חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (6- 12 בינואר 2016)

הפגנת הזדהות של חמאס עם המחבל נשא'ת מלחם

הפגנת הזדהות של חמאס עם המחבל נשא'ת מלחם

כרזה המאדירה את דמותו של נשא'ת מלחם, שנלחם נגד ישראל בשם פלסטין

כרזה המאדירה את דמותו של נשא'ת מלחם, שנלחם נגד ישראל בשם פלסטין

הודעת אבל, שפרסמה חמולת שלאלדה בסעיר (דף הפייסבוק סעיר ביתינו, 6 בינואר 2016)

הודעת אבל, שפרסמה חמולת שלאלדה בסעיר (דף הפייסבוק סעיר ביתינו, 6 בינואר 2016)

עימותים בין פלסטינים לכוח צה

עימותים בין פלסטינים לכוח צה"ל בגדר הגבול ברצועת עזה מערבית לנחל עוז (דף הפייסבוק קדס, 8 בינואר 2016)

עימותים בין פלסטינים לכוח צה

עימותים בין פלסטינים לכוח צה"ל בגדר הגבול ברצועת עזה מערבית לנחל עוז (דף הפייסבוק קדס, 8 בינואר 2016)

אסמאעיל הניה נואם בעצרת חמאס בח'אן יונס

אסמאעיל הניה נואם בעצרת חמאס בח'אן יונס

ראמי חמדאללה, ראש מממשלת ההסכמה הלאומית הפלסטינית, נושא נאום בראמאללה לציון יום השהיד הפלסטיני (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 6 בינואר 2016)

ראמי חמדאללה, ראש מממשלת ההסכמה הלאומית הפלסטינית, נושא נאום בראמאללה לציון יום השהיד הפלסטיני (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 6 בינואר 2016)

  • נמשכת מתקפת הטרור הפלסטינית עם עליות ומורדות בהיקפה. במהלך השבוע בוצעו כמה פיגועי דקירה באזור חברון, בקעת הירדן, ג'נין וגוש עציון. אזור חברון-גוש עציון ממשיך להיות מוקד לפיגועים.
  • השבוע נתפס נשא'ת מלחם, המחבל, שביצע את פיגוע ההרג בתל אביב. הוא נהרג מירי כוחות הביטחון הישראליים בכפר ערערה, מקום מוצאו, לאחר שפתח לעברם באש. ארגוני הטרור הפלסטינים ובתוכם חמאס, שיבחו את המחבל ופועלו. משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית לא כלל אותו ברשימת החללים של "אנתיפאדת ירושלים" אך הגדיר אותו כאחד השהידים החשובים ביותר.

 

נתפס מבצע פיגוע הירי בתל אביב

ב-8 בינואר 2016 לאחר שבוע ימים, נתפס נשא'ת מלחם, המחבל, שביצע את פיגוע ההרג בתל אביב, בכפר ערערה, מקום מוצאו. נשא'ת מלחם נהרג מירי כוחות הביטחון הישראליים, לאחר שהתבצר במבנה בכפר ופתח לעבר הכוחות באש. מחקירת האירוע עולה, כי מלחם נשא'ת שהה בכפר ערערה  זמן קצר לאחר ביצוע הפיגוע. במהלך שהותו בכפר החליף שני מקומות מסתור וככל הנראה קיבל סיוע מבני משפחה ויתכן גם מאנשים נוספים. להערכת כוחות הביטחון הישראליים, ללא סיוע הוא לא היה מצליח להסתתר במשך שבוע ימים. ב-10 בינואר 2016 שחרר בית המשפט ממעצר את אביו ואחיו של המחבל, שנעצרו בחשד סיוע, גרימת מוות וקשירת קשר לביצוע פשע.

ארגוני הטרור הפלסטינים גינו את הריגתו של נשא'ת מלחם. הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית ברצועה ערכה לו הלוויה סמלית (פאלאינפו, 11 בינואר 2016). כמו כן נערכו עצרות לזכרו והוקמה סוכת אבלים (צפא, פאל אינפו, 9 בינואר 2016). גם במחנה הפליטים ג'לזון ובאלראם נפתחו עבורו סוכות אבלים (מען, 9 בינואר 2016).

