהוא מנהל נגד צבא עיראק במחוז אנלאנבאר,בלחימה תודעתית זאת במגמה לרכך את המכה, שספג ולהמחיש, כי גם לאחר כיבוש אלרמאדי המערכה עדיין לא הסתיימה. במסגרת זאת פרסם דאעש סרטון המתעד לחימה של פעילי הארגון בכוחות הביטחון העיראקיים ככל הנראה באזור אלרמאדי. בסרטון מתועד ירי מרגמות, מקלעים כבדים והפעלת מכוניות תופת (אח'באר דולת אלאסלאם, 3 בינואר 2016).
אלפלוג'ה
  • כמענה להידוק הכיתור על אלפלוג'ה מנהל דאעש לוחמת גרילה נגד צבא עיראק באזור העיר. ב-2 בינואר 2016 קיבל דאעש אחריות על תקיפה, שבה השתתפו שמונה פעילי הארגון, שחדרו לבסיס צבא עיראק ממזרח לעיר. לטענת דאעש נהרגו בתקיפה עשרות חיילי צבא עיראק (אח'באר דולת אלאסלאם, 3 בינואר 2016).
מחוז צלאח אלדין
  • פעילי דאעש תקפו ב-2 בינואר 2016 את כוחות כוחות הביטחון העיראקיים מערבית לעיר סאמראא'. הם נסוגו בעקבות תקיפה אווירית של צבא עיראק או של ארה"ב והקואליציה (אלג'זירה, 3 בינואר 2016).
  • ב-3 בינואר 2016 דיווח קצין משטרה עיראקי, כי 13 שוטרים עיראקים נהרגו בהתקפה של מחבלים מתאבדים על בסיס חיל האוויר, שבקרבת העיר תכרית (ספייקר). לטענת הקצין, מדובר בשישה מחבלים מתאבדים, שחדרו לבסיס כשהם לבושים מדים צבאיים (אלערביה, 3 בינואר 2016). דאעש קיבל אחריות על ההתקפה (אח'באר דולת אלאסלאם, 3 בינואר 2016).
  • ב-4 בינואר 2016 דיווח דאעש, כי הצליח להשתלט על כמחצית משטחו של סכר סאמראא', הממוקם כ-44 ק"מ מערבית לעיר סאמראא' (אעמאק, 4 בינואר 2016).

מצרים וחצי האי סיני

  • בתחילת ינואר 2016 חודש מבצע "זכות השהיד". במסגרתו התנהלה פעילות אינטנסיבית של כוחות הביטחון המצריים בעיקר בצפון סיני (מרחב רפיח- אלשיח' זויד) ומרכזו (אזור אלקסימה). דוברים של צבא מצריים והתקשורת המצרית דיווחו על הישגי המבצע עד כה. המקורות המצריים מסרו, כי נעצרו 29 פעילי טרור, הוחרמו אמצעי לחימה, נתפסו חומרי גלם המשמשים לייצור אמצעי לחימה, הושמדו מכוניות ואופנועים, ששימשו את פעילי הטרור, נתפסו 550 ק"ג סמים, נוטרלו 18 מטעני חבלה. הושמדו מחסנים וחומרי נפץ (עמוד הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים; אלמצרי אליום, 3 בינואר 2016).
  • ב-2 בינואר 2016 דווח, כי כוח של צבא מצרים איתר מקום מסתור בו נמצאו חומרי נפץ במשקל טון וחצי באזור אלקסימה, כ-73 ק"מ מדרום מזרח לאלעריש בקרבת הגבול עם ישראל. חומרי הנפץ היו ארוזים ב-32 שקים. בנוסף לכך, אותרה כמות גדולה של תחמושת, מקלעים כבדים, שני רכבי שטח ושני טון דלק (עמוד הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים, 2 בינואר 2016). כמו כן דווח, כי כוחות המשטרה החרימו מחסן נשק גדול של מחוז סיני של דאעש באזור נח'ל, שבמרכז חצי האי סיני (פורטל וטו, 5 בינואר 2016).

 