מימין: הודעת אבל, שפרסמה חמאס על מותו של "המחבל הגיבור" נשא'ת מחמד עלי מלחם (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם, 8 בינואר 2016). משמאל:  הלוויה, שקיימה הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית ברצועת בעזה (פאלאינפו, 11 בינואר 2016)
מימין: הודעת אבל, שפרסמה חמאס על מותו של "המחבל הגיבור" נשא'ת מחמד עלי מלחם (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם, 8 בינואר 2016). משמאל:  הלוויה, שקיימה הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית ברצועת בעזה (פאלאינפו, 11 בינואר 2016)    

  • להלן מספר התבטאויות בשבחו:
  • חסאם בדראן, דובר חמאס, אמר כי נשא'ת מלחם הוא דוגמא ומופת לעם הפלסטיני וכי הוא נפל קורבן כאשר הגן על עמו והצליח להביך את ישראל במשך יותר משבוע (אתר חמאס, 8 בינואר 2016).
  • הודעה, שפרסם ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין שיבחה את נשא'ת מלחם וציינה, כי זוהי זכותו של העם הפלסטיני להתנגד לכיבוש ולטרור (אלכופיה פרס, 8 בינואר 2016).
  • החזית העממית לשחרור פלסטין שיבחה את נשא'ת מלחם לאחר שהצליח לפגוע בישראל וליצור בה מהומה ופחד. היא תיארה אותו כאחד הגיבורים של העם הפלסטיני שהעזו להתנגד לאויב. הארגון קרא להסלים את הפעילות נגד ישראל (אלקדס.נט, 9 בינואר 2016).
  • משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית החליט, שלא לכלול את נשא'ת מלחם ברשימת החללים של "אנתיפאדת ירושלים" (כינוי למתקפת הטרור הנוכחית). ההחלטה עוררה ביקורת בעיקר מצד חמאס. מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ואחמד בחר, יו"ר המועצה המחוקקת, מתחו ביקורת על ההחלטה (צפא, דף הפייסבוק של מוסא אבו מרזוק, 9 בינואר 2016). בעקבות הסערה, שעוררה ההחלטה יצא המשרד בהצהרה כי הם אינם שוללים את הכללתו ברשימה וכי הוא אחד השהידים החשובים ביותר ששמו נחקק בדמו. לדברי המשרד ההחלטה שלא להוסיף אותו לרשימה קשורה לתחומי אחריות המשרד החלים רק בשטחי יהודה, שומרון וירושלים ורצועת עזה אך אין  הדבר שולל את היותו שהיד (פאל טודיי, 9 בינואר 2016)[1].
פיגועים/ניסיונות לפיגועים בשבוע החולף
  • 12 בינואר 2016 – פיגוע דקירה: פלסטיני ניסה לדקור אנשי כוחות הביטחון בצומת בית עינון באזור חברון. המחבל נורה ונהרג. המחבל הוא עדנאן עיאד חאמד אלחליקה מהכפר אלשויוח' מזרחית לחברון.
  • 11 בינואר 2016– פיגוע דקירה: פלסטיני ניסה לדקור חיילי צה"ל במחסום חרמש (אזור ג'נין) . לא היו נפגעים לכוחות.המחבל נורה על ידי כוח  צה"ל, נפצע באורח אנוש והועבר לטיפול בישראל. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל הוא זיד מאהר מחמד אשקר, בן 18, מהכפר צידא, צפונית לטול כרם (11 בינואר 2016,  דף הפייסבוק QUDSN).
  • 9 בינואר  2016- פיגוע דקירה:
  •  שני מחבלים ניסו לדקור חיילים במחסום בקעות בבקעת הירדן (סמוך לשכם). שני המחבלים יצאו ממכונית עם סכינים שלופים וניסו לדקור את חיילי המחסום נהרגו על ידי כוח צה"ל. על פי גירסת הפלסטינים הם נהרגו במהלך ניסיון צה"ל למנוע פיגוע דריסה (אלאיאם, 10 בינואר 2016).
  • המחבלים הם עלי מחמד עקאב אבו מרים, בן 23 מהכפר ג'דידה סמוך לג'נין, וסעיד אבו אלופא, בן ארבעים, מהכפר זאויה סמוך לסלפית. לא ברור מה היה הקשר בין השניים. עלי אבו מרים, למד כלכלה באוניברסיטת אלקדס הפתוחה ובחופשות עבד בחקלאות כדי לפרנס את משפחתו. בדף הפייסבוק שלו העלה תמונות של פלסטינים מיידים אבנים. ב-8 בינואר 2016 העלה פוסט בו כתב: "היהודים אומרים שהמבוגרים מתים והצעירים שוכחים, אנחנו אומרים המבוגרים מתים והצעירים נוקמים" בהלווייתו של אבו מרים נכחו תומכי פתח רבים.  סעיד ג'ודה אבו אלופא היה נשוי ואב לפחות לילד אחד (דניא אלוטן, 9 בינואר 2016; דף הפייסבוק קדס, 10 בינואר 2016; דף הפייסבוק של עלי אבו מרים; ופא, 10 בינואר 2016).

מימין למעלה : עלי אבו מרים. במרכז: פוסט שהעלה  אבו מרים ב-8 בינואר בדף הפייסבוק שלו  (דף הפייסבוק של עלי אבו מרים, 7 באוקטובר 2016) .משמאל: סעיד אבו אלופא (דף הפייסבוק קדס, 10 בינואר 2016).
מימין למעלה : עלי אבו מרים. במרכז: פוסט שהעלה  אבו מרים ב-8 בינואר בדף הפייסבוק שלו  (דף הפייסבוק של עלי אבו מרים, 7 באוקטובר 2015) .משמאל: סעיד אבו אלופא (דף הפייסבוק קדס, 10 בינואר 2016).

  • 6 בינואר 2016– פיגוע דקירה: שלושה פלסטינים ניסו לדקור חיילים בצומת גוש עציון של כוח צה"ל המאבטח את המקום. לא היו נפגעים בקרב החיילים. בתגובה ירה הכוח לעבר השלושה והרג אותם. המחבלים הם קרובי משפחה תושבי סעיר, צפונית לחברון.. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי שלושת המחבלים הינם: אחמד סאלם עבד אלמג'יד אלכואזבה, בן 19, עלאא' עבד מחמד אלכואזבה, בן 17, ומהנד זיאד אלכואזבה, בן 18. אביו של מהנד אלכואזבה, זיאד אלכואזבה, הינו קצין במשטרה הפלסטינית (דף הפייסבוק של רשת כנאן, 8 בינואר 2016). חמאס ופתח פרסמו (כל אחת בנפרד) הודעות אבל רשמיות מטעמן (דף הפייסבוק סעיר ביתינו, 9 בינואר 2016, דף הפייסבוק של חמאס בשכם, 6 בינואר 2016).

מימין : הודעת אבל מטעם תנועת פתח בסעיר (דף הפייסבוק סעיר ביתינו, 9 בינואר 2016). משמאל :  הלוויה צבאית רשמית מטעם הרשות הפלסטינית . גופות השלושה נישאו ע"י פעילי מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני ואנשי המשטרה הפלסטינית (דף הפייסבוק סעיר ביתינו, 9 בינואר 2016)
מימין : הודעת אבל מטעם תנועת פתח בסעיר (דף הפייסבוק סעיר ביתינו, 9 בינואר 2016). משמאל : הלוויה צבאית רשמית מטעם הרשות הפלסטינית . גופות השלושה נישאו ע"י פעילי מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני ואנשי המשטרה הפלסטינית (דף הפייסבוק סעיר ביתינו, 9 בינואר 2016)