  • למרות הפעילות האינטנסיבית, נמשכה פעילות גרילה של דאעש נגד כוחות הביטחון המצריים:
  • ב-3 בינואר 2016 התפוצצו שני מטעני חבלה מדרום לאלעריש בעת שעבר במקום כוח ביטחון מצרי. לא היו אבידות ולא נגרם נזק. באותו יום התפוצצו במזרח אלעריש ובאזור אלשיח' זויד שני מטענים, שגרמו לפציעת חובש ונהג (אליום אלסאבע, 3 בינואר 2016).
  • ב-3 בינואר 2016 נטרלו כוחות הביטחון המצריים מטען חבלה, שהונח באלעריש (אלמצרי אליום, 3 בינואר 2016).
  • ב-3 בינואר 2016 דאעש קיבל אחריות להרג קצין מצרי וארבעה חיילים ופציעת נוספים במארב ברפיח המצרית (אעמאק, 3 בינואר 2016).
  • ב-4 בינואר 2016 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם שלוחת דאעש בסיני הודעת קבלת אחריות על תקיפה של מחסום אלג'ורה, מדרום לאלשיח' זויד, באמצעות רקטות.
  • במצרים גופא קיבלה שלוחת דאעש בחצי האי סיני אחריות לפיצוץ מטען במחסום של משטרת מצרים באזור אלמניב (Al Munib), שמדרום לאלגיזה (כ-7 ק"מ ממרכז הבירה קהיר), כתוצאה מהפיצוץ נהרגו ונפצעו כל האנשים שאיישו את המחסום (אעמאק, 31 בדצמבר 2015).
  • שני עצורים פעילי ארגון תומכי ירושלים הודו, כי ארגוני ג'האדיסטים מתכוונים לבצע שורה של פיצוצים והתנקשויות. הפיגועים הללו, אמורים היו להתבצע בעת חגיגות יום השנה לציון מהפיכת     ה-25 בינואר (הפלת מרסי). לצורך ביצועם הוקצו סכומי כסף גדולים. העצורים מסרו על מיקומם של מחסני נשק וחומרי נפץ, שהושמדו ע"י כוחות הביטחון. כמו כן הם מסרו את שמותיהם של פעילי טרור עליהם הוטל לבצע את הפיגועים ( אלאח'באר 30 בדצמבר 2015).
  • למרות הלחצים המופעלים ע"י כוחות הביטחון המצריים אותתה שלוחת דאעש בסיני, כי היא ממשיכה בבניין תשתית הארגון בחצי-האי סיני. ב-30 בדצמבר 2015 פרסם דאעש במחוז סיני צילומים מטקס סיום קורס צלפים של הארגון (אח'באר דולת אלאסלאם, 30 בדצמבר 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • ב-4 בינואר 2016 דיווח דאעש, כי השתלט על העיר בן ג'ואד, הנמצאת בקרבת "סהר הנפט" של לוב (אעמאק, 4 בינואר 2016). חשיבותה של בן ג'ואד הינה בשל קרבתה לנמל אלסדר, נמל הנפט הגדול בלוב (כ-28 ק"מ מזרחית לבן ג'ואד). כיום יכולת התפקוד של הנמל מוגבלת לנוכח הלחימה הממושכת באזור. אם יצליח דאעש לכבוש בהמשך את נמל אלסדר ומתקני הנפט בראס לאנוף יהווה הדבר צעד חשוב בחתירתו של דאעש להשתלט על תשתיות ושדות נפט בלוב ולהגביר בכך את יכולותיו הכספיות, הפוליטיות והצבאיות.
  • לאחר שהשתלט על העיר בן ג'ואד הודיע דאעש (4 בינואר 2016 ), כי פעיליו תקפו את אזור נמל הנפט אלסדר. אחד הפעילים ביצע בכניסה לנמל פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת. במקום התנהלו קרבות בין פעילי דאעש לכוח אבטחת מתקני הנפט, שספג אבידות אך הצליח להדוף את כוח דאעש. דווח על חמישה הרוגים לדאעש (חשבון הטוויטר של أُم ورقـــة #ليبيا, סקיי ניוז בערבית, פורטל החדשות של אפריקה, 4 בינואר 2016). בכמה תמונות, שפרסם דאעש נראו פעילים ג'האדיסטים שהצליחו להשתלט על מתקני הנפט באלסדר. כמו כן תקף דאעש את העיר ראס לאנוף (בה מצויות תשתיות נפט) אך לא הצליח להיכנס אליה (רויטרס, 5 בינואר 2016).
דרנה
  • בכיר במועצת השורא של לוחמי הג'האד של דרנה, סעד אלטירה, הכחיש כי ארגונו משתייך לארגון אלקאעדה. לדבריו, חברי הארגון הם "שמרנים", שהתנגדו לקד'אפי, וימשיכו להילחם עד שיחסלו את כל המתנגדים למהפכה בלוב. הוא הוסיף, כי לוחמי הארגון ייצאו לסרת לאחר שיסיימו לשחרר את דרנה מידי לוחמי דאעש (בואבה אפריקיא אלאח'באריה, 3 בינואר 2016).
אג'דאביא
  •  ארגון מליציוני בעיר אג'דאביא (הנמצאת ממזרח לנמל אלסדר), בשם "מועצת השורא של מהפכני אג'דאביא ופרבריה", פרסם הכחשה לידיעות לפיהן הואנשבע אמונים לדאעש. זאת בתגובה לסרטון ברשתות החברתיות שבו נראים רעולי פנים שנושאים כלי נשק ומניפים את דגלי דאעש, ואחד מהם מקריא שבועת נאמנות לאבו בכר אלבע'דאדי. בהודעה נמסר, כי המדובר ביוזמה בודדת של פעיל הארגון, שסולק מהארגון (אח'באר ליביא 24, 31 בדצמבר 2015 ו-3 בינואר 2016).
רוסיה
פיגוע ירי בדגסטאן
  • ב-29 בדצמבר 2015 בשעות הערב, בוצע ירי בעיר דרבנט (Derbent), ברפובליקה של דאגסטאן, שבדרום רוסיה.הירי בוצע לעבר תיירים, שביקרו במצודה בעיר העתיקה. כתוצאה מהירי נהרג אזרח ונפצעו 11 אזרחים (RT, 30 בדצמבר 2015). אחד ההרוגים בפיגוע הינו קצין בשירות הביטחון הפדראלי (FSB).
  • דאעש פרסם הודעה בשפה הערבית והרוסית (30 בדצמבר 2015) בה קיבל אחריות על התקיפה. על פי ההודעה נהרג קצין מודיעין רוסי ונפצעו אחרים בעוד שפעילי הארגון שבו לבסיסם בשלום (אח'באר דולת אלאסלאם, 30 בדצמבר 2015).
  •  מנהיג דגסטאן, ראמזון אבדולטיפוב, מסר,כי 600 תושבים לערך עזבו את העיר דרבנט והצטרפו לשורות ארגון המדינה האסלאמית. לדברי משטרה המקומית המספר גבוה יותר ו- 900 תושבים עזבו את העיר והצטרפו ללחימה (31 בדצמבר 2015,  RT).