  • 6 בינואר 2016 – פיגוע דקירה: מחבל ניסה לדקור חייל צה"ל בצומת בית עינון, צפונית לחברון. החייל לא נפגע  המחבל נורה ונהרג. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל הוא ח'ליל מחמד מחמוד שלאלדה, בן 16 מסעיר. המחבל ההרוג הוא אחיו של מחמוד מחמד מחמוד שלאלדה, בן 18, שנפטר    ב-13 בנובמבר 2015, לאחר, שנפצע  בעימותים עם כוחות צה"ל בעיירה סעיר (דף הפייסבוק סעיר ביתנו, 6 בינואר 2016). גם לו נערכה הלוויה צבאית מטעם הרשות הפלסטינית.
הפגנות והפרות סדר
  • במקביל לפיגועים נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פעלו לדיכוי כמה מאירועי המחאה.
  • להלן כמה אירועים בולטים, (ביניהם כמה סיכולים של פיגועים):
  • 11 בינואר 2016 – אש נורתה לעבר כוחות צה"ל, שעסקו בפעילות מבצעית בשכם. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 בינואר 2016).
  • 7 בינואר 2016– לפחות עשרה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש בין עופרים לניל"י (אזור בנימין). לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 7 בינואר 2016).
  • 7 בינואר 2016 – למעבר מחנה הפליטים שועפאט הגיע נער כבן 16 תושב המקום במטרה להיכנס לירושלים. לאחר שעורר את חשדם של לוחמי משמר הגבול במעבר הם ביצעו בדיקה  וגילו סכין, שהוצמדה לגבו מתחת לבגדים. בתחקור ראשוני מסר הנער, כי הגיע במטרה לפגוע באנשי כוחות הביטחון(דף הפייסבוק צבע אדום, 7 בינואר 2016).
  • 7 בינואר 2016 – סמוך לבית הדסה בחברוןהשליך פלסטיני סכין לעבר חיילים. הפלסטיני נעצר (דף הפייסבוק צבע אדום, 7 בינואר 2016).
  •  6 בינואר 2016 – רעולי פנים השליכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב בצומת יקיר. נהג כלי הרכב ביצע ירי באוויר ורעולי הפנים נמלטו . לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 6 בינואר 2016).
הריסת ביתו של מחבל מבצע פיגוע דקירה
  • במהלך ליל 9 בינואר 2016 הרסו כוחות הביטחון הישראליים את בית משפחת המחבל מהנד שפיק מחמד חלבי בכפר סורדא, שבאזור ראמאללה. מהנד חלבי היה המחבל, שביצע את הפיגוע ב-3 באוקטובר 2015 סמוך לשער האריות בירושלים בו נהרגו הרב נחמיה לביא ואהרון בנט ז"ל. מהנד חלבי, סטודנט בן 19, נורה למוות על ידי כוחות הביטחון הישראליים במהלך ביצוע הפיגוע והפך בהמשך למודל לחיקוי.
  • לאחר הריסת הבית הוכרז על מבצע התרמה לשיקומו. ב-10 בינואר 2016 פתחו ברשות הפלסטינית קמפיין גיוס תרומות לשיקום בית משפחתו של מהנד חלבי. לאחר יומיים נמסר, כי הקמפיין הצליח לגייס כ-200 אלף שקלים (דף הפייסבוק קדס, 10 בינואר 2016).

מימין: הריסות ביתו של מהנד חלבי (ופא, 9 בינואר 2016). משמאל: קמפיין גיוס התרומות לשיקום בית משפחתו של מהנד חלבי (דף הפייסבוק קדס, 10 בינואר 2016).
מימין: הריסות ביתו של מהנד חלבי (ופא, 9 בינואר 2016). משמאל: קמפיין גיוס התרומות לשיקום בית משפחתו של מהנד חלבי (דף הפייסבוק קדס, 10 בינואר 2016).

חשיפת התארגנויות חמאס שהתכוונו לבצע פיגועים
  • בחודשים האחרונים חשפו כוחות הביטחון הישראליים מספר התארגנויות של פעילי חמאס ביהודה, שומרון וירושלים, שהתכוונו לבצע פיגועי ירי וחטיפה נגד ישראלים ואף להתנקש בחיי ראש הממשלה. חשיפת התארגנויות אלה, בנוסף לחשיפת ההתארגנות באבו דיס, שבה וממחישה,כי חמאס חותרת להעלות את  מערכת הטרור הנוכחית מדרגה ולבצע בצד פיגועי דקירה ודריסה גם פיגועים מורכבים יותר[2] .
התארגנות חמאס, שהתכוונה לבצע פיגועי חטיפה והרג
  • בפעילות כוחות הביטחון הישראליים נחשפה במהלך חודש דצמבר 2015 התארגנות של פעילי חמאס תושבי חברון וירושלים. חברי ההתארגנות תכננו לבצע פיגוע חטיפה ורצח למטרות מיקוח באופן הדומה לחטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון ביוני 2014. מחקירת חברי ההתארגנות עלה, כי הם היו בשלבי הכנה מתקדמים, כולל הכנת מקום המסתור לחטופים. בהתארגנות היו שישה פעילים: שלושה ישראלים, שהתגוררו בירושלים ושלושה מחברון. בראש ההתארגנות עמד מאהר קואסמה בן 36 תושב חברון, שריצה עונש מאסר לפני כשנתיים בשל מעורבות בתכנון פעולות טרור מטעם חמאס.
  • לאורך השנה קיימו חברי ההתארגנות מפגשים בחברון בהם עסקו בתכנון פיגועים במתווים שונים. במהלך הפגישות הללו העביר מאהר קואסמה לפעילים מירושלים הדרכה בהכנת מטענים. באותם מפגשים סוכם, כי הם יבצעו חטיפה ורצח של ישראלי. כמו כן פעלו חלק מחברי ההתארגנות לייצור חומרי נפץ לשם ביצוע פיגוע תופת. חברי החוליה רכשו חומרים כימיים ודשנים אולם לא הצליחו להוציא לפועל את תכנוניהם.
  • במסגרת ההכנות לביצוע החטיפה בחנו חברי ההתארגנות בחודשים האחרונים מערות באזור חברון. כמו כן הם ביצעו חפירות במספר חלקות בהן תכננו להסתיר את גופת החטוף. על פי התכנון החטיפה אמורה הייתה להתבצע באמצעות שתי מכוניות. ברכב החטיפה ינהג מעצר רג'בי, בן 22, תושב העיר העתיקה, שהעברית שגורה בפיו. הם תכננו לרצוח את החטוף ולקבור את גופתו במקום מוסכם מראש ולשם ניהול משא ומתן לשחרור אסירים.
התארגנות שהתכוונה לבצע פיגוע ירי
  • כוחות הביטחון הישראליים חשפו במהלך חודש נובמבר 2015 חוליית טרור של חמאס, שפעיליה תושבי חברון, התכוונו לבצע פיגוע ירי בכביש סמוך לעיר חברון. בראש החוליה עמד מחמד עלי קואסמה, בן 38, אחיו של מחמד חסאם עלי קואסמה, שעמד בראש החוליה, שחטפה של שלושת הנערים בגוש עציון (יוני 2014). יחד עימו היו בחוליה לואי פיצל השלמון, בן 32, פעיל חמאס, שהיה כלוא בישראל עאמר צחמד עויוי בן 29, וחסאם פח'רי השלמון בן 24, כולם פעילי חמאס. לצורך ביצוע הפיגוע הם ערכו מספר נסיעות על הכביש כדי לאתר את הנקודה הטובה ביותר לירי.  כמו כן רכשו אמצעי לחימה. קואסמה גייס לחוליה סייענים, שהיו אמורים להשיג כלי רכב גנוב באמצעותו יבוצע הפיגוע ואף לסייע למלט את חברי החוליה לאחר ביצוע הפיגוע (שירות הביטחון הכללי, 10 בינואר 2016).
הוגש כתב אישום נגד פלסטינים שהתכוונו לבצע פיגועים בישראל[3]