פעילות תודעתית

דאעש פרסם מידע אודות פיגועי ההתאבדות של פעיליו בעיראק וסוריה בדצמבר 2015
  • ב-2 בינואר 2016 פרסם דאעש אינפוגרף בו מידע אודות פיגועי ההתאבדות, שביצעו פעילי הארגון בסוריה ובעיראק במהלך חודש דצמבר 2015. על-פי הנתונים, ביצעו פעילי הארגון 61 פיגועי התאבדות בסוריה ובעיראק במהלך חודש זה. התפלגות המטרות היא כדלהלן: 32% מכלל פיגועי ההתאבדות היו נגד הכוחות העיראקים, 29% נגד הכוחות הכורדים, 22% נגד כוחות המשטר הסורי, 10% נגד הפשמרגה הכורדיים (10%) ו-7% נגד המורדים הסורים (אעמאק, 2 בינואר 2016).
  • על-פי הנתונים שפרסם דאעש, מרבית מפיגועי ההתאבדות בוצעו באמצעות מכוניות תופת (24) וחגורות נפץ (17). ארבעה-עשר מפיגועי ההתאבדות בוצעו במחוז אלאנבאר, תשעה בחלב, תשעה באלרקה, שמונה באלחסכה, שבעה בחמץ, ששה בנינוא, ארבעה בצלאח אלדין, שלושה בדיר אלזור ואחד בבגדאד. 57% מהמחבלים המתאבדים של דאעש בחודש דצמבר 2015 היו סורים, 33% היו בעלי אזרחויות אחרות ו-10% עיראקים (אעמאק, 2 בינואר 2016).

לנוכח הכישלונות של דאעש בעיראק ובסוריה הגביר הארגון בחודשים האחרונים את הפעלת המחבלים המתאבדים, בניסיון לתת מענה  למצוקותיו הצבאיות. פרסום המידע אודות פיגועי ההתאבדות נועד להערכתנו להאדיר סוג זה של לוחמה כדי להעלות את מורל של פעילי דאעש ולהצביע על המשך הלחימה.

 

דאעש הפיץ סרטון הוצאה להורג של חמישה גברים, כנראה בריטים
  • מוסד ההסברה של מחוז רקה של דאעש הפיץ סרטון בו מתועדת הוצאה להורג של חמישה גברים, ככל הנראה בריטים, באשמת "ריגול" (3 בינואר 2016). בסרטון נראה פעיל דאעש מאיים באנגלית על ראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון ומודיע, כי יום אחד יפלוש דאעש לבריטניה וישליט בה את ההלכה האסלאמית (השריעה).

[1]העיר אלקריתין ממוקמת כ-85 ק"מ דרומית-מזרחית לעיר חמץ בליבו של אזור חקלאי. תושבי האזור עוסקים בחקלאות ובגידול צאן ובקר. בשל מיעוט מקורות המים מרבית תושבי אלקריתין עובדים במשרות מחוץ לעיר. לפני פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה התגוררו בעיר כ-35,000 תושבים, מרביתם מוסלמים ומיעוטם נוצרים. מספר התושבים כיום אינו ידוע (ויקיפדיה).