  • לאחרונה הוגש כתב אישום נגד שני צעירים ממזרח ירושלים המזוהים עם חמאס, שהתכוונו לפוצץ מטען באולם שבו ינאם ראש הממשלה בנימין נתניהו.  הם גם סייעו לפעיל חמאס נוסף לרכוש חומרים כימיים לצורך ביצוע הפיגוע. כמו כן הם תכננו לבצע פיגועי התאבדות בישראל.
  • השניים הם חאזם סנדוקה בן 22, שעבד בעבר בחברת שמירה ופאדי אבו כעיאן, בן 19. עזאם גייס את השניים באוניברסיטת אבו דיס. כאשר גייס את סנדוקה הציע לו לבצע פיגוע דקירה אולם הוא ביקש לבצע פיגוע גדול יותר והציע לו לחטוף יהודים. לבסוף הוסכם שהוא ירכוש ויעביר חומרים כימיים מישראל לשטחי יהודה ושומרון וכן יחדיר מחבל מתאבד, חגורת נפץ או מטען חבלה לישראל. הפגישות ביניהם נערכו במסגד באוניברסיטה. עזאם ניסה לגייס את אבו כעיאן שהיה מוכר כפעיל דאעש הוא פנה אליו במסגד והציע לו ללמוד נהיגה במימון חמאס כדי שיוכל להעביר אמצעי לחימה עבור הארגון. אבו כעיאן סירב. כאשר הוצע לו לבצע פיגוע התאבדות הוא אמר, כי יהיה מוכן לבצעו בכל עת בתנאי שאת האחריות על ביצועו הוא ייקח על עצמו כפעיל דאעש ולא מטעם חמאס.
  • על פי כתב האישום סייעו השניים לאחמד עזאם, אחד מאנשי ההתארגנות, להוציא לפועל פיגוע התאבדות.  במסגרת ההכנות לביצוע הפיגוע  שכר אחמד עזאם דירה בשכונת אבו דיס, רכש כלים שונים והחל ברכישת חומרים כימיים. חזאם סנדוקה, שכאמור עבד בעבר בחסרת שמירה, הציע להטמין את המטען באולם ארנה מתחת לבמה בשעה שראש הממשלה ינאם שם. השניים תכננו את הפעולה אך לא קבעו מועד לביצועה.
  • פעילותו של מפקד החוליה ג'מאל מוסא עזאם, הונחתה ע"י פעיל חמאס מעזה המכונה אבו עמר. הקשר בין השניים התקיים באמצעות תוכנה להעברת מסרים מקודדים ובאמצעות טלפונים ניידים, שהושמדו לאחר השימוש (10 בינואר 2016,  Ynet ).
דו"ח  הפיגועים חודשי, של שירות הביטחון הכללי (דצמבר 2015)
  • על פי דו"ח שירות הביטחון הכללי במהלך חודש דצמבר 2015 חלה ירידה במספר הפיגועים לעומת החודש הקודם. סה"כ בוצעו ביהודה, שומרון, ירושלים ושטח ישראל 239 פיגועים (לעומת 322 פיגועים בחודש נובמבר 2015) גם במספר הנפגעים חלה ירידה :
  • מיקום הפיגועים– ביהודה ושומרון בוצעו במהלך דצמבר 2015, 194 פיגועים (לעומת 265 בחודש נובמבר). בירושלים בוצעו 43 פיגועים (לעומת 52 בחודש נובמבר) בשטח ישראל בוצעו שני פיגועים (לעומת חמישה בנובמבר 2015).
  • מתווה הפיגועים– רוב הפיגועים (181) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה (מהם 36 בירושלים).  12 פיגועי דקירה (ארבעה מהם בירושלים), 13 פיגועי ירי מנשק קל, 27 פיגועי הנחת מטענים, שישה פיגועי דריסה (אחד מהם בירושלים) .
  • נפגעים – במהלך החודש חלה ירידה במספר הנפגעים. שלושה אזרחים נהרגו ו-44 נפצעו זאת לעומת עשרה הרוגים ו-58 פצועים במהלך חודש נובמבר 2015 ההרוגים היו מפיגועי דקירה שניים בעיר העתיקה בירושלים ואחד בחברון. 21 נפצעו מפיגועי דריסה, 16 בפיגועי דקירה, חמישה בפיגועי ירי ושניים בפיגועי תקיפה.
על פי דו"ח שירות הביטחון הכללי חלה איפוא ירידה בהיקף הפיגועים המתבצעים במסגרת מתקפת הטרור הנוכחית. כמו כן חלה ירידה במספר הנפגעים. עם זאת מתקפת הטרור עודנה נמשכת, עם עליות ומורדות בהיקף הפיגועים ומידת חומרתם.

 

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.
  • במהלך השבוע אותרו מספר שיגורים של רקטות מרצועת עזה לעבר הים ככל הנראה במסגרת ניסויים (דף הפייסבוק צבע אדום, 12 בינואר 2016). בהקשר זה אמר גורם בזרוע הצבאית של חמאס, שלא הזדהה, כי "ההתנגדות" ברצועה משקיעה מאמצים לשדרג את מערך הרקטות שלה בכמה מישורים: הגדלת הטווח, שיפור רמת הדיוק, שיפור ראש הנפץ ועוצמת ההרס שלו, שיפור היכולת להתחמק ממערכת כיפת ברזל ושיפור היכולת לשגר מטחים גדולים. לדבריו הם הצליחו להתגבר על מערכת כיפת ברזל אך יחד עם זאת הוסיף כי בידי ההתנגדות תוכניות חלופיות במידה והמערכת, שפיתחה ישראל תוכיח את יעילותה (אלמג'ד, 6 בינואר 2016).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

הפגנות אלימות ופיגועים בקרבת גדר הגבול
  • ברצועת עזה נמשכו ההפגנות האלימות בקרבת גדר הגבול כהזדהות עם הפלסטינים ביהודה, שומרון וירושלים. עם זאת, ניכר, כי חלה ירידה משמעותית במספר המשתתפים. ב-8 בינואר 2016 התפתחו עימותים בין צעירים פלסטינים לכוח צה"ל בגדר הגבול ברצועת עזה מערבית לנחל עוז (דף הפייסבוק קדס, 8 בינואר 2016)
העברת מלט לרצועת עזה מתורכיה
  • יו"ר מועצת ההנהלה של חברת המסחר נאשיונל סטיל ברצועת עזה הודיע, כי בשבוע הבא תגיע לרצועת עזה משאית הראשונה בדרך הים מתורכיה עליה 3,300 טונות של מלט. לדבריו הספינות ימשיכו להגיע בממוצע של שתי ספינות ביום, שיביאו לפחות 7,000 טונות מלט בכל יום (פאל טודיי, 7 בינואר 2016). המלט הינו מצרך חשוב ומבוקש ע"י ארגוני הטרור לשם שיקום התשתית הצבאית שלהם ובכלל זה מערך המנהרות.
  • ראא'ד פתוח, יו"ר הועדה המרכזית לתיאום הסחורות ברצועת עזה,הכחיש את הידיעות, שפורסמו בכלי התקשורת. לדבריו תורכיה שולחת לרצועת עזה משלוחי מלט לשיקום הרצועה מזה שלושה חודשים על בסיס יום-יומי (פאל טודיי, 10 בינואר 2016).
התבטאויות בכירים בחמאס
  • במסגרת נאום, שנשא בעצרת בח'אן יונס לציון יום השנה למותו של יחיא עיאש ולתמיכה ב"אנתיפאדת אלקדס" אמר אסמאעיל הניה סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, כי חמאס לעולם לא תסתפק במדינה פלסטינית ברצועת עזה אלא רק במדינה "מהים ועד הנהר". בהתייחסו לטרור ביהודה, שומרון וירושלים הדגיש, כי חמאס לא תאפשר לעצור את האנתיפאדה.  לדבריו "אנתיפאדת אלקדס" עדיין לא הגיעה לשיאה והיא תלך ותתחזק. הוא הבהיר, כי חמאס תפתיע את העולם כולו במאבקיה העתידיים מול ישראל כפי שעשתה במהלך מבצע "צוק איתן" (פאל אינפו, 7 בינואר 2016).
טקס סיום קורס קצינים של מנגנון הביטחון הלאומי
  • ב-11 בינואר 2016 נערך במערב העיר עזה טקס הסיום המחזור העשירי של קורס קציני  מנגנון הביטחון הלאומי. הקורס נערך תחת השם "אבירי ירושלים". בטקס, בו נכחו בכירים במנגנון הביטחון ונציגי הארגונים הפלסטינים, הדגימו הקצינים תרגילים צבאים וביניהם השתלטות על אוטובוס, תקיפת בסיס צבאי ישראלי וחטיפת חיילים באמצעות מנהרה (לאו דווקא פעילויות המאפיינות את מנגנוני הביטחון האמונים על ביטחון הפנים ברצועת עזה) (11 בינואר 2016,  משרד הפנים הפלסטיני; דף הפייסבוק PALINFO).

הצגות תכלית בסיום קורס קצינים. מימין: תרגיל השתלטות על אוטובוס משמאל: תרגיל השתלטות על מוצב ישראלי בשם "אתר מנהיגות" ובסופו חטיפת חייל דרך מנהרה (דף הפייסבוק PALINFO, 11 בינואר 2016; משרד הפנים הפלסטיני, 11 בינואר 2016).
הצגות תכלית בסיום קורס קצינים. מימין: תרגיל השתלטות על אוטובוס משמאל: תרגיל השתלטות על מוצב ישראלי בשם "אתר מנהיגות" ובסופו חטיפת חייל דרך מנהרה (11 בינואר 2016,  דף הפייסבוק PALINFO; משרד הפנים הפלסטיני, 11 בינואר 2016).

קשרי איראן עם ארגוני הטרור ברצועת עזה
  • מקורות פלסטינים דיווחו כי במסגרת פגישה בין מחמד ג'ואד ט'ריף שר החוץ האיראני לבין ח'אלד אלקדומי, נציג חמאס בטהראן, ביקש שר החוץ את תמיכתה של חמאס באיראן מול סעודיה. תמורת זאת הוא הציע להכיר בה כנציגה הרשמית של הפלסטינים. מקורות בחמאס הכחישו את הדברים אך אישרו קיומה של פגישה ובקשת התמיכה של איראן (אלשרק אלאוסט, 9 בינואר 2016). צלאח אלברדויל בכיר חמאס הכחיש את הדיווחים. לדבריו חמאס לא קיבלה שום הצעה לעמוד לצד איראן כבת ברית והוסיף, כי ישנם מספר גורמים המנסים להסית את האומה הערבית נגד "תנועות ההתנגדות" שחמאס עומדת בראשן (אלערבי אלג'דיד, 9 בינואר 2016).
  • בכיר פלסטיני חשף, כי חלה התדרדרות ביחסים בין ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין לבין איראן. זאת, לאחר שהג'האד האסלאמי סירב לבקשת איראן להביע תמיכה פומבית במלחמתה בתימן. על רקע זה, צמצמה איראן לאחרונה מאד את תמיכתה הכלכלית בארגון. לדבריו הצמצום הביא לכך שהג'האד האסלאמי אינו מסוגל לשלם משכורות לפעיליו ולספק תקציב למוסדותיו (אלחליג' און ליין, 10 בינואר 2016). 
ראש הממשלה הפלסטיני משבח את דרכם של השהידים הפלסטינים
  • ראמי חמדאללה, ראש מממשלת ההסכמה הלאומית הפלסטינית, נשא נאום באירוע רשמי לציון "יום השהיד" הפלסטיני. בנאומו הוא בירך  בשמו ובשם אבו מאזן את השהידים של פלסטין, שיבח את דרכם והביע הערכה להקרבתם. עוד ציין, כי מתוך הפגנת נאמנות להקרבתם של השהידים עליהם לגייס את דעת הקהל העולמית כדי למצות את הדין עם ישראל בגין "פשעיה" (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 6 בינואר 2016).

[1]משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית לא דייק בתשובתו, שכן ברשימת ההרוגים שפרסם המשרד בעבר נכלל שמו של ח'ליל סאלם אלעקבי, בדואי, תושב ישראל מהישוב הבדואי אלעקבי, שביצע את פיגוע הירי בבאר שבע ב-18 באוקטובר 2015. לטענת משרד הבריאות הוא הוכלל ברשימה מפני שמוצאו מאזור חברון.
[2]על חשיפת החוליה באבו דיס ראו פרסום מרכז המידע מ-6 בינואר 2016 :"חשיפת תשתית טרור באבו דיס ובבית לחם, שהופעלה ע"י חמאס מרצועת עזה, מעידה, כי חמאס עושה מאמץ לשדרג את מערכת הטרור הנוכחית ע"י הגברת המימד הצבאי שלה על חשבון אופייה העממי
[3]בהמשך לדיווח על חשיפת התארגנות חמאס באבו דיס, שהופעלה מרצועת עזה (חדשות הטרור והסכסוך הישראלי פלסטיני, 29-23 בדצמבר 2015).
[4]נכון ל-12 לינואר 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[5]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.